Gaskó István VDSZSZ elnöknek biztosan remekül sikerült az ezüstvasárnap. Valószínűleg nem utazott vonattal. Nagyon büszek rá, hogy a "gördülő sztrájk" után (hogy bármikor elkezdhetik), kitalálták, hogy most már területileg is gördüljön. Mert az úgy még nagyobb kitolás. Még jobban zavarjuk össze az utasokat. Itt a vonat, hol a vonat. Megy a vonat, sztrájkol a vonat. Így szombaton még csak Kelet-Magyarországot vágták haza, vasárnaptól pedig az egész országot. Utastájékoztatás nincs. Káosz van.
Nos, megmondom, hogy én hogy hívom azt, amikor valaki szántszándékkal bénít meg egy országot: szakszervezeti terrorizmus. (Lehet, kicsit erős) De aki hajnal óta fagyoskodik az állomáson, mert csak szeretne bejutni a munkahelyére, vagy csak haza, lehet, még cifrábbakat is gondol ...
Van egy böhöm nagy, monopolhelyzetben lévő, szocialista típusú, veszteséges állami vállalat, a Magyar Államvasutak. Melynek egyből 5 szakszervezete van: Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete, Mozdonyvezetők Szakszervezete, Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete, Vasutasok Szakszervezete és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete.
Elős kérdés: miért van 5 szakszervezet? 5 elnökkel, 5 érdekvédelmi
alelnökkel, 5 gazdasági alelnökkel, 5 irodavezetővel, 5 jogtanácsossal, hadd ne folytassam ... 1 szakszervezet nem tudná képviselni a dolgozók érdekeit? Valahol nemhogy 5, még 1 szakszervezet sincs, igaz, kedves olvasó?
Az első 4 szakszervezet meg tudott egyezni a MÁV-val, csak a VDSZSZ nem.
De mit is követelnek Gaskóék? Megéri-e cserébe egy országnyi emberrel kibaszni?
1, minden dolgozó kapjon 250 000 forintot a MÁV Cargo eladásából.
2, 10%-os béremelést.
3, a mellékvonalakon ne szűnjön meg a személyszállítás.
4, a jövőben munkáltatói érdekkörben felmerült okból történő munkáltatói rendes felmondásra a MÁV többségi tulajdonában lévő gazdasági társaságoknál csak a szakszervezetünk egyetértését követően kerülhessen sor tagjaink esetében.
5, az új menetrend bevezetésének felfüggesztése.
Végignézve ezeket a pontokat, úgy néz ki, hogy Gaskóékat nem nagyon érdekli holmi nagy gazdasági válság, a kirúgott dolgozók ezrei az országban, meg ehhez hasonlók. Leegyszerűsítve: Adjatok több pénzt nekünk, és ne merjetek kirúgni tőlünk senkit.
A vasutasokon kívül hány olyan munkahely van, amely úgy tud sztrájkolni, hogy a vétlen emberek isszák meg a levét? 2-3? BKV, Ferihegy? Az elégséges szolgáltatásról persze most sem tudtak megegyezni, mely már az ombudsman szemét is szúrja. Talán kicsit korábban kellett volna kapcsolni, hiszen nem ez az első ilyen vasutas sztrájk idén. Itt az ideje rendet csinálni e téren. Nem lehet, hogy egy-két vállalat dolgozóinak egy része minimális szolgáltatás és tájékoztatás nélkül hagyja az embereket.
Emlékszünk? 2007 februárjában a teljes teljes villamosenergia-ipar sztrájkolt, több 20 000 ezer villamosipari dolgozó. Vajon úgy sztrájkoltak, hogy lekapcsolták Magyarországon az áramot? Hiszen nekik ez lenne a zsarolási potenciájuk ...
Nos, nem ez történt, észre sem vettük hogy sztrájk volt: "A sztrájk illetve az amiatt kieső villamos energia teljesítmény nem érintette az áramfogyasztók ellátását."
Volt már több pedagógus sztrájk is. Vajon reggel hazazavarták a gyerekeket az iskolakapuból? Nem, hanem foglalkoztak velük az iskolán belül. Csak tanítás nem volt. Persze a kimaradt órákat később pótolták.
Talán azon is el kellene gondolkozni, hogy milyen szerencsések a vasutasok, hogy ők tudnak egyáltalán sztrájkolni! Hány millió dolgozó van az országban, akinek erre nincs is lehetősége? Kíváncsi vagyok, vajon a sarki pékség dolgozói sztrájkolhatnak? A Pannon GSM-nél sztrájkolhatnak? És ha igen, akkor úgy sztrájkolhatnak, hogy lekapcsolják az adótornyokat és felfüggesztik a mobilszolgáltatást? Talán nem, mert van annyi eszük, hogy tudják, hogy az ügyfelekből élnek. És kemény konkurenciaharc van, ha sztrájk miatt nem tudnának telefonálni az ügyfelek, akkor átmennek a konkurenciához. Amitől csökken a bevétel, ha pedig csökken a bevétel, nem kell ennyi dolgozó sem ... így mindenképpen rajtuk csattan az ostor. De ez a magánszektor. Ahol jóformán ismeretlen a sztrájk.
Ki merne bemenni az igazgatóhoz, hogy jól ment idén a cégnek, és kérünk 300 ezret a profitból? Ha nem adsz, akkor meg mi nem dolgoznánk ...
De a MÁV-nak nincs konkurenciája. Senki sem tud másik vasúttársasággal utazni. De például Debrecenből, Miskolcról még Volánbusz sem jár! Így onnan csak és kizárólag vonattal vagy autóval lehet Budapestre utazni. Így Gaskóék azt tehetnek, amit csak akarnak. Érdemes beleolvasni a honalpjukon, ahol percről-percre követik a sztrájkot, és azokat a normális vasutasokat szólják le, akik 2-3 ember munkáját végezve igyekeznek fenntartani a vonatközlekedést, az utasok miatt.
Nyisság meg a piacot, jöjjenek be a külföldi vasúttársaságok szolgáltatni. Az állam szempontjából teljesen mindegy, hogy a diákot melyik vasúttársaság szállítja, annak fizeti a jegytámogatást, amelyikkel céggel utazik. Ha senki sem fog a MÁV-val utazni, mert lassú, mert késnek a vonatok, vagy mert sztrájkolnak, akkor nem kap az államtól egy forintot sem, és Gaskó meg a többi naplopó szépen ki lesz rúgva, és mehet munkát keresni. Átmehetnek a konkurens magánvasúttársasághoz, ahol esetleg tényleges munkavégzést kell folytatni, esetleg évente értékelnék a munkájukat, és a gyengén teljesítőktől megválnának. Ilyen ez a fránya kapitalizmus Gaskó. De te honnan is tudhatnád ezt?
Akkor miért szarik bele ilyen látványosan a VDSZSZ abba a kézbe, ahonnan a fizetésüket kapják? Ráadásul mind a két kézbe, hiszen az emberek egyik fele a menetjegy árával fizet, a többi ember meg az adójával. Ugyanis a MÁV veszteséges. 1995 és 2001 között például 655 milliárd adóforintot öltek bele a MÁV-ba.
És akkor jöjjenek a durva számok:
A MÁV 2008-ban 225 milliárd forintból gazdálkodik. Jegybevétel az állami jegytámogatással 55 milliárd forint (24%). A hiányzó 170 milliárdot a költségvetés, vagy mi mindannyian fizetjük. Még hogy a BKV van szarban, ne vicceljünk.
Ezért a MÁV Cargo eladásából befolyt 100 milliárd nem a sztrájkolókat illeti, hanem minden adófizetőt! Ez az összeg 7-8 havi állami támogatás.
Érdekes azt olvasni, hogy a MÁV dolgozók és családtagjaik ingyen utazhatnak. Még érdekesebb, hogy 6900 dolgozó van, de 250 - 300 ezer ember jogosult ilyen igazolványra.
Döbbenetes: 2004-ben a 121,2 millió elszállított fizető utas közül csak 21,4 milliónyi, vagyis 18 százalék váltott teljes árú jegyet. De még a teljes árú jegy is önköltség alatti, így azon is van állami támogatás. Mégis csak van ingyenebéd?
Gaskóék vajon miért nem sztrájkolnak sose az utasok érdekében? Pedig egyszerű: több utas = több bevétel, nem?
-Nem sztrájkolnak, hogy a MÁV vegyen végre fűthető váltókat, hogy 5 cm hótól ne bénuljon meg a vasút.
-Nem sztrájkolnak, hogy járjon több vonat vasárnaponként, mert nem lehet a megyeszékhelyekről Budapestre utazni, mert nem lehet felférni a vonatokra.
-Nem sztrájkolnak, hogy a MÁV-nak halvány fogalma sincs merre és hová utaznak az utasai az elavult és kőkorszaki jegyrendszer miatt.
-Nem sztrájkolnak amiatt, hogy az osztrák vonatokon már nem lehet állni, csak ülőhely van. És a MÁV-nál? Utazott már fel Miskolcról vagy Debrecenből Budapestre vasárnap este Gaskó úr? Heringként összezsúfolva, állva? Talán ki kellene próbálni.
-Nem sztrájkolnak a pályák botrányos állapotáért, hogy csak Budapest és Bécs között tud a vonat 160 km/h-val közlekedni.
-Nem sztrájkolnak amiatt, hogy Ausztriában 8 utazás után térül meg a havi bérlet, míg Magyarországon 40 utazás után. Érdekes, pont 20 munkanap van 1 hónapban, ami 40 utazás. Ha 1 napot már szabadságon vagy, már nem is érdemes bérletet venni.
-Nem sztrájkolnak azért, hogy Nagykanizsáról 67 perccel hamarabb fel lehet jutni busszal, mint vonattal:
Volánbusz:
Nagykanizsa, autóbusz állomás | Budapest, Népliget | 11:40 | 14:20 | 2:40 |
MÁV:
12:22 | 16:09 | Budapest-Keleti pu. | 3:47 | 221 km | 4.030 Ft | 3.230 Ft |
A költő kérdés: Miért nem tud kezdeni semmi sem egyetlen kormány egyetlen közlekedési minisztere a MÁV nevű óriással? Bújtatott munkanélküliségnek sem rossz ez a MÁV, csak egy kicsit sokat kóstál ...
Gaskó istván:
"konzultációt folytatnak a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) képviselőivel arról, hogyan lehetne összekapcsolni a reptéri és a vasúti akciót a nyomásgyakorlás erősítése érdekében."
Non plus ultra, így a végére, a kormányzat bünteti az utasokat (innen):
"Félrevezeti a MÁV a vasutas kollégákat és az utazóközönséget!
A kellemetlenségért előre is elnézést kérünk a Tisztelt Utazóközönségtől, de az, hogy a sztrájkra sor került a politikai döntéshozók felelőssége, elsősorban a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumé.
A MÁV-START vezetésével már régen megállapodtunk volna, ha nem lenne politikai bosszú a vasutasok iránt az egészségbiztosítás privatizációja elleni fellépés miatt. A kormányzat így nem csak a vasutasokat bünteti, hanem az Utazóközönséget is. Követelésünk teljesítése sokkal kevesebbe került volna, mint amit a sztrájkok okoztak. Úgy látszik, a hatalomnak semmi sem drága!
A MÁV szerint a sztrájk alatt a vonatok több mint 50 %-a közlekedik, ezzel az információval a vasúttársaság félretájékoztatja az utasokat, ez nem felel meg a valóságnak!
Szabolcs-Szatmár, Hajdú-Bihar és Borsod-Abaúj-Zemplén megyében 15 óráig a vonatoknak csupán 10 %-a közlekedett, de az sem a menetrend szerint. A 10 % felét a 40 férőhelyes Bz-motorvonatok tették ki, amelyek csak 40-50 kilométeres távolságban közlekedtek.
Mi, aláírók a Kelet-Magyarországi régiókban SZTRÁJKOLÓ VASUTAS KOLLÉGÁK NEVÉBEN CÁFOLJUK a MÁV fenti állítását, amely csak tovább mélyíti a már hónapok óta fennálló feszült munkaügyi kapcsolatokat, és az utasokat is abban a hiszemben tartja, hogy vállalják a bizonytalan kimenetelű utazást.
Kérünk minden vasutas munkavállalót, hogy ne higgyen a MÁV fenti híresztelésének, melynek csak egy célja van, hogy a közvéleményt ellenünk hangolja, a vasutas munkavállalókat bizonytalanságban tartsa, és erőinket megossza.
A vasutassztrájk tovább folytatódik és erősödik, a vonatok minden híreszteléssel ellentétben állnak.2008. december 14.
VDSzSz Szolidaritás:
Barna István Olexa Imre Cseh Béla
Debreceni ter.vez.ügyvivő Záhonyi ter.vez.ügyvivő Miskolci ter.vez.ügyvivő"
A szemét MÁV! Nem tesz meg mindent, hogy az utasok NE is próbáljanak meg utazni a vasúttal! Hallatlan! Példátlan! Botrányos!
A téma legjobb cikke, amit az utóbbi időben olvastam: "Rúgják ki a fölösleges vasutasokat! Most!"