Skip to content


       Szűrés lista

36 évesen 154 ezer forintos nyugdíj

Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság közzétette az öregségi nyugdíjasok ellátásainak összegét születési idő szerinti bontásban (pdf).

Az öregségi nyugdíj a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló törvényben meghatározott életkor elérése és meghatározott szolgálati idő megszerzése esetén járó nyugellátás.

Az öregségi nyugdíjak közé soroljuk az öregségi nyugdíjat, a korkedvezményes idő beszámításával megállapított öregségi nyugdíjat, a szolgálati nyugdíjat, az egyes művészeti tevékenységet folytatók öregségi nyugdíjait, az előrehozott öregségi nyugdíjat és a csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíjat.

Az Index szerint kommandós a 36 éves nyugdíjas ... bár én egy kicsit soknak tartom, hogy 1317 nyugdíjas kommandósunk legyen. 
Pontosabban:
"az összes 36 és 40 éves kor közötti öregségi nyugdíjban részesülő a fegyveres erőknél dolgozott, munkájuk során különösen kiemelt kockázatnak voltak kitéve (például a kommandósok vagy a Köztársasági Őrezred egyes munkatársai)".

Amúgy meg miért kell nyugdíjat kapnia 36 évesen? Ereje teljében van, ha nem tud tovább dolgozni, mint kommandós, vagy kormányőr, keressen magának valami más munkát. Élete végéig, akár 50 éven keresztül kapja az állambácsitól a nyugdíjat?

Lipcsei Péter is elmehetne ezzel az erővel nyugdíjba.

Nonszensz.

 

És akkor részletesen, Magyarország összes nyugdíjasa, az összes kifizetett nyugdíj a 2010. januári adatok alapján.

2 980 277 nyugdíjas (mind szavazó, és mind az államtól kapja a pénzt), havi 249,5 milliárd forint nyugdíjkifizetésekre.

Az egy évben 2994 milliárd forint.

És 750 ezer rokkantnyugdíjas. Aminek a fele, 375 ezer fő korhatár alatti.

Szlovákiába nagy felháborodást váltott ki, mikor 70 ezerre emelkedett a rokkantnyugdíjasok száma. Megjegyzem, Szlovákiában 5,3 millióan laknak.

 







13. havi nyugdíj, mi? Idióták...

Címkék: társadalom válság

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr571944482

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: 141. Kormányőr vs. vagyonőr 2010.04.23. 22:08:48

Vagyonőr és kormányőr összehasonlítás. A Vastagbőr megint remek cikket közölt le, mely szerint vannak olyan nyugdíjasok ma Magyarországon, akik 36 évesek, és a nyugdíjuk 154000 Ft havonta. Megtudták, hogy sok ezen fiatalemberek közül pl. kormányőr volt...

Trackback: Bongból "cigizett" Meggyes - Napi legalja XIII. 2010.04.23. 20:15:30

Esztergom botránypolgármesteréről már korábban lehoztuk a füvezését bizonyító képsorokat és videót valamint ismerőse tanúvallomását. A botránypolgármester nem adja fel a bizonyító videó hatására már a történeten is változtatott. Korábban azt mondta, ho...

Trackback: Veszélyben van az időskora! 2010.04.23. 11:59:18

A nyugdíjellátás egyre rosszabodó helyzete korunk egyik legnagyobb társadalmi dilemája, holott éppen a nyugdíj esetében rendelkezünk egy ritka befektetési értékkel, ami a probléma megoldását egyszerűvé és mindenki által elérhetővé teszi: elegendő időve...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vontod75 2010.04.24. 16:24:49

@Donna (Cara)mba: Van többféle modell. De azért érdemes lenne elgondolkodni a Jobbik féle csendőrségen.
Nagyon sok helyen van csendőrség, van ahol carabineri, van ahol zsandár, de olyan is ahol poícia miltar a fedőneve. :D

Marcellusca 2010.04.24. 16:25:12

@vontod75: Persze.
Addig, amíg hatalomra nem kerülnek. :)

Marcellusca 2010.04.24. 16:26:27

@Donna (Cara)mba: Ne is ellenkezzé' velem, Asszony! :DDDDDDDDDD

vontod75 2010.04.24. 16:26:27

@vontod75: Már megint elqrtam. :D Carabinieri, carabinieri, carabinieri.

Marcellusca 2010.04.24. 16:28:04

@vontod75: Na, jóvan. :)))
De, ha mégegyszer elrontod, 25-ször kell leírnod! :DDDDDDDDD

Donna (Cara)mba 2010.04.24. 16:33:16

@vontod75: Most én egy zsaruba botlottam? ;-D
Amilyen ingatag vagyok, mindjárt megváltoztatom a rendőrségről a véleményem;-D

vontod75 2010.04.24. 16:44:19

Úgy látom a hőzöngők már leléptek ezért pár gondolat még.
Többször részt vettem felvételi eljárásban, ahol a rendőr alapanyaggal először találkozik az ember. Szörnyű. Ezért a pénzért, a korai nyugdíjért, a társadalmi megbecsültség hiánya miatt olyan silány emberanyag érkezik, hogy volt olyan nap, hogy 20 jelentkezőből egy sem volt alkalmas! Persze lehet elvenni a kedvezményeket, lehet rugózni itt hogy a köcsög ávós, mocskos fasiszta (függően hogy kivel intézkedsz) már 36 évesen el mehet nyugdíjba. De tudomásul kell venni, hogy ha ezek nincsenek még ilyen silány alapanyag sem lesz. Folyamatosan hiányzik több ezer rendőr, gyakorlatilag nem lehet feltölteni, mert nincs presztízs, nincs megbecsültség, nincs pénz. Null kilométeres járőr 90-120 nettó között keres, ha jól kihúzza és szerencséje van 25 év szolgálati viszonnyal keres majd nettó 160-170et. Ha nem akkor marad a havi nettó 130 körül. Ez lehet, hogy sok pénznek tűnik egyeseknek, de mint korábban említettem a rendőrségnél folyamatosan van felvétel.
Azt se felejtsük el, hogy korábban is lehetőség volt a nyugdíj, de valamiért mégse mentek nyugdíjba a rendőrök. Talán ennek az okait kellene kissé boncolgatni. Miért lett hirtelen fő ellenségképnek beállítva a rendőrség, kinek az érdeke hogy folyamatosan átszervezik a rendőrséget, miért van az hogy amellett hogy iszonyatos pénzek mennek el a közbiztonságra és alkalmatlan eszközökkel, spártai körülmények között kell dolgozni? Nem véletlen, hogy pánikszerű menekülés vette kezdetét.
Rúgjunk hát még bele a beteg oroszlánba, adjunk neki, csak ne felejtsük el hogy bizony itt köröznek már az éhes hiénák és nálunk nincs semmilyen eszköz amivel megvédhetnénk magunkat.
És akkor még nem is említettem a rendőrségi korfát, amiből hiányzik egy generáció, van olyan hely, ahol a "közrendőrök" átlagos szolgálati ideje alig haladja meg a három évet!!!
Bocs ha kicsit hosszúra sikeredett, de ez már kikívánkozott belőlem.

Donna (Cara)mba 2010.04.24. 17:25:50

@vontod75: El se hiszem! Hízelgek egy kicsit: én életemben nem sok zsaruval találkoztam, nem is gondoltam volna róluk, hogy értelmes is van közöttük:(
Azért amiket írtam a zsarukról, szerencsém, hogy nem kell úgy odanyújtanom mondjuk neked a jogsim, hogy az áll benne: Donna Caramba:-)))))
A gondolataidat érdemes végig gondolni. Kár, hogy nem én leszek a belügyminiszter, mert máris tanácsadómmá fogadnálak:)
Jól sejtem, nem mostanában néz ki neked egy jó kis tanácsadói állás? Tudod miért? Mert végiggondolsz egy problémakört. Na ez az, ami eddig "ott nagyon fent" senkinek nem kellett!

2010.04.24. 17:39:48

@már nem zsaru: Nem az a kérdés, hogy van-e, aki 36 évesen alkalmatlan a fegyveres szolgálatra, hanem az, hogy aki, az miért ne tölthetne be bármilyen más munkakört akár a yardon, akár a civil életben? Érdemei elismeréséül fizesse be a testület egy szabadon választható OKJ-s tanfolyamra, és kész. Attól, hogy valaki rendőrnek ilyen vagy olyan okból alkalmatlan, lehet még belőle remek nyomdász, autószerelő, vámügyintéző, bolti eladó, lovász, szakács, kamionsofőr, vagy bármi egyéb hasznos tagja a társadalomnak. 36 évesen.

@Lone Wolf: érdekes, Kádár rendőrei őszülő halántékkal is kibírták azt a nagy-nagy megterhelést.

nyílméregbéka 2010.04.24. 17:44:39

@vontod75: igen, ezek jó gondolatok. És ez szomorú. Tulajdonképpen leírtad, ami engem is nyugtalanít, hogy tkp. a rendőrség mostanában egyáltalán nem azért van, hogy megvédjen minket, hanem hogy különféle politikai játszmák eszköze legyen. Nem a rendőrök hibája, de a személyes komfort- és biztonságérzetemet rohadtul csökkenti :-(

2010.04.24. 17:44:45

a jövőre nézve volna egy javaslatom: a kommandósokat, és más veszélyes helyen dolgozókat meg kellene fizetni, és amikor már nem tudnak kommandózni, akkor eldöntheti, hogy a megtakarított pénzéből él, vagy másutt dolgozik tovább.
mert igy ugye a nyugdijkasszából fizetjük őket, egy olyan kasszából, amibe ők nem sokat fizettek be.
Ez a más faszával a csalánt tipikus esete.

nyílméregbéka 2010.04.24. 17:45:52

@csernaja obca: Kádár rendőreit nem vonszolták bíróság elé, ha netalántán csúnyán néztek egy-egy bűnözőre, hanem megdicsérték érte. Mit tesz isten, a bűnözőkkel is könnyebb volt elbánniuk.

2010.04.24. 17:58:30

@vontod75: 90-120 nettó csakugyan nem sok, de a vázolt probléma általánosan jellemző a közszférára. Jelenleg ott tartunk, hogy egy bármilyen középfokú végzettségű pályakezdő közalkalmazott törvényes illetménye a szakmunkás minimálbér alatt van, egy szerkezeti lakatos vagy CNC esztergályos szó szerint értsd, hogy pótolhatatlan veszteség egy közintézmény számára. Egyszerűen visszakérik az önéletrajzukat, amikor meghallják, mennyi a bér. De erre a problémára a bérek rendezése a megoldás, nem az erejük teljében lévő, hatékony munkához szükséges tapasztalatokat éppen csak összegyűjtött szakemberek nyugdíjazása!

2010.04.24. 18:01:39

@nyílméregbéka: Ez is egy megoldandó probléma, de attól tartok, hogy a megoldás nem az életerős fiatalemberek tömöges nyugdíjazása.

2010.04.24. 18:06:05

@nyílméregbéka: Ez is egy megoldandó probléma, de attól tartok, hogy a megoldás nem az életerős fiatalemberek tömöges nyugdíjazása.

Marcellusca 2010.04.24. 18:43:16

@Donna (Cara)mba: Én találkoztam már, nem egy, többdiplomás rendőrrel.
Alapvetően semmiben nem különböznek a civilektől. :)
Ugyanolyan érző, szerető, bulizós fickók. :D

Jurganov 2010.04.24. 19:18:00

@Marcellusca: civilben :) csak aztán felhúzzák az egyenruhát, hát...

Roxvox 2010.04.24. 19:20:21

Az ilyen 36 éves nyugdíjasok miatt szűnt meg a 13. havi nyugdíj intézménye.

Marcellusca 2010.04.24. 19:28:17

@Roxvox: Az. Kösz. Ez az 1300 miatt.

Roxvox 2010.04.24. 19:44:56

@csernaja obca: "érdekes, Kádár rendőrei őszülő halántékkal is kibírták azt a nagy-nagy megterhelést."

Hiába ez a demokrácia nagyon megterhelő, már 36 évesen kinyírja az embert. :)

Marcellusca 2010.04.24. 20:06:08

Úúúúú, most volt az IHM.sóban egy favicc:
- Mit csinál a hekker a sitten?
- Letölti a büntetését.
xD

venszivar 2010.04.24. 20:38:59

@vontod75: Te aztán tudsz zsonglörködni a számokkal !!! 90-110 eFt-al kezdenek s 25 KEMÉNY év után 130-al mennek nyugdíjba !!! Évi 1000 Ft fizú emelés jön ki. Ekkora baromságot !! Közben az ingyen lakás ???? Más egyébb..........Mikor elmegy 45-évesen nyögdíjba , úgy a 80%-a elmegy vagyonvédelmi céghez.........tüzóltók s volt katonákkal vannak teli az ilyen "cégek" !!!! Nyugdíj + még úgy 100-120 e . Úgy már csak kibírja az a sok 45-éves még 10-20 évig. Szegények !!!!

