Végre kiderült, hogy hány forinttal támogatta a Szerencsejáték Zrt. a remek hangulatú Sajtófeszt 2009-et (régebbi nevén: Népszava Feszt). A rendezvényre a Reakció látogatott ki, és egy teljesen hagyományos MSZP-s kampányrendezvényen találta magát, egy halom szoci fejesel, meg pár nyugdíjas érdeklődővel.
Ami a lényeg, hogy még a Népszavában olvasható is volt: a rendezvényt Népszava, a Klubrádió, az ATV és a Vasárnapi Hírek szervezi, házigazdája Szanyi Tibor, támogatója pedig a Szerencsejáték Zrt. és a Táncsics Alapítvány.
3 millió forintot fizetett a Szerencsejáték Zrt. a rendezvényt szervező Angyalföldi Hagyományőrző Egyesületnek. A civil szervezet egyszerűen benyújtott egy reklámajánlatot a Szerencsejátékhoz, melyben egyik rendezvényének reklámhelyeit ajánlotta fel.
Ami kissé furcsa, hogy a teljes sikerrel. Azt hinnénk, a válság hatására minden egyes forintot megvizsgálnak, megrágnak, amit reklámra költenek. De a teljesen "noname" Angyalföldi Hagyományőrző Egyesület egyből megkapta a 3 milliót. Gondolom, kaptak egy telefont valamelyik pártközpontból, hogy ez a mi fedőalapítványunk, ne nagyon akadékoskodjatok már ...
A Szerencsejáték azzal védekezik, hogy nem pártalapítvány, hanem egy civil egyesület adott ajánlatot, különben sem tudják megítélni, hogy egy rendezvény inkább civil jellegű, vagy inkább politikai.
Igazuk is van.... hiszen Szanyi Tibor rengeteg civil fesztiválon szokott házigazda lenni, nagyon zavaró, hogy mikor civil és mikor MSZP-s politikus.
Végül reklámfelületet vásároltak a 6 órás rendezvényre. 3 millióért.
Íme:
Somorai László (marketing igazgatója) szerint nem lehet összemosni a mecenatúrát, a szponzori tevékenységet és a reklámozást:
"Nem szponzorai voltak a Sajtófesztnek, hanem "csak" reklámokat helyeztek el.
Ez utóbbi esetben - az előbbiekkel ellentétben - tisztán piaci szempontokat vesznek figyelembe a Szerencsejáték szakértői, így volt ez a Sajtófeszt esetében is. A marketingosztályon megbecsülik, hogy hányan látogathatnak ki az eseményre, és hogy a jelenlévők mekkora vásárlóerőt képviselnek majd. Ezek alapján döntik el, hogy a cég milyen mélyen nyúljon a zsebébe. Nem értékelési szempont és nem is tudjuk, hogy politikusok szerepet vállalnak-e a rendezvényeken, mindig a projekt a lényeges, tehát az, hogy hány játékost hoz a rendezvény.
Ha civil, hagyományőrző egyesület a szervező, akkor ez náluk egy civil rendezvény. A cégnél nincs olyan mechanizmus, amivel ki lehetne szűrni a pártrendezvényeket."
Tóth Orolya, a ZenithOptimedia ügyvezetője kissé más megvilágításba helyezi a vérprofi marketinges Somorai szavait:
"A piaci tapasztalatok alapján egy kereskedelmi ügyfél fél-egymilliós költés esetén általában 20-25 ezer embert vár el a szervezőktől, akik a rendezvény sikertelensége esetén a legtöbb esetben különböző formákban kártalanítják a reklámozókat.
Hárommillió forintért 2 hetes reklámoffenzívát lehet folytatni a rádiókban vagy az interneten, hárommillió forintért egy hónapra mintegy 150 city-light helyezhető el Budapest legforgalmasabb pontjain, óriásplakátokat lehet elhelyezni közlekedési csomópontoknál, vagy éppen mintegy félmillió emberhez lehet eljutni televíziós hirdetéseken keresztül."
A Reakció szerint a rendezvényen még 100-an sem voltak, de az Angyalföldi Hagyományőrző Egyesület vezetője, Práth Gyula szerint 2-3 ezer(!) látogató volt a kulturális jellegű (!) rendezvényen. A rendezvény kb. 2 millió forintba került, és csak a Szerencsejátéktól 3 milliót, a Táncsics Alapítványtól (MSZP) peidg 4 milliót kaptak.
Remek üzleti érzéke van Práth Gyulának, aki annyira civil, hogy jóformán ő maga egy két lábon járó civilek prototípusa. (Práth a XIII. kerületi Klub Next vezetője, a Fiatal Baloldal volt kerületi elnöke, a Somogy megyei Egészségbiztosítási Pénztár volt vezérigazgatója).
Egy belsős szerencsejátékos elmesélte hogy is működik ez. Ahogy sejtettük, pontosan úgy:
"Ha világos, hogy egy rendezvény támogatása kiütné a biztosítékot, akkor azt nem támogatja a Szerencsejáték. Persze az is igaz, hogy a cég kritikusabb a mindenkori kormánytól távolabb álló szervezetek támogatásával, mint a kormányközeliekkel. Ha egy adott szervezet közismerten kritikus a kormány politikájával szemben, akkor nehezebben jut szponzori vagy másmilyen támogatáshoz.
A céget sokszor emailben keresik meg a politikai szereplők, például egy-egy rendezvényre figyelmeztetve a vezetőséget, vagy azzal, hogy jó lenne így és így dönteni egy adott kérdésben.
Ilyenkor a vállalat saját érdekében valamilyen formában megpróbálja akceptálni a kérést, ha az nem ütközik jogszabályba, ha nem tűnik rémisztő hülyeségnek és nem is kerül borzasztóan sokba. Ugyanakkor, ha a támogatandó cél megfelelőnek tűnik akkor az ellenőrzés valóban elég formális."
Csak amolyan érdekesség gyanánt:
Barabás János
Az MSZMP agitációs és propagandaosztályának egykori helyettes vezetoje.
A Szerencsejáték Zrt. felügyelőbizottsági elnöke. Lánya, Barabás Andrea programkoordinátorként tevékenykedik Dobrev Klára Egészséges Településekért alapítványánál (s neve tanúként szerepel az Altus Zrt. cégbírósági papírjain).
Somorai László
A KISZ KB egyetemi-főiskolai osztályának beosztottja, majd az Unió a Demokratikus Szocializmusért nevu "reformszervezet" munkatársa. Alapításakor tagja az Altus Rt. igazgatóságának.
Az állami tulajdonú Szerencsejáték Zrt. kommunikációs igazgatója.
Varga László
A Magyar Úttörők Szövetsége országos tanácsának egykori főtitkára, az elöző ciklusban az MSZP parlamenti képviselője. 2001-ig az Altuskörbe tartozó Béta-Roll Hengergumizó Rt. felügyelőbizottságának tagja.
Egy éve a Szerencsejáték Zrt. igazgatósági elnöke, s közben a Nagy Imre-féle Corax-Bioner Zrt. felügyelőbizottsági tagja.
Székely Gábor
A főváros gazdasági bizottságának SZDSZ-es alelnöke. A BKV felügyelőbizottságának elnöke. A Szerencsejáték Zrt vezérigazgatója. Rgy igazi "ellenzéki" politikus egy állami vállalat élén.