Skip to content


       Szűrés lista

Világvége - elhalasztva

Ma délelőtt 10-kor megkezdődnek a kísérletek a világ legnagyobb és legújabb részecskegyorsítójában a Genf mellett lévő részecskefizikai kutatóközpontban, a CERN-ben. Az itt végzett megfigyelésekből az Univerzum kialakulásának és az anyag szerkezetének soha nem látott titkaira derülhet fény. Ójeee. Dehogy már most is összeüthetjük a tenyerünket elégedettségünkben azt mi sem bizonyítja jobban minthogy: a nagy hadron ütköztető (Large Hadron Collider, LHC) megépítése az emberiség egyik legnagyobb tudományos-technikai teljesítménye, amihez csak a Nemzetközi Űrállomás építése fogható. Az LHC máris egy sor technológiai rekordot döntött meg, többek között itt van a világ legnagyobb szupravezető mágnese is.

Az LHC megépítéséhez egy sor műszaki csúcsteljesítményre volt szükség, de a működésétől is csúcseredményeket várnak: a fizikusok előtt egy mindeddig feltáratlan világ nyílik meg, mert az LHC-vel elérhető energiák tartományában korábban sohasem végezhettek vizsgálatokat. A 27 kilométer kerületű, átlagosan 100 méterrel a felszín alatt lévő gyorsítógyűrűben protonokat gyorsítanak közel fénysebességre, majd összevezetik és összeütköztetik őket (később ólomionok ütköztetését is tervezik). Ekkor olyan állapotok jönnek létre, amilyenek a nagyon fiatal Világegyetemben lehettek jellemzők.  A berendezésben létrehozható ütközések energiája a Világegyetem azon állapotának felel meg, amilyen az Ősrobbanás után százbilliomod másodperccel volt, amikor a hőmérséklet közel milliárdszor milliárd fok lehetett. Jól hangzik nem? Amúgy ezeknek a roppant energiájú ütköztetéseknek nem a kozmológiai kutatás az elsődleges célja, hanem az anyag mélyebb szerkezetének felderítése.

Az alapvető kérdés az, hogy a mesterségesen létrehozott új részecskéknek, illetve az anyag mesterségesen létrehozott új állapotának lesz-e bármilyen fenyegető hatása a környezetre. Fantasztikus, a tudomány határait súroló elképzelésekben sincs hiány, felmerült például fekete lyukak, mindent elnyelő vákuumbuborékok, az anyag lebomlását okozó mágneses monopólusok megjelenésének, sőt az időutazásnak a lehetősége is.

A CERN vezető tudósai most a részecskegyorsító végső tesztjei alapján azt állítják , valóban létrejöhetnek fekete lyukak a kísérletek közben, de ezek atomi méretűek, és nagyon rövid élettartamúak lehetnek, és az, hogy esetleg katasztrófát okozhatnak, sci-finek is meredek. A biztonsági elemzés kiemeli, hogy a Föld légkörének felső részeiben a kozmikus sugárzás nagyjából egymillió LHC-kísérletnyi ütközést produkált már nagy energiájú és sebességű elemi részecskék között, mégis egyben van még a bolygó.

Két amerikai tudós (egyikük nukleáris tanácsadó) azonban a bíróságon támadta meg az LHC-t, nehogy az véletlenül elhozza a világvégét. A perrel a kísérletek leállítását akarják elérni, vagy legalább még néhány hónapnyi biztonsági tesztelést.

Úgy látszik, túl sok mindenre nem mentek a perükkel mert ma 10-kor beindítják a részecskegyorsítót. Viszont azt ígérik, hogy egyelőre nem ütköztetik a részecskéket, csak azt vizsgálják, megfelelő módon körbe tudnak-e menni a vákuumcsövekben. Ez lesz a "First Beam Day" ("az első nyaláb napja"), amely a gigantikus berendezés ünnepélyes üzembe helyezése is egyben, és amelyre több száz újságíró érkezett szerte a világból az Európai Nukleáris Kutatási Szervezet, a CERN székhelyére. Ha viszont mégis lesz ütköztetés - kiszivárgott hírek alapján, ha a nyalábokkal minden jól megy, akkor ezzel koronáznák meg az eseményt -, akkor az egyelőre jóval alacsonyabb energiákon történik, mint ami majd a csúcsüzemmódban várható, és amellyel kapcsolatban felvetődött például fekete lyukak keletkezése is.

Az eseményeket itt élőben lehet követni. Annak ellenére hogy azt mondják nincs mitől félni érdemes majd követni az eseményeket és ha kiül a tudósok képeire a "hol kúrtuk el?" döbbenet, érdemes lesz megkeresni az iroda jócsaját és lezavarni vele egy 2 perces menetet.

forrás: origo, index

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr79655259

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Seduxen (már NEM dr.) 2008.09.10. 08:19:05

eric: tudomásom szerint maga a kísérlet hosszú hetekig, de akár hónapokig is tarthat. tehát ha be is üt a ménkű, akkor is még sok-sok idő lenne jó pár menetet lezavarni az iroda jócsajával...
Te antiemancipuncimanci! Megalázod a nőket. Nyilvánosan. Arctalanul... Pfff...

BálnaUhr · http://balnavicc.blog.hu 2008.09.10. 08:36:02

Legalább így nem kapunk ki a svédektől este :)

ex-Zep 2008.09.10. 09:00:37

Fasznak a részecskéket gyorsítani.
A bkv-t kéne meg a máv-ot b+.

eric · http://vastagbor.blog.hu 2008.09.10. 09:05:41

Nem a kísérlet hossza a lényeg, hanem az az idő amely alatt a keletkezett feketelyuk felzabálja a földet a scifisták szerint:D

Seduxen (már NEM dr.) 2008.09.10. 09:29:18

eric: értelek, ez esetben megnyugtatlak, hogy a keletkező feketelyuk qrva gyorsan felzabálná a földet :-))
De ne aggodalmaskodj, ilyen könnyen nem szabadulsz meg a közteherviseléstől!!

rolika 2008.09.10. 09:45:47

durva dolog ez a kvantumfizika.
most olvastam el egy könyvet a témáról, és irtó meredek dolgokról van benne szó.
kezdve schrödinger macskájával (csak a megfigyelt dolgok valóságosak, amit nem figyelünk, az nem is létezik), a kétréses kísérleten át (amikor a részecske mintha tudná, hogy megfigyelik, aszerint viselkedik "részecskeként" vagy "hullámként", hogy ne sértse a határozatlansági elvet), a távolbahatás jelenségén keresztül (az elemi részecskék között valamilyen láthatatlan kapocs létezik, ami gyorsabb a fénysebességnél, gyakorlatilag azonnal jelentkezik) a sokvilág-magyarázatig (amikor a világegyetem kvantumszinten válaszút elé érkezik, mindig megsokszorozza önmagát, és az összes lehetséges utat végigjárja)...
tisztára vallás :)
remélem, egy csomó új dologra rájönnek, nagyon érdekes időszaknak nézünk elébe.


de hogy témánál maradjunk:

a négyes metró 10,5 km és 511 milliárdnál tartunk, ez km-enként 49 milliárdba fáj. de még nincs kész, és szinte naponta jelentik be a csúszást, meg a költségnövekedést, demszky szerint meg egyenesen túl olcsón vállalták a cégek az építést...

az lhc 27 km kerületű és átszámítva 800-1600 milliárd forintba kerül (a wikipedia így adja meg, úgy tűnik, nyugatra is nagy a szórás :), azaz 30 és 59 milliárd forint között épül egy km.
országhatárokon ível át, a világ legmodernebb és legdurvább cucca van beleépítve, pl. a cms nevű detektora nehezebb, mint az eiffel-torony. ja, és kész van :)

BálnaUhr · http://balnavicc.blog.hu 2008.09.10. 09:47:36

rolika: mi a csudát tudunkkat olvastál?:)

Jim Raynor 2008.09.10. 09:48:27

hihi, csak nehogy az legyen majd az eredmény, mint a Half-Life-ban.....mert akkor jöhet Gordon Freeman a pajszerral...... :D

rolika 2008.09.10. 09:55:36

bálnaúr: hát ez az! a 300 oldalas könyvből kb. ennyit értettem meg (vélek érteni, talán így jobb :)

BálnaUhr · http://balnavicc.blog.hu 2008.09.10. 09:57:51

Igen. De nézd meg hozzá a filmet is, majd lapozgassad még a könyvet. Egyre többet fogsz megérteni (ahogyan én is) :)

Geza 2008.09.10. 10:14:14

rolika 2008.09.10. 09:45:47:
Svájcban azért lehetett gyorsabban és (részecskegyorsítóval együtt is) olcsóbban megépíteni az alagutat, mert az Alpokban nincs löszös talaj, ami zavarba hozhatta volna az alagútfúrókat.

JohnnyB 2008.09.10. 10:39:04

Vagy elég csak azt mondani az iroda jó csajának, hogy:
"Láttad, hogy kiült a tudósok képeire a "hol kúrtuk el?" döbbenet?"

IdomitottFoka 2008.09.10. 10:58:09

"csak a megfigyelt dolgok valóságosak, amit nem figyelünk, az nem is létezik"

tuttam, tuttam, tuttam. én annyira tuttam hogy engem megfigyelnek. köcsög fbi

more 2008.09.10. 11:03:31

aha, tehat mongyuk a szekreny mogott a fal nincs nem is letezik, hacsak nem nez be moge valaki? es mongyuk az utcan levo doggok meg leteznek, mert azokat mindig figyeli valaki? tejoisten....

Eltiron72 · http://haragszom.blog.hu/ 2008.09.10. 11:15:37

Pft... 800-1600 milliárd? Akkor Demszky fekete lyuka sokkal olcsóbb... Az m4 szintén bármikor képes gravitációs kollapszust teremteni, erre simán rájössz, ha megpróbálsz Budán közlekedni...

rolika 2008.09.10. 11:20:07

more, a legnagyobb gond, hogy nincsenek fogalmaink a világ kvantumszintű működésére. amiket példának felhoztam, már így is nagyon elgondolkodtatóak, de az igazi durvaságok nem is értem, hogy kerülhetnek be egy fizikakönyvbe, annyira fantasztikusak-elképzelhetetlenek. az általad említett problémára azt merte leírni john gribbin a schrödinger macskája c. könyvében, hogy szerinte(!) azok a dolgok, amelyeket egyszer valaki megfigyelt, azok meg is maradnak...

Combi a ballibes Ferkófan 2008.09.10. 11:25:09

"Dik Gázsi tezsvírem mennyi színezsfím!"

Seduxen (már NEM dr.) 2008.09.10. 11:31:24

Combi: lassan a testtel, hol marad a jogdíj, ami engem illet?? Egy másik postban more-nak írtam hasonlót, nézd vissza...
Ráduszítom az "artista-dzsúzt", és megbaxnak :-)

reKorrekt 2008.09.10. 11:42:49

"(az elemi részecskék között valamilyen láthatatlan kapocs létezik, ami gyorsabb a fénysebességnél, gyakorlatilag azonnal jelentkezik)"

Nemrég sokeresen lezajlott egy kísérlet ezzel kapcsolatban. A részletekbe nem megyek bele, de az 'jött ki' hogy a részecske párok közti 'kommunikáció' (a mi 3 dimenziónkban és tér-időnkben) számolva bizonyítottan a fénysebesség kb. 100x-a!
Azonban az eredményből nem Einstein tévedésére következtetnek, hanem inkább arra, hogy a részecske párok nem az általunk megszokott tér-időben kommunikálnak. ;) Lesz még itt teleport bazzeg!

Aki azt mondja hogy mindez pénzkidobás és tök felesleges, az a legostobább emberek közé tartozik a Földön...
Mi lehet fontosabb a Kozmosznál? Csak képzeld bele magad, hol is létezel. A Tejút teljes átszeléséhez még fénysebességgel is 100.000 év kellene. Emellett a legközelebbi (nagy- és nem kísérő-) galaxis több millió fényévre van tőlünk. A többi 100 milliárdnyi galaxisről nem is beszélve.
Na de kicsit elragadtattam magam :)

reKorrekt 2008.09.10. 11:58:34

Ja, a kvantumfizikáról még annyit elmondanék, hogy az atomfizikusok közt is nagyon sokan vannak akik nem igazán értik és ezt fel is vállaják :) Mert egyszerűen nem a mi szűk látókörű (3+1 dimenzió, stb.) agyunknak van 'kitalálva'.

Lohengrin 2008.09.10. 12:06:19

'A részletekbe nem megyek bele, de az 'jött ki' hogy a részecske párok közti 'kommunikáció' (a mi 3 dimenziónkban és tér-időnkben) számolva bizonyítottan a fénysebesség kb. 100x-a! '
Kiváncsi lennék, hogy mikénrt mérték? :D
A lényeg, hogy valami módszerrel már bizonyitották, hogy a részecske párok közötti kölcsönhatás úgymond 'instant', de tudtommal még senki sem tudta megmagyarázni, hogy miért. Miközben azon igyekszünk, hogy kvarkokra bontsunk mindent, kezd kiderülni, hogy a világot csak rendszerként lehet megérteni. Tényleg érdekes lesz a jövő, ha nem nyírjuk ki magunkat.
Ajánlom mindenkinek Hawking bácsi könyveit, mert állitólag nekünk, amatöröknek szánta őket. Kezdetnek Az Idő rövid történetét. El-el vesztettem a fonalat néha, de azért maradt is meg valami kevés.

more 2008.09.10. 12:07:09

a ter-teleportot meg meg tudom erteni, de az ido teleporttal mindigis voltak ertesi zavaraim....arrol is mond valamit a kvantumfizika? amit en tudok rola kvantumfizikabol, azzal nekem filozofiai problemaim vannak:)))
jajaj, a matrix is letezik mingya az is kiderul....

sedux, en a helyedben folehajtva elkullognek, h ugyanaz a mondat jott ki a naciallat combi es a te harcos antifasiszta szadon:)))

rolika 2008.09.10. 12:19:14

more

ha az idő teleport alatt időutazást értesz, az a relativitáselmélet szerint is lehetséges.
csak annyit kell tenni, hogy a négydimenziós tér időtengelyét be kell hajlítani az egyik tértengely helyére, és el kell indulni abba az irányba :)
egy fizikus kiszámolta, hogy ha a nap tömegét atommag sűrűségűre tömörítenénk, akkor kapnánk egy 10 km átmérőjű és 100 km hosszú hengert. ezt kellene úgy megforgatni, hogy a köpeny fél fénysebességgel forogjon. ez a mozgás annyira eltorzítaná a téridőt, hogy elvileg lehetne a közelében időutazni.
más kérdés, hogy megvalósíthatatlan :)

rivera 2008.09.10. 12:20:55

Az LHC-hez nem kellett uj alagut, a meglevot hasznaltak. Lasd meg index cikk.

A sci-fi elmeletet meg nem tudom miert nevezik sci-fi elmeletnek, mikor igazabol csak sejtesek vannak eppen ezert kell a kiserlet hogy beigazolodjanak, aztan lehet ott meg barmi mas - epp ahogy a cikkben le van irva.

Kozmologiailag az sem sci-fi hogy 2 galaxis egymasba rohan, miert lenne az hogy egy kis szar bocsanat sargolyo kicsinalta magat?

A fekete-lyuk parolgast pedig eddig elmeleti uton vezette le Hawking hu.wikipedia.org/wiki/Mikro_fekete_lyuk. Az hogy a gyakorlatban helyes-e az elmelet ugyanugy nem tudom ahogy az index cikkiroja sem, aki ennek ellenere ilyet ir, "Egy népszerű, a tudatlanság és a média táplálta hisztéria szerint még olyan fekete lyukat is sikerülhet előállítani, ami magába szippantja a Földet."

reKorrekt 2008.09.10. 12:25:39

more: a temporális mechanika nem csak nekünk okoz gondot. Márpedig létezni létezik, nem kell messze mennünk: ld. Einstein rel.elm.: Ha fénysebességgel elutazol pár percre, mire visszaérsz itt mindenki éveket öregszik ezalatt. Hogy ezt az utazó és az itt maradtak hogy élik meg, passz... Nemrég azt is kiszámolták hogy az az orosz űrhajós, aki majd egy évig keringett Föld körüli pályán az űrállomáson (a leghosszab folyamatos űrutazás), persze hozzánk képest nem kis sebességgel, na szóval az ő képzeletbeli órája 1 év után 0,00000...00001 másodpercet késett volna a miénkhez képest.

reKorrekt 2008.09.10. 12:30:11

rivera: a feketelyuk-beszloppantja-a-Földet történetet leginkább azzal cáfolták a CERN-esek, hogy a Föld külső szféráiban milliárd ilyen - és ennél sokkal nagyobb erejű - ütközések mennek végbe, nap, mint nap.

reKorrekt 2008.09.10. 12:33:16

A példa azért durva, amivel szemléltették hogy mekkora energiával is ütköztetnek. Egy db protonnak akkora lesz a mozgási energiája, mint egy szúnyognak! Ja, csak a proton 0,000000000001 mm.

pozsi83 2008.09.10. 12:45:27

Örömmel olvastam, hogy az LHC-ról is ír ez a blog!

Két idézet a kvantummechanikáról:
,,Megérteni nem lehet, csak megszokni'' (Feynman)
,,Aki azt állítja, hogy nincs ezzel az egésszel semmi baja, az egy kukkot se értett meg az elmondottakból'' (Bohr)

A világmegsemmisüléses dologról egy érdekes sztori itt:
csanad.dyn.elte.hu/index.php?page=blog&b=111

A lényeg, hogy korábban is voltak hasonló (bár kisebb energiájú) gyorsítók, és azok sem pusztították el a Földet, bár ott is riogatott mindenki.

reKorrekt 2008.09.10. 12:53:59

Mondjuk az LHC a LEP-nél 19.000-szebb nagyobb energiára képes gyorsítani.
De én akkor sem félek, mert kemény vagyok.

more 2008.09.10. 13:07:17

hat rolika en ezzel a atommag-henger temaval vajmi keveset tudok kezdeni, leven semmi kozom a termeszettudomanyokhoz, filozofiai gondom az egesszel annyi, h teszem azt en nekiallok visszafele idoutazni, nem elorefele fenysebesseggel (azt ertem), egy esemeny megvaltozik, igy esemneyek, kovetkezmenyek sorozatanak kell megvaltozni. es ekozban mi tortenik a jelenben? parhuzamos idosikok lesznek, amin egy korabbi es egy megvaltoztatott sztori zajlik?? jajajaj, nem kellett volna megneznek a vissza a jovobent:))))

pozsi83 2008.09.10. 13:12:11

Szerintem nincs akkora különbség a LEP-hez képest. A LEP is felment 100 GeV-ig, az LHC 7 TeV-re lesz képes, ez mondjuk az energiának 70-szeres növelése. (persze, ez is valami, épp ezért érdekes az LHC)

rivera 2008.09.10. 13:15:30

korrekt, igen ezt olvastam. En sem tartom valoszinunek - pusztan a jozan esz es nem a fizikai ismereteim alapjan - hogy hipp-hopp elpusztulunk, sot abszolut eloremutatonak es szuksegesnek tartom az LHC-t.

Ami nem tetszik, az a baromi nagy magabiztossag , amivel az egeszet allitjak, s ami magabiztossag (nagykepuseg) a kulfoldi cikkeket fordito ujsagirokra atragad, mintha a szekreny melyen legalabb egy tucat miniatur fekete lyukat tartananak.

rolika 2008.09.10. 13:18:20

more, erre a sokvilág-teória ad magyarázatot: ha sikerülne visszautaznod, az egy másik világ lenne, ha megváltoztatsz valamit, az annak a világnak az egyik jövőváltozatában jelentkezne (ami a matematikai megközelítés miatt nem párhuzamos, hanem merőleges a miénkre :) az is elképzelhető, hogy nem lehetne visszajönni, a végtelenül sok világ között nem biztos, hogy az ember megtalálja a sajátját :)

pozsi, én a bohr-féle idézetet így ismerem: "akit nem ráz meg a kvantummechanika, az nem értette meg"

more 2008.09.10. 13:23:12

jesszusszive.....akkor inkabb maradok, es elore gondolkozom, nehogy vissza kelljen menni, oszt jol eltevedjek.
es amikor krosszoljak egymast a matrix hibajabol a vilagok az aaaaaaa.....dejavu:)))

reKorrekt 2008.09.10. 13:38:01

pozsi83 2008.09.10. 13:12:11

1 TeV = 1000 GeV

A LEP jobb napjain 200 GeV-re volt képes. Teljes üzemben az LHC 14 TeV-re lesz.

reKorrekt 2008.09.10. 13:38:32

Ja, tehát 90x erősebb (a konklúzió ugyanaz, elszámoltam :).

reKorrekt 2008.09.10. 13:39:09

És megint, szóval 70x
xD

pozsi83 2008.09.10. 13:48:01

Ja és még egy idézet, nem tudom kitől, a harmincas évekből:

,,Valamikor volt idő, amikor az általános relativitáselméletet csak egy ember értette, a felfedezője, Einstein. Aztán szép lassan megértették mások is, és ma van legalább 20-30 ember, aki érti. Azt azonban biztosan állíthatjuk, hogy a kvantummechanikát senki se érti.''

Egyébként tényleg nagyon jónak tartom, hogy az emberek értesülnek erről a kísérletről, úgyis olyan nagy ma a tudomány - társadalom szeparáció.

A fenti cikkből talán nem derült ki: a kísérleti adatok feldolgozásában több magyar csoport is részt vesz, szóval mi is ott vagyunk. :)

reKorrekt 2008.09.10. 13:55:53

Minden tiszeteletem a tudósoké és a csavaros eszüké. Nem tartom magam hülye gyereknek (logika és kreativitás szintjén), de az Einstein által kitalált ház-lakók-állatok-stb. logikai fejtörőn órákig kellett megfeszítve gondolkodnom, mire sikerült minden kérdésre választ adni. És van aki percek alatt végez vele. De a legnagyobb elme mégis az aki kitalálja az ilyeneket :)

Periwinkle (aka A 40-es fantomja) · http://cido.blog.hu/ 2008.09.10. 14:08:52

Úgy örülök, hogy végre elkészült! :DDD Szerintem nagyobb tudományos ugrást fog hozni, mint ha embert küldenénk a Marsra (főleg, mert ott úgysincs semmi :D).

Leon Ledermann professzor "Az isteni a-tom" című könyvében, már a 90-es években ennek a megépítését várta nagy izgalommal (no meg a Higgs-bozon felfedezését :D).
A könyvet ajánlom mindenki figyelmébe, fantasztikus stílusa van a szerzőnek, és érthetően magyaráz (sztem még Paul Daviesnél is érdekesebben és érthetőbben). Amúgy az alcíme: "Mi a kérdés, ha a válasz a világegyetem?"

Combi a ballibes Ferkófan 2008.09.10. 16:11:34

Na? Cigányok nem érdeklődnek még, hogy van-e munka a francia-svájci határnál? :)

Prophet 2008.09.10. 16:50:29

Fasza, az ember kiirtja a szektáját, erre semmi. Mindegy, a grupik halottan is dögösek, és nem is fáj a fejük. Nincs valakinek pár liter formaldehidje, meg síkosítója? Mondjuk pár hónap múlva már oda fúrok lyukat, ahova akarok..

Eltiron72 · http://haragszom.blog.hu/ 2008.09.10. 16:51:26

Akkurva életbe! Ezt a sok okostojást! Még a végén elszégyellem magam, és megyek tovább zsicizni...:D

Mária 2008.09.10. 17:00:01

korrekt 2008.09.10. 11:42:49

"Aki azt mondja hogy mindez pénzkidobás és tök felesleges, az a legostobább emberek közé tartozik a Földön... Mi lehet fontosabb a Kozmosznál?"

Talán, hogy egyszer VALÓBAN eljusson az ember a Holdra...

Kozmosz... muhaha... a Holdra sem vagyunk képesek :)

reKorrekt 2008.09.10. 17:36:58

Mária. Imádom az ilyen embereket :) Még egy 'tudós végzettségű' szkeptikuson is könnyesre röhögöm magam ha ilyenek állít. Nemhogy egy laikuson xD

Akkor pár TÉNY:
- a Holdkőzetek, filmfelvételek - Photoshop
- a Hold túloldalának fényképei - Photoshop
- Phoenix szonda a Marson!!! (rajta egy dvd a nevemmel ;) - Photoshop
- Cassini űrszonda a Titánnál!!! - Photoshop
- Stardust űrszonda mintát vesz egy száguldó üstökös csóvájából és visszatér a Földre - Photoshop
-e?

Fogadjunk még a teremtésben is hiszel, ergo ~6000 éve keletkezett minden?

ikszD 2008.09.10. 17:51:09

Demszky a m4-esbe még Csillagkaput is rak.

ikszD 2008.09.10. 17:53:00

És a csillagkapuval közlekedik a megállók között .

ikszD 2008.09.10. 17:53:43

És a csillagkapuval közlekedik a megállók között .

reKorrekt 2008.09.10. 17:56:57

"Világvége - elhalasztva"

Egy arab haverom szerint csak holnapig :-/

Mária 2008.09.10. 18:00:29

korrekt 2008.09.10. 17:36:58

Én megértem, hogy a konzumi... fogyasztói társadalom egyszerű gyermekei arra lettek kondicionálva, hogy beszopjanak mindent, amit a média eléjük tálal.

reKorrekt 2008.09.10. 18:18:49

Mária: én viszont nehezen tolerálom azokat a - magukat még a fogyasztói táradalomtól is elvonatkoztató - egyedeket, akik élnek saját kis hazug világukban és megtagadnak mindent mely számukra hihetetlen.

Sosem jártam az Északi-sarkon, mégis elhiszem hogy létezik. Láma-e vagyok?

39 éve éltél-e? Nyilván nem, tehát az élő felvételt sem láthattad, nemhogy az akkori iszonyatos mennyiségű adathalmazt. Tehát ez a dolog születésed után ragadt rád, hogy honnan, rejtély. Nyilán a médiából. Most akkor ki a médiacsöcs?

Azt most nem említem hogy - már ha érdekelné a burokban alkotott véleményed az érintetteket - butaságod sértő minden emberre aki az életét kockáztatta azért hogy előbbre tolja fajunk kicsiny szekerét...

Prophet 2008.09.10. 18:24:24

Azért nem mennek a Holdra, mert Hitler ott rendezte be a bázisát. Miután megszökött Berlinből egy Bf109-essel, az Antarktiszra ment tengeralattjárón, és onnan egy náci ufón a Holdra. Amíg meg nem hal, szerintem várnunk kell. Egyébként is, ki van rakva egy tábla a leszállóhelynél, hogy white only...

Mária 2008.09.10. 18:45:23

Korrekt: értem ne kockáztassa ilyesmivel senki az életét. Hasonló helyzetben én sem tenném meg senkiért.

De idelinkelhetnél valahonnan egy elfogadható magyarázatot arra, miért nem izgatja az emberiséget a Hold "meghódításának" a lehetősége.

Sem a felparcellázás, sem az ásványok, sem a sehol máshol el nem végezhető természettudományos kísérletek.

Valami magyarázat biztosan van rá valahol.

reKorrekt 2008.09.10. 18:52:44

'83-ban én sem vettem volna Microsoft részvényeket...
...ahogy 93-ban sem google-t.

reKorrekt 2008.09.10. 18:55:21

Amíg nem megoldott pl. a kozmikus sugárzás hosszútávú kiküszübülése, addig senki sem fog a világűrbe fektetni... jelenleg ez az egyik legnagyobb probléma. Mert ugye itt a Földön megoldja ezt helyettünk a vasmag által keltett mágneses tér. De nyilván ez is fikció ;)

Beau D.N. · http://beau.hu 2008.09.10. 19:00:49

Mária · maria.blog.hu 2008.09.10. 17:00:01

A Nasa pedig a világ legnagyobb grafikai stúdiója szerinted, ahol minden kontinens legjobbjai dolgoznak hogy fenntartsák a vajon-kinek-jó-összeesküvést.. mert a Föld igazából LAPOS ?:-D

Mária 2008.09.10. 19:18:36

Ne beszéljetek mellé, ne próbáljátok magatokat nem releváns példák előrángatásával igazolni.

A kérdés továbbra is az, hogy miért nem izgatja az emberiséget az, hogy hasznot húzzon a Holdból, amit -szerintetek - már sikerült meglátogatnia.

Igaz, hogy csak egyszer sikerült rátenni a lábát és igaz, hogy azóta is minden más fontosabb a kedves emberiség számára, mint az, hogy visszatérjen oda.

Az emberi természetet ismerve, vonzónak kellene lennie a lehetőségnek, hogy az ember visszatérjen, felfedezzen és kiárusítson mindent, amit talál...

reKorrekt 2008.09.10. 19:30:54

"miért nem izgatja az emberiséget az, hogy hasznot húzzon a Holdból"

Izgatja, épp ezért térnek vissza hamarosan (azon is ott lesz a nevem ;). De még mindig annyi pénz emészt fel egy ilyen küldetés, hogy azt csak nemzeti összefogással lehet előteremteni (ld. CERN-t is).

"Igaz, hogy csak egyszer sikerült rátenni a lábát..."

6 sikerek holdraszállás volt, melyek során 12 ember léphetett kísérőnk felszínére.

"visszatérjen, felfedezzen és kiárusítson mindent, amit talál... "

Az Antrktisz-on is csak most kezdtek el marakodni a nagyok, pedig mióta tudjuk hogy ott van?!

Mária 2008.09.10. 19:35:45

"Ott lesz a nevem..." - ez tetszik!

Kik fogják elolvasni?

:)

reKorrekt 2008.09.10. 19:51:20

Majd a hülye telepeseid :D

Periwinkle (aka A 40-es fantomja) · http://cido.blog.hu/ 2008.09.10. 19:51:54

Az áltudomány birkáitól ments meg Uram minket...

Periwinkle (aka A 40-es fantomja) · http://cido.blog.hu/ 2008.09.10. 19:54:47

Mária,

mondd, Te is besz0ptad a "mijé nem láccanak a csillagok a hódvidejón?" baromságot? :DDD

Kvark 2008.09.10. 20:18:52

Kedves Mária!
Az hogy te nem foglalkozol azzal, hogy kit, mit és legfőképpen hogy miért érdekel a hold a jelen korban az a te bajod! Az hogy bármi féle rálátás nélkül olyan dolgokat hangoztass, amiről ezek szerint tényleg semmi ismereted nincsen az aztán tényleg a te bajod. De ha érdekel és szánnál egy kis időt a hiányosságaid pótlására, nesze neked pár link a témáról:
www.sg.hu/cikkek/54906/a_google_lesz_a_30_millio_dollaros_hold_dij_szponzora
www.sg.hu/cikkek/53845/az_apollo_mernokei_is_besegitenek_a_nasa_holdterveibe
www.sg.hu/cikkek/49036/allando_holdbazist_tervez_az_usa
www.sg.hu/cikkek/46996/az_oroszok_sem_maradnak_ki_a_hold_mizeriabol
www.sg.hu/cikkek/34665/a_hold_heliuma_lehetne_a_jovo_energiaforrasa
Ja és mellesleg
Apollo 11
Apollo 12
Apollo 14
Apollo 15
Apollo 16
Apollo 17 mind jártak a holdon

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2008.09.11. 09:51:23

"az emberiség egyik legnagyobb tudományos-technikai teljesítménye, amihez csak a Nemzetközi Űrállomás építése fogható."

vagyis ez egy űrállomás a földön? kenmény!

A Stabag Nemzet úgy hozta le, hogy a protonnyaláb 20 km/h sebességgel száguldott a gyorsítóban.
aaaahhh....

Beau D.N. · http://beau.hu 2008.09.11. 10:50:26

20 km/h ? reméljük elírták :-)

reKorrekt 2008.09.11. 11:22:08

*Lohengrin 2008.09.10. 12:06:19
"...Kiváncsi lennék, hogy mikénrt mérték? :D"

Ím a teljes magyar cikk:
www.origo.hu/tudomany/20080819-osszecsatolodott-reszecskeparok-kvantummechanika-kvantumszamitogepek.html

báró Leopold 2008.09.11. 13:22:55

Szerintem marhára nincsenek is további galaxisok meg csillagok. Az ég csak egy magasfelbontású BMP, a nap pedig egy dinamikus fényforrás. Bár azt el kell mondani, hogy a HDR elég jó a Földön :-)

reKorrekt 2008.09.11. 13:29:03

Hát igen, az élet szar játék, de grafika nagyon ott van.

reKorrekt 2008.09.17. 12:59:32

És egy másik - kicsit off, de - érdekesség:
index.hu/tudomany/urkutatas/exo0917/

Még a USS Voyagerrel is fél év :(

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2008.09.17. 13:02:36

Ennyi bonyolult szót egy cikkben! Ebédelnem kell. :)

wuang · http://nanotechnologia.blog.hu/2009/07/23/abakusz_nagyfiuknak_a_kvantumszamitogep_i 2009.10.04. 12:09:51

@rolika: Nem csak a megfigyelt dolgok valóságosak. De amikor megfigyelsz egy kvantumrendszert, azt belekényszeríted egy stabil állapotba.

wuang · http://nanotechnologia.blog.hu/2009/07/23/abakusz_nagyfiuknak_a_kvantumszamitogep_i 2009.10.04. 12:15:36

@rolika: Nem sokszorozza meg önmagát a foton, hanem minden részecskéhez rendelhető egy Dirac tenger, nem csak az elektronhoz. A részecske egy lyuk ebben a tengerben. Bár a kifejezés hibás, ez nem valami folyadék, hanem sokkal inkább egy szilárd rácshoz hasonlít, ahogy azt az éternél először kiszámolták. Ezt a Dirac féle megközelítést használja az M elmélet.
Amikor azt hiszed, hogy egyetlen foton van a berendezésben, akkor is telítve van a vákum kimutathatatlan fotonokkal, és ezek hullámzanak. Természetesen, hiszen hullámzani csak is sokaság tud. A te fotonod csak egy lyuk ebben a rácsban.
Egy hiba a mátrixban. Energiát nem tud leadni a rács hulláma, csak a hiba képes erre. Ezért kvantált a tér és az energia.

wuang · http://nanotechnologia.blog.hu/2009/07/23/abakusz_nagyfiuknak_a_kvantumszamitogep_i 2009.10.04. 12:18:28

@rolika: Azt mondod nincs fogalmunk a kvantumvilág működéséről.
Érdekes. Ennek ellenére a QED számítása több tizedesjegyik egyeznek a kisérleti eredményekkel.

wuang · http://nanotechnologia.blog.hu/2009/07/23/abakusz_nagyfiuknak_a_kvantumszamitogep_i 2009.10.04. 12:20:28

A QED formalizmusa az elektron/foton összes lehetséges útvonalát figyelembe veszi.
Ezen semmi fantasztikus nincs, hiszen igy terjed a félvezetőkben is a lyuk. Egy elektron a helyére ugrik. Az az elektron meg jöhet akát egy távolabbi rácspontról is.

süti beállítások módosítása