Nos, ez gyorsan ment ... még meg sem száradt a nyomdafesték a ma reggeli címlapokon, hogy a rendszerváltozás óta először szavazott meg egy ellenzéki párt költségvetést, máris elkezdtek szállingózni az érdekes hírek ...
Persze, sosem tudjuk meg, hogy pontosan mibe és hány milliárd forintba került az a 19 szavazat. Gyanítom, sokba ...
Kezdjük ott, hogy máshol a helyi tömegközlekedés finanszírozására általában a 33%-33%-33% felosztás a jellemző.
Vagyis: 33% jön be a jegy és bérleteladásokból, 33%-ot ad az állam a költségvetésből, és 33%-ot biztosít a tulajdonos működésre. A működtetést ne keverjük össze a fejlesztéssel, mert ez két teljesen külön dolog.
A BKV-nál, amelynek tulajdonosa a Főváros, ez jelenleg így néz ki:
"Az állam évente árkiegészítés címén 17 milliárd forintot, normatív támogatásként további 32 milliárd forintot ad a BKV-nak. A fővárosi önkormányzat - tőkepótlás címén - 10 milliárddal támogatja a vállalatot. A cégnek mintegy 42 milliárd forint bevétele származik az eladott jegyekből és bérletekből." A BKV éves költségvetése 120 milliárd forint.
Vagyis összesen 101 milliárd van a bevételi oldalon, és 120 milliárd a kiadásin. Ejnye, vajon miért veszteséges a BKV?! A 33%-os felosztás alapján, 40 milliárdot kellene az államnak adni (47 milliárdot ad, teljesen korrekt hozzáállás), 40 milliárdnak kellene bejönnie a jegy és bérleteladásokból (42 milliárd jön be, ez is korrekt) és 40 milliárdot kellene adnia a tulajdonosnak. De csak 10 milliárdot ad. Hol is van az az évi 30 milliárd, Demszky?
A BKV december 18-ra sztrájkot szervez, többek között azt követelik, hogy a "állam növelje a normatív támogatást és a finanszírozás átalakításával teremtse meg a cég stabil működésének feltételét, a főváros pedig vállalja át a közlekedési vállalat 80 milliárd forintos tartozásából keletkezett kamatterheket, vagy ennek megfelelő támogatással segítse a cég működését." Uraim, az állam már így is többet ad, mint amennyit kellene, Demszky Gábor és az MSZP-SZDSZ koalíció ellen kellene sztrájkolni. Nem is értem...
Na mindegy, a tegnap esti hír szerint a Pénzügyminisztérium nem ad többlettámogatást a BKV-nak:
"Az állam nem nyújt többlettámogatást a főváros közlekedési vállalatának. A kormány álláspontja szerint a céget a BKV tulajdonosának, a fővárosi önkormányzatnak kell finanszíroznia. Többlettámogatásban nem gondolkodunk".
De időközben ugye az SZDSZ megszavazta a költségvetést ... És láss csodát! Ma reggeli friss, ropogós hír:
Gyurcsány Ferenc és Hagyó Miklós tárgyalásainak eredményeként "Hagyó Miklós országgyűlési képviselőként olyan módosító indítványt nyújtott be a 2009-es költségvetés tervezetéhez, amely szerint a BKV javára csoportosítanának át több mint 30 milliárd forintot a helyközi közlekedés, azaz a MÁV rovására."
MÁV sucks, BKV megmentve, költségvetés megszavazva, fővárosi koalíció megmentve, 2010 májusáig a kormányzás megmentve, minden felügyelő bizottsági hely minden SZDSZ-es és MSZP-és havernak még 1,5 évig biztosítva ...
Hát nem zseniális húzás, mindezt 30 milliárdból .... Illetve jelenleg csak ennyiről tudunk.