Hát kérem, ezt a Gyurcsány-Kóka duó sem csinálhatta volna jobban.
2010. május 2.: "Egyes vonalakon már idén, sőt, elképzelhető, hogy néhány szakaszon már nyáron újraindulhat a vasúti közlekedés abból a 29 vonalból, amelyet a Bajnai-kormány zárt be 2009-ben."
2010. június 22.: "A vasútnyitás nem vállalati ügy, hanem társadalompolitikai kötelezettség - mondta Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkár hétfőn az MTI-nek annak kapcsán, hogy július 4-én öt vasúti szárnyvonalon visszaállítják a személyszállítást. (...) Fónagy János elmondta, hogy nem végeztek utasszámlálást, hiszen az nem mutatószám, hogy egy lepusztult, megbízhatatlan menetrend mellett mekkora a forgalom. A közszolgáltató vasutat azért kell helyreállítani vidéken, hogy évek múlva lényegesen többen vegyék igénybe. Cél, hogy az emberek minél nagyobb számban vegyék igénybe a közösségi közlekedést, ezen belül is a kötöttpályást, mert környezetkímélőbb és energiatakarékosabb a közúti közlekedésnél."
Tegnap, június 30-án végre elkészült az újranyitandó vonalak menetrendje. Egyik sem lett olyan utasbarát, mint a VEKE javaslata, de ez nem meglepetés. Az Indóház jól értesült korábban: napi két-három pár vonat fog közlekedni a vasárnap újrainduló mellékvonalakon.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleménye:
"A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium azonnali intézkedésekkel kívánta kifejezni a vasúti mellékvonalak mielőbbi újranyitása melletti elkötelezettségét. A vonatok a helyi igények felméréséig átmeneti menetrend szerint közlekednek. Az utasok kezdetben napi 4-6 járatra számíthatnak az öt mellékvonalon. A bevezető indulási és érkezési idők a munkába járáshoz és a csatlakozási lehetőségekhez igazodnak.
A menetrendek a minisztérium (www.nfm.gov.hu) és a MÁV-START honlapján megtekinthetők. A vasúttársaság megkezdte az állomásokon a hirdetmények kihelyezését is.
A szaktárca a későbbiekben a helyi igényeknek megfelelő menetrendeket alakít ki. Ennek érdekében széles körű és alapos egyeztetésekbe kezd az érintett önkormányzatokkal. A megbeszélések tárgya lesz a vasútvonalakkal párhuzamos, részben azok kiváltására elindított buszjáratok további sorsa, menetrendje is.
E vélemények ismeretében vonalankénti módosítás akár már augusztus végével elképzelhető. Legkésőbb a decemberi menetrendváltás után a végleges járatszámban és gyakorisággal közlekednek majd a vonatok az újrainduló szakaszokon. A menetrendi egyeztetéseken figyelembe veszik a társadalmi, szakmai szervezetek javaslatait is.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az elkövetkező hónapokban a szünetelő vasútvonalak újranyitásához további hasonló lépéseket tervez. A közeljövőben a tárca a korábbi évek közlekedéspolitikáját számos ponton felülbíráló döntésekre készül. A kormány a hatékonysági szempontokon túl tekintettel lesz a társadalmi igényekre is. A vasutat a vidék lakosságmegtartó képességét erősítő eszközként, a gazdasági felzárkózás alapfeltételeként kezeli.
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
Kommunikációs Főosztály"
Nézzük három vonal menetrendjét az ötből, szigorúan szem előtt tartva a munkába járás programpontot:
1) Pápa-Csorna: napi 3 vonat oda-vissza, az első Csornáról 9:05-kor indul
Milyen munkahelyre lehet bejárni vele?
2) Karcag-Tiszafüred: napi 3 vonat oda-vissza, az első Tiszafüredről 7:05-kor indul, és 8:11-re ér Karcagra
Milyen munkahelyre lehet bejárni vele?
3) Székesfehérvár-Komárom:napi 2 vonat oda-vissza, az első Komáromból 8:30-kor indul augusztus 30-ig, utána 14:25-kor
Milyen munkahelyre lehet bejárni vele?
Klasszikus esete az adtunk is meg nem is példamesének, meg a józan paraszti ész hiányának. Vajon a menetrendkészítő tisztában van vele, hogy létezik egy olyan misztikus fogalom, hogy kötött munkaidő? Tudja, hogy ez nagyon kevés helyen kezdődik délelőtt 10-kor illetve délután 4-kor? Érdekli egyáltalán?
"Felelőtlenség lenne most azt számon kérni, hogy miért nem lesz sűrű vonatközlekedés azokon a tavaly decemberben leállított mellékvonalakon, amelyek vasárnaptól újra megnyílnak. Amit a Fidesz és a kormány ígért, azt most betartja, s ahol műszakilag erre lehetőség van, ott megnyitják a vonalakat a vasúti személyszállítás előtt" – mondta a Magyar Hírlapnak Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára.Fónagy János hangsúlyozta: egyelőre alapváltozattal nyitják újra a vonalakat, mert indokolatlan lenne most ennél bővebb menetrendet kialakítani. A megnyitás után tárgyalnak a térség polgármestereivel az esetleges bővítésről. Az államtitkár elmondta: az igényekhez mérten – így például a szeptemberi iskolakezdéskor – sűríthetik a járatokat. Közölte: ezzel a döntéssel többek között azt kívánták jelezni, hogy szükség van a vasúti közlekedésre és a magyar nemzeti vasútra.
A vonalak megnyitása elsősorban társadalompolitikai szemléletváltás, nem vasútforgalmi és nem is financiális kérdés. Hozzátette ugyanakkor, a döntés-előkészítéskor külön figyelmet fordítottak arra, hogy vonalmegnyitás címén az üzemeltető ne hivatkozhasson indokolatlanul magas kiadásokra. A vasút ügye akkor szolgál jó célokat, ha a realitáson alapul."
Ígéret betartva, a hogyan nem érdekes. De ha Fónagyéknak ez az ideiglenes menetrendnek nevezett borzalom a realitás, akkor komoly bajok vannak....Ugyanis nem az az elsődleges probléma, hogy kevés vonat megy: ha ennyire van utas és pénz, ez a helyes döntés (egy gyönyörű, mesebeli országban, ahol nincsenek finanszírozási problémák, lehetne kísérletezni sűrű járatokkal, hátha sikerülne a Zembereket autótól, busztól elcsábítani....nálunk erre esély sincs). A nagy-nagy gondot az ésszerűtlenség jelenti.
Komolyan mondom, mintha direkt szívatnák magukat.
"Újraindítjuk a vonalakat" --- hülye menetrend, kevés utas --- "Köcsög Fidesz"
Megy majd a köpködés, hogy lám, megnyitották, elfolyt rá egy csomó pénz tök feleslegesen, nincs ott utas, jól mondta a snájdig Feri és Jani annak idején.
Ezt akarják, vagy csak nem gondolkodnak? INKÁBB NE CSINÁLTAK VOLNA SEMMIT, mint ezt a vacakot.
Nem lehet valaki annyira cinikus, hogy ezt normális dolognak tartsa.
Vajon örülnek most az ottani lakosok? Mennyire lesz őszinte a mosolyuk az újranyitás előtt egy nappal tartott ünnepségen (ami a friss menetrend fényében enyhén szólva is ironikus) ?