Skip to content


       Szűrés lista

Struktúraváltás – avagy merre tovább Magyarország? (2. rész)

Rorgosh barátunk tovább folytatja (1. rész itt):
 
Az állam által nyújtott szociális szolgáltatások három kategóriába tartoznak: jövedelempótló és kiegészítő támogatások valamint az egészségügyi szolgáltatások, bár az utóbbiak egy része jövedelempótló jelleget is ölt. A teljesség igénye nélkül tekintsük át ezen szolgáltatásokat.


Kezdjük az egészségügyi rendszernél, ha már pártunk és kormányunk az utóbbi években elfelejtette elmagyarázni a rendszer működését (így persze nem meglepő, hogy nem is volt támogatás a reformjavaslat mögött).

Az egészségügyi ellátó rendszernek lényegét tekintve egy bevételi forrása van: a munkaadók és a munkavállalók által befizetett egészségügyi hozzájárulásnak becézett adó. (Adó, mert kötelező, és mert lényegében az államkasszába, illetve annak egy elkülönített számlájára fizetjük.) Ezt persze szükség esetén (vagyis jelenleg minden áldott évben… - na jó, áldás nem kell) az állam a központi költségvetésből kiegészíti, vagyis adó- és hitelforintokat fordít még erre az állam. A központi költségvetés hozzájárulása változó, ha nincs elég adó, akkor ez csökken. Ilyenkor mondják azt a különböző érdek és politikai csoportok, hogy az állam pénzt vesz ki a rendszerből, holott az csak kevesebbet tesz bele. (Ugye, ugye, amikor mindenki hozzászokik Róbert bácsihoz!)

A rendszer kiadási oldalán gyakorlatilag két tétel szerepel: az egyik maga a tényleges gyógyászati ellátás (orvosi ellátás, kórházi kezelés, gyógyszertámogatás, az egészségügyi dolgozók fizetése, stb.), a másik pedig a munkavállaló kieső jövedelmének pótlása a betegség idejére.

Az első tétel olyan, hogy az kerül amennyibe kerül, bár személyes tapasztalat, hogy a jelenlegi rendszer egy nem túl magas színvonalat konzervál. Ezen a téren megtakarítások úgy érhetőek el, ha csökkentjük a visszaeséses, szövődményes esetek számát, vagyis bevezetünk valamilyen módszert az orvosok teljesítményének mérésére, és a nem megfelelő orvosoktól egyszerűen megszabadulunk.

További lehetőség lenne – nem véletlen a feltételes mód – ha sikerülne a betegeket már a betegség korai fázisában az egészségügyi ellátórendszerhez irányítani, így a betegségek gyógyítása egy kevésbé kifejlett állapotban, és éppen ezért alacsonyabb költségekkel történhetne. 

Illetve van még egy lehetőség: a kórházi ellátás idejének mérséklése. Velem esett meg, hogy 9 napig voltam kórházban, és az elbocsájtásomkor mondták meg, hogy a szakirodalom szerint a betegségem valójában nem járt tüdőembólia kockázattal – emiatt a veszély miatt ettem 9 napig olyan kórházi kosztot, ami se ízletes nem volt, sem meg nem felelt az adott betegséghez előírt diétának. Mondhatni: 9 napi kórházi ellátás költsége repült ki az ablakon. 


A második tétel azonban egy olyan elem, amely a jelenlegi ellátó rendszer legtöbb problémáját okozza. Ugyanis a rendszer nagy kiadása az, hogy a beteget a munkaképtelensége idejére az állam jövedelempótló támogatásban részesíti, abban a reményben persze, hogy az mihamarabb visszatér a munkájához, és újra lelkesen (vagy nem annyira lelkesen, de megteszi) adót és járulékokat fizet.

Csakhogy itt van egy kis probléma. Illetve több is. Az egyik mindjárt az, hogy a hazai orvosok túl lelkesek a táppénzre történő kiírás terén. Sőt, jobbára fel is tételezik, hogy ezért jelent meg a beteg náluk – holott a többség inkább csak gyógyulni vágyik. Így persze helyből kiírják 2 hét táppénzre a pácienst egy olyan megfázással vagy torokgyulladással, amely a megfelelő gyógyszeres kezelés mellett 3-5 nap alatt megszűnik. 

Ez több problémát is felvet. Az egyik mindjárt az, hogy sokba kerül, márpedig ez luxus egy olyan rendszernél, amely rendszeres külső kiegészítésre szorul. A másik az, hogy a beteg sokszor nem is engedhet meg magának ilyen hosszú kiesést a munkából. Egyszerűen sokan féltik az állásukat, és ami igazán szomorú: joggal. Ugyanis ezt a szokást a munkáltatók is ismerik, és hajlamosak „lógásként” tekinteni az egészségügyi szabadságra. Ennek következtében viszont sokan már csak akkor mennek el orvoshoz, ha már nagyon betegek, és amikor a gyógyítás költségei magasak, és esetleg már nem is teljes mértékű a korábbi egészségügyi állapot és munkavégző képesség helyreállítása. (És mi egy ilyen rendszerre értékként tekintünk…)

A rendszerben ezen túl vannak olyanok is, akik tartós ellátásban részesülnek, mivel egészségi állapotuk olyan tartós károsodást szenvedett, ami nem teszi lehetővé a munkába történő visszatérést. Amivel igazából semmi baj nem lenne, ha csak ezt az ellátást biztosítaná, és nem a munkanélküliséget bújtatná. Ezzel szemben alighanem mindannyian ismerünk olyanokat, akik egészségi állapota bőven alkalmas a munkavégzésre, és mégis rokkant nyugellátásban részesülnek. Ezen esetekben nyilvánvaló az ezt megítélő orvosközösség felelőssége, azonban a jelenséget szemmel láthatóan a jelenlegi rendszerben nem lehet eltűntetni.

Mi mindezen problémáknak az oka? Az egyik a túlzott centralizáció. Az OEP egy hihetetlen mértékben túlterhelt rendszer, amelynek egyidejűleg túl sok adatot, információt kell feldolgoznia. Ebből adódóan az ellenőrzési funkcióit sem tudja teljes körűen ellátni, és ezt sajnos más is tudja. Létszámának növelése talán megoldást jelenthetne, ám az politikai vitákat váltana ki, hiszen mindenki kisebb létszámú államot akar.

Emellett az OEP minden lépése szükségszerűen átpolitizálódik, egész egyszerűen azért mert a politika – mint minden költségvetési szerv esetében – felügyeletet és irányítást gyakorol felette. Ebből adódóan az OEP szinte tehetetlen ha a kormány elveszítette a népszerűségét. Máskor pedig épp a népszerűségét az egészségügyi szakmai szervezetektől féltő politika bénítja le az OEP-et. Ilyen környezetben pedig nem lehet dolgozni, az alkalmazottak körében fokozottan fennáll a belefásulás veszélye. Vagy más, piaci szervezetekhez történő távozásé.

További probléma, hogy a jelenlegi rendszerben az orvosok nem igazán érzik döntéseik anyagi felelősségét. Így persze sokkal könnyebben hoznak sablonos döntéseket (lázas beteg = 2 hét táppénz, ha állapota romlik kérem hívjon azonnal), vagy olyan szociálisan jó szándékú döntéseket mint olyanok rokkant nyugellátás alá vonása akik rehabilitálhatóak lennének. Az orvosnak is egyszerűbb, a beteg is hálás és a rendszer is biztos elbírja…
Az ellátás színvonalát érintő probléma az orvosok jövedelmének korlátozott differenciálhatósága. Ma egy nagyon jó orvost az államilag finanszírozott egészségügy nem tud megfizetni, így az vagy külföldre távozik, vagy magánpraxisra vált, és legfeljebb azért marad meg részben az állami egészségügyben, hogy onnan a magánpraxisába irányítsa a betegeket. Így viszont a rendszer komoly orvoshiánnyal küzd, ami nem teszi lehetővé azon orvosok kiválását a rendszerből, akik nem képesek az elvárható színvonalon dolgozni. Nem feltétlenül kell kirúgni az orvost, ha hibázik a műtőasztalnál, ám ha gyakorta teszi ezt, úgy érdemes legalább a műtőasztal közeléből eltávolítani.

Mi a megoldás? Egyszerű, bár sokan támadják az ötletet: a magánbiztosítók. Én tudom, hogy mindenkinek fáj az, ha az egészségünkért cserében valaki üzleti haszonra tesz szert (sajnos ritka féltékeny nemzet vagyunk, avagy dögöljön meg a szomszéd tehene is), ám azt tisztán kell látni, hogy a biztosítók a nyereséget nem a tényleges orvosi ellátás színvonalának rovására, hanem a felesleges táppénzek és rokkantnyugdíjazások visszafogása révén érik el. Ami igazából leginkább csak azoknak fáj, akik most a munkanélküliség elől a rokkantnyugellátás ernyője alá menekülnek. A kevesebb táppénz ellenben akár jól is sülhet el, hiszen így talán a munkaadók sem tekintik majd lógásnak az egészségügyi szabadságot.

Ide kívánkozik: egy korábbi miniszterelnökünk, akinek azóta sikerült két választást is veszítenie, lassan szokásosnak mondható évértékelő beszédében eredményként említette, hogy a hazai egészségügy nem került ki a részvénypiacra, így a pénzügyi válság nem tűntetett el pénzt a rendszerből. Szomorúan kell megállapítanom, hogy az illető ezek szerint még józanul sem tudja miről beszél – a részegeknek elnézem, mert ők még kijózanodhatnak. 

Ugyanis a piaci egészségügyi biztosító nem olyan, mint a nyugdíjbiztosító, amely évtizedekig felhalmoz, majd nyugdíjba vonuláskor fizet. Az egészségügyi biztosítók ugyan halmoznak fel, ám ezt jellemzően állampapírokban teszik, ráadásul ez nem olyan mértékű, mint a nyugdíj és haláleseti biztosítók esetében. Az induló rendszer azonban épp fordítva működött volna: az első időszakban pénzt szívott volna fel a pénzpiacról az indulási költségek finanszírozására, amelynek révén a hazai befektetők kevesebbet veszítettek volna a pénzpiaci válsággal, miközben a már működő biztosítók – mivel muszáj lett volna nekik – vettek volna állampapírokat.

Így a nagy, hősi eredmény: egy kettős öngól. Ezért érdemes volt harcolni. Remélem az illető a várhatóan közeljövőbeli ismételt hatalomra kerülése után esetleg pénzügyi szakembereket is megkérdez, mielőtt ilyen kérdésekben nyilatkozna, döntene…
 Akkor folytassuk a jövedelem kiegészítő támogatásokkal, úgy sincs olyan sok belőlük (épp csak annyival több a kelleténél, mint amennyi van). A jövedelem kiegészítő támogatások célja a támogatottak jövedelmének, és ezzel életszínvonalának emelése valamilyen elérendő cél, például fokozott mértékű gyermekvállalás érdekében.

Az elmélet szép – és már Augustus római császár is átültette a gyakorlatba – ám a gyakorlat jobbára kevéssé igazolja eredményekkel az erre a célra fordított adóforintokat. A családi pótlék bevezetése ugyanis nem növelte meg az egy nőre jutó szülésszámot – és ez már az ókori Rómában is így volt, szóval tanulhattunk volna belőle – amely hazánkban az ’50-es évek közepe óta 2 alatt van, és kisebb megtorpanásokkal folyamatosan csökken.
Mi ennek az oka? Az egyik mindjárt az, hogy ez sincs ingyen, adókból finanszírozzuk, amelyet minden adófizető fizet. Vagyis az állam egyrészről elvon, más részen pedig osztogat. A másik az, hogy a gyermekvállalási hajlandóság egy nagyon sokrétű dolog, amelynek nem csak pénzügyi hanem kulturális és életmódbeli tényezőkön alapul. Emellett a legtöbb család a gyermekvállalásnál elsősorban az aktuális, meglévő pénzügyi lehetőségeit veszi figyelembe.

Emellett a családi pótlék összege – legalábbis a jellegzetesen elvárt 2-3 gyermekes családmodell esetén – túlzottan is szerény ahhoz, hogy valós segítséget jelentsen a szülőknek a gyermekkel kapcsolatos költségek finanszírozásában. Viszont emelése felborítaná a költségvetés egyensúlyát…

Éppen ezért célszerű lenne teljesen átgondolni ezt a kérdést és rendszert. Manapság egy család jellemzően legnagyobb kiadása a lakhatási költség, legyen akár szó a lakáshitel törlesztő részleteiről, akár albérleti díjról. És ennek költségei több gyermek vállalása esetén csak fokozódnak, hiszen nem lehet 2-3 gyermeket nevelni 55 m2 –en, vagy legalábbis nem sokan tarják ezt elfogadhatónak.

Ebből adódóan érdemes ebben segítséget nyújtani a családoknak, azonban nem kell, hogy azt feltétlenül az állam nyújtsa. Sokkal ésszerűbb csinálni egy szabályozott kiskaput az adórendszerben, és hagyni, hogy a munkaadók segítsék alkalmazottaikat. Elképzelésem egyszerű: minden munkaadó a munkavállaló bruttó jövedelmének 25-50 %-ig nyújthasson adóktól és járulékoktól mentes lakhatási hozzájárulást, természetesen számla ellenében, amelyet a munkavállaló albérleti díjra, vagy lakáshitel törlesztő részletére fordíthatna.
A 25-50 % az alábbiak szerint oszlana meg: 25% a gyermekkel nem rendelkező munkavállalóknak (elvégre előbb az ól és utána a malacok), családi állapottól függetlenül, 30% az egy gyermekkel rendelkező munkavállalóknak, 40% a két gyermekes munkavállalóknak és 50% a három, vagy több gyermekes munkavállalóknak. Ellenben az egyedülálló szülőknek nem kell feltétlenül külön támogatást biztosítani, ugyanis az a szomorú tapasztalatok szerint csak bátorítja a családok felbomlását, anélkül, hogy azok újabb családokká szerveződnének.

Ez a támogatás az államnak lényegében ingyen lenne, hiszen a munkaadók egy része előreláthatólag olyan jövedelmet biztosítana így az alkalmazottjai részére, amelyet jelenleg „feketén” ad nekik, vagyis amely után ugyanúgy nem fizet adót, járulékokat. Mivel azonban a rendszer számla köteles lenne, így a lakást bérbeadó, vagy az azt eladó fizetne utána adót, amely ellensúlyozná azt az adó kiesést, amelyet azok a munkaadók okoznának, akik eddig is tisztességgel bejelentették alkalmazottaik jövedelmét.
Egyfajta bújtatott jövedelem kiegészítő támogatás a munkanélküliek alkalmazását segítő támogatás, amely azonban jelenleg a nagy lelkesedéssel rúgott öngól egyik minősített esete. Ugyanis a gyakorlatban ez úgy működik, hogy azok a vállalkozók, akik olyan munkaerőt alkalmaznak, amely könnyen pótolható a munkaerőpiacról, azok csak annyi időre alkalmazzák a frissen felvett munkanélkülieket, amíg a támogatást kapják, majd utána új munkanélkülit alkalmaznak helyette…

Vagyis ez a támogatás csak forgatja a munkanélkülieket, ám nem segíti őket a tartós elhelyezkedésben. De legalább sokba kerül. Ennek oka persze egyfajta hibás gondolkodás a munkaadókról. Ugyanis azok azért alkalmazzák az alkalmazottakat, mivel szükségük van azok munkájára. Ha egy munkaadónak 5 emberre van szüksége, akkor 5-öt fog alkalmazni, és nem 6-ot. Az utóbbit legfeljebb akkor, ha az állam átvállalja annak alkalmazásának a költségeit, de ez gyakorlatilag csak egyfajta kapukon belüli munkanélküliség lenne.
Persze az állam ennyit nem fizet, így a támogatás csak a vállalkozók nyereségét növeli, aminek megtermelése, előállítása azonban a vállalkozó és alkalmazottainak a feladata, nem az államé. Persze lehetnek olyan vállalkozások, amelyek csak így életképesek, azonban nem látom sok értelmét életképtelen vállalkozások életben tartásának, hiszen azok egy gazdasági zavarra úgy is bedőlnek, míg a jobb időkben csak munkaerőt vonnak el a valóban életképes vállalkozásoktól.

További probléma, hogy a hektikus alkalmazás jelentős társadalmi költségekkel jár: az így alkalmazott munkaerő nem tervezhet előre, ami jelentősen rontja a közhangulatot, amely természetesen kisebb gyermekvállalási hajlandósággal jár.
A társadalom részére valójában a munkahelyek stabilitása a valódi érték, ez az alapja minden hosszabb távú befektetésnek. Éppen ezért érdemes lenne már a próbaidő vége után azonnal végkielégítési kötelezettséget előírni a munkaadók részére, amely talán enyhítené azt az elterjed jelenséget, hogy a szalagmunkát alkalmazó vállalkozások – legyenek akár hazaiak, akár nemzetköziek – lényegében nem gazdálkodnak a munkaerővel, hanem ha van egy 1 hetes kiesés a termelésben – például egy termékváltás miatti termelési sor csere miatt – egyszerűen elbocsájtják alkalmazottaikat, majd utána újra felvesznek a munkaerőpiacról. Így viszont egyszerűen olcsóbb lenne megtartani a munkaerőt az ilyen előre tervezett rövid leállások idejére.

(a folyatatás következik)
 

Címkék: közélet társadalom válság rorgosh

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr971052843

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gerik001 2009.04.14. 15:38:21

egészségügyről csak annyit ,hogy tavaly 4 hétig feküdtem otthon és 3 antibiotikumkúrát nyomtak le a torkomon. Torokgyulladás, és mandulagyulladás volt a műsor. De kb vaktában adták a 10ezer forintos gyógyszert úgyhogy mondtam a dokinak hogy most már nem kéne a gyógyszerlobbi adjon vmit ami hat is.

A legjobb a torokgyulladásra a 200 Ft-os hidrogénes toroköblögető volt. Igaz azok nem viszik raftingolni a dokikat.

Jim Raynor 2009.04.14. 15:52:06

"hiszen nem lehet 2-3 gyermeket nevelni 55 m2 –en, vagy legalábbis nem sokan tarják ezt elfogadhatónak. "

cigány nemzettársaink bezzeg tudnak 55 m2-en nyolc gyereket tartani, csak a nácirasszista magyarok finnyáskodnak... :D :D

anti_troll (törölt) · http://senkinemmondja.blog.hu 2009.04.14. 15:57:43

1. a táppénz csalás már nem akkora nagy veszteség, mint mondjuk 15-20 évvel ezelőtt.
A munkáltatókkal kifizettetik az első 15 napot, sőt az azutáni táppénzköltség 30%-át is.

2.Rokkantnyugdíjak: ez gáz, itt kifolynak a 100 milliárdok évente simán, olyanok részére, akik megkenték az orvosi bizottsgot.

3. Gyógyszerkassza: ez az igazi pénztemető.
Már az orvosok nagy részét érdekeltté tették (korrumpálták), hogy nagy tömegben, minél drágább gyógyszert írjanak fel.
Évente ez legalább 2-300 milliárd felesleges kiadás.

Hurkabácsi 2009.04.14. 16:06:59

Gerik001 : Neked valószínűleg vírusos nyirokmirigy gyulladásod volt, azaz mononucleosys. Arra pedig nem jó az antibiotikum, mivel vírus okozza. Én is sokáig szenvedtem vele még a vizitdíj hőskorába. Konkrétan már legalább tíz ropit kicsengettem különböző dokiknál, mire egy ráhibázott, hogy mi is a bajom. Bár az is kiderült, hogy az 5 éves koromban kiszedett manduláim visszanőttek (állítólag tudnak ilyet is ).

Cassandra Gemini 2009.04.14. 16:19:20

kedves rorgosh! Ha van időd és energiád akkor rittyenthetnél egy cikket a magánbiztosítókról is, ugyanis hogy azok normálisan működjenek, nagyon erősen le kell szabályozni őket (lásd az amerikai magánbiztosítók, amelyek a drágább kezeléseket simán visszautasítják, ha veszteséges lenne a biznisz pl. egy rákos megbetegedés kezelése jóval többe is kerülhet mnit amennyit a szerződő fél addig járulékként befizetett, ezt a fajta dolgot, illetve az emberek közötti szelekciót nem szabad alkalmazni) szóval cska annyit akartam mnodani, hogy érdekelne ha bővebben kifejtenéd a véleményed a témáról!

tudi 2009.04.14. 16:29:20

Nem rossz írás bár mondjuk a magánbiztosítós egészségüggyel kapcsolatban én szkeptikus vagyok, hallottam egy-két rossz dolgot a magánbiztosítós egészségüggyel kapcsolatban. Pl: Hollandiába mennyi embernek nincsen biztosítása föleg időseknek és a gyerekeknek.
Amit nálunk bevezettek vona szerintem az tényleg nem lett volna más, mint újjabb pénzszerzés a haveroknak.

Rorgosh 2009.04.14. 17:41:04

@anti_troll:

Nem igazán a táppénz csalásról volt szó. Inkább arról, hogy jelenleg az orvosok - mivel nem hat rájuk erős kényszer - sok esetben sablonokban gondolkodnak, és úgy írják ki az embert. Emellett bár az első 15 nap valóban a munkaadó terhe, ám az attól még nem tud hatni az orvosra, hogy ember, ésszel már!

Miközben sokszor tényleg inkább rutinból dolgozik sok orvos, és nem figyel arra, hogy esetleg az adott betegnél nem áll össze igazán a diagnózis... Legfeljebb akkor, amikor a kezelés nem hat.

@Cassandra Gemini: @tudi:

A magánbiztosítós rendszert természetesen ésszel, és megfelelő szabályozás és felügyelet mellett kell bevezetni. És természetesen célszerű lenne, ha kötelező lenne.

Egyik oldalról a rendszernek meg kell őriznie a szolidaritás elvét - tehát az ne legyen akadály, hogy az illető még nem halmozott fel elég megtakarítást - másik oldalról viszont sajnos kell szelekció. Vagyis igenis szükség van arra, hogy a magas kockázatú biztosítottak többet fizessenek.

Tündér_Lala 2009.04.14. 17:48:08

Elnézést, de a magánbiztosítókkal szemben én is fóbiás vagyok.
Nem vitatom, hogy elméletileg - erős törvényi szabályozással - kialakítható olyan rendszer, amely jól működik. De ez legalább olyan utópia mint a szocializmus. Ott van ugyanis az emberi tényező.Ha ezt a kezdő lépést megtesszük, akár fű alatt az amerikai rendszer közelébe jutunk.
Mert a jó anyagi helyzetben lévők jobb ellátást követelnek, akár a szegényebbek rovására is. Ebbe a rétegbe tartoznak a döntés hozók, ami magáért beszél.A műhiba perek miatt - illatve az ennek megelőzésére alkalmazott felesleges diagnosztikai eljárások miatt - iszonyú pénzek usznak el.(Kanadában láttam:egy sima gyomor vagy hasfájást nem uszol meg gyomor és bél tükrözés nélkül, rosszabb esetben MR-t is csinálnak.)
De a legfontosabb : a jelenlegi korrupt elit mellett CSAK rosszul sülhet el egy ilyen átalakítás.A tőke ugyanis nyerni akar, mennél többet - ha jó pénzért kiskapukat hagynak, akkor fog is.A folyamat pedig visszafordíthatalan.
Szerintem a jelenlegi rendszer is működtethető sokkal jobban és ha már az utópiáknál tartunk azonos szinten olcsóbb a működtetés pont a profittal.Én hiszek abban, hogy lehet közüzemet (végső soron ez is az) nonprofit módon jól működtetni.

Corry 2009.04.14. 17:50:33

Én ugyan hosszú távon egy alaposan szabályozott környezetben működő magánbiztosító pártján vagyok, de azt maximálisan elfogadom, hogy ma ennek Magyarországon semmilyen feltétele nincs meg.
Mert:
1. A "politikai elit" ebből pént akarna lenyúlni
2. A népesség sem arról híres, hogy a legcsekélyebb mértékben képes lenne önmagáról gondoskodni.
3. A hivatalaink már bizonyítottak, minden téren, hogy itt bizonyára az erős kontrollnak még a nyoma is hiányozna.

Ezek nélkül meg nem érdemes...

Corry 2009.04.14. 17:52:43

Ja még a szolidaritásról: az egy olyan dolog, hogy a tehetősebb segíti a kevésbé tehetőset, de én úgy gondolom, hogy a szolidaritásba az is bele kéne tartozzon, hogy mind a tehetős és a nem tehetős is ugyanabba az irányba igyekszik. Aki azért nem tehetős, mert lusta és egy idő után már visszaút sincs, ott mi miért legyünk szolidárisak??????

Tündér_Lala 2009.04.14. 18:06:16

@Corry: Igazad van , de az egyészségügy ebből a szempontból is speciális terület.Mert és most demagognak tűnök majd, haljon meg egy gyerek csak mert az apja egy lumpen fráter?

tudi 2009.04.14. 18:08:30

@Rorgosh: Ez a magas kockázatú nekem kicsit magas és elég tág mert ki lehet az például.
Mert ismeretségi körömben 2 cukorbeteg is van az egyik foglalkozik is vele, tehát eljár kezelésre stb, míg a másik nem törődik vele nem érdekli (ja és nyugdijasok 55-60 között) tehát ők elvben magasabb kockázatúak mint pl: én aki még 20-as évei elején jár.

Corry 2009.04.14. 18:53:40

@Tündér_Lala: Ilyen mélyen nem mentem bele a témába, természetesen a gyerek ne haljon meg, erről szó nincs. Én a második hozzászólásomban a nálunk Magyarországon rossz kontextusban használt kifejezésre hívtam fel a figyelmet. Fentebb egyébként leírtam, hogy miért is nem lehet még az üzleti alapon működő egészségügyet bevezetni, csak ezt a mostani speciálisan fizetős fajtát (lásd még: zsebbe fizetés).

Rorgosh 2009.04.14. 19:05:25

@Tündér_Lala:

Ez viszonylag könnyen feloldható probléma: ha több ellátási szintű biztosítást vezetünk be. Az alapszint: az orvos által indokoltnak tartott vizsgálatok, a megfelelő kezelés, és a kieső jövedelem pótlása.

Az emelt szint: magam kérhetek extra vizsgálatokat.

Minimum szint: Az orvos előírásait nem követők részére. Ők például saját zsebből fizetnék a gyógyszert. (Ellátás tehát ugyanúgy jár, ám ha nem követed az orvos utasításait, akkor részben te fizeted az ellátás költségeit.)

Egyébként: lehet, hogy a jelenlegi döntéshozók korruptak, ám pont ezért nem bízom szivesen rájuk az egészségemet. Inkább bízom olyanra, aki nyerni akar rajta, mert ő tart attól, hogy ha engem félrekezelnek a zsugorisága miatt, akkor a jövő évszázadot is leperlem róla.

Elvileg jó lehet, egy nonprofit rendszer is, ám nem tudom, hogy miképp kerülném el, hogy apolitika belepofázzon. Emellett ott nem a tulaj fogja a nyereséget kivenni, hanem az igazgatótanács tagjai kapnak majd prémiumot...

@Corry:

Nézd, az öngondoskodásra hamar rászokik az ember, ha muszáj. Nálunk azért nem teszi senki, mert az állam megteszi helyette.

A politikai elit persze pénzt akar lenyúlni, ám ez már csak olyan, hogy nem mindig sikerül. A jelenlegi rendszerben viszont kb. ott lehet pénzt kivonni, ahol az ember csak akar...

Hivatalaink: örök igazság, hogy minden hivatal kb. annyira hatékony, amennyire mi a munkáját segítjük. A legtöbben nem jelzik a hivataloknak, ha valahol problémába ütköznek. Sokszor annak sem, ahol a probléma van. Így persze, hogy nem, vagy csak lassan avatkoznak be a hivatalok, hiszen sok szervezetet kell felügyelni, és nem lehet tudni, hogy hol lehet a probléma.

Egy célellenőrzés mindíg lényegesen hatékonyabb, mint egy átfogó, teljes vertikumú ellenőrzés.

Ám addig ebben nem is lesz változás, amíg a lakosság érdekelt nem lesz a problémák jelzésében. Vagyis a hivatalok működési hatékonysága egyenes arányban áll az öngondoskodás mértékével.

Gondolj csak bele: fizetsz egy magánbiztosítónak, és nem kapod meg a megfelelő eü ellátást. Azt hiszem hamar hívnád a felügyeletet...

Szolidaritás: nem gazdagok és szegények közöttire gondoltam. Inkább arról van szó, hogy a biztosító a hozzá beérkező pénz egy részét egy közös alapba tegye, amelyből ki tudja fizetni azokat az eseteket, ahol a biztosítottnak még nem volt elég ideje feltölteni a saját számláját. Ezzel inkább a középkorúak támogatnák a fiatalokat, akik még nem elég régen biztosítottak a felhalmozáshoz.

A lógósokkal kapcsolatban ellenben alkalmazható lenne a csökkentett szolgáltatás, ahol az ellátás egyes elemeiért fizetnie kellene (például gyógyszerek), vagy nem részesülne jövedelempótlásban.

Tündér_Lala

A gyerekek biztosítása valóban probléma, azonban esetükben akár az is megoldható lenne, hogy az ő biztosításukat - egyfajta kivételképpen - az állam fizesse, ha a szülők ezt nem teszik meg. Persze ez jogkövetkezményekkel járhatna a szülőre nézve, hiszen a gyermek egészségéről nem gondoskodni már kimeríti a kiskorú veszélyeztetését...

@tudi:

A magas kockázatú elsősorban az, aki nem követi az orvos utasításait. A legtöbb betegség, még ha esetleg nem is gyógyítható, de jól kézben tartható megfelelő orvosi felügyelet és annak utasításai betartása mellett. Az időskor nem feltétlenül egyenlő a betegségekkel, bár természetesen nőnek a kockázatok, ellenben ezt egy felhalmozási időszak beiktatással lehetne pénzügyileg kompenzálni.

Rorgosh 2009.04.14. 19:13:06

@Corry:

Pont a zsebbe fizetés ellen lenne jó a magánbiztosító. Ha magad fizetsz a szolgáltatásért egy olyan számláról, ami a te nevedre szól, úgy jó eséllyel eszedbe sem jut majd zsebbe fizetni.

Az emberekben benne van az, hogy mindennek ára van, és fizetni kell. Nos, a magánbiztosító megadná nekünk a fizetés élményét. És ha extra szolgáltatást kérünk az orvostól (például gyakrabb vizitet) akkor ne feketén, hanem egy szabályozott csatornán keresztül fizessünk.

Pl: a kórházban napi 2 vizit az alapellátás, de mi 4-szer szeretnénk látni az orvost, akkor semmi gond minden egyes extra vizit: 1000 Ft. Ha ez le van írva, és nyoma van annak, hogy mi igényeltük ezt és fizettünk érte, akkor onnantól fogva az orvos kötelezve van erre, nem teheti csak el a pénzt ellenszolgáltatás nélkül.

Tündér_Lala 2009.04.14. 19:17:41

@Corry: Ez a zsebbe fizetős megoldás, a Kádár rendszer jellemző - kezdetben eltűtöm, de a kezemben tartalak vele, később számítok rá a fizetésed kiegészítéseként - disznóság, ami csak nálunk honosodott meg. Igazságtalan , megalázó betegnek - orvosnak egyaránt .A legnagyobb baja, hogy szintén alig vissza fodítható "intézmény".Mert aki kap, attól nagyon nehezen vehető el a komoly anyagi visszalépés miatt.Az adó oldalon pedig működnek a sokszor megalapozatlan félelmek, személyes büszkeségek. (hallottam már "az én pénzem is van olyan jó" dumát)
A Kádárista lassú, módszeres társadalom korrumpálásnak egy tipikus megmaradt kövülete.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.04.14. 19:18:40

Az egészségüggyel kapcsolatban ajánlom Molnárgörény posztját: molnargoreny.blog.hu/2009/03/09/teritett_betli_mikolatol_mengelicaig
Érdemes elolvasni, hiszen egy belsős véleménye.

A magánbiztosítókat nem azért utáljuk mert szemétmagyarok vagyunk. Hanem mert nincs lehetőségünk őket még annyira sem felelősségre vonni mint a kormányt.

Mihint · http://mihint.blogspot.com 2009.04.14. 19:32:12

Érdekes gondolatok, várom a következő részt. Ilyen formájában még nem szedhető igazán ízekre :-) Az írás összefüggő (szerintem) és vitára kiválóan alkalmas. Jöjjön hát a befejezés :-) Üdv. mindenkinek!

Rorgosh 2009.04.14. 19:34:50

@TaTa86.:

Ez szabályozás és felügyelet kérdése. Illetve annak, hogy mennyire nyitott a biztosító piac. Nálunk is jellemző, hogy leginkább azokkal a szolgáltató szektorokkal van a legtöbb gond, ahol végül csak kevés számú szereplő van jelen.

Nem mondom, hogy a többivel nem fordul elő probléma, ott azonban van reális esély más szolgáltatóhoz fordulni, így a gyenge szinvonalú szolgáltató csak nagyon extrém alacsony árakkal tud talpon maradni. Már ameddig képes (lásd: MÁV biztosító esete).

Az pedig, hogy mennyire vagyunk tapasztaltak és gyakorlottak az öngondoskodás terén, az csak attól függ, hogy ezt mennyit voltunk kénytelenek gyakorolni. Az ember roppant rugalmas és tanulékony, ha van késztetés, akkor gyorsan tudunk váltani.

Persze az ember mindíg fél az újtól, bár a magánnyugdíjpénztárak megmutatták azt, hogy a lakosság az imeretlentől való félelme ellenére jobban bízik a biztosítókban, mint az államban. Nem véletlen, hogy '98 óta csak keresztbe tesznek a kormányok a magánnyugdíj biztosítóknak...

Rorgosh 2009.04.14. 19:36:20

@Mihint:

Csütörtökön délután jön... (Ha zero is úgy akarja...)

Tündér_Lala 2009.04.14. 19:40:16

Bevallom , a magán biztosítást egyedül az ellátás szinvonalában tartanám elfogadhatónak.Sajnos azonban ezzel is az erozió indulna be , mert a szállodai szintű ellátást kapó esetén "elintéződne", hogy azonnal sorra kerüljön a drága diagnosztikán (Pl.MR)
A másik gondolat, hogy kövesd az orvos utasítását.Teljesen jogos csak hol a vége? Aki drogozik, aki bagózik, aki csokit zabál, aki elmegy mulatni északa, aki nem fut naponta 1 órát, stb...
Orvosi diktaturában sem lenne jó élni.
Alap esetben az egészségügynek segítenie kell azon, akinek baja van.

tudi 2009.04.14. 19:43:55

@Rorgosh: Végülis ha tényleg egy jól müködö, avagy a jelenleginél jobban müködő eü rendszert lehetne bevezetni, akkor semmi akadálya, csak az a baj, hogy minekünk magyaroknak már sokszor mondták, hogy egy-egy reform utánn jobb lesz és nem lett jobb ezért tart mindenki a reformokról még akkor is, ha az jobb lenne.
Ja a szolidalítás, én szolidális vagyok/lennék azzal, aki vmilyen baleset vagy betegség miatt nem tud úgy részt venni a munkában, vagy bármilyen társadalmat építő tevékenységben, mint egy egészséges ember, de azokkal nem, aki megtehetné, hogy dolgozzon, de kényelmesebb neki otthon üldögelni és várni a segélyt.
Ja meg az a baj, hogy a jelenlegi adórenszer nem vmi sok pénzt hagy a népnél, ezen kéne egy kicsit változtatni, ha több pénz maradna az embereknél, akkor tudnának spórolni, öngondoskodni, de ezt az államnak is támogatnia kellene, nem még a megtakarítást adóval súlytani.
Vagy pl: támogatni a lakás előtakarékot, hogy az embernek ne csak a kölcsön legyen az egyettlen megoldása a lakásvásárláshoz.

mesmithy 2009.04.14. 19:49:27

Nem hiszem, hogy valoban a maganbiztositok a megoldas, ott ahol az van sajnos nagyon sok embernek ninc biztositasa.
A masik amivel nem ertek egyet az, hogy "nem figyelembe venni az egyedulallosagot" a gyereknevelesnel. Hol lehet ma annyit keresni egy egyedulallonak, hogy a gyerekneveles ne az elszegenyedessel legyen egyenlo.
Egyebkent a munkaltatoi szazaleknal, mar megint az sziv aki kevesebbet keres, tehat pl a miniszter gyereke sokkal ertekesebb lenne, mint mondjuk egy nover gyereke.

Mihint · http://mihint.blogspot.com 2009.04.14. 20:01:43

@TaTa86.: Kitűnő post és gondolatébresztő. Ja amúgy Göri mennyire is belsős ebben? Én úgy vettem ki, hogy ő volt (még mindig?) önkormányzati képviselő?

Tündér_Lala 2009.04.14. 20:02:12

@tudi: Igen ezen sokat gondolkodtam én is.Érdekes módon Németországban működnek a szemét égetők.Olaszországból is oda viszik és senkinek semmi baja nincs velük.Nálunk és olaszban is tiltakoznak ezerrel a létesítmények ellen.Miért?
Mert Németorszgban biztosak benne az emberek, hogy a kibocsátást kézben tartják,akár 10 év mulva is és beépítik a szükséges szűrőket.Ha pedig nem,a hatóság aznap becsukja.
Ezek bizalmi kérdések és nálunk abból van a legkevesebb.
Hallotam, hogy 10 éve németben nagy eső volt.Az autópáján egy benzinkútnál a boltos 5-szörös áron adta az ablakmosót.Kértek számlát és 800 levél érkezett a közl.minisztériumba panasszal.Azonnal visszavonták az engedélyét és horibils módon megbüntették nyerészkedésért.
Jelemző történet és talán rávilágít , hogy mi a különbség.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.04.14. 20:09:46

@Rorgosh: "Ez szabályozás és felügyelet kérdése."
Szerintem meg leginkább civil nyomásgyakorlás kérdése. Ami Hollandiában épp ezért működőképes (bár ott működne akkor is ha az állam üzemeltetné), az itt totális kudarc lenne. Nézd végig a vastagbőrt és mond azt, hogy törvényekkel itt akármiről gondoskodni lehet, egy erős lobbiérdek ellen.

A másik probléma, hogy nem tudom, hogy hogy lehetne itt akármilyen verseny? Főleg vidéken nem értem. Minden kórház 10szer megvenné az összes cuccot, attól függően hogy melyik biztosító melyikre esküszik vagy hogy? Mi van akkor ha az egyik kórháznak nincs szerződése egy biztosítóval? Akkor utazzon a beteg 100 kilométert?

A harmadik probléma, hogy egy laikus nehezen tudja megállapítani, hogy jó-e a szolgáltatás amit kap vagy nem?

A negyedik(, visszakanyarodva az elsőhöz): A beteg túlságosan ki van szolgáltatva. Még egy internetszolgáltató is meg tudja keseríteni az ember életét, egy 2hetes átkötési idővel, akkor mire képes egy biztosító?

Végül az egész elgondolás kardinális hibája: a biztosítótársaságok élén mégis kik állnának? Gyurcsányok, Bajnaik, most kevésbé reflektorfényben lévő fideszes gazemberek. Szóval ugyanazok akik most. Az ha külföldi pénzemberek lennének felül pedig még rosszabb. Őket tényleg semmi nem tartja vissza egy genocídiumtól, ha profitról van szó. (Erről volt is egy poszt itt a vastagbőrön. Ott éppen egy gyógyszergyártó cég volt gonosz.)

Egy másik hibája ennek a rendszernek: Így tényleg minden lehetőség ki lenne zárva arra, ha látványosan szarul működik az állam beavatkozzon. (Igaz ezt most sem igazán teszi meg.)

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.04.14. 20:20:08

@Mihint: Azt én sem tudom pontosan, őt kéne megkérdezni...
Azt nem hiszem, hogy egyszerre önkoris képviselő, és mentős.

tudi 2009.04.14. 20:24:32

@Tündér_Lala: Pontosan az emberek nem bíznak benne, hogy az őálltaluk felvetett problémát megolják e, vagy nem. szerintem ezt a fajta bizalmat kéne visszaállítani.

Rorgosh 2009.04.14. 20:30:34

@Tündér_Lala:

Nézd, ha beteg vagy, akkor alap, hogy kövesd az orvos utasításait. Ha semmi bajod, és nem is tud semmit kimutatni, akkor pedig honnan tudná, hogy leugrottam sörözni?

Nem orvos diktatúrát szeretnék, de valahol szükséges az, hogy az emberek rákényszerüljenek: tegyenek maguk is valéamit önmagukért.

@tudi:

A legtöbb reformunk csak azért nem jött be, mert jobbára még azelőtt visszavonták, mielőtt elkezdődött volna működni. Semmi sem fog jól működni, ha nem tudod mit is akarsz. Ha nem hagyod a rendszereket működni a régi iránti vágyódásod miatt, akkor ne várj csodákat.

A másik az, hogy sokan csodát várnak, holott nem kellene. Ehelyett egyszerűen meg kell követelni a rendszerek megfelelő működését. Ha néhány piaci szereplő nem tisztességes, az nem azt jelenti, hogy a piac rossz, hanem azt, hogy vannak tisztességtelen szereplők. Ám, ha van választásod, akkor van esélyed olyan szereplőhöz kerülni, aki az elvárható módon jár el. Ha viszont nem választhatsz, akkor az van, amit kapsz. Az állam egyik szerve nem fog nekimenni a másiknak. Legalábbis nem mostanában. Ellenben egy piaci szereplővel nem fog kekeckedni. Legalábbis, ha szólsz: itt valami nem működik.

A szolidaritásról, ha elolvasod, mint egy belső alapról beszéltem a biztosítón belül. Gyakorlatilag ez csak egy puffer a váratlan kilengések ellensúlyozására. Nem pedig az, hogy valaki nem fizet, de mindent kap. Aki nem fizet az így járt.

Az adórendszer tényleges módosítására akkor van reális esély, ha a kiadások csökkennek, ugyanis csak így nem idéz elő további deficitet. Épp ezért nehéz egy struktúraváltás. Hiszen majdnem mindíg előbb van a aleépítés, mint az új rendszer felhúzása.

@mesmithy:

A magánbiztosítók terén rossz irányból közelítesz a problémához: ahol jelenleg magánbiztosító van, ott jobbára korábban nem volt állami biztosítás. Ez alól talán egyedül hollandia a kivétel, de ebben sem vagyok biztos.

A lényeg viszont az, hogy nem a meglévő biztosítás szűnt meg, hanem olyan soha nem is volt. Mi viszont egy meglévő rendszert alakítanánk át, amelynek az alapelve az lenne, hogy kötelező, tehát mindenkinekl lessz biztosítása.

Az egyedülálló szülő esete: az élet nem annyira egyszerű. Az egyedülálló szülő a másik szülőtől most is kap a másik szülőtől jövedelmet, kivéve ha az munkanélküli. Tehát egyedül akkor van probléma, ha a másik szülő nem rendelkezik jövedelemmel, ám az akkor is fennáll ha teljes a család, ám az egyik szülő állástalan. Akkor pedig miért részesüljön az előnyben, aki egyedülálló? Egy ilyen rendszer csak segíti a kapcsolatok felbomlását, ami bizony nem túl előnyös a társadalom részére...

A százalékos rendszer: pont arra szolgál, hogy a munkavállaló próbálja maximalizálni a legális jövedelmét. Lehet, hogy a miniszter jobban jár, de ezt nem lehet megkerülni az életben. Ám ő többről is mond le - pláne, ha nő - ha gyermekeket vállal. Sőt. Jó eséllyel az élet korábbi szakaszában is többről mondott le. Nem véletlen az, hogy a felsőfokú végzettséggel bírók később házasodnak: később jutnak stabil jövedelemhez.

Emellett ez a rendszer: LEHETŐSÉG. Jó eséllyel a legmagasabb jövedelműeknek semmit nem fog ilyen alapon adni a munkáltató (kivéve ha az maga az állam), vagy ha ad is, akkor azt fizetésemelés helyett teszi (amihez persze az is kell, hogy a munkavállaló albérletben lakjon, vagy legyen élő lakáshitele). Az alacsony jövedelműeknek viszont ez nagy lehetőség, és mindenképpen több, mint a mai rendszer.

Ám hozzátenném: a javaslatnak nem célja valamiféle egyenlőség. Ha kivált ilyet, akkor az olyan mértékű társadalmi fejlődésre árulkodna, amilyet még álmodni sem merek.

mesmithy 2009.04.14. 20:43:00

@Rorgosh: Bocs de egyedul egy lakas fenntartani, rezsit fizetni.... gyerek mellett meg akkor is nehezebb, ha az ex -partner fizet is, bar ez gyakran nem valosul meg, mert inkabb feketen dolgozik, csak fizetnie ne kelljen. Es mit csinalsz az egyedulallo ozvegyekkel?
Bocs de mi a kulonbseg a miniszter es a nover kozott (legtobb ma mar szinten diplomas) ? Azert buntetni valakit mert a hivatasa rosszul fizetett! ?

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.04.14. 20:52:18

@Rorgosh: "A legtöbb reformunk csak azért nem jött be, mert jobbára még azelőtt visszavonták, mielőtt elkezdődött volna működni."

Szvsz kicsit naiv vagy. Az egészségügyi reform is olyan mint az oktatási reform a digitális táblákkal. A pénzszerzés a lényeg. Miből gondolod, hogy ezek tényleg nekünk akarnak jót, és nem úgy reformálnak, hogy mi még inkább kiszolgáltatottabbak legünk, nekik meg még nagyobb legyen a hatalmunk?

Rorgosh 2009.04.14. 21:10:54

@TaTa86.:

A szabályozás és felügyelet aligha választható el a civil nyomásgyakorlástól. Ugyanis éppen azon alapul. Ha te semmit nem teszel a visszaélés felszámolása érdekében - még csak nem is jelzed - akkor semmmilyen felügyelet nem ér semmit. Ám, ha jelzed, akkor már legalább tudja, hogy baj van. És ha mégsem tesz semmit, akkor hamar összegyűlik sok elégedetlnkedő, és lesz olyan nyomás a hivatalon, hogy még a saját nyja ellen is eljárna.

Legközelebbi kórház: ha a biztosítód nem köt szerződést a közeli kórházzal, akkor talán nem is jársz te azzal rosszul. Annak ugyanis oka lehet, és már manapság is látható az, hogy sokak vállanak egy kis kényelmetlenséget azért, hogy olyan kórházba menjenek, amelynek jó a híre a betegellátásban. A különbség annyi lenne, hogy a rossz hírű kórházak bajba jutnának, és változásra kényszerülnének. Addig is: lehet utazni.

Emellett azt te döntöd el, hogy melyik biztosítónál kívánsz biztosított lenni. Ennek alapján eldöntheted, hogy mi a fontosabb: a stabilabb ellátási színvonal, vagy a kórház közelsége.

Hidd el, el tudod dönteni: egyszerű kérdéseket kell feltenned magadnak: felgyógyultál, avagy sem? Foglalkoztak-e veled, avagy sem? A kórházi koszt megfelelt-e a gyógyszeren előírt diétának, vagy sem? Tájékoztattak-e téged, avagy sem?

Nézd, a biztosító váltás nem jár létesítéssel. Annyit kell hozzá tenned, hogy odamész az új biztosítóhoz, kitöltöd a megfelelő iratokat, és aláírod azokat. Legfeljebb be kell menned a régi biztosítóhoz is, és be kell jelentened, hogy: találtál jobbat. Bár az sem kizárt, hogy ezt az új biztosítód lerendezi...

Gyurcsány és társai: elgondolkodtál már azon, hogy ők miért váltottak a politikára az üzleti életből?
Erre összesen 2 lehetőség van, rád bízom melyikben hiszel:

1. Feri nagy hazafi, és miután meggazdagodott, úgy döntött, az ország javának szenteli magát.

2. Véget ért a szabad rablás időszaka, és Feri nyugodt piaci körülmények között nem tudja a gazdasági életben gyarapítani a vagyonát, legfeljebb, ha ő felügyeli az államkasszát is.

Nem akarok sugallni, de most épp a Feri féle társulat felügyeli, sőt direktben irányítja az eü kasszát. Piaci biztosító esetén viszont olyan emberek irányítanák azt, akinek a megélhetése függ attól, hogy nehogy tömegesen lépjenek le az emberek a biztosítótól.

És a külföldi sem gonosz. Tulajdonostól függetlenül mindegyik nyeeséget akar termelni. Ám ehhez nekik szolgáltatást kell nyújtaniuk, anélkül hamar bajban lesznek, tulajdonostól függetlenül.

Persze tisztességtelen piaci szereplők voltak, vannak és lesznek is, ám tőlük időről időre meg lehet szabadulni.

Emellett nem értem, hogy miért lenne tehetetlen az állam? Szükség esetén bármikor visszaállamosíthatja az eü pénztárakat, és ha emögött komoly minőségi kifogások voltak, akkor ezért még fizetnie sem kell.

Éppen ellenkezőleg: épp a magánbiztosítók esetén tudna hatéonyan beavatkozni az állam, mert nem politizálódik át feleslegesen a biztosítás, így az állam nem saját magát üti azzal, ha bírságot vet ki. Sőt, mivel egyértelműen szétválik a biztosítók és biztosítottak érdekcsoportja, így a pontos igényekmegfogalmazhatóvá válnak, így lehet fejleszteni a rendszeren. És nem belső, államigazgatási mutyi ügyletben zajlik az egész, ahol semmilyen kontroll nincs a rendszer felett.

Rorgosh 2009.04.14. 21:23:57

@mesmithy:

Magyarázd el nekem: miért büntetés az, ha te 2x annyit kapsz, mint most? Miért zavar az téged, ha valaki 4x annyit?

Ha nem az államkasszából történik ez - márpedig nem abból történne - akkor mi közöd más jövedelmeihez?

Ilyen alapon kimondhatnánk: mindenki kapjon pontosan 170.000 Ft. fizetést.

Vagyis mi köze a nővérnek a miniszterhez? Igazából semmi.

Egyedülálló: Nem egyszerű egy egyedülállónak. Ám érdekes, hogy a legtöbb egyedülálló nő nem is próbál új társat keresni. Vagy legalábbis nem úgy, hogy arról az állam is tudjon.

Holott itt jön a kérdés: mi köze a munkáltatónak, az államnak ahhoz, hogy valaki társas kapcsolatban él, vagy sem? Vagy bárkinek az égadta világon?

Egy gyermekeit nevelő egyedüálló szülő saját maga választotta az életmódot. Az lehet, hogy a másik fél kezdeményezte a válást, ám az már az ő döntése, hogy ezután újra társas kapcsolatba lép-e vagy sem.

Miért támogassuk azt a döntést, hogy nem lép új kapcsolatba? Főképp, amikor mégiscsak az a világ rendje, hogy ha egy kapcsolat végetér, akkor irány a következő.

És ezt ne keverjük össze az özvegyellátással. Arról egy szót sem szólt az egész cikk. Ám ha egy szülőnek van jövedelme, a munkáltatótól lakástámogatása, az államtól özvegyi támogatása, akkor miért kell még újabbat adni neki?

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.04.14. 21:35:50

@Rorgosh: Sajnos még mindig itt a cumi, hogy nem a Jóisten váltana magánbiztosítókra, hanem jelenleg az mszp-szdsz.
Márpedig tőlük tudom mire számíthatok. És mivel a biztosítók szóba álltak velük tőlük is tudom mire számíthatok.

A helyzet az, hogy én tényleg nem értek ehhez annyira, hogy belemenjek a szakmai részébe, nem vagyok Hari Seldon, hogy kitaláljam, mi lenne ha, viszont azt gondold meg:
Ha el akarod adni a házadat akkor mit fogsz csinálni: Elviszed belőle az összes fémet, eladod a foteleket, megállapodsz az önkormányzattal, hogy az udvart ideiglenesen szeméttárolónak használják, a fákat meg eltüzeled, majd ezek után minimális áron eladod,
vagy előbb szépen kipofozod: megmetszed a fákat, kicseréled a szőnyeget, helyrehozod a tetőt és a parkettát, és utána várod a tisztelt vevőt.

Nekem most úgy tűnik, hogy a legrosszabb időben, kényszerhelyzetben, egy szétlopott értéktelen egészségügytől akar megszabadulni a kormány, a rablóprivatizáció befejezőaktusaként.

Rorgosh 2009.04.14. 21:38:46

@TaTa86.:

Nem teljesen értem mi köze az oktatási reformnak a digitális táblákhoz. A kettő két különböző dolog, a kapcsolódási pont mindössze annyi, hogy mindkettő az iskolákat érinti.

Ellenben tökéletesen megmutatja zat, hogy az állam mily módon herdálja el az oktatásra való pénzt.

Vissza a biztosítókra: a tény jelenleg az, hogy az eddigi kötelező biztosítási modellek beváltak. Meglepő módon a rendszerek olyan jól működnek, hogy már az Orbán kormány is megijedt a magán nyugdíjbiztosítók előre nem várt sikerétől. Bár most a pénzügyi válsággal veszett el némi pénz a biztosítóktól, ám a 20%-os vagyonvesztés valójában nem jelentős, ezt kb. 2010 végére képesek lesznek pótolni (igazság szerint máris folyik a pótlás, ugyanis a nagy tőzsdei zuhanás végeztével a biztosítók elkezdtek spekulálni, de keményen, és figyelemre méltó sikerrel teszik ezt. Sőt, tulajdonképpen jó eséllyel ez állt a forint elleni támadások mögött is: a biztosítók a pénzünk elleni spekulációval kompenzálták a tőzsdei esés miatti veszteségeiket).

Ami azt mutatja, hogy az állam igenis képes olyan feltételeket teremteni a rendszerekhez, amelyek képesek a hosszútávú stabilitás biztosítására. Persze nem véletlenül.

A jogszabályok szövegeit nem a politikusok írják. Jellemzően a közigazgatás alkotja őket, és annak épp az a célja, hogy egy működő és ellenőrizhető rendszer szülessen meg. Tulajdonképpen ez a legviccesebb az egész közigazgatásban: képes olyan jogi kereteket teremteni, amelyek mentén a piac képes a gazdaságos, és a megfelelő szolgáltatási szinvonalat nyújtó működésre, ám maga a közigazgatás a maga végtelen bürokratikusságával képtelen azt a piac helyett üzemeltetni.

Persze ez nem annyira meglepő: kitalálni és kereteket alkotni, az egyfajta embert igényel. Ellenben ezen rendszerek üzemeltetése egy teljesen másik típusú embert kíván.

HZ323F · http://www.hotdog.hu/user_prof.hot?user_id=33417 2009.04.14. 21:43:26

Az első részig még nem lapoztam vissza, sőt, nem vagyok szakember sem. De ebből sok ötletet jogosnak és életszerűnek tartok.
Egy a baj! Mi f@szt keres ez egy blogon, és a tisztelt politikusaink mi a f@szt keresnek a parlamentben? Helyet kell cserélni. Hiszem, hogy meg lehetne tölteni értelmes emberekkel az országházat.
Az orbán meg értékelje az évet a freeweb egy kis elbújtatott zugában 8 olvasóval, odavaló!

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.04.14. 21:48:40

@Rorgosh: Ezen lehet vitatkozni. De előbb hozzunk rendbe az egészségügyet, aztán jöhet a finomhangolás. Ezért is linkeltem be Molnárgörény posztját. Ez legyen az első.

Sem az államosítás, sem a privatizáció nem csodaszer. Irigylem, hogy így tudsz bízni a piacban, a jelenlegi magyarországi állapotában is. Persze lehet, hogy az én félelmem is irreális...

mesmithy 2009.04.14. 21:55:19

@Rorgosh: Bocs de ez akkor is hulyeseg, mivel ezt a penzt a gyerek miatt kapjak, akkor, szerintem a gyerek az gyerek, mindegy, hogy mi a szulok pozicioja.
Igazad van gyerekkel csak a pasik akarnak par talalni (kell a szemelyzet :-).

Rorgosh 2009.04.14. 21:58:20

@TaTa86.:

Őszintén szólva én nem a jelenlegi parlamenti összetétellel képzelem el az ötleteim megvalósítását. Már csak azért sem, mert ezekhez társadalmi közmegegyezés kellene.

Olyannyira, hogy én a magánbiztosítós rendszert - ha kész a részletes törvényjavaslat - népszavazásra bocsájtanám, persze úgy, hogy a teljes egészét ismertetem, illetve azt is, hogy miért hiszem, hogy ez jobb, mint az OEP. Utána ugyanis nincs vita. Vagy így, vagy úgy, de eldől a dolog. Ám stratégiai döntésekből - szvsz - nem lehet a lakosságot kihagyni. Elvégre ez tényleg a bőrünkre megy.

Az, hogy a biztosítók szóba álltak a kormánnyal, az természetes. Az épeszű pénzintézetek nem pártpreferenciák alapján használják ki a piaci lehetőségeket. Olyanhoz nem is mennék, aki így tesz - 12 éven belül elveszteném az összes pénzem ha ilyenhez mennék.

Tény, hogy az egészségügyet katasztrofális pozicióban akarja privatizálni a kormány, de sajnos ez van. Láthatólag nincs az országnak és a kormánynak hajlandósága a rendbetételére.

És nehogy azt higgyük, hogy a következő kormánynak lessz erre kedve, vagy pénze. Nem lesz, hiszen az ország gazdasági nehézségekkel küzd, esélye sincs arra, hogy legyenek erre százmilliárdjai. Főképp az esetlegesen várható szerkezetátalakítások politikai kereszttüzében.

Egy gyáróriás is eladja azon részeit, amelyet képtelen hatékonyan üzemeltetni, és bár ez mindíg fájdalmas, általában mindkét résznek az előnyére válik. Esetünkben az állam megszabadul egy biankó csekktől, az egészségügy pedig befektetőkre tesz szert, aki ahol kell modernizál, ahol kell felszámol - mert ilyen is lenne - és aki végre átvizsgálná a rendszer teljes működését és feltárná a szűk keresztmetszeteket.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.04.14. 22:13:25

@Rorgosh: Szerintem kicsit túlságosan elbizakodott vagy... ennél több itt a kérdőjel.

Pl nem tudom, hogy tudnál a néppel megszavaztatni egy ilyet. És egyáltalán, hogy tudnád elmagyarázni? Azt sem értem, hogyhogy utána nincs vita? A nép tévedhet. Persze, nem lehet 2évente visszacsinálni, de mégis.

"Az, hogy a biztosítók szóba álltak a kormánnyal, az természetes."
Itt én vagyok idealista, de szokja meg mindenki, aki ezzel a kormánnyal szóba áll, az halott.

"Láthatólag nincs az országnak és a kormánynak hajlandósága a rendbetételére. "
Szóval jelentsük ki: szarok vagyunk és az is maradunk. Szolgáknak még jók vagyunk, csak ne piszkáljuk a bonyolult dolgokat, mert abból baj van. Inkább adjuk a külföldi befektetőknek? Amit te írsz az nem öngondoskodás, hanem pont az ellenkezője.

Rorgosh 2009.04.14. 22:14:29

@TaTa86.:

Nem is tartom csodaszernek egyiket sem. Nem hiszem, hogy egy csapásra működni fog a rendszer. Nekem csak az a véleményem, hogy a jelenlegi rendszer már leszerepelt, és én már nem tudok több bizalmat szavazni neki.

Mivel azonban magánkórházban voltam már - így nem vagyok szemüveges - és sajnos államiban is, nos az összehasonlításban az álalmi egészségügy még a futottak még kategóriába is alig fér bele.

@mesmithy:

Olvasd el még egyszer: az egész támogatás arról szól, hogy segítsük a lakhatást, így segítsük azt, hogy a családok akkora lakásban lakhassanak, ahova tudnak gyermeket vállalni.
Vagyis a támogatást a szülők kaphatják a munkáltatótól. Az viszont rajtuk múlik, hogy hány gyereket vállalnak.
Az alapelve a rendszernek az, hogy ha több gyereket akarsz, és ehhez több jövedelem kell, akkor menj oda dolgozni, ahol:

1. Több fizetst kapsz;
2. Kapsz lakhatási támogatást;
3. A munkaadó be is jelent téged.

Amiről nem szól: miből vesz a szülő babaruhát. Nos, őszintén szólva abból amiből akar, az ő feladata a megfelelő jövedelem előteremtése. Ahogy most is. Ez a rendszer sokaknak többlet jövedelmet jelentene a jelenlegi családi pótlékhoz képest. Feltéve, hogy van munkából származó keresetük.

Illetve a férfiak - bár messze nem mentesek az anyagiasságtól - azért kevésbé figyelnek az ilyen pénztárca kérdésekre, mint a nők. Tehát ha személyzet, vagy társ kell (netán mindkettő), akkor egyszerűen belevágnak, és jobbára azt se bánják, ha lesz mégegy gyerek (úgyis az asszony főz... :)

Horizont 2009.04.14. 22:23:10

Rorgosh gratulálok!
Ez nagyon érdekes volt, és közérthető!
A téma is és az írás is.
Ami mindennap foglalkoztat minket. Mindre találunk negatív példát is a kis átlag környezetünkben. Dühöng is az ember vég nélkül.
Megkérdeznélek, látsz arra esélyt, hogy valaha is helyére kerülnek ezek a dolgok és lesz valaki aki rendbe teszi ezeket??? Vagy valakik?
Hogy esetleg a rendes, nem rokkantosított, nem táppénzcsaló, sőt táppénzre nem is járó, nem gyógyszerzabáló, nem ívó, nem cigiző, viszont dolgozó, járulékot fizető, 3 gyereket felnevelő, politikától hányingert kapó, teljesen kisember egyszer normális viszonyokat fog találni maga körül? Vagy erre nem sok az esély? :(((

mesmithy 2009.04.14. 22:27:07

@Rorgosh: Bocs de ez a legjobb mai mondatod.. Tehát ha személyzet, vagy társ kell (netán mindkettő), akkor egyszerűen belevágnak, és jobbára azt se bánják, ha lesz mégegy gyerek (úgyis az asszony főz... :)

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.04.14. 22:27:42

@Rorgosh: Nem tudom mikor szerepelt le? A Horhty-korszakban szerintem a lehetőségekhez képest nem volt rossz a magyar egészségügy. (Meg a MÁV sem, főleg Horhy István vezetése alatt.) 44 okt 15 óta meg nincs legitim állam.
Most azt láthatjuk, hogy a kádárista dilettáns mutyibajnokok mit szerencsétlenkednek.

Tehát nem értem mi alapján ítélsz?

Rorgosh 2009.04.14. 22:33:04

@TaTa86.:

Nézd, ha nem szavaztatjuk meg, akkor azt mindíg, mindenki támadni fogja. Ha szavazott róla a nép, és támogatta, akkor viszont lehet azt mondani: ti választottátok.

És hogyan magyarázom el? TV, internet, újság. Csak nem szlogeneket szajkózok, hanem felnőttnek nézem a 18 év feletti állampolgárt. Ha elég felnőtt ahhoz, hogy rám szavazhasson, akkor ehez is elég felnőtt. Legalábbis gyorsan fel fog nőni hozzá.

Persze 2 év alatt meggondolhatja magát, ám érdekes, hogy ez csak akkor jellemző, ha a népszavazás kormány elleni unszimpátia szavazássá alakul. Viszont én éppen azzal próbálnék népszerű lenni, hogy a fontosabb dolgokról megszavaztatnám a 10 millió fociedző országát. :)

Akkor itt mindenki halott ebben az országban. Fogalmazzunk úgy: én nem szeretném, ha a pénzintézetek döntenék el, hogy ki legyen az ország miniszterelnöke. Márpedig ha nem állnak szóba a kormánnyal, ez azt jelenti. Vagyis a mi alkotmányos jogainkat bitorolná. Azt hiszem egyetértesz velem abban, hogy a nép dolga eldönteni, kit akar a kormányfői székben látni, és kit nem. Ám amíg valakit mi ki nem rúgtunk, addig lesz szives úgy kezelni, mintha azt mi támogatnánk.

Nem vagyunk szarok. Egyszerűen egy olyan rendszert vettünk át, amely

1. Nem igazodott a rendszerváltás utáni lakosság társadalmi sajátosságaihoz (a nagyon erős trsadalmi kohézión alapuló német mintát vettük át. Nálunk azonban nem olyan mértékű és jellegű a kohézió. Bár egyébként néhány dolog arra utal, hogy arra tartunk, csak lassan, nagyon lassan. Erról viszont mondhatnám, hogy könyvet lehetne írni, de már más megírta, bár még egy ciket megéthet.)

2. A rendszer a saját születési helyén is problémákkal küzd, mivel - khm, nos - nem ilyen várható élethosszra (talán még ez is Otto von Bismarck kancellár öröksége, és akkoriban rohadt mázlista volt az, aki az 55-öt megélte) és demográfiai viszonyokra tervezték.

mesmithy 2009.04.14. 22:34:03

@Rorgosh: Egyebkent pedig ez egyszeruen megoldhato az adok csokkentesevel ami mindket oldalnak kedvezne, mind a munkavallalonak es munkaadonak egyarant. Mert ha ez a mai adoterhek mellett akarod ralocsolni a munkaltatokra, akkor nem lesz szep a valaszuk.

mesmithy 2009.04.14. 22:41:03

@Rorgosh: egyebkent meg a szocialpolitikat nem a munkaltatonak kell megoldania.

Rorgosh 2009.04.14. 22:41:07

@Horizont:

Gépész diplomám van, és állami alkalmazott vagyok. Ilyen környezettel... Ám csodák igenis vannak! :)

@TaTa86.:

A Horthy korszakban - szvsz, de nem néztem utána - nem volt általános egészségügyi biztosítás. Szóval az egészségügy pont olyan volt, amennyire a beteg megfizette. Ha nem volt pénze, akkor...

Ám, ha volt is (ha jól tévedek, a németeknél volt, de nálunk, meg úgy a világ nagyobbik részén nem), akkor is más viszonyok álltak fenn. Rövid várható élethossz, magas születésszám, a lakosság magas hányada fiatal. Ez ideális környzet egy szolidaritáson alapuló egészségügyi biztosítási rendszernek.

Ma azonban teljesen más a helyzet, és ehhez hozzájön az is, hogy a hazai társadalom kohéziója mértékében és jellegében jelenleg eltér a rendszert szülő németekétől. (Erről fentebb írtam).

Rorgosh 2009.04.14. 22:47:18

@mesmithy:

Valószínűleg most inkább örülnének neki. Olvasd csak el: nem kötelező. Vagyis ez egy lehetőség a munkaadó részére is, hogy úgy adjon magasabb fizetést, hogy annak 2/3 részét ne az állam nyúlja le...

És mellékesen Henry Ford (tudod az az idióta, aki kitalálta az igazi tömegtermelést, és a nevét viseli az általa alapított autógyár) nem értene egyet veled. És Rockefeller (a Standard Oil megalapítója - ellene mentek az első trösztellenes törvények. Mellékesen név szerint...) sem. Vagy bármely német ipari konszern. Ők ugyanis - mily vicces - mind abban hittek/hisznek, hogy a szociálpolitika a munkaadó dolga...

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.04.14. 22:49:18

@Rorgosh: Igazad van. Az analógiám tényleg nem tökéletes. Viszont nekem nem is az öngondoskodásos dologgal van bajom, hanem a túl nagy hatalommal bíró, és semmilyen kötődéssel nem rendelkező biztosítókkal. Általános biztosítás nem volt, de a kórházakban, infrastruktúrában erőteljesen benne volt az állam és az egyházak pénze.

Kenguru 2009.04.14. 22:49:26

Na, itt szerintem több dolog fölött elsiklottál.

Pl az egészégügy finanszírozásából csak az egyik pillér az OEP.

Ez finanszírozza a konrét gyógyítást(pl gyógyszerek, sebészcárna), de korházakat jellemzően a helyi önkormányzat vagy pl valamelyik miniszérium tarja el.
A legtipikusabb fenntartó az önnkormányzat, ami a helyi adókból( szja, iparűzési adó) tartja fönnt a helyi egészségügyi intézményeket.

Ez eddig két pillér.
A harmadik az paraszolvencia.
AZ ebben megforduló évi kb 80 millárd forintnak köszömhető hogy akad még 80eFt nettóért csecsemős nővér, meg 130 000 orvaso aki 36 órákat ügyel egyfolytában.

Kenguru 2009.04.14. 22:53:48

A másik meg az, hogy jelenleg nem egybiztosítós rendszer van,hanem nulla.

Az OEP ugyenis nem igazán működik mint rendes biztosítós.
Gyurcsányék egyetlen értelmes reformja az volt, hogy kötezővé tették mindekinek hogy fizessen valamennyit.
Így sikerült "találni" 200 000(!) járulékfizetőt.

Fontos probléme hogy az egészségügyi kasszából egy csomó olyan dolgot finanszírozunk, aminek nem ott lenne a helye.
Pl rokkantnyugdíj, GYES pl a TGYÁS nem.
Igy a kassza hiányáról beszélni, és állami pótlást emlegetni félrevezető.

Kenguru 2009.04.14. 23:00:04

A magánegészszégügy szerintem is az egyetlen lehetséges út, de nem az állami helyett, hanem mellett.

Azaz lenne egy fix százalék vagy összeg, amit kötelező lenne a közös állami alapba tenni, a többi( a nagyobbik rész) meg menne a magánbiztosítóhoz.
Ugynis sajat maga vagy a családja elltátásáért mindenki szivesen fizetne többet, de másért nem.

A nagyon költésges betegségeket(rák pl) alapból az állami alap fedezné, így mindeki érdekelt lenne hogy abba is fizessen szépen.

MIndenzt persze nem lovasrohamszerűen kéne bevezetni, meg nem népszavazással, hanem szépen lassan.
AZ embetek megszertnék, és a lábukkal szavaznának.

De egy dolgot nem szabad elfelejteni.
Öregedő populáció, és nulla megtekarítással rendelkező nyugdjasok mellett az egészségügy nem lehet olcsóbb mint a mostani, csak drágább.

CSak az a kérdés, hogy jobb lesz-, és hogy hogyan finanszírozzuk.

Rorgosh 2009.04.14. 23:04:30

@Kenguru:

Annyira nem siklottam el: a helyi önkormányzat és a minisztérium is a központi költségvetésből kapja a pénzét. Egyszerűen csak egyszerűsítettem, ugyanis a lényegen nem változtat az, hogy a fizetést az az önkormányzat adja, aki a pénze 2/3 részét a központi költségvetésből kapja.

A paraszolvencia viszont sajnos nem oda folyik ahova kellene, és nincs biztosíték az ellenszolgáltatásra.

@TaTa86.:

A hatalom nagyon relatív dolog. Ugyanis valójában mindíg kétoldalú, még ha ez jobbára nem is látszik: kölcsönös függést teremt a felek között, így mindkét fél a másik hatalmában áll.

De épp ez az a különbség, amely a lagnagyobb a magyar és a német (valaint a skandináv, amerikai és japán) társadalom között. Ezek ugyanis átérzik ezt a kölcsönösséget, magas a bizalmi szintjük, és mint az látható: jól is megy a sorsuk.

Mi nem érezzük ezt át annyira, és jóval kevésbé bízunk egymásban és másokban. Nem is megy olyan jól a sorunk....

Rorgosh 2009.04.14. 23:09:14

@Kenguru:

A több lábon álló modellel egyetértek, csak ez a rész már este készült (vagy hajnalban?!) és az lemaradt.

Egyébként annyiban igazad van: olcsóbb igazából nem lesz, bár tény, hogy az oda nem tartozó dolgok leválasztása azért sokat segít rajta...
Ellenben ha végre működik majd, akkor legalább lesz értelme a pénzt belefizetni...

Rorgosh 2009.04.14. 23:10:56

Lépek mára, különben holnap biztosítási esemény lesz: a főnököm agyonver, ha piros szemmel lát... :)

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.04.15. 00:13:35

az oep-hez: az oep az információk fekete lyuka. a háziorvosok rengeteg tételes, nevesített jelentést adnak le mindenféle szerveknek, és csak összesítéseket kapnak vissza, és a számok a végén nem egyeznek, de az oep nem hajlandó kifejteni, melyik nevesített tétel nem stimmel.
a megyei oep meg kb. annyira alkalmas, hogy felolvassa a rendelkezéseket nagy nyilvánosság előtt, de válaszokat már nem tudnak adni, még csak állásfoglalást se.
az egyetlen hivatal az egész egészségügyi láncolatban, ami legalább állásfoglalást hajlandó kiadni, az az apeh.

mesmithy 2009.04.15. 01:03:48

@Rorgosh: Csak ok nem mo-i viszonyokban gondolkodtak :-)), sajnos nalunk minden mashogy mukodik. ami mashol bevalt azt otthon el tudjak ugy baszni, hogy ra sem ismersz!

eszkep 2009.04.15. 07:43:19

Rorgosh mintha emlékezetkiesésben szenvedne:

- Van egy eü. model, amely pl. Franciaországban JÓL MŰKÖDIK.
- Van a többiztosítós model, ami eleve rosszul működik.(rövídeszűek nézzék meg ismét a SICKO-t)

Erre mit talál ki cikkírónk: az első modelt nem tudjuk jól működtetni, térjünk át az eleve rosszabb modellre, csak, hogy az állam lepattintsa problémát. (De akkor mire fizetjük az amúgy EU-ban legmagasabb járulékokat???)
Most a többiztosítós model elleni érveket nincs törelmem felsorolni, akit édekel nézze vissza a neten, tavaly tvasszal volt róla szó bőven.

eszkep 2009.04.15. 08:02:12

@Kenguru: de akik arra rendezkedtek be, hogy segélyből élnek, továbbra sem fizetnek járulékot!

acel 2009.04.15. 10:28:46

Az OEP nem csak létszám. és erőforrás látszat hiány miatt nem tud ellenőrizni.
Néhányan feljlentik az csaló orvosokat (A magyarország.hu-n van rá lehetőség) de általában nincs következmény, még ellenőrzés se. A rendszerbe bevitt adatok sokkal erősebb ellenőrzést tennének lehetővé, de a szankciókat ellenzi és megfúrja az orvostársadalom.
Miért is? Mivel az OPE alulfinanszírozza az ellátást, ha bemegyek 10 percre az orvoshoz, akkor annak össze vissza kell hazudni az ellátásról hogy megkapja a 2000ft-ot, Ebból kell finanszíroznia a orvost, aszisztens, felszerelést, épüleltet, adminisztrációt.
Ezért mindenki csal.
Mivel mindenki csal ezért az ellenőrzés általános ellenkezést vált ki, valamint a nagybani csalókat sem lehet kiszűrni.
Értéken kifizetett szolgáltatások esetén már lenne értelme az erős szankcióknak.
Kedvenc tétetelem a tb elszámolásnál: neurológiai tanácsadas gégészeten 59Ft- Gyakorlatban ez a "hogy érzi magát " kérdést jelentheti. De majdnem minden orvosi megjelenésemnél vannak felesleges-el nem végzett tételek.

Rorgosh 2009.04.15. 17:28:16

@eszkep:

Semmiféle emlékezetkiesésben nem szenvedek, köszönöm.

Lehet, hogy a jelenlegi modell jól működik Franciaországban, de akkor nagyjábólők az egyetlen hely, ahol az jól működik. Mert a születési helyén, Németországban nem elégedettek vele, csak olvass utána a neten.

Az, hogy a Franciáknál működik, egy olyan helyi kulturális sajátosság, amelynek eredete Szép Fülöp királyig vezethető vissza, ám a lényege egyszerű: a franciáknál mindenki azért tanul, hogy ÁLLAMI alkalmazott lehessen. Vagyis ebből adódóan az ország vállalkozó elitje nem saját céget alapít, vagy valamilyen magánvállakozáshoz megy el vezetőnek, hanem állami cégek, intézmények vezetőjének csap fel.

Ebből adódó általános tapasztalat az ottani állami vállalatokkal kapcsolatban, hogy a világon egyedülálló módon képesek egyenrangú módon, a hazai politikától függetlenül, az állam által nyújtott költségvetési támogatás nélkül versenyképesnek lenni a nagy befektetéseket igénylő termékek piacán.

Ez azonban Francia nemzeti sajátosság, ami ránk nem igaz. Nálunk a komoly üzleti tehetséggel bíró fiatalok úgy kerülik az állami szolgálatba állást, mint ördög a szenteltvizet. Ez persze nem kis részben annak is köszönhető, hogy nálunk az állami intézmények, állami tulajdonú vállalatok működése erősen átpolitizált, a politika nevezi ki ezek vezetőit, és a politikika aktívan beleszól ezek napi működésébe.

Ezzel szemben a magnbiztosítók rendszerébe a politika nem tud beleszólni, nem tudja kinevezni azok vezetőit, egyedül a működési kereteiket tudja meghatározni.

Amúgy kiváncsi lennék a többiztosítós modell elleni érveidre.

Tudod én nem hiszem, hogy tévedhetetlen lennék, ám épp ezért elvárom azt, hogy részletes érvekkel támaszd alá a véleményedet. Politikai szlogeneknek nem hiszek, abból túl sokat láttam már.

eszkep 2009.04.16. 07:35:39

@Rorgosh: ne is haragúdj, de a Német példád (megint) csúsztatás, ugyanis az "elégedetlenek" olyan kiegésíztő biztosítást köthetnek - akár állami, akár privát egészségbiztosító pénztárban - amilyet akar.
A "nagyjábólők az egyetlen hely, ahol az jól működik" kijelentés szintén megmosolyogtató, figyelembe véve pl. a híres svéd példát (illetve a egész - legendásan híres - szociális hálót)

Ezzel szemben USA rendszere a totális csőd (és ezt saját maguk mondják / írják saját magukról).

"Amúgy kiváncsi lennék a többiztosítós modell elleni érveidre."
Ne is haragudj, nem koptatom hiába számat, újat úgysem mondanék, keress vissza a neten a tavaéy tavaszi anaygokból, lesz bőven forrás...

öööö...izé 2009.04.16. 15:31:59

@Rorgosh:

ezt nem igazán értem:

"Ezzel szemben a magnbiztosítók rendszerébe a politika nem tud beleszólni, nem tudja kinevezni azok vezetőit, egyedül a működési kereteiket tudja meghatározni."

A rendszer működése/működőképessége szempontjából lényegtelen, hogy ki vezet egy biztosítót, viszont az, hogy melyik biztosítóval szerződik az állam (engedi, hogy az állampolgár egészségével "játsszon"), az kőkemény politika, és az is marad.

Másik a teljesítménymérés, amit a cikkedben írtál:

Nem lehet a gyógyultak számában mérni a teljesítményt, mivel az ország régióiban erősen eltérő az emberek általános egészségügyi állapota, ebből kifolyólag az összes borsodi orvost kirúghatod, míg a soproniak meg majd jól élnek...

A kulcs abban rejlik, hogy nincs Mo-n népegészségügyi program, illetve állami támogatás, illetve erősen minimális. Ezen kellene változtatni...

süti beállítások módosítása