Ma 15 órától Hagyó fog mindent tagadni a BKV-s vizsgálóbizottság előtt, addig is egy picike 4-es metró:
"A fővárosi közgyűlés átvágta a gordiuszi csomót a 4-es metró ügyében: a BKV átveszi a független mérnöki teendőt ellátó Eurometro 65 emberét, hogy a beruházás folytatódhasson. A mérnökök ideiglenesen addig dolgoznak a BKV-nak, amíg a most kiírandó közbeszerzési pályázat nyertesét meg nem találják. Klados szerint ez minimum fél év. A megoldás mellett szól az is, hogy így az ellenőrző mérnökök az év hátralevő részében már csak 700 millió forintba kerülnek, szemben azzal, hogy a BKV eddig évi 1,5-2 milliárd forintot fizetett az Eurometrónak." (A DBR részletes közleménye.)
BKV lesz a saját beruházásának független mérnöke?
Aztán ezt így mégis hogy?
Orosz József Klados Gusztávval (DBR Metróprojekt) beszélgetett hosszabban a Klubrádión március 4-én. Az mp3 itt, 08:15-től kezdődik a beszélgetés.
A mérnöki csapat veszi át a munkát, igazolják a teljesítményeket, ők a "művezetők".
Részletesebben:
Az Eurometro ellenőrizte az elvégzett munkák minőségét és biztonságát, igazolta a DBR felé a vállalkozók teljesítését, valamint a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség közreműködő szervezete, a KIKSZ felé megtette az európai uniós kifizetések lehívásához szükséges független mérnöki nyilatkozatot (a munkák előrehaladásáról, meghatározva a munkák készültségi fokát is).
Lejárt velük a szerződés, de a meghosszabbítást nem engedte a Közbeszerzési Döntőbizottság, mert erre nyílt közbeszerzést kell kiírni. Ez 9-12 hónapos leállással járna.
"Lebonyolító mérnök hiányában a munkákat valamennyi helyszínen le kellene állítani, hiszen nem lesz, aki műszaki ellenőrként a vállalkozók teljesítését igazolja, a számlákat és kifizetéseket jóváhagyja, vagy a munkák minőségét és biztonságát ellenőrizze. Ebben a helyzetben a DBR vagy törvényt sért vagy szerződést szeg." - írta a Közbeszerzési döntőbizottság.
A szakma és a világ röhögne rajtunk a világban, mert menet közben sehol sem váltanak mérnökcsapatot. Fél millió oldal magyar nyelvű szerződésoldal született idáig a 4-es metró kapcsán. Ki tudja ez menet közben átvenni? Magyar mérnökcég nem sok van, a külföldi meg mit tud kezdeni ezzel?
"Életszerűtlen és szinte elképzelhetetlen, hogy a jelenlegi készültsége mellett jön valahonnan egy új mérnökcsapat, aki a több ezer munkafolyamatot egyik napról a másikra átveszi. A DBR nem ismer olyan nemzetközi nagyberuházást, ahol menet közben cseréltek volna lebonyolító mérnököt" - DBR közlemény.
Az Eurometróval a szerződést 1998-ben kötötték, mint projekt-tanácsadás. 2006 júniusában kötöttek egy új szerződést (pdf) a mérnöki feladatokról. Ebben 2009. dec. 31-es határidő szerepelt, mint az I-es szakasz megépítésének átadás. 2008-ban kötöttek egy szerződésmódosítást II-es szakasz előkészítésére, 2008-2010-es dátummal, majd a II-es szakasz (Keleti-Bosnyák) megépítésére 2010-2012-es határidővel. Mindezért az Eurometrónak kifizettek 8,8 milliárd forintot. Nos, II-es szakasz nincs, nem is lesz (2006-ben miért kellett rá szerződést kötni???), az I-es szakasz félkész állapotban van, a szerződésben foglalt határidő lejárt, a pénz meg már ki van fizetve. Baba.
Klados szerint már 2009 elején tudtak arról, hogy az építkezés elhúzódása miatt baj lesz a független mérnök cég, az Eurometro megbízásával. Ezért tárgyaltak arról, hogy a szerződést meghosszabbítják, ám a közbeszerzési döntőbizottság végül közbeszólt: a munkára új közbeszerzést kell kiírni.
- Orosz: "Klados úr, ki itt a hülye?
- Klados: " ... én, hogy ezt elvállaltam."
- Orosz: "Uh ...."
A legrosszabb eshetőséggel számolva:
Leáll a metró 9 hónapig, elveszítjük a 200 milliárd forint EU-s támogatást, de ez idő alatt is fizetni kell az alvállalkozóknak.
Vajon mit fog szólnia az EU ahhoz, hogy a beruházó BKV lesz a saját beruházásnak a (független) mérnöke?
A másik érdekes felvetés, hogy HA ez így szabályos, hogy a BKV saját alkalmazottai látják el a mérnöki feladatokat (fél vagy harmadáron), akkor miért kellett az Eurometróval szerződést kötni 8,8 milliárdért?
De tényleg, miért?
Az Eurometró amúgy is sáros, mivel "egy 2007-es belső vizsgálat megállapította, hogy a cég függetlenként egyfelől ellenőrizte és átvette a kivitelezők munkáját, másfelől viszont egyes kivitelezőkkel szerződésben állt, mint tanácsadó. Az összeférhetetlenséget Gulyás László, akkori projektvezető kirúgásával orvosolták, ám a további a felelősségre vonás elmaradt."
HA viszont ez így nem szabályos, akkor mi lesz, ha betart Brüsszel!?
Vegyük elő a lehető legegyszerűbb paraszti logikánkat:
Ha előttünk van egy nagy tál sertéspárizsi BKV-s tálban, egy nagyobb tál marhapárizsi 4-es metrós tálban, meg egy kisebb tál baromfipárizsi Főkefés tálban, és rajtakapnak, hogy megdézsmáltuk a sertéspárizsit, ki hiszi el, hogy egy ujjal sem nyúltunk a marha és baromfipárizsihoz?!
Kocsis István, vagyis a BKV saját maga (!) az "átvilágítás" során talált egy halom gyanús szerződést, tettek n+1 feljelentést, és Kocsis szerint 3 milliárd forint kár érte a céget.
Miért nem lehet a Hagyó irányítása alatt lévő összes céget átvilágítani, minden egyes érintett cég minden egyes szerződést átnézni? Nem csak a BKV-t, hanem mindet!
Vagy felesleges munka lenne, mert a 4-es metró 500 milliárdjából egy nokiásdoboznyit sem loptak el?
Ezt írásba meri adni valaki, névvel, arccal, vastagbőrrel?
Kapcsolat
Emailcímünk:
vastagborblog@gmail.com
Legfrissebb kommentek
- psilocybin33: psilocybin-spores.net/ (2023.08.31. 04:01) Ez a tározó se 100%-os, de megkapta az engedélyt
- szobakutty: Na? 13 év távlatából hogy fest ez a dolog? (2022.11.22. 13:36) Egy kis családi mutyi Páváéknál
- 0gábor: Mocskos cigónevek! (2021.01.12. 08:37) Új, engedélyzett "magyar" utónevek
- 0gábor: @KömKel: hazudsz! (2021.01.12. 08:35) Álközmunkásokat mutatott a német tévéseknek Salgótarján
- : @Horizont: Veszélyezteti pedig azért, merte egy forma tucat embereket nevel s minden iniciatívát ... (2020.06.14. 15:54) Balog miniszter iszonyatosan megalázta a szegény gyerekeket
Az utolsó 100 komment: