Itt van nekünk ez a 43 milliárdos csoda, a kőrőshegyi völgyhíd. Seggünk kilóg a gatyánkból, de ilyenre futja - gondolhatnánk, némi joggal. Persze azt is mondhatjuk, hogy amikor megtervezték, kitalálták, akkor még a Pannon Puma szökdécselt erőtől duzzadva a Kárpát-medencében ... de egy kérdés azért lenne: ki találta ki, hogy oda egy böhöm nagy, kurva drága völgyhidat kell építeni? A válasz Abszurdisztán egyik csúcspontja: nem tudjuk.
A csodálatos kőröshegyi völgyhíd.
Már az átadás előtt több mérnök jelezte, hogy a lankás dombocskák között más nyomvonalon, völgyhíd nélkül is el lehetett volna vezetni az M7-es autópályát.
Az átadás után az Állami Számvevőszék robbantott:
"2000-ben egy szakértői csoport az érintett szakaszra egy olyan nyomvonalváltozatot dolgozott ki, amely elkerülte Kőröshegy települést. A szükséges híd és az alagút hossza fele [lett volna] a völgyhídnak és 7-13 m magasan keresztez[te volna]a völgyet, amelyet a völgyhidas változat 70-80 m magasan ível át. A szakértői tanulmány szerint ez a nyomvonal a lakossági elfogadottság és tájvédelem szempontjából jobb paraméterekkel rendelkezett a völgyhidas megoldásnál".
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek is volt egy észrevétele:
"„A magyarországi nyomvonalas létesítmény-engedélyezések jogszabályi háttere nem a hatékony közpénzfelhasználás, költségoptimalizálás követelményeit tartotta elsődlegesnek, ezért a Zamárdi-Balatonszárszó közötti szakasz végleges nyomvonalának kiválasztásánál az önkormányzati érdekek érvényesültek".
A Népszabi a dec. 10-i számában még rá is tesz egy lapáttal:
"A viaduktnak csak azért kellett megépülnie, mert Kőröshegy képviselő-testülete nem járult hozzá, hogy a balatoni sztráda egy szakaszon a terepszint alatt fusson."
Vagyis: az 1800 lelkes falu képviselő-testülete kényszerített rá az államot a böhöm völgyhíd építésre? Ugye, így szoktak működni a dolgok? Kis falu füttyent egyet, és 43 milliárdért épül is az objektum? Ezek tényleg hülyének néznek minket ...
Szerencsére Pavlek Ferenc, Kőrőshegy előző polgármestere eloszlatja a kételyeket: a falu csak ahhoz ragaszkodott, hogy a nyomvonal a falutól délre, lehetőleg minél messzebb haladjon. Minden műszaki megoldást, mit, hogyan, merre, azt az építtetőkre bízták.
Felmerült a domboldalba vágott nyomvonal, az alagutas megoldás, és végül a kőröshegyiekkel egyeztettek egy alacsonyabb, acélból készülő, mintegy húszmilliárd forintba kerülő konstrukcióról is, ez ellen sem volt senkinek kifogása. Végül azonban, - ahogy Pavlek Ferenc megfogalmazta - „győzött a betonlobbi”, és 43 milliárdért készült el a műtárgy.
A mai napig nem tudni, hogy ki a felelős a kőröshegyi völgyhídért. Ami valami egészen elképesztő!
A hidat a Hídépítő Zrt. és a Strabag Zrt. Völgyhíd nevű konzorciuma építette.
Hídépítő és Strabag ... hmmm ... hol is hallottuk már ezeket a neveket? Fővám tér? M6-os? Pártfinanszírozás?
Apáthy Endre, a Hídépítő Zrt. elnök-vezérigazgatója azokra a kérdésekre, hogy „miért pont erre a helyszínre építették a völgyhidat, valamint hogy miért nem alagutakat építettek a híd helyett”, nem tudott határozott választ adni, mindössze annyit mondott: „nem tudjuk”
Kálnoki-Kiss Sándor, volt közlekedési helyettes-államtitkár: „Máshol, normális országokban elkerülik a hegyet, ha egy mód van, mi ebben az esetben felmentünk a hegyre, kiirtottunk egy erdősávot, ha jól tudom végül, ami ellen a természetvédelem, meg a környezetvédelem tiltakozott, de ők húzták a rövidebbet, és építettünk teljesen feleslegesen egy óriási műtárgyat, ami lehet, hogy műszakilag egy bravúros megoldás, mérnökként azt mondom, hogy igen az, de felesleges.”
Az igazság valószínűleg megint odaát lesz, mármint a határon túl, Ausztriában.
Az osztrák sajtóban megszellőztették, hogy a kivitelező Strabag Zrt. Völgyhíd nevű konzorciuma a nagyszabású vállalkozás hasznából állítólag juttatott „némi” részesedést a magyarországi kormánypártoknak.
Kőröshegyi völgyhíd 2.0, reloded:
És vajon akkor ezt a gyönyörűséget ki döntötte el? Kiderül vajon valaha? 8 km, 4 alagút, 3 völgyhíd, 40 milliárd, az épülő M6-os (ahogy nyáron már megírtam) a levegőből: