Skip to content


       Szűrés lista

135 milliárd, tokkal-vonóval

"Egy önmagát finanszírozni képes felsőoktatási rendszerben gondolkodom, ahol az állam minden egyes magyar diák számára, aki az egyetemek által előírt minimális követelményt képes teljesíteni, biztosítja annak lehetőségét, hogy saját maga finanszírozhassa a tanulását úgy, hogy az a diáknak ne jelentsen vállalhatatlan megterhelést, és az igénybe vett erőforrásokat hosszú lejáratban kelljen majd visszaadnia" - nyilatkozta még a nyáron Orbán Viktor, és többekkel együtt megmosolyogtam, hogy már megint milyen bolondságon töri a fejét. Aztán láttuk, hogy a Széll Kálmán terv 1-ben és a  Széll Kálmán terv 2-ben is nyestek egyet-egyet a felsőoktatás állami támogatásán, a 2012/2013-as tanévre lecsökkentették a 100%-ban államilag támogatott férőhelyek számát 53 ezerről 38 ezerre.


31294441.jpgAz Emberi Erőforrások Minisztériumának tervezete szerint pedig már csak 10 480 diák tanulhatna ingyen 2013 szeptemberétől, 46 330-an részösztöndíjas felsőoktatási szakképzésben tanulhatnának, nekik a képzés árának felét kell kifizetni. A részösztöndíjas képzés már most is nagy sikert aratott a fiatalság körében, 15 550 helyet hirdettek meg, de mivel alig volt jelentkező, a keretszámot levitték 5500-ra, végül 1961 részképzős hallgató kezdte meg az évet. A nagy sikerre való tekintettel most megtízszerezik a keretszámot. Ez a részképzés nagyon rafinált megoldás: a képzés költségeinek felét a hallgatók, a másik felét az állam állja , például egy mérnökinformatikus szakos hallgató például 300 ezer helyett 150 ezer forintot fizet szemeszterenként, viszont nekik is alá kell írni a hallgató szerződést a "röghözkötéssel" együtt.

Két év alatt megszüntetni az az államilag támogatott férőhelyek négyötödét biztos egy olyan felsőbb szintű nemzetpolitikai lépés, amit mi, egyszerű állampolgárok nem tudnánk felfogni a szerény képességeinkkel, így el sem magyarázzák nekünk. Ja, de mégis: dehát ott a Diákhitel2!

Természetesen tandíj nincs, csak képzési hozzájárulás van, és amúgy is, ott van a Diákhitel 1 és Diákhitel 2. Aminek a kamattámogatása persze a költségvetés problémája lesz. Nem most, majd. Ha már nagyon felfut a hitelezés. Hogyan toljuk át a kupac szart a következő kormánynak - láttunk már ilyet, nem először fordul ez elő.

"A Fidesz mindig is úgy kezelte a diákhitelt, mint egyfajta fordított tandíjat: vagyis a hallgató fizesse a képzési költségeit, de ne akkor, amikor nincs jövedelme, hanem utólag." - nyilatkozta egy fideszes szakpolitikus.
"A tandíj az a fizetendő összeg, amelyet ha a diák nem tud letenni, nem járhat iskolába. Ezzel szemben a diákhitel olyan rendszer, amellyel mindenki járhat iskolába, a tanításának költségeit az állam előre kifizeti, a visszafizetést pedig halasztottan, nagyon alacsony kamattal teszi lehetővé. A tandíj és a diákhitel nem keverendő össze. Meg fogják látni, a végén több magyar diák jár majd iskolába az új rendszerben, mint járt a régiben” – mondta Orbán egy interpellációra adott válaszában októberben.
2008-ben még teljesen máshogy nyilatkozott a felsőoktatásról Orbán (videó és a másik videó): "a továbbtanulás lényegében pénzkérdéssé vált, akinek van pénze az továbbtanul."

Pedig Matolcsy megírta a múlt héten, nekünk nem kell foglalkozni a digitális iparral, hagyományos módon kell gyártanunk, termelnünk, az egész ország legyen egy nagy összeszerelő-csarnok, legyünk mi Európa Kínája. 
Kellenek a gyártáshoz, összeszereléshez diplomások? Nem kellenek.
Na, pontosan ez látszik az előzetes keretszámokból.

szocializmus.jpg
(Forrás: Mi a szocializmus? diafilm, 1962)

Pedig. 

- Az Európa 2020 a következő évtizedre szóló európai uniós növekedési stratégia, melynek keretében Magyarország vállalta, hogy a 30 és 34 év közötti lakosok legalább 30,4 %-a felsőfokú végzettséggel rendelkezzen. 2010-ben ez az arány nálunk 25,7% volt, míg az EU átlag 36%.
- Az OECD 2012-es tanulmánya szerint Magyarország az ötödik helyen áll azon a listán, ami a felsőoktatásba fektetett pénz megtérülési arányát vizsgálta. Magyarországon a diplomások "társadalmi haszna" az egyik legmagasabb a csoportban az általa befizetett adók és az utána fizetendő kevesebb szociális juttatás miatt.
- A  felsőoktatásra a GDP 1,1 százalékát fordítja a 27 tagállam. Nálunk ez 2010-ig 1% körül mozgott, azóta folyamatosan csökken.

2013-ben a tervek szerint az állam 27 milliárddal, 135 milliárdra csökkenti a felsőoktatás állami támogatását. Ez az egész nem szól másról, mint erről a 27 milliárdról. De például az utazási kedvezményekhez meg a nyugdíjasok ingyenes utazásához nem mernek hozzányúlni, pedig az még a saját bevallásuk szerint is évi 100 milliárd forintba kerül.
Prioritások, you know.

135 milliárd. Ennyi jut a teljes magyar felsőoktatásra.

Címkék: orbán felsőoktatás diákhitel

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr964948147

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: 24 milliós tandíjtartozást vihet magával a sírba Orbán Viktor 2012.12.06. 13:39:14

Alsó hangon 10,7 millióval tartozik majd a magyaroknak nyugdíjba vonulásakor a sose használt, ingyen szerzett diplomájáért Orbán Viktor, ami 85 éves korára közel 24 millió forintra duzzad. Ez persze csak afféle “erkölcsi” tartozás, egy gond...

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.12.06. 10:42:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Trackback: Mese a földbe gyalult királyságról 2012.12.06. 10:12:52

Franciaországban tévedésből földbe gyalultak egy kastélyt. A négyszögletű kerek erdőben azonban már meg sem lepődünk ezen. Itt mindennapos az ilyen tévedés. Egyszer volt, hol nem volt, a négyszögletű kerek erdőn túl, de az Óperenciás tengeren in...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Secnir 2012.12.05. 11:12:35

46,330-10,480= minusz 35,850 fidesz szavazó.

Transylvanianmixedgrill 2012.12.05. 11:22:00

Aztat nem értem én a hülye egyetemet végzett agyammal, hogy mintha 2006-ban az alábbi feltett kérdések ügyében a nép mintha kinyilvánította volna akaratát:

hu.wikipedia.org/wiki/2008-as_magyarorsz%C3%A1gi_n%C3%A9pszavaz%C3%A1s#K.C3.A9rd.C3.A9sek

"Egyetért-e Ön azzal, hogy az államilag támogatott felsőfokú tanulmányokat folytató hallgatóknak ne kelljen képzési hozzájárulást fizetni?"

Most akkor hogy is van ez? A nép akarat már le van szarva?

Szelid sunmalac 2012.12.05. 11:24:44

Most tenyleg...mit lehet erre mondani? Erre mar nem igazan talalok szavakat! Ha eddig magam miatt nem akartam elmenni, hat a gyerekem jovoeert megteszem.

Transylvanianmixedgrill 2012.12.05. 11:31:34

Egyébiránt: tandíj párti vagyok hosszú évek óta. Olyan értelemben, hogy oké, fizessünk tandíjat, de akkor olyan végzettséget is kapjunk a pénzünkért, ami jól kereső, stabil és megbecsült munkahelyet kínál ITTHON is!

Ami most lesz, az kb olyasmi, mintha a BKV-nál megvonjuk mindenkinek a kedvezményeket, de akinek fizetnie kell a továbbiakban, az ugyanazt a szaros, hugyos buszt kapja, mint eddig, annyi különbséggel, hogy még pluszba egy" örülj, hogy ezt kapod paraszt, mehetnél gyalog is" megjegyzést is biggyesztenek mellé.

Szelid sunmalac 2012.12.05. 11:33:48

Lehetne tandijat bevezetni, de mondjuk a masodik evtol, espedig az elso ev teljesitmenye alapjan. Aki nem er el egy bizonyos atlagot, az vagy fizet, vagy masfele indul. De a lehetoseget meg kell adni.

dean23 2012.12.05. 11:40:28

Eddig a munkavállalókat lökték külföldre, most már csatlakozhatnak hozzájuk a tovább tanulni akaró fiatalok is!

tomeck01 2012.12.05. 11:43:43

Ez hihetetlen tényleg! Franciaország már lángolna!

Geza 2012.12.05. 11:46:29

A konstruktív ötletelés lehetőségéért szívesen néznék még egy-két statisztikát, pl.
- az állami támogatás eloszlása szakonként (szakpáronként)
- a felsőoktatásba jelentkezők számának eloszlása szakonként (szakpáronként)
- a felsőoktatást elvégzők számának eloszlása szakonként (szakpáronként)
- a felsőfokú pályakezdő munkanélküliség eloszlása szakonként (szakpáronként)

És végül hogy a demagóg nyilasnáczi imázsomon se essen csorba: a kiadások fenti grafikonján szívesen látnám a cigányság 'felemelésére' fordított összeget is :).

Ha ezen adatok is rendelkezésre állnának, akkor látnánk, hogy milyen felsőfokú képzettségre mekkora piaci igény van, ill. hogy az állam valóban azokat a képzéseket támogatja-e, amikre reális igény is van, ill. azt, hogy a kiadott támogatás milyen része megy veszendőbe, mert a támogatott ember a szakját mégsem végzi el.

Adatok nélkül csak hipotetikusan lehet beszélni a rendszer alábbi potenciális hibáiról:
- szakok piaci igényt nem tükröző mértékű támogatása (pl. sok gépészre és kevesebb régészre lenne szükség, viszont az államilag finanszírozott helyek száma ezt nem tükrözi)
- egy adott szakra jelentkezők túl nagy része azt nem végzi el (ekkor szigorítani és célirányosítani kellene a felvételi szűrést, hogy azokat vegyék fel, akik el is végzik)

kifordított nagyanyó 2012.12.05. 11:56:38

Enrico üzeni: "Az én adómból nyugodtan építhetnek stadiont...."

Szelid sunmalac 2012.12.05. 11:57:05

@Geza: Gratulalok! Mert persze ha valaki nem azonos nevu szakmaban helyezkedik el, mint a foiskolan/egyetemen elvegzett szak/szakpar, akkor bizonyara teljesen felesleges volt. Az mindegy, hogy az segitette hozza, hogy a felso 10%-ba tartozo keresettel lehetove tegye a gazdasag es egy csalad fenntartasat, de a statisztikad szerint neki nem kellett volna felsooktatasba jarni.

Virág et. 2012.12.05. 11:58:06

@Transylvanianmixedgrill: Az csak 3 évig kötötte őket, ma már bármi lehet, a szavazók megeszik és még repetát is kérnek.

Azt azért majd érdemes lesz vizsgálni, hogy melyik kormány hogyan is járult hozzá a népesség eladósodásához, ha 18-20 éves fiatalok mindjárt milliós adóssággal kezdik az életet.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.12.05. 12:10:34

Szerintem Orbánék valamiféle félfeudális gerontokráciában gondolkodnak, ahol az aktív lakosság majd ipari jobbágyként, minimálbérért termeli a rendszer fenntartására szükséges jövedelmeket.

Virág et. 2012.12.05. 12:14:56

@Vhailor: Szerintem Orbánék szimplán pénzbehajtáson gondolkoznak. Ezen túl nem gondolkoznak semmin sem. Ennyit érnek.

Gontar 2012.12.05. 12:15:15

Talán leírtam már korábban erre a blogra is...

Közgazdaságtan alap: Egy ország fejlődését (mit nevezünk fejlődésnek az jó hosszú anyag - tartalmaz gazdasági, technológiai és igen, emberi/morális szempontokat is, jó sokat) hosszútávon alapvetően két dolog biztosítja.
1. A lakosság önreprodukciós képességének növelése = egészségügy. Röviden: minnél több egészséges, munkaképes állapotú és életkorú ember legyen.
2. A fenti munkaképes embertömeg minnél képzettebb, minnél magasabb végzettségű legyen = oktatás.

A fenti két ALAP tényezőhöz (egészségügy és oktatás) természetesen szükséges normális gazdaságpolitika is, hogy a sok egészséges, jól kvalifikált és munkaképes embernek legyen hol (lehetőleg ne külföldön...) a végzettségének megfelelően dolgoznia.

A módszerváltás óta EGYETLEN kurmányunk sem volt, amelynél bármelyik -akárcsak egyetlenegy- poiitikus "szakemberünk" is tisztában lett volna a fentiekkel. Vagy mégis, de nem vitte sokra közöttük...

Nagy szívfájdalom ez nekem... hogy kicsiny országunkat valóban hozzáértő szakemberek utoljára talán Széchenyi korában irányították... Azóta csak esik a politikai elitünk színvonala.

2012.12.05. 12:15:42

De miért kell ezen csodálkozni ?
Viktor lekoppintja a "kínai "- modellt és be is vezeti. Ide, a fél-ázsiai származékokhoz, nem tanult, kiművelt fő kell, hanem buta, ostoba és őket imádó tömeg, akik elhiszik a hazugságokat.
Majd dolgozhat a szerencsétlen egy pohár tejért, vagy egy szelet kenyérér a "sárga" földbirtokosok , zöldbárók és a haverok földjén, látástól--mikulásig.
Ezért nem fejlesztenek semmit, ezért hoznak csak olyan beruházásokat az országba, ahol a magyar csak "operátor" és kisegítő lehet. Ne adj Isten" lehet még" udvaros, segédmunkás és csicska is. Mert minél butább a "polgár " annál jobban lehet megvezetni.
Hogy ez igy legyen nem tanulás, műveltség kell ide, hanem Alkotmányasztal és a csodálatos NER. És dübörgő kommunikáció, ami hirdeti a szabadságharcot, önmagunk ellen és naponta harsogja, hogy Fletó és Bajnai tönkretették az országot. Csak azt felejtik el hozzátenni, hogy ebben a legatyásodási, elszegényedési folyamatban ők is vastagon benne voltak és benne vannak.
Ők is kilopták-kilopják a magukét , mert ha a szocik loptak , akkor nekik is szabad, nehogy lemaradjanak és netán kevesebbet lopjanak, mint azok akiket oly nagyon és fennhangon köpdösnek.

lyken 2012.12.05. 12:17:15

Nem azért, de Kína elég szépen prezentálta, hogy 90-es években befektettek az oktatásba és 10 év múlva lett szép nagy bumm. Addig meg várták, hogy beérjen a dolog. Persze a befektetés alatt ne azt tessék érteni, hogy még több talicska pénzt öntöttek egy magyar rendszerű pénznyelőbe.
Nem, kérem szépen, lekoppintották az amerikai rendszert. Lehetne követni a példát és rendbe tenni az oktatást a maszatolás helyett.
Persze ha valamihez gondolkozni, tervezni kellett eddig, azt nem voltak képesek megcsinálni, úgyhogy nyilvánvalóan ehhez se elég rátermettek.

Geza 2012.12.05. 12:28:21

@Szelid sunmalac-Elmeny designer:
Jól van, na :) !
Mint minden statisztika, úgy ez sem teljesen illeszkedne a tényleges valóságra, de nem is ez a feladat, hanem az esetek nagy részét lefedő tendencia felismerése.

Azaz igen, simán előfordul, hogy pl. valaki gépészként végez és aztán informatikában helyezkedik el, vagy a germanisztika szakján megszerzett tudása lesz nagyon hasznos neki egy kereskedelmi állásban, de nem ez a gyakori helyzet.

És nem hiszem, hogy megengedhető lenne az a luxus, hogy vagy mindent hasra ütve támogatunk (mint eddig) vagy szinte semmit sem (amit ezzel terveznek), csak mert minden felismert tendencia alól van 1-2% kivétel, és ezért azt nem vesszük figyelembe.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.12.05. 12:28:45

@Virág et.: Jó, de ehhez meg kell nyerni a választásokat, a nyuggerek adják a voksot, az aktívak meg a lóvét.

S.O.A. 2012.12.05. 12:36:48

Ha és amennyiben nem lesz valódi diáktüntetés, olyan, amilyeneket már nem fog tudni elbagatellizálni a közmédia, úgy valahol még meg is érdemlik.

Már pedig jó eséllyel nem lesz. Az, hogy tönkrebasszák az ország felsőoktatását, nem érdekes. Azért nem megyünk utcára. Csak Gyirmót ne legyünk, mert ... mert ne! Azért még a hídon is átvonulunk!

Megérdemeljük...

Énbagoly 2012.12.05. 12:37:15

Van egy gyerekem. Jövőre fog érettségizni. Gimnáziumba ment, mert tovább akart tanulni.
Idén a továbbtanulók 16%-a mehet államilag finanszírozott szakra. Mi lesz jövőre?
Sajnos nem vagyok gazdag, nem tudok tandíjat, lakhatást, megélhetést fizetni egyszerre a gyerekemnek. Ha addig nem kapok valami nagyon jól fizető melót, akkor nem fog tudni tovább tanulni egyetemen. Pedig jól tanul, szorgalmas, de nem 5-ös mindenből. Esélye sem lesz, hogy felvegyék.
Mondtam neki, hogy kezdjen el azon gondolkodni, milyen szakmát akar majd tanulni, ha befejezi a középiskolát. És közben el vagyok keseredve, mert tudom, hogy okos, értelmes, tudja mit akar, de nem lesz esélye kipróbálni magát a felsőoktatásban, ha minden így marad.
És szerintem nemcsak így marad, hanem minden rosszabb lesz jövőre.

Rufus78 (talán vak vagyok, de nem hülye) 2012.12.05. 12:39:41

@Transylvanianmixedgrill:
A kulcs a szavakban van, illetve azok légüres tereiben, amik között a férgek kislisszanhatnak korábbi mondataig mögül, csak úgy cinikusan. Így szűnik meg a tandíj tandíj lenni attól, hogy képzési részhozzájárulásnak hívják.
Szóval a lényeg, hogy ahol képzési hozzájárulás van, költségtérítés, azok már nem minősülnek "államilag támogatott felsőfokú tanulmányok"-nak, és így ott a véres hugyot is ki lehet sajtolni a hallgatókból. Persze Diákhitelből, mert milyen szar is lenne, ha a hallgató nem úgy indulna neki a munkahelykeresésnek, hogy a hitel póráza ott legyen a nyakán...

istvan_h (törölt) 2012.12.05. 12:39:54

Hát igen a 27 milliárdot azt könnyen el lehet vonni de a fő, hogy a hitel újratárgyalást (amivel sokkal többet lehetne spórolni mint a folyamatos megszorításokkal) még csak ki sem szabad ejteni a szánkon mert attól megy tönkre az ország! Nem baj hogy más országoknak sorban tesznek engedményeket, nekünk nem kell, elvégre ez itt unortodox gazdaságpolitika. Szerintem ez büntetés Orbán részéről mert nem értjük elég jól a NER-t, és ha már birkák vagyunk akkor ne menjünk egyetemre!

S.O.A. 2012.12.05. 12:45:54

Egyébként (az előző kommentemet folytatva) zseniális érzékkel nyúlt ehhez a témához a kormány. Mindenki tudja, hogy nem akkor jön el a világvége, amikor a mayák szerintünk megaszondták, hanem amikor egyetelen magyar nyugdíjasnak is kevesebb lesz a nyugdíja, esetleg fizetnie kell a közlekedési szolgáltatásért. Szintén apokalipszissel felérő sorscsapás volna az SZJA rendszer korrigálássa, mert ha beledöglünk is, akkoris az egykulcstól dübörög a nem létező fogyasztás.

De a szemfüles kormány jól emlékezett a diákok és a felsőoktatásért aggódók szervezetlen, nem túl nagy visszhangot kiváltott korábbi akcióira.

2006 őszére volt összhívva a nagy közös egyetemi tiltakozó balhé a tervezett tandíj miatt, csak időközben kikerült a gyurcsánybeszéd, elindult a gyurcsánytakarodj, és ahelyett, hogy a száguldásnak induló lóra felpattantak volna, a következőt lépte a HÖOK:
" a bizonytalan belpolitikai helyzetre való tekintettel a tüntetés elmarad"

Nálam azóta is ezt minden idők egyik legnagyobb WTF-je... És ezt tudja jól a kormány is, innen a legkönnyebb a lóvét kispórolni, mert a facebook hőbörgésen túl a világon semmi következménye nem lesz.

nemjogasz 2012.12.05. 12:47:13

@Transylvanianmixedgrill:
Hát nem érted? Nincs tandíj, mert lehet hitelből fizetni. Úgyhogy nincs. Meg amúgy is részhozzájárulásnak hívják, mert a tandíjat a zemberek elutasították.. Emellett Szeretett Vezetőnk is megmondta, hogy nincs tandíj. Hát mi kell még neked??!!!
Kinéz már neked egy ideológiai átképzés a festői szépségű Recsk közelében...

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.12.05. 12:51:02

Azért ehhez már nem tapsolok.
Diplomások kellenek, de nem mindegy, miből mennyi.
Bocs, bölcsészből túlképzés van, abból kellett vágni. De az sem mindegy, hogyan, és a többiből sem.
Az elvvel egyetértek, a konkrét intézkedés meg a szokásos módon elbaszott.

Valahol Máshol (lemondott Dr. Prof.) 2012.12.05. 13:01:22

Mondjuk a szokásos" lopunk és hazudozunk" vonalból többet nem nézek ki kúrmányunkból, de mivan ha a végső cél tényleg egyfajta félázsiai modell kiépítése? A féltudatlan, félművelt, erős kézzel tartott istenbarma majd dolgozik a Simicska-építkezéseken, dolgozik az Orbán-földeken, A Hájas, izé Kövér-gyárakban.... erre ez az irány tökéletes. És eddig meglepően sokminden le lett nyomva a torkokon, összehasonlítva például a 2006-2010 időszakkal.

A nonplusz ultra a sztoriban viszont Nagy Dávid.

index.hu/belfold/2012/12/04/hook_a_kormany_bevezeti_a_tandijat/

Éveken át nyalta Viktorkáék valagát, aztán amikor fejreejtették, adja a lázadót. Mivan pubi? Azthitted majd kilébecolsz az egyszámjegyű IQ-val valami diplomát, aztán irány a Fidelitas, majd harmincas éveid elejére valami önkoris vagy parlamenti melegedő, másfélmillás fizuval, sosemdolgozott jeligére? Van ám nemegy ilyen sikersztori... az összes fideszes ifjúpatkány a Hallgatói önkorik világából került ki.

Mondjuk az nem újdonság, hogy aki 2010 előtt fényesre nyalta az orbáni valagat, mély kussolda helyett osztja az észt.... bár úgyse ismernek magukra az ilyenek.

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2012.12.05. 13:02:22

Közterhek nőnek, az ezért cserébe adott állami szolgáltatások köre szűkül és még csodálkoznak, hogy az emberek a lámpavasakkal szemeznek...

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.12.05. 13:05:19

@Valahol Máshol (lemondott Dr. Prof.): Majd legközelebb nem bízik meg mindenféle jöttment csa... politikusokban.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.12.05. 13:08:08

"egy mérnökinformatikus szakos hallgató például 300 ezer helyett 150 ezer forintot fizet szemeszterenként,"

Én 7 éve 120-at fizettem... Másoddiplomán... :D

Illetve, a hallgatói szerződés engem nem zavarna, mert nem akarok elmenni. De megértem, akiket zavar...!

Rufus78 (talán vak vagyok, de nem hülye) 2012.12.05. 13:26:18

@Valahol Máshol (lemondott Dr. Prof.):
Demján tavalyi kijelentése óta látom, hogy erre mutat a kormány minden intézkedése... legalábbis -legyen bármilyen hihetetlen- ez volt az egyetlen közös pont.

Európa Kínája... Előre az egy tál rizsért!

Tina0611 2012.12.05. 13:32:44

@Énbagoly: Szerintem nem jól gondolkozol. Az én lányom most technikusira jár, jövőre megy egyetemre. Fizetősre, mert annyira nem voltak jók az eredményei. Pénzem nekem sincs a tandíjra, de nem is kell. Felveszi a diákhitel 2-t (csak annyit, amennyi a tandíj), én eltartom, diploma után vagy egyetem közben is akár mehet világgá (remélem, megy is) és majd a fizetéséből visszafizeti a hitelt. Ha nem megy, akkor már tudok neki segíteni, hiszen nem nekem kell eltartanom, a diplomás fizetésből meg fog tudni élni, ha nem itthon, máshol. És nem lesz röghöz kötve.

titan 2012.12.05. 13:34:10

@kifordított nagyanyó: az ő fizetése nem alapból adóból van? Csak kérdezem :)

kifordított nagyanyó 2012.12.05. 13:45:07

@titan: Nem rossz.:))
Meghátugye ő a zegykulcsoaal jól járt tehát a kevesebb adójából nyugodtan lehet stadion.
Nekem meg a kevesebb fizetésemből lesz a stadion.

tomwar 2012.12.05. 13:45:16

@Szelid sunmalac-Elmeny designer: Eztet ama mocskos gyurcsanyistak is akartak mar, de nemes nepunk leszavazta! :-)))

sötéthülye.tahóbarom 2012.12.05. 13:46:37

@Transylvanianmixedgrill: Igen, lassan ideje volna kiírni egy új népszavazást, betűről betűre a fidesz régi kérdéseivel, meg az ő régi plakátjaikat is kitenni megint az utcára. Szerintem szórakoztató lenne.

csabakirályfi 2012.12.05. 13:46:46

@tomeck01: Franciaország? Már Magyarország is lángolna, ha ezt Gyurcsányék csinálták volna (a füst már szállt anno...). A HÖK már régen hörögne. De ne ragadjunk már itt le, bevezették a Molnár Lajos ver 2.0-t is, ki szólt érte? Égerék legfeljebb azon vitáznak az orvosokkal, hogy szabad-e a kamarai díjat 1,5-szörösre emelni. Hogy bezárták a kórházakat?! Oszt? Nem oszt, néma csend, Orbánék megcsinálnak mindent, amiről hat éve még a nemzethalál jutott az eszükbe. Félreértés ne legyen, egy halom mindent meg kell csinálni, csak elmúlt hat év, amikor mindezt megakadályozták, hogy ne mondjam folyamatosan és gátlástalanul hazudtak. Erről. Akkor. Miként most is.

titan 2012.12.05. 13:48:52

@kifordított nagyanyó: kölönben is ezért is az elmúlttízminuszkétév a hibás, mert libaméregre költötték a pénzt... vagy hogy is volt ez...

tomwar 2012.12.05. 13:50:27

@Tina0611: Tina, NAGYSZERU! Gratulalunk, nagyszeruen latod a dolgot.
Csak ezt egyre kevesebben tehetik meg, hogy eltartsak a gyerekuket 25-26 eves koraig...
Mi lesz, ha egyszer Te is erre a sorsra jutsz? Elveszited a munkad, megbetegszel stb. Akkor hogyan tovabb?
Talan nem kellene par felesleges stadion 100Mrd-ert, es maradna egy kis penz a felsooktatasra is....esetleg az egyetemek is palyazhatnanak a TAO-ra, hisz ep testben ep lelek, nem?

Tina0611 2012.12.05. 14:01:26

@tomwar: Igazad van, egyetértek a második bekezdéssel.
Ha pedig nem tudnám eltartani az egyetemista gyerekemet, sajna kénytelen lenne mellette dolgozni, elég sokan csinálják. Meg szerencsémre van tágabb családom, így tuti, hogy lenne segítség, ha megszorulnék. Persze ez fordítva is igaz, de hát ezért vannak a szülők, testvérek nem?

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2012.12.05. 14:03:18

A viktornak van bűne dögivel. A lopástól a hazugságon keresztül a PUCCS előkészületig rengeteg.

De azt kell mondjam, hogy a felsőoktatás valamilyen "megnyirbálására" szkség van.

Nyugat-Európában, ahol lakok ugyanaz a probléma, ami Magyarországon.
Sok a semmirekellő diplomás és egyre kevesebb melós.

Tehát értelmetlen az EU-s %-okat, és egyáltalán az irányelvet összehasonlítani, ha az EU gazdagabbik felében (Némto, Auszt) sincsen meghatározva a gazdasági igény és a létező mennyiség (orvos, jogász, bölcsész, mérnök, stb).

Amire Magyarországon fordítani kellene, azok a tudományos fejlesztések. Ugyanis féltudású hülyegyerekből MÀR van elég az egyetemeken-fősulikon.

...szerintem.

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2012.12.05. 14:15:23

@tomwar:

"hogy eltartsak a gyerekuket 25-26 eves koraig"

Hát az a baj, hogy a barom magyar így gondolkodik. Miért kellene neked eltartanod? Nem kényelmes egy kicsit a hülyegyerek?

Hadd jöjjek már én is a demagóg dumával:

-három műszak mellet jártam fősulira.

-éjjszakai műszakból mentem az előadásokra az ország túlsó végébe.

-saját zsebből perkáltam a tandíjat.

És láss csodát, itt vagyok...
Ny-Európában :D

tomwar 2012.12.05. 15:17:07

@Engedjetek el kutyák, a Lajoséknak töröm az utat!: Nos, egyet ertunk, meg nem is:-))
Fosulira en is munkaa mellett jartam, bar apam megigerte, hogy amig foiskolara vagy egyetemre jarok, addig lakhatok otthon es dezsmalhatom a hutot....de a szabadsag jobban vonzott.
Igy munka mellett vegeztem, s ha nem is vagyok kulfoldon, de kicsit megis....

De arra, amire Te, nem mindenki kepes, es azert meg nem biztos, hogy rosszabb ember.

Husz_János_Puszita 2012.12.05. 17:22:09

@Engedjetek el kutyák, a Lajoséknak töröm az utat!:

Olvastam róla statisztikát, az EU is strukturális munkanélküliséggel küzd. Szép irányelv, legyen mindenki diplomás, csak az a hülye munkaerőpiac ne lenne. Van, hogy az EU is elrugaszkodik a valóságtól. Legalább van hol melózni a magyar szakmunkásoknak. Itt meg majd...majd dolgozgatnak valahol valakik, más nem, közmunkaprogram van.

Attól még a kormány nem tud számolni. A diákhitel kamattámogatása sokszorosát viszi el minden évben, mint amennyit megspórolnak az ingyenes szakokon.

komplikato 2012.12.05. 17:39:54

@Secnir: "minusz 35,850 fidesz szavazó." - Szorozd be 3-al, mert a szülők. Esetleg van akinek több jóérzésű rokona is akad ... Jó lesz az mínusz százezernek is. oda lehet rakni a rokkantak, cukorbetegek, munkanélküliek, közmunkások, stb. mellé ...

Mr. Pé 2012.12.05. 20:15:32

Még lehet hogy elég is lenne a lóvé, ha nem arra költenék, hogy Halálpénisze-Alsón is legyen főiskola, ahol olvasni tanítással kezdenek, hanem hogy zárják be a rákba az összes szarul teljesítő alibi főiskolát és menjen a pénz olyan ösztöndíjakra, amiből el lehet járni máshova értelmes egyetemre. Ahová az illetőt persze FELVÉTELI, és nem pedig ÉRETTSÉGI alapján felvették. És igenis, vágják ki az egyetemről azt, akinek mondjuk nem lett minimum 20 kreditje egy félév alatt. Az minek van ott?

Yobbágy Fery 2012.12.06. 07:04:13

Jónéhány éve, még főiskolára jártam az egyik tanár tartott egy érdekes előadást a felsőoktatás és a munkaerőpiac kapcsolatáról (2004-ben azt hiszem). Mivel közgazdászoknak tanultunk, elsősorban arra hegyezte ki ő is a mondanivalóját és már akkor is az volt a probléma, hogy az a paradox helyzet állt elő, hogy közgazdászból egyszerre volt sok és kevés: ez ugye úgy lehetséges, hogy a keretszám (ill. a végzett hallgatók száma) magasabb, mint amit a piac képes felszívni, ugyanakkor strukturálisan fos az egész, mert azokon a szakirányokon végeznek kevesebben, amire lenne igény.
Na ehhez akkor most dobjuk hozzá a megvágott keretszámot is, aztán néhány év múlva leshetünk, amikor elkezdenek kivonulni azok a cégek, akik eddig felszívták a tehetségesebb pályakezdőket (SSC-k, Big 4, stb.).

Agyatlan jogászbanda (nem a jogászokkal van bajom, csak ezekkel, szóval senki ne sértődjön meg indokolatlanul :)), azt képzelik pár § majd rendbehoz mindent. Hát a nagy büdös ló nemzőszervet!

kúrórudi 2012.12.06. 08:55:41

na fidesz trollok!

nagy a kuss itt!

gondolom ennek is tapsikoltok... és persze voltatok 2008ben népszavazni a tandíj ellen ugye??? mert akkor viktorka éppen azt fingta ti meg lógó nyelvvel rohantatok utána ahogy most is... szánalmas elvtelen hazudozó banda.

Orbángárda (törölt) 2012.12.06. 09:30:34

Kissé demagóg az infografika. Inkább DEZinfografika

Kivancsi 2012.12.06. 09:57:30

Egyebkent kezd egyre atlatszobba valni ez a dolog Magyarorszagon, de mar nem csak itt hanem mindenfele a vilagban. Fenntarthatatlan meretu allamapparatusokat epitettek ki, es a gazdasagi valsag nyoman sajnos a megzuhant piac egyre kevesebb adot kepes kitermelni. Az allamapparatusok merete nem csokkent, sot Magyarorszagon a kozmunkaval meg egyeb nyalanksagokkal meg bovult is. Most majd jonnek a gigaszi meretu allami vallalatok – kozuzemi ellatok, stb. – es pont ellenkezo iranyba mozognak, mint kellene. Meg kevesbbol meg tobbet akarnak kipreselni. Mar nem is probaljak fenntartani a latszatot, hogy azert fizetsz, hogy az allami szolgaltatasok – autopalya epites, dokumentumok kiadasa es elkeszitese, stb – mukodjenek, hanem siman behajtast hajtanak vegre ahol tudnak. Nem rejtik veka ala, hogy felesleges emberek tomegeit tartjuk el es akar meg is fojtanak ha kell, csak fizessunk es tartsuk el oket. Persze hatterbe szorult az is, hogy az adofizetoknek fontos dolgokat tartsuk el, a kozoktatas meghalt , a korhazak halodnak, kozbiztonsag nulla. Mar csak es kizarolag a nekik fontos teruletekre tesznek penzt, erzik a dolog kozelgo veget es probalnak beagyazodni, sok penzt felretenni inseges idokre. Ebbol a vegen polgarhaboru, forradalom vagy ilyesmi lesz, mert egy ido utan az emberek megelegelik, hogy lenyuljak oket esz nelkul, haverok es cimborak elnek gazdagsagban – es meg csak nem is takargatjak -, kozben szazezrek nullazodnak le vagy akar eheznek is!!!

Szevasztok 2012.12.06. 10:05:37

És az leesett már, hogy a médiaHATÓSÁGRA meg a köztévére kb ugyanannyi jut, mint az EGÉSZ felsőoktatásra?
Lefordítom: a talpnyalók megfizetése többet ér a kormánynak, mint az ifjúságunk oktatása!

Netuddki. 2012.12.06. 10:09:12

Bammeg, lefordítsam magyarra?

"Egy önmagát finanszírozni képes felsőoktatási rendszerben gondolkodom, ahol az állam minden egyes magyar diák számára, aki az egyetemek által előírt minimális követelményt képes teljesíteni, biztosítja annak lehetőségét, hogy saját maga finanszírozhassa a tanulását úgy, hogy az a diáknak ne jelentsen vállalhatatlan megterhelést, és az igénybe vett erőforrásokat hosszú lejáratban kelljen majd visszaadnia"

Röviden és tömören. Az orbán azt akarja, hogy a magyar felsőoktatást a diákok a tandíjból tartsák el. Ezért bárkit felvesznek aki a pénzt ki tudja pengetni. Aki meg nem tudja az választhatja a hosszú évtizedekre szóló eladósodást.

Na, most éppen ezt valósítja meg. Tündérországban ugye mindenki lelkesen diákhitelt akar felvenni, hogy továbbtanulhasson. Magyarországon meg nem igazán. A nagy kérdés akkor mi lesz a magyar felsőoktatással? A nagy kérdés nem az van-e tandíj hanem az, hogy a felsőoktatást nem akarja a fidesz finanszírozni. Ezt akarják összedobatni a hallgatókkal és a bankokkal.

Már kifejtettem, hogy a felsőoktatás egy befektetés az államnak. Ha a faszfej orbán a bankokkal finanszíroztatja meg akkor a hasznot is a bankok fogják majd bezsebelni. Amit most megspórol a baromarcú a felsőoktatáson az évtizedek múlva az állampolgárok fognak megfizetni. Miközben a más dolgokban meg megy a pénzszórás...

Netuddki. 2012.12.06. 10:13:55

@Kivancsi: A mai újságban féloldalas cikk foglalkozott azzal, hogy megérkezett az EU-s élelmiszersegély. SZÉGYEN! Az a szégyen, hogy ennyi rászoruló van, miközben a képviselők még mindig elszámoltatás nélkül veszik fel a milliós költségtérítést, az orbán a felsőoktatáson spórol, és még sorolhatnám...

sárkányfő 2012.12.06. 10:16:55

Üdvözlök minden fideszest, akik 2008-ban a tandíj ellen szavaztak, és most Orbán szemen köpte őket.

Milyen érzés, hogy csurog le a fejetekről Orbán nyála?

Van egy fogadásom: bemagyarázzátok magatoknak, hogy Orbán nem is kúrt át titeket. Mert gyávák vagytok szembenézni azzal, hogy bálványotok elárult titeket, hogy át lettetek baszva a palánkon. Kényelmesebb valami kamu ürüggyel hazudni magatoknak. És pont ezért tud titeket örökké manipulálni és örökké átverni Orbán. Meg is érdemlitek. Menjetek menetelni.

sárkányfő 2012.12.06. 10:17:55

Amúgy jó poszt, grat.

tozse76 2012.12.06. 10:21:20

Minden felháborodóval mélységesen egyet érzek , de emlékszem még arra amikor a HÖK teljes erőből Fidesz bázis volt és mindenhez asszisztáltak pedig már akkor lehetett tudni, hogy ez csak kész átverés show . A rektorok pedig a másik szép bagázs, a pozicióért a tölgyfa bútorokért és a külföldi utazgatásokért ( + szép summa ) megvásárolhatók kilóra. Szép gerinctelen társaság. Emlékszem még az ELTE egyik régebbi rektorára aki olyan korrupt volt, hogy szénné kereste magát az egyetemi beruházásokon mint tanszékvezető , majd amikor rektor lett az első dolga az volt, hogy vetetett egy 8 milliós festményt a falra . Azóta sem változott semmi, jellemtelen trógerek mind. De ez látszik a plágium ügyek kapcsán is, hogy pénzért és a hatalomért mindenkinek megadtak mindent szó nélkül. A mostani szájtépés helyett pedig majd kivonulnak 3 fáklyával hogy a képeket posztolhassák az arckönyvben. Ez lesz a rohadt nagy tiltakozás. Más értelmes gerinces országban már az egyetemisták lebontották volna a várost . Itt majd énekelnek egyet és megmagyarázzák ez miért jogos , majd felveszik a diákhitelt 1-9 ig

ensorcelant 2012.12.06. 10:21:31

@ColT:
Bölcsészből? Tudod kiket is képeznek bölcsész szakokon? Tanárokat, pszichológusokat. Meg persze a szabad bölcsészeket is. Valószínűleg te inkább őrájuk gondolhattál. De ne vegyük már egy kalap alá az összes bölcsészt! Köszi

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.12.06. 10:25:30

A felsőokatás ilyen léptékű leépítése bőszítő, de az grafikonra mi szüksége volt a végén? Mert mintha azt sugallná, hogy minek honvédelemre költeni. Igen, az sem olyan az egészet nézve, ami telje egészében felvállhalható, de frucsa módon egyedül ott nem folyik ámokfutás, sőt, HÚSZ ÉVE nem látott logikus szemlélet és célirányosság kezd több fegyvernemnél is körvonalazódni!

A vasútvonal felúítása is érdekes kérdés. Azon lehet filózni, hogy esetleg túlárazott - nem tudom, hogy az-e - az viszotn megintcsak fura, hogy a diagram sugallhatja azt. hogy minek erre költeni, hagyjuk csak lerohadni az infrastruktúrát...

A stadionépítés az, amire azt mondom, hogy kurcaanyád. Azt beletolni felsőoktatásba és akkor már azt mondom, hogy OK, az is iszonyat durva, de ennyiből a legfotnosabb szakirányok azért feltölthetőek állami finanszírozással.

NoNight · http://anothernonight.blog.hu/ 2012.12.06. 10:28:44

@Tina0611: Én is csak azt tudom kérdezni: jó az, hogy a gyerek egyből adósként kezdi meg azt a bizonyos nagybetűst? A diákhitel ugyanolyan rossz, mint a bankhitel, és ráadásul a kamatok miatt megint csak azokat büntetik vele, akiknek nincs elég pénzük ahhoz, hogy egy összegben tudjanak fizetni. Egyébként meg mi a garancia arra, hogy egyből fog kapni munkát, amiből tud törleszteni. Elárulom: semmi! Erre már nem gondol a kedves kúrmány, csak arra, hogy a szemét bankok. Amelyik a diákhitelt adja, az kivétel volna?

elwood 2012.12.06. 10:31:46

tetszettek volna nem forradalmat csinálni.
3 millió körüli lobotómiás teljhatalmat adott egy embernek akiről tudni lehetett, hogy diktátor. tessék enni amit főztek.

most már lehet tömni a gyerekekbe is, meg gondolkodni azon, hogy inkább telefonfülkébe ment volna.

ja, és 1 millió még mindig azon vonul fel, hogy nem a szemétgyurcsány van hatalmon, és ez elég is neki.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2012.12.06. 10:32:17

@zero: Mondjuk a honvédséget tényleg demagógia volt idevenni. Kb az egész NATOban mi költünk a legkevesebbet.

Helyette oda lehetett volna tenni az nyugdíjasok ingyenutazását, vagy sok más dolgot.

clegane 2012.12.06. 10:33:58

your meme is bad and you should feel bad

Tina0611 2012.12.06. 10:35:36

@no-night: Nem, nem jó. De pillanatnyilag csak abból választhatunk, hogy vagy elmegy technikusi után dolgozni mondjuk laborasszisztensként minimálbérért (környezet-, természetvédelmi szakon tanul), már ha van egyáltalán munka, vagy felveszi az évi 350 ezer diákhitelt, és nagy valószínűséggel többért, jobb helyen, akár külföldön is talál majd munkát. És mint feljebb írtam, ha dolgozik majd, és kevés a kezdő fizuja, akkor tudom majd segíteni akár a törlesztésben is. Meglátásom szerint most túl nagy a munkanélküliség, főleg a képzetlenebb rétegek körében, így előrefelé menekülünk.

Elstron 2012.12.06. 10:37:24

@Énbagoly: Ha tényleg olyan okos, akkor vegye fel a Diákhitel 2-t. Lazán visszafizeti a magasabb bérből, amit a diplomájának köszönhet.

Gera 2012.12.06. 10:37:45

Azt az évi 27 milliárdot vagy akár a dupláját úgy lehetne elvenni az mtva-nmhh kombótól, hogy mi állampolgárok szinte észre sem vennénk a változást. Az ott élősködő rokonok, barátok és üzlettársak persze észrevennék, ez nyilván megengedhetetlen.

kúrórudi 2012.12.06. 10:37:46

@Szevasztok:
"És az leesett már, hogy a médiaHATÓSÁGRA meg a köztévére kb ugyanannyi jut, mint az EGÉSZ felsőoktatásra? "

bizony.
elkúrjuk. nem kicsit.
hazudunk reggel, délben este....

Orbángárda (törölt) 2012.12.06. 10:39:08

@zero: krumplit hasonlítasz össze kisnyúllal.

EMU 2012.12.06. 10:40:08

Hahó, sokan úgy gondolják, hogy a fidesz cinizmusa abban nyilvánul meg, hogy tandíj helyett immár képzési hozzájárulásnak hívja a sarcot. Csakhogy miképpen szólt a 4 évvel ezelőtti 2008-as népszavazás kérdése? "Egyetért-e Ön azzal, hogy az államilag támogatott felsőfokú tanulmányokat folytató hallgatóknak ne kelljen képzési hozzájárulást fizetni?" Úgyhogy a fidesz cinizmusa még csak nem is a szóhasználatban nyilvánul meg. Hanem abban, hogy magasról szarik még a saját maga által gründolt referendumra is, szarik a zemberekre, a választói akaratra, szarik egy országos népszavazási eredményre, szarik az országra, szarik az állampolgárokra, szarik az adófizetőkre, szarik mindenre és mindenkire. Az viszont megér egy misét, hogy ilyenkor mi van a népszavazási eredménnyel. Ugyanis ilyen erővel az uniós és nato csatlakozás referendumát is abszolút figyelmen kívül lehet hagyni, sőt majdan a választásokét is. Ki nem szarja le?

kúrórudi 2012.12.06. 10:44:56

@Elstron:
gondolom 2008ban még te is tüntettél a tandíj ellen meg le is szavaztad.... ugye?

a havi 10e ft sok volt azért kellett ám autókat gyújtogatni hazafiasságból most meg tapsikolsz és bekemenetben tüntetsz azért h 20-50e legyen....

éljenaz agymosottság! hurrá hurrá!

is 2012.12.06. 10:45:49

@Transylvanianmixedgrill: jó tudni: a népszavazások 3 évig érvényesek.

@Elstron: nem nagyon kell tökölni, fel kell venni, betenni a bankba az összeg felét, mert a banki kamat 6-7%, a diákhitelé meg 2%, szóval a fel összeg is kitermeli a kamatot. viszont a diákhitel 2 tényleges kamata továbbra is 8-10%, csak abból 6-8%-ot a többiekkel fizettetnek ki, illetve tovább adósodik el az állam miatta.

@poszt: azt pedig még majd érdemes lesz megnézni, hogy ki is lesz az a 10000, aki bejut. mert hogy itt csókosoknak lesz ennyi hely fenntartva, az is bizonyos.

kúrórudi 2012.12.06. 10:46:27

@EMU:

ráadásul saját maguk által kezdeményezett népszavazás!!!

beszarás ez a kormány. így még egyik se hazudott.

kúrórudi 2012.12.06. 10:47:00

és az elvakult fideszhívők meg tapsikolnak ennek is annak is.... őrület.

is 2012.12.06. 10:47:24

@Elstron: ja, mondanád meg, hogy az orvosi, tanári diploma hol fizet Magyarországon magasabb bért egy szakmunkáshoz képest? vagy gondolkodni nem megy, csak nyomod a brossurákat?

Elstron 2012.12.06. 10:47:35

@Rettegő [ megbízott Bohócügyi Államtitkár]: Hallgatóként mondom, hogy a nyugdíjasokról le kéne már szállni. Alaphangon ledolgoztak 40 évet az életükből, az átlagnyugdíj pedig 83640 Ft. Ebből még mi a f@szt akarsz elvenni? Dögöljenek meg szerencsétlenek?

És ne gyertek a korkedvezményes nyugdíjjal, mert az erről szóló hírek egyrészt tele vannak csúsztatásokkal, másrészt ezek az emberek (rendőr, tűzoltó) hulladék fizetést kapott korábban olyan munkáért, amit az itt hőbörgők nagy része 2 napig sem bírna (én sem).

kúrórudi 2012.12.06. 10:47:52

@is:

"jó tudni: a népszavazások 3 évig érvényesek."

és a te agyad is csak 3 évig érvényes???

ati27 2012.12.06. 10:48:18

Valami rohadtuk el van cseszve magyarországon az oktatással kapcsolatban... A probléma a következő: még rohadtul nem ismerte fel a társadalom, hogy az oktatás a LEGFONTOSABB dolog.. Itt nem csak a felsőoktatásról van szó! Én bizony minimum duplájára emelném azt a 135 milliárd forintot, ha nem a triplájára.. A közmunka programot meg egy az egyben átalakítanám felnőttképzési programmá! Rá kéne jönni, hogy tök mindegy mit tanulnak az emberek, akár a felnőttképzésben is, az csak a javukra válik.. Ugyanis a legkomolyabb problémák már az alapképzésben jelentkeznek.. Úgy kerülnek ki emberek az alap, általános oktatásból, hogy nem tudnak 2 mondatnál többet értelmezni.. Holott a XXI századba lassan a legalapabb munkák is gépesítve vannak, és bizony ehhez kell egy "minimum" értelmi szinvonal.. pl. megérteni a gépek kezelési utasítását, biztonsági szabályait.. Ez ugye annak is könyebben megy aki "büfé" szakot végzett, mint aki 8 általánost, és nem tud értelmezni egy összetett mondatot. Én még bizony "lecsípnék" 5%-ot a nyugdij jellegű tételekből, és átcsoportosítanám az oktatásba.. Pár éven belül SOKKAL versenyképesebb ország lennénk! Persze ez "hátránnyal" is járna, mert ugye egy képzetteb társadalmat nehezebb megvezetni! Jelenlegi politikai garnitúránk pedig pont nem ezt akarja..Ez Hoffman féle ámokfutás meg még sokkal károsabb mint a Magyar Bálint-féle..

Sajnos a dolog érvényes a magyar KKV-k nagy részére. Sajnálják az oktatásra, tanfolyamokra a pénzt (pl sokszor még a "tiszta" szoftverekre is..) És ez bizony meglátszik a versenyképességen is.. Mert sajna az emberek nagy része 2 Ft-ért a saját anyját is...

tozse76 2012.12.06. 10:48:28

@molnibalage:

ez a világ legdrágább vasútvonala jelenleg. Németországban egy 100 km es szakaszt építenek ugyan ennyiből. ( keress rá a neten megtalálod az adatokat ) nyilván ez egy igen frekventált vonal lehet sok millió utassal.

kúrórudi 2012.12.06. 10:48:42

@is:

ha minden csak 3 évig érvényes akkor milyen alapon gyurcsányoztok??? 3 éve már nem volt sehol...

Elstron 2012.12.06. 10:49:51

@is: Más szak is van ám a világon, nem csak orvosi, vagy tanári.

@kúrórudi: Soha nem tüntettem semmi ellen. Simán csak tandíj párti vagyok, ennyi.

Szevasztok 2012.12.06. 10:55:24

@EMU: "Az viszont megér egy misét, hogy ilyenkor mi van a népszavazási eredménnyel. "

A népszavazási eredmény az max 2 évig köti a kormányt. Utána bármit lehet. (egyébként ez nem is akkora baj...)

Tina0611 2012.12.06. 10:55:42

@is: Nem jó az elgondolás, a diákhitel 2-t nem kapod kézhesz, azt az egyetem kapja, és csak annyit, amennyi a tandíj.

vallatas 2012.12.06. 10:56:33

Na, nem látom a tömeget a Kossuth téren gyújtogatni, kőt dobálni!
Mi a fene van veletek magyarok?
Bezzeg a régi szép időkben mikor bátor volt ez a nép, és kiáll a saját érdekeiért...
ó mivé leszel szegény hazám!

kúrórudi 2012.12.06. 10:57:19

@Elstron:
én bokros idejében kezdtem az egyetemet. akkor is egyetértettem a tandíjjal. most is.

1. a fidesz hazugpolitikáját rühellem.
2. a fideszhívek mindennek és annak ellenkezőjének is tapsikolását is.
3. egy általános, MINDENKIRE érvényes tandíjat támogatok.. a felsőoktatás ilyen otromba szétverését, abból ilyen pénzkivételt nem....

ati27 2012.12.06. 10:58:09

A másik nagyon súlyos dolognak azt tartom, ami Fidesz közeli vélemény: Mentsük meg a kis falusi vidéki iskolákat! Kérdem minek? A logikus az lenne, ha körzesítenék-központosítanák őket: 8-10 faluhoz tartozna egy járási iskola, ahol optimális létszámmal pl 15-20 fős osztályokba lehetne tanítani. Ugye sokkal egyszerübb lenne az infrastruktúra, a fentartási költségek.. Ehhez pedig megteremteni egy iskolabusz hálózatot, mert még ez is sokkal olcsóbb, és hatékonyabb lenne, mint minden kis faluban fenntartani egy "kis" iskolát adminisztrációval, tanári karral ingatlanokkal.
No Erre sem érett mag a magyar társadalom, mert jönnek azok a vélemények? Bezzeg a mi időnkbe egy osztályba járt a 6-10 évesig és 10-14-ig korosztály, és a nagyon "szigorú" tanító megtanitott Írni-olvasni.. Aztán pont ezeket az embereket nem láttam pl. soha újságot olvasni... :)

kúrórudi 2012.12.06. 10:58:26

@Elstron:

tandíj azért legyen h a felsőoktatás MÉGJOBB legyen... ne azért h azt lezüllesszük és helyette elszórjuk a pénzt másra....

kúrórudi 2012.12.06. 10:59:45

@vallatas:
olvashattad itt feljebb egy fidesz seggnyaló véleményét. a népszavazás 3 évig érvényes.... a fidesz hívők agya meg még eddig se...

orient 2012.12.06. 11:01:35

Ezzel tökre egyetértek:

"2013-ben a tervek szerint az állam 27 milliárddal, 135 milliárdra csökkenti a felsőoktatás állami támogatását. Ez az egész nem szól másról, mint erről a 27 milliárdról. De például az utazási kedvezményekhez meg a nyugdíjasok ingyenes utazásához nem mernek hozzányúlni, pedig az még a saját bevallásuk szerint is évi 100 milliárd forintba kerül. "

Teljesen jogos. AMitől hányingerem van, az az, hogyha eltörölnék az inygenes utazást akkor rögtön itt megjelenne megint egy fikázó cikk , hogy a rohadt kormány hazudott és megszorít. Ami igaz is, de a Fidesz pont ezt művelte ellenzékben. Konstruktív ellenzék nélkül pedig szart sem lehet csinálni, ahogy az MSZP-nek is meg volt kötve a keze és eltöröltették a vizitdíjat többek között amit sajnálok, mert kéne, most az ellenzék pont ezt csinálja. Taníttatásért fizetni kell, utazásért, egészségügyért is, ez így normális, nem ezzel van a gond hanem azzal hogy kivéreztetik a gazdaságot és az embereknek nincs munkája amiből ezt fizetnék. Egy normális gazdaságban ahol nincsenek szektorális különadók, bankadó, percadó, tranz. adó...stb. Viszont nincs segély, nincs ingyen utazás, és van vizitdíj, ott a lehet járulékokat csökkenteni és gazdaság annyira pörög és a foglalkoztatás megy, hogy az emberek röhögve és szívesen kifizetik mindezt, cserébe a jobb szolgáltatásért. Ez lenne a normális kapitalizmus, nem az hogy mindent az állam ad ingyen és cserébe fizessen a gazdasági szereplők a profitjukból ami lebénítja a gazdaságot és mindenki csak vegetál...

Szevasztok 2012.12.06. 11:01:47

@kúrórudi: "egy általános, MINDENKIRE érvényes tandíjat támogatok"

Maximálisan egyetértve az első 2 ponttal is ehhez hozzáfűzném, még:
A felsőoktatásban az volt elqrva, hogy kontraszelektált volt a finanszírozáson keresztül. Vagyis az intézmények nem a MINŐSÉGI, hanem a MENNYISÉGI képzésben voltak érdekeltek, ez persze a minőség romlását hozta magával.

Ezt az alapproblémát persze a támogatott helyek megvágása nem oldja meg, csak újabb problémát generál.

Lófasz Hadnagy - A Magyar Köztársaság Állampolgára 2012.12.06. 11:02:34

Elképesztő ez az ábra. Most ez komoly, hogy a saját felszopóikra (NMHH + MTVA) majdnem annyit költenek, mint a felsőoktatásra? Te szentséges atyaúristen..!

kúrórudi 2012.12.06. 11:03:39

@Szevasztok:

az elvakult fidesz hívek agya meg semeddig nem köti a kormányt... mert az nincs nekik..

te is voltál szavazni a tandíj ellen?

2008:
fidesz: gyertek szavazzuk le ezt a geci tandíjat ha beledöglik a költségvetés és ezért jobban eladósodik az ország akkor is.
2012:
fidesz: gyertek támogassátok a tandíjat mert kell nekünk a pénz.

lilly.alien 2012.12.06. 11:05:04

Egy kurva vasútvonalra és a köz"rabszolga"munkára is többet költ az állam?!

Nincs diktatúra, kérem, nem egy új Kínát építünk, nem...

kúrórudi 2012.12.06. 11:05:27

@Lófasz Hadnagy - A Magyar Köztársaság Állampolgára:
nagyon durva...

egy kistévé szintű nézettségű m1re meg egy hatóságra annyit költünk mint a TELJES FELSŐOKTATÁSRA azaz a JÖVŐRE.

ennél hazugabb aljasabb kormány még sose volt....

Szevasztok 2012.12.06. 11:05:53

"Ez az egész nem szól másról, mint erről a 27 milliárdról. "

Igen miközben a Giró-Szász az IMF megállapodás elmaradására utalva azt mondta, hogy az CSAK néhány 10 milliárd Ft megtakarítást jelenthetne. (becslések szerint kb.60-100 mrd/ év)

Borenbukk 2012.12.06. 11:06:13

@molnibalage: Ize.. Balazs! Az egy kb. 70 kilometeres szakasz. Ezzel osszevetve kinosabb a teljes felsooktatasra koltott osszeg.

A vedelmi koltsegek ugyeben egyetertunk.

Elstron 2012.12.06. 11:06:20

@kúrórudi: Miből gondolod, hogy nem lesz jobb?

Szevasztok 2012.12.06. 11:07:32

@kúrórudi: "te is voltál szavazni a tandíj ellen?"

Bevallom, hogy én is szavaztam a Fideszre. 1998-ban utoljára...

ati27 2012.12.06. 11:08:24

A harmadik nagyon súlyos tévedés a magyar politikai elit, és a fidesz részéről: A VERSENYKÉPESSÉG. Jelenleg az a gondolat, hogy ez egyet jelent hogy tömegtermelésben alkalmazunk agyatlan droidokat egy tál rizsért.. Ez lehet hogy működik egy 1 milliárdos kínában (de már ott sem annyira) Ez a koncepció pedig rohadtúl nem fog működni egy 10 milliós rohamosan elöregedő társadalomban.. Másrészt el kell gondolkodni, hogy a versenyképességi rangsort miért éppen Svájc, vagy az észak európai országok vezetnek... Szóval minden összefügg mindennel... DE elsősorban az oktatással, annak minőségével. és hozzáférhetőségével!

orient 2012.12.06. 11:09:45

@Lófasz Hadnagy - A Magyar Köztársaság Állampolgára: hát igen ez megérne megint egy fejezetet. Mint az is hogy Matolcsy voodoo könyveket olvas a nagy világhatalomról amiben a demokrácia haldoklik és a nyugati civilizáció...érdekes ilyeneket hallani egy minisztertől, ezt diliházba kéne küldeni.

orient 2012.12.06. 11:13:13

@ati27: Te eztet nem érted Józsi!
"a versenyképességi rangsort miért éppen Svájc, vagy az észak európai országok vezetnek" Azért mert ott van jó mezőgazdaság azért vezetik a sort ők érted már?

kúrórudi 2012.12.06. 11:16:58

@Elstron:

a kevesebb pénzből szerinted jobb lesz?

globglob 2012.12.06. 11:18:17

"Természetesen tandíj nincs, csak képzési hozzájárulás van, és amúgy is, ott van a Diákhitel 1 és Diákhitel 2."

Ez jó.

Ilyen alapon lehetne azt is mondani a nyugdijasoknak, hogy természetesen viteldíj nincs, csak utazási hozzájárulás van, és amúgy is, ott lenne a Nyugdíjashitel 1 és Nyugdíjashitel 2.

Ilyen alapon lehetne azt is mondani a betegeknek, hogy természetesen vizitdíj és kórházi napidíj nincs, csak ellátási hozzájárulás van, és amúgy is, ott lenne a Beteghitel 1 és Beteghitel 2.

is 2012.12.06. 11:19:17

@Tina0611: az _összegét_ írtam, nem konkrétan azt a bankjegyet. vágod?

sárkányfő 2012.12.06. 11:20:17

@kúrórudi:
:D
ha olvastad volna valaha @is kommentejit, tudnád hogy ha valaki, akkor ő aztán nem "fidesz seggnyaló" :D
az a 3 év csak infóközlés volt egy jogi természetű felvetésre, de hidd el, nála kritikusabban kevesen nézik a fideszes pusztítást.

Elstron 2012.12.06. 11:20:51

@kúrórudi: Szó sincs kevesebb pénzről. Csak nem az állam, hanem a hallgatók fizetik majd be. Ezt persze cizellálja a Diákhitel 2 állami támogatása.

is 2012.12.06. 11:20:55

@kúrórudi: ééééén????? gyurácsonyozok???? van elég kommentem, szemezgess belőle. én 2008. március 13-án megírtam, hogy mekkora parasztság volt a hlyenépszavazás, nem tegnap világosodtam meg.

kúrórudi 2012.12.06. 11:21:03

@globglob:

pontosan. az h a fidesz felkészült a kormányzásra azt jelenti h kitalálta hazugságcsomagokat.. valódi kormányzás helyett azon megy a munka náluk gőzerővel hogyan nevezzék el ugyanazt amit ellenzékként leszavaztak / tüntettek..

a legundorítóbb banda aki valaha kormányzott..

is 2012.12.06. 11:21:53

@Elstron: 2008-ban is tandíjpárti voltál? ott mire szavaztál?

sárkányfő 2012.12.06. 11:22:09

@is:
te egy utolsó orbánista seggnyaló vagy, nem tudtad?!? :DD

ati27 2012.12.06. 11:22:41

@Elstron:

Nem, nem kellene leszállni.. Nézd meg a svéd nyzgdijrendszert.. Ahol pl a GDP bővüléssel arányosan nő (Esetleg csökken!) a nyugdíj. (azt már félve teszem hozzá, hogy nem kevés magánnyugdíj pénztár létezik) Szóval, elemi érdek, még a nyugdíjasoknak is, hogy az ország versenyképes legyen.. Mondok más példát a versenyszférában dolgoztam 1x évet.. 2001-2006 között 0% fizetésemelést kaptam, (2000-től távoktatásnban, költségtérítéses alapon megcsináltam egy fősulit) amint a fősulival végeztem le is léptem.. Viszgáljuk meg az említett időszakot pl abból az aspektusból, hogy mennyit nőttek a nyugdíjak és mindezt a az akkori GDP változás relációjában.. Na ugye.. Bizony ebből a csapdából egy kiut van.. "Lecsippenteni" differenciáltan mondjuk a nzugdij jellegű kiadásokból 5-6% százalékot, és átcsoportosítani az oktatásba! Ennek hatására 4-5 éven belül, de10 éven belül, (ha megfontoltan és jól megalapozva hasznélják(itt nem a Hoffman féle agymenésre gondolok!!)) hatalmas versenyképességi javulás várható, és ennek hatására a nyugdíjellátásra szánt pénzek is hatványozottan nőnének! Míg enélkül maradna a negatív spirál! Szóval tetszik-nem tetszik, csak ez az egy út van.. Minél később állnak neki, annál nehezebb lesz!! Én szóltam!

Elstron 2012.12.06. 11:24:51

@is: És ha nem szavaztam semmire, akkor mi van? És ha igen, akkor mi van? Szerinted milyen konzekvenciái vannak egy 4-5 évvel ezelőtti döntésnek? Szerinted az emberek nem változnak?

Sejtem, hogy mire akarsz kilyukadni, de szólok, hogy rühellem az Orbán-rezsimet. Ezzel az intézkedéssel azonban egyet értek.

dr. mesterséges színezék 2012.12.06. 11:28:44

A zértelmiségiek a bankok fő szekértolói. Láttatok már kubikost bankigazgatói székben?
Na ugye! A progresszió egyértelmű, az ellenállás értelmetlen.

Lófasz Hadnagy - A Magyar Köztársaság Állampolgára 2012.12.06. 11:29:14

@kúrórudi: @orient:

Félelmetes, nem tudok erre mást mondani. A hideg kiráz, hogy ezeknek a kezében van a totális teljhatalom.

Elstron 2012.12.06. 11:30:21

@ati27: a versenyképesség ennél sokkal összetettebb dolog, és nem csak az oktatástól függ. 2000-től boldog-boldogtalan tanulhatott, és bekerülhetett a felsőoktatásba, mégsem vagyunk előkelő helyen a versenyképességi rangsorokban. A svéd modellt pedig felesleges felhoznod, mert annak az alapja olyan széleskörű társadalmi konszenzus volt, amely nálunk még legalább 100 évig elképzelhetetlen.

ati27 2012.12.06. 11:31:15

@Szevasztok:
Van benne valami, de nincs is... Pl én jelentkeztem távon egy nívós magyar fősulira.. Ők ügyesen ki is használták ezt a fejkvótát! Felvettek boldog-boldogtalant, felvételi sem volt.. Úgy 75-en indultunk az évfolyamban. Rögtön az első alkalommal kijelentették: (Alig fértünk el a suli legnyagyobb előadójában) "nézzenek körül, mert ebből a 75 emberből jó ha kb 15-20 fog eljutni a diplomáig (az is 3 különböző szakirányon) ... Így is lett félévkor feleződött a létszám, majd a következő évfolyamokban megint... A szám végül is igaz lett, ráadásul az eredeti "bandából" kb 10-12 ember végzett "időben" 6-8 pedig 1-2-3 félévvel később... (UV-k, félév újrafelvételek).. Mindezt legtöbben meló mellett! Szó szerint vért hugyoztattak velünk! :D

blah 2012.12.06. 11:33:51

@orient: igaen, a kapitalizmustól még messze vagyunk... Amit leírsz inkább a konzervatív gazdasági felfogás. És nekünk elviekben konzervatív kormányunk van...

blah 2012.12.06. 11:35:45

@lilly.alien: biztosan nem olvastad Matolcsy legújabb elmélkedését...

bioLarzen 2012.12.06. 11:39:19

Jól látom, hogy a Szajol-Püspökladány vasútvonal felújítására többet ad a kormány, mint az egész felsőoktatásra?

Kinek a kije lakik azon a vonalon? Vagy kinek a cége végzi a felújítást?

bio

ati27 2012.12.06. 11:41:02

Egy dologban "érteni" vélem a FIDESZ gondolatmenetét.. Ezzel az intéskedéssel "kivéreztetik" azokat a fősulikat amik nem adnak "versenyképes" oktatást.. Utána pedig meg lehet "tolni" a fennmaradottakat.. Persze kétlem, hogy ez lenne a hátsó szándék...

Tina0611 2012.12.06. 11:41:11

@is: Igen, vágom, írtam is, hogy az egyetem kapja a pénzt közvetlenül.

Lófasz Hadnagy - A Magyar Köztársaság Állampolgára 2012.12.06. 11:42:34

@bioLarzen:

Én az NMHH + MTVA felszopóbrigádon akadtam le, de igazad van, ez még keményebb.

orient 2012.12.06. 11:44:33

@blah: hát én is azt hittem. Pedig sajnos gazdaságilag teljesen kádári rendszert követnek, de szerintem 1-2 értelmesebb mert kezd rájönni ott is. Pl. Martonyi elárulta, hogy nem kéne sokat várni a keleti nyitástól. Ezt én már mondtam évekkel ezelőtt is mikor a JObbik erőltette. Keleten két fajta ország van: a szegények akiknek még annyi sincs mint nekünk és a gazdagok akiknek eszük ágában sem lesz adni nekünk a lóvéból, sőt inkább viszik olyan országokba ahol biztonságban van (nyugat EU, Lenygelo. Szlovákia....etc.). Ezek után meg elvennnia a bankoktól és nagyvállalatoktól, csak mert nekik van, hát ez eléggé nagy öngól szintén. egy ilyen országban ahol a GDP a következőképpen fest:
"GDP by sector agriculture: 3.3%; industry: 30.8%; services: 65.9% (2010 est.)"

Ugye ugye? Szolgáltatás 66%, nem baj vegyük tőlük el a zsét úgyis csak az ország gazdaságának 2/3-ád adja...barmok. Nemhogy örülnének, hogy extra profitot termel. Egy extra profitot termelő vállalat többet fejleszt, beruház, embereket vesz fel és jó a gazdaságnak, még ha ki is viszi a profit egy részét az országból. De ehhez ugye közgáz diploma kell hogy az ember ne értse meg.

bioLarzen 2012.12.06. 11:46:07

@TaTa86.: "Mondjuk a honvédséget tényleg demagógia volt idevenni. Kb az egész NATOban mi költünk a legkevesebbet."

Pont hogy még jobban perspektívába teszi a dolgot: ha olyan keveset költünk a védelemre, akkor milyen szánalmasan keveset költünk a felsőoktatásra?

bio

Pistie 2012.12.06. 11:50:11

Az Orbán rezsim bukásra van ítélve. Ez már csak egy (újabb) szög a koporsójukban.

tozse76 2012.12.06. 11:52:44

de nehogy vki azt higgye, hogy ez a szám lesz a végleges. ez most ennyi, aztán a szavazás előtt egy órával még csökkentik majd jövőre felezik. ha nagy lesz az őrjöngés - bár egy szó sem fog elhangzani szerintem - akkor időlegesen visszaállítják 13000 re majd december 31 én éjjel 11 kor mégis visszamódosítják.. Gratulálok mindazoknak akik erre a nemzeti együttműködésre szavaztak. De van vmi jó is benne, ezek a diákok akik most elmennek innen végleg az életben nem mentek volna el soha - igy legalább nekik hamarabb lesz jó.

orient 2012.12.06. 11:59:18

@blah: @Lófasz Hadnagy - A Magyar Köztársaság Állampolgára: Ja és vad barom állatja előjön azzal, hogy ne merjen senki profitot termelni az energián (gáz,villan). Csak aki előállítja termelhet profitot. Felhasználó és termelő között kereskedelemben nem lehet profit. Persze mert paksról eljön a lakásomba magától az áram. A gázcsöveket szintén nem kell kiépíteni, karbantartani, gázórákat...stb. és ezekre sok embert fizetni, nem ezek mind mennek maguktól ingyen, aki ezekbe beleöl euró milliárdokat, hogy ne 100 éves gázcsövön keresztül jöjjön esetleg a gáz, az természetesen milyen alapon mer ettől hasznot remélni és miért nem teszi emberbaráti szeretetből. És Ilyen emberek vezetik ezt az országot az agyam eldobom.

Tudod mit kéne alkotmányba írni? Csak az lehet politikus és parlamenti képviselő aki MINIMUM 10 évet lehúzott valahol versenyszférában. Tök mindegy hogy árufeltöltő a madaras teszkóban, vagy manager egy magáncégnél, de legyen kicsit a való életben, mert ezeknek legalább van józan paraszti eszük a való világból és ilyen baromságok eszükbe sem jutna.

blah 2012.12.06. 12:01:49

@orient: az arányokat nem ismertem számszerűen de nagyjából tisztában voltam vele. Nem közgáz diploma kérdése, hogy valaki hülye vagy sem. (ugye büszkék az unortodoxiára csak éppen akkor minek jártak iskolába, a szabályszerűségeket anélkül is ki lehet kerülni.) Az meg alapszabály, ha pénzt vonsz ki a gazdaságból akkor azzal az éltető erejét veszed el… a magyar gazdaság meg sosem volt olyan stabil, hogy egy ilyen ne küldje egyből szopóspirálba. Az államnak ugye kell a pénz az adóság elleni harchoz az elvonható források meg egyre kevesebbek (az adók egyre kevesebbet hoznak a költségvetésnek aztán csodálkoznak), ez így együtt meg meghatározza az irányt.

blah 2012.12.06. 12:04:36

@orient: zsenik, egyszerűen nincs rá jobb szó.

Thasaidon · http://zothique.blog.hu 2012.12.06. 12:05:55

A tandíjas felsőoktatás mellett szólhatnak racionális érvek. Tehermentesíti a költségvetést, erősebben motiválja a fiatalokat a tanulásra, valódi piaci értéket kap a diploma. Nem minden hátránytól mentes dolog ez, lásd pl. az amerikai hallgatók súlyos eladósodottságát (www.economist.com/news/united-states/21567373-american-universities-represent-declining-value-money-their-students-not-what-it), de hatékony. Magyarországon, az Európai Unióban azonban ez egyszerűen kivitelezhetetlen, pusztán azért, mert a tényleg tehetséges tanulók fogják, és elmennek külföldre tanulni, ahol ingyenes (pl. Ausztriába: www.mohaonline.hu/egyetem_guide/ingyen_egyetem_ausztria_tanulas www.szervuszausztria.hu/ausztriadiakelet/ausztria-felsooktatas-magyar-diakok-mde-35572.html). Nekünk meg maradnak a kevésbé hozzáértők, akik ráadásul el is adósodnak. Akinek meg van pénze fizetni, majd diploma után lécel le. Nem akarok sem a fizetős, sem az ingyenes modell mellett kardoskodni, de azért elég kontraproduktív, ami most történik nálunk.

dr. mesterséges színezék 2012.12.06. 12:08:05

@Lófasz Hadnagy - A Magyar Köztársaság Állampolgára: Minek annyit tanúni? A Deutsch Tomi is megmondja, hogy csak a baj van a diplomázással.
Megvédjük a zembereket a vizsgadrukktól!

Intelli 2012.12.06. 12:15:44

@Szelid sunmalac-Elmeny designer: csak előtte ne felejtsd el a magyar ékezetes betűt, vagy legalább az ASCII kódokat használni...

dr. mesterséges színezék 2012.12.06. 12:24:52

@Intelli: Mé, nem a rovásírás a magyar írásbeli kultúra jövője?

dr. mesterséges színezék 2012.12.06. 12:30:01

@orient: "Ja és vad barom állatja előjön azzal, hogy ne merjen senki profitot termelni az energián"

Kaliforniában az áramszolgáltatással kapcsolatos beruházásokat a (sötét)zöld orientáció profitnyíró hatása torpedózza meg már a 0. pillanatban - így áll elő, hogy a világ leggazdagabb országának leggazdagabb államában gyakoribb az áramkimaradás, mint bármelyik borsodi zsákfaluban.

De mi - legalább ebben - hamar fel tudunk zárkózni.

tozse76 2012.12.06. 12:41:41

@orient:

egyetértünk . Ezt javasoltam is már hivatalosan de nem reagált rá senki. Ezzel ráadásul az összes mostani férget, a szijjártótól az orbánon át a matolcsiig egy életre el lehetne kergetni a parlamentből.

tozse76 2012.12.06. 12:50:58

@Thasaidon:

Ez igaz, persze rohadtul nem mindegy milyen képzésről beszélünk, mert egy bölcsésznek papir meg ceruza kell azt még valahogy meg lehet finanszíroztatni, de mit csináljon az aki atomfizikus akar lenni vagy egyszerűen csak mikrobiológus ? vigyen be otthonról egy atomreaktort , netán az összes halálos baktériumtörzset mert ezek biztosítása baszomi sok pénz. Ezt nem lehet önköltségessé tenni, csakúgy mint a legtöbb természettudományos oktatást, mert nincs az az isten aki ki tudja fizetni az anyagokat és azokat a műszereket amiket meg kellene tanulni használni. Igy jöhet létre , hogy az okos orvos a vércukormérő low feliratáról azt hitte, hogy kimerült az elem és addig töltötte a cukrot a kuncsaftba mig meg nem halt .

Ez csak általános igazság mert ilyen alapon a teljes egészségügy lehetne fizetős mert akkor az még jobb lenne a költségvetésnek, az összes közalkalmazottat pedig ki kellene paterolni vmelyík magáncéghez és akkor még faszább lenne minden.

Sajnos az államnak vannak bizonyos szerepei amit nem lehet elsorvasztani , kitáncolni belőle. Az oktatás pedig egy hosszútávú befektetés mert csak rabszolgák leszünk a saját országunkban ha mindenki csak útkaparó lesz.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.12.06. 12:55:57

@tozse76:
@Borenbukk:

Ok, akkor ezek szerint túl drága. Akkor így van helye a listán.

Intelli 2012.12.06. 12:57:01

@dr. mesterseges szinezek: a rovásírás kérlek őseink írása volt, ami szép, érdekes, és hagyományőrző.
De nem, nem a jövő...

Ha nem tetszik a rovásírás, akkor kotródj innen...

Intelli 2012.12.06. 12:57:34

@dr. mesterseges szinezek: bocs, az utolsó mondat nem volt elég részletes, szóval kotródj innen a kurva anyádba...

dr. mesterséges színezék 2012.12.06. 13:05:55

@Intelli: "Ha nem tetszik a rovásírás, akkor kotródj innen... "

Már csomagolok is.

dr. mesterséges színezék 2012.12.06. 13:07:09

@Intelli: Upsz... azt nem tehetem, hiszen én a te kurva anyádban érzem jól magam. Nem szép, de legalább olcsó.

gnme 2012.12.06. 13:13:25

@tozse76: várjál, finoman fogok fogalmazni... hogyaszongya hogy,, akiknek nincs olyan szerencséje, hogy a háziorvosuk belgyógyász/endokrinológus, azoknak szembe kell nézni a ténnyel, hogy a körzeti orvosuknak segéd fingja nincsen a diabéteszhez
hát akkor mennyi fingja lenne egy betanuló orvosnak? mégannyisem.

kopaszskodas 2012.12.06. 13:16:33

@Elstron: "Ha tényleg olyan okos, akkor vegye fel a Diákhitel 2-t. Lazán visszafizeti a magasabb bérből, amit a diplomájának köszönhet."

De még milyen lazán...! Egy tényleg olyan okos orvostanhallgató esetében a költségtérítés egymillió félévente, hat év képzés után 12 milkónál tartunk + valamennyi kamat, ld. alant.

A magasabb bér, amit a diplomájának köszönhet, kezdő orvos esetében mondjuk 210 ezer forint. A

www.diakhitel.hu/index.php/hu/hitelkalkulator/dh2-erdeklodoknek

szerint a törlesztés alakulása:

"Hitelkalkulátor

A beállított paraméterek alapján a kalkulátor megbecsülte a személyre szabott várható eredményeket. A legfontosabb paramétereket gyorsan változtathatja és újraszámoltathatja az eredményeket, így lehetősége van két beállítás eredményeinek összehasonlítására. A gazdaság Diákhitel szempontjából fontos paramétereinek várható alakulásának átállításával többféle becslést kaphat a hitel visszafizetésére.

Eredmények:
Összes felvett hitel 13 043 002 Ft
Összes visszafizetés 20 007 555 Ft
Első hitelfolyósítás időpontja 2013. március
Utolsó hitelfolyósítás időpontja 2018. október
Törlesztés kezdete 2019. július
Törleszti-e a hitelét nyugdíjazása előtt? Igen
Teljes visszafizetés időpontja 2048. március
Hány éves lesz a visszafizetéskor? 54
Átlagos havi kötelező törlesztés 58 161 Ft
Átlagos havi visszafizetés 58 161 Ft"

Ez egy reális, szép, komoly, ajánlható perspektíva, hogy valaki 30 év alatt fizeti vissza a Diákhitel 2-t, valóban. Gratulálok.

wmaki · http://szuklatokoruekdemagabiztosak.blog.hu/ 2012.12.06. 13:26:26

Ez azért van, libsik, mert kétpofára habzsoltátok a hitelt!

tozse76 2012.12.06. 13:31:30

@wmaki:

wmaki 2012.12.06 13:21:37
@DR. Smit Pal: Jaja, hogy ajvékol a sok libsi!!!! :-)
Majd amikor jönnek a zsidók a lajtoskocsival, és elrabolják hazánk édesvízkészletét, akkor majd ráébrednek az igazunkra, de akkor már késő!

SZERINTEM TE MAR NE IS KOMMENTELJ TOBBET , LEULHETSZ 1 es. Kulonben is vissza kell erned a korterembe felulvizsgalat elott .

kopaszskodas 2012.12.06. 13:46:35

@tozse76: Jajj, tee. Érteni is kell a viccet, nem csak szeretni... Lajtoskocsi, tudoood

dr. mesterséges színezék 2012.12.06. 14:19:04

@kopaszskodas: "Összes felvett hitel 13 043 002 Ft
Összes visszafizetés 20 007 555 Ft"

Itten jön gírószásszijjártóselmeczimatolcsilázár, Viktor üzenetével, hogy kapják be a bankok.

kúrórudi 2012.12.06. 14:22:32

@dr. mesterseges szinezek:

nem kell hitelt felvenni....

ha felveszel akkor meg ne csodálkozz h van olyan h kamat....

gondolom te sem adsz kölcsön ingyen.... ha igen szólj, felveszek tőled.

kúrórudi 2012.12.06. 14:25:54

@wmaki:

"Ez azért van, libsik, mert kétpofára habzsoltátok a hitelt!"

orbánék első évében NŐTT a kötkségvetési hiány bajnaihoz képest.... csak a lenyúlt mnypvel elfedték ezt.... ahogy az adósság is nőne.... úgy maradt szinten h évi 400 mrd nem megy oda és 3000et meg lenyúltak...

agyad helyett is narancs van....

gondolom minden este megcsókolid a hálószobába kitett egészalakos orbán képet....

Geza 2012.12.06. 14:26:46

@kopaszskodas:
Hú basszus, ezt azért ütős volt így számszerűsítve olvasni!
Kétszeresen is az, mert az '54 éves korára törleszti'-n kívül ott van benne az is, hogy egy orvos, aki olyasmit tud, aminek a képzése 12 millióba került, havi 210e-es fizetést kap.

Emellett ugye az állam többek között azért is szed be az ember jövedelme után az adót, hogy pl. ebből finanszírozza a közoktatást. Ilyen szempontból a felsőfokú képzés az állam számára befektetés:
- sokba kerül a diák képzése, tehát értékes lesz a tudása
- tehát sokat fog vele keresni
- tehát sokat fog ebből adózni!

Ha az állam nem akarja fizetni azt a képzést, amitől a diák minimálbéres segédmunkára képes emberből értékes tudású pl. mérnökké válik, akkor utólag se tartsa a markát a nagyobb fizetés utáni nagyobb adóért!

dr. mesterséges színezék 2012.12.06. 14:35:17

@kúrórudi: Mostan fel köll venni, vagy nem köll felvenni? A kormány szerint fel köll, mert abból iskolába lehet járni, szerinted nem köll, mert akkor visszafizetni sem köll.

(Ha nem lett volna egyértelmű, a fidesz szokásos duplagondola volt terítéken: tegnap szemét volt a bank, mert hitelt ajánlott annak, aki fel akart venni hitelt, és ez milyen csúf gondolat - ma arra buzdítja a zemberek a közoktatásból amúgy elhajtott rétegét, hogy menjenek hitelért.)

Apeiron (törölt) 2012.12.06. 14:35:31

@Elstron: lognormális eloszlás a te barátod.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.12.06. 14:39:08

@Elstron: Csak nem itthon... A Diákhitel a tandíjra is alig elég, nemhogy még élni is mellette. Az élni nem = szétbulizni. Én még az "ingyenes" felsőoktatás során is dolgoztam egyetem mellett úgy, hogy otthonról jártam...

4 millás hitellel kezdeni a karriert, mikor egyes mérnöki szakmákban nem fizetnek 300-400 burttót elég hülye húzás.

A baj az, hogy olyan országok modelljét akarod alkalmazni, ahol a fizetések kb. 5-ször magasabbak. A 1:1 másolás nem vezet sehova...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.12.06. 14:45:16

@Elstron: No offense, valaki ennyiért DOLGOZIK... Tudod, a munkábajárásnak avnnak KÖLTSÉGEI is...

tozse76 2012.12.06. 14:45:35

Azt sem szabad elfelejteni, hogy a kifizethetetlen hitelhez ( miert nem allamilag kamattamogatott v kamatmentes by allam ? ) ala kell irni egy rabszolga szerzodest ami csak ket dolgot nem tartalmaz. Azt h kotelesek munkat adni es azt h mennyi lesz a fizetes. Egy mernok csak csak talal vmit amibol penzt is lehet keresni de egy orvos egy ilyen szerzodessel havi 30 ert is koteles lesz dolgozni videken rekettyessarosiban.. Sakk matt. Meg jo h a devizaelhitelezesrol hallunk reggeltol estig . Ez mi a lofasz ha nem a hitel rakenyszeritese egy komplett nemzedekre ?

Apeiron (törölt) 2012.12.06. 14:45:40

@dr. mesterseges szinezek: kamatos kamat a te barátod. Meg az infláció. És a reálérték.

dr. mesterséges színezék 2012.12.06. 14:46:46

@molnibalage: "4 millás hitellel kezdeni a karriert, mikor egyes mérnöki szakmákban nem fizetnek 300-400 burttót elég hülye húzás."

Nem pályakezdőként, már meglévő egzisztenciával, jó fizetéssel sem mernék ma bevállalni ilyet.

dr. mesterséges színezék 2012.12.06. 14:49:06

@Apeiron: Igen, jó ismerőseim. Neked egy közös sörözésen bemutatnám a szatíra nevű figurát is, hogy kilegyen a társaság.

ensorcelant 2012.12.06. 15:08:46

@Elstron:
Bocs, de nem mindenkinek lesz jól fizető szakmája, még ha okos is. Kisebbik gyermekem zeneművésznek tanulna. Államilag nem lesz támogatva. Ha nem nyögném ki a tandíját, hanem diákhitelt venne fel, szerinted mennyi idő alatt fizetné vissza? Merthogy itt le lett vezetve egy orvosi fizetéssel, hogy gyenge 54 éves korára a tanulmányait ki is fizette. (persze a művészeti képzéseken nincs ekkora tandíj, de a fizetés is jócskán elmarad a 210e ft-tól) És ezen felül a havi törlesztés miatt valószínűleg esélye sem lesz lakásvásárlásra, autóra, meg olyasmi luxusra, hogy utazás. És igenis szükség van művészekre is. Nem annyira, mint orvosra, vagy tanárra, vagy mérnökre, de hogy egy európai országban olyan legyen az elosztás, hogy 1-1 szakra csak fizetősként lehessen bejutni az nonszensz!

kopaszskodas 2012.12.06. 15:21:10

@ensorcelant: Nem szeretnék elképzelni sem egy olyan világot, amelyben nincsenek művészek. Egyértelműen többet kellene képezni belőlük.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.12.06. 15:24:39

@dr. mesterseges szinezek: Hát én sem. Na ez a durva. Ilyen gazdasági helyzetben egy lényegében egy fej/írás alapon zajló öngyilkosság. Ha 6-8 év alatt vitték le volna folyamatosan a számokat és monitorozva, hogy mi lesz, akkor azt mondom, hogy OK. De így, hogy lényegében 2 év alatt egy generációt tesznek tönkre, ez valami brutális.

Örülhetnék, hogy nem lesz konkurenica, ha megszűnik a képzés, csak egy nemzetgazdasági öngyilkosság, amit ezek a balfaszok művelnek.

A probléma az lesz, hogy a köv. kormány mit fog csinálni? Ha ezek ámfokfutnak, akkor jaj nekünk. A nem győz a narancs, akkor a követező bosszúból majd jól felforgat mindent, mert a másik csakis hülye és hazaáruló lehet. A két nagy párton kívül van a szadeszes múltú vicc lmp, akikre a fővárosi balfaszuk múltja miatt egy tejet sem bíznék. Az utóbbi hónapok után már a jobbik is kiesett, mint alternatíva.

Nem hittem volna, hogy eljön ez a pillanat. Ha holnap szavazás lenne, nem tudnék kire szavazni... Vannak tolvaj balfaszok, idióta balfaszok, idióta és tolvaj bafaszok, meg az idióta fajthaók és liberális tolvajok. Király...

Tényleg kellene egy "egyik sem" nemű párt, hátha X-szel rá valaki... :)

debreceni.blog 2012.12.06. 15:45:23

"És ez nem a Turul véréből származtatott látszat tehetség ám, meg nem is az ősi jussunk, hanem el kell olvasni hozzá sok-sok könyvet, meghallgatni sok-sok okos tanárember előadását, hogy értse is ennek a világnak a forgását."
www.vagy.hu/tartalom/cikk/3452_keretszam_meszarlas_2

orient 2012.12.06. 15:47:02

@dr. mesterseges szinezek: Sajna ez lesz. A legrosszab ebben megint az hogy az hagyján , hogy a nyugdíjasok vannak állandóan pátyolgatva, de legalább ne a gazdaság és munkahelyek kárárra. Ezért hogy manci néninek 500 Ft-tal kevesebb legyen a gázszámlája amit kb. meg sem érez, cserébe majd lerohad a teljes közműrendszer mert non-profit trásaságtól senki se várja hogy fejlessze a hálózatot már bocs. És nem is az a gond, hogy mancinéninél nem lesz áram néha, vagy nálam Budapest belvárosában, de sokkal nagyobb gáz ha mondjuk egy mercedes gyárban lesznek leállások az elavúlt hálózat miatt. Pár ilyen baki és a Merci megy is a szomszéd országba. Emlékszem mikor mellettünk döntöttek 2 ország volt versenyben, mi és a románok. A románok sokkal olcsóbbak voltak, de azért döntöttek mellettünk mert az infrastruktúra sokkal jobb állapotban van...na akkor most már ezt is buktuk, mehetnek Moldáviába gyártani, az infrastruktúra itt sem lesz jobb semmivel.

(de)magógfia 2012.12.06. 16:31:29

A Bokros csomaggal megkezdődhetett volna a tényleges rendszerváltás, ha arra az alapra annak szellemében azt továbbépítve a szükséges reformokat minden fronton fokozatosan továbbvitték volna és akkor most nem tartanánk ott ahol. Nem az eladósodottság az eredendő bűn (Fidesz demagógia alappillére, ami minden szem előtt hályogként lebeg!), hanem az eladósodottság oka az! Az okban "Kérem Tisztelt Hölgyeim és Uraim!" a Fidesz a legnagyobb bűnös - maga az ördög - azaz az eladósodottságot ők idézték elő, mert '95 óta minden reformkezdeményezést elgáncsoltak a demagóg módszereikkel. Persze a nagy szociális hálót fenntartani az államnak kellett, aminek finanszírozására hitelt kellett felvenni. Jól kitalálták, elvitették mással a balhét és most magyarok érdekeit szem előtt tartó és védő igaz magyarként tetszelegnek. Hogy jön ez ide!? Úgy, hogy nem a tandíjjal van alapvetően baj, hanem a demagógiával! Nem ragozom és ismétlem az ismert Fidesz és a tandíj sztorit! Minden más fronton ugyanezt művelték/ik! A józanul gondolkodók, ne essenek a demagógia csapdájába! Ne akarjunk ingyenes felsőoktatást, mert ez nem működik, nem lehet fenntartani, de felesleges is. Korrekt módon a rászoruló tehetségek és az állami szférának szükséges egyének oktatását támogassa az állam. A többit bízzuk a kereslet-kínálatra! Természetesen ez nem ilyen egyszerű és idő kell hogy kialakuljon egy jól működő rendszer, de ehhez áldozatokat kell meghozni. A kormány kapital-kommunizmust épít! Amilyen képzavar ez a szó olyan skizofréniában szenved a kormány. Tudathasadásos a kormányzás hol kapitalista hol kommunista intézkedéseket hoz, hol ezek keverékét! Pl. felsőoktatásban a mostani képzavar: intézményektől finanszírozás megvonás, azaz deklarált cél az önfenntartás (cégek, diákok stb fizetnek), de állami kancellárok diszponáljanak az intézmények gazdálkodása felett. Normális!? Szerintem nem betegek csak egyszerűen fingjuk sincs, semmihez! Amúgy a demagógia, mint a mostani államformánk kapcsán már rég meg akartam kérdezni, hogy akkor ki is az aki hazudik?

orient 2012.12.06. 17:09:37

@dr. mesterseges szinezek: Ja és még valami. A kormány állandó ütőkártyája a túl magas energiaárak Magyarországon a többi országhoz képest. Ez részben igaz de az okokat is kéne tudni. Az energiát mint nagykereskedő az állam állítja elő és adja el a szolgáltatóknak az MVM-en keresztűl. Ezt szolgáltatják tovább a nagy gonosz külföldi multik profittal. Na már most ha van ismerősöd az MVM-nél (nekem van) akkor kérdezd meg mennyiért állítják elő az erőművek és adja továbbá az MVM a szolgáltatóknak. Meglepő de a EU országoknál jóval drágábban adja el az energiát az MVM, és ez teszi nagyon drágává az energiaárakat itthon, mivel az MVM (ami állami kézben van) vastagon nyereséges régóta. Tehát nyereséget az állami vállalat termel és nem a külföldi szolgáltató. MVM pedig nem azért drága mert nálunk drágább energiát előállítani mint mondjuk Szlovákiában vagy Németországban, hanem azért mert az MVM egy szocialista mamut kövület ahol ezrével ülnek a felesleges emberek akiket senki sem akar kirúgni és az Ő bérüket kell beépíteni az árakba. Itt tartunk ma és Lézer Jani , jön megint a Lenin/Marx komcsi szöveggel, hogy a külföldi multik rabolják ki az országot...hát szomorú tényleg.

KopaszMercis 2012.12.06. 22:09:06

A tandijjal minden normalis ember egyetert. Nem kell atjarhatova tenni a tarsadalmi retegeket, mert latjuk mi a kovetkezmenye: kaptunk a nyakunkba felcsuti nagyon videki cigany hulyegyereket miniszterelnoknek. Ha lett volna tandij, most is az anyjat baszna csoro cigany modjara felcsuton. A kommunikacio es a cinikus ketszinuseg a baj. En a tandijra szavazok es most is egyetertek vele, de nem ugy hogy elotte mast igertek nekem....

KopaszMercis 2012.12.06. 22:13:09

@kopaszskodas:
Micsoda lopott szar neved van

l ember 2012.12.06. 23:16:10

hogy megvan -e a képességed elvégezni az egyetemet, a felvételi dönti el, vagy hogy tandíjat fizetsz?
hogy jól dolgozol -e az egyetemen, a számonkérés dönti el, vagy az, hogy tandíjat fizetsz?
Az töltsön be egy képzettséget nem igénylő munkakört, aki közben az egyetemen tanul, vagy aki dologtalan munkanélküli?

kopaszskodas 2012.12.07. 15:10:10

@KopaszMercis: Szeretlek téged, Mercis. Kérlek, ne haragudj rám, hogy elloptam a nevedet.

süti beállítások módosítása