Egy éve dübörög a Nemzeti Együttműködés Kétharmada és az Elszámoltatási Kormánybiztos, de még most sem tudjuk, hogy az "elmúltnyolcév" (@copyright by Szijjártó) legnagyobb biznisze, az autópálya építések körül mi volt a helyzet. Ha szimaton nem csal, valószínűleg sosem fogjuk megtudni, pedig ha én tökös kormánybiztos lennék, aki a hét 168 órájában az elszámoltatás lázában ég, minden bizonnyal a Csillag-Kóka-Strabag-Szekfű vonallal kezdeném, már eleve a sok gyanús ügy, és az 1000 milliárdos összeg miatt. Persze, ha Dávid Ibolyának volt igaza, akkor a Fidesz bolond lenne elővenni ezeket az ügyeket ... és látjuk, mennyire nyomoz a Fidesz az autópályapénzek után.
Még mindig nem tudjuk, hogy valóban kaptak vissza pénzt az autópálya építésekből a pártok?
Még mindig nem tudjuk, hogy ki döntött arról, hogy a Kőröshegyi völgyhidat meg kell építeni?
Várjuk, hogy kiderüljön, hogy mi az igazság az M6-os autópálya 40 milliárdba került 8 km-es szakaszával, azzal a csodálatos négy alagúttal?
(Mellékesen: Múlt hétvégén voltunk Szekszárdon, az M6-oson mentünk. Szürreális egy élmény volt, előttünk nem ment autó, mögöttünk nem volt autó, szembe alig jöttek, az autópálya parkolóban csak mi álltunk, olyan csend volt, hogy hallhattuk a madárcsicsergést. A Walking Dead 2. évadját le lehetne forgatni az autópálya lezárása nélkül. Bár ez másnak is feltűnt már. A hivatalos forgalomszámlálási adatok szerint az M6-os forgalma csak ötöde a többi autópálya forgalmának (11 ezer jármű/nap vs. 53 ezer jármű / nap). Jó biznisznek tűnik.)
Mivel sok műtárggyal felszerelt autópályákat nem nagyon terveznek építeni, így új bizniszt kellett keresni, és úgy néz ki, sikerrel meg is találták: vasútfelújítás.
Az nem hír, hogy a Magyar Vasút ezer sebből vérzik, ezek közül az egyik fő probléma a meglévő vasúti pálya állapota. (Pécs-Budapest 226 km, IC, 3 óra menetidő. Nyíregyháza-Budapest 270 km, IC, 3 óra menetidő.) Jelenleg a 160 km/órás sebesség is távoli álom, így a kormány EU-s pénzek felhasználásával több vasúti szakaszt is fel kíván újítani, többek között a Budapest-Székesfehérvár és a Szajol-Püspökladány szakaszt. Mind a két esetben ki van már írva a közbeszerzés, ám márciusban előbb a Budapest-Székesfehérvár vonalra szánt 119,2 milliárd forintos keretet toldották meg 15,6 milliárddal, majd a múlt héten a Szajol-Püspökladány vonal felújítására előirányzott 137,4 milliárdot növelték meg 24,4 milliárd forinttal. Mindkét projekt a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) része, 85% EU-s pénzből.
És ki növelte meg és hogyan?
A beérkezett ajánlatok magasabb összeget tartalmaztak a kiírásban szereplőnél, és hogy ne legyen érvénytelen a közbeszerzés, Orbán egyszerűen hozzácsapott 15 és 24 milliárd forintot az árhoz.
Budapest-Székesfehérvár: 67 km, 134,8 milliárd forint, 2,01 milliárd ft / km.
Szajol-Püspökladány: 67 km, 161,8 milliárd forint, 2,41milliárd ft / km.
A Tárnok-Székesfehérvár szakaszt a SZCKM-2008 Konzorcium újítja fel, tagjai a Szentesi Vasútépítő Kft., Swietelsky Vasúttechnika Kft., a Közgép Zrt. és a Kelet Út Kft. (A Szentesi Vasútépítő Kft. a Strabag tulajdonában áll.)
Infó:
"Kőkemény” kartellben való részvétel miatt 7 milliárd 178 millió forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal 2010 nyarán. A jogsértő vállalkozások a feltárt bizonyítékok szerint 2004. november 29-i találkozójukon általános piacfelosztó megállapodást fogadtak el. A megbírságolt cégek: a Colas-csoporthoz tartozó Colas Zrt. 1,5 milliárd Ft, a Swietelsky- csoporthoz tartozó MÁVÉPCELL Kft. 2,1 milliárd Ft, a MÁV MTM Rt. f.a. 178 millió Ft, a STRABAG-csoporthoz tartozó Szentesi Vasútépítő Kft. 3,4 milliárd Ft versenyfelügyeleti bírságot köteles megfizetni."
A MÁVÉPCELL Kft. = Swietelsky Vasúttechnika Kft. ...
A fenti kormányhatározat megjelenése után két nappal ki is hirdették a Szajol-Püspökladány szakasz felújításának nyerteseit.
1. Szajol-Kisújszállás: nyertes a SZ-K-2011 Konzorcium (Közgép és Swietelsky Vasúttechnika).
2. Kisújszállás-Püspökladány: nyertes a K-P-2011 Konzorcium (Közgép, Swietelsky Vasúttechnika, Szentesi Vasútépítő).
Először a Szajolt Kisújszállással összekötő vonalszakaszon korszerűsítik a vasúti pályát, míg az építkezés második szakaszában Kisújszállástól Püspökladányig vezető síneket cserélik le a teljes alépítménnyel együtt. A harmadik ütemben a felújított pályaszakasz kapja meg az új biztosítóberendezéseit, és megújul a teljes felsővezeték rendszer.
Most jönnek az érdekességek: A NOL szerint mind a két közbeszerzésen a Közgép vezette konzorcium csak a 3. helyet szerezte meg, de a Közgépes konzorciumok kivételével minden pályázó ajánlatát érvénytelennek minősítették, összeállítóikat pedig kizárták a versenyből. Ráadásul a Közgép mind a két esetben az előzetes kiszámított mérnökárnál nagyobb összeggel nyert.
Ugye-ugye ... ha nincs Orbán Viktor mentőöve. De vajon hogyan fogják ezt a lépést megmagyarázni az EU-nak?
Az első kérdés mindjárt fel is merül az egyszeri, adófizető dolgozó állampolgár fejében: ki tudja értelmesen elmagyarázni és megindokolni, hogy 67 km vasútvonal FELÚJÍTÁSA hogyan kerülhet többe, mint 67 km ÚJ autópálya megépítése?
A Közgépről az Origo írt egy szép nagy cikket "Közgép és a Fidesz kapcsolata" címmel, ebből idéznék:
"2004-ben még alig 1,8 milliárd forint volt a nettó bevétele, ami a következő évben már 7,5 milliárdra ugrott, 2008-ban megközelítette a 20 milliárdot, tavaly pedig alulról súrolta a 40 milliárdot. (...)
Az utolsó ismert tulajdonos a Left & Left Hungary befektetési részvénytársaság, ugyanakkor ennek a vállalkozásnak a háttere is homályos. Többségi tulajdonosa ugyanis egy szinte azonos néven (Left & Left International Inc.) az amerikai Delaware államban bejegyzett cég. Az ottani, offshore-cégekre jellemző jogi szabályok miatt gyakorlatilag lehetetlen megtudni, hogy ki a társaság tulajdonosa. Feltehetően időközben a Left & Left Hungary is kiszállt a Közgépből, a 2007-es üzleti beszámolójához leadott vagyonleltárban ugyanis már nem szerepel az, hogy lenne részesedése a Közgépben.
A nyilvánosan hozzáférhető adatbázisokból tehát nem derül ki, hogy kik a jórészt állami megbízásokból évi több tízmilliárdos forgalmat lebonyolító Közgép tulajdonosai. Vannak azonban arra utaló jelek, hogy az utóbbi években is szoros kapcsolata lehetett a vállalattal Nyerges Zsolt."
Nyerges vásárolta meg 2010 áprilisában Fellegi Tamás fejlesztési miniszter részesedését az Infocenter nevű médiacégben. Róla a Figyelő írt egy szép hosszú cikket.
"Vannak, akik azt javasolják, hogy az új magyar alkotmány közbeszerzésben való részvételt, illetve, állami támogatást csak olyan gazdasági társaság számára tegyen lehetővé, amelynek tulajdonosi szerkezete átlátható. Ön mit gondol? - Nemzeti Konzultáció, 2011. február."
A Közgéppel pedig akkor találkoztunk először, amikor a Strabaggal és a Hídépítővel együtt megnyerték a Margit híd felújítását 30 milliárd forintért.
Pár pikáns adat:
A Közgép felügyelőbizottság elnöke, Petykó Zoltán az uniós pályázatokat felügyelő Nemzeti Fejlesztési Ügynökség vezetője lett. Schváb Zoltán, a Közgép építési igazgatója a Fellegi Tamás által irányított Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára lett.
Nem Fidesz-közeli:
Végül pedig kettő adat, hogy mennyit lehet leakasztani a vasútfelújításból:
1. A vörösiszap-katasztrófa súlyosan megrongálta a Székesfehérvár–Szombathely vasúti fővonal Devecser és Kolontár között fekvő szakaszának 876-os és 891-es szelvények közötti részét. 1500 méter vasúti pálya rongálódott meg, és kb. 2 km szakaszt kellett újjáépíteni. Ezt a MÁV megtette, mindössze 14 nap (!) alatt, részletek itt.
A MÁV beperelte a MAL Zrt.-t, és ebből az derült ki, hogy a MÁVGÉP Kft. 272 millió forint plusz áfa díjért építette újjá a 2 km vasúti pályát.
1 km így 136 millió forint + áfára jön ki ... hát nem érdekes?
2. Horvátországban is újítanak fel vasútvonalat, mégpedig a Križevci - Koprivnica szakaszt. Érdekesség, hogy ott is a Switelsky nyert, de a 28,5 km-es vonalat 188 millió kunából építik újjá. 1 kuna 36 forint. Ezek szerint a 28,5 km 6,7 milliárd forint, 1 km így 237 millió forintra jön ki ....
Jelenleg ezen a szakaszon csak 60 km/ órával mehetnek a vonatok, az átépítés után 140 km/ órával közlekedhetnek a vonatok, kivéve a hegyi szakaszokon, ahol 100 km/ óra lesz a megengedett sebesség. No igen, ott még hegyek is vannak, ami nem mondható el a Szajol-Püspökladány térségéről.
Vajon ki újít fel korrekt áron vasútvonalat: a MÁV saját magának, a horvátok, vagy a Közgép vezette csapat?
Az utolsó 100 komment: