A Honvédelmi Minisztérium szeptember 19-én közölte, hogy 30 UH-1N-es helikoptert kap hamarosan a magyar honvédség az Egyesült Államok hadseregétől. Tájékoztatásuk szerint az amerikai haderő összesen 89 helikoptert von ki a hadrendjéből, ezeket ingyen vagy kedvezményes áron ajánlotta fel a partnerországoknak. Magyarország a legmegbízhatóbb partnerek közé számít, ezért ingyen - csak a helikopterek átadása térítésmentes, a kiképzési, szállítási, rendszerbe állítási költségeket az átvevő félnek kell megfizetnie - juthat a darabonként 5 millió dollárt érő gépekhez.
Az amerikai kormány haditechnikai kereskedelemért felelős kormányügynöksége, az US Defence Security Cooperation Agency (DSCA) december 6-án beterjesztette a kongresszusnak a konkrét csomagot:
"The Defense Security Cooperation Agency notified Congress Dec. 6 of a possible Foreign Military Sale to the Government of Hungary for the modification and inspection of 32 UH-1N Utility Helicopters and associated equipment, parts, training and logistical support for an estimated cost of $426 million."
Hát nem megint bebizonyosodott, hogy nincs igyenebéd?
Az 1971-1979 között gyártott, már leselejtezett, de csak "félidős" helikopterek tokkal-vonóval 426 millió dollárért. 100 milliárd HUF, aprópénz.
Az UH-1 helikopter ismerős lehet - például a vietnami háborús filmekből:
A jelenlegi helikopter-állományunkról bővebben az Aeromagazin.hu-n.
A költségek azonban nem csak ebből a 426 millió dollárból állnak: "egyes értesülések szerint legalább 10 éve leállított gépeket alaposan át kell vizsgálni, az időközben a gyártó által előírt módosításokat végrehajtani, majd következhet a berepülés, majd az átszállítás és a honosításhoz szükséges repülések. Szolnokon ki kell építeni a gépek üzemeltetéséhez szükséges javítóbázist, a logisztikai rendszert, hiszen eddig itt az orosz technológia, a metrikus méretezésű szerszámok dolgoztak. Természetesen át kell képezni a hajózókat és a műszakiakat is."
KGyST remekül összefoglalta az aggályokat:
- Ha a Honvédség öt Mi-24-esének nagyjavítása 2 milliárd forintba kerül (gépenként 400 millió HUF, azaz 2 millió USD), akkor nem lenne olcsóbb a szállító helikoptereket is nagyjavítani? (a 24-esek bonyolultabbak, a Mi-8/17-esek valszeg olcsóbbra jönnének ki) Persze azt, hogy épp hány Mi-8-asunk repülőképes, szinte lehetetlen kinyomozni, de a kb. 10-15 gép nagyjavítása olyan 30 millió dollárból tuti megoldható lenne, ez kb. 15-öde a mostani beszerzésnek.
- Azt már le sem írom, hogy egy Mi-8 újonnan 3-5 millió dollár, csak nekünk, egy (lényegesen kisebb, kb fele kapacitású) UH-1N 12,5 millió (!!!). Elképzelhetetlen, hogy a Minyó annyi pótalkatrészt zabáljon el, hogy élettartama alatt megközelítse az UH-1 árát.
- Honnan lesz 64 pilóta a 32 új helikopterre? (BTW az optimális a gépenkénti 1,5 személyzet, az 96 pilóta!) Honnan lesz kb 2-400 műszaki? A Gripenek üzemeltetésének egyik fő akadálya, hogy alig van olyan őrült, aki a Honvédségnél 150k nettóért dolgozik, amikor ugyanezért háromszoros pénzt is megkap piacon.
- Honnan lesz kerozin ennek a tényleg hidegháborús mennyiségű gépnek az üzemeltetésére?
- Mit csinálnak a Mi-8-asokkal? Selejt?
Katonai kiadásokra még úgysincs különadó ...