Székelyné Pásztor Erzsébet, a BKV kommunikációs igazgatója:
"a cég napi 90 millió forintot takarít meg a sztrájk alatt a ki nem fizetett munkabérből és annak járulékaiból, a benzin- és karbantartási költségekből. Igaz, a jegyárbevétel-kiesés eléri a napi 40 millió forintot." - nol.hu
Micsoda biznisz! Ha megússzák a bérletesek kártalanítását, akkor egy 30 napos sztrájkkal kaszálnak vagy 1 milliárd forintot.
A sztrájkban részt vevő dolgozók bérét a sztrájkalapból fedezik (a szakszervezeti tagok havi bérének 1% kerül ide), ebben most 25 millió forint van. Ha esetleg nagyon fogyna a pénz, Gaskó máris felajánlotta, hogy a VDSZSZ szívesen segít anyagilag is ...
Vagyis a BKV vezetésének nagyon nem is kell összetörnie magát, a sztrájkalap egyszer kimerül, a napi 50 milla profit megvan ... hol itt a probléma?
Azt ugye olvastátok, hogy a BKV éves bérköltsége 60 milliárd forint?
Papp József közgazdász, a Corvinus Egyetem Vállalkozásfejlesztési Intézetének docense, BKV igazgatósági tagja:
"Óriási összeget, 60 milliárd forintot tesz ki a foglalkoztatás költsége, ami a bérköltséget és a közterheket jelenti. A BKV saját bevételeiből csak a nettó béreket tudná kifizetni, további 32 milliárdot jelentenek a bérekre rakódó járulékos költségek, a személyi jövedelemadó és a közterhek."
És mégegy:
hvg.hu: Fenntartható ilyen körülmények között a 65 évesnél idősebbek ingyenes utaztatása?
P.J.: A hatvanöt évnél idősebb nyugdíjasok ingyenes utaztatásának költségeit senki nem téríti meg, ezt a BKV-nak kell viselnie. Az ingyenes utazás olyan kedvezmény, melyet nem lett volna szabad alanyi joggá tenni egy olyan országban, ahol a lakosság 42 százaléka tartja el a maradék 58 százalékot. A BKV lényegében nyugdíj-kiegészítést folyósít, ami mindenképpen idegen a közlekedési vállalat profiljától. Világos, hogy a szociálisan rászoruló nyugdíjasok utaztatását egészen másképp, személyekre szabott, és a kérelmező anyagi helyzetét figyelembe vevő támogatásokkal kell megoldani a jövőben. Egyébként ennek az irracionális utazási kedvezménynek a fenntartása is oka annak, hogy olyan magasak az adók napjainkban, Magyarországon. Ilyen és hasonló tételek, alanyi jogon járó kedvezmények finanszírozására fordítják az adófizetők pénzét."
Na igen, az ingyenes utazás ...
Tegyük fel, a kormány elrendeli holnap, hogy minden 65 év feletti állampolgár ingyen mehet moziba.
A mozikat üzemelő magánvállalatok vajon mit tennének? Regisztrálnának mindent, és a hónap végén benyújtanák a számokat az államnak, ennyi nézőnk volt, akik ingyen moziztak, szorozva 1000 forinttal, várjuk az utalást az államkincstárból.
A MÁV, a Volán, a BKV meg simán benyeli ezt? És csodálkozunk hogy veszteségesek? A Népszabiban olvastam, hogy a riporter felszállt a Győr-Budapest buszra, a 45 utasból 15-nek volt teljes árú jegye, a többi vagy diák vagy ingyen utazó nyugdíjas volt ...
Nem hivatalos megkérdeztem a BKV-s ismerőst:
- Van-e Önöknek felmérésük hogy hány 65 éven felüli ingyenes utazás történt 2008-ban? Hány százaléka ez az össz. utasszámnak, utazásnak?
Konkrétan nincs ilyen felmérés, max becslés, lakosságszámból.
- Ha igen, akkor mik ezek a számok, ha pedig nincs ilyen nyilvántartás, akkor miért nincs?
Mert nem mérhető szerintem, hiszen nem vesz jegyet, bérletet. Max. a jegyellenőr számolgathatná, de ez tőlük több okból sem elvárható.
- Ezeket az ingyenes utazások ki finanszírozza és milyen számok alapján?
Ingyen utazásokat nem finanszírozza senki, állam/kormány elrendelte és pont. Az országgyűlési képviselő, fogyatékos is ingyen utazik de azt se méri senki (tilos is lenne), és nem is fizeti senki.
- Kívánnak-e mérsékelt (10%-os vagy akár 0 ft-os) jegyet vagy bérletet
létrehozni a 65 éven felüliek számára, hogy pontosan mérhetővé és elszámolhatóvá váljanak az utazásaik?"
A 0 Ft-os jegynek semmi értelme, ki veszi meg? Miért venné meg? A 10%-os jegy nem határhasznos. Max a bérlet. De az sem túl jó, mert csak sorok lennének.
A megoldás a másik oldalon mozog: állam! Ne adja ingyen (sok országban így van), mert nincs olyan szociális juttatás. Ugyanakkor a nyugdíjak rendezve vannak. Igen ám, de ha nyugdíjat emel, akkor ez többe kerül, mint az ingyenes utazás biztosítása, mert az utóbbi használatfüggő. ld. pecsételős igazolvány. Arról sincs nyilvántartás. Így a BKV ilyet nem is vezethet be, mert rendelet rendezi, max javasolhat.
A diák/nyugdíjas rendezve van, mert a fogyasztói árkiegészítést megkapjuk, de ez se teljes kompenzáció.
Szerintem nem jó a koncepció, de kiindulásnak nem rossz a feltett kérdések, de önmagában kevés a rendszer átlátásához, mert nem a közlekedési cégeké pusztán ez a felelősség.
Az utolsó 100 komment: