Skip to content


       Szűrés lista

Van némi különbség

Mostanában nem trendi erről és úgy általában ilyesmiről beszélni, de a magyar népdalcsokor igenis kincs. Nem talmi, hanem olyan igazi, amit nem lehet pénzben mérni.

Hosszú idő óta, szájról szájra, nemzedékről nemzedékre öröklődik. Éneklünk az újszülöttnek, hogy ne sírjon, később éneklünk játék és séta közben, csak úgy, mert az jó. Énekelnek az óvodások, majd - immár kottából - az iskolások is. Aztán hamarosan újraindul a kör, mert az élet már csak ilyen.

Vannak alapdallamok, amiket mindenki ismer. Illetve mostmár egyre kevesebben...

 

Budapest, 1986:

 

 

Miskolc, 2010:

 

 

Csepel, 2010:

 

 

Természetesen ezek "kiragadott" példák, voltak nagy meglepetések is, és én bízom benne, hogy sikerül megőrizni ezt és a többi dalt az utókornak.

Ghanem Leila, 6 éves:

 

Címkék: társadalom abszurd

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr541806103

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

reKorrekt 2010.03.03. 20:20:59

www.youtube.com/watch?v=YnRyEz17Q9w
www.youtube.com/watch?v=BBYu__Kf6iE
www.youtube.com/watch?v=uXuRrG4wmUo

És még a végtelenségig folytathatnánk a sort...
Minden szépség és fájdalom ott van bennük.

Félkupica_Fehér_Főnök 2010.03.03. 20:29:30

'Palmas!

Köszönöm szépen a postot!

El sem tudod képzelni, hogy mennyire jól esett ez most :o)

de tényleg!

Marcellusca 2010.03.03. 20:35:54

@reKorrekt: Hát, igen. Az A Csitári ... a másik kedvencem. :)

Igaz, nem népdal, nóta, de szintén kedvenc:

www.youtube.com/watch?v=FVjO_jgBOmI

www.youtube.com/watch?v=Shsp3hp2TdQ

Beer Ninja 2010.03.03. 20:39:40

Vannak itt még értékes posztok, nem véletlenül lettetek ti a legjobbak (nyalás, nyalás).

Amúgy én a Szózatot jobban kedvelem a Himnusznál.
Népdalban pedig a Piros bicikli a kedvencem... :) Jó, ez utóbi csak poén volt.
Akasszatok fel, de fiatal 30-asként én bizony nem tudtam volna elsőre a Tavaszi szél szövegét végig... :( Úgyhogy helye volt a figyelemfelhívásnak!

Horizont 2010.03.03. 20:41:39

@reKorrekt: @volánrulz: Kösz nektek végighallgattam és most olyan jól vagyok:)

@Marcellusca: Rendes apuka vagy! A régi emlékeim,régi szép idők, mennyit énekeltem én is nekik. Olyan is volt, hogy kínomban, hogy elaltassam vagy vagy ha úton voltunk vagy várni kellett lekössem a figyelmét:)) Megsúgom még azt is énekeltem, hogy: a cigányok sátora ladi-ladilom:DDDD Csak most eszembe jutott:))

Azért az tetszett, hogy 1986-ban és 2008-ban is nagyon énekelt az egész csarnok a Queen-nel:))

tururú 2010.03.03. 20:41:59

Amíg lesznek szülők, akik szeretik a gyerekeiket, a Tavaszi szél vizet áraszt nem fog kihalni. Szerintem akkor sem, ha már nem lesz, aki magyarul beszél.

A 2 éves kislányom is imádja, a szövegét már most majdnem teljesen tudja, most kezd rájönni, hogy dallama is van. Nagyon aranyos, ahogy próbálkozik. :)

És persze Weöres Sándor. És persze minden, amit 30 évvel ezelőtt én is szerettem. Kb. 20 éve semmit nem énekeltem, és most felfrissítek minden nap valamit. Nagyon jó. :)

Ennél a Freddie Mercury-jelenetnél meg a mai napig minden alkalommal azt érzem, hogy végtelenül meg vagyok tisztelve. Kösz, Freddie.

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2010.03.03. 20:43:38

freddie előadásától mindig libabűrkés leszek. nem tudom miért, nem voltam/vagyok queen-fan, de ezt ütősen eltalálta. vérprofi volt, aki kitalálta, hogy ezt kell nyomnia. ő meg megcsinálta, ahogy kell.
lányom nálunk a "mókuska, mókuska felmászott a fára" különböző feldolgozásaival boldogítja a családot. van olyan kemény mint a tava sziszél... :D

Doña ¡Cara(mba)! 2010.03.03. 20:46:26

@Marcellusca: De kedves apuka lehetsz.... Látod, ezért kedvellek.
Én régen sokat dúdolgattam magamban. Még annak idején a férjemet is úgy bolondítgattam, dúdolva...
A fiamat, mikor kicsi volt, felkaptam, és pörögtem, táncoltam vele és énekeltem. A fiamnak nincs jó énekhangja, de abszolut jó a zenei hallása. Egyik hobbija a kuktáskodás (fantasztikus ételkreációi vannak! és legalább vagy 50 kis füszeres-üvegcséje, a világ minden fűszerével). A másik szívszerelme a zene. Vett egy "ongorát" magának, olyan modern ongora, azt hittem a guta kerülget, mikor megmondta az árát, ráadásul az albérlete 50%-át (jó, túlzás, csak 25%-át) elfoglalja. Azon szokott komponálni.
Lehet a gyerekkori táncikázások és éneklések hatására? Ki tudja azt ma már?

reKorrekt 2010.03.03. 20:47:53

Letaglóz, megbénít, elkábít: www.youtube.com/watch?v=9WYVr-qdAXU
(Az angol beteg zenéje lett... - érdemes a kommenteket is elolvasni)

Doña ¡Cara(mba)! 2010.03.03. 20:48:50

@Marcellusca: És erdélyi létemere én A szegedi csikós, lent itat a Tiszán, tizenhárom ezüst csengő van a csikó nyakán dalt szeretem. Nem hiszem, hogy autentikus, de nagyon szeretem. És imádok csárdásozni, közben mindig énekelek. Olyankor mindent rosszat elfelejtek.

Doña ¡Cara(mba)! 2010.03.03. 20:53:48

@reKorrekt: Ha már Sebestyén Márta, akkor a Deep Foresttel:

www.youtube.com/watch?v=hvg9MqXmdoA

Ez is hidegrázós....

NextGeneration 2010.03.03. 20:58:32

@Pistu:

Az első diplomám tanár szakos volt. Még érdekelne is a dolog azt mondom, mert jó volt gyakorlatokon összesen 3-4 hónapig tanítgatni. Még lenne is hozzá affinitásom, és szerintem lehet, hogy van tehetségem is hozzá. De...

Ma hihetetlenül kevés arravaló ember megy tanárnak. 3 oka van ennek a saját meglátásom szerint:

1. Kevés a pénz amit kap egy tanár. Nem lehet annyi pénzből normálisan megélni, amit egy általános iskolai tanár kezdőként kap.

2. Emiatt olyanokból lesznek tanárok, akik máshoz nem értenek, nem mellesleg a tanításhoz se feltétlenül. Akik nem hajlandóak tanulni maguk sem, nem tudnak nyelveket, és a család nem tol alájuk semmit.

3. A sok (tisztelet természetesen annak a kevés elhivatott pedagógusnak)...
... Tehetségtelen tanár és az elbaltázott oktatási rendszer (nincs buktatás, elcseszett alaptanterv, erőltetett bolognai rendszer, főiskolák értelmetlen összevonása, éves fejpénz, és nem piac igényeihez igazított közép-, szakmai-, és felsőoktatás, etc.), ill. a szülők időhiánya miatt, a gyerekek nem akarnak tanulni, nem tudnak tanulni, mert nincs kitől, és hiába semmivel nem rosszabbak, mint az idősebb korosztály semmilyen értelemben, mégis sokkal műveletlenebbek, és butábbak lesznek, mint mi. Természetesen ők leszenk a következő korosztályok tanárai, és így tovább.

Köszönhető mindez az kiba jó "rendszerváltásunknak", és az azt követő felelős politizálásnak. Ami jó esetleg akadt a sok trágya között a régi rendszerben, azt is agyonvágták...

Én már hányok ettől az egésztől, amit ők ott fent politikának mernek csúfolni. A hozzá nem értés, és mohóság teljes perspektíváját lefedi az a pár száz szemét ember, akik fentről zsigerelik az országot. Mindezek mellett az a szörnyű, hogy a két "NextGenes(R)" pártban se látok semmi jót, de persze ez csak szubjektív vélemény, szóval légyszíves ne atakkoljon meg senki ezen utolsó mondatom miatt...

Doña ¡Cara(mba)! 2010.03.03. 21:00:39

@Horizont: Mikor még fiatal voltam és Nagyváradon laktam, 20-an 30-an jöttünk össze egy lakásban, a földön ültünk, egy srác pengetett - és magyar nótákat énekeltünk. Hajnalhasadtáig sem untuk meg. Ott persze ennek külön, speciális jelentősége volt: komloyan gondoltuk, hogy ugyan fiatalok vagyunk és imádunk mindenféle angol kemény zenét, de a magyar dalokról se feledkeztünk meg. Magyar nóta mellett akkorát lehet múlatni, hogy csuhajjjjjjjj......Imádom a mai napig a közös nótázást - de ahhoz haza kell mennem, Erdélybe. Sok keservet nyeltünk, de öregje-fiatalja ropta, táncolt, múlatott, nem volt mese. Ezt csak tüzes csárdásokra vagy lassúakra andalodva lehet. Benne van a magyar lélek ezekben a mulatozásokban.

NextGeneration 2010.03.03. 21:14:15

@NextGeneration:
Ja és az iskolai tankönyvek is akkora retkek lettek, hogy valami iszonyat. Most korrepetáltam az unokaöcsémet matekból, és megláttam a középiskolás matekkönyvét...
... hát basszus teljesen kiakadtam. Nem tudtam, hogy sírjak, vagy röhögjek. Egy brutálvékony hulladék mesekönyvet adnak a kezükbe. Alig láttam benne képletet, definíciót, sőt számokat!!!

Nem hittem a szememnek, ezt nevezik integrált tananyagnak? Ezt a szemetet? Az a jó, hogy amikor a szögfüggvények vannak a könyvben, akkor odaraknak egy 3 oldalas(!!!) leírást arról, hogy ezen az elven működik a földmárők műszere, és azt így, meg így találták fel. Ja persze az egész éves könyv van, vagy 150(!!!) oldalas.
Régen, amikor mi tanultuk a matekot, az tele volt képletekkel, bizonyításokkal, definíciókkal, meg vagy 50 oldalanként egy bekezdés valami matematikus életéről. az adott téma törtéelmi vonatkozásairól etc. Mindez kb. 600(!!!) oldalon egy évre.
Az oktatási rendszer "álmodói" - ezt a sok baromságot csak megálmodni lehet -, azt vallják, hogy a gyereknek meg kell tanulnia használni is a matekot, nem csak megtanulni. Na most őszintén a földmérőtől jobb lett???
Én azt mondom, szvsz jobb volt a régi vaskalapos könyv, meg matekoktatás, mert nem kell mindenkinek kenni-vágni a matekot. Az nem fog mérnöknek, alkalmazott közgazdásznak, vagy informatikusnak menni. Ne is menjen. Kell szakmával rendelkező ember is.
Akinek van érzéke a fához legyen ács, vagy erdész, vagy asztalos. Ne pedig tanár, vagy közgazdász, vagy valami hasonló. Meg lehet becsülni a profi mesterembereket is, én meg is becsülöm őket, ha megérdemlik.

Tényleg, hova tűntek az igazi mesterek? Van még mestervizsga egyáltalán??? Ér is valamit, vagy csak pénzlehúzás már az is?

dr.justice 2010.03.03. 21:15:47

Én is szeretem a népzenét, csak némileg szigorúbb előadásmódban. Sok szeretettel.

Magura, Yava, Virrasztók.

www.youtube.com/watch?v=tOwp5kIWEYo

www.youtube.com/watch?v=t9Tn_ls3jFQ

www.youtube.com/watch?v=LyN5MvTGT64

Marcellusca 2010.03.03. 21:17:09

@Horizont:
@Doña ¡Cara(mba)!:

Kösz Lyányok!
Azért az igazsághoz hozzá tartozik, hogy inkább csak dúdolgattam, fütyültem.
Ugyanis a hangom tömegoszlató-fegyver. :DDDD

Ha már kedvencek, akkor egyik, egy régi, klasszikus filmből:
(1:02-től szól)

www.youtube.com/watch?v=jpEyJvHSjts

Palmer, Laura (törölt) 2010.03.03. 21:17:27

Nem azért a két fillérért, de sok zeneiskolában szűntek meg kurzusok, mert ugye már minimálkvótás rendszer van ott is, csakúgy mint a többi oktatási intézményben. nyilván nem volt elég számú diák, és egyre kevesebb van. Az itt a rendszert hibáztatók gyerekeinek hány százaléka jár zeneiskolába? Csak úgy kérdem, mert erről bizony a kedves szülők is épp úgy tehetnek. Hétévesen én is inkább kint rohangáltam a többiekkel, és utáltam gyakorolni hegedülni. Utólag azt kell mondjam, sokkal jobb emberré tett a zene. Némileg most álszenteskedésnek érzem a hozzászólások egy részét.

kapdbeabalbokám 2010.03.03. 21:19:26

Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy 86-ban a lelátón mire rájöttünk, hogy mit énekel már vége is volt a számnak.
Ott fent azért nem volt ez a hangminőség.

3 éve Torockón véletlenül, amatőrként együtt nótáztam végig két estét egy borozóban mint egyszerű turista a zalaegerszegi városi kórussal, volt ott minden stílus,no meg a hely maga adta a hangulatot. Életem egyik legszebb élménye.
Ha valaki olvassa közülük innen üzenem, köszönöm.
Sajnálom, hogy ma már itt tartunk, kevés olyan ember van mint a volt ének tanárom Bartal Lajos tanár úr aki az életét tette a magyar ének kultúrára.

Pistu 2010.03.03. 21:19:41

@NextGeneration: Én elsősorban nem a tanárokat hibáztatom. Lehet ebben az is benne van, hogy akikkel tanulmányaim során találkoztam, szinte mind elismerésre méltó volt. Néha akadt egy-két alkoholista, néha egy-két alkalmatlan is, akiknek a többségével az egyetem során ismerkedtem meg. Ők voltak azok a fiatal tanárok, akiket leginkább az életre alkalmatlan jelzővel lehet illetni.

Én nem voltam se stréber, se mintadiák, nyelvvizsgám is csak azért van, mert annak idején ha volt nyelvvizsgád nem kellett bejárnod középiskolában a nyelvórákra. Heti 5-6 lyukas (kocsmás :)) óra. De komolyan mondom, hogy zavart amikor 1-2 hülyegyerek képes volt rá hogy szabotáljon egy-egy órát. Tudom, az oktatás politika bukott, de arra nem gondolnak, hogy "selejtet" gyártanak? Vagy ez a cél?

Marcellusca 2010.03.03. 21:19:42

És, hogy a gyerekek se maradjanak ki a jóból:

www.youtube.com/watch?v=Q0JOobzSl-I

Doña ¡Cara(mba)! 2010.03.03. 21:20:35

Ennek a dalnak sajnos nem tudom milyen lehet a dallama, de fantasztikus a szövege (Móricz Kerek Ferkójából van, Kerek Ferkó énekli duhaj kedvében):

Hej, egy se betyár, ki gyalog jár,
Hej, ki bodor lovon nem jár!
Ládd az enyém bodor, deres,
Egész világ engem keres!

Az erdőbe, nagy erdőbe,
Rajtam ütött a vármegye
Ki fokossal, ki baltával,
Hej, ki-ki maga szerszámával!

Én se vettem azt tréfára,
Felugrottam paripámra.
Béugrottam Tornajjára,
Kedves babám kapujára.

Nyisd ki rózsám, kis kapudat,
Hadd kössem be a lovamat.
Egy kis szénát, csak abrakot,
Nem tölt itt az harmadnapot!

Erre milyen szépen, férfiasan lehet szólót táncolni! Én annyira tudom csodálni a szép "legényest"! Az olyan igazi férfias mozgás, hogy különbet nehéz lenne találni!

dr.justice 2010.03.03. 21:22:11

@Marcellusca:

A Csitári....másképp. ( azt figyelembe kell venni, hogy az énekes az USA-ban született )

www.youtube.com/watch?v=hz1mdHYXaCI

Marcellusca 2010.03.03. 21:27:31

@Doña ¡Cara(mba)!: Hehe!
Fater kedvence az a nóta.
Jobbat nem találtam:

www.youtube.com/watch?v=HK_eLgjbxFQ&feature=related

www.youtube.com/watch?v=AkQYefHYLIQ&feature=related

És ráadásnak még egy nagy-nagy kedvenc:

www.youtube.com/watch?v=-Ty2lyqo9LY&feature=related

"Mert akinek nótája nincsen;
Annak szíve sincs!"

Kiddy (dugnám nikki sixx-et!) 2010.03.03. 21:28:58

Ha már népdal:
www.youtube.com/watch?v=nxcBEtJrbNU&feature=related
Imádom a kissrác hangját, nem tudja valaki, mi van vele?

abandi 2010.03.03. 21:29:40

Na, itt a "Megkötöm lovamat" dallama:
www.youtube.com/watch?v=EOkuOGG-Plw
És ha valaki a bródi-koncos féle dalra gondol....

Wastrel 2010.03.03. 21:32:24

A cikk példái még hagyján, de hallgassátok meg ezt: www.youtube.com/watch?v=7E1wqXMf4n0 :D

Pistu 2010.03.03. 21:37:04

@Wastrel: Szadista állat vagyol-e? :D

reKorrekt 2010.03.03. 21:38:26

@Doña ¡Cara(mba)!: ha már legyényes, íme a világ egyik legnehezebben "kottázható" tánca:
www.youtube.com/watch?v=fi8H5E7fkHI
:)

Doña ¡Cara(mba)! 2010.03.03. 21:39:32

@Kiddy: Én nem is hallottam ezt a kisfiút eddig. Valami csodálatos a hangja, az egész egyénisége. És olyan szép a klipp képanyaga. Ilyen tájaink vannak! Részben úgy látom az Ópusztaszeri skanzenban lett felvéve, más képek meg Erdélyből valók.
Köszi a linket!

Horizont 2010.03.03. 21:48:27

@Doña ¡Cara(mba)!:
Látod ezt hiányolom, a közös nótázás örömét:)Erdélyben meg m plusz másról is szólt gondolom:)))
Nézz meg egy lagzit, mire mulatnak egy igazi nagyot?

@Palmer, Laura: Nem tudok igazat adni, álszenteskedésről szó sincs szerintem. Minden másról annál inkább.

@NextGeneration: Magam is így gondolom, nagyon igazad van. Egy dologban talán nem. Minden pályakezdő diplomásnak kevés a fizetése. Vagy valóra váltom az álmom és az leszek aminek tanultam és amire vágytam, először kevés pénzért (aztán is :D) vagy csak a pénzszerzésre koncentrálok és leszarom az álmaimat. Tény, hogy felhígult a tanári pálya.

Doña ¡Cara(mba)! 2010.03.03. 21:50:43

@reKorrekt: Tyű, a mindenit! Ha a mai legényeknek ilyen mozgással, tánccal kellene megmutatni a jányoknak, hogy talpig férfiak - belegebednének:-DDDDDDDD
Nem jártam táncházba, nagyon sajnálom így utólag, pedig mindig már "jár a lábam" ha muzsikát hallok...Egyszer egy nagyobb bulin, már régebben volt, - még fideszesek és egy erdélyi kör jött akkor össze egy alkalomra - hoztak egy igazi profi táncost és táncosnőt, akik elkezdtek velünk foglalkozni...Jókat derültünk, utánoztuk, ahogy tudtuk, de igazán mondom, egy aerobic edzés az kutyafülefarka egy magyar ropogós csárdáshoz képest!
Nagyszerű az előadó. Kösz. Jó volt nézni, már csak azt nem tudom, hogyan fekszem le korán, mert holnap megint Pestre kell mennem...Mindjárt táncra perdülök (a férjemet már ezzel se lepném meg:-DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Amade (törölt) 2010.03.03. 21:50:59

Freddie, még ha a szöveget nem is tudta (érthető), pontosan átérezte, hogy kell előadni ezt a dalt! Fantasztikus!
Nesze neked himnusznemtudó királylinda!!

Horizont 2010.03.03. 21:58:44

@Kiddy:
Hú ez nagyon szép volt. Köszi.
Az ének is és a film is.
A kisfiú már 15 éves, csak ennyit tudok róla.

abandi 2010.03.03. 22:07:23

@dr.justice:
hehehe...
Szvetter:Hidegen fújnak a szelek
www.youtube.com/watch?v=NafbJj1gZNU

Becsületbül!

Doña ¡Cara(mba)! 2010.03.03. 22:11:40

@Marcellusca: Sebaj, májusban akkorát fogok táncolni Budapesten a Gellértben, hogy ihajjjaaaa! A Finnországban lévő unokahúgom lányának itt lesz az esküvője, mert így lehet jól összehozni az erdélyi és a finn rokonságot (a lánya is finn sráchoz megy férjhez - az unokahúgom lakodalmán is akkorát mulattunk, a finnek totál odavoltak, az öregebbjei is álltak be csárdásozni! Imádták a bulit. Hajnalig állt a bál:-D
Most is ugyanúgy lesz, mert megint két oldalról jövünk össze: finnek és erdélyi magyarok. Ráadásul a férjemmel násznagyok leszünk: mindent igazi lakodalmasan rendez az unokahúgom és a finn férje, mert csak itt, velünk érzik igazán jól magukat a finn vendégek is.

Van egy sztorim: egy régi partnerünk, angol, akkor még egy angol cégnek voltunk itt M-on a disztributorai, jött ide Budapestre üzleti megbeszélésre. Hova vigyük vacsorázni, hogy valami magyaroschat lásson? Akkor még menő volt a Mátyás Pince (Mátyás korabeli öltözetben volt a személyzet), és valódilagos cigány húzta az echte magyar nótát. Akkor elmagyaráztuk, hogyan múltattak régen duhaj urak s legények: a cigánnyal húzattak maguknak vagy kedvesüknek egy nótát. De a poén az volt, amikor megmutattuk, hogyan kell fizetni a cigánynak a nótáért: amikor vége volt a nótának, a férjem a vonó húrjai közzé biggyesztett egy ezrest (akkor ez nagy pénz volt, és ha az ember urizál, akkor ne fösvénykedjen). Próbálta ős is dudorászni a nótát, az is nagyon tetszett neki, de a fizetés módján annyira derült, szóval tetszett neki az egész hepaj. Hol tudunk mi már múlatni? istenem, apai nagybátyám akkora nótás ember volt. Meghalt, de most is nótázva látom magam előtt, egy pohár bort tartva a kezében. Soha részeg nem lett, csak mámoros. És nagyon jóképű férfi volt még öregkorában is.

Kartal (rezervált) 2010.03.03. 22:12:51

@abandi: http://www.hirturmix.hu/article.php?rss=2*14326
köszi a linket! ezt mennyit kerestem...

Doña ¡Cara(mba)! 2010.03.03. 22:14:12

@W. Amadeus M.: Én a tetejében még külön is Queen rajongó vagyok! Mercury művészet és zene volt tetőtől talpig. A magánélete meg kit érdekel? Az igazán nagy művészek azok valami teljesen más kategória amúgy is.

Doña ¡Cara(mba)! 2010.03.03. 22:15:46

@dr.justice: Nagyon jókat linkeltél be!!!!!! Nagyon tetszik!!!!!!!!!!

Doña ¡Cara(mba)! 2010.03.03. 22:28:31

Jóéjt mindenkinek! Remélem, álmomban jót mulatok!
Kívánom nektek is! Az uraknak a mulatozás mellé egy pohár villányi Cabernet Franc-ot, ha megfelel. Mondjuk legyen Gere.

Kartal (rezervált) 2010.03.03. 22:32:58

Én meg csak csodálkozok. Sok népdalt tudok, jó, énekelni nem annyira - torkomban egy szónikus tömegpusztító fegyver van, ne akarjátok, hogy használjam -, de ezeken tanultam meg gitározni anno, valamikor rég. Meg Illésen, Fonográfon, LGT-n, Hobon... Szóval nekem elég furcsa, majdhogynem felfoghatatlan, ha valaki nem ismeri a magyar népdalokat. Jó, a cigányok más kérdés, ők bömböltessék csak a lakodalmas technót, nekik ez a szintjük. Pedig milyen kurva jó zenészek vannak közöttük is...

Félkupica_Fehér_Főnök 2010.03.03. 22:34:34

@dr.justice: Ha jól emlékszem, akkor kanadi és az egyik legszebb szigetes élményem fűződik hozzájuk :o)

Valamikor az ezredfordulón voltak kint először, nagyszínpad ofkórsz és lekezicsókolomozták magyarországot :o)

A többi számuk/albumuk is megér néhány végighallgatást

Seduxen (már NEM dr.) 2010.03.03. 22:48:53

egy kis estimese erős idegzetűeknek:)))

index.hu/belfold/2010/valasztas/gyurcsany/

nem tudja valaki a telefonszámát a "kanadai" rekordernek? Egy 3 km-es hedsátot itt is bemutathatna...

na jóccakát :)

dr.justice 2010.03.03. 22:55:13

@Doña ¡Cara(mba)!:

Köszönöm. A Virrasztókat kicsit nehéz megemészteni, de nagyon jó a hangulata szerintem.
Ez pedig itt a ráadás. Napra.

www.youtube.com/watch?v=MTz-2GvAIYg

@abandi:

Jó. Kb. 20 éve láttam őket a Ki Mit Tud-on, ha jól emlékszem.

dr.justice 2010.03.03. 23:07:21

@Félkupica_Fehér_Főnök:

Amerikai zenekar. Én a Szigeten valami sátorban láttam őket, de voltak a Hegyalján is és még néhány helyen Magyarországon.

Ennek a számnak az elején is van magyar utalás ( ha valaki fülel, meghallja a szignált )

www.youtube.com/watch?v=pToEaI9TkJI

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.03.03. 23:09:54

Hihetetlen. Úgy mentem óvodába anno, hogy kívülről fújtam ezt a dalt. Bár a sajátjaim valszeg fizetni is hajlandóak lesznek, csak hogy ne kínozza az anyjuk őket a borzalmas hangjával.
Pont ma volt a televízióban egy régebbi műsor. Szépkorú hölgyek és urak, kiöltözve népviseletbe, ahogy illik, különböző táncokat mutattak be. Jó volt nézni őket.

kuki123 2010.03.03. 23:32:51

@Seduxen: azon gondolkoztam alapítok egy magyarok nyilai 2.0-át...oszt Lendvai Ildike akkor tényleg károghat halálbrigádokról....

abandi 2010.03.03. 23:34:24

@volánrulz:
Jó lesz az magyarok Nyulainak is....

arlequin 2010.03.03. 23:37:10

no látjátok basszátok meg magyar véreim. éppen erről beszélök. hogy légyön blogtalálkozó - esetleg a zerot kizárhatjuk, de miért bántanánk? - s ott éneköljünk egyött ögy szépet! be szép lönne! hajjaj!

Lake 2010.03.03. 23:41:52

...tudom, hogy ez egy "társadalomkritikus" blog, ezért is hányunk itt kollektíve epét nap mint nap...de las palmas ma olyat tett velünk, amit ritkán élünk át: az összetartozás határtalan gyönyörűségét....köszönöm és ölelek mindenkit innen a Felvidékről (így éjfélfelé ennyi szentimentalizmus talán belefér...)

Palmer, Laura (törölt) 2010.03.04. 00:11:35

@Horizont: Pedig arról szerintem a szülők is tehetnek, hogy egy majd' húszezres város és vonzáskörzete nem tud összehozni 8 rézfúvós gyereket/fiatalt (felnőtt is járhat zeneiskolába, de amennyiben szakmája/érettségije van, jóval költségesebbé válik a dolog). sajnálom, nagyon szép ez az összeborulás, és tényleg jó a poszt, de őszintén szólva a hócipőm is tele azzal, hogy minden kultúra témájú posztra hasonló reakciók érkeznek, de a nem értelmiségisznob kiállításokon alig lézengenek, ugyanígy a művészfilmeken (na, nem Bp.-en, mert ugye ott nagyszámban képviseltetik magukat a tarisznyások) vagy irodalmi esteken, minőségi koncerteken és még sorolhatnám a lehetőségeket.
Szeretem a népzenét, és valóban szerencsések vagyunk, hogy Kodály Zoltán, Czuczor Gergely és még sokan mások az idejüket áldozták azért, hogy a népdalörökségünk lejegyeztessen. Éppen ezért vagyok elkeseredett, ha azt kell tapasztalnom, hogy manapság már inkább csak beszélünk arról hogy mik az értékek, de azokat nem tartjuk meg és nem teremtünk újakat.

abandi 2010.03.04. 00:26:07

@Palmer, Laura:
Igaz, igaz... kedves laura palmer(ovics)!(alfozó után szabadon...)
Én is egy művelt családból származó, de neveletlen felnőtt vagyok. Most képzelheted a kölykeimet...
Szomorú.

arlequin 2010.03.04. 00:34:39

@Lake: isten megáldjon húgom. békesség és áldás a családnak az 'odafenni' vidéken.

abandi 2010.03.04. 00:57:04

Részemről :jó éjt kívánok mindenkinek!
És küldöm ezt a nótát:
www.youtube.com/watch?v=w44eRySL3y0&feature=related

Geza 2010.03.04. 07:48:46

Én sajnos arról a korszakról lemaradtam, amikor még formálható az ember hangja, később meg már nem túl sok örömöm telt a próbálkozásban sem, így énekelni nem tudván csak hallgatni és élvezni tudom a régi dalainkat.

Ellenben már kisiskolás koromban (~'80-as évek) felűnt egy furcsaság: Az ének-zene oktatásunkban szereplő régi magyar dalok túlnyomó többsége a felszínes kesergőtől a véralvasztó búbánatig terjedő skálára volt osztályozható, talán ha két-három olyan dal volt, amit jókedvében is énekelne az ember és nem az jut róla eszébe, hogy 'jöjjön már valaki és kegyeletből lőjön agyon, mielőtt kiherélem magam a kilátástalan keserűségtől'. Olyasmit meg, ami Uram bocsá' még _vigalom_ közben kerülne elő, na olyat meg végképp nem tanítottak, de még csak nem is említettek.
Nomármost, ha ennyire búvalbaszott (már elnézést) lett légyen volna a népünk lelkivilága az elmúlt századokban, akkor mi most itt sem lennénk, mert ilyen lankatag hangulatból nem lett volna következő generáció sem.
Ergo igencsak kell, hogy legyenek olyan dalaink, amelyek lehet, hogy nem túl nagy 'művészeti értékkel' bírnak, még az is lehet, hogy nincs túl mély gondolati mondanivalójuk, ellenben árad belőlük a jókedv.

Na, hát én ilyenek oktatására szánnám az énekórák legalább harmadát!
És igen, a 'Tavaszi szél' gyönyörű, ennél szebb vallomást keresve sem találni, de... de nekem hiányoznak azok a dalok, amit egy gyalogúton énekelne az ember, amit dúdolhatna a kőműves a munkája során, ami egy pohár bor mellé jókedvet hozna, ami egy tábortűz mellett nem az árnyékokat növelné.
Amik nem (csak) valami nagyszerű és különleges dologról szólnak, hanem _az egyszerű hétköznapok során énekelné szívesen az ember_.

Mert amíg ez nem teljesül, addig a népzene is 'esemény' marad (mint a farmeros hétköznapok között a csak az előadásra felvett népviselet), nem válik az élet részévé, és így nem válna megint élővé sem, hanem legfeljebb a konzervált múlt megőrzéséről beszélhetnénk.

A népzenének pedig (szerintem legalábbis) pont az lenne a lényege, hogy él, hogy a hétköznapi emberek maguktól adnak hozzá új dolgokat, (amikből az említésre méltó terjed és megmarad,) de ehhez olyan szinten kellene megint hétköznapi dologgá tenni a zenét, mint amennyire az újságolvasás az. És nagy részünk nem irodalmár, nem zenetudós, nem romantikus költő, tehát a túl mély, túl művészi, vagy esetleg túl emelkedett dalokat a lepergő hétköznapokban (ismételten: nem az élet Nagy Pillanataiban) nem érezzük természetesnek, így az idő nagy része bizony zene nélkül marad.

Szóval én a közönséges, hétköznapi, egyszerű magyar dalokat hiányoltam nagyon az oktatásból. (Meg a rádióból is, de az már egy másik téma...)

Nzoltan 2010.03.04. 08:26:42

@Denimm: Bárcsak forognának. Már alig várom.

Nzoltan 2010.03.04. 08:29:55

Jut eszembe, azért a cigányoktól ne várjuk el a magyar népdalkincs ápolását. Momentán ez az egy erősebb kultúrális vonal létezik náluk. Én sem szeretnék cigány dalokat énekelni. nem az én lelkivilágomnak megfelelő. Meg hát utálnak minket. Általában mi is őket.
A segélyt amit adunk persze már annyira nem utálják.:-/

Nzoltan 2010.03.04. 08:32:23

Nagyon agyonütötték a zeneoktatást Magyarországon. Pedig volt egy Bartókunk és egy Kodályunk.
Most meg a tuc-tuc megy a gyereklemezeken. És barbibabát állítunk gyertya helyett a születésnapi torta közepébe.

esef 2010.03.04. 08:45:31

Egyébként (lehet, hogy már írta valaki), a Tavaszi szél trendi szóhasználattal élve "magyar származású" (=zsidó) dal...

Krikri 2010.03.04. 08:56:44

Oktatás: azért annyit hozzáátennék hogy a gyerekeknek vannak szüleik is!!!!!
Mi a kocsiban a gyerekekkel ovis cd-t hallgatunk (ez a neve ..) , imádják, ők is és mi is onnan ismerünk népdalokat, az oviban a tizedét se tanítják, és én is hiába jártam Kodály módszeres énekórákra gyerekkoromban, nem sokat ismerek...

==T== 2010.03.04. 09:19:06

Ők sem rosszak:

www.youtube.com/watch?v=1dumIncOc4c

Van abban valami felelemően elszomorító, hogy a távol-keleten nagyon érdeklődés mutatkozik a magyar népdalkincs/népművészet/népi hagyományok iránt, mint itthon:(

reKorrekt 2010.03.04. 09:51:08

@Seduxen: Ezt a cikket haverom a következő tárggyal küldte át: "Bottal piszkálták volna?"

El Topo (Sgt. Elias) 2010.03.04. 09:54:53

Ezt a szerencsétlenkedő jammerolást!:D:D:D
Úgy csináltok, mintha a miskolci, meg csepeli nyomorult lumpen cigányok Magyarország utazó nagykövetei lennének, és róluk itélnének meg minket mindenfelé.
Megnyugtatásképpen mondom, az hagyján, hogy a két gyerekem ismeri ezt a nótát, de amennyire tudom, az összes osztálytársuk, illetve óvodástársuk is. Pedig nem a Központi Wass Albert és Tarsolylemez magánakadémiára járnak.

==T== 2010.03.04. 10:24:23

A verseny általam meghallgatott résztvevői közül eddig szerintem ő a legjobb:

www.youtube.com/watch?v=9CX9oqNKj9w

Combi a ballibes Ferkófan 2010.03.04. 10:30:15

@eszkep: Úristen nem tudja a szöveget, az a büdös bunkó Freddie Merkury meg a kezéről olvasta, mert szintén nem tudja.
Gyökér.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2010.03.04. 10:30:35

Örülök, hogy mindenki találta este itt magának és másoknak örömöt.
Őszintén. :)

A kis Leilát meg direkt raktam be a post végére, mert bár szemmel láthatóan nem Árpád vezértől származik, mégis ízig-vérig magyarnak tűnik.

DArchAngel 2010.03.04. 10:32:09

Be kell vallanom, nem vagyok nagyon népdalszerető ember, bár ezt a nótát ismerem, és még párat, gyermekkoromból. Meghallgatni valakinek az előadásában, aki jól tudja őket énekelni, néha jól esik. A Csillag Születikben volt egy fiatal srác, őt szívesen hallgattam.
De abban az országban, ahol a Himnusz első versszakát sem tudják beleverni a fiatalok fejébe, mit várunk? Az a jó, hogy vannak még egyáltalán, akik csinálják.
Látok tévében hagyományőrző ruhában asszonyságokat, öregasszonyokat. Fiatal elvétve van köztük. Szomorú, de meg tudom őket érteni. Kevés időm van lazításra, és azt én sem áldoznám fel erre.
Szüleim voltak Erdélyben, ott a faluban kötelező beöltözni népviseletbe, mert turista látványosság.

Megsz 2010.03.04. 11:25:44

Ez a blog napról-napra gyatrább.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2010.03.04. 11:53:01

MI EZ A SOK CIGÁNY?

MAGYARORSZÁG ÚJ LAKOSSÁGA *!

NextGeneration 2010.03.04. 11:57:59

@Megsz:
Akkor minek olvasod? Szerintem meg egyre frankóbb! xD

Kartal (rezervált) 2010.03.04. 12:02:09

@Geza: mondasz valamit. Nekem is feltűnt, hogy csak kesergőket tanítanak az iskolában, és azt soha nem tudtam megszeretni - egy-két kivétellel.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2010.03.04. 12:05:15

és a vodafone nem tudja majd fehérekből összevágni az új reklámját

+2 százalék a jobbiknak
mert a fidesz még mindig a cigánycsaládokat akarja támogatni

Kartal (rezervált) 2010.03.04. 12:05:35

@abandi: jójez :)
@Seduxen: azt nem, de a nevét tudom . Azóta sajna otthagyta a hadsereget.
en.wikipedia.org/wiki/Rob_Furlong

Kartal (rezervált) 2010.03.04. 12:06:42

@Marcellusca: akkor nem vagyok magyar. Vagy vigadok vagy sírok :)))

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2010.03.04. 14:02:27

...Bezzeg ha a Csóré trió valamelyik számát kellett volna énekelni...

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2010.03.04. 18:16:06

kündü kommentje :D :

Én érzem.

A historizálásba, ős-"magyar"-kutatásba merült ember MÉLYMAGYARRÁ, hunná válik, s az offenzív, nem kicsit véres múlt megváltoztatja az IDENTITÁSTUDATÁT!

Pörzse eljutott ide, és én magam is, de ez olyan meredek, hogy vissza kell lépni, különben

valóban magamra kellene vállalnom a magyarellenes, posztkommunista és zsidó söpredék személyes megsemmisítését - ez a véglete a múltbanéző, MEGÉRTŐ TÖRTÉNELEMSZEMLÉLETNEK!

Doña ¡Cara(mba)! 2010.03.04. 18:26:39

@DArchAngel: Tévedsz. Székelyföldön és még sorolhatnám:Kalotaszeg, a Szilágyság egyes falvaiban a népviselet az élet szerves része, csakúgy, mint tudtommal Bajorországban. Ez nem azt jelenti, hogy mindennap abban parádéznak, de azt igen, hogy nincs konfirmáció - ez egy református beavatási szertartás - (nálunk, Erdélyben és Partiumban a magyar lakosság 80%-a mondható vallás-követőnek) - csakis népviseletben képzelhető el. Esküvőkön a koszorús lányok szintén népviseletbe öltöznek. Húsvétkor ugyancsak. Egy rendbeli eredeti szövésű, autentikus csíki székely leány.-viselet kb. 200.000 Forintnak megfelelő euro. Onnan tudom, hogy már régóta csorog a nyálam egy öltözetért, de nem engedhetem meg magamnak.
Egyik ismerősom mutatta be ruhatárát, ő szivesen átadott volna egy rendbeli ruhát, mert neki több is volt, de kb. 10 kilóval volt könnyebb nálam:-( Kiscsizma is tartozik a viselethez, el nem képzelitek milyen szép benne a járás! Igen formás, közepes sarkú, és nem tudom, hogyan készítik, de könnyű és szép a leány/nő lábán. Az passzolt a lábamra, hihetetlen volt, hogy milyen mássá teszi a görnyedt tartásomat. Muszáj volt benne egyenesen, kissé ringósan járni:-D A pruszlik meg olyan, hogy a míder elbújhat mögötte: karcsúvá teszi a derekat, gondolom nem rossz élmény átölelni egy ilyen nádszál derekat...Ja, és a szép fonott szőke meg barna copfok, pántlikával megkötve, ami csak úgy lobog tánc közben...

Doña ¡Cara(mba)! 2010.03.04. 18:31:01

@dr.justice: Ma reggel, míg készülődtem, hogy Pestre megyek, hallgattam meg a Napra-t, amit belinkeltél, meg még több dalukra is rákattintottam a jútyúbon. Hálám érte,mert olyan derűs , vidám reggelem volt indulás előtt, mint már régóta.
És micsoda grafika!!!!!!
Na, ez művészet.

dessert eagle 2010.03.04. 19:52:01

Ha akartok nagyon szégyenkezni, ezt a videót nézzétek meg ...
www.youtube.com/watch?v=-6rYgSXFEfg&feature=related

alfa.orionis 2010.03.04. 20:38:56

Annyira jó olvasni benneteket és nézni/hallgatni a sok jó zenét, amit felhoztatok.
Most szeretek mindenkit:)
És a Palmettát is:))
www.youtube.com/watch?v=qXC7EwFYaOE

reKorrekt 2010.03.05. 17:41:01

Nem tudom volt-e már, de én már ötödjére hallgatom meg:
www.valasztas.hu/hu/parval2010/356/356_7_1.html

Marcellusca 2010.03.06. 16:10:07

@burqus: Köszi!

Ennyi.
Ehhez nincs mit hozzáfűzni!

Horizont 2010.03.06. 18:02:03

@burqus: Nekem is tetszett :) Köszi.

reKorrekt 2010.03.24. 20:39:40

Na erre most leltem; Csík zenekar - Most múlik pontosan:
www.youtube.com/watch?v=ng5yb4iQCHE

süti beállítások módosítása