Skip to content


       Szűrés lista

Eltűnhet a magyar tej

Újabb rövid hír a katasztrófális helyzetben lévő mezőgazdaságunkról.

"Az alacsony felvásárlási árak miatt képtelen kigazdálkodni a nyereséget a Törökszentmiklósi Mezőgazdasági Zrt., ezért levágatja kétezer-kétszáz darabos szarvasmarha-állományát - írja a Magyar Hírlap."

A levágást már meg is kezdték, és ezzel valószínűleg elindult egy megállíthatatlan folyamat, szép csendben tönkre fog menni az ágazat. Mert az eset nem egyedi.

"550 tehénlétszám mellett az elmúlt évet sajnos 47 millió Ft veszteséggel zárta a tejtermelő ágazatunk. A megelőző három év 3 és 8 millió forint éves eredményt hozott, de az azokat megelőző 2004-es évben rekordösszegű, 52 millió forint veszteséget voltunk kénytelenek elviselni." - AgrárHírek riport  a Hajdúszováti Vagyonkezelő Befektető Zrt. elnök-vezérigazgatójával 

Mi a kiváltó ok? Természetesen az, hogy a nyugat-európai országokban keletkezett tejfelesleget a hazánkban működő élelmiszerláncok jóval önköltségi ár alatt felvásárolják, ellehetetlenítve ezzel a magyar termelőket. Tavaly 105 forintot kaptak egy liter tejért, most körülbelül a felét. Az önköltségi ár pedig 70-75 forint a legjobb esetben is.

 

A Tej Terméktanács oldalán megtekinthetők a nemzetközi tejárak és a tejtermékek árai is, a feldolgozótól a fogyasztóig. Érdemes megnézni mindkét táblázatot.

A termelők egyébként úgy vélik, hogy a feldolgozók kartellbe tömörültek, így tartják alacsonyan a felvásárlási árakat, ez pedig törvénysértés, mert visszaélnek gazdasági erőfölényükkel.

Nem értem, miért nem foglalkoznak a mezőgazdaság megmentésével kormányzati szinten? Miért nem védik a termelőket törvényekkel, mint más országokban? Mert ugyan szép dolog a szabad piac, de senki más nem ilyen hülye, hogy hagyja az országát tönkremenni. Kinek az érdeke, hogy az egész meghaljon, hogy eltűnjenek a MAGYAR kis - és nagy agrárüzemek?

A boltokban már alig kapni hazai árut, ömlik be az olcsó szar külföldről. Fussuk át gyorsan a közelmúlt híreit:

- tüntettek a meggytermelők

- tüntettek a tejtermelők

- a Négy Mancs rászállt a libamájra

- tüntettek az állattartók

- az alma a fákon rohadt el

A sor végtelen, haldoklik, vergődik az egész ágazat. Talán mégis észbekaptak ott "fönt", az utóbbi pár napban több dologgal is előrukkoltak.

1, Gráf József agrárminiszter bejelentette, hogy az állam 2,5 milliárd forintos intézkedéscsomaggal igyekszik segíteni a tejtermelőknek; valamint tárgyalnak az áruházláncokkal is, hogy a polcokon 80% legyen a magyar élelmiszerek (ezen belül a tejtermékek) aránya. Hozzátette, hogy amennyiben a tárgyalások nem vezetnek eredményre, akkor jogszabály-módosítással kényszerítik ki a változást.

2, Ferencvárosban az önkormányzat és a Magosz együttműködésével szociális bolt nyílt, ahol magyar gazdák áruit kínálják megvételre. Országos bolthálózatot szeretnének kialakítani.

3, Olajért élelmiszer. A tervek szerint az öbölállamok elsősorban gabonát termelnének Magyarországon bérelt földeken, s az élelemért olajjal és gázzal fizetnének. Gyurcsány erről Ománban tárgyalt.

Nagyon bízom benne, hogy van még remény, és megmenekül, felvirágzik a magyar mezőgazdaság...

Címkék: társadalom válság

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr60901444

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lecso (F*ck the Shit) · http://www.youtube.com/watch?v=OyxNgnQ9m30 2009.01.26. 11:15:24

Valaki elmagyarázná a 3. pontot, mert barom vagyok és nem értem...

Combi a ballibes Ferkófan 2009.01.26. 11:15:59

Hvg 2009 Január 24, 63. oldal Görbe bögre c. cikk.
Egyebet nem tudok elmondani kéremkapcsojjaki

Combi a ballibes Ferkófan 2009.01.26. 11:17:05

Egyébként meg egész Európában tejtöbblet van, úgyhogy jóhogy mennek le az árak. Ez nem a magyar gazdaság katasztrofális helyzete miatt van.

Combi a ballibes Ferkófan 2009.01.26. 11:19:52

"A boltokban már alig kapni hazai árut, ömlik be az olcsó szar külföldről."

Auchan, Minna 1,5% UHT 108 forint, gyártó Minnatej Tejipari RT

SzZsoel 2009.01.26. 11:25:14

@Lecso5: Az arabok bérelnek itt földet, amelyen ők maguk termesztenek gabonát, saját szükségletre. Ennek ellenértékeként olajat és gázt szállítanak nekünk. Ennyit tudtam kicsalni belőle, de azt már tőlem se kérdezd, hogy miért nem a magyar paraszt magyar földjén megtermelt magyar gabonafelesleget adjuk oda az arabnak, és kérünk érte olajat-gázt...

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.01.26. 11:29:11

@Lecso5:
@SzZsoel:

Tettem bele egy linket, ahol le van írva részletesen.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.01.26. 11:30:08

@Combi/SzalonFasiszta/SzemétNáci:

Igen, de ha nálunk is tejtöbblet van, miért mégis a külföldit veszik meg? Más országokban nem így van, ott védik a hazai termelőket.

VonPerez "kapus vagyok, nem csatár" 2009.01.26. 11:33:45

Kinek, minek az érdeke? Ugyanmár! Nemsokára lejár a külföldi nem vehet termőföldet törvény. Véletlenül nemrég eltűnt a gyanús termőföld ügyleteket tartalmazó pendrive ugye... majd csak figyeljetek, majd csak lessetek...

Combi a ballibes Ferkófan 2009.01.26. 11:34:16

@laspalmas: Igen magyar alapanyagból készül, mivel most a magyar nyerstejet is mocskos olcsón lehet kapni, 40-45 Ft-ért.
A külföldi meg alapból is olcsóbb mint a magyar, az okokat gondolom nem kell részletezni :)

randomuser1 2009.01.26. 11:35:55

Nálunk keszin a termelő kisteherből árulja a tejet,vajat, túrót, pár utcára az auchantól, persze drágábban, de más vásárlórétegnek, nem értem a törökszentmiklósi tehénüzem miért a multikkal próbál konkurálni, és ha mégis igen, miért nem vizezi fel a tejet háromszorosára, akkor többet is kap érte, meg rögtön bolti minőség is lesz...

Carnivora (törölt) 2009.01.26. 11:46:10

Mondjuk az érdekes, miért ilyen drága a magyar tej ... a szlovák olcsóbb , de manapság felénk ide Közép-Magyarországra már osztrák! tejet is hordanak, és az is olcsóbb, mint a magyar az üt ...

Teddy Bagwell (törölt) 2009.01.26. 11:48:30

jöhet a következő post, a megint hazug veres jánosról( így csupa kisbetűvel)

péntek
www.hirszerzo.hu/cikk.a_kormanytagok_luxusra_koltik_az_allam_penzet.95177.html


hétfő
index.hu/politika/belfold/audi090126/


most akkor volt közbeszerzés vagy nem?

Jancsibohóc /Bohócügyi Államtitkár/ · http://www.vanditdigital.com/ 2009.01.26. 11:49:54

Ahogy combi írta, ez a tejtöbblet nem hungarikum mielőtt még ezt is azzá nyilvánítjátok :)

Hogy miért mondjuk a lengyel tejet veszi meg a multi inkább mint a magyart? Nagyon bonyolult kérdés....

"1, Gráf József agrárminiszter bejelentette, hogy az állam 2,5 milliárd forintos intézkedéscsomaggal igyekszik segíteni a tejtermelőknek; valamint tárgyalnak az áruházláncokkal is, hogy a polcokon 80% legyen a magyar élelmiszerek (ezen belül a tejtermékek) aránya. Hozzátette, hogy amennyiben a tárgyalások nem vezetnek eredményre, akkor jogszabály-módosítással kényszerítik ki a változást."

Erre marhára kíváncsi leszek.....

"A boltokban már alig kapni hazai árut, ömlik be az olcsó szar külföldről."

Én azért ezt sem látom ilyen szarnak....

Combi a ballibes Ferkófan 2009.01.26. 11:52:04

@nemvagyokkocsog: "az előző Audi négyéves volt, 300 ezer kilométert futott, a gazdaságos és megbízható üzemeltetés már nem volt biztosítható."

Az apjuk mocskos kurva faszát.

odin 2009.01.26. 11:53:22

Ha minnél rövidebb az út a termelőtől a vásárlóig azzal sokmindent ki lehet szűrni és vissza lehet követni( betegség,fertőzés vagy hogy mit adott nekik enni vagy mivel trágyázta a földet). Ám most az van hogy a világ bármely részéről hoznak be hozzánk különféle termékeket mindenféle vizsgálat nélkül(dioxin,melanin és társaik). Amúgy a saját véleményem az hogy addig lesz ilyen állapotban ez az iparág míg fel nem oldják a moratóriumot(külföldiek földvásárlásának tilalma).Azután látványos fejlődést tapasztalhatunk majd, de az már nem magyar tulajdonban fog bekövetkezni.

Jancsibohóc /Bohócügyi Államtitkár/ · http://www.vanditdigital.com/ 2009.01.26. 11:53:41

@Combi/SzalonFasiszta/SzemétNáci:

Na akkor mint autószakértő mondd meg kérlek, melyik része nem igaz :)

Aztán majd mesélek neked az Audikról :D

Combi a ballibes Ferkófan 2009.01.26. 11:55:40

@Jancsibohóc: Öcsém kocsija 13 éves, majdnem benne van 1millió km, csillog-villog, most volt műszakin és simán átment.

jozicsenko 2009.01.26. 11:55:58

hi!

azért bérelt földön, mert azt az eladott, privatizált volt Bábolna földeken lehet majd megtermeltetni
és azért nem a magyar gazdától veszik meg, mert akkor nem lesz aki eladja a földjeit (lsd fenn)

odin 2009.01.26. 11:56:10

Meg szerintetek amit most bérbe adunk pl az araboknak vagy bárki másnak az nem fogja megvenni amint lehetősége lesz rá?

DArchAngel 2009.01.26. 11:57:04

@Carnivora: Igen, arra én is kíváncsi lennék, miért olcsóbb az a tej, amit ide utaztatnak fél Európán keresztül, mint amit pár tíz kilométerről visznek a tejgyárba? Túl sok sápot tesz rá a gyár?

Valaki felvilágosíthatna.
Amúgy igyekszem magyar tejet venni, havi 500 Forint plusz lehet az ára ennek a hóbortomnak, azt még kibírom.

Jancsibohóc /Bohócügyi Államtitkár/ · http://www.vanditdigital.com/ 2009.01.26. 11:58:12

@Combi/SzalonFasiszta/SzemétNáci:

A műszakin minden simán átmegy. Meg aztán az öcséd is üvegen hajtotta kék villogóval mi? :)

jozicsenko 2009.01.26. 11:59:20

ui: Kína, India és az Arab Országok számára probléma az élelmezés (meg a bányászat, stb, olvassatok HVG-t)

ezért igen jó kapcsolat épül/épült afrikai, délamerikai országokkal, szabályosan verseny van a "gyerekkatonákat drogozó" (=ezért a művelt nyugat által ignorált) afrikai országok kapacitásaiért: földért, bányákért, stb

az araboknak jó lenne a mi földünk (ha jó volt a töröknek)

persze a gazgalád patásördög csak azért ment ki egy éve, mert népszerűséghajhász, stb -bár ő legalább épít a falusi kisközösségekre, a családokra

liberálisaink egyszerüen rabszolgának adnák el a falusiakat, csak ezt még nem mondhatják el...

Combi a ballibes Ferkófan 2009.01.26. 12:01:05

@Jancsibohóc: Öcsém autószerelő, úgyhogy eléggé roszt fényt vetne rá, ha a kocsija szétesne alatta :)

Jancsibohóc /Bohócügyi Államtitkár/ · http://www.vanditdigital.com/ 2009.01.26. 12:04:02

@Combi/SzalonFasiszta/SzemétNáci: Na akkor ennyi közös már van bennünk. az enyém is az :) ..és az Audi, meg a többi WAG-os verda a mumusa..

Na de bréking nyúz

Az ojró 291 péz, el kell mennem gyorsan pénzt váltani amiből veszek majd szlovák tejet...

Tom Bobb · http://tombobb.blog.hu 2009.01.26. 12:04:56

@XXXXXXX: Igen, én is láttam már fóton is, veresen is a kocsit, de ha jól tudom, ott vannak Gödöllőn, Újpesten is, és érdekes: nekik megéri embert fizetni, kocsit fizetni (saját autó, oldalán nagy-nagy felirattal!), és megéri ennek az egész tejes hercehurcának az összes magyar sz*rját fizetni, mert igen, szerencsére még vannak olyan emberek, akik nem ostoba birkák, akiknek akad a zsebében még 5 forint többlet, csak hogy IGAZI tejet igyanak - példának felhoznám a kisnyugdíjas nagyit, aki követeli magának a tejet, és fizeti is, mintha kötelező lenne!

De tényleg, gondoljunk csak bele: ez egy kis állatállomány lehet, kisebb, mint a cikkben szereplő törökszentmiklósi, és mégis megél, mégis terjeszkedik, és még az árai sincsenek elszállva. Vajon ha a törökszentmiklósiak nekiálltak volna a tejüket ilyen módon árusítani, ha esetleg abba a "magyar boltba" ők is befektették volna az árukészletüket, egyáltalán: ha előbb eszükbe jutott volna, hogy nem AUCHAN/TESCO/LIDL-vel kell harcolnom, hanem eszesen megkerülve őket magamhoz csalogatni a vevőket az árúm kiváló minőségével, akkor itt tartanának?

Most komolyan: legyártok én itt bármilyen faipari sz*rt a lakásban, de ha nem kell senkinek, akkor tönkremegyek ebben a hatalmas üzletben. Azonban ha meglesem a piacot, és látom, hogy a csóringer szomszédoknak mondjuk macskára van szükségük az egerek ellen, akkor bizniszelni fogok kismacskákkal (bérbe adom őket), és minden nap jóllakok. Nem? :-)

(Amíg vannak egerek.)

Lecso (F*ck the Shit) · http://www.youtube.com/watch?v=OyxNgnQ9m30 2009.01.26. 12:06:31

@SzZsoel: Értem én ezt, csak azt nem bírom felfogni a parányi agyammal, hogy akkor már miért nem építünk iparágakat és miért nem teremtünk munkahelyeket azzal, hogy zöldséget, gyümölcsöt, gabonát, hús-és tejipari termékeket termelünk, amit aztán őskori módszerrel (cserekereskedelem) olajra és gázra cserélünk a burnuszosokkal?

Eleg_Volt_a_hazaarulasbol! · http://ciganybunozes.blog.hu 2009.01.26. 12:07:49

Parommal probalunk magyar termekeket vasarolni - amennyire a penztarcank engedi. Voltunk tescoban, es tobbek kozott tejet is probaltunk ezek alapjan venni. Az alabbi arak voltak:

tesco akcios tej, cseh, 159 ft, 1,5%
nem tesco, nem akcios tej: 105 ft, 1,5%, szlovak
magyar tej, legolcsobb: 210 Ft 2,8%

Nah most nem eleg hog szare-hugye veszik at a tejet a termeloktol meg pofatlanul magas aron is adjak oket. Mondanom sem kell, szlovak tejet nem vettunk.

Mas. egyik nap ettem cegnel uveges uborkat. Vietnamban termeltek, csehorszagban uvegeztek. A magyar termelo meg nem tudja 20 Ft-ert eladni a kilojat az uborkanak.

Ezzel az euval csak szoptunk. Szetbasszak a gazdasagot, felvasarlo es szemetlerako hely lettunk. A befolyo milliardokbol meg 8-as metrot meg fold alatti volgyhidakat epitunk. Pont a kisember kurt ra az euval...

Bezzeg a sok fasz, hogy orul anno hogy beleptunk....

Seduxen (már NEM dr.) 2009.01.26. 12:16:10

@Combi/SzalonFasiszta/SzemétNáci: namármost: a 4 év az 1460 NAP (nem munkanap) + 1 a szökőév "tiszteletére":

300 000/1461 = ca 205 km. MINDEN NAP, ha esik, ha fúj. Ez szerintem teljesen hihető, úgyhogy kussolj Te szemétnáczi :)))) (gondolom veress e.t még a külföldi útjaira is a szolgálati óttóval megy...)

Seduxen (már NEM dr.) 2009.01.26. 12:17:42

...amúgy a magyar költségvetés helyzetét ismerve, nem hiszem, hogy ez az egy tétel rogyasztaná térdre :)))

(Ahogy a költségvetési hiány hogyanlétét firtató kérdésre adandó adekvát válasz is tartja: "Elég nagy az, tud magára vigyázni!" :)))) )

Combi a ballibes Ferkófan 2009.01.26. 12:31:53

@Seduxen: Apádfaszát mocskos fasiszta disznó :)
Egyébként meg lófaszt Veres seggébe és kész.

movhu 2009.01.26. 12:37:08

Kövezzetek meg, de én, mint fogyasztó két dologra vagyok kíváncsi. Ár és minőség.
Ha a Lidl-ben megkapim a 3,5%-kos tejet 169 forintért, és a másik boltban 250 forint a magyar 2,8%-kos, akkor szerintetek melyiket vegyem?
A magyar mezőgazdaság sajnálatáról meg annyit, hogy MINDIG nagyobb a száj és a szöveg, mint a tényleges valóság.
Van a családban mezőgazdasági vállakozó, tudom miről beszélek. Most éppen kukoricával fűtenek, mert olcsóbb, mint fával, a búzát és árpát Romániába adják el, mert ott többet adnak érte. Éppen ezért velük is lehetne kétféle interjút készíteni. A kérdés, hogy lesajnálós legyen, vagy a gazdag magyar paraszt fílinget adja. Mindenesetre egy csomó környékbeli gazdálkodó méretes terepjáróval rohangál....

Seduxen (már NEM dr.) 2009.01.26. 12:38:34

"A magyar termelo meg nem tudja 20 Ft-ert eladni a kilojat az uborkanak"

bezzeg a szemétnáczi barnabá' meg "megvillanyozta" azt a derék honpolgárt, aki meg akarta kímélni ettől a "csalódástól"...

mivé lett ez az ország?

movhu 2009.01.26. 12:39:55

Lassan egy éve, hogy bemutattam az alapáron 40 milliós traktort:

mover.blog.hu/2008/03/24/luxusjargany_parasztoknak

Ebből sem egy darab van az országban. De ezt sem 2 hektár földön használják. Azt kell megérteni, hogy az itthoni 2 tehenes gazdálkodással nem lehet versenyezni a nyugati TSZ típusú gazdálkodással, ahol a terményt is ugyanaz a cég termeli, amint aki lefeji a tejet. Itt olyan szinten feldarabolódik a haszon, hogy a végén tényleg nem sok marad, amit egy kis tejáresés el is visz.

movhu 2009.01.26. 12:42:26

A 47 milliós veszteségen meg csak röhögni tudok. Húgom alig keres a vállalkozásában évi néhány százezret.(Mellékállásban csinálja csak) De ezzel az összeggel a vidéki 10.000-es város 10. legnagyobb adóbefizetője! Értitek, hivatalosan ő a tizedik legnagyobb adózó ott.

jozicsenko 2009.01.26. 12:43:56

és ne felejtsük el, hogy könnyű ott, aho

1. a dizel olcsóbb, sokkal
2. nincs ennyi adó
3. nincs ennyi megkötés
4. szivesen veszik meg a helybelit, mert azzal a sajátot támogatják (lsd: Franciao, szemben a magyar sznobériával: külföldi, tehát jó)
5. Bajorországban sincs HaCCCP, ami itthon lehetlenné tesz mindent, s ezért nincs pl michelin csillagunk (saját erdőben makkoltatott konda már nem eu komfort, mert az input nem ellenőrzött...)
6. Brüsszelből a kötelezettségeket vettük át, de a pénzt már nem tudjuk (nem akarjuk)

folytassam?

Zep 2009.01.26. 12:53:07

Nem értek egyet a post írójával. Nekem valahogy nem nagyon tetszene, ha a kormány azon fáradozna, hogy minél drágább tejet vásárolhassak. Mire fel? Mert az hazai?
Őszinte leszek, leszarom a magyar tejtermelőket. Tessék versenyképes gazdálkodást folytatni, ha ebből akarnak megélni, de a döntést hadd hozzam már meg én, a vásárló. Ha már egyszer UNIÓ van, bameg.
A tököm tele, hogy mindenki uniózik, amikor a markát tartja, miközben a legalapvetőbb szót nem képes felfogni, amit az unió képvisel. - SZABADKERESKEDELEM!!!!!!!!!

"A boltokban már alig kapni hazai árut, ömlik be az olcsó szar külföldről."

Ja persze, mert a nemzetiszínű szalaggal átköttött, HAZAI TERMÉK logóval ellátott paprika az ugye milyen fincsi volt. Hogy a hetente lebukott illegális húsüzemekről ne is beszéljünk.
Egyszóval számomra alapelv: magyar terméket SOHA, mert többségében lenyúlás, átbaszás, mint minden más, ami magyar.

movhu 2009.01.26. 12:57:56

Ismerek gazdákat ugye. Volt olyan, aki nekivágott, hogy ne egyedül ő adja el a 10 vagon búzáját, hanem dobják össze, és adják el 100 vagonnal együtt. Tudjátok mint bukott el a dolog?
Kiderült, hogy a gyűjtő gazda keresett volna 50 forintot egy mázsán. Közben az senkit nem érdekelt, hogy az 50 forintot kereső gazda nélkül majdnem rájuk rohadt a búza, és sok százassal olcsóbban tudták csak eladni. A lényeg az volt, hogy rohadjon meg, aki rajtuk akar meggazdagodni.

Emerenz 2009.01.26. 12:59:28

Kedves Movhu!
Ha kevesebbet adunk a tejért, mint amiből a termelő rendesen meg tudna élni, az nem kizsákmányolás?

misikeh[jogsértő módon félelmet keltve fotózott] ( · http://video.google.com/videoplay?docid=-8266131592631747056&hl=en 2009.01.26. 13:00:48

@laspalmas:
Az, magyar alapanyagból van (tudom, biztos forrásból;) ). Csak ajánlani tudom a Minnás termékeket, teljesen rendben vannak.

movhu 2009.01.26. 13:03:11

@Emerenz: Szerinted mennyi az önköltésgi ár ténylegesen? Gyanítom, ezt itt helyben senki nem tudja megmondani. Egyébként is változó, teljesen más 10 tehénnel, mint ezerrel.
Első kérdésem az volna, hogy mennyi a bruttó bérköltsége a fent említett társaság vezetőinek? Beleértve az autótól kezdve minden egyéb juttatást.
Szerintem mindketten örülnénk neki...

movhu 2009.01.26. 13:08:16

"Juhász István, a HVB Zrt. elnök-igazgatója elmondta: 140 személyt foglalkoztató cégük 712 millió forintos beruházást hajtott végre. "
"Tájékoztatása szerint az elkövetkező években további 2 milliárd forintos fejlesztéseket valósítanak meg a hajdú-bihari településen"

2007...khmkhm. Sok-sok EU pénz természetesen. Érzitek, hogy egy akkora tálnál milyen lehetőségek vannak. Vagy bemutassam nektek Magyarországot?

2itailor 2009.01.26. 13:08:41

@movhu: Ott a pont. Én is ismerek és ugyanilyen szitukat tudnék mondani:)
Ja és 2X80 000 Ft fizetésből, amiből élünk, nem veszek 200 Ft-os tejet.

movhu 2009.01.26. 13:14:40

Akkor részemről összefoglalva:
A magyar mezőgazdaság sz*rban van, amelyről nagyrészt a gazdák tehetnek, akik a múltrendszer egyetlen értelmes intézményét rugták fel Torgyán doktor vezetésével, ez volt a TSZ.
A fejlődés első lépése az összefogás, lásd Mórahalom. Akkor nem lehet a gazdát annyira szorongatni, és olcsóbban is tud termelni. De előtte jó volna, ha tényleg tudnánk, hogy mennyi az annyi, azaz ténylegesen mennyit nyernek/veszítenek.

Tarackos Sül (törölt) 2009.01.26. 13:16:25

"Nem értem, miért nem foglalkoznak a mezőgazdaság megmentésével kormányzati szinten? Miért nem védik a termelőket törvényekkel, mint más országokban?"

Ezt ennek a blognak írójaként feltenni ugyebár költő kérdés vala, nem?

Emerenz 2009.01.26. 13:17:50

@movhu: Nem tudom, mennyi a fizuja... az árnak olyannak kéne lennie, hogy a termelő meg tudjon élni belőle.
... ez az arab földbérlés is fura... azt tényleg, miért nem lehet, hogy itt megtermelik a búzát, és eladjuk nekik?
Mindig leírom azt a Polányi idézetet erről (hogy a föld nem áru): „…ha a termôföld és az emberek sorsát a piacra bízzák, az felér megsemmisítésükkel.” (A nagy átalakulás 176. o.)
Szóval a jogviszonyok (föld tulajdonlása) ne a gazdasági viszonyoktól függjenek.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.01.26. 13:19:01

Milyen jó, hogy itt minden témában van hozzáértő! :)
Köszi Movhu az infókat.

Valóban összefogás kellene, de azért némi állami segítség is jó lenne (nem konkrétan anyagi természetű), pl. export támogatása, külföldi cuccok szűrése stb.

szamócaábris (törölt) 2009.01.26. 13:24:54

az en kutyamnak meg a macskaknak megfelel a szlovak tej is, eddig meg nem raklamalntak

en itt 55 centert veszem a 3.5 % tartos tejet, nem godnolnam hogy a magyar tej annyivalval jobb, mit ammennyivel dragabb

Petrow 2009.01.26. 13:30:35

@movhu: hasonló story, 2darab, osztatlan közös erdőhasználattal.

O.K. erdő Nr.1: a helyi geng... vállalkozó "felvásárolta" az erdőterület 50+1 %-át, majd kijelentette, hogy a kitermelt fa nyereségét elvitte az erdőtelepítés, és mindenki bekaphattya...

O.K. erdő Nr.2: rokon kézbe vette a kezelését, 3,2 % tul. résszel. 2 hónapig utazott, telefonált körbe, kereste a 40 tulajdonost, hogy mit, meg hogyan kéne csinálni. Erdészt fogadott, mindent lekönyvelt, számlát kért, a kitermelt fa nyereségét a költségek levonása után szétosztotta. Utána az egyik tulajtársa kis híján megverte, mert "biztos ellopta a pénzt". Közben saját magának egy 3000 Ft-os feltöltőkártyát sem mert elszámolni költségnek.

Szóval az ilyen szavakon, mint "összetartás", meg "osztrák példa" a kényszeredett mosolygás fog el.

2itailor 2009.01.26. 13:54:56

A termőföld eladása egyébként is komoly probléma és megeshet, ha termelni szeretnénk akkor bérelnünk kell vissza földet a külföldi tulajoktól. Más természeti kincseinknél dettó ugyanez a probléma: gáz, víz... Mikor térünk észhez. Ahelyett, hogy kamatoztatnánk azt ami adott, ha már hasznosítani és termelni képtelenek vagyunk, elherdáljuk az utolsó szálig.

Petrow 2009.01.26. 14:00:37

@2itailor: 4-5 éve agrárgazdaságtan szigorlaton azt mondta az egyik előttem lévő, hogy a magyar föld 19%-a külföldi tulajdonban van.

Akkor jót röhögtünk ezen a válaszon, de ma már valószínűleg megdicsérné a tanár a naprakész felkészültségéért...

Spielberg 2009.01.26. 14:07:23

KÖSZÖNJÜK TORGYÁN AGYAMENT JÓZSEF!!!
Meg az egész mezőgazdaságot szétverő kibaszott agyatlan kisgazda faszok.
Szabadi, "ha nincs itt engem hívjatok miniszternek" Béla, és a többi szarfaszú geci! Ezeket miért nem számoltatják el??? 90-től szisztematikusan kinyírták a mezőgazdaságot, most meg mutogatnak.
Nekem sem kell kávé, bassza meg.
Ja, és ki a faszomnak kéne a magyar föld? Ja tudom, a zsidóknak... Ugyan.

Emerenz 2009.01.26. 14:13:34

Még annyit, hogy a mezőgazdaságban nem lehet azt az ipari szemléletét alkalmazni, hogy termeljük azt, ami mennyiségi szempontból a legkifizetődőbb.
Azzal egyetértek, hogy termelő szövetkezetek alapítása segítene a helyzeten, a felvásárlókkal való alkuknál.

Emerenz 2009.01.26. 14:18:58

... és nem lehetne erről is népszavazás, hogy csak végleg itt letelepedettek vásárolhassanak földet? Ez sokkal fontosabb kérdés volna, mint pl. a képviselői költségtérítés.
A minisztérium beadta a kérelmet az EU-hoz, hogy 2011 után meghosszabítsák a külföldiek földvásárlási moratóriumát, de ha jól tudom, még nincs válasz.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.01.26. 14:23:20

A külföldi (ny-eu) tejek gyak. 100%-a por formában érkezik és helyben kapja a szükséges vizet.

Élet-erő-egészség! Egészségedre!

A_Harlem_Fekete_Führere 2009.01.26. 14:28:16

Én azt nem értem, hogy annyi "stratégiai" izé van nálunk amibe öntjük a pénzt (gáz, MÁV ill. mindenféle tömegközlekedés + ennek az infrastruktúrája,stb) hogy a mezőgazdaság miért nem bír az lenni? A MÁV-ba zokszó nélkül beleküldünk 170 milliárdot, erre meg nem jut ?!?!? Pont erre? Ha az elzárt gázcsap hidegebb napokon úgyszólván pisztoly az ország fejéhez, akkor ez mi lesz, elvtársak? Hmmm ?

ptm 2009.01.26. 14:30:04

Egy apró sztori:
Pár hete egyik pécsi ismerősöm kérte, hogy vigyek neki rendes alföldi kacsát, ha otthon járok. Nosza, ki is sétáltam a piacra, de üres kézzel kellett hazatérnem, ugyanis egy darabot se láttam. Kiderült, hogy az EU-s törvényekkel összhangban kivágták a piacról azokat, akik konyhakész kacsát próbálták eladni. Így a kisvárosban vagy vannak kapcsolataid és úgy még tudsz szerezni rendes tanyasi kacsát, vagy sétálhatsz be a közeli Spar-ba/Lidl-be import kacsahúsért.

Külföldön is él ez a törvény, félreértés ne essék,csak éppen ott nagyvonalúan félrenéznek, mert nekik fontosabb a helyi Marika nénik támogatása.
Itthon meg valami hatodrangú csinovnyik ellenőrzi a piacokat, akik örül, hogy életében egyszer megadatott a lehetőség, hogy a nála nyomorultabbul élő emberek felett gyakorolja királyságát.

2itailor 2009.01.26. 14:53:08

Mi leszünk az élő példa arra: ha már mindent eladtunk rájövünk, hogy a pénzt nem lehet megenni:((

jozicsenko 2009.01.26. 14:53:32

@ptm: pontosan: a francia, belga, spanyol, angol gazdaságnak fontos szereplői a kisvárosi/falusi kistermelők, halászok, stb

természetesen mindenhol lehetne olcsóbbat szerezni, de valahogy bennük van, hogy ha a dorozsmai Mari nénitől veszem a kacsát, azzal magamat is támogatom

de amig az szdsz csak az eladható földet látja a vidékben, addig nem lesz változás
(más kérdés, hogy ők elmehetnek izraelbe, nekem nincs másik hazám)

kill004 2009.01.26. 15:09:07

@2itailor: Mármint ha a pénz meglenne. De már azt is elköltötték.

2itailor 2009.01.26. 15:33:00

@kill004: Igen, és biztosan nem tejre, hogy legalább visszaforgott volna

Horizont 2009.01.26. 15:38:52

Majd ezzel is későn kapcsolnak amikor már nem lesz mit zabálni, akkor majd kapkodhatnak ide-oda, szokásukhoz híven!
Spielberggel értek egyet (14:07).
Elkótyavetyélték a sok termőföldet.Itt felénk a volt tanácselnökök, Tsz elnökök akkora földeket, erdőket, szőlőket kanyarítottak maguknak a kárpótlási jegyekből, most meg rabszolgaszinten dolgoztatják rajta az embereket, teljes nagyüzemben!
A városunkban is bezárták az ezeréves tejüzemet!
Nálunk csak tesco van, egyedül a Mizo tejet lehet kapni 245 ft.-ért. Rá van írva, hogy magyar termék.
Amelyik család mondjuk ősidők óta teheneket tart (nem nagyüzemi szinten) és leadja a tejet, és a környéken semmi munkalehetőség nincs, ők mit csináljanak?
Teljesen igaza van laspalmasnak!

Spielberg 2009.01.26. 17:38:22

@Horizont: NA, ez az! 1990-ben a legfontosabb volt szétbaszni a TSZ-eket (leszarom, hogy komcsi csökevény, ez az egy jól működött sok helyen, sőt a vidéki lakosság nagy része itt dolgozott) Mindez miért??? Hogy Torgyán agyament faszszopó Józsigenyó összevásárolja a fél SZSZB-megyét, a másik felére meg Veress elvtárs ültessen gyümölcsöst. A sok parasztnak nem is kellett a földje, eszébe nem volt művelni, így aztán kapva kapott az alamizsna pénzen érte. És most? Komolyan, azért ökölbe szorul a kezem, mikor egy két Magoszost 40 millás traktorban látom. Mindegy, ez a foslib banda se segített a vidékieken, csak rászart a fejükre és szétcsapta szívlapáttal.

2009.01.26. 18:33:28

Csatlakozom az elöttem iró Horizont-hoz és Spielberg-hez! A magyar mezögazdaságot a "rózsadombi paraszt" és csapata szétverte!Chilei cseresznye, meg Brazil gyapot kellett az eszementnek!Közben a havarok "szarér-hugyér" felvásárolták a földet és felszedik a föld után járó állami támogatást!Tehetik hiszen önmaguknak szavaznak meg támogatást a "cirkuszban"!Mert minden pártban, legyen jobb-bal,ott ülnek a "zöldbárók" és jókat nevetnek magukban!Miközben a vidék elpusztult, az emberek elszegényednek, ám még mindig megy a hazugság a vidék fontosságáról és támogatásáról!Az itt élök már senkit nem érdekelnek,róluk már 1990-ben lemondtak!Ennyit a vidék felzárkóztatásáról!

derelyegrádi szellem 2009.01.26. 18:45:33

@Spielberg:

Megint ki kell igazítsalak.

Ami 1990 előtt volt az nem valódi szövetkezet volt, hanem ideológiai alapon szervezett kolhoz. Miért? Azért, mert a szövetkezeti gazdálkodási mód nem értinti a tulajdonviszonyt, csak közösen gazdálkodnak. Ez a 1990 előtti tsz-ben nem így volt, ott megszüntették az eredeti tulajdonviszont, és a szövetkezeti tag egyszerű munkavállalójává vált a "szövetkezetnek", ez pedig nem szövetkezet, hanem kolhoz.

Ez a különbség pl. a mostani TÉSZ-ek és a volt Tsz.-ek között.

Az valóban bajnak látszik jelenleg, hogy nem jöttek létre kellő számban valódi szövetkezeti alapon (a tulajdonviszonyokat nem megváltoztató, csak közösen gazdálkodó, értékesítő) szerveződő társulások, ez tény. Azonban a legnagyobb baj jeleleg a mg-ben mégsem ez, hanem az, hogy eladták a fejük fölül a feldolgozóipart, így egyszerű alapanyagtermelés folyik (kozzáadott érték nélkül), mégpedig meglehetősen kiszolgáltatott körülmények között. Ez az igazi baj.

A 90 előtti kolhozokért nem kár, piacgazdasági körülmények között az még annyira sem életképes, mint a "családi gazdálkodási" forma, mert ott van tulajdonosi szemlélet, a kolhozban nincs.

Emerenz 2009.01.26. 19:09:54

Kedves @janos551 (és a többiek): mi lenne erre a megoldás? - Komolyan kérdezem, hogy lehetne elérni, hogy ne ezek a zöldbárók, se multik, hanem magyar gazdálkodók szövetkezetei műveljék a földet? hogy a tulajdonosi jogviszony ne attól függjön, mennyi pénze/kapcsolata van az illetőnek?

Horizont 2009.01.26. 19:34:41

@Emerenz: "mi lenne erre a megoldás? "
Amíg ilyen közgondolkodású, erkölcsű, tudású, saját érdeket előtérbe helyező, pártalapon működő, saját zsebet megtömő, önkritika nélküli, "alázatot" nem ismerő, hazudozó, egyszóval ilyen barom vezetőink vannak az ország élén, és ilyen hülye állampolgárok élnek itt mint mi, addig se tejügyben se "másügyben" változás nem lesz!!!!
Ez tuti!

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2009.01.26. 20:45:22

@odin:

"(dioxin,melanin és társaik)"

Bocsánat a kötözködésért, de a melanin az többek között az emberi bőr színezőanyaga - pl. emiatt feketék a szerecsenek -, itt nyilván a melaminra gondoltál.;-)

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2009.01.26. 21:34:50

@szamócaábris:

A szlovák tejből egyébként bizonyos részben a felvidéki magyarok is profitálnak.
Amúgy pedig nyáron vettem olyan szabolcsi gazdáktól gyümölcsöt - sárgabarackot, szilvát és almát, isteniek voltak -, akikre rárohadt volna, és fogalmam sincs mekkora árért leszedették és felhozatták a Lehel téri piac mellé, hogy 50 forintért olcsóbban adják kilóját, mint a piacon. Én inkább tőlük veszek, minthogy a ki tudja milyen körülmények között ezer kilométerekről ideszállított, rejtélyes módon mégis valamivel olcsóbb élelmiszereket vegyem meg. Már csak azért is, mert szeretném a hazait támogatni, ha egy mód van rá.

epres négercsók 2009.01.26. 22:40:17

Elmesélnék Nektek valamit.
Nem csak a tehén termel tejet. Hanem, többek között a kecske is. Sőt, a kecsketej sokkal értékesebb a tehéntejnél, mert laktózérzékenyek is fogyaszthatják, továbbá a tüdőbetegek elsőszámú gyógyszere, sőt, még a L'Oreal készítményeinek jelentős részében is megtalálható alapanyagként.
2004. május elsején, azon a napom, amikor Magyarország tagja lett az Európai Uniónak, egy csomó átvett és értelmetlenül megszigorított uniós szabály lépett életbe. Ezen ésszerűtlen szabályoknak köszönhetően, többek között a véméndi tejfeldolgozó üzemet is bezárták, gyakorlatilag egyik napról a másikra. Ez az intézkedés számos kecsketartó, tenyésztő és nagyüzemben termelő gazdát és a családjaikat lehetetlenítette el. A saját szememmel láttam olyat, hogy a 250 literes tejhűtő tartály tartalmát egyszerűen leengedték a csatornába. Mert a tejkutató intézet minősítése megvolt, de ahhoz, hogy szétosszák inkább az óvodában vagy a szanatóriumban, az ÁNTSZ engedélye is kellett volna.
Ezen okok miatt gazdák tucatjait tette tönkre, vitte a csőd szélére. A folyamat a mai napig zajlik, a tej- és hústermelő kecskeágazat pedig szépen lassan teljesen meghal. Az egy dolog, hogy hányan élnek, éltek meg ebből az életformából, de azt gondolom kevesen tudják, hogy a magyar kecskesajt nagy részét Nyugat-Európába exportálják, míg a gidahúst Olaszországba.
Erről sokkal hamarabb elfeledkezett az állam.
Elnézést, ha kicsit off voltam, de bizonyos okok miatt, és a gazdákért, akik közül sokakat személyesen ismerek, ezt fontosnak tartottam a nyilvánosság előtt elmondani.

HaRaN 2009.01.27. 04:56:48

A probléma töb sebből vérzik.
Sirnak a gazdák, hogy kihasználják őket, meg hogy nem tudnak a nyugat alá menni árban. Amikor rendszerváltás volt, mindenki verte a mellét, hogy a TéEsz az szar, azt szüntessük meg de gyorsan. Arraa figyeltek inkább, hogy minél nagyobb részt privatizáljanak belőle. Kéremszépen, tessék megnézni, hogy hogyan lehet ollcsón termelni: szövetkezetben.
A másik fájóbb pont, hogy hangoztatjuk a szegény magyar termelőket, de nem nézzük, hogy mit is termel. Én megveszem az olcsó tejet, mert ugyanolyan szar, mint a magyar. Védjük a gazdákat, miközben süllyed a szinvonal. Kimegyek Ausztriába, az elnyomó nyugatra és ott tudok színhúst venni, tudok normális szalonnát venni és ami a legszomorúbb, hogy sokkal jobb debrecenit enni, mint Magyarországon akárhol.
Nem átbasz minket az EU, hanem egyszerűen leköröz. Dolgozni és gondolkodni kellene ahhelyett, hogy piaccá alakitják a Kossuth teret...

HaRaN 2009.01.27. 05:02:40

visszaolvasva látom, hogy a TSZ dolgot már kifejtették, de az ötlet akkor sem kukába való. Sajnos nagyon sokan a saját kertjüket kapálják, ahhelyett, hogy közös kertből még meg is élhetnének.

Spielberg 2009.01.27. 12:55:57

@derelyegrádi szellem: ezzel az a gond, hogy a családban volt TSZ elnök (egy pár)(lehet zöldbárózni, leszarom) és ezért láttuk, hogy amit itt elmondasz az igaz lehetett a 60-as évekre, de 75 után semmiképpen. (Konkrétan ez a kolhoz dolog baromság) Én magam is találkoztam dánokkal, németekkel, akik azért jöttek, hogy pozitív tapasztalatokat szerezzenek. Ezt az ideológiai dumát jó lenne elfelejteni, mert mivel éltem a 80-as években, láttam, mennyire volt komoly...
Működtek a TSZ-ek, munkát adtak, aztán szétbaszták őket, olyan indokokkal, mint ahogy otthagytuk az orosz piacot. Semmi sem lett utána.
Szóval, nem kell kiigazítanod, mert ebben a témában baromira nem értünk egyet. Látom,ha vidékre megyek a szétlopott TSZ tanyákat, a gazos földeket, és legszívesebben megbasznám Torgyánékat az anyjuk hátán! Ennyi. Abszurdisztán, tolvajdemokrácia.

eszkep 2009.02.03. 14:11:48

Welcome in the EU!!!

Most megkérdezhetném attól a 95%-tól, aki az EU csatlakozásra szavazott: mire számítottatok??? Szerintetek kiváncsi bárki is a mezőgazdaságunkra, (mára már nem létező) iparunkra??? Felvevőpiacnak kellettünk, ezt mondtam akkor is, és most már remélem mindenkinek egyértelmű.

Tévedések elkerülése végett: persze belátom, hogy hosszú távon Magyarországnak az EU-ban a helye, csak ehhez fel kellett volna előbb nőni, és (közel) egyenrangú partnerként csatlakozni!

eszkep 2009.02.03. 14:13:49

A helyzetet az abszolút dilettáns kormányunk meg csak totál rontja.. A gazdasághoz nem értenek, a "'gazdaságélénkítés" valami varázslatos fogalom számukra, annak eszközei pedig az "ördögtől" (Orbántól) valók...

süti beállítások módosítása