Skip to content


       Szűrés lista

Ingyenes-e a radarkép?

Október elsejével fizetőssé tette az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) az állami meteorológiai radarok a www.met.hu honlapon közzétett képeinek üzleti felhasználását. A radarképen túl a riasztások üzleti felhasználását is tiltja az OMSZ, és linkelni sem szabad a www.met.hu-ra engedély nélkül. Magyarán a hobbiidőjósok továbbra is elérhetik, megnézhetik ingyenesen a radarképeket, riasztásokat a szolgálat honlapján, de a tévécsatornáknak és a magánkézben lévő meteorológiai honlapoknak fizetniük kell az utánközlésért.

Az OMSZ kommunikációs vezetője, Holicska Szilvia szerint azért volt szükség a korlátozásra, mert „többen, köztük amatőr meteorológusok üzleti vállalkozásokba kezdtek a képekkel”. Az OMSZ állami intézmény, de költségvetésének csak 40 százalékát kapja a büdzséből, a többit ki kell gazdálkodnia. A bevételekre pedig szükség van a mérőhálózat fenntartásához, mert különben „a végén senkinek nem lesz radarképe”.

Az OMSZ úgy véli, hogy ha valakinek például egy időjárási portál bevételein, vagy emelt díjas SMS-eken keresztül haszna származik az OMSZ által szolgáltatott adatokból, akkor az fizessen is érte, vállaljon részt a mérőhálózat fenntartásából. A lakosságnak pedig mindez továbbra sem kerüljön pénzbe, ne legyen üzlet a riasztásokból, veszélyjelzésekből.

A népszerű időjárásos oldalak természetesen sírnak:

"Iparági becslések szerint a magyar meteorológiai piac nagyjából 2 milliárd forintot termel évente, ebből 95 százalék az OMSZ részesedése. A maradék 5 százalékon osztoznak az „amatőrök”, köztük az Időkép mellett a Köpönyeg.hu-t üzemeltető Arkon Zrt., az Origo időjárás rovatát fenntartó ICI Interaktív Zrt., valamint az Aigner Szilárd nevével fémjelzett Eumet.hu és a hozzá kapcsolódó televíziós szolgáltatások.

A meteorológiai adatok, főleg a radarkép fizetőssé tételével ezek a szereplők ellehetetlenülhetnek, és az OMSZ egyeduralkodóvá válhat."

 

Persze, savanyú a szőlő... A reklámbevétel egy részéről le kell mondani, mert hiába a pofás honlap, az ötletes újítások, az alapadatok az OMSZ-től származnak. A most leghangosabban tiltakozó Időkép portált működtető Netközpont Kft. ügyvezetője, Nagy Gergely szerint az OMSZ ezzel a lépéssel tisztességtelen üzleti magatartást tanúsít és visszaél a monopolhelyzetével, ezért a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordultak. Vajon mennyit kereshetnek a hirdetésekkel?

 

Ugyanígy a Köpönyeget üzemeltető Arkon Zrt.-t, az ingatlan.com tulajdonosát sem féltem az anyagi csődtől. Most épp a "Három királyfi, három királylány" mozgalmat szponzorálják Korbuly Krisztiánék, csak futja majd radarképre is a reklámpénzből:

Tetszik, nem tetszik, nem mond hülyeséget az OMSZ. Az MTV-re, BKV-ra, MÁV-ra is azt mondjuk mindig, hogy tartsa fent magát, akkor ugyanez áll az OMSZ-re is. Termeljen bevételt, hogy ne kelljen még a 40%-át se fizetnünk a működésének. Mit tud eladni, milyen terméke van? A radarkép, amit egy romló/stagnáló állapotú rendszer szolgáltat! Akkor adja el a radarképet! Tehát én személy szerint támogatom az ötletet, hogy fizessenek a magáncégek a közpénzen mért adatok felhasználásáért. Viszont néhány dolgot javasolnék a Meteorológiai Szolgálatnak:

Először is, a linkelés megtiltása fetseri mélység, egyáltalán nem kéne alkalmazni, mert idiotizmusra utal.

Másodszor, a friss díjkatalógus és a régi igazgatói utasítás ne tartalmazzon ellentétes információkat. Az egyik szerint például ~12 ezret kell fizetniük a rendőröknek egy adatért, a másik szerint egy fillért sem. Nem szabad ilyen slendriánnak lenni, ez hiteltelenné teszi a kezdeményezést.

Harmadszor, kicsit realizálni, átgondolni kéne az árakat. Nem azt mondom, hogy sok a 20 millió /év /magáncég internetes honlapja részére, viszont a tévés 2,5 millió már-már vicc kategória. Jó, tudom, MTV, de az RTL, TV2 ezt bőven egy nap alatt megkeresik reklámmal, szóval ebből egy picit tényleg úgy tűnik, hogy az OMSZ célja nem a valódi szabályozás, hanem csak és kizárólag a netes "konkurencia" megszívatása.

Negyedszer pedig: nem véletlenül vannak amatőr, kvázi konkurensnek tekinthető honlapok! Az OMSZ-é egyszerűen nem olyan lendületes, barátságos, informatív, mint az "amatőrök" oldalai. De igazából a külső semmit nem számítana, ha technikailag kifogástalanul működne a met.hu. De persze nem így van. Bármilyen rendkívüli* időjárási esemény (*értsd eső, szél, hó, hőség) idején, mikor ezrek szabadulnak rá informálódni, pillanatokon belül lefagy. Se riasztás, se műholdkép, se radar. Ezen nagyon sürgősen változtatni kell!!

Címkék: közélet társadalom

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr831433138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rolika 2009.10.07. 09:19:44

Mekkora sötétségre vall a linkelés megtiltása...

snorbi 2009.10.07. 09:20:12

"2,5 millió már-már vicc kategória ... RTL, TV2 ezt bőven egy nap alatt megkeresik reklámmal"
Úgy érted pár perc alatt... :)

ruhaszarito 2009.10.07. 09:22:02

"Harmadszor, kicsit realizálni, átgondolni kéne az árakat."
Maguk a muholdfelvetelek nagyon sokba kerulnek. Persze ettol meg lehet, hogy tul sokat akarnak szakitani.

Mourinho már nem a király 2009.10.07. 09:24:15

Nekem ezek nem szimpatikusak, ezek közérdekű adatok, kellene legyenek. Vagy legalábbis az adatok egy része mindenképpen ingyen ki kellene kerüljön, ugyanúgy mint mondjuk a KSH-nál. Az egyszerű adatsorok bárki által hozzáférhetők, a bonyolultabbak, részletesebbek meg fizetősök.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2009.10.07. 09:25:38

Abban igazuk van, hogy ha az általuk szolgáltatott adatokból valaki pénzt csinál, abból nekik is essen le valami. Tiszta sor.
De 20 millió/év? Ezzel a kicsiket teljesen kinyírják.
Eddig nullát kerestek vele, ha most évi +2 milliót, az már nekik is k*rva nagy fejlődés lenne, és nem veszítenék el az ügyfeleiket. De 20 misi/cég? Komolyan?
Tipkus magyar susgósjoggingos-zöldséges típusú vállalkozó: egy hét alatt karja megkeresni az egész évre valót, mert ki tudja hol lesz holnap. Pöhh.

kék madár 2009.10.07. 09:26:23

Az Arkon megalakulása óta hires a csalásairól

szabogyula 2009.10.07. 09:29:13

Ez nem reklám I
Én a koponyeg.hu/-ra járok ha valamire kiváncsi vagyok. Ránézek és mindent tudok.
Ugyanez az információ az OMSZ honlapon kb 40 kattintás .

snorbi 2009.10.07. 09:30:36

Mondasz valamit, bár picit másképp látom.
Szerintem az OMSZ-nek a következő feladatokat kellene ellátni:
- eszközpark karbantartása, fejlesztése
- lebutított mérési adatok közzététele (ahogy most is, kizárólag nem üzleti felhasználásra)
- riasztások kiadása
Emellett a nem lebutított mérési adatokat pénzért persze árulhassa, de mint minden állami intézménynél, itt is az átláthatóságon kellene legyen a fő hangsúly. Vagyis a honlapjukon hozzák nyilvánosságra, hogy kitől mennyi bevételük származik (nem tudom, most van-e ilyen, de meglepődnék).

De a verseny szempontjából szerintem egyáltalán nem jó, hogy az állami mamut az előrejelzés területén is versenyez magáncégekkel. Nem a "teremtse elő a működési költségeit" a jó megoldás, hanem a tevékenységi kör minimalizálása, és a magáncégek levegőhöz juttatása.

Tudom, hogy komplikált a probléma, hisz a riasztások kiadásához is kell előrejelzést csinálni, ha meg már megcsinálták, akkor miért ne tegyék közzé, stb.
De akkor sem értek egyet ezzel a sajnáljuk szegény OMSZ-t, habár 95%-ot hasít a tortából...

belzebubó 2009.10.07. 09:31:19

@Anthony - awkward silence: Ez rendben is lenne. De az már nincs rendben, hogy Aigner Szilárd ezt jó pénzért eladja és él vigan, más munkájából és számláztat (ott?) éveken át a saját cégére a "lopott anyagra" a tévéknél, amit a meteorológiai intézetből szerzett és aminek 40%-a a költségvetésből és az adódból támogatott. Ő ezt nem közérdekű adatokra való tekintettel osztotta meg a nézőkkel, hanem kőkeményen számlázott a saját privát cégére.

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2009.10.07. 09:31:21

a radarkép közérdekű adat. az omsz arra kapja a közpénzt, hogy közérdekű adatokat szolgáltasson. ennek az adatnak a visszatartása, hozzáférési korlátozása jogellenes. az omsz-nek semmi köze hozzá, hogy közérdekű adatok alapján ki milyen üzleti vállalkozást vezet. ilyen erővel a hőmérsékleti adatokat is hozzácsaphatják a radarképekhez - fizessen mindenki, aki kíváncsi arra, mit mért az omsz.az omsz honlapjáról már ne is beszéljünk - közpénzből van és ezért ritkaszar.

snorbi 2009.10.07. 09:35:26

@ruhaszarito: "Maguk a muholdfelvetelek nagyon sokba kerulnek. Persze ettol meg lehet, hogy tul sokat akarnak szakitani."

Erről beszélek! Amikor egy állami cég ilyen súlyos összegeket kér a szolgáltatásaiért, akkor a minimum az, hogy részletezzék az árak felépítését.
Nekem ugyanis ez a 20 milla, 2.5 milla eléggé hasraütéses összegnek tűnik. Rosszabb esetben az jut eszembe, hogy valami ilyesmi járt a fejükben: "nos, ennek a költsége 1.2 milla, akkor hagyjunk rá egy kicsit, plusz legyen kerek szám, írjunk 2.5 millát Micike".

reKorrekt 2009.10.07. 09:37:27

@ostoba 8o: Bammeg, ennyi reklámot és bannert nem sok helyen látni egy lapon!

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2009.10.07. 09:39:53

@kék madár: Megboldogult gyermekkoromban (2000 környékén) dolgoztam náluk. Akkoriban épp csak annyira voltak stiklisek, mint általában a kezdő kisvállakozások, és azt sem az ügyfelek felé. Ha érted, miről beszélek.

Eleg_Volt_a_hazaarulasbol! · http://ciganybunozes.blog.hu 2009.10.07. 09:45:19

offtopic

bocsi, az offert, de most neztem a Jobbik hozzaszolasat a koltsegveteshez. Vegre valaki ertelmesen beszel. Megmondtak a frankot az alagutakrol, negyes metrorol.
Talan van meg itt remeny ebben az orszagban.
Ha csak a felet megcsinaljak annak, amit mondanak, megmenekul az orszag.

offtopic vege

acel 2009.10.07. 09:45:25

A met.hu (OMSZ) használhatatlan, érthetetlen. Nem csoda hogy az emberek mást hosználnak. Az időkép egy közösségi portálból nőtte ki magát. És mivel értelmes szolgáltatásokat nyújt leverte az OMSz portálját. Ez a verseny részt lehet benne venni, vagy állami beavatkazást kérni.
Az OMSZ már többször kitolt a felhasználókkal (velünk) amikor megszűntette a valós idejű radar képet, és használhatatlanná csökkentette a felbontását.
Ha elolvassátok a cikket kiderül kb 2.5mHUFt kér (ha jól emlékszem) a radarképért a ker tv-ktől. A időképtől 20mHUF-ot kérne.
Ez köcsögség, nem tisztességes piaci magatartás.

Én pl azért szoktam az időképre mert sokkal több és frissebb adatot mutat mint az omsz. Amelyet _önkéntesek: szolgáltatnak. Az OMSZ nem teszi közzé az adatait, pedig kötelező lenne.
A cikk teljes atírást érdemelne.

Remélem irigységből majd a ti bevételeiteket is reklamálják egyszer.

acel 2009.10.07. 09:50:46

Bocs a végét nem olvastam el.

snorbi 2009.10.07. 09:51:21

@acel: Így igaz, ez a 2.5 milla vs. 20 milla elég komoly különbség. És ráadásul a tévéktől kérnek kevesebbet, amikor nekik nagyságrendekkel több bevételük van, mint egy idokep.hu-nak.

belzebubó 2009.10.07. 09:53:04

@acel:
1.A Vastagbőr nem számláz senkinek sok millát és van saját maga által utánajárt anyga, lásd pont tegnap.
2.Ha nem lettek volna Aigner Szilárdok,akik ezt eladták, hiába lettek kirúgva zsebre számlázás miatt, nyúlták ahonnan lehetett,igy megszűnt a radarkép.
3.Mit gondolsz ő mennyit számlázott a tévéknek az OMSZ-től lopott anyagára saját maga cégének az asszonnyal?

acel 2009.10.07. 10:00:34

@belzebubó: Ha minden igaz akkor az euroweathertol lopott, legalábbis egyszer kibokott egy hülye előrejelzésnél.

toni1977 2009.10.07. 10:03:51

Az OMSZ állami cég mégha piacról szerez is jövedelmet. Az államtól kap hozzájárulást a működéséhez és az adófizetők pénzéből fenntartott eszközparkkal dolgozik. Szerintetek Mo-n hány meteorológusra van szükség ? Mekkora személyzetre van szükség ? A csapadék, légnyomás, szélsebesség méréshez ma már emberre is alig van szükség.
Az egész ügy nem szól másról csak néhány ember beparázott, hogy kiderül nincs szükség a naplopásukra, más szervezetek sokkal hatékonyabban dolgoznak.

belzebubó 2009.10.07. 10:05:01

@acel: És a többi anyagait honnan szerezte? Egy csomó adón ő volt nagyon sokáig.Nem véletlen lett eltávolitva az OMSZ-től, hidd el. Azok honnan voltak?

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.10.07. 10:16:03

@Anthony - awkward silence:

Közérdekű adat persze, legyen nyilvános, de ne sefteljen vele senki.

Mondok egy példát, BKV-sat, mert az dívik mostanában:
A BKV is nagyon sok központi forrást kap, a fővárosnak kötelessége biztosítani a közösségi közlekedést. Alapítok a haverjaimmal egy céget, felveszünk egy karszalagot (csak nem hagyományosat, hanem mondjuk sárgát), és elkezdjük árulni a buszjegyet a zembereknek. Mondván, a busznak ígyis-úgyis mennie kell, miért fáj a BKV-nak, ha én keresek ezen?

Tudom, messze nem tökéletes példa, de szerintem ilyesmi a lényeg.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.10.07. 10:25:25

@snorbi:

Igen, az átláthatóság fontos lenne. Itt vannak például a 2007-es (frissebb nincs) nagyértékű szerződéseik, összesen több mint 150 millió forint értékben:
www.met.hu/doc/szerzodesek2007.pdf

A szégyen a szerverbővítésre költött ~44 millió, mert a honlap azóta is folyton döglődik.

ylion, declared for Hungary, not for Kurvaország · http://quelthalas.hu 2009.10.07. 10:25:45

lehet, hogy én látom rosszul, de az egész mintha el lenne cseszve. tekintettel arra, hogy az időjárás közérdekű adat, az alap - lebutított előrejelzés és a radarkép nyilvános kéne legyen, méghozzá használható felbontással. erre kapjanak teljeskörű vagy közel teljeskörű támogatást. a részletes előrejelzés nyilván legyen fizetős, és ebből adózzanak az állam felé. és a haszonból csinálják meg a honlapjukat tisztességesen, valamint rakjanak alá egy szervert, mert ami alatta van, az egy vicc.

ha ezt megcsinálnák, a vetélytársaknak nem nagyon lenne értelmük.

ylion, declared for Hungary, not for Kurvaország · http://quelthalas.hu 2009.10.07. 10:27:35

@laspalmas: 44 millió? mit vettek abból? egy közepes IBM R-6000-es mindenestül kijön annyiból, és az BÍRJA a terhelést, amikor rászakad hirtelen 10-20.000 user, mert hopika kurvafekete az égbolt most milesz...

emzperx 2009.10.07. 10:32:19

@belzebubó:
Éppen Aigner Szilárd az, akinek szinte bagóért akarják adni a metinfót.

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2009.10.07. 10:40:28

@laspalmas:
a bkvs példa helyesen:
A BKV is nagyon sok központi forrást kap, a fővárosnak kötelessége biztosítani a közösségi közlekedést. Alapítok a haverjaimmal egy céget, felveszünk egy bombanőt és egy csippendél fiút adunk nekik karszalagot (csak nem hagyományosat, hanem mondjuk sárgát), és elkezdik toplessben meg fecskében árulni a buszjegyet a zembereknek, amihez a kuncsaftok még kapnak egy nyelves puszit is.

Eleg_Volt_a_hazaarulasbol! · http://ciganybunozes.blog.hu 2009.10.07. 10:41:02

@ylion, declared for Hungary, not for Kurvaország: A szerverbovites nem feltetlen a weboldal futatto szerver tuningjat jelenti. Tudjatok: Szerver = kiszolgalo. Momentan el tudom kepzelni, hogy van nekik a webszerveren kivul meg masik gepuk is. :)

acel 2009.10.07. 10:41:38

A közérdekű adatok rossz felhasználása a vasút, ahol a tv-ből veszik (vették) az időjárási híreket. mert lemondták az omsz előfizetést. Ennek lett az eredménye a hófrász.
De ha az omsz közzéteszi a részletes adatokat (amit én pl szeretnék - hizsen pl az alapján tudok füvel locsolni stb, akkor sokan lemondják előfizetést, csak az adójukból fizetnek érte. Szóval tipikusan közérdekű adat az ilyen amit kőzpénzpből kell fizetni. De adhatnak pénzért plusz szolgáltatást. vészjelző sms-t stb. De ahoz meg dolgozni kell, legalábbis fejleszteni.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.10.07. 10:42:16

@ylion, declared for Hungary, not for Kurvaország:

2008-as fejlesztés, én nem értek belőle semmit:

"Az OMSZ nyilvános honlapját egyes napokon 200.000-nél is több látogató keresi fel, így a WEB-portálnak is helyt adó Altix-350 szervert (12 db Itanium 2 CPU, 12 GB RAM, 36 GB HDD, FC-SAN) 4 db proceszzorral (CPU), 8 GB memóriával (RAM) bővítettük."

www.met.hu/doc/OMSZkoltsegvetesi_beszamolo2008.pdf

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.10.07. 10:45:52

@triumphator:

"az omsz-nek semmi köze hozzá, hogy közérdekű adatok alapján ki milyen üzleti vállalkozást vezet."

De van, mert ő tartja fent a közérdekű adatokat előállító rendszert.
Kvázi részben mi, a piac meg meggazdagszik belőle.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.10.07. 10:47:15

@acel:

Ezt sose értettem...Hogy lehet úgy hozzászólni, hogy el se olvasod a postot? xD

belzebubó 2009.10.07. 10:47:30

@emzperx: Az OMSZ? Mert onnan az üzletelése miatti probléma miatt romlott meg a kapcsolata. Változnak az idők. Új vezetés,új szelek, új haverok kerülnek poziba?

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2009.10.07. 10:54:14

@laspalmas:
"az omsz-nek semmi köze hozzá, hogy közérdekű adatok alapján ki milyen üzleti vállalkozást vezet."

De van, mert ő tartja fent a közérdekű adatokat előállító rendszert.
Kvázi részben mi, a piac meg meggazdagszik belőle.

ilyen erővel akkor egyetlen közintézmény se adjon ki semmiféle közérdekű adatot, mert a zemberek bizniszelni kezdenek majd... (communism?)

acel 2009.10.07. 10:58:40

@laspalmas:
Az elején felhúztam magam. A poszt vége pedig nagy kanyar ez elejéhez képest.

ylion, declared for Hungary, not for Kurvaország · http://quelthalas.hu 2009.10.07. 10:59:58

@Eleg_Volt_a_hazaarulasbol!: hogy konkretizáljam, egy IBM R-6000-es, AIX 6.1-gyel, folyamatos frissítéssel 15-20.000 dollárból kihozható, ha nagyon megbikázod akkor 40.000. 44 millió forint, az úgy 220.000 dollár.

@laspalmas: hmmm... tehát Intel szerverarchitektúra. az olcsó, de komoly adatforgalomra azért fenntartásokkal venném csak meg. Másrészt 4 processzor és 8 Gbyte RAM azért nem 44 milla, szerintem a lenyúlásszag idáig ér. ha azt írták volna, hogy a mainframe-eket bővítik, ott még el is lehet költeni ennyi pénzt szó nélkül, de ez jóval kisebb gép... konkrétan nálunk ebből azért seggberúgás lenne, meg röpködne pár fej.

a konkrét processzorárakat is megnéztem: a legdrágább Itanium-családbeli processzor 4.227 USD, azaz vámmal együtt mondjuk 5k, ami nagyjából 1.000.000 Ft. Nomármost, ez a legutolsó Itanium, valószínűleg olcsóbb volt az... 8 Gbyte RAM meg még ilyen gépbe se lehet több 100.000 Ft-nál, de az már pengét nyel és bakot ugrik neked.

ylion, declared for Hungary, not for Kurvaország · http://quelthalas.hu 2009.10.07. 11:01:47

ja és az árlista hozzá, hogy ne kössön bele senki, maximum a betonba: ark.intel.com/ProductCollection.aspx?familyId=451

és igen, az Intel nem szórakozik azzal hogy Itanium 1 vagy 2, az dekoratív, a későbbi modellek az Itanium-2 széria.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.10.07. 11:12:02

@ylion, declared for Hungary, not for Kurvaország:

Nem-nem, a 44 milla 2007-ben volt, ez meg 2008-ban, de nem tudni mennyiért.

Pukker 2009.10.07. 11:12:47

@laspalmas: Nyilván mindennek megvan az oka. Annak is hogy a user miert az idokepre megy es miert nem az omsz oldalára. Elég nagy csúsztatás azt mondani, hogy az omsz adataiból él az időkép. miért megy oda a user, ha ugyanazt kapja mint az OMSZnél? Na miért? mert nem ugyanazt kapja. Ahol meg előfordul a user oda reklám is megy. Tessék felvenni a kesztyűt és rendes weboldalt csinálni. Szerintem kimondottan iditaság amit az omsz csinál. Nem is értem miért baj nekik, hogy az általuk gyűjtött infókat másokon keresztül is elérik a polgárok. Kap állami pénzt azért hogy adatot gyűjtsön, az időkép meg nem kap.
Másrészt meg rengeteg helyről lehet műholdképeket venni, akár ingyen is.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.10.07. 11:13:47

@triumphator:

Milyen más közérdekű adattal lehet bizniszelni? Komolyan kérdem.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.10.07. 11:14:36

@acel:

Akkor szeretsz igazán valakit, ha figyelmeztetni mered a hibáira is. Az elvakultság nem vezet sehova.

belzebubó 2009.10.07. 11:14:38

@triumphator: Ne aggódj,ami ilyen közérdekű adat és a médiának eladható,azzal üzletelnek is. Majd lesz poszt arról is remélem. És a legjobb,hogy olyanok csinálják ezt akik ezektől a cégektől rendes fizetést kapnak a munkájukért mint alkalmazott, de eladják az adatokat amikhez hozzájutnak munkájuk révén. Pl. Aigner annó amikor az OMSZ-nél dolgozott. Egy kicsi innen,egy kicsi onnan. Szerintem ez a baj. Nem közérdekű adatokkal is bizniszelnek az állami cégeknél,de az más téma, elmennek ilyen-olyan tanácsadó cégkbe és súgnak.Az állam fizeti őket, ők meg eladják az infót amihez munkájuk révén hozzájutnak.

Locassen 2009.10.07. 11:16:52

@laspalmas: 2 éve 1 milla körül árultak ilyen paraméterekkel bíró használt szervert.

Locassen 2009.10.07. 11:18:05

@Locassen: ja, proci nélkül, akkor pardon

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.10.07. 11:18:40

@Pukker:

"Elég nagy csúsztatás azt mondani, hogy az omsz adataiból él az időkép."
Nem abból él, de arra alapoz.
Ha pedig máshol ingyenes, akkor miért az OMSZ-ét használják?

A rendes honlap tekintetében egyetértünk.

Kravver 2009.10.07. 11:23:33

@laspalmas:
Pl a Complex kiadó is milyen jól megél a törvényszövegek kiadásából. Igaz, ők hozzáteszik a value-add-et (kereshetőség, magyarázatok, stb)
De az IRM miért nem rögtön ilyen formátumban adja ki a törvényeket?

Kravver 2009.10.07. 11:24:47

@Kravver:
Vagy ott van aközbeszerzési értesítőből épített strukturált, kereshető,kategorizált, figyelő-értesítő szolgáltatás.

Conv · http://www.i-honlapkeszites.hu 2009.10.07. 11:25:37

az alap koncepcióval egyetértek.

aki dolgozik vele, eszközbe, üzemeltetésbe fektet annak az eredményeit más ne árulhassa, ha már ingyen jutott hozzá.

Ez olyan mint amikor fizetek az oprendszerért, a 3d-s anim szoftverekért, poser, 3ds, a photoshopért, a flashéert, olyan gépet veszek amin ezek egyidejűleg elfutnak, hogy dolgozni tudjak, majd a munkáimat portfolioban közzéteszem, felrakom a netre hogy nézegessék, esetleg tutorialokat is teszek fel, hogyan s mint, video formában, mindezek ingyen megtekinthetőek, elérhetőek neten. Erre jön valaki gyorsban lekapkodja a képeket, videokat, és elkezdi a saját honlapján a képeket fizetősen mint háttérképeket, animált képernyővédőket, és oktatási anyagokat terjeszteni, a képeimet felhasználni reklámokhoz, stb.
Ha meg szólok neki, hogy: bazzeg mijafaszt csinász? Buzi-e vagy? Akkor én vagyok az aljadék.
Lófaszt, ha az én munkámat, az én költségeimen megtermelt árumat akarja használni, akkor fizessen érte.

f.m.j. 2009.10.07. 11:29:54

Annyira szánalmas, hogy nálunk, még egy meteorológus is csak lopni tud. Meglepődtem, és mégsem.
Hogy lehetne ezen változtatni? Minek lámpavasazni, amikor úgyis csak ugyanilyeneket tudunk kitermelni? Aki változtatni fog, az is el fog bukni, fú, de pesszimista leszek, de rögtön...

Pukker 2009.10.07. 11:37:18

@Conv: ha egy céget azért működtetnek hogy adatokat gyűjtsön és tájékoztasson, ezért kap állami támogatást, akkor miért fáj neki ha a gyűjtött adatait felhasználják?KSH-t sokszor említették, melyik bank az amelyik nem dolgozok a ksh adataiból? melyik üzleti vállalkozást nem érdekli mondjuk az infláció? A ksh azért van, hogy legyenek adatok és a népek felhasználhassák.

ha te is kapsz egy rakás pénzt hogy azokat a bizbaszokat megcsináld és felteszed a netre, akkor minek siránkozol?

ylion, declared for Hungary, not for Kurvaország · http://quelthalas.hu 2009.10.07. 11:52:23

@laspalmas: a valós költség áfával együtt 6 millió forint magasságában járhat maximum, mindent beleszámolva ezesetben. a tényleges költség, na az jó kérdés.

@Pukker: azért van különbség, nem is kicsi. a legszebb példa erre az MTI. vannak hivatalos hírek, amiket megnézhetsz, ingyen. vannak célirányos hírek, azért meg fizetni kell. másrészt az, hogy valaki lemásolja magának az ilyen "bizbaszokat", az ugyebár legális. Viszont az, hogy te felpakolod amit mástól másoltál, és pénzért árulod, az nem az. Sőt, hozzáadott érték nélkül még pofátlanság is a legjavából. A másik, amit kifelejtesz az az, hogy a KSH ezekre kötelezve van, és tudtommal dotálják is neki. Ott a fizetős termék az egyedi statisztika készítés.

Hülyetojás 2009.10.07. 12:10:27

Szerintem ez az eset jól példázza a félig-meddig közpénzből finanszírozott félig-meddig üzleti szereplő természetéből fakadó ellentmondásokat.

Három megjegyzés:

- Mivel itt információ alapú gazdasági kérdésről van szó ajánlok egy magyarul is elérhető és olvasmányos szakirodalmat: Carl Shapiro, Hal R. Varian - Az információ uralma (A digitális világ gazdaságtana), Geomedia, 2000
(Itt beleolvashattok: konyv.tuja.hu/newsdesk_info.php?newsdesk_id=135)
Ja, réginek tűnik, de örökbecsű...

- Az egyik megoldásnak tűnik, hogy a szereplők világosan szétválasztassanak tisztán közpénzből finanszírozottakra és tisztán üzleti vállalkozásokra. (Ekkor MINDEN a közpénzből finanszírozottak által előállított, rögzített, kezelt...stb. és nem személyiségi jogot sértő információ nyilvános kellene, hogy legyen...) Ez egy szélsőséges megoldás és sok problémát szül kezdve a vélhetőleg nagyobb állami ráfordítástól a piaci szereplőknek juttatott támogatásokig. Arról nem is szólva, hogy a versenypiac is tisztulna - egyes szereplők nagy sajnálatára.

- Másik, élhetőbb megoldás ilyen esetekre a nyílt szabvány(ok) használata, ami ebben az esetben pl. megvalósulhatna úgy is (ez hipotetikus), hogy a radarkép felhasználói alakítanak egy konzorciumot, ami létrehozza az információt és innentől függetlenné válnak az OMSZ-től...

Kérdés, hogy nemzetgazdaségi szempontból hosszú távon melyik az olcsóbb megoldás: az OMSZ-től független rendszer vagy egy minden szereplő számára elfogadható OMSZ-tarifarendszer (mint nyílt "szabvány")?

Mivel ez egy egyszerű állatorvosi lónak tűnik, talán érdemes kivesézni, sőt felhívni a Nyílt Szabvány Szövetség (www.openstandardsalliance.com) figyelmét is az esetre.

Uff...

acel 2009.10.07. 12:25:08

@laspalmas:
Az időkép nem az omsz-re alapoz. hanem az általa épített közösség adataira. Mivel a omsz nem adja ki a mérőpontok adatait.
A radarkép csak egy alkalmazás az ott lévő további modulok közül.

havi 2009.10.07. 12:30:56

Sajnos nincsen_
Magyarországon olyan köz TV – ami ellátná a feladatát, mert mindenki a reklámokból él.
Az időjárás jelentés meg olyan amilyen mindig azt mondják, amit látnak az ablakukból, akkor minek ballon !”

szabogyula 2009.10.07. 12:34:12

@laspalmas:
Tulajdoni lap ? Tuudom , kicsit más kategória , de engem az is bosszant , hogy a legapróbb dolgokhoz is ki kell váltani , és a hiteles minden alkalommal 3600 forint . / Általában 1 hónaposnál régebbit sehol nem fogadnak el /

mind2 (törölt) 2009.10.07. 12:37:40

@mókusfüles bukósisak: engem csak az érdekel, milyen idő lesz :) Múlt hét szombatra is max.16 fokot, plusz erős hidegfrontot mondtak, erre lett 24, és lerohadt rólunk a gatya szüretelés közben.))
Aztán a tv2-n futó időjárás jelentés deszka átlépegetős látványképe még ami beugrik..., meg hogy az Onyjutának pilóta a férje, a másik csajnak műmellei vannak,az ajgnert meg már évek óta nem láttam, biztos szerzett történelmi tanári diplomát, mert kb. mindenről beszélt az asszíroktól kezdve napjainkig, csak arról nem, hogy milyen idő lesz, párjával lúcsiával együtt....és hogy sok időjárás jelentő csajnál végig azon drukkolok, csak oldalra ne forduljon :)

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.10.07. 12:56:11

Az USA.ban pl minden olyan adat, amit az adófizetők pénzéből állítanak elő ingyenes. Ez kéne nálunk is. Viszont amelyet költségvetési szerv állít elő, és ön- vagy rész-finanszírozott ( pl.: Földhivatal), azért fizetni kell.

R.T. · http://rendszergazda.eu 2009.10.07. 13:06:05

Milyen ingyenes adatot lehet még jó pénzért eladni? :)

szabogyula 2009.10.07. 13:17:44

@Őrnagy Őrnagy: Most ezt nem értem . Pl. a Földhivatal költségvetési szerv, de az adófizetők pénzéből ,...

G_P 2009.10.07. 13:27:52

@R.T.: Na igen. Értelmetlen szőrözés ez, vagyis csak nekik haszon.

urbanikum.blog.hu/

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.10.07. 15:13:21

@ostoba 8o:
Magyar sajátosság, egy fillért sem kap a költségvetésből, a bevételeiből él.

belzebubó 2009.10.07. 15:22:48

@mind2: Napkeltében nem az Aigner volt?

kék madár 2009.10.07. 17:19:04

elfelejtitek, hogy az OMSZ az adofizetok penzebol allitja elo az adatot, allami adat, ezert csak a vadkeleten nem ingyenes. Tolunk nyugatra, MINDEN allami adat, a terkepitol a bunozesiig, az idojarastol a nepszamlalasiig MINDEN ingyenes. Es csak ebben a lepesben ingyenes, mert elotte az adofizetot mar "levették" erte

picur3ka 2009.10.07. 18:32:37

OFF:
Voltak nekem ketsegeim errol a hosszu gyalogmenetrol, na de ilyet:

'A kisebbségi önkormányzatok, amikor megtudták, hogy ezért nem kapnak pénzt, sorra lemondták a részvételt - mérgelődik Kállai László, '
nol.hu/belfold/ha_nincs_penz__nincs_romamenet

R3G 2009.10.07. 19:23:26

Sziasztok! Szép estét!
A hiba ott van, hogy senkinek nem elérhető a radar! Se az amatőr oldalakról se az OMSZ saját oldaláról! Sajnos: Sem jelenleg, de pláne nem viharos időkben! Nem értem miért jó az OMSZ-nak, ha nem tükrözheti a többi amatőr oldal a radarját! Hát ott a logó, hogy az OMSZ a tulajdonos. Tulajdonképpen kap egy fix reklámot teljesen ingyen és bérmentve! (No az más, hogy feleslegesen mert 16embernél többet képtelen kiszolgálni a szerverük) Vegyenek jobbat! De akkor is csak ott tartunk, hogy ami nekik jó lenne azt el lökik maguktól annak a reményében, hogy mennyivel több pénzt szednek össze! De nem szednek mert a kutya nem fogja kifizetni az irreális összegeket a radarért. (Így kell magunk alatt vágni a fát) Egyszerűen fáj az igazság! Az időképet nem lehet egy napon emlegeti az OMSZ weblapjával. Az időkép a nyári zivataroknál 150ezer fős látogatottság mellett be-be lassult. De az OMSZ jelenleg (semmilyen időjárási "helyzet" nincs éppen) sem elérhető! (A napkori radar áll, hibás képet közvetít a Pestszentlőrinci olykor...) Nem ezen kéne változtatni?
Mindenki a saját háza körül rakjon rendet és csak azután menjen a szomszédot szórakoztatni a kupi miatt!
Ennyit erről! Jó éjszakát!

Horizont 2009.10.07. 22:53:36

Nemcsak az idő pénz, hanem az időjárás is :DDD

Higany 2009.10.08. 08:16:54

A csapadékradar mérési adatai közérdekű információnak számítanak.
Szerintem az lenne a kecske és káposzta kompatibilis megoldás, ha ezek a mérési adatok -mégegyszer hangsúlyozom, közérdekű adat lévén!- nyers formában ingyen hozzáférhetők lennének, az OMSZ-es vizualizáció pedig lehetne nyugodtan fizetős. Így aki akar és megéri neki, fejleszthet rá saját vizualizációt (pl netes oldalak), aki meg nem akar (pl TV-k) azok meg megvehetnék az OMSZ-től.
Ezt már leírtam ezzel kapcsolatban máshol is, de fontosnak tartom megemlíteni, hogy nekem van otthoni mérőállomásom, ami percenként küldi az értékeket az Időképre, nekem ebből semmilyen anyagi hasznom nem származik, az üzemeltetést az adók befizetése után maradt pénzemből finanszírozom. Egyrészt ez a közösség számára is hasznos, másrészt a nyáron még a Nagy Tűzfal mögül, Pekingből is ellenőrizni tudtam, hogy vár-e majd méteres víz a pincémben mikor hazaérek :)

Juhász-index · http://www.juhasz-jozsef.hu 2009.10.08. 09:30:45

Véleményem szerint itt az OMSZ-nek az a legfőbb problémája, hogy azok az amatőr időjárási portálok. Akik az OMSZ radarképeiből állítanak össze előrejelzéseket, netán riasztásokat(különböző technikákra kivetítve (értesítve)) és ebböl esetleg bevételt kérnek illetve különböző árat számolnak fel. Mindazonáltal még reklám felületek is elhelyez, mint a fenti árak is mutatják. Úgy véli az OMSZ hogy lehetne az Ő bevételük is, hiszen az Ő radarjuk biztosítja a pontos előrejelzést 1/4 ill. 1/2 órára, riasztás esetére.
Pedig mint az időkép.hu egy saját (radarképet) is összetud állítani hiszen az a több száz amatőr észlelő aki ott regisztráltatta magát, bármilyen akár napok óta megszokott vagy rendkívüli időjárási eseményt tapasztal, azonnal láthatóvá teszi az időkép térképen (észlel).
Ahogy ez a folyamat láncreakcióként halad úgy észlelik tovább az ország többi amatőrei (észlelők) és így kialakul egy felhőzet vonulási útvonala.
Ezeket az észleléseket lehet archiválni majd az időkép fejlesztők akik nagyon színvonalasan kezelik és fejlesztik ezt a portált. Az archív képekből és a pillanatnyi észlelésekből egy mozgóképet (vizualizációt) állít elő, az időkép programja. Ezzel talán kész is egy egyedi "radar" ami tulajdon képen csak észlelésekből áll, mint pl. ha valaki meglátogatja ezt a weboldalt keresse a felhőzeti térképet.
Így bárki láthatja Magyarország felhőzeti térképét, ja és ne feledjük, ez fontos tudomásom szerint az OMSZ radarja az alacsonyszintű felhőzeteket nem látja míg az időképen azt is nyomon követhetjük.

Kravver 2009.10.08. 11:55:25

@Horizont:
Pontosítok: az információ.

warezspam (törölt) 2009.10.09. 13:30:46

hehe... van olyan hülye, aki képes fizetni bannerért? :) Az kemény....
Manapság egyre többen blokkolják a bannereket (pl. Mozilla Ablock). Én is így teszek. Sehol, semmi reklám. Ha mégis, akkor pedig: xyoldal.hu/banner/* és minden /banner/ után lévő fájl soha többé nem jön be.

süti beállítások módosítása