A mongol Biocombinatnak nyújtott 25 millió dollár segélyhitelről szóló hivatalos beszámoló így kezdődik: "Az Európai Unió kapujává válhat a záhonyi vasúti határátkelő a mongol termékek számára - hangsúlyozta Bajnai Gordon"
Sajnos nagy valószínűséggel ez nem fog bekövetkezni, itt is eltoltak valamit.
A záhonyi térség fejlesztését a 2090/2007. (V.23.) Kormányhatározatban határozták meg, ami a záhonyi térség gazdaságfejlesztési programját komplex programnak nyilvánította, és biztosította a program egyes elemeinek kidolgozásához szükséges feltételeket.
Az indoklás szerint:
"Nemzetközi árufuvarozási szakértők szerint 80, sőt akár 150%-os növekedés is várható 2020-ig a vasúti átkelőhelyek áruforgalmának alakulásában hazánkban, valamint a szlovákiai Ágcsernyőn együttvéve. Az összességében 2013. végéig tartó záhonyi komplex gazdaságfejlesztési program célja, hogy a térség a meglévő alapokat felhasználva felfejlődjön ehhez az ambíciózus jövőképhez. Olyan infrastrukturális környezet kialakítására van szükség, amely vonzza és támogatja a logisztikai ipar letelepülését, ezzel hazánk számára is kihasználhatóvá válna az európai szállítási útvonalak kedvező elhelyezkedése."
Ugyanis Záhony a kelet-nyugati irányú vasúti szállítások fontos állomása, mely az európai 5-ös számú Trieszt-Budapest-Kijev-Moszkva-Horgors (Kína) főközle-kedési folyosó legjelentősebb csomópontja, mivel itt találkozik az európai normál és a keleti széles nyomtávolságú vágányhálózat.
A nyomtávkülönbségből adódó 89 mm különbség miatt Záhony árumegállítási joggal rendelkezik. Ez egy kényszer, hiszen az Oroszországból és Kína belső területeiről érkező árukat át kell rakni. De egy óriási lehetőség is, hiszen az Európa Unió határain belülre érkezett félkész termékeket, nyersanyagokat átrakás közben raktározni, tárolni, feldolgozni lehet, s így már garantálható a folyamatos vagy igény szerinti terítés az Unió belső piacaira.
Azonban, ahogy Kálnoki Kis Sándor egykori miniszterelnöki megbízott is kihangsúlyozta 2008-ban, a rendszerváltás utáni gazdasági átalakulás a keleti országrész e különleges övezetének leszakadásához vezetett: 16 millió tonnáról 6 millióra csökkent az áruforgalom, a keleti határ mentén kialakult versenyben Záhony térsége aggasztóan lemaradt – miközben mostanság az Európai Unió keleti határán ázsiai áruk tömkelege vár türelmetlenül a bejutásra.
Hosszú évek lemaradását bepótolandó úgy döntött hát az MSZP-kormány, hogy nekiáll fejleszteni a térséget, elsősorban az infrastruktúrát, és elindították a Záhonyi Zászlóshajó Programot.
Összességében, a program 32,5 milliárd Ft-os beruházással jön létre. 100%-os támogatással (Uniós forrásból 85%, magyar költségvetésből 15%) 28 milliárd Ft, 50%-os támogatással 4,5 milliárd Ft, pályázati rendszerben további 5-8 milliárd Ft értékű fejlesztés valósul meg.
2009. december elején Bajnai Gordon a Nagy Átadási Körút keretében ellátogatott Záhonyba is, és szemmel láthatóan nagyon elégedett volt a látottakkal.
Úgy látszik, senki nem szólt neki, hogy az Európai Uniót Oroszországgal, és így Ázsiával összekötő széles nyomtávú vasútvonal Szlovákián át visz majd ....
Április 6-án Medvegyev orosz elnök nyolc gazdasági, kereskedelmi és tudományos együttműködésről szóló egyezményt és memorandumot írt alá Pozsonyban. Az egyik a Moszkva–Kijev–Pozsony–Bécs-útvonalú vasútvonal kiépítéséről szólt: megbízták a német Roland Berger céget, hogy hat hónapon belül készítse el a projekt befektetési megvalósíthatósági tanulmányát. Vlagyimir Jakunyin, az Orosz Vasutak elnöke bejelentette, hogy mindenképp szeretnék megépíteni a vasúti pályát, amely versenyképes összeköttetést biztosít Oroszország és az EU, illetve Európa és Ázsia között.
Természetesen ezt nem most találták ki, már 2007-2008-ban is többször ülésezett az orosz-ukrán-osztrák-szlovák munkacsoport, és készíttettek már piackutatásokat, tanulmányokat is, amik mind-mind az építkezés mellett szólnak. Szlovákia lesz Oroszország európai bázisa, a keleti áruk elosztója, így vélhetőleg neki lesz a legnagyobb haszna. De Ausztria sem panaszkodhat, a tervek szerint Bécs közelében lesz a logisztikai központ, ami szintén bevételt, munkahelyeket jelent. Tehát mindenki jól jár.
Kivéve minket. Miért nem tudtunk ebbe becsatlakozni? Mi lesz most Záhonnyal? 20 év múlva megint felújítjuk?