A mottó: "Mi ezen a meglepő, maga szerint van olyan ember az országban, aki ne tudna ezekről a bizniszekről?"
A tények: Egymilliárd euróból, vagyis mintegy kétszázötven milliárd forintból épül meg az M6/M60-as autópálya Szekszárdot Bóly-jal (46 km) és Bólyt Péccsel (30 km) összekötő szakasza. Eszerint egy kilométer autópálya megépítése, 28 évig tartó üzemeltetése és karbantartása átlagosan valamivel több mint három milliárd forintba kerül az államnak az említett szakaszon. AA PPPkonstrukcióban, magántőke bevonásával megvalósítandó egymilliárd eurós beruházás határideje 2010. március vége.
A valóság : A portfolio.hu leutazott egy kis helyszíni szemét tartani, beszélgettek, hallgatóztak, jegyzeteltek:
Nagyon olcsó most a gázolaj Tolnában. Literenként 200-250 forintért is hozzá lehet jutni. Hogy honnan? A négytengelyes földhordó billencs teherautósok adják ilyen olcsón ...
Van olyan teherautós, aki rendelésre akár házhoz is hozza a gázolajat és segédkezik a vevő saját kannáiba történő átfejtéskor. A másik módszer - amit valami egészen elképesztő -, hogy ha van kapcsolatod a teherautósok között, készenlétben kell lenned, mert bármikor felhívhatnak:
"Szia, mi vagyunk azok, a mercisek. Tudod, a négytengelyesek. Kell ma anyag?" Ha igent mondasz, megmondják melyik benzinkúthoz kell menned:
"Egy konkrét esetben interjúalanyunknak egy benzinkútra kellett hajtania, ahol 4 darab négytengelyes Mercedes tehergépkocsi várta. Az egyik már bent állt az úttól távolabb (a shophoz közelebb) eső első kútfejnél, mögé kellett beállni a személygépkocsival, majd hátulról beállt mögé egy másik teherautó a második kútfejhez. Egy harmadik megállt egy harmadik, külső kútfejnél úgy, hogy takarja a két belső kútfejnél zajló kannázást, ezzel pedig már minden oldalról takarásban is volt az üzletelés. Az egyedüli tanúk a kutasok voltak, de ők természetesen egy kis jutalék fejében benne vannak a buliban, sőt még fedezik is azt."
Teherautónként 50 litert "félretankoltak" ... így máris kaptunk 200 liter gázolajat, 230 forintos áron. A kuncsaft jól jár, 325 forint helyett 230 forintot fizetett, a teherautósok tisztán kerestek 46 000 forintot. A 250 milliárdba meg belefér ez a pitiáner kis tétel, nem?
Ami még jól megy (a feketepiacai árlista szerint), az a beton. Hivatalosan, a kereskedőknél 20-22 ezer forint köbmétere, a jó kis M6-os betont már 9-10 ezerért is megkaphatod:
"Egy-egy mélyre fúrt autópálya cölöphöz szükséges beton mennyiségét nem tudják pontosan kiszámítani a mérnökök, ezért gyakran több köbméter beton válik feleslegessé. Ezt általában a mixerben hagyják, a sofőr pedig saját zsebre eladhatja" - magyarázza egy betonkeverő kocsi vezetője.
Aztán elárulja, hogy máshol természetesen nem így mennek a dolgok, például Németországban az utolsó cseppjét is felhasználják a betonnak. Teljesen logikusan, hiszen egy ekkor építkezésen valahová biztos be lehet tölteni. De mi magyararok nem németek vagyunk, a vérünkben van a mutyizás. Egy kis mellékes a zsebbe, kinek okozunk vele kárt?
Betonlopásban is természetesen van más módszer is, kicsit pofátlanabb: A helyi árutvevőt kenik meg, aki aláírja a menetlevelet, hogy a teherautónyi beton megérkezett az autópálya-építésre rendben és azzal a lendülettel megy is tovább a teherautó. 1 betonnal csurig töltött teherautó, kinek kell az olcsó beton, tisztára mint karácsonykor, nem?
Ja , és a cementet is lopják ...sőt, elárulták, hogy jóformán mindent ellopnak, ami nincs lebetonozva!
"Mi ezen a meglepő, maga szerint van olyan ember az országban, aki ne tudna ezekről a bizniszekről?"
Ízlelgessük ezt a mondatot ... benne van az egész ország! Sőt, ezek után kezdem azt hinni, hogy teljes mértékben igaza van! Mindenki tud erről rajtunk kívül, mindenki benne van, tényleg ellopják az autópályapénzeket, azért ilyen drága az autópályaépítés és lehet hogy a végén igaza lesz Dávid Ibolyának a "70-30" elméletével ...
ui:Csütörtökön hajnalban beomlott az épülő M6-os autópálya egyik alagútja Bátaszék térségében, személyi sérülés nem történt.
Talán nem kellene kilopni belőle a cementet meg a betont ....
ui2: Az M6-os "érdekessége" lesz 4 db összesen 3 km hosszú alagút és több völgyhíd is. Nagyon megy ez a völgyhíd nálunk, bár - ha jól tudom - az Alpok egy országgal arrébb fekszik. Mecsek a mi Alpokunk! Nem is ez az érdekes, hanem a lenti képeket megnézve keressük meg együtt azt a baszott nagy hegyet, amibe - más megoldás nem lévén - alagutat kellett fúrni: