Skip to content


       Szűrés lista

Elúszott a záhonyi zászlóshajó

A mongol Biocombinatnak nyújtott 25 millió dollár segélyhitelről szóló hivatalos beszámoló így kezdődik: "Az Európai Unió kapujává válhat a záhonyi vasúti határátkelő a mongol termékek számára - hangsúlyozta Bajnai Gordon"

Sajnos nagy valószínűséggel ez nem fog bekövetkezni, itt is eltoltak valamit.

A záhonyi térség fejlesztését a 2090/2007. (V.23.) Kormányhatározatban határozták meg, ami a záhonyi térség gazdaságfejlesztési programját komplex programnak nyilvánította, és biztosította a program egyes elemeinek kidolgozásához szükséges feltételeket.

Az indoklás szerint:


"Nemzetközi árufuvarozási szakértők szerint 80, sőt akár 150%-os növekedés is várható 2020-ig a vasúti átkelőhelyek áruforgalmának alakulásában hazánkban, valamint a szlovákiai Ágcsernyőn együttvéve. Az összességében 2013. végéig tartó záhonyi komplex gazdaságfejlesztési program célja, hogy a térség a meglévő alapokat felhasználva felfejlődjön ehhez az ambíciózus jövőképhez. Olyan infrastrukturális környezet kialakítására van szükség, amely vonzza és támogatja a logisztikai ipar letelepülését, ezzel hazánk számára is kihasználhatóvá válna az európai szállítási útvonalak kedvező elhelyezkedése."

 

Ugyanis Záhony a kelet-nyugati irányú vasúti szállítások fontos állomása, mely az európai 5-ös számú Trieszt-Budapest-Kijev-Moszkva-Horgors (Kína) főközle-kedési folyosó legjelentősebb csomópontja, mivel itt találkozik az európai normál és a keleti széles nyomtávolságú vágányhálózat.
A nyomtávkülönbségből adódó 89 mm különbség miatt Záhony árumegállítási joggal rendelkezik. Ez egy kényszer, hiszen az Oroszországból és Kína belső területeiről érkező árukat át kell rakni. De egy óriási lehetőség is, hiszen az Európa Unió határain belülre érkezett félkész termékeket, nyersanyagokat átrakás közben raktározni, tárolni, feldolgozni lehet, s így már garantálható a folyamatos vagy igény szerinti terítés az Unió belső piacaira.

Azonban, ahogy Kálnoki Kis Sándor egykori miniszterelnöki megbízott is kihangsúlyozta 2008-ban, a rendszerváltás utáni gazdasági átalakulás a keleti országrész e különleges övezetének leszakadásához vezetett: 16 millió tonnáról 6 millióra csökkent az áruforgalom, a keleti határ mentén kialakult versenyben Záhony térsége aggasztóan lemaradt – miközben mostanság az Európai Unió keleti határán ázsiai áruk tömkelege vár türelmetlenül a bejutásra.

Hosszú évek lemaradását bepótolandó úgy döntött hát az MSZP-kormány, hogy nekiáll fejleszteni a térséget, elsősorban az infrastruktúrát, és elindították a Záhonyi Zászlóshajó Programot.

 

Összességében, a program 32,5 milliárd Ft-os beruházással jön létre. 100%-os támogatással (Uniós forrásból 85%, magyar költségvetésből 15%) 28 milliárd Ft, 50%-os támogatással 4,5 milliárd Ft, pályázati rendszerben további 5-8 milliárd Ft értékű fejlesztés valósul meg.

2009. december elején Bajnai Gordon a Nagy Átadási Körút keretében ellátogatott Záhonyba is, és szemmel láthatóan nagyon elégedett volt a látottakkal. 

 

Úgy látszik, senki nem szólt neki, hogy az Európai Uniót Oroszországgal, és így Ázsiával összekötő széles nyomtávú vasútvonal Szlovákián át visz majd ....

