A Gyurcsány-kormány a 2006-os választások után egyből "piacra dobta" a Malévot, melyet 2007 februárjában a sokadik próbálkozás után sikerült is eladni. A vevő, az AirBridge Zrt. 51 százalékban egy magyar magánszemély, 49 százalékban pedig az orosz állami Vnyesekonombank (VEB) tulajdonában van.
(Kormányhatározatban rögzítették, hogy "a Magyar Köztársaság - a mindenkori jogi rendelkezések által lehetővé tett mértékben - biztosítsa a Malév számára a nemzeti légitársasági státuszt és az ehhez kapcsolódó jogokat." A nemzeti légitársaság státusza ebben az esetben azt jelenti, hogy a Malévet 50 százalék plusz 1 szavazat erejéig magyarországi bejegyzésű társaságnak kell birtokolnia.)
Az orosz kaland nem volt sikeres, mert 2010 tavaszán a Bajnai-kormány visszavásárolta a Malévot, az állam 25,4 milliárd forint tőkeemeléssel 95 százaléknyi részvény birtokosa lett, míg a fennmaradó hányad az orosz állami Vnyesekonombank kisebbségi tulajdonában lévő AirBridge Zrt.-é maradt. Ebből 20,7 milliárd forint készpénz volt, a többi pedig adósság tőkévé alakítása.
A tavaszi visszavásárlás óta ennyibe került nekünk a Malév:
- 2,16 milliárd forint tulajdonosi kölcsön
- tőkeemelés 15 milliárd forint
- a tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. hitele 5,7 milliárd forint
- a Malév tőkeemelésére 13,75 milliárd forintot irányoz elő a 2011. évi költségvetési törvényjavaslat
A Malévhoz miniszteri biztost neveztek ki még a nyáron, aki december 3-án azt nyiltakozta, hogy "a jelenleg 112 millió eurós adóssággal rendelkező Malév két-három év alatt nullás eredményt érhet el, s ha már így működik, akkor megéri az államnak megtartania, hiszen akkor 50-60 milliárd forint bevételhez juthat."
Egy állami megrendelésre készült elemzés viszont más megállapításra jutott. Ezek szerint az optimista üzleti terv optimista, nem lesz 2012-re nullszaldós a Malév. Csökken a bevétel, csökken az utasszám ... 2010-re 90 milliárdos bevételt várnak, de a bevétel évről-évre csökken.
Szóval felmerül az emberben a kérdés, hogy miért van szükség nemzeti légitársaságra, ami csak viszi a milliárdokat?
Van elég légitársaság, ami elvisz a kívánt városba ...
A Malév viszont nem csődölhet be, kerüljön akármennyibe is az államnak. Az okot amúgy már szeptemberben megszellőztette a Figyelő, amely azonban semmilyen visszhangot nem kapott.
A Gyurcsány-kormány még 2005-ben eladta 464 milliárd forintért a Ferihegyet üzemeltető Budapest Airport Zrt.-t. (Azóta is érdekel, hogy hova tűnt ez a pénz.) A privatizációs szerződésben azonban érdekes dolgok vannak ...
"A Malév – a hangoztatott egyéb érvek mellett – leginkább azért nem dönthető be, mert a Budapest Airport (BA) Zrt. 75 százalék mínusz egy szavazatának privatizációs szerződése ebben az esetben nagy terhet róna az államra. Az MSZP–SZDSZ kormányzat alatt a Kincstári Vagyoni Igazgatóság a 2005-ös reptéri privatizáció kapcsán több, egymásra épülő szerződést is kötött. Ezek ismerői szerint az államnak akkor kellene fizetnie, ha a BA „külső körülmények miatt” a felszámolás sorsára jutna. A 464,5 milliárd forintos vételár és az eddigi ferihegyi fejlesztések összege mellett többéves ügyleti kamatot is figyelembe kellene venni a kompenzációnál, tehát a végső összeg legalább 500 milliárd forint, de könnyen elérheti a 600 milliárdot is.
Egyes vélemények szerint a Malév forgalmának kiesése nem feltétlenül idézné elő a repülőtér fizetésképtelenségét, ugyanakkor a BA árbevételének közel 45 százaléka a Malév forgalmához köthető, a két tényező közötti kapcsolat szorossága tehát elgondolkodtató. Az ilyen „viszontgaranciával” kötött szerződéseket az uniós szabályok szerint meg lehetne támadni, tehát ezért sem biztos, hogy az államnak fizetnie kellene. Viszont ha így van, felmerül a kérdés, hogy a magyar állam miért kötött jogszerűtlen szerződést, illetve miért nem bontja azt fel immár öt esztendeje.
A BA-ban főtulajdonos Hochtief-csoport képviselői állítólag már korábban tisztázták, és a félreértések elkerülése végett a kormány felé egyértelműen és nyomatékosan jelezték, hogy a megállapodás burkolt részleteit hogyan kell „magyarra fordítani”.
Álláspontjukat jogilag is védhetőnek gondolják: ha a Malév bedől, szerintük jár nekik a pénz.
Vagyis ha a Malév csődbe menne, akkor a Budapest Airport is becsődölne, és az államnak vissza kellene fizetnie a vételárat, valamint ennek kamatait ... (Apropó, van olyan privatizáció, melyet szocialista kormány kötött, és utána nem szopunk, mint a torkosborz?)
Mi csak tisztelettel és udvariasan azt kérdeznénk Fellegi miniszter úrtól, hogy valóban tartalmaz ilyen kitételt a privatizációs szerződés? És ha igen, akkor ez így Önök szerint ez így rendben van?