A Fővám téri metróállomást a Hídépítő Zrt. építi 2007 február óta, és 2009 októberében kell majd átadni. Vagyis már a félidőn túl vagyunk.
Az állomáson már 1998 óta vitáztak, hogy hogyan épüljön meg. Megmaradjon a kiskörúti villamos? Hol menjen a 2-es villamos, a föld alatt, vagy a felszínen, keresztezve a kiskörúti villamosokat? Elérjen-e a metrókijárat a Corvinus egyetem bejáratáig? Elbontsák-e a Vásárcsarnok szemétalagútját? Nos, ezen addig vitatkozott a IX. kerületi önkormányzat, a Főváros Közlekedési Ügyosztály és a BKV Zrt., míg 2 milliárddal megugrott az állomás építésének a számlája.
Aztán az év elején a Hídépítő Zrt. borította a bilit, hogy nem tudja határidőre befejezni az állomást, vagy az is lehet, hogy meg sem tudja építeni. Aztán egy kemény Városházi tárgyalássorozat meggyőzte őket ...
"Mivel az állomás egy része a Duna alatt lesz majd, a kockázat minimalizálása érdekében ezt bányászati módszerrel építik majd meg, csak még azt nem tudni, hogy pontosan mikor és pontosan hogyan. Jelenleg fúrásokat végeznek: azt elemzik, hogy mit bír el a talaj, ennek alapján döntenek majd a Fővám téri állomás építésének módszeréről. A döntés várhatóan a közeljövőben megszületik."
Szóval nem tudják hogy mikor és hogyan? Fúrunk, hogy vajon mit bír el a talaj? A betyárját, hát mit csináltak elmúlt 10 évben? Nem volt elég idő vizsgálni, elemezni, tervezni? Mégis, hogy mertek így pályázni? Egyáltalán MIVEL pályáztak? "Mikor és hogyan " ... az eszem megáll.
Hihetetlen ez az ország ... a löszös alagút beomlik az épülő M6-oson, mert az osztrák alagútfúró cégnek "furcsa és szokatlan" a lösz. A Hídépítőnek meg szemmel láthatóan fogalma sincs, hogy mit is kellene csinálni. Emberek! Egy sima családi ház felépítéshez is részletes tervrajzok kellenek, nem pedig csak úgy nekikezdünk, nagyjából ... "Józsikám, akkor elő a légkalapáccsal, oszt' kezd felverni a betont ..." Egy metróépítésnél lehet ilyet?
"Nem tudjuk, hogy építsük meg" - félidőben.
"Nem tudjuk lesz-e rá EU-s pénz" - félidőben.
Én már azt sem értettem, hogy mertek belevágni a 4-es metró építésébe, ha nincs meg rá a teljes összeg? Házat sem úgy építünk, hogy talán megadja a bank a hitelt. .. reméljük. És lekopogjuk az asztalon. És ha nem ad az EU? Vagy nem annyit? A kormány kifizeti? Vagy a Főváros? Vagyis mi?
Félidőben jelenleg így néz ki a Fővám tér a térről fotózva:
Egyenlőre fentről csak annyi látszik, hogy a 2-es villamos föld alatti megállóját és az aluljárót kikapták .... és felépítették újra. Maga az állomás is ott van ... valahol a mélyben. A DBR honlapján vannak júliusi képek az állomásról, készül az állomás. Olyan lesz, amilyennek megtervezték, a csúcsa felér a felszínre, mert "nagyon szép, ha besüt a nap". És persze jó drága is. Na mindegy. Hadd süssön be a nap ...
Aki már átolvasta a Fővám térre vontakozó 128 oldalas szerződést -mondjuk lefekvés előtt, pihenésképpen-, azt a következő részek már nem nagyon fogják érdekelni. De bízom benne, nem mindenki olvasta. Pedig roppant érdekes....
2006-ban ezzel az összeggel nyerte a Hídépítő a Fővám téri állomás megépítését egy 3 fordulós pályázaton, ahol fokozatosan csökkentették az árat (nettó 44,5 millió euróról):
Ez nálam nettó 9,2 milliárd forint, 234 forintos euróval számolva ...
Részletesen, hogy ez miből tevődik össze:
Még részletesebben:
Ennek a résznek a kedvenc tétele: Havi és összefoglaló jelentések és videófelvételek, 15 millió forintért. Sok kicsi sokra megy, 750 millió összejött.
Következő tétel, az "Átalános". 26 millió. Aprópénz. Bár a "Projekt Megvalósítási Terv beadása a Mérnöknek" tétel gondolom nem annyit jelent, hogy beadjuk egy ablakon. A Mérnöknek. 5,5 millióért sokallanám. (A 2 középső oszlopban a számok azt jelölik hanyadik hónapra kell elkészülni a munkával.)
Főszerepben a Mérnök. Kíváncsi lennék, hogy milyen terveket adott be, ha azok most mentek a kukába. 234 millió forint elment itt is.
A kedvenc részem. Közműkiváltásokra 623 millió forint. Árulja már el nekem valaki, hogy a BKV felsővezeték bontáson mi került 400 millióba? Felmegy a faszi a póznára egy kurva nagy fogóval, és levágja a drótot ....
És akkor most jutottunk még el csak a valódi állomás építési költségéhez:
Nos, ennyiből tevődik össze a Fővám téri állomás 9,2 milliárdos költsége. Demszky Gábor maga mondta tegnap a Fővárosi Közgyűllsében:"mára kiderült, hogy például az alagútfúrásnál, illetve a Gellért és a Fővám téri építkezésnél a kivitelezők kevesebb pénzért vállaltak munkákat, mint amennyiért azt el tudják végezni. Ezért állnak elő rendszeresen újabb igényekkel."
És ez 9 milliárd ugye csak egy csepp a tengerben, hol van ez az 520 milliárdos egész projektköltséghez képest ...
Nos, végiggondolva az egész metróépítkezéset, át vagyunk-e ismét verve?