órarugógerincű felpattanó 2010.04.24. 20:53:04

@Marcellusca: Komoly bünti a kopipészt világában :D

órarugógerincű felpattanó 2010.04.24. 20:54:56

@vontod75: Ne sértődj meg, nem személyeskedés, de aki bekerült a rendőrséghez, annak a nagy része is khm, szerény képességű.

vontod75 2010.04.24. 21:02:07

@órarugógerincű felpattanó: Most gondolj bele mi lesz ha még ennél is szerényebbek lesznek.

órarugógerincű felpattanó 2010.04.24. 21:08:12

@vontod75: Igazából szerintem mindegy, mert ez a rendőrség így, ahogy van egy ruppót nem ér. És ez nem az emberanyag hibája.

Az alapoktól kellene átalakítani az egészet, kezdve a rendőrségi törvénnyel, azután a képzéssel, és a felszerelésükkel. Csak éppen az a baj, hogy minden más pénz és akarat kérdése, viszont tiszti kart nem lehet elővenni az ingujjból, és anélkül bármiféle változás papucs orrán pamutbojt.

alex58 2010.04.24. 21:42:18

@vontod75:

Nagyon igazad van amikor azt feszegeted, hogy valamilyen oka van annak, hogy most miért mennek el ilyen hamar nyugdíjba a rendőrök és miért nem mentek el régebben. Ezt igen hosszan lehetne részletezni, röviden csak annyit : más korban éltünk, teljesen másak voltak a feladatok, az elvárások és más volt az elismerés is. Nem az anyagi, hanem a társadalmi és a szakmai elismerésre gondolok.

Ami a jövedelem alakulását illeti, abban viszont pontatlan vagy, mert 25 év alatt óriási változások voltak / lesznek a bérezésben, így azt most nem lehet megmondani, hogy a 90 ezer nettóval felvett járőr 20-25 év múlva mennyit kereshet majd és az az összeg mennyit fog majd érni akkor.

Csak a magam példáját említve: 1980-ban tisztként 4300 Ft-al szereltem fel nyomozónak , ez akkoriban egy segédmunkás bérének kb. a másfélszerese volt, de egy pár éves szakmai gyakorlattal a közeli ipari nagyüzemekben egy szakmunkás ettől többet vitt haza.
Egy bruttósítás, egy rendszerváltás, meg többszöri előléptetésem és magasabb beosztásba kerülésem után - még mindig beosztottként - 1994-ben a családi és egyéb pótlékokkal együtt már hazavittem 38.000 Ft-ot is, de a pénzünk romlása miatt ezzel sem éltem sokkal jobban mint 10 évvel korábban.

1996-tól indult be a bérek rendezése, így néhány év alatt a beosztott rendőrök nettó jövedelme kb. 3x, a vezetőké kb. 5x akkora szintre emelkedett. 2008-ban, amikor nyugdíjba mentem, egy nyomozó már 120-130.000 Ft-al kezdett, ami a segédmunkás bérének már több mint kétszerese volt, az más kérdés, hogy ez mire volt elég ( az ismert mondással az éhenhaláshoz sok, a megélhetéshez kevés).

Lehet, hogy a most felszerelők 20 év múlva a lakosság többi tagjához képest kiemelt bérezést kapnak majd, de az sem kizárt, hogy azzal is kitörölhetik majd a feneküket.

Mivel volt alkalmam belülről látni a fiatal rendőrök tömeges nyugdíjazását, elárulhatom, nagyon kevesen voltak közöttük, akik meg is érdemelték ez a hatalmas kedvezményt, sajnos nagyon sokan már évekkel előtte csak vegetáltak, a meló csak másodlagos volt a számukra, mert állandóan azon agyaltak, hogy beszámítják-e majd a szakközépiskolát vagyis nyernek -e még 4 évet. Az ilyenek nyugdíjba kerülése után nem hagytak túl nagy űrt maguk után, csak az volt a baj, hogy a megüresedő helyükre nagyon sokáig nem lehetett felvenni senkit, vagy ha mégis, csak zöldfülü kezdőket, akik pár évig még nem voltak teljes értékű munkaerők.

Szerintem ezt a nyugdíjazásról szóló polémiát egyszerűen le kell már zárni egy normális törvénnyel, több szót szerintem a lakosság részéről már nem érdemel ez a téma, gaz "állam bácsi" még pár évtizedig valóban mélyen a zsebébe nyúlhat majd a pár ezer " tini" nyugdíjas eltartása miatt.

alex58 2010.04.24. 21:47:50

@órarugógerincű felpattanó:

MIntha már régen ismernénk egymást ! Én is ugyenezt vallom már vagy 10 éve: új rendőrség kellene, új szervezeti alapokon, új képzési és továbbképzési rendszerrel, sokkal kevesebb vezetői szinttel, sokkal nagyobb végrehajtó állománnyal. Csak az a baj, hogy a politikusok nem a hozzánk hasonlóan gondolkodók véleményét kérik ki.

Cartman (ex Cartman) 2010.04.24. 22:02:08

@vontod75:
Két dolog.

1. "Null kilométeres járőr 90-120 nettó között keres" Pont mint egy null kilométeres tanár (ő a kb. 90), vagy egy null kilométeres orvos (ő inkább a 120). Igazságtalan?

2. Ha amit a korengedményes nyugdíjra költünk, azt inkább munkabérre fordítanánk, akkor egyrészt nem mennének el olyan gyorsan a tapasztalt szakemberek nyugdíjba, másrészt a fiatalok számára is vonzóbb lenne a szakma. Sokkal-sokkal jobb (motiváltabb, válogatottabb) állomány dolgozna tehát, kb. ugyanennyi pénzből.

Marcellusca 2010.04.24. 22:03:51

Ez

www.origo.hu/uzletinegyed/hirek/20100423-az-apeh-kozzetette-a-legfrissebb-feketelistajat-az-adosokrol.html

engem jobban bosszant, mint a 40 éves nyugdíjasok.

