AMI ÖSSZEKÖT
A BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatóság
szakmai összefoglalója
Helyesbítések és válaszok a
VEKE A 4-es metróvonal: Régi idők pazarló tervei című
tanulmányára és az Index.hu Sosem térül meg a 4-es metró ára és 4-es metró: van
másik című írásaira.
Háttér
Az utóbbi időben több olyan
tanulmány, cikk is megjelent, melyek a 4-es metró beruházás egészét kérdőjelezik
meg. A legtöbb ezek közül a VEKE által készített és az Indexen is publikált
tanulmány alapján készült.
A VEKE-tanulmány szerzői
azonban nemcsak újraszámolták a 4-es metró megvalósíthatósági tanulmányában
szereplő adatokat, hanem több helyen kiegészítették azokat, számítások
helyett többnyire saját becslés alapján előállított adataikkal. Ez azt is
jelenti, hogy a tanulmány alapjául szolgáló bázisadatok, sarokszámok erősen
kétségesek. A teljes anyagra jellemző, hogy a következtetések a két adathalmaz
közötti különbségek (a megvalósíthatósági tanulmány számított adatai és a VEKE
becsült adatai) alapján fogalmazódtak meg, abból kiindulva, hogy saját adatuk
helyessége megkérdőjelezhetetlen.
A becslésen alapuló
alapadatok, valamint a sokszor egyoldalú és erős prekoncepció alapján levont következtetések
tisztázása miatt tartotta szükségesnek a BKV Zrt. DBR Metró Projekt
Igazgatóság, hogy tényekkel és adatokkal reagáljon a megjelent cikkekre és
tanulmányra.
Mennyibe kerül a metró?
Az 1996-os megvalósíthatósági tanulmány a metróépítést külön kezelte a felszíni
beruházások költségeitől.
A VEKE tanulmánya és az
Indexen megjelent cikkek a metróberuházás költségeihez hozzácsapják a bár
kívánatos, de a metró működőképességének szempontjából akár el is hagyható
egyes felszíni beruházások költségét. Lehetséges ugyan ilyen megközelítés is,
de az említett megvalósíthatósági tanulmány nem ezt követte, feltételezve, hogy
a kétféle beruházás más-más forrásokból valósul majd meg.
A metró alapberuházása a
metró működését biztosító építményeket és berendezéseket, illetve az építésből
eredő tevékenységeket (pl. közműáthelyezés) foglalja magában. Ezekre vonatkozóan
készült a megvalósíthatósági tanulmány, született a vasúthatósági engedély,
készülnek a folyamatban lévő építések tervei, és ez alapján zajlik jelenleg az
építés. Az alapberuházást kiegészítő kapcsolódó beruházások – melyeket az
indexes anyag és a VEKE felszíni beruházásoknak nevez, de nem csak felszíni
munkákat tartalmazhatnak – körébe azok tartoznak, amelyek növelik a metró
használati értékét, biztosítják a rendezett környezetet, segítik a metró
városfejlesztő hatásának érvényesülését, de nem befolyásolják a metró
működését. Ilyen beruházások például a kereszteződések átépítése, a
forgalomtechnika megújítása, a felszín akadálymentessé tétele, modern terek
építése. Fontos szempont, hogy ha ezek megvalósítása az alapberuházással együtt
történik, akkor csökken az építés zavaró hatása és legtöbbször költsége is
Fontos kritérium, hogy a
metró építése kapcsolódó beruházások nélkül is történhet, és a metró üzembe
helyezése sem függ tőlük. A kapcsolódó beruházások volumenét gyakran a
biztosítható pénz szabja meg. Ezért történt, hogy a megvalósíthatósági
tanulmány csak a metróépítést közvetlenül szolgáló, a felszíni beruházásokat
minimalizáló költségeket vette számításba.
Mindezekből következik, hogy
a metró építését a kapcsolódó beruházások terveinek késedelme nem akadályozza
szükségszerűen. Az alap- és a kapcsolódó beruházások lebonyolítását is célszerű
együtt végezni, de egyáltalán nem követelmény, hogy a munkát azonos szervezet,
azonos időben végezze.
1.
2. Hamis időmegtakarítási
adatokkal kalkulál a VEKE
Az Indexen megjelent anyag
és a VEKE-tanulmány vonatkozó részében található adatok nem a megvalósíthatósági
tanulmányból származnak.
A megvalósíthatósági
tanulmány 1996-ban készült. A metró üzembe helyezését akkor 2002-re (majd
1998-ban 2003-ra) tervezték. Az első hamis adat, hogy
a fejezet a mai (2006-os) felszíni tömegközlekedési adatokat a metró 2020-as,
közel 20 évi (2002-höz képest) üzem utáni utasmennyiségével hasonlítja össze.
Ezzel a módszerrel, az időben különböző adatok összehasonlításával állít elő
több mint 50 ezer „ismeretlen eredetű” utazást a publikáció, igazolandó a 4-es
metró megvalósíthatósági tanulmányának hamisságát.
Az igaz, hogy a
megvalósíthatósági tanulmány 1996-ban, az akkori adatok alapján készült.
Azonban az azóta eltelt idő alatt a közlekedési átszervezések nem
befolyásolták, nem változtatták meg alapjaiban Budapest közlekedési szokásait.
Azon állítás cáfolatára
pedig, mely szerint a metró alig lesz gyorsabb a busznál, néhány adat:
Metró Autóbusz
Kelenföldi pu. – Nagykörút
kapcsolat 6’ 10’
Kelenföldi pu. – 3-as metró
kapcsolat 9,5’ 18’
Kelenföldi pu. – Keleti pu.
kapcsolat 15,5’ 24,5’
Bocskai út – 3-as metró
kapcsolat 6,5’ (villamossal) 10,5’
Utazási idő a felszínen a
jelenlegi tömegközlekedéssel és a 4-es metróval0510152025Felszíni
tömegközlekedésMetróvalKelenföldi pu. – Nagykörút kapcsolatKelenföldi pu. –
3-as metró kapcsolatKelenföldi pu. – Keleti pu. kapcsolatBocskai út – 3-as
metró kapcsolat
A nagykörúti villamosok és a
3-as metró mindkét eszköznél a legközelebb elérhető állomáson számítva
(metróval Bocskai út, illetve Kálvin tér, autóbusszal a Móricz Zsigmond körtér,
illetve Ferenciek tere), a Bocskai út – 3-as metró kapcsolat villamossal való
megközelítéssel számolva. A metróval való eljutási idő tartalmazza az állomásra
való le-, illetve feljutást is. Az autóbusz és a villamos menetideje a
hivatalos menetrend utazási sebességével számolva.
A VEKE „alig javulásnak”
nevezi az elérhető 40-50%-os időmegtakarítást. Félremagyarázásnak
tűnik továbbá, hogy a megvalósíthatósági tanulmányban szereplő a 6,4 perces
időprofit értelmezését kiterjesztik és egyoldalúan használják, hiszen a 6,4
perc egy olyan átlagérték, amely minden érintett utazás menetidő-változását
magában foglalja az 1-2 perces veszteségtől (pl. a Bertalan Lajos utcánál, ahol
a metró utáni ritkább járatsűrűség okoz többletidőt) a 15 perces nyereségig
(pl. Kelenföld és a Rákóczi tér között), természetesen az érintett
utasmennyiséggel súlyozva. Ezt az átlagértéket számon kérni bármely
konkrét, önkényesen kiválasztott utascsoportnál értelmetlen, hiszen az utasok
többnyire egyéni útvonalon közlekednek, és értelemszerűen mindenkire csak a
saját útvonalára vetített időmegtakarítás értelmezhető.
A 4-es metróval tehát (a
táblázatban is látható módon) igenis jelentős időmegtakarítás érhető el.
A megvalósíthatósági
tanulmányban szereplő számított eredményt sem jó-, sem rosszindulatú becsléssel
nem lehet hihetően összevetni. A VEKE sorozatban használt becslései legfeljebb
a részeredmények nagyságrendjének változásait tudják alátámasztani.
3. Téves utasszámadatok
Az utasszámadatok adják a
metró „legbeszédesebb” adatait. Elöljáróban le kell szögezni, hogy a DBR
mérnökei – sem az általuk megbízott tervező szervezetek – utasforgalmi
becsléssel nem foglalkoznak. A számítást a megvalósíthatósági tanulmány
keretében egy független külföldi konzorcium készítette – a
Systra-Sofretu-Sofrerail (Franciaország) és a Symonds Travers Morgan
(Nagy-Britannia) –, amelynek nagy gyakorlata és megfelelő referenciái voltak
nagyvárosi tömegközlekedési rendszerek forgalmi vizsgálatai és tervezése
területén, Európától a Távol-Keletig. Tehát mikor az utasszámról van szó, a
világ számos országában elismert szakértő cégek munkáját is megkérdőjelezi a
VEKE.
A megvalósíthatósági
tanulmány az elvárásoknak megfelelt, az Európai Beruházási Bank (EIB) a 4-es
metró beruházásra vonatkozó hitelkérelmet ez alapján bírálta és fogadta el.
Az utasbecslés az ún. „nagy
forgalomfelvétel” (utoljára 1992–94-ben) adatai alapján készült, amely a belső
utazásokat háztartásfelvétel segítségével mérte fel. A főváros 88 körzete
közötti utazások módját a számítógépes elemzés a különböző eljutási
lehetőségek által biztosított eljutási idő alapján választja ki és osztja szét.
(A minta a fővárosi háztartások 3,67%-át tette ki.)
A metró további előkészítése
során minden tervfázis a megvalósíthatósági tanulmány utasbecslését vette
alapul. Bár az elmúlt 10 év alatt a 4-es metró által érintett körzet forgalmi
áramlatai is változtak, olyan mérvű eltérést, ami egy új becslés készítését
indokolná, nem lehetett tapasztalni. Azt elég nehezen lehetne számon kérni a
becslés készítőitől, hogy nem vették figyelembe a közgyűlés 3 évvel későbbi
döntését a kiskörúti villamos megmaradásáról, vagy a 7-es buszcsalád 9 évvel
későbbi átszervezését (amelynek hatására még visszatérünk). Különösen
méltánytalan – ilyen időtávban – hamis adatok készítésével vádolni két – az
egész világon elismert – szakértő céget csupán a VEKE
saját maga által végzett, senki által nem ellenőrzött és egyértelműen egy
prekoncepciót igazolni kívánó vizsgálata alapján.
Az utasmennyiség-számítási
módszer nem terhelt a metróra az Infoparktól a Móricz Zsigmond körtérre
gyalogló egyetlen utast sem, melyekkel a VEKE számol. A Petőfi híd
forgalomcsökkenése abból ered, hogy a Móricz Zsigmond körtér – Ferenc körút
körzetek között a 4-es metró – a 3-assal együtt – egy új kapcsolatot teremt,
amely kb. 2 perccel kedvezőbb a villamosnál. Elsősorban azok metróra áramlása
várható, akik a két körzetet érintve nagyobb távolságra utaznak, metrók
igénybevételével. Hasonló a Lágymányosi hídi forgalomcsökkenés indoka. Az Etele
tér és Tétényi út, illetve a Könyves Kálmán körút – Üllői út körzetek között a
3-as és 4-es metróval 17 perc, az 1-es villamossal 23-24 perc alatt lehet
eljutni.
Ezen túlmenően a
megvalósíthatósági tanulmány a 47-49-es villamos utasait nem 100%-ig a metrón
vette számításba, hanem jelentős (napi 20 ezret meghaladó) utas maradt a 7-es
autóbuszon. A villamos megjelenése nagyrészt ezek mennyiségét fogja
csökkenteni. Az utasszámítás módszere lényegesen kisebb szubjektivitást enged
meg, mint amennyit a VEKE gondol (vagy hirdet).
A 30 ezer – VEKE számára
ismeretlen eredetű – utas két 20 év időkülönbségű adat szakszerűtlen összevetéséből
származik, és nem a gépkocsival utazók irreális mértékű átvándorlásából,
ahogyan állítják. A Kelenföldi pu. mellett építhető 800-900 gépkocsit
befogadni tudó parkoló még jóindulattal sem nevezhető óriásparkolónak. A
becslés egyébként a metró által érintett körzetek (nem az egész város!) 10%-os
gépkocsiforgalom-csökkenését feltételezte, amely alapvetően a körzetből
kiinduló gépkocsiforgalom csökkenéséből adódik. (Több tízezer gépkocsiról van
így is szó!)
A felsoroltak mutatják, hogy
az indexes anyag 2. sz. táblázatának adatait legfeljebb annak készítője nevezheti
reálisnak. Különösen úgy, ha a becslés alapjának képzelt adatok nagy része
félreértésen, hibás értelmezésen, a helyismeret hiányán alapul.
4. Index: „Sejtették, hogy
nem lesz elég utasa”
A fejezet téves
feltételezések, ismerethiányok özönét tartalmazza. Hiszen a metrószerelvények
nem azért rövidebbek a jelenleg használtaknál (120 méter helyett 80 méter),
mert kevesebb utasra számítanak, hanem azért, mert a becsült utasmennyiséget,
az automata vonatirányítási rendszernek köszönhetően, a járatsűrűség
növelésével a rövidebb szerelvények is tökéletesen ki tudják szolgálni. Sőt még
tartalékot is tartalmaz a rendszer.
A szerelvények hosszát, a
járatsűrűséget nem a napi, hanem a csúcsórai forgalom határozza meg. Elvileg 80
m hosszú szerelvényekkel naponta 12 millió utast is el lehet szállítani, de ez
értelmetlen felvetés. A 2-es metró kezdeti szerelvényhosszúságára (120 méter)
való hivatkozás utasmennyiség nélkül ugyancsak értelmetlen.
Egyet le kell szögezni. A
4-es metró 80 m hosszú szerelvényekkel, az előírt paraméterekkel (4 fő/m2 állóhelyterheléssel,
max. 80%-os kihasználással) üzembe helyezés után 2,5 perces, később 2 perces
járatsűrűséggel a becsült akár napi 470 ezres utasmennyiséget el tudja
szállítani. A belátható időn túli, ma
számszerűen nem becsülhető többletutasok felvételére további
közel 50%-os tartalékkal rendelkezik a rendszer (ez 90 másodperces követést
jelent). Hozzá kell tenni, hogy ilyen mértékű utasnövekedés 3,5-4 millió lakosú
Budapestet feltételezne.
A 80 m hosszú szerelvény a
költség-haszon elemzés keretében merült fel, azzal a megfontolással, hogy a
metróépítés költségei feleslegesen ne emelkedjenek. Semmi sem indokolja a 120
m-es szerelvényt, ha a szállítási feladat 80 m-es szerelvénnyel (és 80 méter
hosszú állomásokkal) is megoldható. A cím által sugallt feltételezés a
metrótervezés folyamán soha nem merült fel.
Hasonlóan téves értelmezésen
alapul az üzemi megtakarítással kapcsolatos felvetés. Függetlenül attól, hogy
milyen döntés születik a metróval párhuzamos nyomvonalon közlekedő (esetleg
párhuzamos funkciójú) felszíni járatok sűrűségéről, a 7-es buszon és a
47-49-es villamoson kívül is vannak érintett járatok. A metró lehetőséget ad
pl. arra, hogy azok a környékbeli járatok, amelyek – felesleges terhelést
jelentve – csak azért járnak be a XI. kerületbe, hogy utasaik a belső hálózatot
elérhessék, e feladatukat a metró végállomásánál teljesítsék. E járatok
(Budaörs, Törökbálint, Kamaraerdő) össz-sűrűsége nagyobb a 7-es buszcsaládénál.
Feladatukat nem érintő rövidítésük önmagában is jelentős üzemköltség-csökkenést
eredményez.
5. Index: „A második szakasz az elsőnél is fölöslegesebb”
A kijelentésnek még kevesebb
a tényszerű alapja, mint az első szakasszal kapcsolatos véleményeknek.
Ismét téves az
utasmennyiség-becslés. A VEKE által a teljes szakaszra becsült 70 ezres napi
utasszám a szakasz legutolsó, Róna utca – Bosnyák téri szakaszán várható. A
legbelső, Dózsa György út – Keleti pályaudvar szakaszon már több mint
kétszeresét, 145 ezer utast vár a megvalósíthatósági tanulmány számítása, ami
közel fele a mértékadó Duna alatti szakasznak, és 70%-a
a Keleti pu. utáni, következő szakasznak. Ez az arány megfelel pl. a 3-as metró
Váci úti szakaszának is. Minden sugárirányú vonal terhelése folyamatosan
csökken a városhatár felé, ez a városszerkezet következménye. Irracionális
elvárás, hogy a külső szakaszokon ugyanannyi ember használja a metrót, mint a
városközpontban. Az természetes, hogy első ütemben a legtöbb utas által
használt belső szakasz épül, de nem következik belőle, hogy a kisebb terhelésű
külső szakaszok véglegesen elmaradjanak.
A VEKE-tanulmány
megkérdőjelezhetetlenségét cáfolja a Dózsa György úti állomás szükségességét
vitató fejezet számos állítása. Első lépésként a megvalósíthatósági tanulmány
által várt napi 32 ezer utast napi 2-4 ezerre csökkenti. (Nem tudni, milyen
alapon.) Majd számítás nélkül rögzíti, hogy az állomás használata által elért
nyereség sokkal kisebb a vonaton utazók veszteségénél.
Kétségtelen, hogy a Dózsa
György úti a vonal legkisebb forgalmú állomása. Megépítésének fontos indoka,
hogy körzetében lévő sportlétesítmények e vonalon is kapjanak kapcsolatot.
(Puskás Ferenc Stadion, Papp László Sportaréna, Kisstadion, SYMA-csarnok,
jégkorongstadion, vívó- és birkózócsarnok, atlétikai csarnok stb.) Az alacsonyabb
utasszám ellenére sem igaz a nyereség és veszteség arányának számítása. Minden
olyan állomásra, amelynek megszüntetése valahol szóba került, a számítás
megtörtént. Még a legkisebb forgalmú Dózsa György úti állomás elhagyása is napi
600 utasóra-veszteséggel járna. (A Róna utca 2000,
a Népszínház utca 7000, Rákóczi tér pedig több mint 11
ezer napi utasóra-veszteséget okozna a rendszernek.)
6. A fejlesztések
rangsorolásával foglalkozó BME-tanulmány
A cikkben említett
BME-tanulmány eredeti változata helyett csak egy, a végeredményt ismertető
előadás áll rendelkezésre. Így nem lehet áttekinteni, miből keletkeznek azok a
rendkívül kedvező eredmények. Ellenőrizhetetlenek a számítások alapjai,
logikája, és ismeretlen a források használata.
A fenti kérdések válasza
nélkül a BME-tanulmány számos számítása összehasonlíthatatlan a 4-es metró
számításaival, és meglehetősen bizonytalan egy ismeretlen adatokkal és
szempontokkal készült anyagból súlyos következtetéseket levonni.
7. Index: „4-es metró:
van másik”
A második Index-cikk
bevezető fejezete tartalmazza tulajdonképpen a VEKE-féle elképzelések eszmei
alapját, azonban nem közvetlenül, egyértelműen leírva, hanem „ráutalásokkal”,
különböző anyagokból kiragadott idézetekkel. Pl. a NFT II.-ből idézve kiemeli a
városok elérhetőségének és átjárhatóságának javítását, ugyanakkor a mondat
második részét, a városi közlekedés zsúfoltságának enyhítését, mely a 4-es
metrónak alapvető feladata, már nem idézi a cikk.
A cikk rögzíti, hogy a 4-es
metrónak az a problémája, hogy nem az agglomeráció közlekedését szolgálja.
Megrója a DBR iroda igazgatóját, gondolkodásmódját idejétmúltnak nevezi, mert
kimondta, hogy a 4-es metrónak nem az agglomeráció kiszolgálása az elsődleges
feladata, hanem a túlzsúfolt belváros levegőhöz juttatása. Arról azonban nem
ejt szót, hogy mekkora utasmennyiség érdekeit védi, mekkora ellenében?
Nézzük meg a számokat:
városhatáron belüli forgalom (járművel) 3,2 millió 73 %
városhatárt átlépő (be és ki járművel) 1,2 millió 27 %
Az agglomerációból érkező,
városhatárt átlépő forgalom az utóbbi 10 évben 80%-kal nőtt ugyan, de ennek a
teljes forgalomból történő részaránya csak 6%-kal növekedett! Azt is meg kell
jegyezni, hogy a fenti adatok, az 1,2 millió mozgás tartalmazza a távolsági
forgalmat is, amelyet a VEKE megoldásai nem érintenek! Az agglomerációból
származó autós forgalom csak 0,75 millió, a teljes mozgások 17%-a! Több éve adós a VEKE annak indoklásával, hogy miért
akarja az utasok 17%-át kitevő csoport érdekeinek megfelelően kialakítani,
átalakítani az egész város közlekedési rendszerét?
A 4-es metró elsődleges
feladata annak a többmilliós belvárosi autóforgalomnak a csökkentése, mely nap mint nap fullasztja a fővárost.
8. Több utas, átjárható
főváros („4-es metró plusz”)
A „4-es metró plusz” kedvező
tulajdonságai kapcsán levont következtetések is számos kérdést vetnek fel,
hagynak megválaszolatlanul:
Van-e a vonalak körzetében
200 ezer utas, mely a jelenleg a MÁV 11 vonala által behozott összes utas
ötszöröse?
Mekkora költségvonzata van a
fenti fejlesztéseknek? A költségek említésre sem kerülnek, pedig elgondolkodtató,
hogy a ferihegyi vasút miatt óránként 2-3 vonatpárral való növekedés költsége
40-60 Mrd Ft között mozog. Itt pedig 200 km körüli fejlesztésről van szó!
Milyen feltételei és következményei
lennének a vasúttal való kapcsolat kiépítésének?
A Kelenföldi pályaudvarra a
Tétényi útról derékszögben való befordulás merész ötlet. A Tétényi úti állomást
ellehetetleníti (akkor viszont hogyan marad meg az eredeti időmegtakarítás), a
Baross téren a 2-es metró a műemlék pályaudvar épület és magassági vonalvezetés
kötöttségeinek megoldása még felmérve sincs, emiatt becslés sincs a
költségekre.
A MÁV jelenlegi forgalmának
lebonyolításához is 160 m hosszú szerelvények szükségesek. A 4-es metróra
tervezett építési módszerrel max. 80 m-es szerelvényhosszúság biztosítható. Hol
jelenik meg az állomások hosszából és a lehetséges drágább munkamódszerből
származó többletköltség? (Az arány kb. 2,5-szeres!)
Teljesen szubjektív és több
szempontból is megkérdőjelezhető megközelítés jellemzi a külföldi példákat is.
Szerepel közöttük a 200 ezer lakosú Karlsruhe, a közel 10 milliós London, a még
nagyobb Tokió. A tanulmány azonban nem említi, hogy a „példaértékű” müncheni
S-Bahn mellett van a városban egy metróhálózat, amely a budapestihez hasonló
rendszerben szolgálja a város lakóit, vagy a bécsi 5-ös metróvonalat, amely
ugyancsak független az agglomerációt kiszolgáló S-Bahn-hálózattól. Ráadásul
mindkét városban előbb épült a metró, és csak utána a környéket kiszolgáló
regionális vasúthálózat.
Igaz, hogy az Érd irányából
vonaton érkezőknek át kell szállni a 4-es metróra. De mennyivel lenne jobb, ha
helyettük a Kelenföldi lakótelepről indulóknak kellene átszállni, akik kb.
hatszor annyian vannak, mint a 3 vasútvonalon érkezők együtt? Hiszen a
nagyvasúti sínen érkező szerelvény a Kelenföldi pályaudvarról képtelen lenne
ráfordulni a Tétényi úti állomásra (400 méteres ív szükséges, ez helyhiány
miatt képtelenség), így a lakótelepen lakók számára nem válna közvetlenül
elérhetővé a metró
Az utasáramlatok
nagyságának és irányának figyelmen kívül hagyása, a technikai feltételek
biztosíthatóságával kapcsolatos beruházási költségek elhanyagolása okozza a
VEKE javaslatainak egy alapvető hiányosságát. Hiszen a korszerű közlekedési
megoldásokkal szemben első számú követelmény, hogy azon feladatok ellátására
legyenek alkalmasak, amelyek adott helyen felmerülnek.
9. Vasút a város alatt
A város alatti MÁV-alagút
több évtizedes álma a vasutas társadalomnak. Egy ilyen alagút a vasúti közlekedést
alapvetően változtatná meg. Az azonban nem derül ki, hogy az Indexen
megtalálható rajzolt alagút hogyan tudná a tőle 3 km-re lévő Keleti pu.
forgalmát átvenni, mint ahogy az sem, hogy hány utasnak jelent előnyt egy
Győr–Cegléd vagy Budaörs–Vár közvetlen kapcsolat. Egy azonban teljesen biztos.
• • • • •
A rajzolt nyomvonalat
összehasonlítva a Dél-Budáról kiinduló utasáramlás ábrájával, kimondható hogy
ez a vasút a város közlekedéséből nagyon keveset tud átvenni.
A vonal
kedvező lenne a metróutasok közül a Kelenföldi pu.-ról Észak-Pest
irányába tartóknak. Irányonként 20-25, összesen 40-50 ezer utas lenne várható,
az I. szakasz utasainak 10%-a. A többiek számára
szükség lenne az eredeti 4-es metró megépítése többletként, vagy marad a jelenlegi
megoldás, a párhuzamos autóbusz-villamosvonal, az 1 perc körüli
sűrűségű autóbuszjáratok környezetszennyezésével. Arra is nehéz
magyarázatot találni, hogy ez a 200 ezer feletti utascsoport miért vélekedne
másképp a közösségi közlekedés elhagyásáról, mint az a néhány ezer ingázó, akik
számára a 2 perces átszállás vesztesége megengedhetetlennek ítéltetett a VEKE
által. Nem is beszélve arról a problémáról, hogy a nagyvasúti, távolsági
forgalomra tervezett járművek városi közlekedési feladat ellátására
alkalmatlanok (ajtó, állóhelymennyiség stb.).
10. Index: „Kevesebb
végállomás, takarékosabb üzem”
A végállomások
megszüntetéséből levezetett pozitív következtetések alapján kiderül, hogy a
MÁV-metró kombináció járműigényével kapcsolatosan nemcsak a minőségi, hanem a
mennyiségi megfontolások is hiányoznak. Amennyiben csak a MÁV-szakaszokra
elegendő járművek állnak rendelkezésre, akkor a járatsűrűség kevés, ha
többletjárművek lesznek, ezek számára karbantartó bázis szükséges. Az más
kérdés, hogy A hülyeség ára című, bekeretezett
fejezetben körvonalazott jármű karbantartására a jelenleg tervezett járműtelep
– helyszűke miatt – nem alkalmas. Ez azonban csak azt jelenti, hogy az új telep
számára biztosítandó terület költségei is jelentkezni fognak (többletként).
A hülyeség
ára című fejezetben megfogalmazott igények (sok ülőhely, a MÁV által
elviselhető járatsűrűség) mellett az állomások hosszát valóban növelni kell.
Négyperces követést feltételezve a metró eredeti utasmennyiségét 400 m körüli
szerelvényekkel lehetne elszállítani. (A vasútról becsült többletutasok arányosan
tovább növelik a vonat hosszát.) Az állomások összevonása jelentős
utasveszteséggel jár, ami viszont csökkenti a vonathosszt. Annak
kitalálásáról, hogy melyik tényező milyen mértékig hat a rendszerre, az ötlet
gazdájának kell gondolkozni. A javasolt, új rendszerű „metrótól” elpártolók
elszállításának igénye azonban újratermeli a 4-es metró elindításának
állapotát.
Átgondolva a felmerült
költségnövelő tényezőket (nagyobb átmérőjű alagút, 400 m-es állomások, vonatok,
járműtelep) kijelenthető, hogy nem a megépült műtárgyak visszatemetése jelenti
a problémát. Annak költsége elhanyagolható a VEKE által meghatározott, növekvő
igényekkel járó beruházás kapcsán.
11. A „Karolina-terv”
A „Karolina-terv” a felszínen Budán 3,1 km, Pesten 6,0 km új villamosvonal
építését jelenti, és a Karolina út – Döbrentei tér szakaszon kb. 2,5 km – meg
nem tervezett, így ismeretlen feltételeket támasztó – alagút építését igényli.
A feltételek (szellőztetés, menekülési lehetőségek) ismeretének hiánya miatt
értékelhető költségbecslés sem készíthető. (A 100 milliárd forint
alulbecsültnek tűnik.)
A szolgáltatás minőségének
javulása tekintetében azonban erős kétségek merülnek fel. A fejezetben megjelenik
a „gyorsvillamos” fogalma, de hogy mitől lesz gyors, mennyire lesz gyors, nem
kerül említésre. A metró által biztosított rövidebb eljutási idő egyik
legfontosabb eleme a zárt, elkülönített pályán megengedhető 80 km/óra
menetsebesség. Az elkülönítés nélküli pályán a KRESZ a villamos számára 50
km/óra sebességet enged meg. (A több útvonalon alkalmazott elválasztó
gömbsüvegsor nem számít elkülönítő elemnek.) Olyan útvonalon, ahol a közúti
forgalom több sávon, 70 km/ó sebességgel halad, elvileg elképzelhető lenne
nagyobb sebesség, bár a KRESZ ma nem tesz kivételt. A javasolt pálya 20%-a
vezetne zárt, elkülönített alagútban, ez a vonal utazási
sebességét (a villamos számára jelenleg elérhető 15-16 km/óra utazási
sebességet) legfeljebb 18 km/órára növeli. Ez nem nagyobb a jelenleg közlekedő
gyorsautóbuszokénál, amely ugyancsak átszállás nélküli megközelítést ad. (A
fejezet külön kiemeli a villamos átszállást csökkentő szerepét, ami itt nem
igaz.)
Nem javul a javasolt új
vonal által nem érintett utazások minősége. A meglévő villamosok utazási
körülményei, utazási sebessége változatlan.
Nem számol az anyag a
villamos visszaépítésének feltételeiről, illetve hatásáról az Erzsébet híd –
Kossuth L. u. tengely kialakítására. Feltehetően nem számol azzal a
körülménnyel, hogy a mai előírások mellett az útvonalon (a hídon is!) csak egy-egy közúti sáv marad. Arról sincs említés, hogy az
útvonal drasztikus csillapítása milyek hatással lenne az egész város
forgalmára.
Összességében az ötletszintű
„Karolina-terv”, jelenlegi kidolgozottsága mellett, nem hasonlítható össze a
4-es metróval.
12. Index: „Vonalbővítés
kizárva”
A fejezet írójának abban
igaza van, hogy a metrót a Kelenföldi pályaudvaron nem lehet a vasúti sínre
ráfordítani (erről az előzőekben szóltunk). Ehhez azonban sem a tervezők jó-
vagy rosszindulatának, sem a 14 m-es mélységnek nincs köze. A metrónál
alkalmazható min. 400 m-es ívsugár már azt is lehetetlenné teszi, hogy a
Kelenföldi pályaudvar körzetében a vasúti pályát megközelítő metró a Tétényi
úti állomást érintse.
A Keleti pályaudvarnál a
vasútra való felvezetésnek számos, az épített környezetet érintő, illetve a
vasúti pálya fogadóképessége által meghatározott feltétele van, nem beszélve a
vízszintes és magassági vonalvezetés előírásairól (milyen szögben futhatnak a
sínek a vízszinteshez képest). A Thököly úti továbbvezetés azonban nem gátolja
meg az esetleges felvezetést. Ellehetetleníti az elképzelést, hogy a metró 2
percenkénti járatsűrűsége a Keleti pályaudvar kijárati vágányain teljes
bizonyossággal nem tud megjelenni.