Skip to content


       Szűrés lista

Egy újabb 5 éves terv: Nemzeti Digitális Közmű (NDK)

Vágjunk egyből a közepébe: Baja Ferenc infokommunikációért felelős kormánybiztos meghirdette a "Nemzeti Digitális Közmű" programot, amely üvegszálas gerinchálózat segítségével elvinné az internetet minden településre. (Eleve megérne egy külön posztot Baja Ferenc info-kormánybiztos, aki a pécsi Zipernowsky Károly Erősáramú Ipari Szakközépiskolában érettségizett, népművelői és filmesztétikai diplomája van, és pár szaftos ügyben is benne volt: zsurki vodkagyár, Kulcsár-ügy.) Na mindegy, volt Horn- miniszter, valami csontot kellett neki adni, MEH államtitkár, közel a tűzhöz ahogy a többi haverja is. Most az informatikát karolja fel ...

A hálózati adatok szerint 900 településre nem vezet optikai szál. Ebből 450 településen van valamilyen internetszolgáltatás, 450 településen viszont egyáltalán nincs internet. Másik 1000 településre pedig csak 1 optikai szál vezet, ott az összes előfizető azt használja, így "így kevésbé tudják kihasználni a csúcstechnológiás hozzáférést".

Baja Feri szerint a  a Nemzeti Digitális Közmű segítségével (a konferencia ismertetője csodaszép gondolatokkal erre) azokban a térségekben is lenne szélessávú lefedettség, amelyekben a távközlési cégek most nem látnak üzleti lehetőséget.

Rákattintva bejön nagyban:

No, itt meg is állhatunk egy szóra. Az állam, megint az állam ... Az internet üzlet, nem ajándék. Nincs ingyen. Ha a cégek nem látnak fantáziát a kábel kihúzására egy 800 lakosú településre, valószínűleg azért van, mert nem lenne annyi előfizető, hogy megtérüljön ez a beruházás. De ha nem lesz előfizető, akkor kinek húzza ki a kábelt az állam? Csak úgy?
Vessünk egy pillantást arra, hol érhető el a pl. T-COM ADSL szolgáltatása. A települések között sikerült felfedeznem Sajókazát (Dugó, az áramlopó lakhelye, 3700 lakos, 90%-os munkanélküliség) és Csenyétét, az ország legszegényebb települését is (100%-os munkanélküliség). Vajon hány ADSL előfizető lehet ezekben a falvakban? Hány családban van egyáltalán számítógép? Tényleg hozzájutnak az internethez? Nem hinném ... Az ilyen kis falvakban se PC-re, se internetelőfizetésre nincs pénz. De azért húzzuk ki az optikát ...

Baja Feri szerint nem azt szeretnék, hogy minden háztartásban hightech hozzáférés legyen, hanem olyan internetelérési elérhetőséget szeretnék biztosítani, amellyel lehet dolgozni, tanulni, egészségügyi szolgáltatásokat igénybe venni és multimédiás tartalmakat letölteni. Ehhez a becsléseik szerint 6-10 megabites letöltési sebességre van szükség. Nem értem, ha a kistelepülésre kivisszük a netet, akkor már tömegével jön a távmunka, meg a távdiagnosztika? Mert annyi távmunka van, lasszóval kell rá fogni az embereket! A falvak népe meg PC-ék és webkamerák tömegével várja már a szélessávot!
Rákattintva bejön nagyban:
Kinek, kedves Feri, kinek? Voltunk már valaha vidéken, kis falvakban? Beszélgettünk a lakosokkal is? Hányan mondták, hogy benne van az óhajtott szélessáv a legfontosabb kívánságok között? Én is szeretnék 6-10 megabitet, de sajnos csak 3 megabitesre futja  a fizetésemből(6990 ft, telefon előfizetés nélküli ADSL). Ki fogja igénybe venni és legfőképpen ki fogja meg megfizetni az internet előfizetés árát? 400 - 600 ezer új (!) internetelőfizetést remélnek az NDK megépítésével. Kicsit elszaladtak a pacik a számokkal, Ferikém ...

Mellesleg mind a 3 mobilszolgáltató rendelkezik mobilinternet szolgáltatással, az ország területének 90-95%-án. Igaz, nem 6-10 megabit, de nem is drága, 5500 forint körüli összeg havonta. Aki szeretné és nincs más lehetősége az internethez, nyugodtan igénybe veheti.

Baja Ferenc az engedélyek és az építés 1-5 évet venne igénybe. Az ára ismeretlen.
Ha abból indulunk ki hogy a 250 millió forintos kormanyszovivo.hu valódi ára 25 millió forint körül lehetett, akkor vajon mennyibe fog kerülni egy országos gerinchálózat kiépítése?
5 milliárd? 50 milliárd? 500 milliárd? És ezt nem egy magáncég fogja kivitelezni, a saját pénzéből, haném az állam, közbeszerzéssel, állami/EU-s pénzből? Ha nem tudjuk, hogy reálisan mennyi 1 km autópálya építése, ugyanúgy nem tudjuk mennyi 1 km hálózat kiépítése. Vagyis annyiba fog kerülni, amennyire pofátlanok lesznek a nyertesek. És nálunk nagyon-nagyon pofátlanok szoktak lenni ...
Nem csodálkoznék, ha egy-két szoci-haver már alapítaná a "Optika mindenhová" vagy "Üvegszál" kft-éket és dörzsölnék a markukat ... nagy üzletet szimatolnak!

És még egy gondolat a végére: A kormány eddigi  intézkedései erősen a kis falvak ellen irányult. Kisposták bezárása. Vonatközlekedés megnyirbálása. Iskolák, óvodák megszüntetése. Most hirtelen a keblére ölelik az eddig leszart, elmúlásra ítélt kisfalvakat. Vajon miért? Csak nem a zsíros állami üzlet reményében? 

Attól, hogy kihúzunk egy kábelt minden faluba (ráadásul állami/EU-s pénzből), nem fognak többen netezni az országban ...

Persze lehet hogy remek dolog lesz az egész NDK. 3 tényező mégis azt sugallja, hogy nem biztos:
1. Baja Ferenc
2. MSZP
3. Állami/EU-s pénzek közbeszerzéssel

(Az előadás összes Powerpoint ábrája erre

Címkék: társadalom informatika

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr49906515

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Seduxen (már NEM dr.) 2009.01.29. 08:43:04

Hi! Bocs, hogy rögtön OFF, de ezt MINDEN nácziaknak látni kell:

terrormedia.blog.hu/2009/01/28/barna_alert_a_jatek

Beszarás!

panki83 2009.01.29. 08:53:40

Én inkább attól félek, hogy a jelenlegi kilátások alapján a már meglévő internet előfizetők száma is csökkenni fog, vagy valamilyen költségkímélőbb szolgáltatásra váltanak.
Amúgy nem lenne rossz dolog a 100%-os lefedettség, de biztos, hogy az optikai kábel a legésszerűbb megoldás?

Jack/rendetteremt/ · http://www.youtube.com/watch?v=SBPvrOdFm00 2009.01.29. 08:55:26

Há' maj' a Piri néne feltójja' a tíkok tojásait a zinternetre ákcijósan,azér' köll!
Meg hogy felvegye a Marikát meg a Sárikát és a Gizikét msn-re,hogy ott tárgyalják ki a falulakók viselt dolgait!Az Ibike kerítése előtti faragott padon pletykálás már kiment a divatból!
Az összes politikust a Dunába..vagy csatornákba szarpucolónak..a képességük ahhoz megvan.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.01.29. 09:00:01

De legalább valami normális nevet találtak volna ki...NDK..ökrök...

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2009.01.29. 09:00:57

@panki83:

Igen ,mert annak a kiépítése a legdrágább ... több ezer km kábelt kihúzni nagy munak = nagy pénz ...:)

acel 2009.01.29. 09:02:31

Egy cégnek nem hoz hasznot ha plusz egy ember tobbet tanulhat per falu, de az államnak hosszútávon milliós többletadót jelenthet aminek 20% át el lehet tenni. Plusz a beruházás 30%-át.
AZ ötlet nem rossz. A kivetelezésről meg majd olvasunk ugyanitt :-).

acel 2009.01.29. 09:03:30

@laspalmas:
A Feszültség Alatti Szererlés rövidítése jobb?

kill004 2009.01.29. 09:03:54

Az usa-ban most ( ha jól emlékszem) 900$/ előfizetőbe kerül a FTTH. Persze az árak folyamatosan csökkennek.

buckafej 2009.01.29. 09:04:24

Ez persze semmi más, mint jól eladott (vagy megkísérelt) lopás.
Valamilyen internet szinte már mindenhol elérhető.
Vigyünk netet milliárdokért oda, ahol 1-2 idős család él, vagy olyanok, akiknek se pénzük, se igényük nincs rá?
Csak azért, hogy sokat lophassanak az elvtársak?
A fene a pofájukat!

kill004 2009.01.29. 09:04:47

@acel: Az FAM (feszültség alatti munkavégzés) :D

panki83 2009.01.29. 09:04:50

na tessék, egyik kutya másik eb, napalmot ma délután a parlamentre (szép épület, de talán megéri...):
"Potya Audival" jár Szijjártó Péter, írta meg a csütörtöki Népszava, amely úgy tudja, hogy a Fidesz szóvivője a győri SEAT-FOTON női kosárlabdaklub társadalmi elnökeként kapott használatra a sportegyesülettől egy Audi A4-es gépkocsit

Plutonic 2009.01.29. 09:11:16

És ez a paraszt felelős ezért is.

index.hu/tech/uzlet/ukapu090121/

A mostani is egy rakás hulladék és olyan, mint egy zsibvásár vagy turkáló!
És a fenti linken található legújabb okosságuk alig 5 milliárd forintot emészt fel....
Mi a tököm kerül ezen ennyibe??????

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2009.01.29. 09:17:32

a kábelfektetéshez két dolog kell:

optika
a "brazil gépsor"

mindenféle pejoratív felhang nélkül elmondható, hogy vannak nagyon jó cigány földmunkás cégek. sok helyett alkalmazzák őket. 5 éve az M7 mellett melóztak. vicces volt, mert a fővállalkozó késve akart nekik fizetni, de miután bekerítették az épületet, hirtelen meggondolták magukat.

egyébként ma is lehet kevés beruházással (kb 5M huf) 10Gbps sávszélességet akár 80km-re elvinni. tehát az egy szálpár nem akadály. nem mintha egy néhány száz házból álló falu internetes ellátására nem lenne elegendő 1giga.

megintcsak elmondható, hogy az univerzumban még nem leltek fel olyan életformát, aki az elmúlt 30 évben távolsági viszonylatban 1 szálpáras kábelt fektetett volna. a leggyakoribb a 4x2 vagy 5x2 szálas kábel magyarországon.

az persze lehetséges, hogy a szabad szálpárak száma alacsony - viszont szinte 100%os biztonsággal kijelenthető, hogy a foglalt szálakon valami reménytelen régi legacy rendszer él, amit már réges régen ki lehetett volna váltani. mert láttam már 2Mbps kapcsolatot is egy szálpáron.

a CWDM/DWDM rendszerekkel pedig - igaz nagyobb zsebbenyúlás mentén - egy szálpáron akár 32-64 független kapcsolatot is létrehozhatunk.

magyarul optikát oda kell építeni, ahol nincs. példának okáért a magyar telekom jelenleg minimum 1 gigabit sávszélességgel jelen van (optikán) legalább 900 településen, úgy, hogy ténylegesen internethozzáférést is ad. és több száz olyan végpont is van, ahol gazdaságilag nem rentábilis az xDSL szolgáltatás, ezért nincs ott IP hálózati csomópont. tehát annyira nem állunk szarul.

nem mondom, jó dolog, ha az állam ilyeneket kezdeményez, de úgy érzem, nem a legjobb gazdasági környezetben tette ezt mos. nem mintha ezen meg kellene lepődnie.

azontúl ez a velejéig korrupt polelit - mint mindent - ezt is jól átjátszaná a közvetlen érdekeltségek kezébe, és igen hatékony pénzpumpát varázsolna a leghumánusabb hálózatépítési projektből is.

szóval kedves Feri, inkább ne má' most.

panki83 2009.01.29. 09:18:09

Nézzétek inkább a ferit ahogy mosakodik éppen a parlamentben.

Zsirparaszt scene/buckalakó tahó/fotelrokker 2009.01.29. 09:20:46

Baja a digitális kultúra messiása. Az indexesek csináltak egy Baja Ferenc csillgatúrát. Körbenéztek, hogy a kirakott e-magyaroszág pont táblák környékén a falvakban hol is a netehozzáférés. Sehol. Azért ki kapta a pénzt, ami nincs? Vagy csak táblagyáros a haver?

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2009.01.29. 09:22:06

@kill004:
FTTH egységár.
ez erősen függ ám attól, milyen környezetben történik a kialakítás. urbánus vagy családi házas.

persze normális ember nem fog per előfizető optikát építeni a gyökerektől, hanem max a curb-ig.

egyébként skandináv országokban az a divat, hogy az utcán halad az optika, a telekhatárra felállnak egy csővel, ahonnan a gazda beviheti saját költségen a házába és elvégzi az összes járulékos fúrás/ásás/faragási munkákat. ezért kap 3-6 hónap ingyenes szolgáltatást.

ez azért tuti, mert a létesítési költségek kb 60-70 százaléka az az ügyfélingatlanon belüli kábelezés.
ami lassú, és senki nem örül neki.

DexterMorgan78/Séfbácsi 2009.01.29. 09:23:03

@panki83:
hehe hülye kommancsok, ki nem szarja le hogy egy szponzori autót odaadtak petikének hogy azzal hurcibálja fenekét:) ja persze hogy az potya mi?? az fáj de nagyon, igaz hogy nem sok köze lehet közpnzhez szóval teljesen érdektelen.

DexterMorgan78/Séfbácsi 2009.01.29. 09:24:09

@Zsirparaszt scene/buckalakó tahó/fotelrokker:
Az a gáz hogy tényleg úgy működik a szoclib kormány mint egy fordított Mídász király ( valahol hallottam ezt a hasonlatot), amihez hozzáérnek még ha jó is rögtön szarrá változik..

panki83 2009.01.29. 09:28:05

@Dexter Morgan78: győri önkormányzati képviselő ->sport bizottság tagja -> pénzt ad annak a cégnek, aminek szintén vezetőségi tagja -> az a cég autót juttat neki
Ugyanolyan mutyi mint a másik oldalon. Nem kell ide a kettős mérce.

lepratelep 2009.01.29. 09:28:44

off: van az indexen egy cikk a politikai elitrol, es remenybeli bukasukrol...

panki83 2009.01.29. 09:29:08

Az utóbbi időben mekkora GDP növekedésről beszéltek, mert a ferike az előbb már 2,5 -3%-os csökkenést mondott
utána kért is egy zsebkendőt, már várom, hogy nekiálljon sírni:D

mind2 (törölt) 2009.01.29. 09:36:45

@panki83: ez a csökkenés éppen annyi, mint Argentínában volt anno....

kill004 2009.01.29. 09:39:00

@denever: Valamilyen Comcast statisztikában volt ez a 900$. Szóval ez egy átlag. Nyilván kertvárosi részeken drágább.

mind2 (törölt) 2009.01.29. 09:39:19

Csak idézek :(
És tudom lopni nem szép dolog
De dolgozni azt nem fogok
Mindig jönnek az ötletek
Hogy hogyan szedjem el a pénzedet
Ilyen az életem (ilyen az életem)
Tele a két zsebem (tele a két zsebem)
(és senki nem szól ránk)
Ilyen az életem (ilyen az életem)
De a te pénzeden (de a te pénzeden)
(és senki nem szól ránk)

mind2 (törölt) 2009.01.29. 09:49:44

@Seduxen:

Ma ilyen dalos kedvemben vagyok :)
Kormorán : Lovak álma

A lovak álma a szabadság.
Zabla nélkül élni.
Vágtatni a pusztában,
a széllel szembe nézni.
A lovak álma az igazság.
Adni, sose kérni!
Nem rohanni a semmiért –
ellátni a célig!
A lovak álma a család.
Csikókkal együtt lépni.
Mutatni nekik az életet,
a múltról mesélni.
A lovak álma a csillagok,
mindig jobbat remélni.
Hol valaha volt a Föld,
oda visszatérni.

A lovak álma nem eladó,
a szemük beszédes.
Féljen, aki ellenáll,
ha megindul a ménes.

A lovak álma nagy vihar,
mely rendet teremt végleg.
Dörgő villámok után,
élet lesz az élet.
A lovak álma a szenvedély,
a bot nélküli élet.
Ki tudja, mi a szeretet,
náluk mindent elérhet!
A lovak álma egy hely,
hol az utak összeérnek.
Hova gyűlik sok ember,
s égig szól az ének.
A lovak álma egy istálló,
oda fáradtan betérni,
egy simogatás attól,
ki a lovak álmát érti.

A lovak álma nem eladó,
a szemük beszédes.
Féljen, aki ellenáll,
ha megindul a ménes.

Eleg_Volt_a_hazaarulasbol! · http://ciganybunozes.blog.hu 2009.01.29. 09:49:48

off...

ez szerintem megjobb.
ciganytema. jok a komentek is.


www.boon.hu/hirek/BORSOD-ABAUJ-ZEMPLEN/cikk/kunyho-az-avas-tetejen--hajlektalan-fiatalok-menedeke/cn/news-20090129-07512424

a borsod online sokkal jobb mint a zsindex, vannak rajta normalis irasok is... nem csak kommunista ciganyvedo cikkek.

panki83 2009.01.29. 09:54:50

Feri ötletei:
1. adókedvezmények szűkítése
2. áfa növelés
3. vagyoni adózás bevezetése
4. szocális rendszer célzottabb+magasabb+adóztatás

Most éppen saját magukat regulázza, az a baj, hogy ennek már senki nem fog hinni.

reKorrekt 2009.01.29. 10:01:02

Nem hiszem el! Komolyan nincs jobb dolguk, mint ezzel g3cizni?

Itt egy fasza kis cikk a kedves elvtársi berendezkedésről (index vezércikk):

index.hu/velemeny/jegyzet/feltud090127/

Ajánlom mindenki figyelmébe, aranyos kis esszé.

Ombuccmann 2009.01.29. 10:03:34

Nem rossz ötlet ez.
Optikai kábelt nem érdemes lopni, ha ezt tudatják a célközönséggel az üzemeltetési költségek alacsonyabbak lehetnek. A szolgáltatók pedig ráterhelik a fizetőképes közönségre a rászorulók előfizetését. Így a kis falvakban csak kiválasztják a nekik legjobban megfelelőt, aztán már lehet is regelni a myvipre.

Combi a ballibes Ferkófan 2009.01.29. 10:06:25

Nem tudom mi bajotok van. Bajának gondolom kicsit megfogyott a megtakarítása és vhogy ki kell húzni a szarból szegény szoci haverunkat.
Dugó amúgy ha lopni próbálod majd a netet, miután elvágtad az optikai kábelt, tedd meg azt a szivességet, hogy belenézel :)

Plutonic 2009.01.29. 10:07:22

@mind2: Szeressük.... :)
Az indexes cikk, meg durván jó.

Carnivora (törölt) 2009.01.29. 10:07:40

parlamenti közvetítés van ... nem semmi bőr van ezeknek a képén ...

Combi a ballibes Ferkófan 2009.01.29. 10:11:22

@korrekt bundáskenyér: Hopsz, rámelőztél, nem figyeltem, sorry :)

mind2 (törölt) 2009.01.29. 10:12:31

@Psychonaut: igen a cikket én is elolvastam...érdekelne ki írta.. az a rész külön tetszik, hogy a korábbi mocsokhoz idomultak a később jövők...szomorú, de sajnos igaz..

mind2 (törölt) 2009.01.29. 10:16:18

@Carnivora: szerinted érzik, hogy nincs sok idejük hátra ? szerinted félnek ? mert szerintem igen, ezért aztán úgy gondolják, ami még ellopható, azt tegyük is el gyorsan..

Carnivora (törölt) 2009.01.29. 10:18:06

@mind2:

Azok írták, akik pár hónapja még a képmeséket meg ilyesmit gyártották Feriéknek ... érzik a végét ennek a bagázsnak idomulni kell a következőhöz. Egyébként jó írás.

Carnivora (törölt) 2009.01.29. 10:18:56

@mind2:

Tudják, hogy bukták most még próbálják jövő tavaszig kitolni a buktát addig az IMF, EU pénzeket leveszik ... aztán államcsőd. -

Prinzessin Erbsen (törölt) 2009.01.29. 10:21:52

most mi van? befuccsolt a vodka gyar? vagy megint lemaradtam valamiröl?

mind2 (törölt) 2009.01.29. 10:23:35

@Carnivora: Lengyel Lászlóra tippelek amúgy, ő szeret a folyóban hol a bal hol a jobb oldalon úszni, aztán amikor élesedik a helyzet gyorsan a hátára fekszik középen.... A kilencvenes évek óta ezt csinálja, túlélőmester :(

mind2 (törölt) 2009.01.29. 10:25:23

@kornelia: még ha csak a vodkagyár fuccsolt volna be, Mo Részvénytársaság fog nemsokára :(

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2009.01.29. 10:26:21

@denever: Akartam egy jóízűt kurvaanyázni, az "egy szál optikai kábel nem elég Sajókazának" témakörben, de megelőztél. :)
Megint csak az jön le, hogy Feri vagy hülyének néz mindenkit, vagy szimplán hülye. Nem tudom, melyik a rosszabb.
Igazából a fos a dolgoban az, hogy lezüllesztenek egy jó ötletet a hiteltelen baromságaikkal, ezután bárki akarna valami normálisat alkotni ebben a témekörben, az lesz belőle, hogy "na, ilyen kezdemény már vót, az is csak aara ment, hogy Feriék összelopják magukat"

Carnivora (törölt) 2009.01.29. 10:30:27

Emberek lassan lehet készíteni a bőröndöket elnézve ezt a parlamenti közvetítést ... ebből összeomlás lesz ...

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2009.01.29. 10:31:00

@Vizibusz:

Igen az ötlet jó, mert tényleg a béka segge alatt vagyunk internet-ügyben.

De nem amiatt mert nincs a falvakban szélessáv bakker ...

Majd ha Budapesten meg a megyekszékhelyeken meg a nagyvárosokban ahol a fizetőképes (?) emberek élnek ott már mindenkinek lesz PC + Internet, akkor lehet a falvakat elővenni ...

Amúgy meg mi lesz így ebből?
Szociális internet és védendő fogyasztó2?

Combi a ballibes Ferkófan 2009.01.29. 10:32:36

@Carnivora: Ha államcsőd lesz semmi sem fogja megmenteni a komancsokat a kötéltől.

Combi a ballibes Ferkófan 2009.01.29. 10:40:06

@zero: Ne vicceljünk. Megkötöttem a té-genyóval a szerződést 8 megabites adsl-re. Itt gondolom leellenőrízték a címem meg stb. hogy elérhető-e nálam ez a sávszél. Nem szóltak semmit, húzzák a kábelt a házba oszt jó lesz.
Kijön a szerelő, látja a szerződést hümmög, kérdezem tőle wtf? Erre mondja, hogy örüljek, ha 1 megabites netem lesz.
Beköti a netet, tényleg nem volt gyorsabb 1,5megánál, és állandóan szakadozott. És ezután hívtak fel, hogy sajnos nálam csak az 1megabit megvalósítható úgy hogy stabil legyen a kapcsolatom, és akarok-e ez alapján szerződést módosítani.
Mindezt Zugló közepén bazze, Budapesten.

Spielberg 2009.01.29. 10:45:48

csak ne kelljen ott élni...

Plutonic 2009.01.29. 10:49:07

@mind2: Én azon döbbentem le, hogy ilyet VÉGRE le mert írni valaki.
Annyira igaz az egész, hogy szinte már fáj...
De én ezt már nem fogom megvárni, szerintem.
Eddig szartam a politikára, de mostanában sajnos egyáltalán nem tudom figyelmen kívül hagyni.
És forog a gyomrom rendesen....

movhu 2009.01.29. 10:49:07

Most nem azért, de egy kis településre tökéletesen elég 1, azaz 1 db optikai szál. Úgy beszélnek róla, mintha az lenne a szűk keresztmetszet. Ma filléres eszközökből lehet 1 Gbit-et vinni egy szálon. Ezekben a falvíkban nincs annyi gép, ami ezt elhasználja.
De a másik oldal az a sajnálatos tény, hogy bizony vannak helyek, ahol nincs szélessáv, az igény ellenére sem. De mi nem vagyunk Dél-Korea, ahol van az államnak ilyenre pénze. Tapossa ki a vezetékes szolgáktatókból, hogy a területükön mindenhol kelljen tudniuk adni szélessávot. Ma még mindig van olyan falu, ahol rádiós a "vezetékes" telefon, és nincs csak GPRS lefedettség(=néhány tíz kilobit), és alapvetően a falu nem annyira szegény.

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2009.01.29. 10:55:18

@Vizibusz:

az az igazán rossz, ha a hülyeség elszántsággal párosul. meg némi korrupcióval.

de ez már mindennapos hungarikum...

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2009.01.29. 10:56:44

OFF:

@mind2: Meg is lepődtem, hogy az indexen megjelenhetett egy ilyen cikk... az SZDSZ készülődik a rugalmas elszakadásra? Vagy a cikkben említett friss, új megközelítéssel a szadeszra próbálnak célozni?

:ON

Carnivora (törölt) 2009.01.29. 11:09:42

@Vizibusz:

A szadesz egy pillanatra nem jutott volna eszembe , mint kedvezeményezett ... inkább az szdsz-mszp összenövésére célzott negatív aspektusban.

Tarackos Sül (törölt) 2009.01.29. 11:15:49

Most ez a komenista pártjelvény azt találta ki, hogy kiépítenek egy EGÉSZ optikai hálózatot az országban (a már meglévő telefon / stb mellé) csak azért, hogy néhány településen legyen net? Ezt a multikra történő nyomásgyakorlással nagyjából 0.000000001 % költségből is megoldhatták volna.

Carnivora (törölt) 2009.01.29. 11:23:14

@Tarackos Sül:

Netto baromság az egész ... a falvakat kétféle gazdaságos módszerrel lehet ellátni szélessávú nettel lásd. wifi , és a mobil internet fejlesztése ... ez az opitkásdi drága nem éri meg tipikusan a szoci nesze semmi fogd meg jól.

*észkép nélkül jobb*(L42) · http://kulloszaggato.blog.hu/ 2009.01.29. 11:29:20

csak egy példa...
az én falumban van szélessáv, és lenne még rá igény, de a matáv nem tud többet adni, mert már így is túlterhelt a vonal...tehát akinek nincs matávos, az kénytelen beérni mikrohullámuval..ami viszont borzasztó drága. 512 kB- 5080Ft-tehát személy szerint én is örülnék az üvegnek, hogy ha az előfizetésem nem is lenne kevesebb, de legalább valóban szélessávot használhatnék.abban viszont igazad van, hogy ez megint csak pénzkidobás, én is tudok it a környékünkön olyan településről, ahol a megélhetés is gond, oda igazán felesleges lenne bevezetni, márpedig, ahogy az ilyen kormányintézkedéseknél tapasztalhatjuk, nem a célszerűség, és körültekintés jellemzi őket.

martonx 2009.01.29. 11:35:00

Vajon a megcélzott falvak lakói az optikai kábelt is lopni fogják, vagy csak a rézkábelt szeretik?

Carnivora (törölt) 2009.01.29. 11:36:06

laca42 · vokanyneptanc.gportal.hu 2009.01.29. 11:29:20

Egyszerű lenne a megoldás csak nem ilyen seggfejeknek kellene irányítani, mint ez a Baja Feri ... felmérni a piacképes keresletet oda wifit, és a wifi szolgáltatót támogatni, hogy az adsl áron tudjon szolgáltatni. Ennyi.

Carnivora (törölt) 2009.01.29. 11:37:07

@martonx:

Optikát is szokták félévente itt a Budapest-Hatvan közti gerincet is megbontják kerül-fordul ... hátha réz alapon.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2009.01.29. 11:38:12

@laca42:

Igen, pár ember tényleg szop emiatt, hogy nincs rendes szélessáv ..

de hány előfieztő van rajtad kívül még a faluban ahol laksz?

Megéri 3-4-5 ember miatt kihúzni a kábelt+szerverek+routerek stb ?

