Magyarországon nehéz boldogulni! Ezzel a közhelynek számító felütéssel valószínűleg mindenki egyetért. Nehéz a diáknak, aki az egyetemi tanulmányai után, többszázezres diákhitel tartozással döbben rá, hogy nem kapkodnak érte a munkaadók. Nehéz a kisvállalkozónak, aki a bevétele tetemes részét TBre és egyéb járulékokra fizeti, de a tüdőgyulladását lábon hordja ki, mert az üzletet valakinek vinnie kell. És nehéz az anyáknak is, nem kapnak segítséget az államtól.
"Fogy a magyar, nem lesz ez így jó, ezt a tendenciát meg kéne állítani, de legalább lelassítani". Szinte minden héten találni a tvben egy ilyen beszélgetős műsort, ahol szociológusok összedugják őszülő halántékukat, nagyokat sóhajtoznak, hogy hát bizony ez így nem lesz jó. Akár a középszintű matek érettségin is feladhatnák ezt a feladatot: ha egy országban fogy a népesség, mi a teendő? Szaporodni és sokasodni kell!
Legalábbis kéne. Sok fiatal pár,lakásvásárlás előtt igénybeveszi a szocpolt.hiszen a 2gyerek után járó több mint 2 millió forint nagyban megkönnyítheti az indulást. Ezért cserébe az állam elvárja, hogy 8 éven belül "teljesítsék" a 2gyereket.
A gyermekvállalás teljesítésére vonatkozó határidő (egyben megelőlegezés időtartalma) egy gyermek vállalása estén 4 év, kettő gyermek vállalásakor 8 év, mely időtartam alatt, de legfeljebb az erre vonatkozó határidő lejártáig, az igénylő házaspárt fizetési kötelezettség nem terheli.
Ha minden szerencsésen alakul, akkor a leendő kismama a terhesség 7-8ik hónapjáig dolgozhat. Ez sajnos sokszor a munkáltató "jóindulatán" is múlik, hiszen megannyi történetet hallottunk olyan munkahelyekről, ahol a (leendő) gyerekes nő, nem számít jó munkaerőnek. Sokszor már az állásinterjúkon a nőknek szegezik a kérdést, hogy mikor tervez gyereket vállalni,"ugye nem a közeljövőben?", hiszen a cég nem szereti, ha a munkatársak sokat vannak távol, a gyerek meg már csak olyan "valami", ami megbetegszik.
Tehát szerencsés esetben a nőt még a szülés után is visszavárják a munkahelyre. Akinek van gyereke tudja, hogy milyen kiadásokkal jár egy csöppség, de akiknek sötét folt ez a téma, javaslom tévedjenek be a hipermarketek baba osztályára és csak a pelenkák árára vessenek egy pillantást. Csak jelzem, hogy egy kisgyerek nem egyszer kakál-pisil be egy nap.
Pénz beszél, a kutya ugat, mert ő is éhes. "A gyermek 0-2 éves koráig jár a GYED, ami az anya szülést megelőző 2 évben ledolgozott 6 hónap esetén jár, és az előző évi bérének 70%-a." (by Q) (maximum összege 96.600 Ft)
Ezt követően az anya gyermekgondozási segélyt vehet igénybe, köznapi nevén Gyes-t,aminek mértéke azonban már nem ér fel egy főállású munkabérrel. Ha őszinték akarunk lenni, egy sikeres vizsgaidőszak után többet kaszírozhat a diák. Mennyi is az annyi?
Gyermekgondozási támogatás keretében gyermekgondozási segély (GYES) és gyereknevelési támogatás (GYET) illeti meg a szülőket. Ezeknek összege azonos az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével.
GYES-re a gyermek 3 éves koráig, ikergyermekek esetén a tankötelessé válásig jogosult a szülő (illetve a gyermek 1 éves korától a nevelőszülő, gyám, nagyszülő, ha a gyermeket a saját háztartásában neveli és a szülők lemondanak javára a gyermekgondozási segélyről). Ez alól kivétel, ha a gyermek tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos. Ekkor a jogosultság a gyermek 10. életévének betöltéséig fennáll.
Az ÁFSZ honlapja szerint ez az összeg 2008. január elsejétől 28 500 ft. Nem véletlenül fogalmazódik meg sok szülőben a gondolat, hogy mielőbb vissza kéne menni dolgozni! A magas nyugdíjkorhatár miatt a nagyszülőkre nem bízható a kicsi. Nyugati országokban alanyi jogon jár a kirendelt segítség, magyarán mondva ingyen és bérmentve babysittert utalnak ki nekünk. Más tekintetben is munkavállalóbarátabb a kinti helyzet, hiszen rengeteg lehetőség van 4-6 órás munkákra, amik nagy része otthon is végezhető. Így az államnak se jelent akkora kiesést egy kisgyerekes anyuka, ugyanakkor az egyfőre jutó jövedelem is nagy mértékben emelkedik. Hazánkban is ezt a tendenciát kéne szorgalmazni és akkor nem lenne szükség, hogy 3éves korig gyest, utána esetenként gyedet folyósítson az állam, hiszen a nő meg tudná keresni a támogatás többszörösét. Arról nem is beszélve, hogy nem esne ki ennyire huzamos ideig a munkából, hamarabb tudna előre jutni. És ez az előrejutás nem csak anyagi szempontból lenne fontos, hiszen nagyon súlyos lélektani következményei lehetnek annak, ha a nőket "lefokozzuk" csupán anyává.
Sajnos egyre fokozódó probléma, hogy a 3év lejárta után se megoldott a gyermekek elhelyezése. A bölcsödékbe bejutni szinte lehetetlen. A stop.hu értesülései szerint a gyerekek kevesebb mint 10% jár(hat) bölcsödébe és a kiszorulók száma az óvodás korosztály körében is egyre nő.
Csak Budapesten, a XI. kerületében 110 százalékos telítettség mellett 222-en várakoznak bölcsődei férőhelyre. A II. kerületben még rosszabb a helyzet, hisz itt 150 százalékos telítettség mellett 120 gyermeket nem tudtak elhelyezni. Vidéken sem jobb a helyzet, hisz a pécsi bölcsődékbe 9-10 hónapos várakozás után lehet csak bejutni, Az is elszomorító, hogy az 1 és 3 éves kor közötti gyerekeknek mindössze csak 8,5 százalékának jut bölcsődei hely.Az óvodai körkép sem rózsásabb, mert itt túlzsúfoltság van és ez a gyerekek minőségi nevelésének a romlásához vezet. Nem lehet tisztességesen a gyerekeket felkészíteni és oktatni" - mondta Almássy Kornél, az MDF budapesti elnöke múlt heti sajtótájékoztatóján. (stop.hu)
Az ítéletet meghozták! Ha egy nő szeretné beteljesíteni a legfontosabb és legszentebb feladatát: anyává válni, akkor rengeteg nehézséget és akadályt kell legyőznie. Mégis szinte minden nő vállalja! Segítsünk már benne egy picikét!
UPDATE:A szülési szabadság a várandós anyát, illetve a már szült nőt megillető szabadság. Időtartama összesen 168 naptári nap, amelyből 4 hetet lehetőleg a várható szülés időpontja előtt kell kivenni. (A szülési szabadság alatt a munkában amúgy "rendesen járó" szabadság is ugyanúgy megilleti a mamát; ezt a munkába való visszatérésekor veheti ki). Az igény visszamenőleg legfeljebb hat hónapra érvényesíthető.A terhességi - gyermekágyi segély összegét a szülési szabadság első napját megelőző naptári évben keresett, az egészségbiztosítási járulék alapját képező jövedelem napi átlagkeresetének alapján állapítják meg. Így beleszámítanak olyan nem rendszeres jövedelmek, mint a prémium, jutalom, végkielégítés is. Az összeg ennek az átlagkeresetnek a 70%-a.