Skip to content


       Szűrés lista

Jól sejtettük, tényleg siralmas a MÁV helyzete

2010. novemberében OGY határozat hozott létre egy vizsgálóbizottságot a "Magyar Államvasutak Zrt . jelenlegi gazdasági helyzetéhez vezető, 2002-2010 közötti — kiemelten a MÁV Zrt. szerkezetátalakítására és a leánytársaságok privatizációjára vonatkozó — döntések vizsgálatára ". A bizottság elnöke Manninger Jenő (Fidesz), alelnöke Jávor Benedek (LMP), tagjai dr. Dancsó József (Fidesz), akit akadályoztatása okán dr . Gruber Attila (Fidesz) váltott fel a Bizottságban, Spaller Endre (KDNP), Göndör István (MSZP) és Korondi Miklós (Jobbik).

Feladatuk az alábbi kérdések megválaszolása volt:


"1. Hogyan alakult a MÁV-csoport gazdálkodása 2002-2010 között? (Gazdálkodás, létszám, forgalom, adósságállomány, költségvetési kapcsolatok)

2. A MÁV Zrt. tevékenységeit leánytársaságokba kiszervező döntések előkészítése és tartalma. A döntésekben milyen szerepet játszott az a tény, hogy az állami tulajdonú társasági vagyonelemek és tevékenységek kiszervezésével kikerülhető az országgyűlési kontroll?

3. Hogy hat ki a MÁV Zrt . szerkezetátalakítása az állami vagyonra?

4. Milyen döntések előzték meg a MÁV-nál a leánytársaságok privatizációját, a leánytársaságoknál miért a gazdasági társaságokról szóló 2006. évi IV. törvény, és miért nem az állam tulajdonában lévő vállalkozói vagyon értékesítéséről szóló 1995. évi XXXIX. törvény (a továbbiakban: Priv. tv.) - 2008. január 1-jétől az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI . törvény- rendelkezéseit alkalmazták?

5. Megtörtént-e, és ha igen, hogyan, a leánytársaságok privatizációt megelőző vagyonértékelése, vagyonbecslése?

6. Készült-e hatástanulmány, elemzés, vizsgálat, és ha igen, milyen tartalommal arra vonatkozóan, hogy milyen hatással lesz a tartósan veszteséges állami társaságra a vagyonelemek kiszervezése, majd privatizációja?

7. Mi történt a privatizált leánytársaságokért kapott ellenértékkel?

8. Milyen hatása volt a MÁV Zrt. eredményére, a tartósan veszteséges gazdálkodásra a szerkezetátalakítás és a későbbi privatizáció?

9. A MÁV Zrt. szerkezetátalakítását követően kialakult szervezeti és működési rendszere biztosította-e a korábban kiszervezett feladatok ellátását?

10. Származott-e mérhető gazdasági előnye a MÁV Zrt.-nek a kiszervezésből?

11. Milyen a MÁV vagyonelemeinek a privatizációt követően kialakult tulajdonosi szerkezete és hogyan épül fel a jelenlegi tulajdonosi kör?

12. Minősülhet-e a kiszervezés a Priv. tv. megkerülésének, az állami vagyon törvénytelen értékesítésének?"

 

Az elkészült jelentést múlt kedden egyhangúlag szavazták meg, ám Göndör ekkor valami miatt nem jelent meg.

A Zelmútnyócévhez méltón a jelentés elég hosszú, konkrétan 75 oldal, ebből kb. 70 ténylegesen. Érdeklődők itt megtalálják teljes egészében, de a leglényegesebbnek tűnő részeket kigyűjtöttem a gazdálkodással kapcsolatos válaszból (6-41.oldal).

A BKV-ról láttunk már hasonló adatokat, most következzen a másik nagy állami közlekedési társaság. Figyelem, sokkoló táblázatok hétfő reggel! (mert ez is olyan, hogy sejtettük ugyan, na de leírva látni mégiscsak nagyon durva)

 

 

 

MÁV csoport 2002-2010 . évi költségvetési támogatásainak összefoglalója:

Címkék: politika gazdaság máv

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr672942335

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A MÁV számokban 2011.06.01. 04:19:20

Mint azt egyik olvasónk jelezte is, a Vastagbőr blog kijött egy poszttal, Jól sejtettük, tényleg siralmas a MÁV helyzete címmel. Én mondjuk napi olvasója vagyok a Vastagbőrnek már évek óta, de aki nem olvas politikát, annak is érdemes megnéznie ...

Trackback: Aki nem alkotmányoz ne is egyék 2011.05.30. 20:49:31

A hír:Mivel a szocialisták és az LMP képviselők nem vettek részt az alkotmányozásban, erre az időszakra nem jár nekik fizetés, így határozott Kövér László, az országgyűlés elnöke. A Nol.hu tájékoztatása szerint a házelnök az "igazolatlan hiányzáso...

Trackback: Legyen ingyenes a vonat! 2011.05.30. 14:23:38

p { margin-bottom: 0.21cm; }a:link { }Nagy vihart kavart az a hír, hogy várhatóan nem veszik el a nyugdíjasoktól az utazási kedvezményeket, azaz továbbra is ingyen utazhatnak az idősek. Az, hogy ez most jó döntés vagy rossz, azt mindenki ítélje meg sa...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

abrakadabra40 2011.05.30. 09:34:58

Szeretném leszögezni, nem vagyok vasút szakértő. Viszont azt tudom, hogy sokkal többen vennék igénybe a MÁV szolgáltatásait, ha a szerelvények és az állomások tiszták lennének.
Ezt pedig viszonylag kis összegből meg lehetne oldani.

Más. Elég gyakran járok Angliába. Ott a legutolsó pár ezres kisváros állomásán is beléptetőrendszer van. Nem is létezik bliccelés.

+miden be van kamaerázva. Azaz nem is mernek rongálni az emberek.

Amúgy örömteli, hogy állítólag az osztrákok elgondolkoztak a MÁV Cargo részeleges, vagy teljes visszadásáról.

Secnir 2011.05.30. 09:51:00

asszem több helyen elmondtam már:
a BKV-MÁV duóból a *khm* vízfejeket szépen elküldeni. Irodisták stb. létszámát megtizedelni.
a BKV-nál pl. ha jól emlékszem 12500 főből csak 9000 a "fizikai" állományú dolgozó, értsd sofőr, szerelők. Ugyanez egy privát buszos cégnél (ismerősök): 1 fő vezető (a főnök), 15 sofőr, 5 szerelő.
Akkor a BKV-nál hány 'felesleges' személy dolgozik?
és a MÁV-nál? Fizikai dolgozók: 27434, szellemi: 13020.
ergo az irodista/szellemi dolgozók aránya BKV-nál: 0.3, MÁV-nál 0.4, azaz kb 3 sofőr/rakodó/gépész tart el egy irodistát.
kurva jó arány, mondhatom.

Secnir 2011.05.30. 09:53:26

@Secnir:
elszámoltam magam.
BKV: 7 ember tart el kettőt, MÁV 2 tart el egyet.

lomposfarkas 2011.05.30. 09:59:16

Van itt a kedvezmények kedvelőinek is csemege:
2010: 137 millió utas, ebből fizető: 104 millió utas.

Viktus 2011.05.30. 10:06:11

MÁV szakszervezetis akarok lenni :P

Viktus 2011.05.30. 10:08:42

@abrakadabra40:

Olyan csak a mesében létezik max. visszavásárolhatnánk gondolom azt is ilyen 500 ezer euro-s buktával ... Gaskó meg nem hinném jelentkezne a különbözetet becsengetni.

Marcellusca 2011.05.30. 10:11:23

A táblázatokat nem nagyon bogarásztam át, viszont a szöveges értékelés nem hozott meglepetést.

Csak rá kell nézni a vonatokra, állomásokra: 25 éve is ugyanezekkel a mozdonyokkal, kocsikkal utazhattam/-tunk. Semmi változás.
Csökken az utaslétszám. Vajh, miért? Mert öregek, koszosak a kocsik, lassan nincs olyan vonat, amelyik nem késik, általában nem a legjobb helyen van az állomás (lásd: hivatkozás a Volán megállókra!).

Viszont a legfelháborítóbb, hogy MILLIÁRDOKat szórnak ki a szakszervezeti vezetőknek!!!
Ja, és minek annyi személykocsi? Vonattal bárhova, INGYEN(!!!) eljuthatnak a MÁV-vezetők!

Öntjük a milliárdokat a feneketlen vödörbe!

refakcia 2011.05.30. 10:11:39

@Secnir: Azért ez szerintem ennyire nem egyszerű, az apám pl. pályafenntartási mérnök volt a MÁVnál, tehát se nem szerelő, se nem mozdonyvezető, de nem mondanám, hogy felesleges volt a melója, mert azért csak kell olyan is, aki felméri a vágányok állapotát, és megmondja a fizikai dolgozóknak, hogy mit kell megjavítani, nem?

sárkányfő 2011.05.30. 10:12:38

Egy olyan országban, ahol néhány kihasználatlan (azaz nap szinten veszteséget termelő) vasútvonal bezárása miatt a vizitdíjhoz hasonló országos tömeghisztériát generáltak, nem biztos hogy megvan a józan észnek az a minimuma, amely a problémák megoldásának előfeltétele lenne.

Már évekkel ezelőtt is kérdeztem, de választ nem kaptam: egy átlagosan 10 főt szállító több tonnás monstrum eljuttatása A-ból B-be, utasonként hány forint? És hány ft lenne ha ugyanez a 10 ember egy kisbusszal menne?

Ami meg a MÁV bürokráciáját illeti, gondolom oda is mindenki lopni jár, mint a BKV-ba. Teljes átvilágítás, átszervezés, folyamatos kontroll, transzparens működés, nyilvános beszerzés, feladat-finanszírozás, stb... egy forradalmi világmegváltó 2/3-os kormánynak ez kicsit kicsi kihívás, de remélem letudják.

leila begin 2011.05.30. 10:19:24

Olyan ez, mint minden más. A BKV, az egészségügy, az oktatás. Évtizedek óta kisebb kivételektől eltekintve hagyják rohadni és szedik ki belőle a pénzt.

Nem tudom, mit lehetne tenni a MÁVval. De ezt a romhalmazt fenntartani még egy jól menő országnak is luxus. Az már mindennek a teteje, hogy a saját szakszervezeti vezetőiket ők maguk fizetik.

2011.05.30. 10:20:44

Teheti mer vasuti, Magyar Állam fizeti....

lcutti 2011.05.30. 10:26:50

Az mennyire korszerű, hogy ilyen irományokat kinyomtatnak, kézzel ráirják az iktató/irományszámot, aláírják, lebélyegzik aztán az egészet szépen beszkennelik?

jozicsenko 2011.05.30. 10:29:40

@abrakadabra40: angliában a nyugdíjasok nem döntik el a választást
a kamerákról: ha nálunk töredék ennyi kamera lenne, az szdsz/lmp kórusban üvöltene a rendőrállamról...
(jelzem, teljesen egyértelmű, hogy a felvételekkel pontosabban lehetne lehatárolni bizonyos bünözői körök sajátosságait, de a megélhetési bünözők és bűnvédők korában ezt nem lehet megcsinálni...)

martonx 2011.05.30. 10:31:24

Nagyon egyszerű. Kezdetnek el kell törölni mindenféle utazási kedvezményt (tudom itt már meg is bukott az elgondolás).
Ezzel elérjük, hogy egy most 3600 Ft-os teljesárú jegy (Szeged - Budapest), ha mindenki kifizeti 700 Ft lesz (jó legyen 1000, és akkor már tisztes nyeresége is lesz a vasútnak). Az a nyugdíjas aki sokallja a 0Ft-hoz képest az 1000 Ft-ot, az meg ne utazzon. Hirtelen megnőne az utasszám, megnőne a bevétel. Aztán egy év múlva újra lehet kalkulálni a számokat, szolgáltatási színvonalat emelni, stb ...

Mert most, ha már ketten mennek egy autóval -még autópálya matricástól - sem alternatíva a vonat, és ez irtó gáz. Biztosra veszem, hogy ezzel világelsők vagyunk.

Secnir 2011.05.30. 10:33:53

@refakcia:
ezt aláírom, ofkörsz, de nem 2:1 arányban! tehát 1 mérnök - 2 karbantartó...

abrakadabra40 2011.05.30. 10:37:43

@jozicsenko: Hát igen. A világ vicce, hogy a civilizált országokban az összes tömegközlekedési eszköz szépen be van kamerázva, itthon meg, ha megpróbálnák, akkor menne a nyüszítés. Mondjuk, valahol olvastam nemrég, hogy már mennek az egyeztetések azzal kapcsolatban, hogy lehetőség nyíljon kamerák telepítésére.

abrakadabra40 2011.05.30. 10:44:13

@martonx: Tegyük föl, hogy te vagy a miniszterelnök és a martonx párt vezetőjeként eltörtlöd az utazási kedvezményeket. Soha többé nem nyersz választásokat, illetve a politikai karrierednek is vége. Meg hát az emigrálásodat is meg kéne szerevzned, mert az egész ország a házadnál tüntetne kaszákkal.

Nyugaton nincs ennyi kedvezmény, de nagyobbak a bérek és a nyugdíjak. Ergo az emberek ki tudják fizetni. Te tényleg elvárod egy 70-75 ezer forintot kapó nyugdíjastól, hogy 1000 forintokat kifizessen? Az meg azért elég meredek, hogy azt mondanád/tok nekik, hogy akkor ne utazzatok nyuggerek.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2011.05.30. 10:44:51

Bp-Zalaegerszeg viszonylat kb. 250 km, 4,2 óra, se büfékocsi, se dohányzó, se első osztály (csak részben)
ugyanezt a távot (kb. 280km) kínában pár hónapja sikerült 45 perc alatt teljesíteni, légkondi mindenhol, büfé és étkezési lehetőség, 1-2-3 osztály (+ vip részleg) a jegy olcsóbb is volt, de vásárlóerő-paritáson számolva is olcsóbb volt (a 3-ad osztály, igaz, viszont az simán verte a magyar első osztályt tisztaságban és kialakításban)

DArchAngel 2011.05.30. 10:51:56

A szocializmus szent tehene. Az elbaszott rendszerváltás állatorvosi lova. Orbánéknak az ilyenekkel kellene kezdeni a "valódi rendszerváltást" nem a fogászati turizmussal.
Megint csináltak (gondolom, jó pénzért) egy papírt arról, hogy szar az egész. És akkor mi van? Akinek van szeme és esze, az már legalább 10 éve látja, hogy egy kupac kaki az egész MÁV. Csak nem mernek hozzányúlni, mert túl sok befolyásos haver él meg jól belőle, ráadásul olyan jól volt megszervezve az egész, hogy Kovács "Gyök kettő" Pista forgalmista is megbéníthat egy fővonalat, ha olyan a kedve. De Kedves Vezetőnk ezt is megoldja, megkapják a vasutasok azt kis pénzt, jól betömi vele a szájukat, és kurvára remélem, hogy utána kussban is maradnak...

Kristl 2011.05.30. 10:57:31

Nem ide tartozik, ám tegnap eszembe jutott valami, és gondoltam megosztom veletek...

Figyelem demagóg lesz!

Szóval azon töprengtem a minap, hogy ha sok egyetemi képzést és hasonló dolgokat (vasútvonal fenntartás stb.) lehet hiper módon felturbózva szemléltetni, mint "valódi önköltség..."
Értsd:
1 átlagos egyetemista képzésének költsége: -Épületek fennartása, kutatás fejlesztés, fűtés-karbantartás, géppark cseréje, felújítása, oktatók/kutatók egyéb személyzet bére, stb... / fő-
És erre jönnek ki azok a horribilis összegek (milliós cuccok...)
akkor ugyanezt érdemes lenne kiszámolni mennyibe kerül az országnak 1 db parlamenti képviselő. Hasonló módon.

Értsd: Épület (iroda, országház) felújítása, fenntartása, üzemeltetése (fűtés, víz, villany, takarítás, őrzés), költségtérítés, bruttó bér, támogatások és kedvezmények, bizottsági tagsági pénz, igazgatótanácsi-felügyelőbizottsági tagságok, kiszolgáló alkalmazottak bére stb.
Kíváncsi vagyok ez mennyibe kerülne. és aztán megnézni összesen mennyibe kerülnek csak a képviselőink.
Demagóg, de ha mást lehet így számolni ezt is lehet szerintem.
Ahogy azzal se jöjjön senki hogy de "Országház".
Szerintem lehetne múzeum is. Anno egy nagyhatalom felének épült ami a világ talán 8-10. gazdasága volt, nem egy elszegényedett törpének. Tőlem lehet újat építeni valami ppts stílusú panelban is, valami olcsó telken. Presztízse így sincs sok.

Szakállas zokniszandálos UNIX troll 2011.05.30. 11:02:48

Múlt hónapban a Szentlőrinc-Barcs ~50 km-es szakaszt vonattal tettem meg. Biciklitároló vagon nuku, eleve, 3/4 óra késés, majd 2 óra menetidő. Ez így 20 km/h alatti átlag basszameg, ha ezt előre tudom, akkor inkább tekerek, ennél gyorsabban odaértem volna.

Csigataposó 2011.05.30. 11:02:55

Szerintem itt meg valaki meg fogja utni a bokajat. Ki volt adva bizottsagnak, hogy vizsgaljak az elmult nyolc evet, erre a jelentes hemzseg 10-12-13-15 eve elmaradt karbantartasokrol, felujitasokrol, jarmucserekrol. Nem beszelve a 20 eve folyamatos tendenciak emlegeteset.
Ejj-ejj gyerekek mar megint szakmai anyagot keszitett vki. Mibe, hogy ok is ugyjarnak mint a ferihegyi-utcanev bizottsag....

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2011.05.30. 11:07:38

@Marcellusca:

"A táblázatokat nem nagyon bogarásztam át"

Pótold, érdemes!

Szakállas zokniszandálos UNIX troll 2011.05.30. 11:08:34

Múltkor néztem Michael Palin utazásait, valahol Dél-Amerika segglukában (asszem Bolíviában) vonatozott, és azon röhögött, hogy 30 km/h alatti az átlagsebessége a vonatnak. Hát csessze meg, néhány szakaszon még azt is megirigyelhetnénk

Secnir 2011.05.30. 11:19:48

@DArchAngel:
" Akinek van szeme és esze, az már legalább 10 éve látja, hogy egy kupac kaki az egész MÁV. "
mármint a 10 év felettiekre gondolsz, ugye ;)

Kristl 2011.05.30. 11:20:29

@martonx:

Sztem ez ott kezdődik, hogy mi az ország közlekedési elképzelése, infrastruktúra fejlesztési stratégiája. Mit várunk el a vasúttól.
Ha erre tudjuk a válasz, akkor kapásból kiderül az is, hova kell vasút, és mennyi műtárgy kell rá.
Nyilván az élet bonyolultabb, de ha a Railroad Tycoonban el lehet (és kell) dönteni, hova vezessen vasút, az adott szerelvény hány helyen álljon meg meg hasonlok, akkor valszeg az életben is el lehet, és el is kell.
160km/óra mellé 20kmenként is sok a megálló. Főleg hogy nem vagyunk Fr.o. Be kell látni ha nincs zsé (és komoly igény se) akkor az ilyesmi pazarlás.
Ezért spec nem értem a püspökladány-szajol szakaszt sem. 160km/h? Még akkor pár hónapon belül kiderül ki építi kvázi egyidőben a szajol-szolnok meg a püspökladány debrecent is? Vagy azok már készen vannak?
Mert felépíteni egy drága vonalat a semmi ágán az érdekes lenne megint.

Ironfist 2011.05.30. 11:20:38

Hát, most nem olvasom át a kommenteket, mert közben sütök, de csak annyit fűznék hozzá, hogy olyan drága a jegy, hogy nem volt pénzem vizsgázni menni, és ez miért van? Mert bevallottan a fizető utasokkal akarják megfizettetni azt, akik bliccelnek.

bandika gazdája 2011.05.30. 11:25:30

Én meg (nyuggerként) továbbra is azt mondom: ne utazgasson egy nyugger ingyen! Aki munkába jár vonattal, annak muszály utazni (és fizetni), aki nyugger meg nyugodtan otthon maradhat, vagy fizethet. Ha nem tud fizetni, maradhat otthon mint én! MEG KELL SZÜNTETNI AZ INGYEN UTAZÁSOKAT! A MÁV-os vízfejet pedig azonnal meg kell szüntetni. A szakszervezet meg tartsa el magát mint mindenütt a világon! Ilyen egyszerű. De mit ugatok én itt? Úgysem történik semmi!

Viktus 2011.05.30. 11:27:17

@Ironfist:

Na igen az vicc, hogy a tömegközlekedés luxus ...

kej 2011.05.30. 11:34:11

OFF:

A közfoglalkoztatásra szánt forrásokat kivonják a Munkaerő-piaci Alapból, és július elsejétől a belügyminiszter irányítása alatt létrejön az új Közmunkaalap – mondta Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter hétfőn az Országgyűlés foglalkoztatási és munkaügyi bizottságában.

index.hu/gazdasag/magyar/2011/05/30/pinterhez_kerulnek_a_kozmunkapenzek/

ez már milyen?

DArchAngel 2011.05.30. 11:35:03

@Viktus: Hát igen. Ha párommal ketten megyünk valamelyik őshöz, akkor már jobban megéri beröffenteni a 16 éves Samarát.

csizsikpizsik _jobbulást Tito, Pique takarodj! 2011.05.30. 11:42:53

Amíg a MÁV 1952-ből kiollózott szovjet személyzeti politikával, balkáni kiszolgálással, sötét-afrikai infrastruktúrával nyugat-európai árakon üzemel addig ne csodálkozzunk hogy ilyen számokat láthatunk és ilyen jelentéseket olvashatunk.
De tippem van, tessenek a bankszámlákat is "megvédeni" és Gaskó elvtárs csilivili fizetésére és a kedvezmények kibővítésére kőteni. Van még három (harminc) év, még nem éltünk fel mindent ostoba demagóg célokért, húzzatok bele fijúk...

Kristl 2011.05.30. 11:57:44

Akárhogy nézem, és sokkszerű lesz, de a mávot fel kell számolni. Értsd csődöt jelenteni és felszámolni.
Nem lehet "reformálni".

jozicsenko 2011.05.30. 12:03:45

@abrakadabra40: diákként utaztam nem egyszer díszes fővárosunk és egy dunántúli város között

rendre tele volt nyugdíjassal (vasút detto), mert az egyik célállomás héviz volt: ingyen utaztak, ingyen fürdöttek - közben azért ment a terefere, hogy ki mit csinál, stb

nem sajnáltam őket: ha legalább a felét kifizetnék, már nyertünk: tudod a valódi öregségi átlagnyugdíj 100e Ft felett van - míg pl a gyári átlag minimálbér nettó 65 körül van...

Rwindx 2011.05.30. 12:36:45

Néha úgy vagyok vele, hogy felszántani, sóval behinteni, persze tudom az sem lenne jobb megoldás, csak olcsóbb.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.05.30. 12:41:34

Ehh, nem érek rá végignézni, de szerintem a legtöbben bizottság nélkül is megmondták volna, hogy összedőlt a vasút... :(
A számok sokkolóak. mi lesz vajon a "megoldás"?

2011.05.30. 12:48:23

A MÁV Cargot nem szabad visszavenni! Hiszen köztudott, hogy a szegény zsidókat a MÁV deportálta, mégpedig marhavagonokban, tehát annak a bizonyos kártérítésnek, amit Csikágóban annyira követelnek, jogutódja a MÁV Cargo. Fizessék csak ki az osztrákok! Végre egyszer valamelyik nyerészkedő hiéna külföldi szopja már be a lompost! ;-)

2011.05.30. 12:58:15

@kej: Gondolom így hatékonyabb lesz megszervezni a kénysz... a közmunkások rendőri előállítását és ellenőrzését.

Ásó[Mosó]Maci (Dr. nélkül) 2011.05.30. 13:02:56

@Kristl: Szajol - Szolnok vonalat 1-2 éve újították fel. (Szolnok - Lökösháza vonallal).
@abrakadabra40: Az új FLIRT-eken van kamera. Úgy 10 m-enként egymástól figyelik az utasteret.

@Rwindx: Nem tartanám jó ötletnek a sóval behintést. Szükség van a vasútra, csak nem ebben a formában.
1. A normál áruszállítást érdemes lenne a vízi és a vasúti szállításra lecserélni. Ezért volt szerintem hatalmas nagy baromság, hogy az egyedüli nyereséges MÁV Cargo-t eladták. A kamionforgalom vasútra áthelyezésével az utak terhelése is kisebb volna.
Ehhez viszont normális és gyors vasúti tranzitközlekedésre lenne szükség, normális kamion ki- és beszállítással a határokon. Valamint hogy ne több napba tartson, míg átérnek az országon.
2. A személyszállítást az új elvárásoknak megfelelően kellene újraszervezni.
Nincs értelme annak, hogy 1-2 ember miatt döcögjön a vonat (Kondoros -Nagyszénás vonal), ezt kisbuszokkal is meg lehetne oldani.
A MÁV-nak versenyképes szolgáltatás kell nyújtani. Sajnos, nincs verseny ezen a téren, ezért meg kellene nyitni a személyszállítási piacot. Ha lecsökken egy-egy vonalon az utaslétszám, akkor be kell zárni. Jó tervnek tartottam, hogy a főbb vonalak az állam kezében maradtak volna, a kisebb mellékszárnyakak viszont privatizálta volna a kormány.
3. Az egész szakszervezeti vízfejet ki kell rúgni, vagy meg kell vonni az államtól kapott fizetésüket.
Most hirtelen ennyi jutott eszembe.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.05.30. 13:10:41

@Ásó[Mosó]maci: "Nem tartanám jó ötletnek a sóval behintést. Szükség van a vasútra, csak nem ebben a formában."
Drága a só... :D

Ásó[Mosó]Maci (Dr. nélkül) 2011.05.30. 13:25:21

@ColT: És azt is vasúton kellene hozni? :-)

Marcellusca 2011.05.30. 14:28:31

@Ásó[Mosó]maci: Vaze, a végén oda lyukadunk ki, hogy csak köll az a MÁV! :DDDD

Ironfist 2011.05.30. 15:04:58

@Marcellusca:
Kellene. De nem így. Retkes-szutykos vonatok, kényelmetlenek, bunkó kallerok (tisztelet a kivételnek), csillagos egekig érő jegy/bérletárak, folyamatosan késő/gyök2vel közlekedő járatok, idióta menetrend...

Az ilyen Gaskókat meg hmmm... "angolosan" kirúghatnánk ("We should FIRE him!")

Marcellusca 2011.05.30. 15:23:31

@Ironfist: Persze, hogy kell, és valóban nem így.

Már leírtam: Mutter jön hozzánk (vonattal) kb. 4-4,5 óra az út. Jó esetben, ha eléri a csatlakozó vonatot és nincs nagy késés. + Pesten metró.
Mi megyünk (autóval) 2, max. 2,5 óra. Indulunk amikor akarunk. És visszünk magunkkal annyi cuccot, ami befér az ótóba. Nincs kosz, mocsok, bunkó utastársak (bár időnként magamat is kizárnám :D). Összköltség: egál!!!

De, ha kultúrátak, gyorsak lennének a vonatok, nem lennének késések, nem lenne ilyen drága, még vonatoznánk is egyet-kettőt.

Rwindx 2011.05.30. 16:16:01

@Ásó[Mosó]maci: Tudom hogy nem jó megoldás, ahogy írtam: csak olcsóbb :)

nagyon_buta 2011.05.30. 16:35:55

A számokat is nézegetve, látszik, hogy itt nem csak 8 vagy 20 év hibája, hanem már régebb óta (ha jól emlékszem Moldova írta: "1973 után a vasútnál csak a hülyék maradtak") tart a zuhanás, az elmúlt évek hibája az, hogy semmi érdemleges kísérlet nem történt a megállítására.
Jelenleg bármilyen pozitív változáshoz egyrészt irgalmatlan pénzek kellenének, másrészt óriási érdeksérelmekkel járnának. E változások éppen ezért nem fognak bekövetkezni ilyen politikai berendezkedés mellett.
Viszont a tovább romló állapot jogosan veti fel a kérdést kell-e ilyen vállalatot fenntartani.

tudi 2011.05.30. 17:07:05

Hogy bajban van a MÁV, azt mindenki tudta, de hogy ekkorába, lehet azt is sokan. Nőtt a menetidő, ezt szerintem sokan tapasztalták, 10 km-t én kb fél óra alatt tettem meg, mert csak 1 vágány volt, és késett a másik vonat addig az állomáson rostokolt. az meg szintén szép, hogy a szakszervezeti vezetők pénze is nőtt, ráadásul ezt is a MÁV fizeti.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2011.05.30. 17:09:07

@abrakadabra40: Ez egy olyan legenda, amit még senki nem támasztott alá, sőt igazából folyamatosan megcáfolja a valóság.

Bokros akkorát szorított a népen, hogy ihaj, ennek ellenére 1998ban nem sokon múlt, hogy megnyerjék a választást. Sőt, ami ennél is durvább, 98ban nem Hornék ellen, hanem inkább Viktorra szavaztak.
2002ben a Fidesz elkezdett a végén osztogatni, és kikapott, pedig úgy nézett ki biztos a győzelem.

Ha a Martonx Párt megszünteti a kedvezményeket, akkor egyrészt, akiknek eddig sem fog, azok szeretni fogják, akiknek meg volt 3 éven belül megszokják. Mármint akkor hogyha van értelme, és ténylegesen egy igazságosabb, működőképesebb rendszert eredményez.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2011.05.30. 17:19:45

Egyébként meg fel nem fogom, hogy ha 3 haver el akar jutni A nagyvárosból B nagyvárosba, akkor hogy a francba van az, hogy autóval olcsóbban megússzák, mint vonattal(, teljes árút nézve)?
Ráadásul a benzin ára az egekben(, ha leszámítanánk az adót belőle, akkor kb egyedül is jobban megérné autóba szállni.)

Ironfist 2011.05.30. 17:39:08

@TaTa86.:
Hát kell a vonatok karbantartására, meg a takarításra a pénz XD

Kristl 2011.05.30. 18:32:19

@TaTa86.:
Hát sztem részben amit írtam. Min alapszik az árképzés "önköltségi" része. Pl ha van 5 km-enként egy egy költséges objektum , váróterem akármi, akkor az az egész vasút működési költségét növeli.

@Ásó[Mosó]maci:
Akkor ismét kérdenék, mert pláne nem értem.
Tehát 1-2 évig "állt" egy olyan felújított szakasz, ami már fogadhatna "gyors" vasutat is, ezt a bűvös 160km/hst?

Amúgy sztem pont ezért kellene felszámolni a mávot. Ahhoz hogy rendes vízfejmentes közlekedési vállalatot kapjunk, és ennél azok szerepeljenek a "jegyben" amik oda valók. Ahhoz a máv már nem jó. Inkább létrehozni egy másik vasúti társaságot és szakaszonként felépíteni, feletetni vele a mávot. Akkor nem kell szenvedni Gaskóval se.

lapointe 2011.05.30. 18:43:31

Tartok tőle, hogy nem a nyugdíjasok ingyen utazása döntötte végromlásba a MÁV-ot... Sokan szerintem jeggyel egyszerűen nem utaznának, mert nem telik rá. A helyükre pedig nem valószínű, hogy beülnének azok, akik most autóval járnak, mert katasztrófálisan rossz szolgáltatást nyújtanak drágán.Szinte semmilyen modernizálás nem történt, (szülővárosom-Bp : 70-es évek: 2 óra, 90-es évek:1,5 óra, most: 2,5 óra) de milliárdokat nyelt el a vasút az elmúlt években, egyszerűen elszórták, ellopták, eltűnt.
Lehet hogy privatizálni kéne az egészet (bár ahogy ez nálunk működik)?? Mert hülyeség lenne azt hinni, hogy állami vállalatként -ki tudja, milyen szempontok alapján kinevezett vezetéssel- más is lehetne, mint feneketlen pénznyelő.
A MALÉV a 2010-ben 24,56 milliárd forint veszteséget termelt az adófizetőknek. Én évek óta nem utaztam velük, de más légitársaságokkal igen. A repülőgépek tiszták voltak, korszerűnek látszottak,(néha ugyan kicsit késtek) , pedig üzleti alapon működő légitársaságok üzemeltették őket. A jegyemet is én fizettem, nem dotálta a költségvetés, mégis elég olcsón megúsztam. Ezek szerint a repülést lehet hatékonyan is csinálni., új utasokat tömegesen bevonzani.
Tudom, a vasút más tészta, az állomáson nincsen egy másik sínpár, amin az alternatív társaság szerelvénye áll, ezért kénytelenek vagyunk a MÁV-ot választani, elviselni a kb 80 évnyi lemaradást és reménykedni .Nem tudom mennyire reális az az álmom, hogy nálunk is tiszta, gyors, megfizethető lesz ...majd ...egyszer...

Dendrobatidae 2011.05.30. 19:13:11

A MÁV húsz éve nem a vasútról szól. A parlamenti pártok kifizetőhelye és kádertemetője.
A vonatok és a sínek csak mellékszereplők. Szükséges rosszak.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.05.30. 19:30:49

@Dendrobatidae: Igazából a késések nagy része, tisztaság, stb., az nem annyira pénzkérdés. Persze, az is, de ennyire futná.

Benbe · http://www.benbe.hu 2011.05.30. 19:47:46

Néhány dologgal kapcsolatban azért ellenvéleményt fogalmaznék meg a kommentek fősodoráramával szemben.

1. Nyugaton nincsenek kedvezmények. Hajjaj, ott vannak csak igazán! Ausztriában kb. 2,5-szer annyi a teljes árú vonatjegy, mint itthon, és nincs diák- vagy közalkalmazotti kedvezmény. Igen ám, de 49 euróért bárki vásárolhat egy kártyát, amiért egész évben 50%-os áron utazhat. (Diákok 19 euróért.)
Nálunk is létezik ez a kártya, csaknem 30000 forint. És ugye létezik mellé mindenféle kedvezmény meg ingyenes utazás.
Nincs viszont vasutas szabadjegy. Amikor oktatásra mennek, akkor az ÖBB-leány nevére számlával vesznek vonatjegyet, nyaraláshoz pedig ők is fizetnek. Persze, ott majdnem minden vonat légkondicionált, a távolsági forgalomban - a railjetek kivételével - másodosztályon is hatan ültök egy kupéban, de az is igaz, hogy a Bécs-Klagenfurt fővonal átlagsebességét azért megirigyelhetjük... Olyan bő nyolcvanas, néha hatvannal tarkítva.

Van a MÁV-nál összvonalas szabadjegy. Nem túl olcsó, 250000 forint. Az a vicc, hogy kb. ennyi Svájcban is.

Nyugaton nincsenek nyugdíjas ingyenutazók? Dehogynem, az Elő-Rajna mentén suhanó vonatban egy nagyi mesélte, hogy hogyan keletkezett a Ruinaulta. Mentaz Oberalp-hágóra körbenézni, másnap a Berninára, harmadnak meg Arosa, és ez így megy egész évben. Hogyan? Félhavi nyugdíjából megveszi az éves szabadjegyet, aztán utána otthon nem kell fűteni...

2. A vicinálisok két emberért kocognak, nem éri meg őket üzemeltetni. Ez igaz - bizonyos szempontból nézve. Van olyan bezárt vasútvonalunk, ami mentén tíz percenként mennek a csuklósbuszok (menetrend szerint és műszakváltáskor céges megrendelésre), a napi öt pár vonat persze üres volt. Nem kerülte el a falvakat, minden Volán-megállótól 2-5 perctávol volt a sín, igaz, a vonat tényleg nem állt meg a faluközpontoknál, nagyobb gyáraknál, csak a falu két szélén túl. Műszakváltáskor és iskolakezdéskor se ment a vonat, és péntek este az utolsó egyetemi előadásról sem lehetett már vonattal hazautazni. A személyforgalmat viszont le kellett zülleszteni, mert valakinek egyszer azt mondták, hogyha több lesz a személyvonat, nem fognak elférni a teherek, vagy sokat kell költeni a pályára. Aztán olyan ügyesen spóroltak a pályával, hogy se utas, se áru nincs már...

A Kondoros-Kisszénás tényleg ökörség, de az nehezen hihető, hogy a Győr-Komárom-Székesfehérvár-Sárbogárd (csatlakozással a pécsi IC-khez) - Szekszárd-Baja gyorsvonat, ahol ma is 80-100 km/h a pályasebesség ne lenne működőképes. Igen, célszerűen egy Desiro vagy egy InterPici motorkocsi kéne rá, de aki nézett már arrafelé távolsági buszt, az rájönne, hogy meg lehetne ezeket a vonatokat tölteni azért.

Persze, van, ahol költeni kellene rájuk, de például a Diósjenő-Vác kisvonatok úgy tele vannak (egész nap, nem csak reggel egyszer), hogy a MÁV nem tud rá elég kocsit adni (igaz, nem is nagyon akar). De arrafelé busz nem igazán jár, és még mindig fölfutóban van az agglomeráció azon része. Ha az állam nem akar költeni rá, biztos költene egy nyugati közlekedési befektető. Áru ugyanis lenne bőven, de egy két méteres híd miatt tehervonat nem mehet a vonalon, az Ipoly Erdő is Szlovákiában rakja vasútra a fát (nonszensz).

Részletesebben itt: www.vonatmagazin.hu/2009/11/a-lista/

3. A koszon könnyen lehetne segíteni - Megintcsak legenda, ugyanis már rég olyan anyagokat, szerkezeteket kellene használni, amiket könnyű takarítani. A régi vasúti kocsik tele vannak igénytelen anyagokkal, beszögellésekkel, ilyen-olyan lemezekkel, mindez gyűjti a mocskot, és csak kézzel, ronngyal takarítható. Az épületek közelében túl nagy a rozsdazóna, a rendezetlen tulajdoni és bérleti viszonyok miatt nem lehet közösségi tereket kialakítani, a vasút mindentől elválik.

Az is igaz persze, hogy a takarítószemélyzet igénytelen. Egy ronggyal mossák a budiban a szart a falról és az üléseket. Egyszer Devecz Miklós vezérigazgató kiment megnézni a kocsitakarítókat a Déliben, látta, hogy az eredetileg valószínűleg fehér vagy vajszínű asztalka sötétszürke. Megkérdezte, hogy miért, mire a takarítóbanya azt mondta, hogy abba már beleégett a kosz, nem lehet takarítani. Devecz ekkor kért egy rongyot, az Armani öltönyében jól megmártogatta a vízben, majd suvickolni kezdte az asztalt. Az asztalon látható változás nem volt, de a frissen bontott világoskék Vileda feketévé változott. A banya büszkén mutatott a változatlan asztalra, Devecz meg a fekete rongyra, és így szól: "Látja, ennyivel tisztább!"

Deveczet kirúgták.

Nálunk az aluljárókat festik, a padló nyers beton. Ez tisztíthatatlan, levizeli egy hajlékony, jön le a vakolat is. Nyugaton nem viccből van gránit mindenhol: két ember elindul és gőzborotvával kéthetente végigdolgozzák, kész is az egész. A kocsibelsőket is könnyebb tisztítani, ha olyan a belseje. L. ma már minden vagonon kívülről van antigraffiti bevonat - nem is nagyon látni összegraffitizett kocsikat, mert egy mozdulat letörölni. Régen, amikor ilyenkor újra kellett festeni az egész kocsit, persze, hogy nem siettek az eltűntetéssel.

4. A vízfej a drága. Hát, biztos az is drága, de képzeljünk el egy közepes forgalmú, tehát semmiképpen nem egszűntetendő vasútvonalat, mondjuk óránként egy pár személyvonattal meg napi 1-2 teherrel. Ehhez ma 5-10 km-enként van egy állomás, amin dolgozik egyszerre két váltókezelő, egy forgalmista és néha még egy fő pénztáros/kisegítő is. Belőlük van öt túrnyi. Dolguk nincs sok, néhány telefon, néha a sorompó. Jegyeladás vonat előtt tíz perccel már nincs, tíz percen túl meg utas nincs, tehát kvázi jegyeladás nincs. Nos, az ő 2,5/3 évi bérköltségükből a vonal teljesen átalakítható úgy, hogy a két végén kívül emberre nincs szükség rajta. Megcsinálták bárhol is? Frászt.

Ott van a millió külsős szerződés. Ha esik a hó, a bakter, a kocsitakarító, a viráglocsoló nem nyúlhat hólapáthoz, ó nem, ahhoz csak a hólapátolós cég! Persze, mivel az egész országban egyszerre esik a hó, van, ahova nem érnek oda. Láttam olyat, hogy a hó már elolvadt (amíg megvolt, a forgalmista persze, fegyelmit kockáztatva, elhordta a peronról a havat), mire megjelent a hólapátos brigád és nagy komolyan odébbhordták a fa tövében megmaradt pár köbdecimétert, mégse mondhassák, nem csináltak semmit.

Lenne még mit írni, de nem lenne igazán más az se.

9mmPara 2011.05.30. 19:56:12

@nagyon_buta: "az elmúlt évek hibája az, hogy semmi érdemleges kísérlet nem történt a megállítására. Jelenleg bármilyen pozitív változáshoz egyrészt irgalmatlan pénzek kellenének, "

Emlékszel még a nem oly nagyon régi, Devecz-féle ütemes menetrendre? Gyakorlatilag semmi más nem történt, minthogy megmutatta: lehet egyszerűen és olcsón utasbarát menetrendet csinálni és önmagában ettől elkezdett emelkedni a kihasználtság. Meg is buktatták a manust gyorsan.
Vagy említhetném a kör IC-t, ami találkozott az utasok igényeivel, valaki szolgálatiautós döntéshozóéval viszont nem.

9mmPara 2011.05.30. 19:57:46

@Benbe: most látom, neked is beugrott Miki bátyánk :)

lapointe 2011.05.30. 20:55:48

@Benbe: Azért írjál még! Szomorú és dühítő, amit elmondtál, de nagyon érdekes..

Nzoltan 2011.05.31. 08:27:15

A szakszervezetet miért a MÁV azaz mi adófizetők fizetjűk? Erre ott vannak a dolgozók bérei. Akiket képviselnek. ja nem? Akkor nem is kell nekik pénz.

Ásó[Mosó]Maci (Dr. nélkül) 2011.05.31. 08:54:19

@Kristl: Fogad, csak nem Debrecen felé, hanem Lökösháza felé, ahonnan továbbmennek a Magyar-Román IC-k. (Temes, Maros, Körös IC-k) Van, amelk Csehorszá - Románia szakaszon közlekedik, és ezek flgyorsulnak szerintem 120-140 Km/h-ra. (Nem mértem még, mert nem is tudnám. Csak mint utas mondom, hogy pl. a Szolnok - Szajol - Mezőtúr, vagy az Újszász- Szolnok vonal, ahol szoktam járni, sokkal gyorsabb, mint a többi. És csendesebb is.) Egyébként a forgalomba állított új IC vagonokban ott van a laptophoz csatlakozó. Az új FLIRT-ök be vannak kamerázva.

jack o'neill 2011.05.31. 09:12:11

@Benbe: Bazz...
Erről a Devecz történetről kivűl állóként nem tudtam, de annyira, de annyira magyarosch....

Ami meg tipikusan MÁV abszurd:
A piszkosul jól gyorsuló, klímás, kényelmes, egész szépen takarított Flirt vonatok 40km/h való vánszorgása, nyílt pályán - a Halálfaszafalva rakodó felé kocogó üres tehervonat miatti - megállítása és még vagy 5-6 peric ott tartása (5-6 perc nem késés, lol).

@Ásó[Mosó]maci:
"Egyébként a forgalomba állított új IC vagonokban ott van a laptophoz csatlakozó."
Plusz, elvileg abban a Bombardiernél gányolt vacakban van (vagy lesz) WiFi is.

Kristl 2011.05.31. 09:46:47

@Ásó[Mosó]maci:
Ahha. Akkor ez meghosszabbításnak tekinthető a másik irányba...

soniq 2011.05.31. 12:31:35

Az azért elég meredek, hogy >1.3 milliárdot eltapsolnak egy évben a MÁV-nál szakszervezetre. Ez a szakszervezetesdi ezek szerint egy rakás embernek teljes munkaidős állás, elég jó fizetésekért? :O

Euscorpius Hungaricus 2011.06.02. 14:53:12

Tavaly ült először a 8 éves lányom vonaton... Pesten voltam és a nejemmel felvonatoztak hozzám. Vissza persze autóval. Kb. ennyire versenyképes a MÁV, pedig fővonal, jó vonatközlekedéssel, és soha nem jut eszünkbe, hogy egy minimális alternatívája lehet az autónak. A vonatra akkor fognak az emberek visszaülni, ha kényszerítik őket, addig nem (az előttem szólók felsoroltak egy csomó okot, hogy miért is). Az meg a vicc non plus ultrája, hogy a buszokkal párhuzamos vonalakon járnak, mindkettő max. 25%-os kihasználtsággal, a vonat inkább 10%. A mellékvonalakon nincs szükség a személyvonatokra és ezt mindenki tudja, csak amibe a politikus beleszól... Ott a kiváló kezdeményezéseket is fejedelmi módon el lehet baxni... Meg persze nem beszélve arról, hogy az állam megrendeli a szolgáltatást a közlekedési társaságtól, aztán persze nem fizeti ki, jegyárat nem emelhet, de fuvarozza a nyugdíjast, meg a csomó jogon kedvezményt szerzett mindenkit. És főleg arról nem is beszélve, hogy a káoszból sok ember nagyon jól él!

Kartal (rezervált) 2011.06.02. 20:04:54

@Euscorpius Hungaricus: így van. Zavaros helyzetet annak érdemes teremteni, aki a zavarosban halászik.

süti beállítások módosítása