Plutonic 2009.01.29. 11:47:50

@martonx: Üveget nem vesz be a MÉH. :)
Bár attól még megpróbálják szerintem, "biztos, ami tuti" alapon. :)

*észkép nélkül jobb*(L42) · http://kulloszaggato.blog.hu/ 2009.01.29. 11:59:50

@zero: hmm így is nézhetjük, de ha normális áron lenne itt is szélessáv, sokkal többen igényelnék.és ezt biztos forrásból tudom. amugy így is elég sokan vannak akik időben ébredtek és van matávos adsl-jük...no de itt nem is ez a baj, hanem megint fejetlen, át nem gondolt módon lesz az egész.
amugy itt van már egy matáv kábel csak kevés..tehát csak mégegy kábel kéne, mert az elosztónál van még hely...csak nem érdekli a matávot, neki nem lóvé még 15- előfizető,és ezért szopunk mi aranyáron mért internettel.

*észkép nélkül jobb*(L42) · http://kulloszaggato.blog.hu/ 2009.01.29. 12:02:14

@Carnivora: na igen, ez jó megoldás lenne, amugy más wifisek nem ennyire drágák, csak a miénk monopolhelyzetben van itt.ki is használja rendesen.
na, de majdcsak lesz valami.

Az EREDETI 2009.01.29. 12:04:45

Ha a szolgáltatóknak megérné, vagy legalább az érintett falvak lakói akarnák többségben, hogy legyen(és persze fizetni is tudnának a szolgáltatásért) akkor már lenne. Így mi lesz? támogatás fog járni a netre?

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2009.01.29. 12:24:52

@Az EREDETI:

jaja ..szociálsi internet, ócsóbbért ...

ha pedig azt sem fizeti, akkor védendő fogyasztó lesz :)

SirBors · http://kisby.blog.hu/ 2009.01.29. 12:32:00

Pont erre van szüksége az országnak a jelen helyzetben, hajrá-hajrá Feri2!!

Roxvox 2009.01.29. 12:51:13

Megélhetési védett internetfogyasztó :DDD

*észkép nélkül jobb*(L42) · http://kulloszaggato.blog.hu/ 2009.01.29. 12:53:49

"" megélhetési védett internetfogyasztó"" ez jó, de asszem a habfehér bőrömmel megint kimaradok ebből is, jól gondolom?

Roxvox 2009.01.29. 13:01:25

@laca42:
Nem hogy kimaradsz, még az övékét is te fizeted :)

Higany 2009.01.29. 13:10:19

Tudom hülye kérdés, de ilyen célokra máshol miért mikrohullámú hálózatokat használnak? Mondjuk olcsóbb és egyszerűbb? pfff

more 2009.01.29. 13:33:28

hallohallo, zero, eric, laspalmas!!! abbol a kettotok altal is belinkelt fasza indexes cikkbol nem lesz poszt???
nem artana megragni a temat, nemde? az kivetelesen anti-vastagbor, de legalabb eloremutato...
btw ki a szerzo? tudja vki?

br · http://www.szalaiannamaria.net 2009.01.29. 13:42:04

@Psychonaut: Lefordítom, aztán küldöm a linket a külföldi ismerősöknek, mert eddig nem tudtam leírni, hogy mi a Magyarország.

Plutonic 2009.01.29. 13:50:09

@br: Sajna én meg ezzel a szarral dolgozom....
Megjegyzésbe tedd hozzá, hogy akinek nem muszáj, az ne jöjjön ide...
Annyira pocsékul élem már meg azt, hogy itt kell lennem, hogy nehezen viselem néha magamat. :(

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2009.01.29. 14:25:02

@more:

Nem lesz belőle poszt. Mi is le vagyunk döbbenve, anynira remek írás. Nincsmit hozzáfűznöm: küldöm emailen akinek csak tudom!!!

HZ323F · http://www.hotdog.hu/user_prof.hot?user_id=33417 2009.01.29. 21:01:36

Hát ez tényleg komoly probléma... Arra még nem gondoltak, hogy sok településen a házakban nincs pezsegtetős yakuza??? (meg néhány Don, höhö)

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2009.01.30. 00:01:13

@Carnivora:

1945-ben is összeomlás volt. Képzeld mi lett volna, ha már akkor elhúz az összes ember.:-/

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2009.01.30. 00:08:38

Érdekes, senkinek nem szúrt szemet, hogy éppen a szocik akarnak országos gerinchálózatot kiépíteni? Előbb talán magukkal kéne kezdeniük.;-)

br · http://www.szalaiannamaria.net 2009.01.30. 03:28:58

@br: sortores.blog.hu/2009/01/29/publius_hungaricus_1

Közben sikerült fordítani, meg kijavítani pár hibát az első alkalommal elkövetett vázlatban.

WDM 2009.10.09. 13:44:01

Nem értek egyet.
Közel két éve járok egy kicsi alföldi településre, ahol nincs munkalehetőség, a lakosság nagy része munkanélküli, vagy rokkantnyugdíjas, főleg idős emberek, vagy szegény családok, többségük vályogházban lakik. Vettem ott egy házat és sok időt töltök velük.
A véleményed teljesen logikus lenne, de jól látszik, hogy nem jársz ilyen helyeken. A helyzet az, hogy az internetre szinte mindenkinek van igénye. Annak is, akinek nincs a lakásában fürdőszoba, WC, vagy nagyon szűkösen élnek. Ezt bizonyítja a tény, hogy környezetemben (itt most a szomszédokra, ismerősökre gondolok), szinte mindenkinek van netje, csak most a drága mobil internetet kénytelenek használni, a sebesség persze csapnivaló (maximum EDGE), hogy az 1G, vagy 3G korlátról ne is beszéljünk, bár azt nehéz túllépni ilyen csatlakozásnál, de azért előfordult már olyan, hogy a nyugdíjas szomszéd néni átváltott egy-egy alkalommal 5G-ra, mert a túlhasználat ugye igencsak drága...
Természetesen ez a hirtelen "elterjedtség" annak köszönhető, hogy egyáltalán megjelent néhány mobil szolgáltató, így az azóta eltelt egy év alatt a környezetemben minden szomszédomnak lett (mobilos) netje. Ezekben a családokban nyugdíjasok, vagy rokkantnyugdíjasok élnek, bár egyiküknek 18 év alatti gyermeke is van. (Nem, a netet nem csak ő használja, a szülei legalább olyan aktívak, a motiváció nem kizárólag a "gyerek felzárkóztatása" volt).
A társas kommunikációra tehát a közhiedelemmel ellentétben még az apró falvakban is van komoly igény. Hogy mire használják a netet, miért vágynak rá? Ahogy látom, nagyjából ugyanazért, mint bárhol máshol, kapcsolati hálót építenek, csevegnek, és maileznek, információt gyűjtenek, fényképeket cserélnek, mp3-akat szereznek stb. Legelső kipróbált és gyakran használt) alkalmazások az iwiw, google, youtube, facebook, tagged, és a bennük megtalálható játékok. A jelenség teljesen azonos a mobilnál és a nagyvárosi internetnél megfigyelhetővel: ha már egyszer kipróbálták, nem hajlandóak lemondani róla.
Tehát lehet feltételezni és fanyalogni, de a tények nem azt igazolják, amit leírtál. Beszélj még olyanokkal, akik sok időt töltenek el a kis községekben, falvakban élőkkel, és kérdezd meg őket, mik a tapasztalataik. Ezen a kis 150 fős településen (amely a legközelebbi kisvárostól 15 km-re van) komoly igény van a széles sávra, már 1 éve a lehetőséget keresik, hogyan tudnának "valódi" szélessávú elérést vásárolni (legalább 1 Mbit/s, tehát ADSL, vagy kábel), még a nyugdíjasok is tudják, hogy a multi telco cégeknek nem profitábilis ADSL-t kiépíteni, holott akár írásba is adnák, hogy fejlesztés esetén szerződést fognak kötni (de amúgy sem egészen értem, hogy pl, a T-Mobile előfizetések száma miért nem elegendő biztosíték erre. Arra célzok, hogy a Magyar Telekomnál ezek az adatok rendelkezésre állnak, látják hogy hűségszerződések kötik az ügyfeleket, tehát megalapozott a tartós szélessávú hozzáférési szerződés... na igen, nyilván költségmentesen jobb az a magas bevétel, mintha fejleszteni kellene...) A fentiekből jól látszik, hogy a multik nem érdekeltek a szélessávú hozzáférések kiépítésében, így az NDK gondolata teljesen megalapozott. Mint ebből a commentből látod, piaci oldalról is. Néha nem értem, mit gondolnak az emberek a kis falvakban élőkről, mit csinálnak ők egész nap? Nézik a darvak vonulását? Csak kapára, metszőollóra van igényük, meg egy kis szalonnára? Hol láttatok ilyet? Ugyanúgy van mobiljuk (kivétel nélkül, sőt a szomszéd rokkantnyugdíjasnak X-Boxa is, nem a legújabb, de hsználja... ) Hogy honnan telik számítógépre? Sehonnan. Többnyire ingyen kapják rokonoktól, ismerősöktől, amikor azok lecserélik a gépeiket újabbra. Nezetni még teljesen jó az a 4 éves gép. És például naplementét fényképeznek, majd felteszik a Google Earth-re (Panoramio), akár hiszitek, akár nem. Akit érdekel, megmutatom neki a linket, lásson csodát.
Ja, hogy szerintetek falun nem ezzel kéne foglalkozni? Miért? Csak New Yorkban, Amsterdamban és Budapesten kell ilyet csinálni? Ha így lenne, valóban nem lenne szükség az NDK-ra. Ha már ezt akarjuk mindenáron bizonyítani. De ezt akarjuk? Hm?

süti beállítások módosítása