Skip to content


       Szűrés lista

Egy ősi folklórelem napjainkban

Csongrád (!!) megye székhelye, Szeged. Egész pontosan az ottani Cserepes sor.

Police.hu:

"A sokat látott járőrök is meglepődtek azon a látványon, ami a Cserepes soron fogadta őket pénteken délelőtt. Az ott lakók ugyanis disznót vágtak, közúton…

 

A Szegedi Rendőrkapitányság közterületi szolgálatot ellátó járőrei szokásos útvonalukon haladtak, amikor pénteken délelőtt befordultak a Cserepes sorra. Tovább menni azonban nem tudtak, ugyanis az aszfaltozott közúton két sertés feküdt, miközben öten darabolták azokat. Az is látszott, hogy a munka már egy ideje folyik, ugyanis az út véres volt, illetve több felé disznódarabok voltak.

A rendőrök megálltak, igazoltatták a jelenlévőket, akik elmondták, hogy náluk hagyomány, hogy a közúton vágják a disznót, így meg sem fordult a fejükben, hogy esetleg az udvarban végezzék ezt a tevékenységet. Az is kiderült, hogy a két disznót egy lóért cserébe szerezték be, és saját céljukra akarták azokat feldolgozni.

Az érintettek ellen az egyenruhások szabálysértési feljelentést tettek és felszólították őket, hogy a disznóvágást az udvarban fejezzék be."

Nem csodálom, hogy meglepődtek a rendőrök, nekem konkrétan a belem kifordult a képek láttán.
Jó évágyat és kevés fertőzést kívánok!

Címkék: bizarr

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr102644270

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szabogyula 2011.02.07. 13:23:59

Korlátlan internetet minden faluba , sőt wifit nekik !

Dan_W_Smith (törölt) 2011.02.07. 13:27:31

Lehet, hogy a Te beled kifordult, de ezzel nincs semmi gond - mármint vágásilag. Mi otthon vidéken az udvaron vágjuk ugyan a disznót - de a feldolgozás kezdete ott sem éppen higiénikus... ugyanúgy betonon megy a pörzsölés, a boncolás éppen ahogy esik, bár általában fürösztés után a bontás már állványra húzva történik, de kinek hogyan... az asztal sem éppen tiszta, amin a feldolgozás megy... a kolbásztöltő és az üst persze teljesen tiszta, stbstb. Szóval ahogy értelmezem ezzel azon kívül, hogy közterületen történt a dolog, semmi baj nincs. (Megjegyzem ősapáink szerintetek hogy csinálták? Szerintem logikusabb volt, hogy összeálljon az utca apraja-nagyja és mondjuk öt háztartás közösen, az utcán csinálta a hatalmas munkát, minthogy mindenki egyesével oldja meg ki-hogy-tudja...).

ketroot 2011.02.07. 13:29:18

@szabogyula:

Majd Twitteren nyomják, hogy halad a gyesznóvágás, meg merre van még egy kis tűzifa!:D

ketroot 2011.02.07. 13:30:24

@Dan_W_Smith:

Szeged, Európa, 2011. Vajon mi lehet a gond...?

Dan_W_Smith (törölt) 2011.02.07. 13:35:21

@ketroot: Jó, oké, megnézve térképen annyira nem külváros a hely. De vidéken nem hinném, hogy nagyobb felháborodás lenne ebből, fehér emberből is simán kinézek egy ilyet (főleg ha kicsi az udvar). Mondjuk tény, ha forgalmas út, akkor necces az ügy.
Megjegyezném, hogy az elkövetők szerint ez hagyomány náluk - most történt az első lefülelés? Akkor nem lehet túl erős a rendőri jelenlét arrafelé, illetve az olyan jelenlét úgy en bloc, akinek nem tetszett ez a hagyomány...

eloszto · http://eloszto.hu 2011.02.07. 13:42:41

Így néz ki bármelyik disznótor, bár tény hogy a kertben csinálják, nem az úton.

Elftárs 2011.02.07. 13:43:23

Azt viszont tudni kell, hogy pld. a 90 előtt szokásos volt ez itt is, lehet nem Pesten, de kisebb városokban, igaz nem a közúton, hanem a panel mögött, ahol nem volt olyan forgalmas, a járdán, garázs előtt, stb.
A nagy urbanizációval, nagyos sok olyan falusi ember is városra került, aki nehezen szokott át ezekre a dolgokra, így lehetett az is, hogy pld nem messze tőlünk a szomszéd paradicsomot, paprikát, répát ültetett, a panel elé:P

eFigyelő 2011.02.07. 13:44:02

Bakács nem onnan lopta a téliszalámit???

Egyébként Bakács is megérne egy posztot!

tucsilg 2011.02.07. 13:44:57

A keritesre kiteritett szonyeg alapjan ugy nezem "Teso"-k voltak az elkovetok, akkor meg szerintem nagyobb a higenia az utcan mint bent az udvaron. Nem olyan nagy wasziszt ez, nalunk is tortent mar hasonlo, a pero nalunk a buszmegallo kozeleben van es ott is disznoolest tartottak, na ott annyira
"szetszortak" voltak hogy nem tudott elmenni melettuk a busz...

ketroot 2011.02.07. 13:50:17

@Dan_W_Smith:

Persze, vidéken, faluban nem olyan nagy dolog szerintem sem, de azért Szegeden igen, főleg, ahogy az a környék kinéz... Komolyan ki lehet jelenteni, hogy az utca tisztább, mint az ottani udvarok. A másik dolog, ami gond (függetlenül attól, hogy vágtak), az az, hogy elállják a forgalmat, ez viszont azért pofátlanság.

rolika 2011.02.07. 13:51:53

Most mit akartok, higiénikusabb aszfalton disznót ölni, mint egy putri udvarán :-DDD

trojka 2011.02.07. 13:54:47

Nehogy mán háver! az uccsa mindenkié, mit höbörögtök tik itten. kulönben is becsuletesen megdogozstunk vele! el kellett menni érte, el kellett lopni, izsgulni, hogy jön a gazsda és öt is ágyon kell surni. hát mán a csigány egy kis disnot sem ehet? a rendorok meg mi a f...nak gyuttek pont ákkor árá?

ketroot 2011.02.07. 13:55:55

@Anthony-Mourinho a király-:

Amikor Angliában ténferegtünk a városban egyszer csak magyar mondat csapta meg a fülemet, eléggé felismerhető beszédstílussal, persze, hogy tástvírek voltak. Na mondom, engem követnek ezekszerint!:D

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2011.02.07. 13:56:32

A múltkor volt valahol,hogy a panel lépcsőfordulójában vágtak disznót.Hagyományteremtés.

Marcellusca 2011.02.07. 14:01:19

@Dan_W_Smith: Lóf@szt szokás!!!

Én laktam cigánytelep közelében, voltak roma szomszédaink és laktam a Cserepes sor közelében is, de egyszer sem láttam, hogy az UTCÁN vágták volna a disznót.
Igen, ők is vágnak. Saját portájukon. Csak itt közelebb volt a víz, tisztább az utca, mint a porta.

Ja, és valaki qrva jól kioktatta őket, hogy mit kell ilyenkor mondani.
Kultúrájuk része, szokás.
Az. A f@szt!!!

trojka 2011.02.07. 14:02:01

@Tigeri: csak az a baj, többek között, hogy ezt a hagyományteremtést általában lopott disznoval végzik...

arlequin 2011.02.07. 14:02:14

@Tigeri: képzeld, ha a liftben vágnák?
beépített:
- vérlefolyó
- pörzsölőakna
- igazán hosszú kolbászok lehetősége
- liftajtóra szerelt kések...

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2011.02.07. 14:03:14

Emir Kusturica azt üzeni, hogy nagyon sajnálja, de leragadt a határon, így a Macska-jaj 2 forgatása nem tudott elkezdődni időben, és a statisztákat a Cserepes soron nem tudta értesíteni ...
(Bulgáriában/Romániában/Szerbiában ilyen remek helyszínt és statisztákat már nem talált)

arlequin 2011.02.07. 14:04:22

@Anthony-Mourinho a király-: ez az O-Leary inkább írnek tűnik...

Leriel 2011.02.07. 14:05:47

Én személy szerint nem szeretem a disznóvágást, távol maradok tőlük. Vagyok annyira toleráns, hogy kibírjam a barátaim, rokonaim sztorijait, milyen finom sült vért/malacagyvelőt/körömpörköltet ettek a múltkor. De ha az én szembeszomszédom az utcán ilyen eseményt celebrálna, lehet, hogy kihívnám a zsarukat. (Az más kérdés, hogy ha én ott szembeszomszéd lennék, a mikrofonpróbán is azt mondanám, hogy "Dinnyét!")

Jurganov 2011.02.07. 14:05:51

"nekem konkrétan a belem kifordult a képek láttán"-gondolom akkor nem nagyon tudod (legalábbis nem nagyon akarod tudni, hogy mi módon alakul át malacka azzá a húsáruvá amit te megveszel a tecsóban és otthon jóízűen elfogyasztasz). amennyiben így van, ne is akard megtudni :) még a végén meglepődnél.
ezzel itt nem sok gond van, amennyire látom nem betonos az udvar, vagy egyszerűen csak lusták voltak ( meg bunkók ofc), de ne tegyünk már úgy mintha ez olyan nagy valami volna :)

Mourinho már nem a király 2011.02.07. 14:07:46

@zero: ja biztos :D
@arlequin: ja láttam, ők tudják mért kiáltották ki gypsy-nek. De amugy ezek egész Európában elvannak, nem hívhatják mindegyiket Lakatosnak :D

jozicsenko 2011.02.07. 14:11:04

@Dan_W_Smith: elárulom, az utca tőszomszédságában van egy Aldi - nem kevesen járnak oda vásárolni

szembe velük egy piac van, ott is van forgalom

s az utca túloldalán az egyik oldalon Lidl van, a másikon kicsit messzebb tesco, stb

szép dolog a hagyományőrzés, de ez?

Paradigma 2011.02.07. 14:11:22

Finnyás csaj vagy Te, laspalmas!:)) Azt gondolod, amit a boltban kapsz, sterilebb? Falun mindenhol így csinálják és senki sem kapott még kólibacit tőle.

tokmányos 2011.02.07. 14:12:21

Dan w Smith ! Nem értelek Téged! A közút nem az udvar!!!!! Sajnos a cigányok úgy képzelik minden az övéké, mindent megtehetnek ami az ő érdekeiket szolgálja ,lehet ez a Te autód ,vagy éppen az úttest. Ha nincs helye az udvarában, a disznó öléshez ,ne vágjon akkor disznót. Feltűnt,hogy a képen a gyerekkocsiban nincs benne a purdé. Csak nem bedarálták kolbásznak?

arlequin 2011.02.07. 14:12:35

@Anthony-Mourinho a király-: emlékszel a blöffben a cigánykölökre, akit a b.pitt játszott? ezek olyan ír/szigetországi cigányok, de szerintem nem sok közük van az itteniekhez.

mutant · http://universal.blog.hu 2011.02.07. 14:13:46

Nincs ezzel semmi gond. Régen a falu mindig az úton, együtt vágta a desznyót. Egyszerre sok család.

sabrinho 2011.02.07. 14:16:03

@Jurganov: @Dan_W_Smith: Azért van ezzel gond vágásilag srácok.
A disznót valóban a földön szokták pörzsölni, de bontani nem! Arra szolgál egyes vidékeken a bontószék ("habstock"), máshol a rendfa. Itt a földön van a bontott disznó, húsdarabok, egy olyan fa (pozdorja) lapon, amire rá is lép a fickó az egyik képen. Ez pedig nem szokványos metódus. Amellett, hogy gusztustalan, veszélyes is a sok talajlakó mikroorganizmus miatt. A bottulizmus konkrétan halálos is lehet: hu.wikipedia.org/wiki/Clostridium_botulinum

trojka 2011.02.07. 14:16:21

Ki is enyhitette a disznovágás szabályait nem is olyan régen? hármat találhattok, nyertek egy karika cigánykolbászt!

