Skip to content


       Szűrés lista

135 milliárd, tokkal-vonóval

"Egy önmagát finanszírozni képes felsőoktatási rendszerben gondolkodom, ahol az állam minden egyes magyar diák számára, aki az egyetemek által előírt minimális követelményt képes teljesíteni, biztosítja annak lehetőségét, hogy saját maga finanszírozhassa a tanulását úgy, hogy az a diáknak ne jelentsen vállalhatatlan megterhelést, és az igénybe vett erőforrásokat hosszú lejáratban kelljen majd visszaadnia" - nyilatkozta még a nyáron Orbán Viktor, és többekkel együtt megmosolyogtam, hogy már megint milyen bolondságon töri a fejét. Aztán láttuk, hogy a Széll Kálmán terv 1-ben és a  Széll Kálmán terv 2-ben is nyestek egyet-egyet a felsőoktatás állami támogatásán, a 2012/2013-as tanévre lecsökkentették a 100%-ban államilag támogatott férőhelyek számát 53 ezerről 38 ezerre.


31294441.jpgAz Emberi Erőforrások Minisztériumának tervezete szerint pedig már csak 10 480 diák tanulhatna ingyen 2013 szeptemberétől, 46 330-an részösztöndíjas felsőoktatási szakképzésben tanulhatnának, nekik a képzés árának felét kell kifizetni. A részösztöndíjas képzés már most is nagy sikert aratott a fiatalság körében, 15 550 helyet hirdettek meg, de mivel alig volt jelentkező, a keretszámot levitték 5500-ra, végül 1961 részképzős hallgató kezdte meg az évet. A nagy sikerre való tekintettel most megtízszerezik a keretszámot. Ez a részképzés nagyon rafinált megoldás: a képzés költségeinek felét a hallgatók, a másik felét az állam állja , például egy mérnökinformatikus szakos hallgató például 300 ezer helyett 150 ezer forintot fizet szemeszterenként, viszont nekik is alá kell írni a hallgató szerződést a "röghözkötéssel" együtt.

Két év alatt megszüntetni az az államilag támogatott férőhelyek négyötödét biztos egy olyan felsőbb szintű nemzetpolitikai lépés, amit mi, egyszerű állampolgárok nem tudnánk felfogni a szerény képességeinkkel, így el sem magyarázzák nekünk. Ja, de mégis: dehát ott a Diákhitel2!

Természetesen tandíj nincs, csak képzési hozzájárulás van, és amúgy is, ott van a Diákhitel 1 és Diákhitel 2. Aminek a kamattámogatása persze a költségvetés problémája lesz. Nem most, majd. Ha már nagyon felfut a hitelezés. Hogyan toljuk át a kupac szart a következő kormánynak - láttunk már ilyet, nem először fordul ez elő.

"A Fidesz mindig is úgy kezelte a diákhitelt, mint egyfajta fordított tandíjat: vagyis a hallgató fizesse a képzési költségeit, de ne akkor, amikor nincs jövedelme, hanem utólag." - nyilatkozta egy fideszes szakpolitikus.
"A tandíj az a fizetendő összeg, amelyet ha a diák nem tud letenni, nem járhat iskolába. Ezzel szemben a diákhitel olyan rendszer, amellyel mindenki járhat iskolába, a tanításának költségeit az állam előre kifizeti, a visszafizetést pedig halasztottan, nagyon alacsony kamattal teszi lehetővé. A tandíj és a diákhitel nem keverendő össze. Meg fogják látni, a végén több magyar diák jár majd iskolába az új rendszerben, mint járt a régiben” – mondta Orbán egy interpellációra adott válaszában októberben.
2008-ben még teljesen máshogy nyilatkozott a felsőoktatásról Orbán (videó és a másik videó): "a továbbtanulás lényegében pénzkérdéssé vált, akinek van pénze az továbbtanul."

Pedig Matolcsy megírta a múlt héten, nekünk nem kell foglalkozni a digitális iparral, hagyományos módon kell gyártanunk, termelnünk, az egész ország legyen egy nagy összeszerelő-csarnok, legyünk mi Európa Kínája. 
Kellenek a gyártáshoz, összeszereléshez diplomások? Nem kellenek.
Na, pontosan ez látszik az előzetes keretszámokból.

szocializmus.jpg
(Forrás: Mi a szocializmus? diafilm, 1962)

Pedig. 

- Az Európa 2020 a következő évtizedre szóló európai uniós növekedési stratégia, melynek keretében Magyarország vállalta, hogy a 30 és 34 év közötti lakosok legalább 30,4 %-a felsőfokú végzettséggel rendelkezzen. 2010-ben ez az arány nálunk 25,7% volt, míg az EU átlag 36%.
- Az OECD 2012-es tanulmánya szerint Magyarország az ötödik helyen áll azon a listán, ami a felsőoktatásba fektetett pénz megtérülési arányát vizsgálta. Magyarországon a diplomások "társadalmi haszna" az egyik legmagasabb a csoportban az általa befizetett adók és az utána fizetendő kevesebb szociális juttatás miatt.
- A  felsőoktatásra a GDP 1,1 százalékát fordítja a 27 tagállam. Nálunk ez 2010-ig 1% körül mozgott, azóta folyamatosan csökken.

2013-ben a tervek szerint az állam 27 milliárddal, 135 milliárdra csökkenti a felsőoktatás állami támogatását. Ez az egész nem szól másról, mint erről a 27 milliárdról. De például az utazási kedvezményekhez meg a nyugdíjasok ingyenes utazásához nem mernek hozzányúlni, pedig az még a saját bevallásuk szerint is évi 100 milliárd forintba kerül.
Prioritások, you know.

135 milliárd. Ennyi jut a teljes magyar felsőoktatásra.

Címkék: orbán felsőoktatás diákhitel

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr374948147

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: 24 milliós tandíjtartozást vihet magával a sírba Orbán Viktor 2012.12.06. 13:39:14

Alsó hangon 10,7 millióval tartozik majd a magyaroknak nyugdíjba vonulásakor a sose használt, ingyen szerzett diplomájáért Orbán Viktor, ami 85 éves korára közel 24 millió forintra duzzad. Ez persze csak afféle “erkölcsi” tartozás, egy gond...

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.12.06. 10:42:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Trackback: Mese a földbe gyalult királyságról 2012.12.06. 10:12:52

Franciaországban tévedésből földbe gyalultak egy kastélyt. A négyszögletű kerek erdőben azonban már meg sem lepődünk ezen. Itt mindennapos az ilyen tévedés. Egyszer volt, hol nem volt, a négyszögletű kerek erdőn túl, de az Óperenciás tengeren in...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kúrórudi 2012.12.06. 10:46:27

@EMU:

ráadásul saját maguk által kezdeményezett népszavazás!!!

beszarás ez a kormány. így még egyik se hazudott.

kúrórudi 2012.12.06. 10:47:00

és az elvakult fideszhívők meg tapsikolnak ennek is annak is.... őrület.

is 2012.12.06. 10:47:24

@Elstron: ja, mondanád meg, hogy az orvosi, tanári diploma hol fizet Magyarországon magasabb bért egy szakmunkáshoz képest? vagy gondolkodni nem megy, csak nyomod a brossurákat?

Elstron 2012.12.06. 10:47:35

@Rettegő [ megbízott Bohócügyi Államtitkár]: Hallgatóként mondom, hogy a nyugdíjasokról le kéne már szállni. Alaphangon ledolgoztak 40 évet az életükből, az átlagnyugdíj pedig 83640 Ft. Ebből még mi a f@szt akarsz elvenni? Dögöljenek meg szerencsétlenek?

És ne gyertek a korkedvezményes nyugdíjjal, mert az erről szóló hírek egyrészt tele vannak csúsztatásokkal, másrészt ezek az emberek (rendőr, tűzoltó) hulladék fizetést kapott korábban olyan munkáért, amit az itt hőbörgők nagy része 2 napig sem bírna (én sem).

kúrórudi 2012.12.06. 10:47:52

@is:

"jó tudni: a népszavazások 3 évig érvényesek."

és a te agyad is csak 3 évig érvényes???

ati27 2012.12.06. 10:48:18

Valami rohadtuk el van cseszve magyarországon az oktatással kapcsolatban... A probléma a következő: még rohadtul nem ismerte fel a társadalom, hogy az oktatás a LEGFONTOSABB dolog.. Itt nem csak a felsőoktatásról van szó! Én bizony minimum duplájára emelném azt a 135 milliárd forintot, ha nem a triplájára.. A közmunka programot meg egy az egyben átalakítanám felnőttképzési programmá! Rá kéne jönni, hogy tök mindegy mit tanulnak az emberek, akár a felnőttképzésben is, az csak a javukra válik.. Ugyanis a legkomolyabb problémák már az alapképzésben jelentkeznek.. Úgy kerülnek ki emberek az alap, általános oktatásból, hogy nem tudnak 2 mondatnál többet értelmezni.. Holott a XXI századba lassan a legalapabb munkák is gépesítve vannak, és bizony ehhez kell egy "minimum" értelmi szinvonal.. pl. megérteni a gépek kezelési utasítását, biztonsági szabályait.. Ez ugye annak is könyebben megy aki "büfé" szakot végzett, mint aki 8 általánost, és nem tud értelmezni egy összetett mondatot. Én még bizony "lecsípnék" 5%-ot a nyugdij jellegű tételekből, és átcsoportosítanám az oktatásba.. Pár éven belül SOKKAL versenyképesebb ország lennénk! Persze ez "hátránnyal" is járna, mert ugye egy képzetteb társadalmat nehezebb megvezetni! Jelenlegi politikai garnitúránk pedig pont nem ezt akarja..Ez Hoffman féle ámokfutás meg még sokkal károsabb mint a Magyar Bálint-féle..

Sajnos a dolog érvényes a magyar KKV-k nagy részére. Sajnálják az oktatásra, tanfolyamokra a pénzt (pl sokszor még a "tiszta" szoftverekre is..) És ez bizony meglátszik a versenyképességen is.. Mert sajna az emberek nagy része 2 Ft-ért a saját anyját is...

tozse76 2012.12.06. 10:48:28

@molnibalage:

ez a világ legdrágább vasútvonala jelenleg. Németországban egy 100 km es szakaszt építenek ugyan ennyiből. ( keress rá a neten megtalálod az adatokat ) nyilván ez egy igen frekventált vonal lehet sok millió utassal.

kúrórudi 2012.12.06. 10:48:42

@is:

ha minden csak 3 évig érvényes akkor milyen alapon gyurcsányoztok??? 3 éve már nem volt sehol...

Elstron 2012.12.06. 10:49:51

@is: Más szak is van ám a világon, nem csak orvosi, vagy tanári.

@kúrórudi: Soha nem tüntettem semmi ellen. Simán csak tandíj párti vagyok, ennyi.

Szevasztok 2012.12.06. 10:55:24

@EMU: "Az viszont megér egy misét, hogy ilyenkor mi van a népszavazási eredménnyel. "

A népszavazási eredmény az max 2 évig köti a kormányt. Utána bármit lehet. (egyébként ez nem is akkora baj...)

Tina0611 2012.12.06. 10:55:42

@is: Nem jó az elgondolás, a diákhitel 2-t nem kapod kézhesz, azt az egyetem kapja, és csak annyit, amennyi a tandíj.

vallatas 2012.12.06. 10:56:33

Na, nem látom a tömeget a Kossuth téren gyújtogatni, kőt dobálni!
Mi a fene van veletek magyarok?
Bezzeg a régi szép időkben mikor bátor volt ez a nép, és kiáll a saját érdekeiért...
ó mivé leszel szegény hazám!

kúrórudi 2012.12.06. 10:57:19

@Elstron:
én bokros idejében kezdtem az egyetemet. akkor is egyetértettem a tandíjjal. most is.

1. a fidesz hazugpolitikáját rühellem.
2. a fideszhívek mindennek és annak ellenkezőjének is tapsikolását is.
3. egy általános, MINDENKIRE érvényes tandíjat támogatok.. a felsőoktatás ilyen otromba szétverését, abból ilyen pénzkivételt nem....

ati27 2012.12.06. 10:58:09

A másik nagyon súlyos dolognak azt tartom, ami Fidesz közeli vélemény: Mentsük meg a kis falusi vidéki iskolákat! Kérdem minek? A logikus az lenne, ha körzesítenék-központosítanák őket: 8-10 faluhoz tartozna egy járási iskola, ahol optimális létszámmal pl 15-20 fős osztályokba lehetne tanítani. Ugye sokkal egyszerübb lenne az infrastruktúra, a fentartási költségek.. Ehhez pedig megteremteni egy iskolabusz hálózatot, mert még ez is sokkal olcsóbb, és hatékonyabb lenne, mint minden kis faluban fenntartani egy "kis" iskolát adminisztrációval, tanári karral ingatlanokkal.
No Erre sem érett mag a magyar társadalom, mert jönnek azok a vélemények? Bezzeg a mi időnkbe egy osztályba járt a 6-10 évesig és 10-14-ig korosztály, és a nagyon "szigorú" tanító megtanitott Írni-olvasni.. Aztán pont ezeket az embereket nem láttam pl. soha újságot olvasni... :)

kúrórudi 2012.12.06. 10:58:26

@Elstron:

tandíj azért legyen h a felsőoktatás MÉGJOBB legyen... ne azért h azt lezüllesszük és helyette elszórjuk a pénzt másra....

kúrórudi 2012.12.06. 10:59:45

@vallatas:
olvashattad itt feljebb egy fidesz seggnyaló véleményét. a népszavazás 3 évig érvényes.... a fidesz hívők agya meg még eddig se...

orient 2012.12.06. 11:01:35

Ezzel tökre egyetértek:

"2013-ben a tervek szerint az állam 27 milliárddal, 135 milliárdra csökkenti a felsőoktatás állami támogatását. Ez az egész nem szól másról, mint erről a 27 milliárdról. De például az utazási kedvezményekhez meg a nyugdíjasok ingyenes utazásához nem mernek hozzányúlni, pedig az még a saját bevallásuk szerint is évi 100 milliárd forintba kerül. "

Teljesen jogos. AMitől hányingerem van, az az, hogyha eltörölnék az inygenes utazást akkor rögtön itt megjelenne megint egy fikázó cikk , hogy a rohadt kormány hazudott és megszorít. Ami igaz is, de a Fidesz pont ezt művelte ellenzékben. Konstruktív ellenzék nélkül pedig szart sem lehet csinálni, ahogy az MSZP-nek is meg volt kötve a keze és eltöröltették a vizitdíjat többek között amit sajnálok, mert kéne, most az ellenzék pont ezt csinálja. Taníttatásért fizetni kell, utazásért, egészségügyért is, ez így normális, nem ezzel van a gond hanem azzal hogy kivéreztetik a gazdaságot és az embereknek nincs munkája amiből ezt fizetnék. Egy normális gazdaságban ahol nincsenek szektorális különadók, bankadó, percadó, tranz. adó...stb. Viszont nincs segély, nincs ingyen utazás, és van vizitdíj, ott a lehet járulékokat csökkenteni és gazdaság annyira pörög és a foglalkoztatás megy, hogy az emberek röhögve és szívesen kifizetik mindezt, cserébe a jobb szolgáltatásért. Ez lenne a normális kapitalizmus, nem az hogy mindent az állam ad ingyen és cserébe fizessen a gazdasági szereplők a profitjukból ami lebénítja a gazdaságot és mindenki csak vegetál...

Szevasztok 2012.12.06. 11:01:47

@kúrórudi: "egy általános, MINDENKIRE érvényes tandíjat támogatok"

Maximálisan egyetértve az első 2 ponttal is ehhez hozzáfűzném, még:
A felsőoktatásban az volt elqrva, hogy kontraszelektált volt a finanszírozáson keresztül. Vagyis az intézmények nem a MINŐSÉGI, hanem a MENNYISÉGI képzésben voltak érdekeltek, ez persze a minőség romlását hozta magával.

Ezt az alapproblémát persze a támogatott helyek megvágása nem oldja meg, csak újabb problémát generál.

Lófasz Hadnagy - A Magyar Köztársaság Állampolgára 2012.12.06. 11:02:34

Elképesztő ez az ábra. Most ez komoly, hogy a saját felszopóikra (NMHH + MTVA) majdnem annyit költenek, mint a felsőoktatásra? Te szentséges atyaúristen..!

kúrórudi 2012.12.06. 11:03:39

@Szevasztok:

az elvakult fidesz hívek agya meg semeddig nem köti a kormányt... mert az nincs nekik..

te is voltál szavazni a tandíj ellen?

2008:
fidesz: gyertek szavazzuk le ezt a geci tandíjat ha beledöglik a költségvetés és ezért jobban eladósodik az ország akkor is.
2012:
fidesz: gyertek támogassátok a tandíjat mert kell nekünk a pénz.

lilly.alien 2012.12.06. 11:05:04

Egy kurva vasútvonalra és a köz"rabszolga"munkára is többet költ az állam?!

Nincs diktatúra, kérem, nem egy új Kínát építünk, nem...

kúrórudi 2012.12.06. 11:05:27

@Lófasz Hadnagy - A Magyar Köztársaság Állampolgára:
nagyon durva...

egy kistévé szintű nézettségű m1re meg egy hatóságra annyit költünk mint a TELJES FELSŐOKTATÁSRA azaz a JÖVŐRE.

ennél hazugabb aljasabb kormány még sose volt....

Szevasztok 2012.12.06. 11:05:53

"Ez az egész nem szól másról, mint erről a 27 milliárdról. "

Igen miközben a Giró-Szász az IMF megállapodás elmaradására utalva azt mondta, hogy az CSAK néhány 10 milliárd Ft megtakarítást jelenthetne. (becslések szerint kb.60-100 mrd/ év)

Borenbukk 2012.12.06. 11:06:13

@molnibalage: Ize.. Balazs! Az egy kb. 70 kilometeres szakasz. Ezzel osszevetve kinosabb a teljes felsooktatasra koltott osszeg.

A vedelmi koltsegek ugyeben egyetertunk.

Elstron 2012.12.06. 11:06:20

@kúrórudi: Miből gondolod, hogy nem lesz jobb?

Szevasztok 2012.12.06. 11:07:32

@kúrórudi: "te is voltál szavazni a tandíj ellen?"

Bevallom, hogy én is szavaztam a Fideszre. 1998-ban utoljára...

ati27 2012.12.06. 11:08:24

A harmadik nagyon súlyos tévedés a magyar politikai elit, és a fidesz részéről: A VERSENYKÉPESSÉG. Jelenleg az a gondolat, hogy ez egyet jelent hogy tömegtermelésben alkalmazunk agyatlan droidokat egy tál rizsért.. Ez lehet hogy működik egy 1 milliárdos kínában (de már ott sem annyira) Ez a koncepció pedig rohadtúl nem fog működni egy 10 milliós rohamosan elöregedő társadalomban.. Másrészt el kell gondolkodni, hogy a versenyképességi rangsort miért éppen Svájc, vagy az észak európai országok vezetnek... Szóval minden összefügg mindennel... DE elsősorban az oktatással, annak minőségével. és hozzáférhetőségével!

orient 2012.12.06. 11:09:45

@Lófasz Hadnagy - A Magyar Köztársaság Állampolgára: hát igen ez megérne megint egy fejezetet. Mint az is hogy Matolcsy voodoo könyveket olvas a nagy világhatalomról amiben a demokrácia haldoklik és a nyugati civilizáció...érdekes ilyeneket hallani egy minisztertől, ezt diliházba kéne küldeni.

orient 2012.12.06. 11:13:13

@ati27: Te eztet nem érted Józsi!
"a versenyképességi rangsort miért éppen Svájc, vagy az észak európai országok vezetnek" Azért mert ott van jó mezőgazdaság azért vezetik a sort ők érted már?

kúrórudi 2012.12.06. 11:16:58

@Elstron:

a kevesebb pénzből szerinted jobb lesz?

globglob 2012.12.06. 11:18:17

"Természetesen tandíj nincs, csak képzési hozzájárulás van, és amúgy is, ott van a Diákhitel 1 és Diákhitel 2."

Ez jó.

Ilyen alapon lehetne azt is mondani a nyugdijasoknak, hogy természetesen viteldíj nincs, csak utazási hozzájárulás van, és amúgy is, ott lenne a Nyugdíjashitel 1 és Nyugdíjashitel 2.

Ilyen alapon lehetne azt is mondani a betegeknek, hogy természetesen vizitdíj és kórházi napidíj nincs, csak ellátási hozzájárulás van, és amúgy is, ott lenne a Beteghitel 1 és Beteghitel 2.

is 2012.12.06. 11:19:17

@Tina0611: az _összegét_ írtam, nem konkrétan azt a bankjegyet. vágod?

sárkányfő 2012.12.06. 11:20:17

@kúrórudi:
:D
ha olvastad volna valaha @is kommentejit, tudnád hogy ha valaki, akkor ő aztán nem "fidesz seggnyaló" :D
az a 3 év csak infóközlés volt egy jogi természetű felvetésre, de hidd el, nála kritikusabban kevesen nézik a fideszes pusztítást.

Elstron 2012.12.06. 11:20:51

@kúrórudi: Szó sincs kevesebb pénzről. Csak nem az állam, hanem a hallgatók fizetik majd be. Ezt persze cizellálja a Diákhitel 2 állami támogatása.

is 2012.12.06. 11:20:55

@kúrórudi: ééééén????? gyurácsonyozok???? van elég kommentem, szemezgess belőle. én 2008. március 13-án megírtam, hogy mekkora parasztság volt a hlyenépszavazás, nem tegnap világosodtam meg.

kúrórudi 2012.12.06. 11:21:03

@globglob:

pontosan. az h a fidesz felkészült a kormányzásra azt jelenti h kitalálta hazugságcsomagokat.. valódi kormányzás helyett azon megy a munka náluk gőzerővel hogyan nevezzék el ugyanazt amit ellenzékként leszavaztak / tüntettek..

a legundorítóbb banda aki valaha kormányzott..

is 2012.12.06. 11:21:53

@Elstron: 2008-ban is tandíjpárti voltál? ott mire szavaztál?

sárkányfő 2012.12.06. 11:22:09

@is:
te egy utolsó orbánista seggnyaló vagy, nem tudtad?!? :DD

ati27 2012.12.06. 11:22:41

@Elstron:

Nem, nem kellene leszállni.. Nézd meg a svéd nyzgdijrendszert.. Ahol pl a GDP bővüléssel arányosan nő (Esetleg csökken!) a nyugdíj. (azt már félve teszem hozzá, hogy nem kevés magánnyugdíj pénztár létezik) Szóval, elemi érdek, még a nyugdíjasoknak is, hogy az ország versenyképes legyen.. Mondok más példát a versenyszférában dolgoztam 1x évet.. 2001-2006 között 0% fizetésemelést kaptam, (2000-től távoktatásnban, költségtérítéses alapon megcsináltam egy fősulit) amint a fősulival végeztem le is léptem.. Viszgáljuk meg az említett időszakot pl abból az aspektusból, hogy mennyit nőttek a nyugdíjak és mindezt a az akkori GDP változás relációjában.. Na ugye.. Bizony ebből a csapdából egy kiut van.. "Lecsippenteni" differenciáltan mondjuk a nzugdij jellegű kiadásokból 5-6% százalékot, és átcsoportosítani az oktatásba! Ennek hatására 4-5 éven belül, de10 éven belül, (ha megfontoltan és jól megalapozva hasznélják(itt nem a Hoffman féle agymenésre gondolok!!)) hatalmas versenyképességi javulás várható, és ennek hatására a nyugdíjellátásra szánt pénzek is hatványozottan nőnének! Míg enélkül maradna a negatív spirál! Szóval tetszik-nem tetszik, csak ez az egy út van.. Minél később állnak neki, annál nehezebb lesz!! Én szóltam!

Elstron 2012.12.06. 11:24:51

@is: És ha nem szavaztam semmire, akkor mi van? És ha igen, akkor mi van? Szerinted milyen konzekvenciái vannak egy 4-5 évvel ezelőtti döntésnek? Szerinted az emberek nem változnak?

Sejtem, hogy mire akarsz kilyukadni, de szólok, hogy rühellem az Orbán-rezsimet. Ezzel az intézkedéssel azonban egyet értek.

dr. mesterséges színezék 2012.12.06. 11:28:44

A zértelmiségiek a bankok fő szekértolói. Láttatok már kubikost bankigazgatói székben?
Na ugye! A progresszió egyértelmű, az ellenállás értelmetlen.

Lófasz Hadnagy - A Magyar Köztársaság Állampolgára 2012.12.06. 11:29:14

@kúrórudi: @orient:

Félelmetes, nem tudok erre mást mondani. A hideg kiráz, hogy ezeknek a kezében van a totális teljhatalom.

Elstron 2012.12.06. 11:30:21

@ati27: a versenyképesség ennél sokkal összetettebb dolog, és nem csak az oktatástól függ. 2000-től boldog-boldogtalan tanulhatott, és bekerülhetett a felsőoktatásba, mégsem vagyunk előkelő helyen a versenyképességi rangsorokban. A svéd modellt pedig felesleges felhoznod, mert annak az alapja olyan széleskörű társadalmi konszenzus volt, amely nálunk még legalább 100 évig elképzelhetetlen.

ati27 2012.12.06. 11:31:15

@Szevasztok:
Van benne valami, de nincs is... Pl én jelentkeztem távon egy nívós magyar fősulira.. Ők ügyesen ki is használták ezt a fejkvótát! Felvettek boldog-boldogtalant, felvételi sem volt.. Úgy 75-en indultunk az évfolyamban. Rögtön az első alkalommal kijelentették: (Alig fértünk el a suli legnyagyobb előadójában) "nézzenek körül, mert ebből a 75 emberből jó ha kb 15-20 fog eljutni a diplomáig (az is 3 különböző szakirányon) ... Így is lett félévkor feleződött a létszám, majd a következő évfolyamokban megint... A szám végül is igaz lett, ráadásul az eredeti "bandából" kb 10-12 ember végzett "időben" 6-8 pedig 1-2-3 félévvel később... (UV-k, félév újrafelvételek).. Mindezt legtöbben meló mellett! Szó szerint vért hugyoztattak velünk! :D

blah 2012.12.06. 11:33:51

@orient: igaen, a kapitalizmustól még messze vagyunk... Amit leírsz inkább a konzervatív gazdasági felfogás. És nekünk elviekben konzervatív kormányunk van...

blah 2012.12.06. 11:35:45

@lilly.alien: biztosan nem olvastad Matolcsy legújabb elmélkedését...

bioLarzen 2012.12.06. 11:39:19

Jól látom, hogy a Szajol-Püspökladány vasútvonal felújítására többet ad a kormány, mint az egész felsőoktatásra?

Kinek a kije lakik azon a vonalon? Vagy kinek a cége végzi a felújítást?

bio

ati27 2012.12.06. 11:41:02

Egy dologban "érteni" vélem a FIDESZ gondolatmenetét.. Ezzel az intéskedéssel "kivéreztetik" azokat a fősulikat amik nem adnak "versenyképes" oktatást.. Utána pedig meg lehet "tolni" a fennmaradottakat.. Persze kétlem, hogy ez lenne a hátsó szándék...

Tina0611 2012.12.06. 11:41:11

@is: Igen, vágom, írtam is, hogy az egyetem kapja a pénzt közvetlenül.

Lófasz Hadnagy - A Magyar Köztársaság Állampolgára 2012.12.06. 11:42:34

@bioLarzen:

Én az NMHH + MTVA felszopóbrigádon akadtam le, de igazad van, ez még keményebb.

orient 2012.12.06. 11:44:33

@blah: hát én is azt hittem. Pedig sajnos gazdaságilag teljesen kádári rendszert követnek, de szerintem 1-2 értelmesebb mert kezd rájönni ott is. Pl. Martonyi elárulta, hogy nem kéne sokat várni a keleti nyitástól. Ezt én már mondtam évekkel ezelőtt is mikor a JObbik erőltette. Keleten két fajta ország van: a szegények akiknek még annyi sincs mint nekünk és a gazdagok akiknek eszük ágában sem lesz adni nekünk a lóvéból, sőt inkább viszik olyan országokba ahol biztonságban van (nyugat EU, Lenygelo. Szlovákia....etc.). Ezek után meg elvennnia a bankoktól és nagyvállalatoktól, csak mert nekik van, hát ez eléggé nagy öngól szintén. egy ilyen országban ahol a GDP a következőképpen fest:
"GDP by sector agriculture: 3.3%; industry: 30.8%; services: 65.9% (2010 est.)"

Ugye ugye? Szolgáltatás 66%, nem baj vegyük tőlük el a zsét úgyis csak az ország gazdaságának 2/3-ád adja...barmok. Nemhogy örülnének, hogy extra profitot termel. Egy extra profitot termelő vállalat többet fejleszt, beruház, embereket vesz fel és jó a gazdaságnak, még ha ki is viszi a profit egy részét az országból. De ehhez ugye közgáz diploma kell hogy az ember ne értse meg.

bioLarzen 2012.12.06. 11:46:07

@TaTa86.: "Mondjuk a honvédséget tényleg demagógia volt idevenni. Kb az egész NATOban mi költünk a legkevesebbet."

Pont hogy még jobban perspektívába teszi a dolgot: ha olyan keveset költünk a védelemre, akkor milyen szánalmasan keveset költünk a felsőoktatásra?

bio

Pistie 2012.12.06. 11:50:11

Az Orbán rezsim bukásra van ítélve. Ez már csak egy (újabb) szög a koporsójukban.

tozse76 2012.12.06. 11:52:44

de nehogy vki azt higgye, hogy ez a szám lesz a végleges. ez most ennyi, aztán a szavazás előtt egy órával még csökkentik majd jövőre felezik. ha nagy lesz az őrjöngés - bár egy szó sem fog elhangzani szerintem - akkor időlegesen visszaállítják 13000 re majd december 31 én éjjel 11 kor mégis visszamódosítják.. Gratulálok mindazoknak akik erre a nemzeti együttműködésre szavaztak. De van vmi jó is benne, ezek a diákok akik most elmennek innen végleg az életben nem mentek volna el soha - igy legalább nekik hamarabb lesz jó.

orient 2012.12.06. 11:59:18

@blah: @Lófasz Hadnagy - A Magyar Köztársaság Állampolgára: Ja és vad barom állatja előjön azzal, hogy ne merjen senki profitot termelni az energián (gáz,villan). Csak aki előállítja termelhet profitot. Felhasználó és termelő között kereskedelemben nem lehet profit. Persze mert paksról eljön a lakásomba magától az áram. A gázcsöveket szintén nem kell kiépíteni, karbantartani, gázórákat...stb. és ezekre sok embert fizetni, nem ezek mind mennek maguktól ingyen, aki ezekbe beleöl euró milliárdokat, hogy ne 100 éves gázcsövön keresztül jöjjön esetleg a gáz, az természetesen milyen alapon mer ettől hasznot remélni és miért nem teszi emberbaráti szeretetből. És Ilyen emberek vezetik ezt az országot az agyam eldobom.

Tudod mit kéne alkotmányba írni? Csak az lehet politikus és parlamenti képviselő aki MINIMUM 10 évet lehúzott valahol versenyszférában. Tök mindegy hogy árufeltöltő a madaras teszkóban, vagy manager egy magáncégnél, de legyen kicsit a való életben, mert ezeknek legalább van józan paraszti eszük a való világból és ilyen baromságok eszükbe sem jutna.

blah 2012.12.06. 12:01:49

@orient: az arányokat nem ismertem számszerűen de nagyjából tisztában voltam vele. Nem közgáz diploma kérdése, hogy valaki hülye vagy sem. (ugye büszkék az unortodoxiára csak éppen akkor minek jártak iskolába, a szabályszerűségeket anélkül is ki lehet kerülni.) Az meg alapszabály, ha pénzt vonsz ki a gazdaságból akkor azzal az éltető erejét veszed el… a magyar gazdaság meg sosem volt olyan stabil, hogy egy ilyen ne küldje egyből szopóspirálba. Az államnak ugye kell a pénz az adóság elleni harchoz az elvonható források meg egyre kevesebbek (az adók egyre kevesebbet hoznak a költségvetésnek aztán csodálkoznak), ez így együtt meg meghatározza az irányt.

blah 2012.12.06. 12:04:36

@orient: zsenik, egyszerűen nincs rá jobb szó.

Thasaidon · http://zothique.blog.hu 2012.12.06. 12:05:55

A tandíjas felsőoktatás mellett szólhatnak racionális érvek. Tehermentesíti a költségvetést, erősebben motiválja a fiatalokat a tanulásra, valódi piaci értéket kap a diploma. Nem minden hátránytól mentes dolog ez, lásd pl. az amerikai hallgatók súlyos eladósodottságát (www.economist.com/news/united-states/21567373-american-universities-represent-declining-value-money-their-students-not-what-it), de hatékony. Magyarországon, az Európai Unióban azonban ez egyszerűen kivitelezhetetlen, pusztán azért, mert a tényleg tehetséges tanulók fogják, és elmennek külföldre tanulni, ahol ingyenes (pl. Ausztriába: www.mohaonline.hu/egyetem_guide/ingyen_egyetem_ausztria_tanulas www.szervuszausztria.hu/ausztriadiakelet/ausztria-felsooktatas-magyar-diakok-mde-35572.html). Nekünk meg maradnak a kevésbé hozzáértők, akik ráadásul el is adósodnak. Akinek meg van pénze fizetni, majd diploma után lécel le. Nem akarok sem a fizetős, sem az ingyenes modell mellett kardoskodni, de azért elég kontraproduktív, ami most történik nálunk.

dr. mesterséges színezék 2012.12.06. 12:08:05

@Lófasz Hadnagy - A Magyar Köztársaság Állampolgára: Minek annyit tanúni? A Deutsch Tomi is megmondja, hogy csak a baj van a diplomázással.
Megvédjük a zembereket a vizsgadrukktól!

Intelli 2012.12.06. 12:15:44

@Szelid sunmalac-Elmeny designer: csak előtte ne felejtsd el a magyar ékezetes betűt, vagy legalább az ASCII kódokat használni...

dr. mesterséges színezék 2012.12.06. 12:24:52

@Intelli: Mé, nem a rovásírás a magyar írásbeli kultúra jövője?

dr. mesterséges színezék 2012.12.06. 12:30:01

@orient: "Ja és vad barom állatja előjön azzal, hogy ne merjen senki profitot termelni az energián"

Kaliforniában az áramszolgáltatással kapcsolatos beruházásokat a (sötét)zöld orientáció profitnyíró hatása torpedózza meg már a 0. pillanatban - így áll elő, hogy a világ leggazdagabb országának leggazdagabb államában gyakoribb az áramkimaradás, mint bármelyik borsodi zsákfaluban.

De mi - legalább ebben - hamar fel tudunk zárkózni.

tozse76 2012.12.06. 12:41:41

@orient:

egyetértünk . Ezt javasoltam is már hivatalosan de nem reagált rá senki. Ezzel ráadásul az összes mostani férget, a szijjártótól az orbánon át a matolcsiig egy életre el lehetne kergetni a parlamentből.

tozse76 2012.12.06. 12:50:58

@Thasaidon:

Ez igaz, persze rohadtul nem mindegy milyen képzésről beszélünk, mert egy bölcsésznek papir meg ceruza kell azt még valahogy meg lehet finanszíroztatni, de mit csináljon az aki atomfizikus akar lenni vagy egyszerűen csak mikrobiológus ? vigyen be otthonról egy atomreaktort , netán az összes halálos baktériumtörzset mert ezek biztosítása baszomi sok pénz. Ezt nem lehet önköltségessé tenni, csakúgy mint a legtöbb természettudományos oktatást, mert nincs az az isten aki ki tudja fizetni az anyagokat és azokat a műszereket amiket meg kellene tanulni használni. Igy jöhet létre , hogy az okos orvos a vércukormérő low feliratáról azt hitte, hogy kimerült az elem és addig töltötte a cukrot a kuncsaftba mig meg nem halt .

Ez csak általános igazság mert ilyen alapon a teljes egészségügy lehetne fizetős mert akkor az még jobb lenne a költségvetésnek, az összes közalkalmazottat pedig ki kellene paterolni vmelyík magáncéghez és akkor még faszább lenne minden.

Sajnos az államnak vannak bizonyos szerepei amit nem lehet elsorvasztani , kitáncolni belőle. Az oktatás pedig egy hosszútávú befektetés mert csak rabszolgák leszünk a saját országunkban ha mindenki csak útkaparó lesz.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.12.06. 12:55:57

@tozse76:
@Borenbukk:

Ok, akkor ezek szerint túl drága. Akkor így van helye a listán.

Intelli 2012.12.06. 12:57:01

@dr. mesterseges szinezek: a rovásírás kérlek őseink írása volt, ami szép, érdekes, és hagyományőrző.
De nem, nem a jövő...

Ha nem tetszik a rovásírás, akkor kotródj innen...

Intelli 2012.12.06. 12:57:34

@dr. mesterseges szinezek: bocs, az utolsó mondat nem volt elég részletes, szóval kotródj innen a kurva anyádba...

dr. mesterséges színezék 2012.12.06. 13:05:55

@Intelli: "Ha nem tetszik a rovásírás, akkor kotródj innen... "

Már csomagolok is.

dr. mesterséges színezék 2012.12.06. 13:07:09

@Intelli: Upsz... azt nem tehetem, hiszen én a te kurva anyádban érzem jól magam. Nem szép, de legalább olcsó.

gnme 2012.12.06. 13:13:25

@tozse76: várjál, finoman fogok fogalmazni... hogyaszongya hogy,, akiknek nincs olyan szerencséje, hogy a háziorvosuk belgyógyász/endokrinológus, azoknak szembe kell nézni a ténnyel, hogy a körzeti orvosuknak segéd fingja nincsen a diabéteszhez
hát akkor mennyi fingja lenne egy betanuló orvosnak? mégannyisem.

kopaszskodas 2012.12.06. 13:16:33

@Elstron: "Ha tényleg olyan okos, akkor vegye fel a Diákhitel 2-t. Lazán visszafizeti a magasabb bérből, amit a diplomájának köszönhet."

De még milyen lazán...! Egy tényleg olyan okos orvostanhallgató esetében a költségtérítés egymillió félévente, hat év képzés után 12 milkónál tartunk + valamennyi kamat, ld. alant.

A magasabb bér, amit a diplomájának köszönhet, kezdő orvos esetében mondjuk 210 ezer forint. A

www.diakhitel.hu/index.php/hu/hitelkalkulator/dh2-erdeklodoknek

szerint a törlesztés alakulása:

"Hitelkalkulátor

A beállított paraméterek alapján a kalkulátor megbecsülte a személyre szabott várható eredményeket. A legfontosabb paramétereket gyorsan változtathatja és újraszámoltathatja az eredményeket, így lehetősége van két beállítás eredményeinek összehasonlítására. A gazdaság Diákhitel szempontjából fontos paramétereinek várható alakulásának átállításával többféle becslést kaphat a hitel visszafizetésére.

Eredmények:
Összes felvett hitel 13 043 002 Ft
Összes visszafizetés 20 007 555 Ft
Első hitelfolyósítás időpontja 2013. március
Utolsó hitelfolyósítás időpontja 2018. október
Törlesztés kezdete 2019. július
Törleszti-e a hitelét nyugdíjazása előtt? Igen
Teljes visszafizetés időpontja 2048. március
Hány éves lesz a visszafizetéskor? 54
Átlagos havi kötelező törlesztés 58 161 Ft
Átlagos havi visszafizetés 58 161 Ft"

Ez egy reális, szép, komoly, ajánlható perspektíva, hogy valaki 30 év alatt fizeti vissza a Diákhitel 2-t, valóban. Gratulálok.

wmaki · http://szuklatokoruekdemagabiztosak.blog.hu/ 2012.12.06. 13:26:26

Ez azért van, libsik, mert kétpofára habzsoltátok a hitelt!

tozse76 2012.12.06. 13:31:30

@wmaki:

wmaki 2012.12.06 13:21:37
@DR. Smit Pal: Jaja, hogy ajvékol a sok libsi!!!! :-)
Majd amikor jönnek a zsidók a lajtoskocsival, és elrabolják hazánk édesvízkészletét, akkor majd ráébrednek az igazunkra, de akkor már késő!

SZERINTEM TE MAR NE IS KOMMENTELJ TOBBET , LEULHETSZ 1 es. Kulonben is vissza kell erned a korterembe felulvizsgalat elott .

kopaszskodas 2012.12.06. 13:46:35

@tozse76: Jajj, tee. Érteni is kell a viccet, nem csak szeretni... Lajtoskocsi, tudoood

dr. mesterséges színezék 2012.12.06. 14:19:04

@kopaszskodas: "Összes felvett hitel 13 043 002 Ft
Összes visszafizetés 20 007 555 Ft"

Itten jön gírószásszijjártóselmeczimatolcsilázár, Viktor üzenetével, hogy kapják be a bankok.

kúrórudi 2012.12.06. 14:22:32

@dr. mesterseges szinezek:

nem kell hitelt felvenni....

ha felveszel akkor meg ne csodálkozz h van olyan h kamat....

gondolom te sem adsz kölcsön ingyen.... ha igen szólj, felveszek tőled.

kúrórudi 2012.12.06. 14:25:54

@wmaki:

"Ez azért van, libsik, mert kétpofára habzsoltátok a hitelt!"

orbánék első évében NŐTT a kötkségvetési hiány bajnaihoz képest.... csak a lenyúlt mnypvel elfedték ezt.... ahogy az adósság is nőne.... úgy maradt szinten h évi 400 mrd nem megy oda és 3000et meg lenyúltak...

agyad helyett is narancs van....

gondolom minden este megcsókolid a hálószobába kitett egészalakos orbán képet....

Geza 2012.12.06. 14:26:46

@kopaszskodas:
Hú basszus, ezt azért ütős volt így számszerűsítve olvasni!
Kétszeresen is az, mert az '54 éves korára törleszti'-n kívül ott van benne az is, hogy egy orvos, aki olyasmit tud, aminek a képzése 12 millióba került, havi 210e-es fizetést kap.

Emellett ugye az állam többek között azért is szed be az ember jövedelme után az adót, hogy pl. ebből finanszírozza a közoktatást. Ilyen szempontból a felsőfokú képzés az állam számára befektetés:
- sokba kerül a diák képzése, tehát értékes lesz a tudása
- tehát sokat fog vele keresni
- tehát sokat fog ebből adózni!

Ha az állam nem akarja fizetni azt a képzést, amitől a diák minimálbéres segédmunkára képes emberből értékes tudású pl. mérnökké válik, akkor utólag se tartsa a markát a nagyobb fizetés utáni nagyobb adóért!

dr. mesterséges színezék 2012.12.06. 14:35:17

@kúrórudi: Mostan fel köll venni, vagy nem köll felvenni? A kormány szerint fel köll, mert abból iskolába lehet járni, szerinted nem köll, mert akkor visszafizetni sem köll.

(Ha nem lett volna egyértelmű, a fidesz szokásos duplagondola volt terítéken: tegnap szemét volt a bank, mert hitelt ajánlott annak, aki fel akart venni hitelt, és ez milyen csúf gondolat - ma arra buzdítja a zemberek a közoktatásból amúgy elhajtott rétegét, hogy menjenek hitelért.)

Apeiron (törölt) 2012.12.06. 14:35:31

@Elstron: lognormális eloszlás a te barátod.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.12.06. 14:39:08

@Elstron: Csak nem itthon... A Diákhitel a tandíjra is alig elég, nemhogy még élni is mellette. Az élni nem = szétbulizni. Én még az "ingyenes" felsőoktatás során is dolgoztam egyetem mellett úgy, hogy otthonról jártam...

4 millás hitellel kezdeni a karriert, mikor egyes mérnöki szakmákban nem fizetnek 300-400 burttót elég hülye húzás.

A baj az, hogy olyan országok modelljét akarod alkalmazni, ahol a fizetések kb. 5-ször magasabbak. A 1:1 másolás nem vezet sehova...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.12.06. 14:45:16

@Elstron: No offense, valaki ennyiért DOLGOZIK... Tudod, a munkábajárásnak avnnak KÖLTSÉGEI is...

tozse76 2012.12.06. 14:45:35

Azt sem szabad elfelejteni, hogy a kifizethetetlen hitelhez ( miert nem allamilag kamattamogatott v kamatmentes by allam ? ) ala kell irni egy rabszolga szerzodest ami csak ket dolgot nem tartalmaz. Azt h kotelesek munkat adni es azt h mennyi lesz a fizetes. Egy mernok csak csak talal vmit amibol penzt is lehet keresni de egy orvos egy ilyen szerzodessel havi 30 ert is koteles lesz dolgozni videken rekettyessarosiban.. Sakk matt. Meg jo h a devizaelhitelezesrol hallunk reggeltol estig . Ez mi a lofasz ha nem a hitel rakenyszeritese egy komplett nemzedekre ?

Apeiron (törölt) 2012.12.06. 14:45:40

@dr. mesterseges szinezek: kamatos kamat a te barátod. Meg az infláció. És a reálérték.

dr. mesterséges színezék 2012.12.06. 14:46:46

@molnibalage: "4 millás hitellel kezdeni a karriert, mikor egyes mérnöki szakmákban nem fizetnek 300-400 burttót elég hülye húzás."

Nem pályakezdőként, már meglévő egzisztenciával, jó fizetéssel sem mernék ma bevállalni ilyet.

dr. mesterséges színezék 2012.12.06. 14:49:06

@Apeiron: Igen, jó ismerőseim. Neked egy közös sörözésen bemutatnám a szatíra nevű figurát is, hogy kilegyen a társaság.

ensorcelant 2012.12.06. 15:08:46

@Elstron:
Bocs, de nem mindenkinek lesz jól fizető szakmája, még ha okos is. Kisebbik gyermekem zeneművésznek tanulna. Államilag nem lesz támogatva. Ha nem nyögném ki a tandíját, hanem diákhitelt venne fel, szerinted mennyi idő alatt fizetné vissza? Merthogy itt le lett vezetve egy orvosi fizetéssel, hogy gyenge 54 éves korára a tanulmányait ki is fizette. (persze a művészeti képzéseken nincs ekkora tandíj, de a fizetés is jócskán elmarad a 210e ft-tól) És ezen felül a havi törlesztés miatt valószínűleg esélye sem lesz lakásvásárlásra, autóra, meg olyasmi luxusra, hogy utazás. És igenis szükség van művészekre is. Nem annyira, mint orvosra, vagy tanárra, vagy mérnökre, de hogy egy európai országban olyan legyen az elosztás, hogy 1-1 szakra csak fizetősként lehessen bejutni az nonszensz!

kopaszskodas 2012.12.06. 15:21:10

@ensorcelant: Nem szeretnék elképzelni sem egy olyan világot, amelyben nincsenek művészek. Egyértelműen többet kellene képezni belőlük.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.12.06. 15:24:39

@dr. mesterseges szinezek: Hát én sem. Na ez a durva. Ilyen gazdasági helyzetben egy lényegében egy fej/írás alapon zajló öngyilkosság. Ha 6-8 év alatt vitték le volna folyamatosan a számokat és monitorozva, hogy mi lesz, akkor azt mondom, hogy OK. De így, hogy lényegében 2 év alatt egy generációt tesznek tönkre, ez valami brutális.

Örülhetnék, hogy nem lesz konkurenica, ha megszűnik a képzés, csak egy nemzetgazdasági öngyilkosság, amit ezek a balfaszok művelnek.

A probléma az lesz, hogy a köv. kormány mit fog csinálni? Ha ezek ámfokfutnak, akkor jaj nekünk. A nem győz a narancs, akkor a követező bosszúból majd jól felforgat mindent, mert a másik csakis hülye és hazaáruló lehet. A két nagy párton kívül van a szadeszes múltú vicc lmp, akikre a fővárosi balfaszuk múltja miatt egy tejet sem bíznék. Az utóbbi hónapok után már a jobbik is kiesett, mint alternatíva.

Nem hittem volna, hogy eljön ez a pillanat. Ha holnap szavazás lenne, nem tudnék kire szavazni... Vannak tolvaj balfaszok, idióta balfaszok, idióta és tolvaj bafaszok, meg az idióta fajthaók és liberális tolvajok. Király...

Tényleg kellene egy "egyik sem" nemű párt, hátha X-szel rá valaki... :)

debreceni.blog 2012.12.06. 15:45:23

"És ez nem a Turul véréből származtatott látszat tehetség ám, meg nem is az ősi jussunk, hanem el kell olvasni hozzá sok-sok könyvet, meghallgatni sok-sok okos tanárember előadását, hogy értse is ennek a világnak a forgását."
www.vagy.hu/tartalom/cikk/3452_keretszam_meszarlas_2

orient 2012.12.06. 15:47:02

@dr. mesterseges szinezek: Sajna ez lesz. A legrosszab ebben megint az hogy az hagyján , hogy a nyugdíjasok vannak állandóan pátyolgatva, de legalább ne a gazdaság és munkahelyek kárárra. Ezért hogy manci néninek 500 Ft-tal kevesebb legyen a gázszámlája amit kb. meg sem érez, cserébe majd lerohad a teljes közműrendszer mert non-profit trásaságtól senki se várja hogy fejlessze a hálózatot már bocs. És nem is az a gond, hogy mancinéninél nem lesz áram néha, vagy nálam Budapest belvárosában, de sokkal nagyobb gáz ha mondjuk egy mercedes gyárban lesznek leállások az elavúlt hálózat miatt. Pár ilyen baki és a Merci megy is a szomszéd országba. Emlékszem mikor mellettünk döntöttek 2 ország volt versenyben, mi és a románok. A románok sokkal olcsóbbak voltak, de azért döntöttek mellettünk mert az infrastruktúra sokkal jobb állapotban van...na akkor most már ezt is buktuk, mehetnek Moldáviába gyártani, az infrastruktúra itt sem lesz jobb semmivel.

(de)magógfia 2012.12.06. 16:31:29

A Bokros csomaggal megkezdődhetett volna a tényleges rendszerváltás, ha arra az alapra annak szellemében azt továbbépítve a szükséges reformokat minden fronton fokozatosan továbbvitték volna és akkor most nem tartanánk ott ahol. Nem az eladósodottság az eredendő bűn (Fidesz demagógia alappillére, ami minden szem előtt hályogként lebeg!), hanem az eladósodottság oka az! Az okban "Kérem Tisztelt Hölgyeim és Uraim!" a Fidesz a legnagyobb bűnös - maga az ördög - azaz az eladósodottságot ők idézték elő, mert '95 óta minden reformkezdeményezést elgáncsoltak a demagóg módszereikkel. Persze a nagy szociális hálót fenntartani az államnak kellett, aminek finanszírozására hitelt kellett felvenni. Jól kitalálták, elvitették mással a balhét és most magyarok érdekeit szem előtt tartó és védő igaz magyarként tetszelegnek. Hogy jön ez ide!? Úgy, hogy nem a tandíjjal van alapvetően baj, hanem a demagógiával! Nem ragozom és ismétlem az ismert Fidesz és a tandíj sztorit! Minden más fronton ugyanezt művelték/ik! A józanul gondolkodók, ne essenek a demagógia csapdájába! Ne akarjunk ingyenes felsőoktatást, mert ez nem működik, nem lehet fenntartani, de felesleges is. Korrekt módon a rászoruló tehetségek és az állami szférának szükséges egyének oktatását támogassa az állam. A többit bízzuk a kereslet-kínálatra! Természetesen ez nem ilyen egyszerű és idő kell hogy kialakuljon egy jól működő rendszer, de ehhez áldozatokat kell meghozni. A kormány kapital-kommunizmust épít! Amilyen képzavar ez a szó olyan skizofréniában szenved a kormány. Tudathasadásos a kormányzás hol kapitalista hol kommunista intézkedéseket hoz, hol ezek keverékét! Pl. felsőoktatásban a mostani képzavar: intézményektől finanszírozás megvonás, azaz deklarált cél az önfenntartás (cégek, diákok stb fizetnek), de állami kancellárok diszponáljanak az intézmények gazdálkodása felett. Normális!? Szerintem nem betegek csak egyszerűen fingjuk sincs, semmihez! Amúgy a demagógia, mint a mostani államformánk kapcsán már rég meg akartam kérdezni, hogy akkor ki is az aki hazudik?

orient 2012.12.06. 17:09:37

@dr. mesterseges szinezek: Ja és még valami. A kormány állandó ütőkártyája a túl magas energiaárak Magyarországon a többi országhoz képest. Ez részben igaz de az okokat is kéne tudni. Az energiát mint nagykereskedő az állam állítja elő és adja el a szolgáltatóknak az MVM-en keresztűl. Ezt szolgáltatják tovább a nagy gonosz külföldi multik profittal. Na már most ha van ismerősöd az MVM-nél (nekem van) akkor kérdezd meg mennyiért állítják elő az erőművek és adja továbbá az MVM a szolgáltatóknak. Meglepő de a EU országoknál jóval drágábban adja el az energiát az MVM, és ez teszi nagyon drágává az energiaárakat itthon, mivel az MVM (ami állami kézben van) vastagon nyereséges régóta. Tehát nyereséget az állami vállalat termel és nem a külföldi szolgáltató. MVM pedig nem azért drága mert nálunk drágább energiát előállítani mint mondjuk Szlovákiában vagy Németországban, hanem azért mert az MVM egy szocialista mamut kövület ahol ezrével ülnek a felesleges emberek akiket senki sem akar kirúgni és az Ő bérüket kell beépíteni az árakba. Itt tartunk ma és Lézer Jani , jön megint a Lenin/Marx komcsi szöveggel, hogy a külföldi multik rabolják ki az országot...hát szomorú tényleg.

KopaszMercis 2012.12.06. 22:09:06

A tandijjal minden normalis ember egyetert. Nem kell atjarhatova tenni a tarsadalmi retegeket, mert latjuk mi a kovetkezmenye: kaptunk a nyakunkba felcsuti nagyon videki cigany hulyegyereket miniszterelnoknek. Ha lett volna tandij, most is az anyjat baszna csoro cigany modjara felcsuton. A kommunikacio es a cinikus ketszinuseg a baj. En a tandijra szavazok es most is egyetertek vele, de nem ugy hogy elotte mast igertek nekem....

KopaszMercis 2012.12.06. 22:13:09

@kopaszskodas:
Micsoda lopott szar neved van

l ember 2012.12.06. 23:16:10

hogy megvan -e a képességed elvégezni az egyetemet, a felvételi dönti el, vagy hogy tandíjat fizetsz?
hogy jól dolgozol -e az egyetemen, a számonkérés dönti el, vagy az, hogy tandíjat fizetsz?
Az töltsön be egy képzettséget nem igénylő munkakört, aki közben az egyetemen tanul, vagy aki dologtalan munkanélküli?

kopaszskodas 2012.12.07. 15:10:10

@KopaszMercis: Szeretlek téged, Mercis. Kérlek, ne haragudj rám, hogy elloptam a nevedet.

süti beállítások módosítása