A Nyugat- és multiellenes unortodox magyar gazdaságpolitikai részeként(!) Orbán Viktor a magyar kormány nevében eddig hat stratégiai partnerségi megállapodást kötött multicégekkel, akiket "jó"nak tart.
2012.07.20.: Coca-Cola
2012.11.02.: Richter (pdf)
2012.11.07.: Alcoa-Köfém Kft. (pdf)
2012.11.09.: Daimler (pdf)
2012.11.21.: Suzuki (pdf)
2012.11.27.: Hankook (pdf)
A tündérmese a Suzuki-nál indult be, Orbán Viktor jóságos elnökként közölte akkor, hogy az autógyár javaslatára a tervezetthez képest nagyobb lesz a Komárom és Révkomárom közötti új Duna-híd kapacitása annak érdekében, hogy a Suzuki teherszállítmányai is áthaladhassanak rajta; valamint a kormány döntése szerint megépítik a Suzuki-gyárnak otthont adó Esztergom és az M1-es autópálya közötti csatlakozást biztosító útszakaszt. Hipp-hopp hirtelen 45 km útépítés és egy nagyobb híd. Mindenki jól jár.
A Hankook-aláíráson egy újabb, más típusú, ám szintén nem kicsi ígéret hangzott el: Állami és magántőke bevonásával egy budapesti angol nyelvű üzleti felsőoktatási intézmény, egy business school megalapítására tett vállalást Orbán Viktor miniszterelnök. Azért, mert erről győzte meg őt a Hankook Tire Kft. ügyvezető igazgatójával az egyezmény parlamenti aláírása előtt folytatott tárgyalás, ahol Lee Sang Il azt mondta, hogy nagyon kéne egy ilyen Magyarországra.
Tisztán látszik, hogy megéri jómultinak lenni, a kormány lesi minden szavukat. Win-win.
A Coca-Colával kötött kivételével nyilvános megállapodások nagyjából megegyeznek egymással. Terjedelmük 5-6 oldal, és a kötelező udvariassági bevezető körök után azt tartalmazzák, hogy a cég lehetőségeihez mérten fejleszt, beruház és kutat Magyarországon, a kormány pedig döntésekkel és pályázatokkal igyekszik támogatni ebben; a cég növeli magyarországi beszállítóinak számát, népszerűsíti Magyarországot külföldön, részt vesz a neki otthont adó település közéletében, és támogatja is azt; továbbá a cég és a kormány a szakképzések terén is együttműködnek egymással. Ezenkívül a Richter-, Alcoa-, Suzuki- és Hankook-megállapodás (a Daimler-rel kötött nem) tartalmaz még egy pontot. Ezt:
Ez nagyjából olyan, mintha a macska beleszólhatna abba, hogy hol, mikor és milyen erőnlétben fusson elé az egér, hogy biztosan el tudja kapni.
Bár a Munka törvénykönyvét nemrég módosították, szintén az ország versenyképességének növelése érdekében célt hangoztatva, egy szemfüles multi biztos talál még benne javítanivalót....Vagy lesz javaslata egy adó, egy szabályozás, egy bármi megváltoztatására, amivel ő jobban jár, a kormány pedig meghallgatja majd, mert elhiszi, hogy a jómulti itthon hagyja a pluszbevételt, amihez hozzásegítik az egyes döntések. Hiszen a jómulti olyan. Ezért diktálhat is a kormánynak.
De akkor sem leszünk gyarmat!
Az utolsó 100 komment: