Még egyszer köszönjük, hogy nem épült meg Budapesten a Miki-féle pontonhíd! Csak elképzelni lehet, mitől menekültünk meg.
A 86-os főút Magyarország nyugati részén húzódó észak-déli irányú, óriási teherforgalmat bonyolító, siralmas állapotban lévő, sok lakott területet érintő európai út.
2009. november 24-én hirdetett nyertest a 86. sz. főút 0+000 – 37+774 km sz. szakaszhatárai között 11,5 tonnás burkolat-megerősítés, valamint hídfelújítás, -korszerűsítés kivitelezési munkáinak elvégzésére. A tenderre 8 pályázat érkezett, melyek közül hat volt érvényes. A beruházás a 86. COLAS Konzorcium kivitelezésében fog megvalósulni. A konzorcium vezető tagja a Colas Út Zrt., tagja a Colas Alterra Zrt. A szerződéses összeg: 3 457 922 456,- Ft + Áfa. (Volt egy kis keverés 4 forint elírása miatt, de végül szerencsésen megoldódott.)
Az akkori tájékoztató szerint a beruházás tartalma 11,5 tonnás tengelyterhelésre útburkolat megerősítés kivitelezése a 86. sz. főút Zala megyei szakaszán, 0+000 – 37+774 km. szakaszhatár között a burkolat szélesítésével, csomópontok korszerűsítésével, kiépítésével, valamint hídfelújítási, -korszerűsítési munkák elvégzésével. A fejlesztés folyamán 1 db csomópont átépül, míg 3 db új kerül kialakításra. Az útszakaszon hét híd megújul és egy új autóbusz-fordulót is építenek. Külterületen a pályaszerkezet 12 méteres koronaszélességet kap, az aszfaltszélesség pedig 7 és fél méteres lesz. Belterületen a szélesítés nem végezhető el a közművek, illetve a házak közelsége miatt, ezért itt forgalomlassító szigeteket és gyalogátkelőhelyeket építenek ki.
Áprilisban a Colas Út Zrt. nekilátott a munkának, de két hídnál rögtön problémákba ütköztek.
Júliusi hír a Zalai Hírlapban:
"Az ütemezésnek megfelelően ez év őszén kellene megkezdeni Zalabaksa belterületén a Cupi- és a Kerka-patakon átívelő hidak felújítását, amely munka forgalom alatt nem végezhető. Az eredeti elképzelés arról szólt, hogy a munkálatok idejére az átmenő forgalmat a 75-ös útra terelik, ám időközben a szándék megváltozott. Jelenleg az a terv tűnik a legvalószínűbbnek, hogy Zalabaksa belterületén, a 86-os út mellett építenek ki két ideiglenes terelőutat, illetve hidat.Az elterelés ötletét a tudomásunkra jutott információk szerint költségtakarékosság miatt vetették el. A tranzitforgalom 75-ös útra való irányításával a fuvarozó cégek nem értettek egyet - véleményük szerint ez komoly kerülőt , ezáltal pluszköltséget és időveszteséget jelentett volna -, a forgalom Csesztregre történő irányítását pedig a helyi önkormányzat nem fogadta el. A település polgármestere, Czupi Sándorné ezt meg is erősítette lapunk kérdésére. Ezek után nem maradt más megoldás, mint az ideiglenes hidak kiépítése - kaptuk az információt nem hivatalos forrásból.
- Hosszú ideig mi is úgy tudtuk, hogy a két híd felújításának idejére elterelik a forgalmat, néhány hete azonban azt a tájékoztatást kaptuk, hogy anyagi okok miatt a pontonhidas megoldás marad - mondta lapunknak Joós István alpolgármester, aki az önkormányzatot képviselte az egyeztetésen. - Úgy gondolom, nekünk sok beleszólásunk ebbe nincs, sodródunk az árral, ennek ellenére valamikor a jövő héten tartunk egy testületi ülést, ahol kialakítjuk az álláspontunkat a kérdéssel kapcsolatban. Egy biztos, a hidak felújítása már nem halogatható tovább, ugyanis nagyon rossz állapotban vannak."
Ilyen is csak nálunk fordulhat elő, hogy a fuvarozó cégek mondják meg, hogy melyik úton hajlandók közlekedni, amíg az állam és az unió pénzéből megújul a kedvencük. Farok csóválja a kutyát? Vagy ez nem is így volt, csak valakinek beugrott, hogy az ideiglenes híd drágább, mint az ingyenes elterelés, és a sok forintnak több a bizonyos százaléka, mint a nullának?
Lehetséges, mert az egyik póthíd már elkészült.
Nagyon trükkös, optikai csalódásos verzió: ránézésre kettő, gyakorlatilag csak egysávos.
"- A munkaterület átadása előtt azt ígérte a kivitelező, optimális megoldást keres a híd kiváltására. Először szó volt a forgalom átirányításáról, ám mikor ezt elvetették, az ideiglenes híd felépítése mellett döntöttek. Mi azt kértük, olyan létesítmény épüljön, ami képes elvezetni a kétirányú kamionforgalmat, mert ellenkező esetben torlódások alakulnak ki. Ez egyrészt balesetveszélyes, a híd közelében található például az óvoda, az iskola, az idősotthon, másrészt a sorokban várakozó nehézgépjárművek füstje egészségtelen - jelezte Pácsonyi Imre polgármester.
Hozzátette: a múlt heti műszaki átadáson nyilvánvalóvá vált a szakhatóságok számára is, amit már az építés idején látni lehetett: két kamion nem fér el az ideiglenes hídon. Megoldásként maradt a lámpás forgalomirányítás, ez azonban a polgármester elmondása szerint olykor 200-300 méteres torlódásokat okoz a híd két oldalán.
A tervek szerint novemberre készül el a híd, addig marad használatban az ideiglenes átkelő. A polgármester a probléma nagyságát érzékeltetve elmondta: automata forgalomszámlálást végeznek, s eszerint napi 1600-2000 kamion halad át Zalabaksán."
(forrás: zalaihirlap.hu, fotók: Pezetta Umberto)