Április 6-án Medvegyev orosz elnök nyolc gazdasági, kereskedelmi és tudományos együttműködésről szóló egyezményt és memorandumot írt alá Pozsonyban. Az egyik a Moszkva–Kijev–Pozsony–Bécs-útvonalú vasútvonal kiépítéséről szólt: megbízták a német Roland Berger céget, hogy hat hónapon belül készítse el a projekt befektetési megvalósíthatósági tanulmányát. Vlagyimir Jakunyin, az Orosz Vasutak elnöke bejelentette, hogy mindenképp szeretnék megépíteni a vasúti pályát, amely versenyképes összeköttetést biztosít Oroszország és az EU, illetve Európa és Ázsia között.

Természetesen ezt nem most találták ki, már 2007-2008-ban is többször ülésezett az orosz-ukrán-osztrák-szlovák munkacsoport, és készíttettek már piackutatásokat, tanulmányokat is, amik mind-mind az építkezés mellett szólnak. Szlovákia lesz Oroszország európai bázisa, a keleti áruk elosztója, így vélhetőleg neki lesz a legnagyobb haszna. De Ausztria sem panaszkodhat, a tervek szerint Bécs közelében lesz a logisztikai központ, ami szintén bevételt, munkahelyeket jelent. Tehát mindenki jól jár.

Kivéve minket. Miért nem tudtunk ebbe becsatlakozni? Mi lesz most Záhonnyal? 20 év múlva megint felújítjuk?

Címkék: mszp máv

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr931998309

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

El Topo (Sgt. Elias) 2010.05.13. 11:12:21

Azért annyira nem biztos, hogy ez a hajó elment.

Conv · http://www.i-honlapkeszites.hu 2010.05.13. 11:19:07

1997-ben amikor a Hunalco Rt-t építették (Záhony külterületén egy szeszipari cég, orosz szesz bejön, vodka stb gyártás, cucc kimegy európába mindenfelé, igern volt vele kapcsolatos botrány) akkor voltam ott az informatikai rendszert kialakítani.
Már akkor ez volt a fő téma, hogy micsoda fellendülés lesz Záhonyban, mert (és itt jön a postban írtak). Hát nem sikerült ennyi idő alatt sem kidolgozni a stratégiát hozzá. Annak idején úgy emlékszem a franciák egyik legnagyobb logisztikai bázis kivitelező cége (nem jut eszembe a nevük) felajánlotta, hogy az összes tervet, elkészíti, az ipari bázist, raktárakat logisztikai központot, forgalmi infrastruktúrát kiépíti, cserébe ha az ő cégük lesz a logisztikai központ.

Namost, ha a magyarok építették VOLNA meg, valószínűleg akkor is Ők vagy valamelyik konkurenciájuk lenne az európai forgalmi logisztika vezetője, mivel a magyaroknak nincs benne tapasztalata, csak jól jártunk volna vele. Nem kellett. És úgy látszik az egész dolog nem kellett. Ez a projekt csupán egy a rengeteg döntésből melyeket nehezen hiszek el, hogy butaság, szakmaiatlanság, vagy szűklátókörűség miatt nem valósítottak meg. Olyan az egésznek az íze, mintha tudatosan építenék le az országot.

Periwinkle (aka A 40-es fantomja) · http://cido.blog.hu/ 2010.05.13. 11:23:25

Vagyis egy egyedülálló, földrajzi adottságból következő (értsd: egy huncut szalmaszálat nem kellett érte keresztbe tenni) lehetőséget sikerült elcseszni.
Nekünk ciki: jobban megérte hosszában (!) végigépíteni Szlovákiát, mint kivárni, hogy a magyarok végre épeszű fejlesztéssel is foglalkozzanak.

Olyanok vagyunk, mint a viccbéli hülye szőke a két fagolyóval egy üres szobában. Egyiket elhagyjuk, másikat elrontjuk...

Magyarország, még 20 éved van!

Rejtett Változós Elmélet 2010.05.13. 11:26:25

Megáll az ész. Mennyire idegesítő ez a nemtörődömség? idiotizmus? lustaság? távlatokban gondolkodás hiánya? tudatos elvesztegetés???
Vagy nem volt benne elég nagy elmutyizható potenciál? Most viszik a szlovákok. Ezt is. Érdekes lenne tudni, hogy ezzel mekkora összegektől esik el az ország, hány munkahely megteremtéséről mondtak le az illetékesek, és hogy mekkora presztis vesztés ez már megint kedves szomszédainkkal szemben.
Dühroham.

Jurganov 2010.05.13. 11:29:16

@Conv: mert tudatosan építik le :) egész egyszerűen nincs más magyarázat.
@Periwinkle (aka A 40-es fantomja): nincs 20 éve.

Johnny336 2010.05.13. 11:29:30

Oroszok a szlovákokkal? Aszittem, hogy a Jobbik hátszelét a ruszkik adják. Most akkor mi van?

Jurganov 2010.05.13. 11:37:29

@Johnny336: ha a ruszkik adnák kormányon lennének.

Rwindx 2010.05.13. 11:38:31

@Johnny336:
Az oroszok a maguk átját járják. Azt teszik amit az érdekük éppen megkíván, minden más a sakktáblán csak egy paraszt.

Marcellusca 2010.05.13. 11:39:40

Ennyire idióta vezetésünk volt/van/ és lesz?

Kicsit Karcos 2010.05.13. 11:41:52

"A záhonyi térség fejlesztését a 2090/2007. (V.23.) Kormányhatározatban határozták meg, ami a záhonyi térség gazdaságfejlesztési programját komplex programnak nyilvánította"

Hát ha komplex program, akkor komplex program, azok ilyenek. Erről senki nem tehet.

Azt nem értem amúgy, hogy ugye, mint tudjuk, Kína meg India gazdasági növekedése azért dübörög annyira, mert elmaradott országokban könnyű 10% feletti mutatókat elérni. Nem világos nekem, hogy akkor Borsod miért nem dübörög, ha ez ilyen egyszerű.

fogash 2010.05.13. 11:43:15

na EZ van kv helyett, nem a mellény...

Johnny336 2010.05.13. 11:45:01

@Marcellusca: újdonságként hat a dolog? :)
@Jurganov: pedig mindenhol ezt pedzegették, és rettegtek a Jobbiktól, hogy majd hozzák Ivánékat.

Kicsit Karcos 2010.05.13. 11:45:25

@Kicsit Karcos: illetve Záhogy Szabolcsban van, szóval Szabolcs miért nem dübörög. Lehet, hogy túl sok volt a komplex program és a szakértői vegyesbizottság, amik elvonták a figyelmet a záhonyi átkelő kérdéséről?

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2010.05.13. 11:54:06

2007-ben -mikor a kormányhatározat született- már tudni lehetett, hogy tervben van a Moszkva-Kassa-Pozsony-Bécs vonal.
Ezek után azzal kampányolni, hogy majd itt vezet az Ázsia-Európa-összekötő, hazugság és butaság is. Ennyire hülyék nem lehetnek. Be kellett adni a tervet az eu-s pénz elköltésére, hát ilyen hebehurgyára sikerült.
index.hu/gazdasag/magyar/0807k0z0p/

A záhonyi projekt marketingköltsége egyébként 800 millió forint.
Megérte?
Egyeseknek biztos.

Kicsit Karcos 2010.05.13. 11:54:24

@Kicsit Karcos: Záhony meg Záhony, odafigyelek mosmá...

rkrisz 2010.05.13. 11:55:30

A Szlovákián áthaladó széles nyomtávú vasút kiépítése majd' 5 milliárd euróba kerülne. Megtérülési időt szerintem még nem is számoltak, de biztos nem 1-2 év.
Egyébként nem is igazán értem, miért jó az a szlovákoknak, hogy rajtuk keresztül csak átfut az áru és az osztrákok rakodják, csomagolják, stb. Simán csak kis tranzit ország akarnak lenni? Semmi hozzáadott érték???
Ezen azért remélem még elgondolkoznak az ottani okosok!
Szóval nem úszott még az el! :)

Az viszont tény, hogy a záhonyi projektet inkább a helyi logisztikai cégek támogatják, az állam eddig nem vállalt nagy szerepet benne és különösebb érdeklődést sem mutatott iránta, pedig nagy szükség lett volna a közreműködésre. Ismerek helyi cégvezetőket, akik tényleg aktívan a saját idejüket nem kímélve lobbiznak, konferenciákra járnak, hogy valami történjen, de eddig ugye...
A fényeslitkei ipari parkot is csak 1 ukrán cégnek építik fel. Lesz majd nagy vaskohászat, meg logisztika, meg 1000 munkahely, meg kolbász ízű kerítés, csak még az sem teljesen biztos, hogy idejönnek, és hány munkahelyet akarnak magyarokkal betöltetni. Az már szinte tuti, hogy a vezetőket otthonról hozzák, a helyiek inkább kiszolgáló személyzetnek kellenek.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2010.05.13. 12:00:38

Érdemes megnézni Veres Jani ppt-jét: "politikai háttér változása"
www.kiut.hu/konf2009111112/index.htm

minimalista 2010.05.13. 12:03:15

@Kicsit Karcos:
Kína és India azért dübörög, mert rengeteg kiaknázatlan természeti- és humán erőforrással rendelkezik és a fejlődéssel egyre nagyobb a ( belső is ) felvevőpiaca és természetesen magasról tesznek a munkavédelem és emberi jogok legapróbb csíráira is.
Szabolcsban ugyan van "elfekvő" humánerő :-S, csak kérdés mire lehetne használni, gátépítés, stb...

ketroot 2010.05.13. 12:03:28

@Johnny336:

Az irániak toljak a Jobbikot, nem tudtad?:D

gaijin 2010.05.13. 12:06:38

nagyon OFF, de ez megvan?

www.stop.hu/articles/article.php?id=651779
velvet.hu/blogok/gumicukor/2010/05/03/gesztesi_karoly_47_evesen_megy_nyugdijba/
a rendőrök, stb. mellett a táncosok, színészek is elmehetnek nyugdíjba 25 év után.

ON

Rwindx 2010.05.13. 12:07:12

@laspalmas:
"A projekt az EGT & Norvég Finanszírozási Mechanizmus, valamint a Nemzeti fejlesztési Ügynökség megbízásából a Váti Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Nonprofit Kft. által lebonyolított "határon átnyúló együttműködések fejlesztése a magyar-ukrán határtérségben" című program keretében valósul meg."

Tudjátok milyen a norvég finanszírozási mechanizmus, nem? :) Ezek után nem értem a meglepődést. A pénzt egyszerűen ellopták.

Periwinkle (aka A 40-es fantomja) · http://cido.blog.hu/ 2010.05.13. 12:22:04

@rkrisz: Szlovákiának pillanatnyilag minden és bármi megéri, amivel nekünk árt, ami minket rosszabb színben tüntet fel, vagy amin akár csak egy icipicit is bosszankodunk.

@Cool Story, Bro: Ezen reggel már kibosszankodtam magam. Tetves egy banda ez a TV2. A Megaszar című prolitápszert pedig zabálja kétpofára aki akarja. Tapsikolnék örömömben, ha valaki felkarolná az öreg juhászt, és beperelné ezt az agyatlan botrányhajhász csürhét.

emzperx 2010.05.13. 12:26:52

Horgors az hol a fenében van?

rkrisz 2010.05.13. 12:57:28

@Periwinkle (aka A 40-es fantomja): OK, ebben van valami, de reménykedem abban, hogy a borstörés miatt, csak nem akarják az "országukat" csődbe vinni!
Lehet elég az is nekik, hogy most izgulunk mi lesz. :)

Jack/rendetteremt/ · http://www.youtube.com/watch?v=SBPvrOdFm00 2010.05.13. 14:38:53

Már a cím elolvasásánál tudtam,hogy ismét jelentkezett néhány ingyenélő pár milliárdért ..
Azért az már nem semmi,hogy ott tartunk,hogy a szomszédos országok segítségével egyszerűen kikerülnek minket,pedig a rövidebb út rajtunk keresztül vezetne.Ezért külön kiutalok a felelősöknek a sok tucat mellé még 1-1 lmpvs-t személyenként.

loláb 2010.05.13. 16:09:47

Húha, a szlovákok felkértek valami céget, hogy készítse el a megvalósíthatósági tanulmányt? Aztamindenit, tönkre fogunk menni, itt a vég.

2010.05.13. 16:41:39

Szegény barom szocik! Azt hitték hogy majd " Iván" könyörögni fog, hogy mifelénk jöjjön a vasut, de nem ez történt. Magyarul, leszarták hogy "rezes"-Veres mit sunnyog az ukránokkal. Mert a marhája nem tudja, hogy "Ivánnal" kell tárgyalni? Az amerikai seggnyalás helyett néha az oroszokkal is kellett volna beszélgetni.Jó, tudom, sok magyar politikusnak mondott léhütönek, fóbiája van. Legyen.Nekünk meg nem lesz majd egy fejlett áruszállitó vonalunk sem. Helyette majd lesz, faszállitás--helyben és sopánkodás, magyarázkodás.

fokabacsi 2010.05.13. 17:32:11

Mégis , mit vártatokettől a libatolvaj offshore-os szerencsétlentől? Libakofának nem volt jó, gondoljátok M:
.E.-nek beválik?

1116001 2010.05.13. 18:00:08

Ez a szélesnyomtávú vasút Szlovákián keresztül még abszolút nem biztos! Eddig csak egy nyilatkozatot írtak alá. Ami még semmire sem garancia. Egyenlőre csak azt keresgélik, hogy egyáltalán megvalósítható-e. Ne feledjük a kárpátokon kéne végig vezetni teljesen új nyomvonalon. (alagutak, viaduktok, stb...) Ez rengeteg pénz és idő. Az sem utolsó szempont, hogy a szlovák lakosság mit szólnának egy új vasúthoz.

NoNight · http://anothernonight.blog.hu/ 2010.05.14. 10:42:11

Azt se feledjük, hogy egy ilyen "szovjet" betörési lehetőségnek politikai felhangjai is lehetnek... senki se feledje, hogy az eltérő nyomtávnak is politikai oka volt az elmúlt évszázadokban...

A szlovák iránynak legfeljebb csak annyi előnye van, hogy Kassáig már megvan a széles vágány (azon szolgálják ki az acélgyárat), de amíg Pozsony-Kassa viszonylatban sem a normál pálya, sem a gyorsforgalmi út nem épül ki rendszeresen, addig fölösleges ilyesmiről álmodozni...

A forgalom egyébként sem Csapnak tart, a problémának pedig egy neve van: Ukrajna. Ettől függetlenül pedig mindegy, hogy magyarokban vagy szlovákokban gondolkozunk. A fő forgalom Moszkván túlról a beloruszokon át érkezik a lengyelekhez, és onnan megy a fő tengelyen Berlinbe meg még tovább...

Az viszont igaz, hogy elég agyhalott elképzelés van erre a térségre. Egyfelől ilyen az, hogy nem itt viszik majd ki az M3-ast ukrán oldalra (majd egyszer... ha-ha-ha...) - meg az is, hogy a minimális személyforgalom kedvéért képesek lennének egy olyan rendszerbe feccölni, amely miatt nem kell órákig parkoltatni a személyvonatokat ahhoz, hogy átszereljék őket a szovjet nyomtávra, csak eltolnák a kerekeiket, mint a Franciaországból Spanyolországba járó vonatok esetében... pedig ezen túl is maradna bőven műszaki és eljárási inkompatibilitás, amitől nem lenne jobb a helyzet, csak kidobtunk egy csomó pénzt egy nem használt rendszerre, ahogy az pl. lengyel-litván viszonylatban is történt...

süti beállítások módosítása