Skip to content


       Szűrés lista

11. parancsolat: Ne tölts le?

Először is egy videó, hogy a letöltés bűn.



A tovább után egy kis fejtegetés.
Szóval ha a letöltés bűn, akkor:
Mégis, akkor hogyan nézhettem volna meg a House doki USA-ban most leadott epizódját tegnap este?
Vagy tényleg várnom kellene 2010-ig, hogy a TV2-őn megnézhessem 2-3 reklámszünettel, szinkronnal?
Kinek okozok kárt? A Fox csatornának?
Nem hiszem, hogy az amerikai reklámpiacon rám vadásznak.
A TV2-nek? Esetleg 2010-ben, mert nem látom a reklámokat. El tudom képzelni a mérhetetlen veszteséget, amelyet a "nemnézésemmel" okozok.
Vagy ez nem is bűn, csak én értelmezem félre?

Címkék: közélet

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr99325912

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

alice 2008.02.05. 09:30:39

Úristen! Akkor ha a kedvenc filmem zenéjét töltöm le, mert imádom hallgatni csak úgy, akkor engem is fejbelő egy FBI-s??? X-(

thompherkins 2008.02.05. 09:47:19

Kedves Alice!

dehogyis lő fejbe az FBI, az milyen lenne már...

Az Artidzsúz meg a magyar titkosszolgálat lő fejbe.

Macskajancsi 2008.02.05. 09:50:47

decemberben már generált vagy 870 kommenet a téma...

w.blog.hu/2007/11/19/lopok_kozott_szegenyember

Macskajancsi 2008.02.05. 10:25:06

Jut eszembe, ez nem véletlenül az The IT Crowd nevű sorozatból való amit még a Channel4-en láttam?:)

lepratelep 2008.02.05. 10:31:08

De, IT Crowd...
Termeszetesen letoltve lattam :)

thompherkins 2008.02.05. 10:31:19

Ja, igen IT Crowd-ból (magyarban Kockafejek) van a részlet

EasyFriend 2008.02.05. 10:32:42

Ha letöltöd, a tévében már nem fogod megnézni. Magyarán a mérhető tévénézettsége a sorozatnak csökken. Ami nem azért baj, mert kevesebb pénze lesz belőle a tv2-nek, az ugye kit érdekel. Hanem azért, mert kisebb eséllyel ill. rosszabb feltételekkel veszik meg / kapják meg a következő szezont a sorozatból. Ami meg azért baj, mert aki nem tud / nem akar letölteni, az szopja meg. Miattad. Szóval konkrétan a House esetében szerintem önző dolog letölteni.
Kicsit más a helyzet az olyan sorozatokkal, amiket magyar adók nem játszanak (vagy csak kisebb nézettségű kábeles adók). Itt is akadályozod persze a letöltéssel, hogy egy országos adó műsorára tűzze a sorit (és ezáltal a magyarok szélesebb köre is megismerhesse), de itt persze lehet azzal érvelni, hogy amúgy sem biztos, hogy bejönne hozzánk a sorozat. (Pl. mert nagyon rétegtémájú.) Szóval ezen a felén még mondjuk van értelme vitatkozni.
Persze ha mindenkinek lenne netje és tudná használni, akkor más lenne a helyzet. Akkor csak a készítőkkel basznál ki.

movhu 2008.02.05. 10:33:13

Ez ugyanaz, mint mikor a BSA talál Kovács Pistikénél otthon egy rakás softwaret, és kiszámítja, hogy Pistike 10 milliós kárt okozott a softwarecégnak, holott ha nem tölthette volna le őket, akkor ment volna a homokozóba játszani, ahelyett, hogy megvette volna a software-t. Ráadásul akkor Pitike nem vetetné meg felnőttkorában a cégénél a software-t, amin felnőtt. Most akkor kár vagy netalán haszon?
Ugyanez a CD. Meghallgatom a letöltött zenét, de frankó, és máris veszem a következő koncertre a drágán mért jegyet. Ha meg nem tölthetem le, akkor azt se fogom tudni, hogy jó a zene, maradok otthon TV-zni. Hol is a kár ?

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.02.05. 10:34:26

Andy Vajna :

"Jólesett, hogy Schwarzenegger az elsők között gratulált A Sarah Connor-krónikák című Terminator tévésorozathoz – vélte Andy Vajna. – Tréfásan megjegyezte, sajnálja, hogy e miatt a kormányzóság miatt nem lehetett benne, de tetszett neki. Magyarországi ismerősöktől is kaptam dicsérő szavakat, de ezeknek annyira mégsem örültem, mert az internetről töltötték le az első részt, és az ilyesmi nálunk is törvénytelen.”

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.02.05. 10:36:05

Vágjátok?
Nem hogy bűn, hanem TÖRVÉNYTELEN !!!

storyline :) 2008.02.05. 10:39:21

movhu · mover.blog.hu 2008.02.05. 10:33:13

Ez azért van, mert egyszerű emberek egyszerűen gondolkodnak. Nekik az a kényelmes, hogy ha nem kell ennyire előrelátni. Arról már ne is beszéljünk, hogy ha a társadalom túlnyomó része érintett lesz egy bűncselekményben, akkor később bárkitől lehet egyszer kérni valamit, cserébe azért, hogy ne találják meg a gépén a másolt fotosopot (amit esetleg úgy tettek oda).

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2008.02.05. 10:43:10

Nálunk nem illegális a letöltés. Csak van, aki szeretné ezt elhitetni, meg jól megfélelmlíteni az embereket. Egyébként ez az IT Crowd-os videó nagyon komoly, szénné röhögtem magam, mikor először láttam! :)
Egyébként az túlzás, hogy 2010-ben adják le a tv2-n a friss House epizódokat, mert itt pont csak kb. egy év csúszás van. Nekem egyébként nem jön be a Kulka-féle szinkron, Szakácsi sokkal jobban csinálta. De az eredeti angol a legjobb. Én is letöltöm, megnézem. Ez van, lehet érte utálni, leköpködni a monitort.

storyline :) 2008.02.05. 10:43:36

zero · vastagbor.blog.hu/ 2008.02.05. 10:34:26
Endivajna meg valószínűleg kurvát tartott (aki nem közvetlenül pénzért, hanem jobb pozícióért és dolce & gabana-ért baszott). Csak ők ezt szerelemnek nevezték. Egyébként a prostitúció is bűn. Sőt törvénytelen.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.02.05. 10:44:17

Amúgy XXI. században miért nekem kelljen alkalmazkodni a TV-hez ? Legyen szabad minden szerda estém este 9-kor hogy House-t nézzek ?
és ha focimeccset akarok nézni ?

Akkor ülnék le a TV elé soroztaot nézni., hogy ÉN választhatom meg az időpontját, és azt, hogy szinkronoson vagy feliratosan kívánom-e nézni ...

Oldják meg, technikalilag lehetséges !

Ha meg nem akarják, tudják, akkor ne csodálkozzanak, hogy a pl. a Lost-ot 1 millióan sem nézik ... mivel a másik 1 millió már látta !

bahahaha 2008.02.05. 10:44:40

EasyFriend: a merheto nezettseg max. akkor csokkenne, ha nala is lenne nielsenes nezettsegmero.
Egyebkent en meg az engem erdeklo musorokat is inkabb felveszem es kesobb nezem meg (mivel igy egyreszt en dontom el, hogy mikor van idom megnezni, masreszt at lehet tekerni a reklamokat) - most akkor engem is fejbe fog loni az FBI?... Aki reklamszunetben WC-re megy, az lop? Vagy hogy van ez?...

movhu 2008.02.05. 10:44:47

Csak azért merem ezt mondani, mert több helyen dolgoztam, ahol lewarezoltunk valamit, mert ki akartuk próbálni élesben (most tessék fejbelőni), és ami tetszett és használtuk, azt megvettük, még olyat is, amit bonyolult volt, mert nem is volt magyar forgalmazó, hanem online rendels>>számla>>átutalás módon lehetett legalizálni. Sajnos a shareware nem mindig elég, mert pont a lényeges dolgokat nem lehet benne használni. Azt pedig kevesen mindhatják el, hogy egész életükben csak legális PS-el dolgoztak, és úgy jutottak el a mostani PS szintjükre, amiből megélnek egy olyan cégnél, akinek csak legális PS-e van, példának okáért.

Gilderoy 2008.02.05. 10:48:29

A reklámszünet közben elkapcsolni is bűn, ugye? Mert akkor is kárt okozok a TV2-nek, ami majd nem fog tudni jó műsorokat venni, és ezen keresztül az egész magyar társadalomnak fájdalmat, szenvedést okozok, továbbá visszamaradottságot, lesüllyedést.

gordu 2008.02.05. 10:52:44

"Szóval konkrétan a House esetében szerintem önző dolog letölteni."

pökhendi, ostoba gondolat, magaddal jót tenni nem önző dolog, esetleg csak mással rosszat.
a letöltések által a sorozatokat többen nézik meg, nem kevesebben, más kérdés, hogy ezt nem számolják bele a nézettségbe.

én a teljes Lostot letöltöttem, úgy néztem meg, ha a abc maga osztotta volna meg (reklámblokkostul), akkor rőlük töltöm le (reklámblokkostul).
nem így tettek, és sajnos a szobaantennám nem fogja be a junosztyon az abc-t, ráadásul szinkronnal lemagyarítani egy nem magyar filmet, sorozatot akkor is bunkó szokás, ha nem kell rá 2 évet várni.
jó reggelt kívánok, 2008. van, tessenek szépen megtanulni, kedves ősközösség, tessenek szépen magyar feliratot olvasni.

a filmletöltések akkor is meg fogják változtatni az elavult mozizási-tévézési szokásokat, ha a "jog"-"védők" még sokáig megpróbálnak úgy tenni, mintha ezt nem fognák fel.

gordu 2008.02.05. 10:53:52

helyesen:
...megtanulni angolul...

aFx 2008.02.05. 10:58:15

a Dr House példa kicsit csúsztatás. Te tudsz angolul, én tudok angolul, de ismerősök nagyrésze a mai napig veszi fel a tvből a részeket. amikor értetlenkedek egy sort, akkor közli, h ő szinkronnal nézi. és emiatt hajlandó várni. remek hungarikum, hogy ha nincs szinkron, akkor a kutyának sem kell.

a netnek edig van némi reklámpotenciálja is. nem hinném, hogy ma magyarországon ennyi anime adó lenne, ha olyan 10 éve pár őrült nem kezdte volna analóg vonalakon tölteni az Akirát és GitSt, mert az állítólag zseniális.

vagy ugyanígy, vehetnénk alapnak a dnb scénát, ami net nélkül valszeg nem éppen így nézne ki.

a netről mindent be lehet szerezni. de amíg baráti körben én vagyok az egyetlen, akinek nincs tvje, addig szerintem nincs miről beszélni. és nekem is eszembe jut olyan kéthetente vasárnap, h szerezni kéne egy tunert. aztán eszembe jut a P/S, a mono/stereo hang, a borzalmas karikák, a szörnyűséges szinkron, a kritikán aluli képminőség és legfőképpen a reklámok, és leteszek róla. aztán úgy döntök, hogy várok, jön a digitális (remélhetőleg itthon is jóminőségű magasbitrátájú) adás, tunert pedig ráérek akkor is venni.

kukacka 2008.02.05. 11:00:34

Előbb-utóbb úgyis kitalálnak valamit, amivel véget vetnek ezeknek az állapotoknak. Most, hogy gyakorlatilag bárki megengedhet magának egy kellően gyors szélessávot, ez a letöltikézés dolog komolyan összeboríthatja az üzleti viszonyokat. Szerintem már dolgoznak rajta gőzerővel. Nem fog sokáig így maradni a dolog. Akármi legyen is a megoldás.

Etalon 2008.02.05. 11:01:59

Gordu te költözz USA-ba szerintem. Ha meg itthon maradsz, akkor fogadd el hogy itt magyarul szokás beszélni és filmeket nézni.

Én tudok angolul (elég jól, mert kell a munkámhoz), de magyarul szeretem nézni a filmeket, mert a kedves édesanyám ezt a nyelvet tanította meg nekem gyerekkoromban és a mai napig ennek a használata a legkényelmesebb számomra. Szóval ne kelljen már azért angolul/németül/japánul néznem egy filmet, mert van aki a szinkront bunkóságnak tartja... Meg lehet nézni angolul is ha az neked jobban tetszik, de ne fikázd ha másnak más tetszik (ez az ősi román szokás úgy tűnik nálunk is egyre terjed)

movhu 2008.02.05. 11:03:20

kukacka. Mikor volt olyan a történelemben, hogy bármilyen "bűnözés" ellen is kitaláltak volna tartós módszert?
Lehet, hogy szorul a hurok, zártabbak lesznek a közösségek, de a rendszer menni fog. Legfeljebb nagyobb lesz benne a bűözési ráta és az abból eredő feketebevétel.

barrd niven 2008.02.05. 11:03:40

easyfriend: ha nem letöltöm, hanem "fogom" az ABC/FOX/CBS-t, önző vagyok?
ha legálisan, on demand tartalmakat előbb érek el, mint ahogy a magyar kertévé megveszi, önző vagyok?
lehet.

leaping cat 2008.02.05. 11:03:47

A nézettséget egy kb. 2000 fős mintán (panel)mérik. Úgyhogy aki nincs benne a panelban, akármit csinálhat, nem befolyásolja a statisztikát.

boby 2008.02.05. 11:08:07

"..Amerikában épp hogy növeli a tévésorozatok nézettségét az, hogy a tévéhálózatok kiteszik a weboldalaikra a már korábban adásba került epizódokat, hiszen ezzel új nézőket szerezhetnek, illetve megadják a lehetőséget azoknak is, akik lemaradtak egy-egy epizódról. .."
comment.blog.hu/2007/07/29/mitol_lett_jo_az_amerikai_televiziozas_x_6#more126370

Valaki látta már, hogy a tv2 felteszi sitejára a már levetített, szinkronos részeket? Na ugye..Még a saját szarjait se nagyon rakosgatja.

Telebassza reklámokkal, az előtte levő Shark után azonnal- Sharknál sehol a végefőcím, ugye, azonnal csöppenünk bele Házdokiba.. Még a szinkronost is inkább le kell tölteni, mert így nézhetetlen. pfff..

Grege 2008.02.05. 11:10:36

haha, amíg tőlem súlyos tízezreket lesápolnak azon az alapon, hogy úgyis letöltök, akkor had töltsek már le :)

ha majd nem kell fizetnem minden cd, dvd, memóriakártya, merevlemez, pendrive, telefon, fényképezőgép meg a halál tudja még mi után jogdíjat, akkor talán megállna az,hogy "önzőség" letölteni... de most LEGÁLIS és MÁR ELŐRE KIFIZETTEM, szóval részemről a szerecsen

movhu 2008.02.05. 11:15:08

Múltkor meg akartam nézni másnap a RTLKLUB egyik vetélkedőjének (saját produkció!!!) nekem tetsző részeit az oldalukon, de nem volt fent. Mentem is torrentezni, és már nézhettem is. Az RTLKLUB saját produkcióját. Milyen kárt is okoztam?

Gorr 2008.02.05. 11:17:04

Hogy a tévéknek mérhető kárt okoznék? A legtöbb sorozatot meg nem nézném szinkronosan (még csak nem is a reklám van a lista élén), viszont felirattal még akkor sem hajlandók leadni, amikor egyébként adásszünet lenne, pedig milyen jól kihasználnák azt az időt is. Egyszer belenéztem a Lost szinkronos változatába, de szerintem az egy másik sorozat lett ettől. Endivajnát meg roppant mód sajnálom. Szegénykém.

gondolatbetyar 2008.02.05. 11:18:35

töltsd le a filmet olyan szinkronnal, amilyennel akarod, reklámok nélkül
és ha majd megy a sondaipsos megkérdezni, hogy milyen sorozatot néztek mondjátok, hogy tv2-n, rtlklubon stb nézitek
nekik megmarad a nézettség, és lesznek sorozatok, dől a lé mindenkihez
amúgy letölteni szabad, legális, csak feltölteni nem

Wannabe 2008.02.05. 11:21:00

"Én tudok angolul (elég jól, mert kell a munkámhoz), de magyarul szeretem nézni a filmeket, mert a kedves édesanyám ezt a nyelvet tanította meg nekem gyerekkoromban és a mai napig ennek a használata a legkényelmesebb számomra."

Lehet hogy kényelmes, de végeredményben mégis nagyon lerontja az élményt a szinkron. Erre főleg akkor jön rá az ember, ha megnézte eredetiben, és aztán elétolják a tv-ben szinkronizálva. Fájdalmasak a félrefordítások, a poénok nagy része nem ül magyarul, a szereplőhöz társított orgánumok teljesen elütnek az eredeti hangtól, stb. Igaz, ha csak szinkronizálva nézed, akkor nem is tudod, hogy mitől fosztanak meg.

Fikázó · http://zsarufika.blog.hu/ 2008.02.05. 11:22:21

én nem töltök le
letöltetek
és hazahozva pendrivon megnézem
majd törlöm
ez bűn??

varma 2008.02.05. 11:24:18

Etalon: nagyon nincs igazad. abban esetleg kicsit hogy bunkóságnak nevezni a szinkronizálást túlzás.

Tegyük fel hogy egy film/sorozat egy művészi dolog, azzal hogy te leszinkronizálod hogy könnyebben meg lehessen érteni kb olyan mintha egy kubista picasso képre ráfestenéd az igazi arcot.

Ez csak azokank kell akik nem beszélnek angolul, sajnos most még ők vannak többen, de amint változik ez a dolog (remélem), akkor eredeti nyelven élvezhetjük az alkotásokat és nem a szinkronrendező szája íze szerint.

És igaenis fikázandó ha valaki ezt a fajta kulturális igényességet feladja

movhu 2008.02.05. 11:26:43

Sajna a nézetsségmérés nem sondaipsosos, hanem sokkal gagyibb. Van cirka 2500 lúzer, akinek jobb dolga nem lévén, bevállalja, hogy otthon olyan távirányítója van, amin benyomhatja, hogy én a kölök vagyok vagy a nagymami, és most ezt vagy ezt nézem.
Kétlem, hogy az ezt bevállaló sokaság reprezentatív minta lenne, de ez elfogadott. Mérni nem lehet, mert titok, hogy ki van benne. Én nem ismerek ilyet, tehát messze lehet a magyar "átlagembertől"

willgrimm 2008.02.05. 11:33:32

Nálam pont a House az a sorozat, amit egyszer már megnéztem letöltve, de folyamatosan követem a tv2-vel is, magyarul. A többi letöltött sorozatot meg csak azért nem nézem magyarul, mert nem adják itthon. Érdekes egyébként, hogy a House került szóba, mert (lehet, csak reklámduma), de ez az egyik legnépszerűbb DVD jelenleg, szóval nem hiszem, hogy a letöltés túl nagy károkat okozott volna a DVD eladásnak.
Azt meg pláne nem értem, hogy hogyan tudják belőni azt, hogy mekkora károkat okozok azzal, hogy letöltök filmeket. Volt olyan (nem is egy) DVD, amit azért vettem meg, mert letöltve tetszett és jó minőségben is meg akartam szerezni.
Annyi film/sorozat/zene/akármi zúdul manapság ránk, hogy nem csoda, ha nem tudják tartani azt a nézettségi szintet, mint pár évvel ezelőtt. Amíg tíz évvel ezelőtt volt mondjuk 10 sorozat, amit itthon lehetett nézni (has-szám), addig ma van 50, nem lehet mindet követni, főleg, ha nagyon ügyesen egy időben megy kettő...

bldo 2008.02.05. 11:33:58

Az a dologban a röhej, hogy nekem nincs (és nem is lesz) tévé-előfizetésem, sőt, szobaantennával sem nézek egy tévéadást sem. Akkor rajtam is bukik a TV2? (Ja, és Dr. House-t sem töltök, de ez más tészta.)

Etalon 2008.02.05. 11:34:57

Varma : egyet tudok érteni azzal, hogy az eredeti lenne igazi, főként a vígjátékoknál, amik tele vannak szóviccekkel.
De eredetiben csak akkortudnám nézni, ha kizárólag magyar vagy angol nyelvű filmeket néznék. Mondjuk a többségük angol, de azért néha vannak kivételek.
Felirat nem játszik, na AZ az igazi kultúrális igénytelenség

Ha már a kultúrális igényességnél tartunk, szerintem inkább a szinkron minőségét lehetne fikázni. Anno régen még jó szinkronok készültek, mind a szinkronszínészek teljesítménye, mind a fordítás tekintetében. Manapság sok esetben amatőrnek hangzanak a szinkronszínészek és csapnivaló a fordítás. Ezen kéne változtatni (meg persze mindenkinek angolul tanulni, de más okból...)

EasyFriend 2008.02.05. 11:35:35

Akik az én kommentemmel szállnak vitába, azokat kérem, hogy olvassák is el, amit írtam. Sehol sem írtam, hogy érdekel, ha a tv-csatornának kárt okoz a letöltés, mégis mindenki erről beszél.
A reklám-elkerülés (ha a tévén nézed a sorozatot) egész más kategória, azzal csak közvetetteb módon (tehát, gondolom, kisebb mértékben) járulsz hozzá ahhoz, hogy a sorozatot levegyék a műsorról. Illetve ez olyan dolog, amivel minden műsort egyformán sújtasz (vagy nem), tehát nem szól bele a sorozatok, műsorok egymás közötti versenyébe. Szóval ez ebben a kérdésben szerintem lényegtelen.
A szinkron vs eredeti hang érvet egyébként szintén el tudom fogadni.
A nézettségmérés módszertanát nem ismerem annyira, hogy merjek róla vitatkozni, én úgy képzeltem, hogy a mért adatokat (ahogy a nagy közvéleménykutatóknál is) utána súlyozzák ill. mindenféle statisztikai mutatók alapján módosítják, és itt bejön a képbe a letöltés is. De simán lehet, hogy rosszul képzeltem.

EasyFriend 2008.02.05. 11:38:20

A BSA-s / CD-s párhuzam azért nem stimmel ebben az esetben (tv vs. letöltés) mert a tv gyakorlatilag ingyen van neked. Max a dvd-vásárlás vs. letöltés ügyben releváns.

beavereater 2008.02.05. 11:39:34

A múltkor volt egy cikk az egyik amcsi portálon, miszerint a sorozatok letöltése ellen nem nagyon kapálóznak a tévék, ugyanis a statisztikák szerint a letöltők között jól fogynak az évedvégi díszdobozos kiadások...

t. 2008.02.05. 11:41:48

A nézettségről csak annyit, hogy Juszt évek óta keres legalább egy embert, aki az AGB-nek méri nézettséget, és még olyat se talált, akinek az ismerősének az ismerőse részt vesz ebben a nézettségi mérésben.

Ha a felvehetek egy tévéműsort, és ezt kölcsönadom a szomszédnak egy dvd-n mi a különbség benne, ha ezt egy avi fájlban, és a neten keresztül küldöm el neki??

mark renton 2008.02.05. 11:47:04

Aki TV-sorozatokat nez, az nem lehet sikeres ember.

Dr. No 2008.02.05. 11:48:04

A letöltés valóban kinevezhető törvénytelennek, mivel a hatályos törvények védik a szellemi tulajdont. De sokszor mit tehet az ember helyette? Kb. 2 hete ment a Csillagközi invázió a retekklubon, ha jól emlékszem. Dvd-nmegvan, direkt leellenőriztem: összesen úgy 15 perc hiányzott belőle. A tunkolósabb részek mind. (Újabb közbevetett kérdés: akkor meg minek a 18-as karika azon kívül, hogy takarja a képet? Meg minek adnak le olyan filmet, amit nem mernek megmutatni? A kedvencem: a Mr. Rasczak (Michael Ironside) halálával kapcsolatos teljes mellékszál, ide értve halálának előkészítését és lefolyását is, teljesen kikerült a képből. A a nézőt tehát nem érte hiány, elvarratlan szál nem maradt.) Lényeg, hogy a hiányzó kb. 15 perc ellenére a film teljes adásideje 20 perccel volt hosszabb a moziváltozatnál. Azaz összesen 35 percnyi reklámmal töltötték ki a hiányzó filmidőt és a fölös adásidőt! Rengeteg filmnél megfigyelhető ez, hogy nemcsak a reklámmal dühítenek, hanem megcsonkítják azt, amit leadnak. Ezzel szerintem ők is kárt okoznak nekem,a nézőnek, függetlenül a szinkronról és a feliratról kialakított eltérő véleményektől.

Jordan 2008.02.05. 11:48:29

Teljesen egyetértek gorduval. Nemá' a jogvédők alakítsák a szórakozási szokásainkat. Nem fogok tévét nézni akkor sem, ha csak fél év késéssel hozzák le a kereskedelmi tévék a sorozatokat. Én akkor akarom nézni, amikor ráérek. Nem tud mindenki odaszottyanni a tévé elé akkor, amikor az hajlandó leadni egy epizódot.
Valóban 2008 van. Szélessávon egy epizód akár 20 perc alatt is lejön. Ha meg 2-3 dollárt kérnek érte, hát legyen. A moziért is elkérnek egy valag pénzt, azt' sehol a képminőség egy HD-s filmhez képest, és még a térhatású hangot se kapcsolják be sehol. Meg a melletted ülők végigkommentálják az egészet.
Változik a piac. Szerintem egyébként kábé két éven belül teljesen átrendeződik majd a mozi/tv-üzleti modell.

Aham 2008.02.05. 11:49:01

"jó reggelt kívánok, 2008. van, tessenek szépen megtanulni, kedves ősközösség, tessenek szépen magyar feliratot olvasni."

Ja, ez lenne a marha nagy szabadság, amit annyian emlegettek itt?
Ha nem tudsz angolul nem is vagy ember?
(mellesleg ez a marha nagy letöltési láz is csak az amcsi kultúrával tömi tele a fejeteket - ez egy amcsi szabadság...!)

Én egyébként szeretem a House-t, tulajdonképpen ez az egyetlen sorozat, amit nézek a tévében - de nekem tökéletesen elég a heti egy alkalom. Bizonyára én vagyok a hibás, hogy nem akarom AZONNAL megnézni a következő évadokat is...
Merthogy ez egy verseny vazze??? Bibiiii én már a következő szezonját is láttam, te meg neeeeeem...

A fentiekből következik, hogy engem a letöltések jogi oldala marhára nem érdekel - de a "gagyikulturális" oldala igen: vajon mért csak mindenki a legfrissebb amcsi sorozatokat tölt le (ha mégannyira a jobbakat is) ....? Ami nem a legfrissebb és nem amcsi az már nem is jó...
A letöltések nagyon jók lennének az olyan filmek esetében, amelyeket úgyse fognak behozni Magyarországra - de mindenki csak azt tölti le, amit amúgy is be fognak hozni, merthogy ő most rögtön akarja, azonnal, iziben, tüstént...

EasyFriend 2008.02.05. 11:49:19

gordu 2008.02.05. 10:52:44

"pökhendi, ostoba gondolat, magaddal jót tenni nem önző dolog, esetleg csak mással rosszat." Olyan értelemben használtam az "önző" szót, hogy jót teszel magaddal, miközben nem gondolsz arra, hogy ezzel másoknak rosszat teszel. A kommentemben leírtam, hogy szerintem miért teszel vele rosszat másoknak, vagyok annyira pökhendi és ostoba, hogy ezt most nem ismétlem meg.

"a letöltések által a sorozatokat többen nézik meg, nem kevesebben, más kérdés, hogy ezt nem számolják bele a nézettségbe." Nem más kérdés, pontosan ez a lényeg. Mert ezen múlik, hogy aki nem letöltő, az mikor és meddig nézheti a sorozatot.

"szinkronnal lemagyarítani egy nem magyar filmet, sorozatot akkor is bunkó szokás, ha nem kell rá 2 évet várni." Ez ízlés és nyelvtudás kérdése, abszolút meg tudom érteni a te álláspontodat is, de azokét is, akik bunkó módon magyarul akarják nézni.
Akármennyire vérfagyasztó gondolat is, a magyar szinkron is a "kulturális örökségünk" része, az is egyfajta nyelvápolás. (Ahogy ezt Etalon is pedzegette.) Az értelméről és a minőségéről persze bőven lehet vitatkozni.

gravy_t 2008.02.05. 11:55:05

a loszt szinkronja tényleg szánalmas. meg sok más új sorozaté is. nem beszélve a régebbi filmek újraszinkronizálásáról.

megoldás:
szakfordítókkal (akiknek ez a szakmájuk, nem akik voltak 2 hónapig nújókba') kell a fordítást készíttetni. minőségi szinkronhangokat kell keresni. érdekes, hogy a disney-nek mindig sikerül. tudjátok, ők azok, akik csak úgy hajlandóak odaadni a filmjeiket (műalkotásaikat) vetítésre, ha te szinkronizálással megszentségteleníted azt.

egy igazi fordító számára igazi kihívás egy-egy szóvicc, szólás találó lefordítása, mint félig-meddig művész, akkor elégedett, ha minőségi munkát adhat ki a kezei közül.

a tévécsatornáknak ezt kellene látniuk. ameddig szar munkát végeznek, ne panaszkodjanak. a jó szinkront élvezet hallgatni.

persze mindenki számára jó megoldás a digitális adás lehet majd, ahol választhatsz majd hangot meg feliratot. addig aki eredetiben akar nézni valamit, ott a dvd (meg a net).

EasyFriend 2008.02.05. 11:55:22

barrd niven · fikagep.blog.hu 2008.02.05. 11:03:40
"easyfriend: ha nem letöltöm, hanem "fogom" az ABC/FOX/CBS-t, önző vagyok?"

Nem, szerintem nem. Azért nem, mert te a legális on-demand szolgáltatás igénybevételével mérhető nézettséget produkálsz. Ezzel a sorozat sikerét növeled, illetve hozzájárulsz kismértékben ahhoz is, hogy ide is eljusson. Csak annyival "rosszabb" ez, mint ha itt néznéd tévén, hogy nem kimondottan a magyar szinkront illetve a magyar változat nézettségét támogatod. De ahogy az előbb is leírtam, ez részemről teljesen rendben van, ha valamiért nem szeretnéd.
Egyébként én lennék a legboldogabb, ha lenne itthon legális on-demand (már úgy értem, magyar szinkronos tartalmakkal _is_, és eredeti hangú tartalmakkal _is_). Elsőként rohannék segíteni a technikai megoldásban (már ha tudok), és az elsők között vennék igénybe is, valószínűleg. Csak hát itt sajnos úgy tűnik, nem gondolkodnak elegen hosszú távon ahhoz, hogy egy életképes üzleti modellt (=megfizethető árak) kitaláljanak erre. Nem hinném, hogy technikai vagy jogi akadálya lehetne a dolognak.

Jordan 2008.02.05. 11:55:32

Etalon:

Többek között azért van nálunk magyar szinkron, mert a rendszer így cenzúrázott egy nem túl távoli érában. Azt így maradt. Az meg már egy külön fórum témája lehetne, hogy ez oka vagy okozata a magyar társadalomban dúló funkcionális analfabétizmusnak.

A filmnek a saját nyelve ugyanúgy része az alkotók művészetének. Az Eric Clapton bácsit sem szeretnék sokan magyarul hallgatni, gondolom. Még a magyarok sem. Mindazzal együtt, hogy a külföldi zenék magyarítása sokszor köszönő viszonyban sincs az eredeti dal mondanivalójával.

Nem hiszem, hogy ezt a magyar nyelv szeretetével kellene keverni. Ahhoz ennek semmi köze, szerintem.

qglee 2008.02.05. 11:56:39

Nevetséges az egész letöltősdi elleni háború. Úgysem fognak elérni vele semmit. Túl kellene lépni a múlt századi mozi és TV alapú szolgáltatásokon, és új technológiák felé nyitni.
Az Artisjust és társai csak ezeket az őskövület monopóliumokat próbálják továbbra is bebotonzni, ahelyett hogy új szolgáltatás formák jönnének létre.
Miért nézzem szerda este 10-kor a TV-ben a filmet, ha akkor épp nem érek rá, de mondjuk szombaton délután négykor meg igen?

Dr. No 2008.02.05. 11:57:05

Vagyis én a tévék üzleti érdekét teljesen kihagynám a dologból, mint ahogy semelyik szolgáltatónak sem szeretek rendesen fizetni, amelyiknél rájövök, hogy rendszeresen átver a kasszánál. Más kérdés a filmkészítők ügye. Ott már jobban érzékelhető a kár, merthogy elvileg előállhat olyan helyzet, amikor mindenki csak nézi a filmeket, de senki sem fizet értük, minek következtében -egyszer, majd - elfogy a rendszerből a hajtóerő, és pénz nélkül nem tud több film (tartalom) készülni. De valahogy mégis úgy alakulnak a dolgok, hogy Tarkovszkijt nem lehet, vagy talán inkább nagyon nehéz a torrenten megtalálni, elllentétben pl. (tisztelet a rajongóknak) Will Smith életművének veretes darabjaival. Persze csalóka összehasonlítás ez, mert hiszen a filmeket általában a rendezők, illetve a színészek, esetleg a filmzene szerzője, ne adj' isten az operatőr alapján azonosítjuk, holott nekik a filmekkel kapcsolatos jogokhoz a világon semmi közük. Pedig ugye a szerzői jogok ideológiai alapja az, hogy az alkotót megilleti a védelem - és ezen keresztül a jutalom - a szerzői alkotásáért...

Name 2008.02.05. 11:59:23

Megkapó, ahogy bizonygatjátok, hogy kisebb "bűn" lopni egy szellemi terméket előállító embertől (cégtől), mint egy kézzelfogható dolgot gyártótól.

EasyFriend 2008.02.05. 11:59:58

t. 2008.02.05. 11:41:48
"A nézettségről csak annyit, hogy Juszt évek óta keres legalább egy embert, aki az AGB-nek méri nézettséget, és még olyat se talált, akinek az ismerősének az ismerőse részt vesz ebben a nézettségi mérésben."
Én úgy képzelem, hogy titoktartási kötelezettségük van ezeknek az embereknek, húzós büntetéseket kilátásba helyezve. Mert onnantól, hogy kiderül, kik ők, lekenyerezhetők, és az egész még annyit se ér, mint most, pedig az se sok.

gravy_t 2008.02.05. 12:00:49

aham

akik amérikában éppen futó sorozatokat néznek, azok is csak heti egy részt látnak ám! érted, ők a kinti megjelenéssel egyszerre nézik a cuccot, és az is 1 rész per hét.

varma 2008.02.05. 12:02:07

Aham: "Ha nem tudsz angolul nem is vagy ember?"
Így van. 2008-ban ez a MINIMUM.
ha meg nem tudsz angolul akkor ott van neked győzike. (igen tudom, anyukám sem tud angolul, de ettől még remélem érthető)

Jah és aki letöltögeti az epizódokat ugyanúgy hetente nézi meg őket, mert hetente adják az usa-ban is.
és igen, eredeti nyelven, mint azt fent írtam

jaj és begyűrűzik az amerikai kultúra hozzánk, jaj, és még kéz kínai étterem nyílt jaaaj, mi lesz szegény magyar kultúránkkal...?

de tudod mi a legjobb a szabadságban? hogy választhatsz. barátok közt v doktor ház, gulyásleves v tavaszitercs

Dr. No 2008.02.05. 12:02:45

Aham: (mellesleg ez a marha nagy letöltési láz is csak az amcsi kultúrával tömi tele a fejeteket - ez egy amcsi szabadság...!) Kedves barátom, egy amerikai, ingyenes, jogtiszta közösségi oldalról volt szerencsém csonkítatlanul letölteni a Patyomkin páncélost, meg a Dr. Caligarit - igaz, angol inzertekkel. Nesze neked, mindenkit elhülyítő amerikai kultúrmocsok!

thompherkins 2008.02.05. 12:06:18

Sorozatot amerikait meg angol nézek. Számomra az 40 perc többet tud jelenteni, mint egy mozi másfél órás szenvedése 50 perces rávezetésssel a főtémára.

Néztem én "bartátok köztet" mert a miénk (1 részt az elején), de hát kérem szépen azért ne hasonlítgassunk már. Kis ország kis pénz kis sorozat? Itt a minőségnek nincs köze a pénzhez.

És hát a lost...Szerettem volna szinkronosan is, de hát hova tűnik a Sayid akcentusa vagy a Charlie-é?
Szerintem azt is le lehetett volna követni...

House ugyanaz, Szakácsi Sándor szerintem megfogta valahol a karakter, de Kulka nekem már túl "kedves" hangú.

Magyarok vagyunk legyen szinkron, de hol vannak azok az évek, amikor magyarul szívesebben néztünk filmet, mert a szinkron "jobb" volt, mint az eredeti.

Vagy miért nem mehet a House hajnal kettőtől feliratosan?

És nem verseny, hogy megnézzem az új részt, de hát a nem ma fogom megvenni a múlt decemberi Chip magazint...szóval adassék meg, hogy ha elérhető, akkor elérhessem

Dr. No 2008.02.05. 12:08:53

Name 2008.02.05. 11:59:23 Megkapó, ahogy bizonygatjátok, hogy kisebb "bűn" lopni egy szellemi terméket előállító embertől (cégtől), mint egy kézzelfogható dolgot gyártótól. Kedves Name, van itt egy alapvető probléma. Az egyik fele az, amit fentebb próbáltam kifejteni, ti. hogy sokszor csak nagyon bonyolult, távoli összefüggés van a valódi alkotó és a szellemi / szerzői jog valódi tulajdonosa között. Ennek szép példáival van tele pl. a pop-ipar, amit ennek megfelelően komolyan meg is ráz a letöltési üzlet. A másik oldalról a szellemi tulajdonnal szemben áll egy jog, ami a kulturális javak hozzáférhetőségét foglalja magában ("a gondolat nem ismer határokat", teccik emlékezni?), míg pl. az autók vagy akár egy raklap tégla birtoklása kapcsán ilyen jogról nem tudunk.

gordu 2008.02.05. 12:22:44

Aham

"Ja, ez lenne a marha nagy szabadság, amit annyian emlegettek itt?
Ha nem tudsz angolul nem is vagy ember? "

tudod, van a régi kismalacos vicc:
- várj, kismalac, mindjárt kihúzlak a gödörből!
- NEM VÁROK!!!

nem, nem muszáj megtanulni angolul, nem muszáj segíteni magadnak, mint ahogy hülyének sem muszáj lenni.
pontosan ez a szabadság.
meg az, hogy jogod, lehetőséged van tudni, hogy mire van szükséged az életben, és jogod, lehetőséged van megtanulni a hozzávalókat, ez a szabadság.

bocs az offolásért.

Aham 2008.02.05. 12:25:49

"Ha nem tudsz angolul nem is vagy ember?"
Így van. 2008-ban ez a MINIMUM."

Ok, akkor nem vagyok ember. Te már csak tudod.
(ha angolul nem, de azonkívül vagy 2-3 nyelven beszélek, akkor se..? Bizonyára akkor se lennék...)

"ha meg nem tudsz angolul akkor ott van neked győzike."

Hogy jön ide győzike?? ezt a te, Faszt - akarom mondani Lost-néző nagy műveltséged mondatja???

"(igen tudom, anyukám sem tud angolul, de ettől még remélem érthető)"
Tökéletesen. Én is éppen őrá gondoltam. Mármint a tiédre.

"egy amerikai, ingyenes, jogtiszta közösségi oldalról volt szerencsém csonkítatlanul letölteni a Patyomkin páncélost, meg a Dr. Caligarit"

Bizonyára nem te képviseled az átlagletöltőt... :) de ha igen, akkor visszavonok mindent :)
Megjegyzem éppen ezt hangsúlyoztam én is, hogy a letöltés ÉPPEN EZÉRT jó dolog, mert ilyesmik is vannak ott fent, nemcsak olyan sorozatok, amelyeket az összes tévé lead.
Csakhogy mégis mindenki azon nyavalyog, hogy azért kell a letöltés, mert különben nem kapja meg a napi sorozatadagját, és szörnyű kínok közt meghal.

"És nem verseny, hogy megnézzem az új részt, de hát a nem ma fogom megvenni a múlt decemberi Chip magazint..."

Számodra egy film vagy sorozat olyan, mint a chip magazin???? :)))) hát te tudod...
Bizonyára a sorozatok is olyan gyorsan aktualitásukat veszthetik mint a számítástechnikai dolgok, ugye?

noname 2008.02.05. 12:28:50

EasyFriend 2008.02.05. 10:32:42 "Ha letöltöd, a tévében már nem fogod megnézni. Magyarán a mérhető tévénézettsége a sorozatnak csökken. [...] Hanem azért, mert kisebb eséllyel ill. rosszabb feltételekkel veszik meg / kapják meg a következő szezont a sorozatból. Ami meg azért baj, mert aki nem tud / nem akar letölteni, az szopja meg. Miattad. [...] Kicsit más a helyzet az olyan sorozatokkal, amiket magyar adók nem játszanak (vagy csak kisebb nézettségű kábeles adók). Itt is akadályozod persze a letöltéssel, hogy egy országos adó műsorára tűzze a sorit (és ezáltal a magyarok szélesebb köre is megismerhesse), de itt persze lehet azzal érvelni, hogy amúgy sem biztos, hogy bejönne hozzánk a sorozat. (Pl. mert nagyon rétegtémájú.) Szóval ezen a felén még mondjuk van értelme vitatkozni." Ennek a logikának a mentén akkor ha por-nót töltesz le, akkor hasznos vagy a társadalom számára, mert megakadályozod a por-nó elterjedését. Nem rossz... Akár hívhatjuk társadalmi munkának is. :)

aFx 2008.02.05. 12:31:31

a szinkron valaha tényleg volt jó. valaha. soroljatok az utóbbi években készült normális szinkronokat. ha meg véletlenül sikerülne eltalálni, akkor meg olyan szinten b*sszák el a keverését, hogy sírok. túlvezérlés, elkúrt tér, csak az tlagos betegségeket nézve a régebbiek meg élvezhetetlenül szólnak, recseg, ropog, totálisan élvezhetetlen. az, hogy a magyar dts általában az origi dd5.1 szintjét jobb esetben hozza (és egy kezemen meg tudom számolni azokat a kiadványaimat itthon, ahol a magyar dts jobban szól, pedig van pár itthon...).

a klasszikus magyar szinkron tehát eltűnhet, mert a rossz tárolás miatt a minősége nem mindig élvezhető. igen, nekem is azért van erősítőm és 5.1em, mert sz*rul kikevert monot akarok hallgatni. ja nem.

a felirat szidása pedig mármár abszurd. szinkronizálni ok, de felirattal nézni nem? meg kéne tanulni idegen nyelven...

a felirat jó dolog: én eredeti nyelven szeretek filmezni (igen, van kivétel, ahol felváltva tolom, mert a szinkronnal is szeretem a művet), ha meg az eredeti nyelvet nem ismerem, akkor marad a felirat. tudok olvasni, és tudok közben a filmre is figyelni. pedig férfi vagyok, azok meg papíron kevésbé képesek multitaszkolni. távolkeleti filmeknél meg pl kínozni lehet a magyar szinkronokkal az esetek 99%ában. kivétel a Versus, aminek már annyira rossz a szinkronja, hogy új szintre emeli a film kultságát.

bármennyire is hungarikum, nekem azért a svéd (_minden_ feliratosan megy a híradón és a kisgyerekeknek szóló műsrokon kívül) példa jobban tetszik. ja, hogy ott a kukással is meg tudtam magam értetni angolul... hm;>

drhlaszlo · http://kskozlony.blog.hu 2008.02.05. 12:34:08

Nem...
A 11. parancsolat: "Tedd úgy, hogy meg ne tudják!"
(8 évet jártam a piarista szerzetesek gimijébe)

Grege 2008.02.05. 12:35:11

Name, Te tényleg ennyire hülye vagy, vagy ez érdekedben áll?

Mit nem lehet azon megérteni,hogy az Artisjus minden évben tízen-milliárdokat (2005-ben 12 milliár) szed be jogdíj gyanánt, amit te én, mi fizetünk ki, ezért CSERÉBE A NETRŐL VALÓ ZENE ÉS FILMLETÖLTÉS TELJESEN LEGÁLIS.

Az egy dolog,hogy az ASVA mit mond, legyen az összes jogvédő seggbe ASVA

Balazs 2008.02.05. 12:40:45

Mekkora baromsag h ha letoltottem, nem nezem meg. Ezen az alapon amit letoltottem, azt is csak egyszer latom? Fenet. Ha valami tetszett, megnezem ujra. Tobb sorozatot is nezek "elore", mert nem hetente akarok egy reszt latni, hanem akkor amikor epp raerek , mert sajnos nem olyan az idobeosztasom, h a csigatvnek megfelelo idopontban tudnek mindig a doboz elott ulni. Raadasul en is utalom a hulye magyar szinkronokat, jobban szeretem az eredeti hangot. De ha utana x hettel esetleg veletlenul ugy kapcsolok egy csatornara, hogy egy mar latott epizod megy epp, ami tetszett, altalaban megnezem ujra, ha epp van idom. Szal nemtom miert esne el barmi beveteltol a ceg. Ha nem ernek akkor ra, es nem tudnam, hogy amit latok, az egy jo epizod, egyaltalan nem maradnek ott nezni, ergo akkor lenne vesztesege a csatornanak. Igy epp hogy tobb epizodot nezek meg a TVben szerintem.. (barmilyen pozitiv szam nagyobb nullanal).

EasyFriend 2008.02.05. 12:42:42

noname 2008.02.05. 12:28:50
"Ennek a logikának a mentén akkor ha por-nót töltesz le, akkor hasznos vagy a társadalom számára, mert megakadályozod a por-nó elterjedését."
Poénnak jó :-), de gondolom, egyetértünk abban, hogy a pornófilmek és a tévésorozatok tekintetében vannak különbségek az alábbiakban:
- újrajátszhatóság
- másik termékkel felcserélhetőség
- szinkron fontossága
- tévésugárzás elterjedtsége, nézettsége
stb.

gordu 2008.02.05. 13:05:32

rendben, talán túloztam, amikor bunkóságnak neveztem a szinkront, inkább a választhatóság hiányával van bajom a tévéknél:

- nem kapcsolhatsz angol/magyar nyelv között, van a szinkron, amivel torzítanak az eredeti alkotáson, megmásítják az alkotó(k) szándékát, elvesznek az alkotásból (pont azért, mert hozzá akarnak tenni), nem választhatsz, nem, nézheted Dörner Douglas György Michaelt
- nem kapcsolhatsz be magyar/angol feliratot (na jó, van már pár teletexten magyarul feliratozott műsor, ám ezek nem filmek), pedig ahhoz még a technológia is meglenne (teletext)
- nem kapcsolhatod ki azt a remek szolgáltatást, hogy levágják a kép két szélénél a film felét
- nem kapcsolhatod ki azt a remek szolgáltatást, hogy egész részeket, jeleneteket kivágnak a filmből
- nem kapcsolhatod ki a kép felét elfoglaló (téged óvó) baszomnagy piros, sárga karikát, akkor sem, ha betelefonálsz, és nyilatkozol, hogy "megértettem"
- nem nyohatsz pause-t, nem nézheted meg később a kedvenc műsorod, pedig kifizetted a szolgáltatást is (azaz a filmet), a tévét is, a lakást is, ahol nézed, mindent.

és akkor egy szót sem szóltam a célközönséget tévesztett reklámokról. ugyanis nem fogok ólvéjz ultrát venni magamnak, ha belegebed a tv2, akkor sem.

egyszerűen a tévé NEM ALTERNATÍVA, ha filmet akarok nézni, vagy jó minőségben, EREDETIBEN, nem átírva szinkronnal, nem átrendezve, nem félredramatulgizálva egy sorozatot.
(na jó, belátom, hogy nincs ilyen szó, hogy félredramaturgizálva, ronda is, bocs.)

és még csak az angol nyelvről sincs szó igazából, hanem a mindenkori film eredeti nyelvéről, hangjairól, ami úgy hozzátartozik a filmhez, mint a festményhez a színei.

egy dukumentum filmnél pl. nem, de egy Lostnál vagy egy Rájen közlegénynél igen.

Etalon 2008.02.05. 13:06:44

Jordan : az hogy miért alakult ki a szinkronizálás "kultúrája" Magyarországon, az teljesen lényegtelen, ami igazán fontos lenne az talán az (ahogy azt többen írták már) hogy lehessen választani... Ezért jó a DVD pölö... na ott én is megnézek egy-egy filmet angolul, ha azt hallom róla hogy érdemes. Na de hogy ez kötelező legyen... ne máááár.

A zenét meg ne keverjük a filmmel azért. A zenét lehet élvezni úgy is, ha nem értjük a szöveget, de a filmnél nem ez a helyzet.

Nem kevertem a magyar nyelv szeretetével. Azt írtam, hogy nekem ez így kényelmesebb. Persze lehet fikázni hogy nem vagyok sikeres ember, mert kényelmesebbnek tartom ha az arcomba tolják a magyar szinkront a felirat helyett, de ettől én még nyugodtan alszom ma este is.

gordu 2008.02.05. 13:07:53

dokumentumfilmnél

Bad_girl 2008.02.05. 13:10:04

Valahol olvastam egy cikket, ami arról szólt, hogy nem a letöltés, hanem a megosztás tartozik a törvéytelen kategóriába.
Jól emlékszem, tényleg így van?

Etalon 2008.02.05. 13:16:40

aFx : amint azt írtam is, tudok idegen nyelven. Angolul egészen jól, németül egy kicsit. DE a felirat akkor se váltja ki a szinkront. Hiába tartozik hozzá a filmhez az eredeti hang, az én számomra akkor is csak értelmetlen zagyvaság mondjuk egy japán film esetében -> mi a fenének hallgassam?
Ezzel együtt elismerem hogy akinek ez fontos, annak joga van eredeti hanggal nézni a filmet -> ha valaki aláírást gyűjt hogy legyen lehetőség nyelvet választani a TV-ben, akármikor aláírom (max. ha bevezetik, nem élek a lehetőséggel :) )

Göteborgban én azért találtam olyan taxist (!!!) aki nem nagyon beszélt angolul (mondjuk lehet hogy bevándorló volt). Az is igaz, hogy a svéd kolléga általánostól kezdve középsulin-egyetemen át 16-17 évig kötelezően tanulta az angolt (az mondjuk nem derült ki, hogy a szülei vagy az állam kötelezték)

EasyFriend 2008.02.05. 13:17:04

gordu 2008.02.05. 13:05:32
Na ezek teljesen jogos észrevételek.

Bad_girl 2008.02.05. 13:10:04
Igen. én is így tudom.

Etalon 2008.02.05. 13:19:35

Gordu : ÍGY már 100%-ban egyet tudok érteni veled (a filmekből történő jelenetkivágás kifogásolásával 110%-osan is)

Grege 2008.02.05. 13:22:20

Bad_Girl:
Az egyértelmű,hogy a letöltés legális (kivéve a szoftvereket). Igazából vita a feltöltésen van, de itt sem egyértelmű az álláspont... a lenti idézet egy magyar bíróság ítélethírdetésén hangzott el:

"és még ha tényként fogadjuk el, hogy a szerveren döntően szerzői jogvédelem alatt álló műveket osztottak meg, a nyomozás akkor sem tárt fel olyan bizonyítékot, hogy ez bárkinek a jövedelemszerzését vagy jövedelemfokozását szolgálta volna, tehát hogy a művek megosztása túllépte volna a szabad felhasználás kereteit".

Azt hiszem elsőfokű tárgyalás volt, de tudtommal eddig ennél nincs újabb fejlemény.

Grege 2008.02.05. 13:24:22

nna, hülyén fogalmaztam, de az idézet a lényeg :)

Etalon 2008.02.05. 13:25:32

A magyar joggyakorlat még nem teljesen kialakult a megosztással kapcsolatban.

Elvileg a torrentezést is büntetniük kéne, mert aki letölt az egyben meg is oszt és az a mű részben vagy egészben történő nyilvánosságra hozatalának számít. Persze megnézném azt a vitát a bíróságon, ahol egy 15 megás ZIP file egy 1 MB-os darabjáról próbálják bebizonyítani, hogy az a legújabb darabolós sikerfilm egy része :)

Gyakorlatilag azonban a rendőrség eddig úgy tudom csak olyan ügyekben indított eljárást, ahol üzletszerűen ment a másolás (SMS-warez, fizetős FTP-k). Még a BitHUmen lekapcsolásáról is az a hír járja, hogy véletlenül akadtak rá, nem azt a szervert keresték.

Grege 2008.02.05. 13:34:48

Bocsánat, rosszul mondtam:
A fenti idézet az ügyészségtől van, a Diabló HUB kapcsán ezzel az indokással ejtették el a vádat. Tehát még bíróság elé sem került az eset, ebből az következik,hogy az ügyészség álláspontja szerint megosztani is teljesen legális, feltéve, hogy nem kérsz érte pénzt.

varma 2008.02.05. 13:57:34

Aham: Neked biztos elhiszem hogy 2-3 nyelven beszélsz, pláne ha a szövegértéseddel is ilyen gondok vannak (bár ez az anyanyelved, szal idegen nyelveket biztos jobban fel fel tudsz fogni) :D

djtometkow 2008.02.05. 14:08:03

ember!
kezdek félni:)

Name 2008.02.05. 14:17:06

"Name, Te tényleg ennyire hülye vagy, vagy ez érdekedben áll?
Mit nem lehet azon megérteni,hogy az Artisjus minden évben tízen-milliárdokat (2005-ben 12 milliár) szed be jogdíj gyanánt, amit te én, mi fizetünk ki, ezért CSERÉBE A NETRŐL VALÓ ZENE ÉS FILMLETÖLTÉS TELJESEN LEGÁLIS."

Attól, hogy valaki jogosan vagy jogtalanul pénzt vesz ki a zsebedből, attól még nem lesz legális a letöltés. (Attól, hogy más meglop, még nem lophatsz. Analógia: azért mert adót fizetsz, nem lophatsz az államtól....)

"Az egyik fele az, amit fentebb próbáltam kifejteni, ti. hogy sokszor csak nagyon bonyolult, távoli összefüggés van a valódi alkotó és a szellemi / szerzői jog valódi tulajdonosa között."

Az, hogy a szellemi termék közvetlen előállítója valamilyen formában lemond (ti. eladja) a termékéről nem sokat változtat a dolog erkölcsi oldalán.

Grege 2008.02.05. 14:32:42

Name, a szerzői jogi törvény alapján veszik ki azt a pénzt a zsebemből, és a szerzői jogi törvény ezért cserébe megadja a törvényes jogalapot arra, hogy én úri kedvem szerint letöltsek bármilyen zenét vagy filmet, legálisan.

Ez amúgy tiszta üzlet, engem csak akkor lopnának meg, ha a beszedett jogdíjért cserébe nem tölthetnék le. A legnagyobb jogvédő szervezet az Artisjust is ezt állítja, csak a nála is hazugabb, inkorrekt lenyúlós multibérenc ASVA/ProArt veri magát a földhöz állandóan, hogy bizonyítsa létének és megélhetésének jogosságát.

Etalon 2008.02.05. 14:40:38

Az ArtisJus féle jogdíj arra jó, hogy a TV-ből meg a rádióból felvehesd a műsort, meg a haver CD-jét lemásold, esetleg a haverokkal egymás közt megosszátok ezeket (akár a neten is)
Egy több tízezres taglétszámú torrentoldalra történő feltöltés esetében már vita van arról, hogy ez akkor most "szabad felhasználás"-nak minősül (ezt engedi a törvény a hologramos matrica fejében) vagy nyilvánosságra hozatalnak számít (azt tilos).

Grege 2008.02.05. 15:00:36

Etalon, ha ezt az én hszm-re reagáltad, akkor valamit elnéztél. A letöltésről volt szó, az tök mindegy, hogy vhs kazettáról másolom át, vagy egy 2 millió felhasználóval működő dc hub-ról töltöm le... :)
a feltöltés valamennyire más tészta, de még erre sem mondhatod teljes bizonyossággal,hogy illegális, de mivel tényleg nem volt szó feltöltésről, így most ezt nem ragozom.

Az Artisjust féle jogdíj arra jó, hogy letöltsek, amit akarok, felvegyek a tv-ből, rádióból, bedigitalizáljam, átmásoljam havertól stb. bármire, ami nem a jövedelemfokozásomat szolgálja, ennyi

Etalon 2008.02.05. 15:19:12

Grege, igazad van, elnéztem. Bocsi.
Ha csak a letöltést vizsgáljuk, akkor természetesen igazad van, sőt akkor a matrica nélkül is igazad lenne.
Nincs ugyanis olyan törvény, ami arra kötelez, hogy te ellenőrizd hogy az a tartalom amit letöltesz jogszerűen van-e ott. Persze a rosszhiszeműséget még megpróbálhatják rádbizonyítani, -vagyis tudtad hogy az a film/zene jogsértő módon került fel oda és direkt kerested is a lehetőséget hogy ilyen illegálisan feltöltött cuccot tölthess le-, de valljuk be őszintén, bár nyilvánvaló hogy tudtad, azért ezt hitelt érdemlően bizonyítani elég nehéz.

gordu 2008.02.05. 15:33:58

ezeken a "jog"-"védők"-ön ne húzzátok föl magatokat, igazából csak pattognak, nem tudnak mit csinálni.

engem egyedül az egyszer megvásárolt 1-2-4 gigás sd-kártyám miatt húztak le, máshogy nem tudtak.

üres, de jogdíjas (!) cd-t, dvd-t nem veszek, a merevlemez olcsóbb és jobb. arra nincs jogdíj. (a merevlemezes dvd-lejátszókra asszem viszont van, hehe.) ha megtelik egy merevlemezem, akkor veszek egy másikat.
45 Ft / Gb -ba kerül, ha mondjuk veszek egy 22.000.- ft-os 500 gigás merevlemezt.
bármikor 1 perc alatt beteszem az usb-s házába, és ott van azonnal 2 évnyi archivált anyagom.

mennyi most egy dvd? 200? 300? 500?
ki lehet számolni, hogy nem éri meg a műanyag szarokkal szórakozni.

kocsiban egy 1 centis 4 gigás SD-kártyát használok. kb. 40-45 album elfér rajta. 7 ezer forint volt, és örökre megszabadultam a nevetséges, hamar tönkremenő vd-ktől.
(az mp3-lejátszómba is belemegy az sd-kártya, megintcsak nincs szükségem másra, ha bringázok.)

most éppen a Hofi-összest hallgatom a kocsiban.
megvan, tehát a szüleim megvették anno az összeset bakeliten, kazettán, kifizettem(-tük).
ma is megvenném Hofit, csakhogy nincs kiadva.
kiadtak egy 6 dvd-s válogatást, kihagyva sok-sok óra aranyat érő Hofit.

legálisan nem lehet ma hozzájutni ezekhez, ülnek rajta a "jog"-"védők".

no vajon mit csinálok, ha a többi (pl. szilveszteri) műsort is meg akarom hallgatni? há persze, hogy leszedem a torrentről.

a kedves "jog"-"védők" meg bekaphatják.

Dr. No 2008.02.05. 15:35:03

Name "Az, hogy a szellemi termék közvetlen előállítója valamilyen formában lemond (ti. eladja) a termékéről nem sokat változtat a dolog erkölcsi oldalán." Tévedsz. Pontosan az erkölcsi oldalán változtat. Mint írtam, a szellemi jogok védelmének "ideológiai" alapja az, hogy ezáltal nyílik lehetősége az alkotóknak alkotni. Ezzel díjazza alkotásukat a társadalom. Persze. A név nélküli bérírókét például, akiknek a termékéért a kiadó vagy a filmstúdió beszedi a sápot (és üldözi a letöltőket), neki meg éhbért fizet. Szerinted nem ez az "erkölcsi" probléma az alapja az amerikai forgatókönyvíró-sztrájknak? Ugye tudod, hogy még mindig tart? Szerinted miért tart ilyen régen?

hopp 2008.02.05. 17:04:25

"Magyarországi ismerősöktől is kaptam dicsérő szavakat, de ezeknek annyira mégsem örültem, mert az internetről töltötték le az első részt, és az ilyesmi nálunk is törvénytelen."

hát, Magyarországon éppenhogy nem törvénytelen letölteni filmet (és zenét)... bizonyos körülmények között még terjeszteni sem (jól meghatározott körben, tehát ha Pistike odaadja Józsikának, akkor az nem törvénytelen. ha éppen arról van szó, jó ügyvéd seperc alatt bebizonyítja, hogy tulképp egy torrent oldal is jól meghatározott kör, hiszen regisztrálni kell..) dehát ugye, ignorance is bliss :)

Grege 2008.02.05. 17:15:42

gordu: igazad van, nem érdemes ezen idegeskedni, nekem sokszor elborul az agyam a sok hazudozástól, amit a proat az asvával vállvetve folytat, és elnézést is kérek, ha fentebb valamikor bántón fogalmaztam volna.

Etalon: korrekt volt. Annyi kiegészítés még, hogy a jogdíjak megállapításakor annak mértékébe beleszámítják a letöltésekből adódó kiesést (azon lehet vitatkozni,hogy ezt hogyan kalkulálják, de tuti hazudnak :)) tehát lehet csűrni a szabályozást, de az biztos, hogy Veled, és mindenkivel előre kifizettetik a letöltéseket.

süti beállítások módosítása