Skip to content


       Szűrés lista

Fejlesztene a MÁV

Egységes jegyrendszert tervez bevezetni a MÁV. Talán tényleg itt az ideje belépni a XXI. századba ....
Mivel a MÁV-nak halvány fogalma sincs, az utasai mikor és milyen vonaton utaznak. A vonalbezárások előtt utasszámlálást kellett végezni, vagyis kézzel számolták össze, hányan utaznak a vonaton.

MÁV-jegysaláta:


Viszont ennek megvan az ára: olyan 50 milliárdba kerülne. A MÁV-Cargo árának a fele nem drága egy kicsit ... ?

A tervek:
- 700 nyomtatóval, bankkártyaolvasóval, szünetmentes áramforrással ellátott számítógép és a hozzájuk tartozó szoftver, folyamatos üzemeltetésüket biztosító szervizhálózattal.
- Kézi számítógépek a vonatokon utazó jegyvizsgálóknak (jegyek érvényességének online ellenőrzésére + jegykiadás)
- az állomásokon telepített és a vonatok fedélzetén használt eszközök egyaránt képesek lennének vonalkód-, valamint csipkártyaírásra, -olvasásra is (a jövőben kiépülő elektronikus jegyrendszerhez)
- központi adatbázis
- minden vasútállomást összekapcsoló adatátviteli hálózat (miért, ilyen nincs még???)

És az új rendszer majd ismerni fogja a regisztrációs jegyet is, amit az ingyen utazóknak (6 év alattiak, 65 év felettiek, vasutasok és a Volánok dolgozók) meg kell majd venni februártól?

Címkék: máv

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr851668713

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: MÁV helyett európai vasutat! 2010.01.13. 11:05:24

Számtalan sebből vérzik a mai magyar vasút, aminek talán a legnagyobb ellensége - a féltudású politikusokon kívül - maga a MÁV, amely cég ma nem jelent mást, mint átláthatatlan mutyitengert, több tucat, végsősoron az állam vérét szívó leányvállalatot, ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rwindx 2010.01.13. 10:37:03

50 miliárd???? a b.k.a.-kat.
Egyébként ha meg nem tudták melyik vonalon mennyi utas utazott, hogyan döntöttek a vonalak felszámolásáról??? ezért is a b.k.a-kat.

moRtiZ 2010.01.13. 10:37:16

francnak kell ez a szar. Svájcban van egy auómata (touchscreen-el) nemám 6 ablak 6 emberrel meg ilyen hülyeségek) odamentél megvetted a jegyed, felszálltál a vonatra, jött a kaller megnézte a jegyed, aztán csókolom. Teszem hozzá ott a Vonat - Busz - Vonat jegyemet (3 átszállás volt 300km-es úton) azzal az egy mozdulattal megvettem. A különbség annyi volt, hogy oda volt írva mindenre mikor indul - mikor érkezik. És akkor indult és akkor érkezett (10 percet kellett várnom összesen). Na ezt kéne inkább megoldani, lehet kicsit többen használnának tömegközlekedést.

acel 2010.01.13. 10:38:33

Tudtommal egy vonalat sem zártak be.

Csak átmeneileg szüneteltetik a személyfuvarozást a vonalon.
Nem midegy. :-) Vonalbezárás után tereprendezést is kell csinálni.

emzperx 2010.01.13. 10:47:44

Az űrjeggyel a plútóra utazhatunk?

Egyébként meg MÁV == BKV. Az se lepne meg ha ez utóbbi botrányai az előbbit hivatnának fedezni vagy elterelni.

Eleg_Volt_a_hazaarulasbol! · http://ciganybunozes.blog.hu 2010.01.13. 10:51:53

lohol!!! - minden vasútállomást összekapcsoló adatátviteli hálózat (miért, ilyen nincs még???)

Telefont a mavnak! legalabb erre teljen mar nekik.

SciNu 2010.01.13. 10:58:57

- minden vasútállomást összekapcsoló adatátviteli hálózat (miért, ilyen nincs még???)

A mi kis falunkban lévő állomáson még abban sem vagyok biztos hogy számítógép van-e nemhogy hálózatra van-e kötve. Mi ott kéregjegyet meg reformjegyet kapunk.

arlequin 2010.01.13. 11:09:36

kukk ide:
barikad.hu/node/44816

lehetséges, hogy nincs egymáshoz köze a két hírnek?

...

minden lehetséges Mo.-on.

Seduxen (már NEM dr.) 2010.01.13. 11:10:23

"Bárcajegy"... Azt hiszem ebbe nem is akarok jobban belegondolni. Eddig is tudtam, hogy egy nagy kupleráj a máv, de most már bizonyíték is van rá :)

Jancsibohóc /Bohócügyi Államtitkár/ · http://www.vanditdigital.com/ 2010.01.13. 11:10:44

@acel: nos, már született terv a biztosítóberendezésk, fénysorompók felszámolásáról. (lesz majd 40-es pályasebesség, ami biztos jó egy 80-as vonalon, a teherszállítás is milyen mókás lesz, ha majd minden átjáró előtt le kell pattannia a vezérnek a mozdonyról) Az a szüneteltetés is tök jól hangzik, és ahogy látom neked ez mókás.

Na de térjünk vissza a postra.
Eddig az volt a baj, hogy szar a jegyrendszer :D Hát most majd jó lesz :D
A regisztrációs jegy sem hülyeség.
Viszont ennél sokkal egyszerűbben meg lehetne oldani, túl sok külföldi példát láttam, és már nincs kedvem ötleteket adni. ;D

Sandokohn, a maláji jiddis. (törölt) 2010.01.13. 11:18:16

- minden vasútállomást összekapcsoló adatátviteli hálózat.
Ha jól tudom a vasútvonalak mentén mindenütt van optika. (igen, jóltudom www.sg.hu/cikkek/42888/sziv_a_vasut_var_a_mav_de_mire ) Azóta a felújításoknak köszönhetően az új pályaszakaszokon is ott az üveg. Ergo ez ismét hazugság. Ha kiskutykuruttyon nincs, akkor ott a wifi, mikro, 3g, nem kell oda optika // a szálakat ki lehet adni bérbe, az is megéri.

bunko_jobbos 2010.01.13. 11:18:32

Ha valamibe bele tudják keverni a számítástechnikát, akkor 3 nullát még utána írnak az árnak. :-)

Tényleg borzasztó, én nagybankoknál láttam, de mindenhol ez megy: ezt az egész beruházást ésszerűen elvégezném max. 2 milliárdból, de akkor aranyból lenne a számítógép az állomásokon. Ez az 50 annyira elképesztő szám, hogy eláll a lélegzetem.

Saját tapasztalatom az, hogy beadsz egy árajánlatot 25 millióról, akkor addig kavarják (kizárás, projekt megszüntetése, feltételek átírása, stb. stb.), amíg egy nagy cég nyeri a pályázatot, mondjuk 250 millióért, és a végén a szoftver használhatatlan lesz.

Nzoltan 2010.01.13. 11:19:25

A hálózatépítés sem lehet nagyon bonyolult, mert csak szólnak az internet szolgáltatónak és már kötik is a drótot. Ahol lehetséges, ott meg 3G oszt csá. A jegyek bekerülnek egy adatbázisba oszt cső. Az adatforgalom meg nem tenne ki többet egy átlagos torrenthuszárénál.

Nzoltan 2010.01.13. 11:21:43

Én nem hiszem, hogy nagyon sokat kellene költeni fejlesztésre. Csak vegyenek egy nyugaton már működő rendszert szupporttal. Az legalább műxik, nem úgy mint az APEH vagyonadókalkulátora.

esef 2010.01.13. 11:23:05

@emzperx:
Az űrjegy a legjobb. Én is azt hittem, hogy ez valami jövőben bevezetendő e-alapú jegy kóddal, de nem: EGY KURVA NAGY PAPÍR ALAPÚ JEGY! Nevetséges...
Mondjuk a reformjegyre neve alapján azt hittem, hogy az is valami high-tech cucc lehet, de nem, a jó öreg 20 éves papírfecni...

esef 2010.01.13. 11:23:41

@Nzoltan:
Vesznek rendszert, Palesztinából...

NoNight · http://anothernonight.blog.hu/ 2010.01.13. 11:24:17

Az utasszámlálást a dán és német vasúton is végzik kézzel (pontosabban egy olyan kis nyomkodós számlálóval), a jegyek ugyanis csak A-ból B-be szólnak, nincsenek vonathoz kötve - a helyjegy pedig külön kerül kiadásra, már ahol van (és miért is kéne a Pécs-Pécsvárad között járó Bzmot-ra?...).

Amiről viszont itt írsz, az csak a jéghegy csúcsa... a nagyobb baj az, hogy például a Bécsbe menő vonatokon külön van belföldi és nemzetközi helyjegy, amikor máshol képesek voltak ezt egy rendszerbe tenni (sőt, Svájc még olyan vonatokat is betett ebbe, mint a Glacier-Express). Meg hogy a legtöbb nemzetközi jegyet a mai napig kézzel írják meg (és így bőven lehet tévedni árban és útvonalban), illetve hogy nemzetközi helyjegyet (pl. hálókocsira) is csak úgy tudnak kiadni, hogy hátramennek a közös géphez, illetve "majd holnapra elkészül"...

Ami viszont még súlyos lehet, hogy állítólag lesz erre a "regisztrációs jegyre" egy olyan szabály, hogy aki nem áll be a sorba, hogy megvegye az ingyenes (!) jegyet, annak a vonaton pótdíjat (!) kell fizetnie...

lótumfaktum 2010.01.13. 11:26:18

@acel: Ha nem olvastad már több helyen bontották a sineket ,az önkentes vasgyűjtőkről nem is beszélve.
nem kell 1 év és vissza fordíthatatlan lesz a helyzet.
Az alföldön még a húszméteres hidakat is ellopták.
Tájékozódni!!!!Tájékozódni!!!!Tájékozódni!!!
3 T mint mondotta egy kis formátomú bűnöző aki a világot sajnos meg változtatta/lenin után szabadon/csupa kis betűvel.

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2010.01.13. 11:27:13

"- minden vasútállomást összekapcsoló adatátviteli hálózat (miért, ilyen nincs még???)"
Főleg manapság, GPRS-lefedettség kb. az egész országban van, ami bőven jó jegyadatok átvitelére.
Az biztos, hogy nem olcsó egy ilyen rendszer, de az 50 Md. így is pofátlanul soknak tűnik. 10Md reálisabb...

* 700 számítógép + UPS + bankkártyaolvasó - mivel a célra a Tesco gazdaságos gépek is tökéletesen megfelelnek, ezért mondjuk gép+monitor=75.000, UPS 25.000, kártyaolvasó passz, de 10.000-nél semmiképp se drágább, tehát 110.000/gép, az összesen 77 millió forint
* Software tömeges licensszel még egyszer ennyi.
* Kézi számítógépek: kissé drágák szoktak lenni, egy-egy ilyen strapabíróbb darab nyomtatóval és chipkártya-íróval 120-150.000-be is kerülhet, valószínűleg ez a legnagyobb tétel. Gőzöm sincs, mennyi kaller van a MÁV-nál, de ha mondjuk 50.000-re becsüljük, akkor 7.500.000.000, azaz 7 és fél milliárd forint.
* Chipkártya író-olvasó eszközök: mondjuk minden gépre egy az gépenként még 10 rugó, tehát +7 millió
* Központi adatbázis: a fejlesztő-karbantartó cég kaliberétől (és pofabőrének a vastagságától) függően 10 millió - 500 millió
* Adatátviteli háló: mint említettem, GPRS-modemek, de ha függetlenek akarnak lenni a szolgáltatótól, akkor mikrohullámú adatátvitelt is használhatnak. 30-50.000 egy-egy állomásra.

Tehát 10 Md alatt ki kéne hozni ezt a rendszert...

kerbaim 2010.01.13. 11:29:25

@emzperx: Ne tessék kitenni az egyenlőségjelet!!! Nem egyenlőek, sőt. Jelen állapotból ne azt a téves következtetést tessék levonni, hogy a BKV elmávosodik. Ellenkezőleg, ha ez van a jobbnak tűnő BKV háza táján akkor mi lehet a MÁV esetében.... A dolog így reálisabb...

Sandokohn, a maláji jiddis. (törölt) 2010.01.13. 11:30:55

@Gerusz: ha te veszel kártyaolvasót 10-ért, akkor vegyél vagy tizet nekem is légyszives.

Nzoltan 2010.01.13. 11:31:08

Szeri@Gerusz:
HP gépeket vennének. Azok nyalnak az állam felé.
Az alsó hangon 250. De legyen, mert azokra jár normális gari is. A teszkót felejtsük szerintem. Aki olyat vesz az meg is érdemli.

arlequin 2010.01.13. 11:33:48

@esef:
ezt a hírt linkeltem...

Jancsibohóc /Bohócügyi Államtitkár/ · http://www.vanditdigital.com/ 2010.01.13. 11:34:34

@no-night: van belföldi helyjegy? Szerintem nincs. Pótjegy van rá, ami nem helyre szól. Mindenképpen meg kell venned, és oda ülsz le vele ahová tudsz. Ez nem bonyolítja a jegykiadást. A kézzel írt nemzetközi jegyekkel van probléma (érvényességi idő, útvonal, stb...), és elég furcsának is találom így 2010 magasságában.A hálókocsis dolog is mókás.

Nagyon el vagyunk maradva...

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2010.01.13. 11:37:29

@Nzoltan: Én a kategóriára gondoltam. De legyen HP, ha a legolcsóbb gépük garival kb. 250.000 még ilyen nagy mennyiségű rendeléssel is, akkor az még így is csak 160-170 millió.

@Sandokohn, a maláji jiddis.: OK, legyen a chipkártya-olvasó 50.000, kb. az a legkisebb tétel az egészben. A bankkártyaolvasót pedig tudtommal a szerződött bank biztosítja, de lehet, hogy tévedek.

Tapmancs 2010.01.13. 11:39:15

Itt b+ úgy megy hogy előre eldöntik hogy akkor mennyi pénzt kell ellopni, és anélkül mondanak egy összeget hogy tájékozódtak volna kb mennyibe is kerülhet. Ha benne vannak azok a szavak hogy "országosan egységes, kéziszámítógépek, online, stb" akkor már 30milliárd alatt nem is mondanak semmit, hadd higgyék az emeberek hogy ez ilyen kurva drága. Vajon egy privát cég mennyiből hozna ki egy ilyen rendszert?

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2010.01.13. 11:41:01

- minden vasútállomást összekapcsoló adatátviteli hálózat (miért, ilyen nincs még???)

Erre van egy eléggé lazán kapcsolódo sztorim: Magyar Póóstának alkottunk némi pittyputtyot, és bakker nincs mód rá, hogy valós időben jelezzék mi újság, mivel egy csomó kis postahivatalban még telefon(!) sincs. Bzmeg levélben kommunikálnak a Naccságos Főpostával, ha mondanivalójuk van egymásnak.
Nem, nem időgéppel jöttem, nálam is 2010 van.

kerbaim 2010.01.13. 11:45:17

@Tapmancs: 15.000.000.000 legfeljebb. Az optikai hálózat gyakorlatilag kész van, van olyan netszolgáltató aki azt használja gerincként.

www.sg.hu/cikkek/42888/sziv_a_vasut_var_a_mav_de_mire

derelyegrádi szellem 2010.01.13. 11:51:57

@acel:

ezeket az átemenetileg szüneteltik, átmenetileg itt állomásozó, meg egyéb "átmenetiket" már ismerjük.

Az meg hogy szünetelteik, vagy bezárják az utazóközönségnek édes mindegy. Nem jár a vonat.

Ez pont olyan, mint amikor munkanélkülit átnevezték álláskeresőnek (ettől még nem lett munkája), a négert meg afroamerikainak (ettől még fekete maradt).

derelyegrádi szellem 2010.01.13. 11:54:55

@kerbaim:

ugyanaz. És a lerabló társaság honossága is teljesen azonos, annyi különbséggel, hogy ott inkább szadesz dominancia van, szemben a BKV-val ahol inkább maszop.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2010.01.13. 12:04:36

@derelyegrádi szellem: Ez a statisztikába kell. Pl:
- Idén (déndéndén) nem zártunk be egytelen vasútvonalat sem! (semsemsem)
*tömeg üdvrivalgás*
- Az elmúlt nyolc évben nem volt egyetlen munkanélküli sem! (semsemsem)
*tömeg a nadrágjába élvez a gyönyörtől*
Azt meg elfelejti mondani, hogy a vasútvonalakat khm..szüneteltetik, a munkanélkülieket meg átnevezték álláskeresőkké.

kuki123 2010.01.13. 12:05:27

Beszartam
50 milliárd
lesz a gyereknek új merci meg lexus meg kégli a budai hegyekben

moRtiZ 2010.01.13. 12:08:58

@Gerusz: A telepítést és kiépítést elfelejtetted. Az ilyen rendszerek telepítéséért és konzultációért (oktakásáért), meg legesleglalsó hangon is elkérnek 50.000 Huf/óra/fő -t. Ami szintén nem kis tétel. És ez nem állami szopakodás, hanem ez minden nagyobb rendszert használó multinál is így van. Aztán a kiépítés sem egy olcsó mulatság az olyan állomásoknál, ahol 10 km2 körzetben nincs még telefonvonal sem, nemhogy kábel vagy akármi. Amúgy vannak eléggé elnagyolt meg "saccolt" értékek a számításodban, viszont ha egész országra kiterjedő a téma, akkor sem lehetne több 25mrd-nál, szvsz, de én nem fektetnék bele ilyet a MÁV-ba, nem égető ez a probléma, a többit kellene megoldani inkább.

arlequin 2010.01.13. 12:09:51

@volánrulz:
egy szittya vitéz csak ne szarakodjon a gatyájába... ugye?

moRtiZ 2010.01.13. 12:10:29

* Előző kommentemhez fűzve viszont annó hallottam olyasmit, hogy a sínek alatt mennek mindenféle gerinckábelek a különböző városokba szervízalagutakban. Bár ebből nem tudom mennyi igaz és mennyi nem.

kuki123 2010.01.13. 12:11:33

@Gerusz: főleg hogy szerintem nincs 50.000 kalauz
egy érintőkijelzős pult kell csak mindenhova esetleg nagyobb helyeken 3-5 (pl keleti)
egy intel Atom procis rendszer egy olyan nyomtató mint ami a bankoknál postáknál van tudod sorbanűállós

net: digikábel vagy mikrohullám és kész
kalaúznál leolvasó vagy még az se elég csak egy kis gép amibe a beírja a jegyszelvány számát és kiadja az adatokat amik ha stimmelnek a papírral már kész is

ENNYI ez nem 50 milliárd

Vidéki 2010.01.13. 12:16:21

„olyan 50 milliárdba kerülne.”

Ha olyan kalkulációval dolgoznak, mint az óvodai „kakaóbiztos számítógépek” esetében a hatalmas költségeket el lehet képzelni.

Mr. Acid 2010.01.13. 12:20:35

Remek! Aztán majd ha beleöntik ezt a másfél Margit-hidat a MÁVba, utána már korszerű, európai jegyekkel utazhatunk ugyanazokban a piszkos, takarítatlan vagonokban, melyekben télen nincs fűtés, nyáron van, s a szerelvény még mindig legalább 10-15 percet fog késni...

kuki123 2010.01.13. 12:22:16

kuruc.info/r/2/53557/

Az izraeli Top Image Systems (TIS) nyerte meg a MÁV Zrt. 1 millió euró értékű, teljes, automatizált ügyviteli rendszerre vonatkozó közbeszerzési eljárását - közölte a nyertes társaság.

A Top Image a MÁV Informatikával és a DoqSys Business Solutions-szal együttműködve valósítja meg a projektet. A vállalat eFlow 4.5 márkanevű rendszerét korábban már két másik, egy kanadai és egy brit vasúttársaság is megvásárolta, illetve a Diageo nemzetközi italgyártó és az Alcoa alumíniumgyártó is a TIS megoldását használja.
A közlemény szerint a MÁV eddigi manuális rendszerét váltja fel az új alkalmazás, a projekttel pedig az izraeli társaság tovább erősíti kelet-közép-európai jelenlétét, egyben üzleti stratégiájának megfelelően külső partnerekkel való együttműködéssel erősíti piaci helyzetét.
A rendszer a társaság szerint a költségek és a feldolgozási idő csökkentésével, illetve a vállalaton belüli standardizált eljárásokkal segíti elő a hatékony ügymenetet.
(Napi)

minimalista 2010.01.13. 12:26:17

Hol találhatok hivatkozást erre az 50 milliárdra?
Ki mondta/ jelentette be?

Prakt! 2010.01.13. 12:26:51

Mindenhova kerüljön gép a pénztárosoknak, és mindig le fogja valaki késni a vonatot, mert a 70 éves pénztárosnéni ziwiwezik, vagy pasziánszozik.
jeee

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2010.01.13. 12:30:02

@moR10: Természetes, hogy elnagyolt meg saccolt, én csak a nagyságrendet próbáltam megbecsülni. Nem a MÁV-nál dolgozok, és annyit nem ért a dolog, hogy mindennek utánaguglizzak. Telefonvonal híján pedig ott a GPRS/EDGE (nem a 3G, az nincs mindenhol...), az országosan mindenhol elérhető, és bár lassú, de ekkora adatforgalomhoz elég (a Bivalybasznád alsói vasútállomás nem fog gigabájtos forgalmat bonyolítani...).

reKorrekt 2010.01.13. 12:34:30

@Gerusz: ezt még szorozd meg kettővel, mert az eszköz- és szoftverhasználatot le is kell oktatni (és mint tudjuk ezért is pofátlan összeget szoktak kérni).

reKorrekt 2010.01.13. 12:36:52

@Gerusz: Hát nemtom, a cég most vett kézi vonalkód-leolvasókat, annak darabja 1 guriga volt..

arlequin 2010.01.13. 12:40:59

erről kérek posztot:
atv.hu/belfold/20100113_demokratikus_centrum_lesz_az_mdf_bol_es_az_szdsz_bol

20 évig tették tönkre, majd kiderült, hogy semmihez sem értenek, most meg itt van Frankenstein II. felvonásban. öltések és hullaszag ezerrel. hogy ennyire vak ez a nép... meg is érdemli

reKorrekt 2010.01.13. 12:46:19

@arlequin: "Egyes MDF-s és sajtóhírek szerint az MDF kopogtatócéduláit a Hit Gyülekezete aktivistái gyűjtik össze, ám Hit Gyülekezete közeli forrásunk kijelentette: nincs MDF - Hit Gyülekezete egyezség."
Tyúú gaca, lesz itt kánaán :D

arlequin 2010.01.13. 12:49:50

@reKorrekt:

ez tényleg a Nagy Paródia.
belepusztulok a röhögésbe, mint a Roger nyúl a pácban a farkasok/sakálok.
az kánaán-téma nem teccik nekem. az őslakosokat lelövik ugye?

ketroot 2010.01.13. 12:59:15

Ó, amikor én még Körmendig jártam suliba innen Cs. megyéből... Kaptam én akkor mindent!:D
Az tetszett, amikor az űrjegyet meglátva a szolnoki kaller annyit mondott, hogy: "Ez meg mi? Mit kezdjek én ezzel?!":D

A reform jegy (asszem az...), meg valamikor félméteres is lehet, ha pl Ceglédről mész Körmendre...:D

Sátán meg a Jocó 2010.01.13. 14:04:07

hogy a picsbe ne lenne adatátviteli hálózata a MÁVnak? A PanTel mi a fenét használ?

bemondo 2010.01.13. 14:05:39

Én megcsinálom 10yardból is?
Na, nem ke?!
Ha visszaadnék mondjuk 1-et?! Esetleg?
Nem?!

radix 2010.01.13. 14:23:02

Erős túlzás az 50 milliárd (5-ből szines szagos rendszert lehetne csinálni), nyilván ez lenne a Start új trükkje a vesztesége finanszírozására. Aztán jövőre valami másra kérnének 60 milliárdot, mondjuk az Utasellátó megújítására, usw.

kispista 2010.01.13. 14:23:46

Falusi állomásra minek bármilyen kiépítés? Oda elég egy kéziszámítógép, mint amilyet a kallerek is kapnak. Kaller max 10 e van.
Betanítani meg nem 50 e ft-os órabérű szakemberek kellenek, ők csak a rendszert állítják be.
Max 5 milliárd lenne egy ilyen rendszer.

Benzoate Ostylezene Bicarbonate · http://fbi.gov 2010.01.13. 14:24:35

40 milliárdért megoldom és a legfontosabb 50 MÁV-os döntéshozó kap grátisz BMW-t. Na?

Jajbasszus kihagytam volna a pártkasszába szánt lét? Akkor tényleg 50 milliárd, és majd a kivitelezés félidejében sikítok, hogy bocs, 60 milliárd lesz a vége...

PeterBlau · http://4smallwheels.blog.hu 2010.01.13. 14:25:10

Nem lesz egy kicsit sok az az 50 milliárd erre a dologra? Mennyi haszon lesz ebből az 50 milliárdból a haverok és családtagok cégeinek?

Káposztakukac 2010.01.13. 14:36:16

@kispista: falusi állomásra elég lenne egy modern jegyautomata is. persze tudom, a máv nem is zrt., hanem jótékonysági szervezet, ezért kell eltartani a sok léhűtőt.

egy maréknyi dollár 2010.01.13. 14:40:05

@acel: De, pont ezt hallotam a minapában a rádióban:valakik/ne kérdezd, kik/ szükségesnek tartják a tabula rázást, vagyis a sinek, kiszolgáló épületek és eszközök megszüntetését is.Mások/ezt se kérdezd/ éppenhogy aggályosnak/visszafordithatatlansága miatt/ találják ezt.
Hajrá,egyik - ne hagyd magad, másik!
Ennél az országnál még a Majmok bolygója is jobb lehet.

d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2010.01.13. 14:40:19

Nyugi, nem lesz ebből se semmi. A bKV honlapja szerint, már elektronikus jegyrendszer van a BKV-n három éve. Na ehhez képest a cég is épphgy létezik.

vénkujon 2010.01.13. 14:41:36

50miilliárd? hahahahaahahaahahaaahahahahahahahaaha!!!
ebbe benne lesz egy olyan viadukt is, ami alá betolnak egy alagutat...ja, és még meg is fogják indokolni, hogy nem lehetett másképp.
vrjtek any..ba a fsz.tokat!!:)

Netuddki. 2010.01.13. 14:46:24

A bárcajegyet meg már meg sem merem kérdezni mire való. :P

Netuddki. 2010.01.13. 14:51:08

1 (azaz egy) milliárdért elvállalom. Az 1000 helyre még költenek 1-1milliót. Az 2 milliárd.
Ezen felül 10 évig évi 1 (azaz egy) milliárdból vállalom az üzemeltetést is.

Szóval 12 milliárdból kihozom. Na, megbeszéltük? Vagy kell még +12 milliárd a kenőpénzre is? Akkor24 milliárd. Pont a fele a tervezettnek.

is 2010.01.13. 14:51:45

minden hozzáállás kérdése. mert
- a hardver pár milliárd
- a szoftver 1-2 milliárd
- az üzembe helyezés, betanítás is pár milliárd

ez eddig tényleg csak kb. 10. de most jön:
- utasok tájékoztatása: mennyi, meddig? ha pénteken közlik, hogy hétfőtől másképp, az olcsó, de garantáltan csőd. legalább néhány hónap folyamatos, aktív tájékoztatás. szóróanyagok milliós tételben. 1-2 milliárd
- lehet, hogy az 50 milliárdban benne van 5 év karbantartás is, ami kb. még egyszer a bekerülési ár, tehát még 10 milliárd

ezzel már inkább 25 milliárd. kockázati ráhagyással 30. a többi a fővállalkozási költség, ami nem egy az egyben korrupció, hanem a multinál dolgozó projektmenedzserek fizetése. ahogy itt fentebb már írta valaki, az alján megcsinálják a 20%-ból, a körítés igényel még 50%-ot, teteje meg eltesz 30%-ot. a Siemens, Synergon, HP, IBM, Microsoft stb. menedzserei élnek ebből egészen jól...

Netuddki. 2010.01.13. 14:54:48

@Nzoltan: "A hálózatépítés sem lehet nagyon bonyolult, mert csak szólnak az internet szolgáltatónak és már kötik is a drótot."

Na, Te se Magyarországon élsz. :(

Agyalap 2010.01.13. 14:58:38

Miért nincs még kész? Mi a retekre várnak?
Remélem lesz még idő arra hogy valaki kiborítsa a bilit a MÁV-nál is, akkor talán ez az űrből jött ár is ölthet értelmes formát...
50 milliárdból szerintem minden vonatra mobil alagutat és viaduktot is szerelnek, hogy bármilyen terepviszonyok között mehessenek.

Rikki Harcos 2010.01.13. 15:01:06

@minimalista: hát éppen ez az, a Vastagbőr legfőbb információforrása a Népszabadság...

50milliárd, amikor a legbőkezűbb itteni kommentelők is 10 milliárdot hoztak össze, ekkora csalás nem lehetséges

a MÁV helyzetét nem lehet összehasonlítani a BKV-val, iszonyú faszság lenne

A BKV egy pofátlanul működő pártkassza, míg a MÁV egy alulfinanszírozott, soha igazán nem megreformált szocialista típusú vállalat, de ez nem jelent felelőtlen költekezést.

Ne dőljetek be a Néphazugságnak, szerintem az egész hír csak arra jó, hogy elterelje a figyelmet a BKV-ról és egyben vasútellenes hangulatot gerjesszen, alátámasztva a vasútvonalmegszüntetéseket!

is 2010.01.13. 15:01:37

@kovi1970: erre azért ne vegyél mérget, hogy ezen nem buknál

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.01.13. 15:13:53

Tegyük fel, hogy Máriabesnyő állomásra kihelyzenek egy ilyen masinát. Amint a kihelyező brigád hátat fordít, a sínek mellett évtizedek óta hagyományosan tanyát vert etnikai közösség már el is távolította a helyéről a készüléket, hiszen az megér vagy százezer forintot simán. Ugyanis az ilyen gépekben, kiindulva a BKV jegykiadó automatáiból, egy komplett asztali PC van esetleg touch screenes monitorral és XP-vel (nem ám az ósdi DOS-szal!!!), bárhol gond nélkül használható vagy eladható. Igaz, elhelyezhetnének benne legalább egy palmtop méretű gépet is, hiszen azok is képesek mindenre, ugye, de még inkább elhelyezhetnének benne egy erre a célra tervezett és legyártott kis célszámítógépet is, ahogy az régebben, amíg a PC nem volt annyira elterjedt, szokásban is volt. És nehogy valaki azzal jöjjön, hogy egy ilyen többe kerülne egy PC-nél, mert nem, nem kellene benne lennie egy egész PC minden tudásának, elég egy primitív feldolgozó program EPROM-ban egy 16 kilobyte-os memóriájú kisgépen. Flash háttértárral, és akkor még az UPS is fölösleges hozzá. Régen valahogy tudtak ilyet csinálni, és hogy, hogy nem, működtek is. Egy Commodore 16-os már túl izmos is lenne hozzá, mert az színes és zenélni is tud. Adni neki egy Junoszty minivízort monitornak, három nyomógomb a felhasználónak (le, fel, oké), aztán csókolom. Ha 5 milliárdból nem tudják megcsinálni az egész ország minden állomására és megállóhelyére, akkor fejbe kell őket lőni. Hogy minek a kalauznak valami online lófasz a nyomtatott jegy ellenőrzésére, az ne kérdezzétek, mert sejtelmem sincs. A nyomtatott jegy ma sem hamisítható kevésbé, és nincs online lófasz a surmó kaller kezében. Ekkora pofátlan lenyúlást már végre tényleg szívlapáttal kellene honorálni.

satho 2010.01.13. 15:19:01

És a nemzetközi, kézzel kiállított papír alapú jegy hol van ? Na az még egy totál gáz förmedvénye a MÁV-nak. Ha Bécsbe akarsz menni vonattal, és veszel egy kirándulójegyet+helyjegyet, annak előállítása min. 20 perc és kézzel töltik ki ! Mivel ezzel lehet a bécsi tömegkölekedésen utazni... na ott néz nagyot a kaller ha meg kell mutatnod !

A MÁV egy szánalmas vállalat, ha jól tudom az elmúlt 8 évben 2000 milliárd forintot költött rá az állam. Na az hol van bazdmeg !

garp74 2010.01.13. 15:20:39

engem nemcsak az összeg vág hanyatt (az is!), hanem az, hogy ez az egész olyan, mint amikor a flirt végére felhegesztik a vonat végét jelző piros tárcsát tartó konzolt, ami persze eltakarja a kilométerekről látható piros lámpát.

a máv veszteségét véleményem szerint az elavult technológia mellett az elképesztően elavult vasútállomás-hálózat termeli.
magyarán: minden faluban van vasútállomás, rezsivel (vaskályha, 60-as égő), állomásfőnök, bakter, pénztáros nénik minimálbér+juttatások. ez sajnos iszonyatos sokba kerülhet.
ny-európa: a megállóhelyeken (nem pályaudvarokon) 4 db automata. állomásfőnök, bakter, pénztáros néni stb. helyett biztosítórendszer, karbantartó és biztonsági (!) személyzet.
nem olcsóbb, de előbbre visz.

ez az elképzelés legföljebb egy tuningtrabantot eredményezne. erre pedig semmi szükség.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.01.13. 15:21:01

Utánaszámoltam, már az 1 milliárd is óriási haszon a beruházónak. Betanítás? Kimegy a paraszt, kiveszi a flash kártyát, betesz egy másikat, és nem felejti el kulcsra zárni a szekrényt.

Ja, és ne felejtsem el: a Commodore 16-oson volt egy RS232 szabványú univerzális hálózati port is, ami simán telefonvonalra is köthető volt. Ha már a jegyárakat online kell frissíteni.

Girhes Joe 2010.01.13. 15:22:32

Szerintem azzal spórolna a legtöbbet a MÁV, ha kirúgná az összes pénztárost, kalauzt és ellenőrt, bezárná az összes pénztárat, leszerelné az összes jegyautomatát, és ezáltal lemondana a jegybevételről, ami köszönhetően a túlburjánzott kedvezményrendszernek a töredékét teszi ki a MÁV bevételének. Megkockáztatom, kevesebbet, mint amibe az egész jegyinfrastruktúra fenntartása kerül.

Az űrjegyen anno én is hatalmasat derültem, valahogy az embernek nem az "űrlapra írt jegy" jut róla elsőre eszébe, pedig innen származik a neve...

Rikki Harcos 2010.01.13. 15:26:32

a vonaton utazók 90%-a valamilyen kedvezménnyel utazik, amelyet az állam soha nem fizet meg a MÁV-nak, ilyenformán a MÁV Magyarország legnagyobb szociális ellátó szervezete is, nem csoda, hogy emellett pálya- és járműfenntartásra alig jut, nem hogy építésre, beruházásra
@satho: kb. itt van a 2000milliárd (de nem 8 év alatt, hanem a rendszerváltás óta)

emellett a gazdálkodás is pazarló volt, de ma már nem

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2010.01.13. 15:27:24

@garp74: Csak éppen amint meglebegtetik, hogy ki akarják rúgni Gizikét a pénztáros nénit, Bélát az állomásfőnököt, na meg Sanyit a baktert, az egész MÁV leáll...

Ásó[Mosó]Maci (Dr. nélkül) 2010.01.13. 15:28:58

Az egész MÁV egy szánalmas cég. Pl.: A mozdonyvezetőknek nem érdekük, hogy betartsák a menetrendet, mert ha késik a vonat, akkor az túlóraként elszámolható, és ki is lesz nekik fizetve. A (nem is rossz) fizetésükön felül megkapnak mindent, amiről mondjuk egy tanár csak álmodozhat. És a cég rendületlenül veszteséges. Gaskó meg szarjon sünt!

Rikki Harcos 2010.01.13. 15:33:14

"A mozdonyvezetőknek nem érdekük, hogy betartsák a menetrendet,..."

made my day, LOL

garp74 2010.01.13. 15:40:43

@Gerusz:
igen, ez nyilvánvaló.
viszont így is leáll, csak épp utazunk rajta. melyik a jobb?
meg kéne nézni, nyugaton hogy csinálták. ott se egyik napról a másikra rúgták ki a gizikéket.
nyilván fájna, de az állam feladata az lenne, hogy 10-20 évre előre gondolkodva készítse elő az efféle változásokat. ha most a tuningtrabantra szán ennyi pénzt, nem változik semmi, csak az adósság növekszik.

belekotty 2010.01.13. 15:50:11

Nyalván jön a Fidesz kormány. Gyorsan ki kell írni a tanulmányokra a tendereket, milliárdokat gyorsan kifizetni, az off shore számlára kiutalni, majd olyan országba költözni ahonnan nincs kiadatás. Ennyi, ezt a vak is látja.
Vagy a vasút vezetése a fazék mellet akar maradni és máris fideszes cégeknek adját a melót, hogy legyen pénz a választási kampányra.ű
Mind2 verzió simán hihető.

blás.hun2010=murderer 2,3-atm thief 7 year (törölt 2010.01.13. 15:50:53

Többen is írták ,hogy egszerűbben ig meg lehetne oldali(van rá külföldi példa).Drága.Talán nem kellene megpályázatatni ,hogy tolongjanak a cégek minnél kedvezőbb ajánlatokkal?Öttenmiiiliárd ,kész,kell .Miért?Csak.Persze aki az orránál tovább lát az sejti.Apropó nincs válság?Most biztosan erre kell 50 mrd költeni?Nem tudom ,azért kérdezem...

Ortó 2010.01.13. 15:53:43

tudom h nem korrekt a szamitas, de:
magyarországi települések száma: ~3200
Tudom, nem csak az allomasokra kell az infrastruktura.
Viszont tavolrol sincs minden telepulesen vasut.
De azt nem eszem meg hogy telepulesenkent tobb mint 15milla legyen ez...

Szűcslaci 2010.01.13. 15:55:07

Feszarás, hogy mindenki rinyál itt, hogy sok az 50 milliárd! Most fogadjunk egy közepes összegbe bárkivel, hogy még kevés is! Túl fogják lépni ezt a gyenge keretet.

misko 2010.01.13. 15:55:36

Egészen szolidnak tűnik. Az ötvenből legfeljebb, ha harmincat akarnak ellopni. Dicséretes visszafogottság.

ZBR 2010.01.13. 16:04:54

Helyből ott kezdődik, hogy ez nem MÁV-os kérdés. Tarifaszövetségek kellenek elektronikus jegyrendszerrel. Németországot tudnám ajánlani, bár az elektronikus jegyrendszer ott is hiányzik még. Egy megállóhelyen van négy jegyautomata. Kettő tarifaszövetséges (=pl. egy város vonzáskörzete az), amire helyi jegyet/bérletet lehet venni, kettő meg EGÉSZ NÉMETORSZÁGra képes jegyet kiadni. És a csavar: az egész Németországos jegykiadókon nincs pénzbedobó nyílás, csak bankkártya van, így nem éri meg porrá zúzni, IFA után kötni, stb. őket.
Nincs minden járaton kaller, főként a helyi szaladgálós kis szutykokon nincs. De ha egyszer mégis van, akkor senki nem ússza meg a dolgot.

@emzperx:
űrjegy=ŰRLAP jegy.... Bármit ki lehet rajta tölteni, bármit el lehet rajta számolni. Szerintem az egyik leghasznosabb a felsoroltak közül.
@Eleg_Volt_a_hazaarulasbol!:
Telefon van, MÁV üzemi hálózatnak hívják. De, azon még nem mennek túl könnyen a bájtok. (Amúgy már olyan is van, a SZIR=Szállítás Irányítási Rendszer azon megy.) + a már említett szálopt.
@Nzoltan:
fején találtad a szöget. APEH. Egy külföldi rendszer nem biztos, hogy az APEH elszámolási szabályainak megfelel, ezért lehet, hogy át kéne alakítani az egészet. Akkor meg ugyanott vagy, mintha fejlesztenél egyet, ami ráadásul a speciális magyar igényekre -merthogy biztos van ilyen- is jó lehet. Csak persze ne szart fejlessz...

atleta.hu · http://www.atleta.hu 2010.01.13. 16:05:02

@Gerusz: Tényleg elég vastag az 50mrd, de azért a te becslésed meg a másik véglet. Tipikusan kurvára nem megfelelő ilyen helyre a teszkó gazdaságos gép, mert megbízhatónak kell lennie piszok gyors szervíz garanciával, tartalékkal, stb. Ettől még lehet, hogy tudnak rajta spórolni, mert mondjuk egy vinyó nélküli mini PC-t használnak terminálnak (ami sokat dob a megbízhatóságon is), persze linux-szal, hogy olcsóbb legyen a licensz (ill. ne az MSnek passzolja tovább a beszálító cég, hanem megtarthassa magának az amúgy licenszre költendő pénz egy részét....)

A GPRS/3G az nagyon fain megoldásnak tűnik egészen addig, amíg nem számolod bele az elvárt megbízhatóságot. Jelenleg az internetezGETésre jó, amúgy azért akkor is lehet cinkes, ha egy helyben ülsz. Esetleg backup megoldás. Vagyis az állomásnak legyen egy madzagos internet vonala magas garanciával (az drága!) ÉS egy tartalék GPRS. Máris drágább.

Kb. egy éve hallottam ilyen tervekről, és akkor azt mesélte a középvezető srác, hogy azért nem lesz mobil meg elektronikus jegy, mert ahhoz folyamatos mobil net kapcsolat kéne, az meg kurvára nincs a vonalk mentén, ezért aztán még egy mobil cella (átjátszó) is kéne a vonatokra az meg milyen drága. Pedig első körben kurvára nem kéne, csak annyi lenne, hogy a netes jegyet csak mondjuk legkésőbb a vonat indulása előtt fél órával lehetne megvenni. Vagy 2D vonalkód belekódolt digitális aláírással, és csak az adott vonalra adott időben érvényes a jegy (a másik esetben is). Csak hát ilyenkor ugye mindig az van, hogy mindekinek az az érdeke, hogy minél többet költsenek - sajnos a vevőnek is, mivel a pénz nem az övé, hanem az államé. Kapnak egy keretet, az tutira el fogják tapsolni, megy a visszacsurgatás, stb. Pedig lehetne motiválni a döntéshozókat azzal is, hogy az el nem költött pénzből kapnának arányosan jutalmat. Na mindegy.

Viszont... elvileg azért ha nem sztárjkolnak be a vasutasok, akkor nem kerül ez nettó 50-be, mert lehet spórolni a béreken. Persze onnan sztem senkit sem rúgnak ki...

Alex3000 2010.01.13. 16:05:43

Talán nem ez enne az elsődleges probléma....

failtv · http://kopkodotvmaci.blog.hu/ 2010.01.13. 16:10:37

És ha lesz nagy számítógépes rendszer, és mondjuk kevesebb jegykiadóra lenne szükség, amivel spórolni tudna a vasút, őket ennek ellenére is élethosszon át kell foglalkoztatni? Pontosabban fizetést adni nekik?

ZioN 2010.01.13. 16:28:11

Fogadjunk,hogy kiépítik az országos adatkapcsolatot egymás között,de minden gép saját merevlemezzel,operációs rendszerrel fog rendelkezni.Nálam egy gépben sincs se merevlemez,se saját operációs rendszer.Meglepő módon még betanítani sem kellett az embereket,mert úgy gondoltam nem igényel különleges felkészítést egy táblázat kitöltése,frissítése.Csak ez megint nem igazán lesz nyerő dolog,mert nem lehet pici-puha operációs rendszereket venni minden darab számítógépre...

bombadil 2010.01.13. 16:36:22

Hmm... érdekes... hányan írják itt azt, hogy mennyiből tudnák megcsinálni + ilyenek. De azt senki nem írja, hogy egyáltalán meddig tűrjük még azt, hogy azokkal a milliárdokkal szórakozzanak itt hülye emberek, ami az én, te, ő nevetséges fizetéséből lesz ellopva, elcsalva, összehazudva.. Nemár.
Lámpavasat az ilyeneknek, de azonnal.
Off: Amúgy van egy rossz sejtésem: ha ehhez a BKV-s izéhez most a MÁV is csatlakozik, meg aztán neadj isten még valaki, akkor itt lassan el fog szabadulni a pokol. Tessék megnézni az ország "hangulatát" - robbanásig feszült minden és mindenki. Az ilyen milliárdos-dobálózós hír csak olaj lesz a tűzre, ha valóban megcsinálják és valóban ennyibe fog kerülni.

ZioN 2010.01.13. 16:38:21

@bombadil: Ha tevékenyen szeretnél tenni az ilyenek ellen,akkor elvisz a rendőrség,mert (tetszőleges indok) kíséreltél meg,és szemlélheted vonalkód mögül a világot pár évig.

arlequin 2010.01.13. 16:50:25

@bombadil:
lehet éppen polgárháborús állapot a cél -> statárium -> 0 választás. stb. bár itt a lisszaboni szer-nek a bevezetése után olymindegy. de nem kell aggódni, szarból még ezek sem tudnak várat építeni...

Thorwald 2010.01.13. 17:30:12

@moR10: na jah. itt is van hasonlo, csak eppen a derek allampolgarok boxzsaknak nezik es tonkrekurjak. eljen.

Spermahajder 2010.01.13. 17:37:29

Vagyis 50ezer millió? A jó qrva édes anyátokat, hogy a felső vezetés továbbra is sok milliós pénzeket tehessen zsebre? Nem sok ez kicsit? A csóró vasutasnak meg vergődnie kell hogy kifizethesse a számlákat? Bár ez általános, csak az szív, aki ténylegesen munkát végez, aki megkeresi az ingyenélők busás javadalmazását. Ez itt a katasztrófa, ebbe döglik bele ez az ország.

ishikiri 2010.01.13. 17:38:34

Emlékeim szerint ez a 3-4ik nekibuzdulása a MÁVnak erre a rendszerre.
Első több mint 10-éve volt, anno a KfW (német exporthitel bank) finaszírozással, hatalmas mennyiségű HW-t vettek, a SW-re a német vasútnak is fejlesztő cég lett kiválasztva (szokás szerint kötelező jelleggel bevonva a MÁVI-t). A gépek kicsomagolatlanul avultak el. A halk bukta után a projekt újra gondolva más konstrukcióval évekkel ezelőtt újra indult, ezek szerint sikertelenül.. Nos, talán majd most (de hát új kormány, új MÁV vezetés, új szigorúan új szakmai elképzelések várhatóak)...,
Emlékszem, az első projekt során egy külföldi szakértővel jártam az újpesti állomáson pre study során, és csak hüledezett (anno!!!), hogy milyen adatokra támaszkodva számol a máv, ha azt sem tudja, hogy hányan hova milyen gyakran mennyiért közlekedik. Kb 15 évvel később a helyzet nem változott sajnos..

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.01.13. 19:15:30

"700 nyomtatóval, bankkártyaolvasóval, szünetmentes áramforrással ellátott számítógép és a hozzájuk tartozó szoftver, folyamatos üzemeltetésüket biztosító szervizhálózattal."
A nagyobb állomásokon már vannak gépek. Nem hiszem l hogy egy része nem lenne jó ehhez is!

Hálózat dettó, az is tuti van. (MÁV informatika, megvan?)

molaris 2010.01.13. 19:26:23

@volánrulz:
Ha ez igaz:

"Az izraeli Top Image Systems (TIS) nyerte meg a MÁV Zrt. 1 millió euró értékű, teljes, automatizált ügyviteli rendszerre vonatkozó közbeszerzési eljárását - közölte a nyertes társaság."

akkor nincs mit magyarázni.:D:D

Auris 2010.01.13. 21:02:24

@Androsz: A felvetés jogos, csak az okfejtés hibádzik. Alább a helyes:

A készülék simán nyom 100 kilót, döntő részben alumínium és egyéb fémalkatrészek, akár 20ezerért megveszik a MÉH telepen.

Na ezért fogja elvinni a kisebbség. Mit tud az az XP-ről...:)

Rikki Harcos 2010.01.13. 21:33:43

@Auris: Szlovákiában, védtelen megállóhelyeken is, működnek érintőképernyős jegyautomaták, a kisebbség meg nem nyúl hozzá, mert öt éve olyan jól megsikerült nevelni őket

azaz: nem az a megoldás, hogy nem telepítünk berendezéseket, hanem a kisebbséget neveljük meg, de nem ám szadesz módra, hanem szlovák módra

redriot77 2010.01.14. 10:32:28

"És az új rendszer majd ismerni fogja a regisztrációs jegyet is, amit az ingyen utazóknak (6 év alattiak, 65 év felettiek, vasutasok és a Volánok dolgozók) meg kell majd venni februártól?"

Elszúrták, kihagyták a ziccert:
még tavaly ki kellett volna építeni az új rendszert. Jó sok pézér. Most lehetne megint pályázatot kiírni a rendszer módosítására, hogy felismerje a regisztrációs jegyet. Kétszer is lehetett volna pénzt kivenni a dologból, most kénytelen lesznek helyből fullosra megcsinálni.

"minden vasútállomást összekapcsoló adatátviteli hálózat (miért, ilyen nincs még???)"

Há' ha telefonra gondol az úr, az asszem van minden álomáson. :)))

süti beállítások módosítása