Szűk két és fél év alatt összesen 1 milliárd 263 millió forintot fizetett ki a BKV 53 különböző tanácsadó cégnek, tudta meg az Index. A legtöbb pénzt a Cemi Kft.-nek fizették üzleti tanácsadásért, összesen 283,6 millió forintot, az IFUA 107 millió forintot üzletviteli, eszközgazdálkodási tanácsadásért, és az AAM 103 millió forintot (nem meghatározott jellegű) tanácsadásért. Az AAM-nek egyébként 2,66 milliárd forintos keretszerződése volt 2007-2008-ra, (ebből közel 2 milliárd a 4-es metro projekt tanácsadása) amelyből még 2008-ban kifizettek neki 30 millió forintot. A teljes cikk itt. Annak ellenére, hogy ez a közel másfél milliárd a fele az új paraméterkönyvön megspóroltaknak.
A BKV-nek a saját honlapján közszemlére tette a 2006 után kötött szerződéseit. A listából kiderül, hogy nem csak tanácsot adni éri meg rohadtul, ha a BKV a megrendelő, hanem a különböző karbantartási munkálatokra és szállításra is érdemes jelentkezni, hisz a cég sokszor közel ötszörös árat fizet az ilyen jellegű munkákért (is).
Hogy egy példát említsünk, 33 db Voith Diwa sebességváltó felújításáért 121 116 600 forintott fizetett(3 670 200 Ft/db) a közlekedési vállalat a Proxima híd kft-nek holott a cég honlapján feltüntetett árak szerint a Voith Diwa felújításának az ára mindössze 950 000 FT. Összesen 31 350 000 Ft a 121 milla helyett? Hol a maradék 90 millió? Érdekes. Járulékos költségek? Nem mellesleg a Proxima végzi 103 db ZF sebességváltó felújítását is melyért 300 653 288FT-ot zsebelt be (2 918 000Ft/db) . A honlap ára szerint ezeknek darabja csak 671 000FT-ba kerülne. Ez esetben 230 millió helye nincs meg.
Azért a Proxin kívül is találhatóak fent elgondolkoztató szerződések. Például, hogy mi kerül 44 millió forintba 5 db Ikarus 280-as busz karosszériájának felújításában, holott az ilyen 10-20 éve gyártott buszokat már használtan meg lehet kapni alig 1 millióért. És mi került 160 millióba a 28-as és az 56-os villamosok felújításához használt sínek szállításában? Vagy a MOL-LUB kft. például 1 év alatt 53,5 millió forintért szállított fagyálló folyadékot a BKV számára. Ami kb. 110 tonna (!) fagyálló lenne, a piaci ár szerint.
Persze lehet, hogy megint én látok rémeket és ezek a dolgok tényleg ennyibe kerülnek. Mindenesetre ha tényleg így van, akkor megértem, hogy totál veszteséges a cég (13 milliárd /év mínusz) és azt is, hogy hánynak a sok-sok bliccelőre. Egy másik elmélet szerint viszont kurva könnyű rákenni a hiányt az utasokra és mindezt beadni a közvéleménynek a sok-sok látszatintézkedéssel.
Mivel személyesen is érintett vagyok a dologban (nemrég próbált behajtani rajtam a cég 103 000 FT-ot arcra) szeretnék mindenkit emlékeztetni, hogy a BKV továbbra is folytatja a kamu büntetések behajtását az utasokon.