Tegnap egyöntetűen jót derültünk, sőt, nem túlzás azt állítani, hogy bearanyozta a napunkat Hagyó Miklós, és a remek pontonhidas ötlete.
Nos, a hozzáértők kiszámolták, hogy mennyibe is kerülne nekünk.
Az ára pedig ... wait for it ... 8 milliárd forint 1 évre...
Mivel az összeg hatalmas, így szinte már biztos vagyok benne, hogy meg is valósítják. Lassan közeledünk a 40 milliárdos összeghez, de megígérem, amíg nem érjük el az 50 milliárdot, nem írok többet a Margit hídról ... ;-)
Hagyó Miklós tényleg egy dilettáns, nem Szekeres havernak kellett volna telefonálni, hogy honnan lehetne leakasztani egy ilyen hidat, hanem felhívni egy igazi katonát, hogy ugyan mennyibe is kerül egy ilyen szerkezet ... és utána pedig elfelejteni, az egészet nem pedig világgá kürtölni.
Az a napi 50 000 autó simán átmegy ezen is:
A pontonhíd ugyanis napi 20 millió forintba kerül(ne), és mivel a Margit híd felújítása minimum 1 évig tartana, az azt jelenti, hogy legalább 7,3 milliárd forinttal számolhatunk. De ugye kizárt, hogy 1 év alatt végezzenek ...
Ja, és ez az összeg nem tartalmazza az eszközök karbantartásának és évszaki felkészítésének költségeit.
A minisztérium szerint a pontonhíd katonai járművek alkalmi átkelésére való, a huzamosabb ideig tartó polgári forgalom lebonyolítása számos problémát vet fel. Például a pontonhídon nincsen közvilágítás, sem forgalombiztonsági berendezések; az alacsonyabb járművek nem tudnak rá fel és lehajtani és az is megoldandó problémát jelent, hogy a két parton ki kell alakítani a biztonságos le- és felhajtókat. Egy ilyen jellegű híd üzemeltetéséhez állandó, kiképzett személyzetre van szükség - amellyel kizárólag a Magyar Honvédség rendelkezik -, ami azt jelenti, hogy a váltásokkal együtt minimum 480 fő kell a híd működtetéséhez.
A Duna hajóforgalmának biztosítására nemzetközi egyezmények kötelezik az országot, vagyis a pontonhíd nem üzemelhet folyamatosan, azt naponta többször is meg kell bontani és újra össze kell szerelni.
És hogy miért írtam, hogy szerintem felverik a hidat? Mert a fentieket elolvasta Szekeres elvtárs, és nem hívta fel Hagyó pajtását, hogy "Mikim, menj, pihenjél egy kicsit, vagy állj le ezekkel az erős szerekkel", hanem:
"A HM szerint mindezek ellenére Szekeres Imre honvédelmi miniszter nyitott a pontonhíd megvalósíthatóságának vizsgálatára, ezért az árhullám levonulása után helyszíni szemlét rendelt el a honvédség műszaki szakembereinek részvételével. A szemlébe a miniszter be kívánja vonni a főváros közlekedési szakembereit is."
Most mindenki képzelje el a jelenetet, hogy a Duna parton álldogál Szekeres, Hagyó, a katonák meg a sok okos "közlekedési szakember", és hümmögve nézik az örvénylő Dunát a lemenő nap fényénél ...
- Imre, szerinted itt jó helyen lesz a pontonhíd?
- Hmmm, nem is tudom ... Miki? Szerinted?
A másik hír, hogy a május 29-i posztom vége, melyben összehasonlítottam a Margit hidat a Megyeri híddal meg a rügeni német híddal, önálló életre kelt a neten.
Nemcsak hogy eljutott a Sláger Rádióba, a Bumerángba, ahol Bochkor úgy adta elő, hogy ő számolta ki, de a szakértőkhöz is.
Akik persze cáfolták, hogy nem lehet összehasonlítani, meg a német híd sem annyiba került, csak trükköztek az árával a németek, de végül annyi mégis kiderült a szakértő szerint, hogy 25%-kal bizony többe kerül a Margi híd felújítása, mint amennyibe maximum kerül egy új híd építése ...
"Netes fórumokon és egy országos kereskedelmi rádió adásában is nagy sikert aratott az a dokumentum, amely szerint a Margit híd felújítása méterenként közel hatszor annyiba kerül, mint amennyi a leghosszabb németországi híd egy méterének megépítési költsége. Az árakat persze nem lehet ilyen egyszerűen összehasonlítani, ettől függetlenül mai állás szerint a Margit híd 20-25 százalékkal lesz drágább a reálisnál." - írja a Hírszerző.
Schulek János, a FŐMTERV vezérigazgatója szerint nem a hídak hosszával kell számolni, hanem a négyzetméterek számával.
"A Margit híd a felújítás után 28 méter széles lesz, ami 660 méteres hosszával számolva 18.500 négyzetmétert jelent. Egy új híd építésének négyzetméterenkénti ára maximum egymillió forint lehet abban az esetben, ha a legdrágább technikával épül és a szerkezete az átlagosnál "bonyolultabb".
A reális összköltség ezek szerint még akkor is 20 milliárd forint alatt kellene maradjon, ha négyzetméterenként egymilliós átlagárral számolunk - ami egy felújítás esetén meglehetősen extrém költséget jelent.
Az összeg még irreálisabbnak tűnik, ha végigvesszük a pontos teendők listáját. Ezek közül a legfontosabb a pályalemez cseréje, de például főtartóhoz - amit új hidaknál meg kell építeni - a Margit híd esetében hozzá sem kell nyúlni, ahogy a híd pillérjeihez sem - ezek statikájával nincs baj, csak a kőburkolatukat kell cserélni.
Nos, köszönjük Schulek úr, vagyis olyan 6-7 milliárddal lopnak meg, plusz a remek pontonhíd a maga 7-8 milliárdjával, ha megvalósul.
A fél vagyonadót el is viszi ... remek.