Algopirin 2011.02.07. 14:17:56

@trojka: hát ezen hangosan felröhögtem, köszi! :D

Mourinho már nem a király 2011.02.07. 14:18:01

@sabrinho: hát akkor egyék csak :D (elhatárolódok magamtól)
@arlequin: jaja :)

Törteli Tivadar 2011.02.07. 14:19:37

Nem tudom a kedves vastagbőr szerkesztőség járt-e már Szegeden. Úgy nézem a székesfőváros lakossága körében túlontúl általános jelenség, hogy csak azért, mert a határ mellett vagyunk, már rögtön balkán vagyunk. Igen, Szeged CSONGRÁD megye székhelye, és igen a cserepes sor valóban nincs messze a belvárostól, de könyörgöm. Az egész utca kb 10 házból áll, és ezen kívül nem találsz az egész városban ilyen helyet. Szóval kérem, tájékozódjunk, mielőtt elkezdünk pocskondiázni egy egész várost néhány család, és ház miatt...
(bár tény, hogy egyszer egy kolesz udvarán is volt disznóvágás:)))

jozicsenko 2011.02.07. 14:22:29

@golazzo: a koleszosoknak volt legalább annyi esze, hogy kiplakátolták a szomszéd házakat: szombaton disznót vágunk, bocs: kulturáltabb, mint az utcán leölni, nem? :-)

dr. Aullah 2011.02.07. 14:28:01

OFF:

www.fn.hu/belfold/20110206/haromszor_is_meghiusult_polgarmester/

Ezt olvastátok? Amikor rádióban hallottam nagyot nevettem. De aztán átgondoltam és sírtam kicsit. Mi a faxnak kell ennyi polgármester minden ilyen kis helyre?
Amúgy Szanyi kapitány büszke lenne rájuk.
ON:

Jurganov 2011.02.07. 14:28:33

@sabrinho: hidd el, elmegy ez így is :) elhiszem, hogy EGYES VIDÉKEKEN alkalmazzák a rendfát vagy a bontószéket vagy akármi mást amit tudsz találni a zinterneten, de azért nem lehet kötelező mindenkire nézve, merthogy néhol használnak ilyet :) ugyanakkor te is hidd el nekem, hogy amikor bárddal vágod el malacka gerince mellett a bordákat akkor bizony kell az erő és a lendület. és elég nehéz mondjuk egy asztalon szétvágni. nem a leghigiénikusabb módszer ez, nem is a "legújabb európai normák" szerint vágják röfit, de elmegy. a higiéniáról meg annyit, hogy magam láttam amikor egy nagy szegedi vállalat vágóhídján a felfüggesztett röfit szétvágták fűrésszel hosszában, úgy, hogy minden benne volt még (belek, béltartalom, stb) majd lecsapatták slaggal és ment tovább. tehát annál azért ez sem rosszabb :)

NoNight · http://anothernonight.blog.hu/ 2011.02.07. 14:31:12

Ez mind semmi ahhoz képest, amit mi a saját szemünkkel láttunk anyámmal. Korábban a pesti Kálvin tér környékén laktunk, normál régi bérházban (ja, és az V. kerületi részen, nem a "nyócban" vagy a "kilencben"!!!). Úgy 3-4 éve decemberben mentem le a boltba, és mikor kiléptem a lépcsőházba, furcsa zaj és szag ütötte meg a fülemet. Mondtam is anyámnak, hogy "te, itt olyan szag van, mintha disznót vágnának". De persze csak poénból. Aztán kinéztem a körfolyosóra, hogy mi is a zaj... és tényleg ott feküdt a kiterített disznó lent az udvaron, és éppen pörzsölték!!! Sőt, később fel is darabolták az udvari lefolyó fölött. Anyám, aki közös képviselő volt, rögtön ment lecseszni a földszinti - szintén eléggé "éééérdekes" - lakókat, akikben azért volt annyi, hogy 1. a disznót nem élve hozták oda, 2. miután végeztek a munkafolyamatokkal rendesen feltakarították az udvart.

Higgyétek el, nem kamu!!!

sabrinho 2011.02.07. 14:37:15

@Jurganov: Én évente vágok, a szomszédoknak is segítek, úgyhogy talán nem számítok teljesen járatlannak a témában... Dunántúli vagyok, de éltem Hajdú-Biharban is öt évet ott is jártam sokszor disznóölésen. Bontószéket mindenhol használtak, már csak a kényelem miatt is. Azt tudod olyanra csinálják, hogy elbírja a disznót, még bontás közben is...

ketroot 2011.02.07. 14:39:57

Majd amikor a vizeletet, meg székletet majd az utcára öntik ki, az is rendben lesz, mert régebben ez is módi volt!:D

Amúgy láttam már ilyet is idén...

trojka 2011.02.07. 14:40:43

@golazzo: Bocsáss meg, de én ugy érzem, mi nem Szegedet bántjuk. sokan tisztában vagyunk történelmével, többen voltunk a szegedi Szabadtéri Játékokon, tiszteljuk és becsuljuk a várost és becsuletes lakoit. (na meg, a szegedi halászlét, a paprikát, Mora Ferencet). Tehát, ne érts félre bennunket, mi csak ezen a hulye témán rágodunk, hogy hogyan lehet ilyen körulmények között emberi táplálékot elöállítani, és ilyen modon. Bár, mit izgat minket,egyék meg, ök fognak netán felfordulni.

arlequin 2011.02.07. 14:41:59

@golazzo: no ezt még máshova írtam, de ide való:
"cserepessor, ó, álmaim uccája. arrafelé történt, hogy disznóöléskor széjjelrobbant a tetem a pörzsölés alatt, mert szegénykémek nem leszúrták, hanem gázzal 'altatták' el a gyesznót. állítólag még 4-5 utcára is volt egy kis oldalas, egy kis köröm."

erre emlékszel még? úgy 20 éve történhetett.

(modern meghatározás á lá szorokin: HIPERMŰVÉSZETI DEKONSTRUÁCIÓS POSZTMODERN HERMENEUTIKAI GESZTUS PERFORMENSZ)

Dan_W_Smith (törölt) 2011.02.07. 14:50:30

@sabrinho: Ezt írtam is, hogy jobb esetben van egy rendfa vagy akármi és a bontás nem a földön történik. De láttam én már karón varjút... és igen a botulizmus halálos is lehet, de azért naaaa... a földről nem fog felszedni annyi bacit, hogy a húsban veszélyes mértékben legyen botox, főleg, hogy utána feldolgozzák a húst (az már egy másik kérdés, hogy hogyan).
Nekem inkább az lenne a legnagyobb baj az egészben, hogy az a pozdorja lap az bizony nagyrészt műanyag... de láttam már rosszabbat is na.

Seduxen (már NEM dr.) 2011.02.07. 14:51:55

@jozicsenko: Mecsooodááá tesókáááám?!?! Mink ném őőőttük le a gyesznyót a zuccán, ammá kííísssel a hátábbá' mászottt uda a lyárddáárrra!

Tisztelt Bíróság, így volt, ha mondom!

Mourinho már nem a király 2011.02.07. 14:54:19

@arlequin: látod látod, elfelejtették közölni a rendőrökkel, hogy a bécsi akcionizmust utánozzák, és Hermann Nitzsch "művészete" előtt tisztelegtek :D
Nincs itt semmi hiba.

eszkep 2011.02.07. 14:54:23

@Tigeri: Én a nagyszámú, szegedi norvég közösségre tippelek.

Szekuriti Blogger · http://szekuriti.blog.hu 2011.02.07. 15:04:21

@Dan_W_Smith: Akkor gondolom te is svéd vagy.

Felénk lebökik a disznót, majd kihúzzák az ólból és belefordítják egy nagy teknőbe, ahol beszórják tört gyantával. Erre jön a forrásban lévő víz, egy baromi nagy üstből, majd nekiesik mindenki és kaparóval lekaparják a leforrázott, gyantás szőrt. Aztán akkor gázpalackkal megperzselik majd lekaparják a kormos sült szőrmaradékot és gyökérkefével lemossák a disznót.

Ekkor felhúzzák az álványra de a disznó itt már tisztább, mint a legtöbb ember. Széthasítják, kibelezik, kimossák belülről is és levágják a fejét és a testet feldolgozzák a bontóasztalon. Amúgy nem mellesleg a bontóasztal, a ládák, edények, minden tiszta, mert a vágás előtt és utána is napokig sikálják azokat. Hidd el, nagyüzemi HACCP hentesek fele annyira sem tiszták...

Koronás Udvari Chinpoko Mester 2011.02.07. 15:07:15

Fail post is fail.

A disznovagas igy nez ki. Falun is, kis utcakban is.
mocskos egy melo

Es attol, hogy az EUban vagyunk, és humánusan kell vágni pl, az annyit jelent, hogy köp egyet a böllér, körbenéz figyelik-e az eu biztosok, majd balta fokával fejbebassza a malact', hogy "Humánusan elkábuljon", és döfi a nyakába a kést.

A Bontáshoz szoktak használni állványt, amire fellógatják- de nem törvényszerű.

ugyis lesz mosva alapon, valamint ha hátára fekteted, akkor csak a háta lesz sáros.

Még az is szokás, hogy mondjuk fölbassszák egy nagy asztalra, hogy ne kelljen hajlongani a bontáshoz.

Voltam már autentik ungarische gyesznyóvágáson borsodban, bakonyban, mindenutt ilyen.

Ha, az uttest!
Ha 10 ház van, es öt apuka segit, akkor az mar az utca fele.

Jurganov 2011.02.07. 15:09:21

@sabrinho: akkor elnézést :) jómagam járatlanabb vagyok e témában akkor mint te. utánanéztem, hogy mi is a bontószék és ha nem lőtt nagyon mellé a gugli akkor az egy asztal. ne haragudj, én tényleg úgy gondoltam (és láttam is), hogy a pörzsölés-mosás-boncolás-kettévágás lenn történik(földhöz közel ), főként azért mert elég nehéz egy 180-250 kg-os röfit felrakni az asztalra és ott szétbontani. miután szétvágták(2 fél gyesznyó, 4 sonka, fej) utána már természetesen felkerül az asztalra(bontószék?-re), de addig nem. persze lehet, hogy a pörzsölés után azonnal felrakják és ott boncolják, annyira nem értek hozzá.

Dan_W_Smith (törölt) 2011.02.07. 15:20:03

@Jurganov: Lásd még: rendfa. Pl.: www.evamagazin.hu/data/cikk/25/25077.disznovagas_crop_szines_500.w.jpg
Ilyet is szoktak még használni bontáshoz. De egyáltalán nem törvényszerű.
@Szekuriti Blogger:
Igen, így is lehet csinálni. De nem mindenhol csinálják így. S mégis élünk, mégis finom a jó kis háztáji töpörtyű (tepertő, kinek hogy); meg a falu végén élő bácsika által felfüstölt, vagy éppen otthon sós lében pácolt cucc :)

sabrinho 2011.02.07. 15:30:49

@Jurganov: Pedig általában felrakják. Már csak azért is, mivel lehet, hogy egy 150-180 kg. állatot (azért a 250 már nagyon ritka manapság) nehéz a bontószékre (igen ez egy stabil, keményfa asztal) felrakni, de még mindig egyszerűbb, mint mellette térdepelni amíg bontod. @Dan_W_Smith: De azért maradjunk annyiban, hogy az a bácsika (mint minden régivágású parasztember) ügyel az alapvető tisztaságra, még ha az nem is a HACCP által megkövetelt túlzások szerint. És mint mondtam, épeszű ember már csak azért sem bont földön disznót (itt a bontás a lényeg, nem a pörzsölés) mert egész egyszerűen kényelmetlenebb, mint asztalon. Ezek a szerencsétlenek jóval inkább azért a földön szórakoztak, mert nem voltak meg azok az alapvető eszközeik (bontószék) amik minden ilyesmit hagyományosan művelő családnál rendelkezésre állnak.

bandika gazdája 2011.02.07. 15:36:38

@Dan_W_Smith: Tudom, hogy tudatlan vagyok, de ez a botox az a botox amivel feltöltik a vén k...-kat?! Hogy nem halnak meg? Ha meg nem árt, miért ártana másnak? Bocsánat, botox ügyben nem vagyok túl jó. Kitanítanál?!

Dan_W_Smith (törölt) 2011.02.07. 15:40:56

@sabrinho: Accepted. Amit ki szerettem volna hozni ebből az egészből az az, hogy ezen ne döbbenjünk _ennyire_ meg, ne kiabáljuk, hogy "hö a cigááány", mert ez ha nem is simán, de előfordulhat kvázi bárhol.
@bandika gazdája: Igen, ez az a botox. Lásd: hu.wikipedia.org/wiki/Botulinum_toxin valamint, hogy hogy kapcsolódik a témához az itt: hu.wikipedia.org/wiki/Diszn%C3%B3tor valamint itt: hu.wikipedia.org/wiki/H%C3%BAsm%C3%A9rgez%C3%A9s

bandika gazdája 2011.02.07. 15:42:58

@Seduxen: Hogy köszönjem meg neked a Baby tv-t?! Ha nem lennék elkésve vele, azonnal csinálnék mégegy gyereket, hogy legyen aki nézi!

bandika gazdája 2011.02.07. 15:49:23

@Dan_W_Smith: Jéééézusom!!! De azért köszönöm, hogy kiokosítottál! (Elolvastam!) Jelzem, még most sem értem; Margit, normáááális?!!!!

Dan_W_Smith (törölt) 2011.02.07. 15:53:16

[off]
@bandika gazdája: Nem kell ezen meglepődni. Az ősi bölcsesség a modern világban is igaz ("Kis mértékben gyógyszer, nagy mértékben orvosság, még nagyobban meg méreg."). A botoxra is igaz ez, mint sok minden másra: kis adagokban használva hasznos is lehet. Lásd nemesfémmérgezés, míg ha teljesen azok nélkül élsz meghalsz; koffein is mérgező, kis mértékben mégis szeretjük, stb. Rengeteg gyógyszerhatóanyag is ilyen. A botoxnál ugyanez van, csak a lépték teljesen más (grammok, milligrammok helyett pikogrammok).
[/off]

bandika gazdája 2011.02.07. 15:57:54

@Dan_W_Smith: Ezért szeretek a Vastagbőrre járni, legalább valami ragad rám! Köszi. (Azért én inkább maradok a Bolyhos ágyas birs pálinkánál! Kis mértékben, mert igen drága. De olyan is!

Seduxen (már NEM dr.) 2011.02.07. 16:10:18

@bandika gazdája: ajjaj, belenéztél? elismerésem, hogy túlélted :)))))

2011.02.07. 16:33:30

A mi utcánkban néhány éve Szilveszter környékén disznót vágott az egyik helyi "vállalkozó", majd jóízléssel kiöntötte az útra a maradékot: vért és egyéb belsőségdarabkákat. Egy nap múlva jött is rá az eső meg a fagy: egész télen vörös volt a jég és hébe-hóba ki-ki kacsingatott belőle egy-egy kis tüdődarabka vagy egyéb belső szerv része. Na igen, ez várható majd a Cserepes soron is, jó mi?

derelyegrádi szellem 2011.02.07. 16:44:26

És amikor az utcai disznóvágással és zsigerelésssel végzett a "jellegztes szokásairól ismert, jól körülhatárolható társadalmi csoport", akkor egy másik régi "hagyományukat" elevenítették fel:

"Vasvillával, ásóval felszerelkezve támadott meg egy családot két uzsorás Nyírbátorban. A két támadót a rendőrök elfogták. A kihallgatások során az adósok egyik rokona rátámadt a gyanúsítottak hozzátartozóira, s lefejelt egy rendőrt, aki ettől súlyosan megsérült."

jani888 2011.02.07. 16:52:19

Semmi baj nincs azokkal a disznókkal.Ez az akció nem sokat rontott a Cserepes soron.

rognork 2011.02.07. 17:09:46

basszátok, máshol is ugyanígy csinálják, és ha a garázskapu előtt van hely (egyben ugye telekhatár is), akkor ráadásul közterületen. egyetlen apró különbség, hogy a disznót felénk fel szokták tenni egy raklapból épített állványra, úgy ugyanis nem kell hajolgatni bontáskor. eszem faszom megáll, belvárosi zsúrfiúk rájönnek, hogy a disznó belül véres, sőt még szaros is...

gramercy 2011.02.07. 17:12:57

@rognork: megnyugodhacc, nagyanyamnak en is segitettem kimosni a szaros disznobelet, sot, meg a kivagott szemgolyojaval is dobaloztunk a baratokkal

DE KOZTERULETEN???

tudi 2011.02.07. 17:33:55

Hát ez feldobta a napom végét.:D Ekkorát ritkán röhögtem, pedig én is vidéki vónák és mi is meg a rokonság is vágunk disznót, valamikor egyszerre kettőt is. Na de mi azért nem az úton, hanem az udvarban bontóasztalon, na meg azért ügyelünk a tisztaságra is. A képeket elnézegetve eme jóemberek udvarában is elfért volna az a két koca, ha van sár, ha nincs vágtunk mi disznót ennél nagyobb sárba, de mínusz 10, 15 fokba 30cm hóba is.

trojka 2011.02.07. 17:43:45

Na, hogy én is meséljek a disznovágásrol (falusi srác vagyok) igenis, nálunk is ugy kezdödött az egész, hogy mindenki bevágta elötte a fél papramorgoját, utána kimentunk az olhoz és ugy-ahogy kirángattuk a disznot onnan. mikor már az udvaron volt, lekaptuk a lábárol és a böllér (letöbbször a sogorom) szépen leszurta. egyfolytában orditott, mint a vadszamár, gyengébb idegzetuek ki sem jottek a lakasbol, befogták a fuluket is. a pörzsölés a földön történt, de már elözö nap felsepert, feltakaritott földön, ahogy mondani szokták: enni lehetett volna rola. amikor bontani kezdtuk, egy direkt erre használt deszkalapra (vagy legyen ajto, de másra nem használtuk), amit elötte jol átsikáltunk, lemostunk,a diszno fel lett hengeritve, hasára, jol le lett mosva, és a hátán kezdtuk a bontását. Természetesen, a nagy darabok már szintén letisztitott asztalokra kerultek, itt tovább folyt a darabolás. ami az abárlébe ment, mindig át lett mosva elötte, anyosom roppant pedáns asszony, ugy ugyelt mindenre, mint egy jutasi örmester. amig nem vettunk mubelet, bizony, a kert alján a "ganajnál" mosták a belet, amiböl elöször a benne levö sz...t ki kellett nyomkodni. a disznovágás egyébként-aki benne volt, tudja-nem egy népunnepély, hanem kemény munka, mikorra a zsír is kisult, már mindenki hulla volt. Gyerek koromban még szalmával pörzsöltek, mi is rakhattunk "kistuzet." akkor még igazi telek voltak, nyakig ért a ho, vidám volt mindenki, este disznotorban a rokonok megették a fél disznot. Másnap a kostoloval kellett a gyerekeknek járniuk. (régen volt, igaz sem volt, akkor még béke volt). Nos, csak azt szerettem volna érzékeltetni, hogy lehet, a gondos, pedáns disznovágások nem voltak koszosak, attol a husételtöl nem lehetett semmiféle betegséget kapni. Igenis, finom volt a kolbász, a májas, husvétkor a sonka. A hust lesutötték és zsírba rakták, mivel a kuton kivul akkor még nem volt hutöszekrény. Tehát, ugy gondolom, ha betartva a megfelelö higiéniai szabályokat, otthon is lehet igen finom dolgokat késziteni a levágott kucubol. Kulönben, ahogy cigoék malacát elnézem, van vagy 50 kilo. nem sokáig ehette a kiccsalád.

QnPI 2011.02.07. 18:12:03

Laspalmas, te csaj vagy...
Szegedet ne szidd, nem tudom mi volt a kiemelésed célja, tán hogy kivételesen nem BAZ megye, vagy Dél-Baranya, esetleg, Heves, vagy kb az egész ország, mert nem napon barnultak vannak mindenhol.
Te pesti picsa lehetsz, aki még életében nem járt disznóvágáson. Szóval a szép magyar népi ünnepélyről csak mert véres meg szaros, meg beles meg mindenes rosszat ne mondj.
Hogy társadalmunk némely csoportja talán az úton csinálja, legalább annyi eszük volt hogy nem a sárban. Cserepes sor Szeged cigánynegyede mit vársz? Te városodban nincs ilyen? Amúgy a Délmagyar cikkét copy paste-elni forrás megjelölés nélkül? Annyi önálló gondolatod volt ebben a cikkben hogy undorító a disznóvágás, ami nem az. Mondok egy titkot, így készül a...

Tat-tara-ra!

Szalámi! Bár gondolom vega vagy.

lor 2011.02.07. 18:15:30

ebben semmi kulonos nincs
anno korbejarta a netet az a fotosorozat amin miskolci derek pogarok vagtak disznot a jozsef attila uton
valahol itt maps.google.com/maps?f=d&source=s_d&saddr=&daddr=J%C3%B3zsef+Attila+%C3%BAt&hl=hu&geocode=FWQK3gIdvos9AQ&mra=ls&sll=48.105676,20.810348&sspn=0.005502,0.01193&ie=UTF8&t=h&z=17
2x2 sav

szmoker (Homo Trollicus) 2011.02.07. 18:20:25

"Tehát, ugy gondolom, ha betartva a megfelelö higiéniai szabályokat, otthon is lehet igen finom dolgokat késziteni a levágott kucubol."

8 évnyi húsipar-közeliség után azt mondom: csak otthon lehet finom dolgot készíteni, otthon nevelt disznóból.
Ami "ipari", az mind szemét, már az alapanyaggal kezdve (vesebeteg holland disznó, ugye, húgyszagú hússal).
Alig pár kivételt tudnék felhozni.

trojka 2011.02.07. 18:23:01

egyszer még általános iskolás koromban voltunk kiránduláson egy szalamigyárban. hatalmas erjesztökádakban erjedt a nem éppen étvágygerjesztö darált hus...mit gondoltok, milyen uszoverseny folyt éppen...hát a patkányoké...ezt most nem azért irtam, hogy ne tudjatok vacsorázni, igy igaz...a köbányai sörgyárban detto...(hogy a többiben is igy van-e nem tudom, ebben voltam szakmai gyárlátogatáson, nem is ittam sört)...

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2011.02.07. 18:24:58

@QnPI:

talált
igen, tényleg
nem-nem
nem-nem
nem

Szép estét! :)

ketroot 2011.02.07. 18:37:57

@QnPI:

A cserepes sori cigányok által igénytelen módon elvégzett disznóvágást ne hasonlítsd már össze azzal, amikor normálisan, udvarban végzik el. Én is láttam már olyast falun, hogy ház előtt véreztették ki a jószágot, de aztán egyből a kifolyt vért sikálták fel! Itt meg... Egyébként senki sem ócsárolta Szegedet.

trojka 2011.02.07. 18:42:39

@szmoker /segílyes/: igen, igazad van. elfelejtettem leirni, hogy ezek a hízok nem ám mindenféle halliszt és egyéb mocsok kaját ettek, hanem kukoricát, fött krumplit, meg tököt és egyéb, otthon megtermelt takarmányt. (igaz, ha néha egy-egy csirke berepult a karámba, szivesen megzabálták azt is, de ez ritka volt, mert azért a csirkék sem voltak teljesen "tyukeszuek".)

Marcellusca 2011.02.07. 19:04:33

@trojka: Úgy biza! :)))
Bennünket, gyerkőcöket már előző nap este kivittek a tanyára, Nagyapámékhoz. :)
Nem nagyon volt ott alvás, annyira be voltunk sózva a másnap miatt. :D

Aztán, ahogy cseperedtünk kaphattunk mi is egy kis forralt bort, később már a bátorító házi pálinkából is. :DDDD

Azzal indult a nap, hogy a kiérkezők kaptak egy kupicányi "melegítőt" (qrva hidegek és hó volt anno), majd az akol megközelítése előtt "bátorítót", a sikeres szúrás után "áldomást".
Napközben iszogatták a forralt bort. És senki nem lett részeg. Még csak kapatos sem.
Mire mindennel végeztünk erőst lemenőben volt a Nap.
De szépek voltak azok az idők.
Összejött a család, jót beszélgettünk, hülyéskedtünk.
Viszont sosem ment a munka rovására.

hoplita 2011.02.07. 19:37:44

Na basszus...
Eddig mindig az udvaron, meg a nyári konyhában zavartam le a disznótort, de látom, kicsit le vagyok maradva a trenditől....
Ha a Dob utcában fogok hozzá nagy lenne a gáz..?:)

trojka 2011.02.07. 19:48:46

@hoplita: nem, de a gumikesztyut el ne felejtsd!

trojka 2011.02.07. 19:51:37

@Marcellusca (enervált): látod, mi vének (bocs) hogy nosztalgiázunk. legfeljebb annyi, hogy akkor reggelre nem lopták el az összes disznoságot!

trojka 2011.02.07. 19:54:08

@Marcellusca (enervált): ja, elfelejtettem: "eröst". Székely vagy?

ingenium rusticus /nyomokban félázsiait tartalmaz! · http://kigondoltam.blog.hu/ 2011.02.07. 19:56:20

Ezzel a vágással semmi baj nincs. Legfeljebb a modern pesti lányok vizuális érzékét zavarja, egészen addig, míg kolbász nem lesz belőle.

A baj az utcán vágás, aminek szerintem egyszerű oka van: Látható a kinti kút (kék), amit már mindenhol megszüntettek. A kivétel az, amikor valakitől kikötik a vizet.
Mivel vizet biztosítani kötelező, ezért az ilyen kikötött lakások elé telepítenek egy ilyen kutat.

A disznóvágáshoz sok víz kell. Gondolom siettek és nem volt idő folyamatosan befelé hordani vödörszám. Vagy csak kevesen voltak, és nem volt rá ember....

lyken 2011.02.07. 20:26:50

A disznóvágással semmi probléma, a probléma hogy nem az út közepénn kéne csinálni.

Apropó, az ugye mindenkinek megvan, hogy tavaly ilyenkor ugyanezeket a rendőröket, ha ugyanitt ugyanígy eljárnak, másnap soronkívüli fegyelmi után a szegedi híd lámpáira akasztották volna fel rasszizmusért?

trojka 2011.02.07. 20:30:46

@lyken: még felakaszthatják...Egyiptomban állitolag azért tuntek el a rendörök, mert a dicsö tuntetök agyonverték öket...már azt hittem, a mi "fárao gyermekeit" látom...

Grafikuszoli 2011.02.07. 20:59:12

Ha jól értelmezem, nem a feldolgozás módszerével volt a probléma, sőt még csak nem is közveltenül azzal, hogy utcabált rendeztek a tesók. Ha egy kis szánom-bánom kíséretében visszahúzódtak volna az udvarba a rendőr szavára, akkor csak egy vicces közjáték lett volna az egész. Viszont nekik mindenképpen meg kellett említeniük, hogy ez a hagyományaik része, és ez a gáz az egész történetben!
Ez már a sokadik olyan "hagyomány", ami a jobb érzésű emberket zavarja. Ugyebár azért szülik számolatlanul a pulyákat, mert családszeretők... Azért lopják el a tyúkot, mert ők hagyományosan megosztják egymással, ha van valamijük. (Az más kérdés, hogy általában nem nekik van, hanem annak az irigy parasztnak...) Valószínűleg az is valami roma nemzeti ünnep szokott lenni, amikor összeröffennek jó sokan egyiküknél, és mindnek ott a kezében az üveg vodka, meg 4000 watton szól a cigánykesergő. És ezek szerint az utcán is puszta hagyománytiszteletből rendeznek disznótort, meg ki tudja még milyen hagyományőrző rendezvényeket....

A házi disznóvágás amúgy nem hinném, hogy sokkal veszélyesebb, mint amit a vágóhídon meg a boltok pultjain szenved el a hús. Nálunk (Hajdú-Bihar) úgy megy, hogy egy célzott találat a disznó homlokára, mert azért értemetlenül nem kínozzuk. Majd szúrás, perzselés a földön, esetleg a betonos kollátban, aztán a fehérre kapart, tisztára mosott disznót már tiszta deszkákra fordítjuk. Onnantól apám boncol a deszkákon, ő nem jön le a sárba, mi többiek pedig hordjuk be az asztalra, nem megyünk közvetlenül a boncterületre. Legrosszabb esetben a körme, esetleg a bőre ér le egy pillanatra a földre, de azt meg szinte azonnal lemossuk.
Amikor Szellő Pista húzgálja az orrát, hogy már megint milyen retkes házi húsüzem bukott le, mindig eszembe jut, hogy nálunk is tetszene neki a buli... Aztán valahogy a végeredmény meg jobban sikerül, mint az a hipermarketes "friss" kolbász, ami már nem pultképes lapockából vagy combból készült. Mert olyanhoz is volt már szerencsém.

singingintherain 2011.02.07. 21:24:57

Annó a srácok a koliban is csináltak disznóvágást :D. Nagyon jó volt!
Na persze ott is feljelentette őket valami higiéniahajcsár, vagy olyan, akinek nem jutott a tepertőből :S

lyken 2011.02.07. 21:47:06

@singingintherain: Schőnherz tetején is volt már(tulképpen többször is, úgyhogy nevezhető hagyománynak), hogy egyszerre négy disznót vágtak, mégse volt másnapra nyoma sem. Azért tegyük hozzá, hogy nem közterületen csinálták és senkit nem zavartak vele.

Cserepes soriék takarítás helyett otthagyják a dzsuvériát. Mert a hagyományaiknak az már nem része, hogy fel is takarítsanak maguk után.

charlie 2011.02.07. 22:19:09

@ketroot: hagyták kárba veszni azt a jó kis vért? ember esze megáll, hát azt fel kell fogni, nem kifolyatni!

ketroot 2011.02.07. 22:39:43

@charlie:

Hülyén fogalmaztam, azt a vért mosták fel, ami "kilöttyent", természetesen a többi ment a tálacskába!:D

charlie 2011.02.07. 23:07:41

@ketroot: Azt mondják az a jó asszony, aki semmit nem löttyint mellé :)

ketroot 2011.02.07. 23:29:18

@charlie:

:D No, akkor ezt ezentúl be is tartatom!

causa sui 2011.02.07. 23:38:44

@ingenium rusticus /Csellók és gordonkák vegyesen.: vagy csak ilyen igénytelen barmok.

Nincs itt miskolci haverom, hogy elmesélje, amikor a fészekrakók vágtak disznót. A magas cigány kultúra megnyilvánulása kimerült abban, hogy a kilencediken(!!!) vágtak, a vér meg ott csorgott le a lépcsőházban... gondolom akkor is azt mondták volna, hogy náluk a kilencediken vágni néphagyomány, "meg há most azé, me cigány vagyok???"

@Marcellusca (enervált): mija fene van veled??? Enervált? Ilyet sem hallottam még... :D

@laspalmas: neked ös! :)))

szaktatar 2011.02.08. 01:17:34

@sabrinho:
"Amellett, hogy gusztustalan, veszélyes is a sok talajlakó mikroorganizmus miatt. A bottulizmus konkrétan halálos is lehet"

Ezt hívják természetes szelekciónak. X-DD

trojka 2011.02.08. 07:24:07

@Grafikuszoli: totál igazad van. csak azt nem tudom, amikor dicsö vezérunk elmegy disznovágásra kolbászt tölteni, akkor biztosan mutöbeli steril szikéket, törlöket, szájkendöket használnak, a disznotol bocsánatot kérnek és kloroformmal segitik át a másvilágra. természetesen, az egészet az országos föállatorvos felugyeli. Gondolom, ott is ugyanugy megy a dolog, mint bármelyik falusu portán. láttam, még pálinkát is ittak. (ez a része már nem neked szolt).

Marcellusca 2011.02.08. 07:56:40

@trojka: Ó, ja. Régi, szép idők. :)))

Egyébként - állítólag - vannak székely gyökereim. :D

Marcellusca 2011.02.08. 08:02:24

@causa sui: Hát, ez rövidebb, mintha azt írtam volna, hogy "tele a t.köm az egésszel, úgyhogy lesz@rok mindent, vaze!" :DDDD

molaris 2011.02.08. 08:16:05

Két dolog:
1,- a disznóvágás a téli időszak örömünnepe a családnak. Készülnek is rá napokig. Addigra ragyog minden.
2,- amikor megláttam a címet mát tudtam: jó kis bújtatott cigányozás lesz., de miért nem lehet megírni, hogy Szeged ezen részén a többség, a legnagyobb kisebbség tagja.

trojka 2011.02.08. 08:18:21

na, tegnap láttm a TV-ben a beszélgetést az egyik (bajuszos) hulye Darocival, azt kérdezték töle, milyen szerepet szánnak a romáknak az EU-ban. na, el is kapcsoltam rögtön onnan, mert ebböl az emberböl csak ugy fröcsög a magyar gyulölet, minden mondata rasszista (ellenunk) öt még senki sem vonta felelöségre, hogy már szinte kimondja azt, hog romák, öljétek a magyart. De, nem is ez a lényeg, hanem majd bemutatják az EU-s országokban ezt a cigány folklort is, "hogyan vágjunk disznot roma modra". fergetges sikeruk lesz. mint a százkaru cigányzenekarnak.

Kartal (rezervált) 2011.02.08. 09:34:17

@Marcellusca (enervált): enervált? Nagyon tele lehet. Nekem is tele van, de csak rezervált lettem :DDD

tokmányos 2011.02.08. 12:18:31

@trojka: Hali! Az nem százkarú! Kétszázkarú.Még nem hozták be a karlevágási törvényt lopás esetén!

fokabacsi 2011.02.08. 13:34:06

@tokmányos: Nem százkarú !!! SZÁZFOGÚ cigányzenekar !! :-)) Keveritek itt a fogalmakat !

trojka 2011.02.08. 14:29:32

@fokabacsi: na mi az? száz lába van és három foga: veresgyházi asszonykorus...

fokabacsi 2011.02.08. 17:07:35

@trojka: Hallod ahhoz is kellett egy vastagbőr, hogy fogatlanul kiállnak vigyorogni. Köszönjük a bolsiknak!! És az volt a "fejlettebb" rendszer??!! Ez van ha a hülyék vannak hatalmon !

fokabacsi 2011.02.08. 17:08:45

@trojka: Nem mintha most hiányt szenvednénk ezen a területen.

trojka 2011.02.08. 18:12:09

@fokabacsi: én csak viccelni akartam, te meg mindjárt politikát csinálsz belöle. amugy is, itt a disznovágásrol van szo, nem a bolsikrol. Azt hallottad már, hogy a vasutas disznot vágott (de ez tényleg igaz, megtörtént), de elöbb egy kötelet kötött a derekára a végét meg rákötötte a diszno hátso lábára, hogy el ne szaladjon. na, a diszno mégis elszaladt, az urge elesett, a diszno meg maga után huzta. a kiskapu nyitva volt, a diszno meg uzsgyi ki rajta. szegény ember keresztbe akadt a kapun, ugy megrándult a dereka, hogy élete végéig szenvedte. na, elég vicces volt? (bocsánatot kérek a vasutasoktol, de ez az ember tényleg vasutas volt, minden szmélyeskedés nélkul).

fokabacsi 2011.02.08. 18:20:22

Tudod néha semmi kedvem nevetni.

tokmányos 2011.02.08. 20:30:05

@fokabacsi: Halli ! Jól megnevettetél .Nagy kópé vagy Te is, veszed az adást rendesen. Csá!

flippant 2011.02.09. 18:56:14

Hát jobb mintha idős néniket vernének agyon 3 tojásért és 1 PB gázpalackért. Vagy villanyóra lekapcsolásért...

trojka 2011.02.09. 20:14:19

@tokmányos: Ember! ugy megnevettettél, hogy kiömlött a bambi a poharambol (málnaszörp)!

trojka 2011.02.09. 20:25:37

@trojka: na, hogy a fene egye meg, most meg az Egri Leánykát löktem fel, bánatomban el is megyek mára! (ráömlött a számitogépre is!)

jones5555(exdr.) 2011.02.15. 20:46:57

Mi kölyökkoromban alig vártuk hogy disznóvágás legyen! A frissen főtt hurkánál, azóta sem ettem jobbat! Nosztalgiából haverokkal, most akarunk egy ilyen bulit megcsinálni! Este meg befalni az egészet! És persze bor és egy kis pálinka egész nap! Bár aki "kultúrvárosi" az ilyet sohasem fogja megérteni! :D

süti beállítások módosítása