Hogy a búbánatba lehet többmilliós adótartozást összehozni, magánemberként?
Cégekről ne is beszéljünk!

pakesz (törölt) 2010.04.25. 01:09:27

@Marcellusca: hat akkor legyel szives odamenni arra a blogra ahol azt targyaljak...
majd en is odamegyek es egyetertek veled, de engem itt az bant hogy tini nyuggerek vannak...
remelem nem fogjak elerni azt is hogy a 65 ev felettieknek levo ingyen BKV is jarjon nekik mar 45 evesen

pakesz (törölt) 2010.04.25. 01:13:53

@alex58: ""állam bácsi" még pár évtizedig valóban mélyen a zsebébe nyúlhat majd a pár ezer " tini" nyugdíjas eltartása miatt. "

nem ertelek, egyszer irod azt hogy mennyit rugoztak hogy a kozepiskola beleszamit vagy nem, masszor meg leirod hogy az allambacsi eltartja...
mintha ez a kozepiskola csak egy torveny ertelmezes lenne...
tudod amikor nyuggerekrol beszelunk akkor altalaban azert nem engedik el a kezuket(vagnak rendet koztuk) mert mar visszamenni nem tudnanak, na hat a 45 evesekkel miert ez lenne? ok meg nyugodtan visszamehetnek dolgozni, biztonsagi ornek pl.
de en nem aggodnek, a tini nyuggerek miatt, az APEH -et ra kell engedni aztan csokolom...

pakesz (törölt) 2010.04.25. 01:16:19

@Cartman (ex Cartman): pont ez volt a buszsoforokkel...
voltak a csokos oregek akik kaptak jo fizetest mig a fiatalok nem... mert onekik jart
amugy nem ertem, hogy miert kell a rendszert betartani???
ott a Zalkotmany tessek bemodositani, nem nagy ugy

2010.04.25. 06:46:42

@pakesz: A BKV-nál 900 Ft-os órabérrel KEZD egy buszsofőr. Az alap hangon havi 180e bruttó, erre jönnek még a műszakpótlékok, egyenruha, karácsonyi ajándékutalvány, ingyenbérlet az egész családnak, és ez a bér a szolgálati évek teltével autómatikusan emelkedik. És akkor a BKV a buszszakmának a legalja, ahova lasszóval fogdossák az embereket, most is kint van a honlapjukon, hogy van felvétel. Szóval azért annyira nem rossz a fiatal buszvezetők fizetése sem, még ha van is, aki többet keres...

altec 2010.04.25. 16:29:50

@Lone Wolf: bár a neved inkább lehetne fasz a naplopó zsanett kúró lehuzós geci rendőr, de elfogadom a lófasz jankót is, ha ez neked szimpibb. azt írod, 36 évesen már alkalmatlan a rendőr rendőrnek lenni!? miért? annyira azért nem vagytok széthajtva...egyáltalán nem, de persze lehet, csak én és az én ismerőseim találkoznak lusta, autóból trafizó, ügyeleten unatkozó, egy ujjal pötyögő szarfaszűakkal, mindenki más, szorgos bűnt üldöző rendőröket lát...olyanokat akik szolgálnak és védenek! és egyáltalán nincsenek szarból!
persze, a pedagógus, a pincér, a gk. vezető, a gyári melós, az újságíró emberek mind-mind szarból vannak ezért aztán a szar munkájukat akár 45 éven át is csinálhatják, míg a nyugdíjhoz jutnak, de hát egyikük sem a régi rendszer elkényeztetett talpasa, mint ti, akiknek ez a fizetségként a lakás mellé járt az aljas melóért akkor, és valami érthetetlen okból, máig megmaradt ez a kutyacsont......
a másik parasztnak üzenem, hogy szakadjon meg a melle, még ma ha lehet!

Marcellusca 2010.04.25. 17:49:08

@pakesz: Hinnye, bammeg, nehogy már meghatározd, hogy mikor melyik blogra menjek!!!
Felnőtt ember vagyok, majd azt én eldöntöm.

Marcellusca 2010.04.25. 17:53:01

@altec: Köszönjük, Emese!
Mit is akartál mondani?

Tudod mit?
Hagyjuk!

Periwinkle (aka A 40-es fantomja) · http://cido.blog.hu/ 2010.04.25. 18:02:14

A hozzászólások színvonalának meredek zuhanásából arra következtetek, hogy ez a poszt is Index-címlap lett.

Puska kellett volna ide, baszki...

Marcellusca 2010.04.25. 18:07:43

@Periwinkle (aka A 40-es fantomja): Az vót. :)))

Puskaaa???
A sok idióta azt sem tudta volna, hogy mi az a száraz fadarab! :)
De megmongyák a tutit. :D

Horizont 2010.04.25. 18:21:14

@Marcellusca:
Hát az a 70-es évekbeli 2 év sorkatonaság igencsak ráférne a mostani fiatal fiúkra (is). Persze lehet, hogy anyuci kicsi fiacskái megtömnék a pszichiáter váróját :DDD

Marcellusca 2010.04.25. 18:29:03

@Horizont: Hehe!
Nekem mondod, pestinek .... ? :DDDD
'97 közepéig kiképző voltam. Tudnék mesélni az egyre selejtesebb diszkópatkány 18 évesekről. :)
És szegények alig bírták ki azt az (akkor már asszem) 9 hónapot. Ollan megterhelő vo't szegénykéknek.
És én egy pösti, hotel-jellegű laktanyáról beszélek. :D

Horizont 2010.04.25. 18:45:40

@Marcellusca: Pedig már az úri grasszálás volt a régihez képest. Apukám még 3 évig volt katona 1950-től, de ő annyira örült, hogy besorozták, mert annyira szegények voltak. A férjem 2 évig volt '78-tól. Abban az időben hamarabb volt divat házasodni és szülni, így amikor bevonult 23 évesen 1,5 éves volt a gyerekünk. Nem volt könnyű, akkor még nagy volt a szerelem is, de nagyon jót tett neki, pedig akkor még nem is voltak elkényeztetett fiúk. Nyírségi fiúkkal volt, de olyan közösség alakult ki, hogy néha irigykedtem. Na ez is, meg egy csomó minden kimarad a fiúk életéből ami erősítené férfiúi létüket. Mint a Gárda esetébe látjuk igény mégis csak lenne rá....

Marcellusca 2010.04.25. 19:04:35

@Horizont: Hát, igen, a katonabarátságok. Ha igazi, akkor valóban egy életre szóló.

Sztori '90-es évek közepetájáról: Összefutok az udvaron egy volt "kopaszommal", aki ott maradt szolgálni, kérdezem, hogy most ugye örül, hogy egy évről 9 hónapra lecsökkentették a sorkatonai időt?
- Á, dehogy, Főnök.
- Ne szórakozzon már, hamarabb haza mehet, nem kell itt bohóckodni (én már rég bohóckodásnak tartottam azt, ami sorkatonaság néven futott!).
- Jó, jó, de mit csináljak otthon?
- Na, ez magas, hogyhogy mit?
- Főnök, én egy szabolcsi traktoros-gyerek vagyok. Még örültem is, hogy februárban hívtak be, mert így egy év múlva, februárban megyek haza, amikor kezdődnek a tavaszi munkák. De most mit csináljak tavaszig?
Hirtelen ledöbbentem, hogy még ilyen létezik? Viszont beugrott egy ötlet, úgyhogy mondtam neki:
- Figyelj! Jelentkezz szerződésesnek! Lesz 3 hónap próbaidő, amire teljes fizut kapsz. Ha nem tetszik, akkor is visszamehetsz kis faludba, azzal pont meglesz az egy év. Ha netán mégis megtetszik ez az élet, akkor itt is maradhatsz, nem kell a földet túrnod.

A végkifejlet: megfogadta a tanácsom.
Az egyik legjobb raktárosa lett a laktanyának, és asszem még mindig szolgál.

Horizont 2010.04.25. 19:14:26

@Marcellusca: Ez tetszett! Ma inkább elmegy a munkanélküli segélyért! Én mindig ilyen "dolgokat" siratok az előző rendszerből, nem a szocializmust magát. Csak azt, hogy a jót nem vettük át. Eltöröltek mindent és nem adtak helyette semmit és itt tartunk ahol tartunk. Ma nehezen képzelném el köztük pl. a bajtársiasságot, lehet, hogy otthagyná a társát is a harcmezőn a bajban! Ilyen "nagy" dolgok jutnak eszembe, de mondhatnék földhözragadtabb példát is.
Nem volt az rossz. Az élet iskolája fiúknak:))

altec 2010.04.25. 19:38:08

@Marcellusca: na, hát te is egy büdös katona tahó vagy....jellemző rád a csendőrpertus meséd ....aztán mi a lószar volt jó a seregben? a rengeteg kibaszás, a fokáztatás, a bugris műveletlen "hivatásos" állomány szemétkedése? börtönőrök voltatok, akiknek még centi se jutott! a dolgozó népet szolgáltad? melyiket? és mivel? nyelveket nem beszéltetek (most se) a harcászathoz hülyék voltatok (vagytok), igazán jellemző a nemzetvédelmi akadémia rektorának ámokfutása, pedig az tanult ember!
rohadjál meg, hány fiatalt szívattál szét? hánynak vontad el a kimenőjét, mert a "stokija" szar volt?nagynak érezted magad mi? pedig, hidd el, lenéztek téged a pestiek, mert téged csak le lehet nézni!mert mi a lófaszhoz értesz te pöcs?

altec 2010.04.25. 19:39:28

@Horizont: te tényleg ennyire hülye vagy? vagy csak provokálsz?

Lone Wolf 2010.04.25. 19:42:52

@altec: PARASZT VAGY ÉDES FIAM NEM IS KICSI!

A többieknek. Tegyétek szűrőre ezt az agyhalált lábon kihordó trollt! Nem érdemes vele foglalkozni.

Marcellusca 2010.04.25. 19:50:13

@Lone Wolf: Hol van Toplák? :)
Őt akarom!!!! :)))

Még ekkora seggfejet, mint ez az altec!
Bakker, nem is ismer, de pálcát tör felettem.
Na, neki abszolút kijár a F@SZKALAP szűrő!

Horizont 2010.04.25. 19:53:47

@altec: Na idefigyelj te agyhalott. Azt hittem ezt a fránya szűrőt én soha nem fogom használni. Nem gondoltam, hogy ilyen hamar kell, egy ilyen barom tahó paraszt miatt. Öcsi ennél nagyobb örömöd sose legyen az életben minthogy itt fröcsögsz. Keresed meg a gyógyszered és menj innen a francba, játsszál mással! Ezennel szűrtelek. Tehát ne fáraszd magad, hogy nekem válaszolsz, mert nem fogom látni! Agyő kispajtás!

El Topo (Sgt. Elias) 2010.04.25. 19:57:08

@Horizont:

Ez milyen marhaság már, nem azért mondom...
Én ugyan nem szűrök senkit, nincs szükségem ilyen mankókra, de ha szűrnék valakit, akkor sem mondanám meg neki. Miért spórolnám meg neki a gépelést?

Horizont 2010.04.25. 20:00:07

@El Topo (Sgt. Elias):
Gondolod, hogy egy nő csak simán szűr???
Úgy hogy nem mondja meg a véleményét előtte?
Nem ismered a nőket?
Bele is fulladtam volna mondanivalómba:))
Tényleg azt hittem soha nem szűrök nem bírom az ilyen mocskod stílust!

Lone Wolf 2010.04.25. 20:00:57

@El Topo (Sgt. Elias): "Én ugyan nem szűrök senkit, nincs szükségem ilyen mankókra, de ha szűrnék valakit, akkor sem mondanám meg neki."

Azért hogy idegesítsed? Ennél jobban a feltűnési viszketegségben szenvedő nagypofájú büdös bunkókat semmi nem zavarja!

altec 2010.04.25. 20:00:58

@Lone Wolf: kapd be bugris tahófasz/

El Topo (Sgt. Elias) 2010.04.25. 20:03:42

@Horizont:

Van egy csóka, aki szokott utánam szaladgálni különböző blogokba, és próbál kellemetlenkedni. Lehet hogy egy geci vagyok, de piszok jól szórakozom rajta, amikor hiába pattog, mint kecskeszar a deszkán.:D

Lone Wolf 2010.04.25. 20:03:43

@Lone Wolf: Kiközösíteni aztán kész! A szemétládákkal ezt kell csinálni! Aztán ha senki nem foglalkozik vele, és csak magában motyorászik, akkor egy idő múlva észbe kap és elhúz a redvásba. Vagy nem... de nem számít, mert már nem fog zavarni ha szűrőre raktad.

El Topo (Sgt. Elias) 2010.04.25. 20:04:44

@Lone Wolf:
Nem. Azért, mert élvezem, ha valaki, akit nem kedvelek, hiába fárad.

El Topo (Sgt. Elias) 2010.04.25. 20:09:14

@Lone Wolf:

Bölcsődés tempó, de ezt már akkor mondtam, mikor Zeroék bevezették a szűrőt.

Lone Wolf 2010.04.25. 20:09:18

@El Topo (Sgt. Elias): LOL! Végső soron ez is egy megoldás. XD Ha bírod idegekkel akkor csak csináld. Én is bírom, és van (volt) jó néhány ember, akivel így bántam el, de ez az abszolút vértahó kategória többet, jobbat nem érdemel. Egyszerűen nem vagyok halyandó ilyen véglényekre pazarolni az időmet. Legalább is, nem a végtelenségig. Már csak azért sem, mert a nyilvánosság élteti. Ha egyszerűen leszarod, az egy olyan tüske lesz az oldalában, ami élete végéig ottmarad, és mindennél jobban fáj neki.

Túl értékes az időm, hogy ilyennel töltsem el,amikor kellemesen elbeszélgethetek/vitatkozhatok/hülyéskedhetek is. ;)

Lone Wolf 2010.04.25. 20:10:56

Ja amúgy írogat is közben? Mert én már nem látom... :P

2010.04.25. 20:12:21

@Horizont: Csak azért bocsátom meg neked ezt a kiszólást, mert nőből vagy, és nyilván sosem voltál sorkatona. Nagyon tévedsz, ha azt hiszed, hogy olyan volt, mint a manapság divatos militarista túlélőtáborok, amikért súlyos tízezreket fizetnek az unatkozó gazdagok. Lófaszt! Egy totálisan érdektelen és értéktelen szarság volt, elvesztegetett év vagy évek (ki mikor vonult), én ugyan nem bánom, hogy az utódom kimarad belőle!

@Marcellusca: Szerintem meg valakiből pontosan abban a pillanatban lesz vén fingos, amikor először kimondja, hogy "ezek a mai fiatalok..."

Marcellusca 2010.04.25. 20:12:51

@Lone Wolf: Ja. ennyit:
@Lone Wolf: kapd be bugris tahófasz/

Lone Wolf 2010.04.25. 20:13:17

@csernaja obca: Ejjj ezek a mai fiatalok... XD

Marcellusca 2010.04.25. 20:16:21

@csernaja obca: Lehet.
Viszont időnként már a 10 évvel fiatalabbakon is lecsodálkozom. :)
Pedig nem is vagyok annyira öreg. :D

Marcellusca 2010.04.25. 20:17:46

@Tigeri: De ma jól van. :)
(Még) nem mondott hülyeséget. :)
Sőt!
A mai posztnál tök jó meglátása volt.

Horizont 2010.04.25. 20:27:25

@csernaja obca:
Azt is megfogadtam , hogy hozzád soha nem szólok miután simán "lefaszkalapoztál" régen. Nagymamám mindig azt mondta megbocsájtani lehet, de felejteni nem! Nekem más a véleményem a sorkatonaság "hatásáról". Kár, hogy nem érted amiről írok. Igenis kéne a fiúknak valami olyasmi mert ami most van az nem nulla hanem mínusz. Testileg, lelkileg, közösségben, összefogásban, összetartozásban, hazaszeretetben. Ha neked ezek semmit se jelentenek, és nem látod a mostani fiatalokat úgy amilyenek akkor sajnálom. Sajnállak. Gondolom akkor se volt minden jó és szép a sorkatonaságnál és nem minden fiú vonult be örömmel (vagyis szinte senki) dehogy jót tett nekik az már egyszer biztos!

arlequin 2010.04.25. 20:28:36

@El Topo (Sgt. Elias):
"Bölcsődés tempó, de ezt már akkor mondtam, mikor Zeroék bevezették a szűrőt."
szerintem túlértékeled az egyetemeket, ott ugyanez van/kell. egyébként oltári baromság. én is megjegyeztem

Horizont 2010.04.25. 20:36:57

@arlequin: Én is annak tartottam, még jót is nevettem rajta, hogy a technika + ember mikre képes. De már nem bírom az ilyen mocskosságot, ocsmány írást amit ilyenek idelöknek mint a moslékot a disznóknak. A való életben se tudom már feldolgozni ha valaki ilyen, menekülőre fogom. Számomra félelmetes!

Kartal (rezervált) 2010.04.25. 20:46:11

@Horizont: öööhmmm...
Nem voltál katona. Én tudom mire tanít meg a sorkatonaság, voltam sokat katona. Lopni, hazudni, piálni, gyűlölni a bezártságot és a bunkó, sokszor idióta, de mindig alkoholista tiszteket... rossz rágondolni.
De persze vannak olyan bulik, amik miatt megéri végigcsinálni, annyi hülyeséget soha az életben nem csináltam mint ott, és rengeteget tanultam az életről és az emberekről. Többnyire rosszat.
Úgyhogy mindent összevetve én kötelezővé tenném minden férfinak, minimum egy évre. Ne legyen egészségügyi kibúvó, ne lehessen megúszni, mindenki vonuljon csak be a valódi rokkantakat kivéve. Tudnék mindenkinek munkát adni :)

arlequin 2010.04.25. 20:48:41

@Horizont: ezt úgy hívják hogy edzés a valóságra. esetleg tojáshéjtörés, vagy burokzúzás. félelmetes, de jobb mihamarabb túl lenni rajta, mert "a félelem az elme gyilkosa". szembe kell nézni vele. ők a mi segítőink.

Horizont 2010.04.25. 20:52:02

@Kartal (beleszól):
Na most már teljesen félremagyaráztok:))
Én a hetvenes években besorozott kiskatonákról beszélek!!!!!!Te akkor születtél:)
Akkor még nem volt olyan súlyos a helyzet ahogy leírtad.
Sőt egyáltalán nem ez volt a jellemző.
Attól, hogy nem voltam katona még láthattam tapasztalhattam és lehet véleményem:)

Horizont 2010.04.25. 20:55:08

@arlequin:
Az lehet, de a korral egyenes arányban változik ez is. Fiatalabb korban más, de ahogy idősödöm már nem akarok időt, energiát, érzelmeket pocsékolni ilyen férgekre, és moslék dumájukra!

Kartal (rezervált) 2010.04.25. 20:58:11

@Horizont: no igen. Viszont az öregek nekem is meséltek - pl.: tanárok, apám -, és ugyanazt mondták egymástól függetlenül: a honvédségénél hazudni, lopni, inni lehetett megtanulni, de ezeket rendesen.
Viszont amit mondtam, fenntartom: mindennel együtt kellett ez a fiataloknak. Pl. nekem is. :)))

Horizont 2010.04.25. 21:04:35

@Kartal (beleszól):
Na azért :DDD Ott is ki kellett fogni, mint egy jó tanárt a suliban. Egyiknek sikerült a másiknak nem! Inni meg mindenhol ittak. Kint is bent is. Most még többet.

Donna (Cara)mba 2010.04.25. 21:09:38

@arlequin: Nem szép a menekülés, de néha muszáj. Önvédelemből. Ezt most átvitt értelemben írom. Néha olyan fájdalmas, rohadt, mocskos valósággal kell szembenézni, hogy én nem ítélem el, ha valaki - nem létfontosságú kérdésekben - néha félrenéz vagy befogja a fülét. Hangsúlyozom: nem létfontosságú kérdésekben!
Néha rólad az az érzésem, egy buddha vagy, akiből kimúlt jó is, rossz is és most üres: nézi a világot. Csak nézi.
Remélem, tévedek.

2010.04.25. 21:43:51

@Horizont: Értsd már meg, hogy a sorkatonai szolgálat nem erről szólt, amiről te írsz. Egy obligát baromság volt. Példul nálunk a laktanya folyósón kint lógott egy hatalmas transzparens, az volt a címe, hogy "a katona teendői atomvillanás esetén" és képregény szerűen meg volt festve, hogy atomvillanás esetén a katona a gyalásóval 2m hosszú, 80 centi széles és 1,5 méter mély gödröt ás, a géppisztolyt a gödör aljára fekteti, majd pedig arccal lefele ráfekszik a gödör aljában. Hazaszeretet? Összefogás? Ugyan már, ilyesmiről szó sem esett! Lehettél egyéniségétől megfosztott kis csavar a nagy lepratelepen. A harci technikák nevetségesen elavultak voltak, és a fele se volt működőképes, a maradékot meg zárolták, hogy legalább azokat ne szarják szét gyakorlatozás közben a kiskatonák. A tisztek totál alkoholisták voltak és egész nap csak egymást fúrták, ha meg megunták, akkor a kiskatonákat baszogatták, hogy elég fényes-e a cipőjük és szabályszerűen van-e összehajtva a tartalék ingük, egy ártatlanul kirótt börtönbüntetésnek érezte mindenki, amikor a végre letelt, és kérdezték, hogy ki akar maradni további szolgálatra, körberöhögtük őket és senki sem jelentkezett. Nem lettünk ettől többek sem testileg, sem lelkileg, olyat viszont láttam, aki felkötötte magát tehetetlen kétségbeesésében. Az ágyszomszédom volt. Kurva nagy szerencséje volt, hogy még idejében leakasztották, ha még pár percig függőben marad, tepsiben adhatták volna vissza az anyjának. Szóval nekem te ezt ne ajnározzad, mert kurvára más dolog egy-két havonta egyszer bemenni látogatóba a laktanyába, és egész más dolog belezárva lenni, kiszolgáltatva mindenféle basáskodó semmirekellő söpredéknek.

El Topo (Sgt. Elias) 2010.04.25. 21:48:49

@csernaja obca:

Honnan a fenéből tudná, baszod, soha életében nem volt katona.:D
Én voltam. Talán nem is kell többet mondanom, mint hogy 18 hónapig voltam összezárva egy dandárnyi írástudatlan barommal. A szakaszparancsnokom egy juhász volt. Egy juhász, bazmeg!!!
Hat hónapig járt nyakamra az elhárítás, mert könyvet találtak a szekrényemben! Senki másnál nem volt az egész laktanyában.
És a poltiszt arra az egy dologra volt büszke, hogy egy húzásra ki tudta inni az ötliteres korsóját.

Horizont 2010.04.25. 21:51:09

@csernaja obca: Értsd már meg, hogy nekem meg ez a véleményem. Neked meg az. Te mindent olyan, de olyan sötéten látsz, mindenből csak a szart részesíted előnybe, mindegy is, hogy a múltról vagy a most-ról van szó. Te ilyen pesszimista alkat vagy. Frusztrált. Én meg nem. Örülök az életemnek a hibáival és nyűgjeivel együtt is szeretem. És a múltamat is. Azt egyre jobban:))

Horizont 2010.04.25. 21:53:37

@El Topo (Sgt. Elias): Nem örültél annak, hogy ott legalább voltál valaki??
Nem volt egy könyv se az egész laktanyában? Cö-cö. Hol voltál a Gulágon?

El Topo (Sgt. Elias) 2010.04.25. 21:56:08

@Horizont:

Nagykanizsán. Setét Zalában.
Nem különösebben örültem. Képzelheted, milyen jó dolgom volt, szemüveges, pesti gyerekként az előemberek közt.

arlequin 2010.04.25. 21:58:17

@Donna (Cara)mba: jóhír! tévedsz. csak egy bolond csavargó vagyok. olvastam már ilyeneket, hogy buddha, meg miegymás, de nem jutottam sokra vele. ha pedig csak néznék, akkor nem írogatnék. szerintem.
néha rólad az az érzésem hogy egy jószívű ember vagy, aki nem ítélkezik, csak együttérez.
remélem, tévedek ;-D

Horizont 2010.04.25. 21:58:48

@El Topo (Sgt. Elias):
Ekkora mellénnyel amivel utólag is rendelkezel nem nehéz magam elé képzelni....:)

arlequin 2010.04.25. 22:00:16

@El Topo (Sgt. Elias): bazze. én is büszke lennék, ha egyhúzásra kiszlopálnám az ötliterest. ezért kénytelen vagyok kettőre. most szólj hozzá.

El Topo (Sgt. Elias) 2010.04.25. 22:01:42

@Horizont:

Azért nagyon ne sajnálj! Tudtam, hogy ha fizikailag és mentálisan állom a sarat, elérkezik az én időm. És el is jött! Ugyanis nem csak olvasni, de írni is tudtam. És hat hónap után nagy becsülete volt az írásomnak, ha érted, hogy gondolom.

Donna (Cara)mba 2010.04.25. 22:09:25

@arlequin: Néha ítélkezek:(
Meg tévedek.
De remélem, azért alapvetően nem tévedsz személyemet illetőleg:)
A bolond csavargók írásai, "nézetei - akarom mondani nézései" meg továbbra is érdekelnek. Még akkor is ha nem értem azokat, csak "nézem, nézem", de se érteni, se látni: tökéletes homály uralja koponyám tartalmát.
De azért ha ne is öldökölsz, csak a mellékhatásokat adagolod nagykanállal, mégis, ha kérhetném: finoman, érzéssel, és inkább kávéskanállal tedd;-DDDDDDD

arlequin 2010.04.25. 22:12:38

@Donna (Cara)mba: én mindig levespárti voltam. ott pedig a nagykanál működik csak. fogyasztani a simával ajánlott. ilyenkor szívesen találkoznék személyesen, hiszen annyi mindent félre lehet érteni a bepötyögött betűk nyomán. megölelnélek és mondanék vmi olyasmit, hogy könnyesre röhögnéd magad. utána jönne a nagykés. böllérmódszerrel. pálinkával. ;-D

pakesz (törölt) 2010.04.25. 22:27:23

@altec: irtad a dolgokat ebben a hozzaszolasban:
2010.04.25. 19:38:08
ahogy olvastam utana, mas hozzaszolast nem talaltam ami erdemben a temahoz szolt volna hozza...
egy kisse nyersen is irtad az igaz, de a tartalmi mondanivalojaval egyetertek
csak annyit tennek hozza, hogy a mostani tabornok nyuggereket elo kellene venni es 100e Ft -ben maximalizalni a nyugdijukat, mivel TERMELO TEVEKENYSEGET NEM FOLYTATTAK

Donna (Cara)mba 2010.04.25. 22:31:54

@arlequin: Rólad bármit elképzelek: ezt is, azt is, az ellenkezőjét is, sőt mindet egyszerre:-D
Ha már nagykanállal adagolod a megismerés kínkeserves nedüjét, legalább csöppents bele egy kis mézet:)

arlequin 2010.04.25. 22:46:59

@Donna (Cara)mba: naha. akkor itt tegyünk rendet. én egy tisztességtelen eszközökkel élő csibész vagyok. nem azért mert a tisztesség távol áll tőlem, hanem mert nem elégséges a helyzet megoldására. például nem bírok hazudni. isten látja lelkemet megpróbáltam, többször, de vhogy nem jön össze. kapok is eleget miatta.
és van egy szép szó ami mindezt összefoglalja: keserédes. és ne hidd el, hanem járj utána.

Donna (Cara)mba 2010.04.25. 23:10:32

@arlequin: A keserédes nagyon szép szó. Költői hangzása van. Bevenném a legszebb magyar szavak közé.
Nem olyan rossz íz az, ha belegondolok: az édestől hamar émelygést kap ez ember gyermeke. Így, ebben a szóban legalább együtt van a kettő: megelőzi az émelygést mindjárost, még mielőtt kialakulna.

De asszem ezt a barátságos disputát mára lezárom. Holnap eszemnél kell lennem, alvás nélkül meg nem megy.

Jó éjszakát! A macsekok okos állatok! Az egyik a billentyűzetem mellett alszik:)
Mindjárt kibillentem az orgonaillatos kertbe:)

arlequin 2010.04.25. 23:24:47

@Donna (Cara)mba: a keserédes az ami a legszebben költi mellettünk/velünk a valóságot. olyan mint a gyermekszülés. fáj-fáj, de amikor végre kidugja a pici buksiját, akkor örvendezünk. jó pihenést.

2010.04.26. 08:26:19

@Horizont: A vélemény szabad, felőlem akár az agysebészet legkorszerűbb vívmányairól is előadhatod, ha van. De engedd meg, hogy csillag alatt megjegyezzem, hogy agy híján ezen véleményed nem lehet túl megalapozott. ;-) És engedd meg nekem, hogy a saját _tapasztalatomat_ a te ki tudja honnan származó véleményed elé helyezzem a sorkatonaság témájában. Nem kár érte, ha kimaradt volna az életemből, ma semmiféle hiányérzetem nem lenne, az biztos. Vagy tudod mit? Egy-két hét még isten neki, az ember elbohókodik a zöld ruhában, megismer érdekes, új dolgokat, találkozik más társadalmi rétegekkel. No de egy-két év??? Há normális??? És ennek csak egy kis része volt az alapkiképzés (vetítettek nevetséges, kötélkarcos kisfilmeket hogy "Jó barátod az AMD géppisztoly" meg ilyesmi), utána egy nagy buzi faszverés volt az egész, rugdostuk a port, és bújkáltunk a tisztek elől, nehogy kitaláljanak valami felesleges, hülye feladatot (fesd fehérre az UAZ gumijának a szegélyét, meg ilyesmi.) Közben elmentek a legszebb éveink. A pokolba kívánom az egészet! Arról nem is beszélve, hogy a hidegháború befejeztével teljesen okafogyottá vált az egész dolog, jelenleg országunk nincs háborús fenyegetettségben, nincs szükség ekkora pénznyelő ármádiára sem.

2010.04.26. 08:32:40

@El Topo (Sgt. Elias): Hát nálunk is csak két embernek volt érettségije az egész laktanyában. Amúgy azért a maguk módján derék emberek voltak a katonatársaim, és volt köztük pár, akinek az esziből simán kitelt volna a diploma is, ha a szülei az orruknál messzibb látnak, és taníttatják... de még a legbutább is igazi észkombájn volt a hivatásosokhoz képest. Köztük legfeljebb annyi volt a különbség, hogy melyik jószándékú volt, melyik rosszindulatú, melyik alakias és távolságtartó, melyikkel lehetett együtt beszélgetni, römizni éjszakai ügyeletben. De sakkészletre nem volt szükség. ;-)

süti beállítások módosítása