Skip to content


       Szűrés lista

A fiatalkorúak börtönében

Juhári Andrea és a Mikom ellátogatott a szirmabesenyői fiatalkorúak börtönébe, hogy megszólaltassa a börtönigazgatót és az ott raboskodókat, majd készítsenek egy remek riportot. Külön dicséret Andreának, aki  végig objektív tud maradni, és aki tudja, hogy a kamerák előtt bizony rejtve marad a börtön igazi, erőszakos arca. Helyette lencsevégre vehettek egy steril világot, hol mindenki tiszta, ápolt, makulátlanul borotvált. Hol tényleg törődnek a fiatalok nevelésével. Hol mindenki megenged magának egy apró csibészes, mosolyt jelezve a külvilágnak, hogy ő bizony tudja, jó irányba tart és jó dolga van itt. Hol meleg szobák és meleg étel fogadja az elítélteket. Hol minden tekintet kong az ürességtől...

 

"Van, olyan húsz éves, aki írni-olvasni nem tud, de vágja, hogyan kell hangtalanul kinyitni egy ajtót, vagy csendben kizsebelni a villamoson a gyanútlan utast. Ha gyanút fog az sem baj, az enyveskezű gyermekbűnözők nem riadnak vissza a tettlegességtől, jó pár embert helyben hagytak már. Vannak köztük, furfangos macsó szerű tolvajok és olyanok is, akik eszük helyett az öklüket használják. A fiatalkorúak börtönében jártunk, ahol zömében erőszakos bűncselekmények miatt ülnek, az emberek. A fiatalok jó része nem ismeri az ABC-t, nem tudja mi a szeretet.

Az Esélyek Háza minden hónapban eljön a megbotlott ifjakhoz, hozzák a jó szót, az esély hírét, és ahogy mondani szokták, ha már egy gyereket kiragadnak a bűn világából, nem dolgoznak hiába. Az egyik gyakorlat kapcsán ahol, azt kell felsorolniuk, miben hasonlítanak, és miben különböznek mellettük ülő társuktól, a hasonlóságokhoz érve szinte mindenki megjegyzi: „roma vagyok”. A fiatalok döntő többsége erőszakos bűncselekmények miatt ül, leggyakoribb bűntények között a rablás szerepel. Nem csak az előéletükben, hanem az intézmény falai között is felbukkannak az erőszakos cselekedettek. Vannak visszaesők szép számban, arról viszont nem vezetnek statisztikát, hányan folytatják később a nagy börtönökben. Szikszai Szabolcs az igazgató szerint sokkal fontosabbak a biztató visszajelzések. Ahol tudják, nyomon követik a korábban fogva tartottak sorsát, és bizony érkeznek kintről jó hírek is. Van, aki elhelyezkedik, megszakítja kapcsolatát a bűnözőkörökkel és beilleszkedik. Szikszai Szabolcs bízik abban, hogy ezek a fiatalok még csiszolhatók, ezért a börtön szigora mellett teret enged különböző alternatív módszereknek is. Különböző terápiákkal igyekeznek nyitottá tenni a fiatalokat, igyekeznek kinyitni azokat a kapukat előttük, amit szüleik elfelejtettek.

Nem csak írni-olvasni tanítják meg az elhanyagolt gyermekeket, hanem megpróbálják megismertetni velük, mi is az a szeretet. Ebben a különböző terápiás állatok is segítenek. A fiatalok megtanulhatják, milyen felelősséget vállalni egy élőlényért, milyen is szeretni valakit. A börtönlakók kedvenc állatkája a degu. A hit gyakorlására is esélyt kínál a börtön, ám az imaszoba korántsem olyan látogatott hely, mint a konditerem. A fiúk szívesebben ütik el az időt testépítéssel, de- igaz kisebb számban- akadnak olyanok is köztük, akik a szellemmel is foglalkoznak, itt a börtönben szereznek diplomát.
 Lakatos Márió 20 éves, nem először ül, a mobiltelefon a gyengéje, ezeket lopta osztálytársaitól tucat számra mielőtt idekerült. Több, mint tíz testvére van, de a nagy családból senki sem kíváncsi rá, egyedül barátnője látogatja. Fodrász szakmát szerzett a börtönben, és most benn szakácsként dolgozik- a többiek szerint, egész jól főz. Máriónak már csak pár hónapja van a szabadulásig. Azt állítja, amint kimegy, munkát keres, új életet kezd. A családjára, azok után, hogy elfordultak tőle, nem kíváncsi. Úgy érzi, mínusszal indul az emberek szemében, mivel börtönviselt, de majd igyekszik megállni a helyét a „jók” között is. Társa, a kigyúrt tizenéves bábokat készít. Felfoghatatlan, hogy ez a szűkszavú, kedves ügyes kezű srác bűncselekményeket követett el, méghozzá nem is akármilyeneket. Az ő számláján rablások egész sora áll.

Ők itt a legidősebbek, nekik nincs mitől tartaniuk és a cigányok, amúgy is összetartanak, jobban, mint a magyarok - derül ki beszélgetésünkből, mikor a srác azt ecseteli, itt benn nem csak a földi és a vér szerinti testvér, a testvér, itt minden roma testvér. Meg lehet érteni, miért vallotta az is romának magát a bemutatkozó órán, aki fehér bőrével kitűnt a többi közül.

Vajon mennyire nevelhetők azok, akikről otthon megfeledkeztek? Vajon ennyire középpontban van itt, a fiatalkorúak börtönében az ember, vagy most a sajtó kedvéért előkapták a betanított jó fiúkat?
Vajon milyenek lesznek ezek a srácok, kinn a nagybetűs életben? Munkába menet futunk majd össze reggel a buszon vagy este a kihalt utcán, akarja majd elvágni a torkom, hogy egy mobiltelefonnal gazdagabb legyen?" 

Címkék: társadalom

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr28940770

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jim Raynor 2009.02.16. 08:48:11

hát igen, pontosan ezért van annyi bűnelkövető a cigányok között..........mert a T. szülők a pénzért összehoznak 10 gyereket, utána meg basznak rájuk, nem foglalkoznak velük, nem járatják iskolába stb......hát így ne csodálkozzunk, hogy ezek a fiatalok csöppet antiszociálisak lesznek....


de a legdurvább: "hanem megpróbálják megismertetni velük, mi is az a szeretet"

baszki, hát akkor mi zajlott ezeknél otthon? ezc a híres nagy roma családcentrikusság?

Jim Raynor 2009.02.16. 08:56:14

kifelejtettem, hogy a végén a deguk nagyon aranyosak, tiszta cukiság blog lett a börtönös videóból :)

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.02.16. 08:59:25

Amíg nem veszik el tőlük a gyereket, ha veszélyeztetik (lelkileg-testileg-szellemileg) addig semmi sem fog változni (ha valóban így akarják megoldani). Vagy legalább az elvételtől (ezzel egyben az anyagi haszonszerzés elvesztésétől) való felélem, ennek reális lehetősége megvolna!

Nem csak írni, beszélni sem tudnak. Sajnos.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2009.02.16. 09:12:41

kicsit off, de úgy látom, elérkezett az ideje a cigánysajnáltató cikkeknek:
index.hu/belfold/2009/02/16/tiz_stihlfureszes_kozul_csak_egy_cigany/
nem kicsit vérlázító az írás, szegény cigányokat már lopni se hagyják, hát hova fajul mááán ez a világ?

Jim Raynor 2009.02.16. 09:22:41

@Rékuc:

jaja, szegények, főleg az a fickó, amelyik Lonsdale felsőben ment fát lopni :D

egyébként meg nem értem, mi a probléma: lop-elkapják-pénzbüntetés-ha nem fizet, leüli.

minden más állampolgár esetében is így lenne....

REPARATUR 2009.02.16. 09:23:30

meg kéne tiltani a cigányoknak, hogy 3-nál több gyereket szüljenek. Sőt, ki kéne írtani az összeset.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2009.02.16. 09:23:44

Bármennyire is óvatosan kell kezelni a riportot - a fene se tudja, hogy mi igaz ebből és mi nem -, arról én is tudok, hogy Aszódon is vannak sikersztorik, tehát a fiatalkorúak helyzete még nem feltétlenül reménytelen. Kár, hogy nem tudom most megnézni a videót.:-/

rolika 2009.02.16. 09:25:52

@Rékuc: már cím is... nem azért nem láncfűrésszel lopnak, mert nincs, hanem mert zajjal jár. (ezenkívül lebukáskor elkobozhatják, az meg nem jó) a falunkbeli cigányokis a vállukon hordják be a szajrét, de otthon aztán zúg a fűrész!

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2009.02.16. 09:27:19

@Jim Raynor: Ismerek városi cigókat, akik teljesen korrektül élnek (rendes lakásban, rendes munkából) összesen kettő darab gyerekük van, szeretik is őket, mégis nagy ívben sz*rnak rájuk. Egyszerűen nem nevelik, csak nő, mint a dudva. Ettől ugyan valószínűleg nem lesz bűnöző a gyerekből, csak egy mezei büdös tahó, de azért az is valami.

VonPerez "kapus vagyok, nem csatár" 2009.02.16. 09:30:11

@Jim Raynor: Lonsdale? Akkor biztos a kurucon található bannerről kattintott oda!:)))) Persze én magam soha nem láttam a kurucot, egy ismerősöm mesélte, hogy az ő ismerőse mesélte...

Jim Raynor 2009.02.16. 09:31:20

@Vizibusz:

hát igen, csak az a baj, hogy a mezei büdös tahója kést rántani is nagyobb valószínűséggel fog, mint egy olyan gyerek, akivel foglalkoznak.....

VonPerez "kapus vagyok, nem csatár" 2009.02.16. 09:31:35

@Rékuc: A mosdatás a tegnapi Naplóban is megvolt rendesen. Utána még ráfejeltek, hogy mennyire kellett a Hiller-haver féle amerikai körút is százmilliókból és máris enyhe hányingerrel mehetett a vasárnap esti szundira az ember...

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2009.02.16. 09:31:49

@rolika: jaja, és hatalmas betűkkel harsogja a cím azt az inszinuációt, hogy a fatolvajok többsége magyar... eszem f*szom eldobom, hogy egy kolléganőm halhatatlan szavajárását idézzem.

Float 2009.02.16. 09:33:22

@Rékuc: Ahogy megláttam a cikket a t. Miklósi "minőségi újságírás" Gábortól, egyből jöttem ide :)

De csak az böffen fel ilyenkor, hogy ez a suttyó megint úgy ír valamiről, hogy olyan Fletó-stílusban az életében egyszer rácsodálkozik egy "jelenségre", amit valamennyire közelebbről lát 5 percig, aztán hirtelen egy ilyen "fasza" megindító esszét ír, ami erkölcsileg legitimálni szeretné azt, hogy csak azért, mert nem tanulnak/dolgoznak és szegények, ellopják azt, ami a másé.

Van pár ismerősöm, aki hasonlóképpen pótolja a fűtenivalót, de még az "erdőjárók" közt is van olyan, aki az elszáradt anyagot szedi össze (kivétel nélkül erős dohányos -- volna mit feladni a tüzelőért cserébe), meg van aki gondolkodás nélkül kicsapdossa deréktájban, amit meglát. Szóval ha annyira irtózatosan rá volna kényszerülve, akkor is lenne még választási lehetősége.
Ettől függetlenül nebasszák má meg télleg, hogy még sajnáljam is őket.

Jim Raynor 2009.02.16. 09:34:19

@VonPerez:

ja, én is így hallottam az unokabátyám felesége nővérének a férjének az ismerősének a barátjától...:D

Tarackos Sül (törölt) 2009.02.16. 09:38:46

@REPARATUR:

Teljes mértékig elhatárolódok! :D

@Mj:

Meglepődnél, ha tudnád, hányan éreznek ugyanígy. Nem egyszerűen csak utálják őket, hanem gyűlölik, tiszta és teljes szívvel. Ha ez így megy tovább, komoly tragédia fog történni.

öööö...izé 2009.02.16. 09:41:43

Hehe:)

"..járművel faszállításon érjük tetten...." ezt inkább nem akarom elképzelni:)))

Kit zavar, hogy 0,7 köbméter fa szerepelt a bírságpapíron? valszeg sokkal többet ellopott már...itt is lehetne becsülni a mennyiséget, mint az APEH szokta a vagyonosodási vizsgálat során:)..

Kampfer 2009.02.16. 09:43:53

Nos, munkvera! Köszönjük ezt a kedves kis cukivideot! Tényleg nagyon szívhezszóló volt, különösen a híresen szerető és óvó cigánycsaládból kikerült purdék szeretetre tanítása néhány kis patkánnyal... Omg... Röhej! Drága munkvera! Legalább rózsaszín patkányt adtatok volna nekik, csak a forgatás idejére...! Megalol...

Képzelt riport egy másik intézményben:

Stábunk nemrégiben egy kelet-magyarországi büntetésvégrehajtási intézetben, egy lágerben járt, ahol a súlyos bűncselekményért elítéltek, valamint a gazdasági bűncselekményekért hosszabb időre vagy életfogytigra ítéltek róják le adósságukat a társadalom felé!
Hosszas engedélyeztetési eljárás után néhány felvételt is készíthettünk, de ezek cenzúrázása még folyik...
Ez a láger, hasonlóan még néhány másikhoz önálló gazdasági egységként működik, vagyis nem terheli a költségvetést. Ennek záloga a fegyencek által végzett folyamatos munka, úgymint mosópor csomagolás, használt akkumulátorok és számítógépek bontása, illetve újrahasznosításra előkészítése, fűrészáruk készítése, ólomöntés. Szerencsés körülmény, hogy a lakók jelentős része cigány, így nekik ez nem jelent túlzottan komoly váltást eredeti tevékenységüktől, ezzel is növelve a hatékonyságot, valamint a képzési időt csökkentve. Egyes szervezett bűnözői csoportok korábbi tagjai életvitelük miatt nem alkalmazhatók erre, ezért ők bányákban dolgoznak (urán, barnaszén), ahol őrzésük egyszerűbben és olcsóbban megoldható, testi erejük kihasználható. Jó magaviselet esetén kedvezmény jár, ami a szabadban végzett munkát (erdősítés, gátépítés, fakitermelés, csatornakarbantartás) jelenti. Ez motíválólag hat a rabokra, különösen a nem életfogytosokra, akiknek még van esélyük látni a napot. Mivel a gazdasági tevékenységből származó bevételeket a működésre fordítják, valamint az őrök fizetésére, nem terhelik a költségvetést. Jelenleg sajnos csak egy ilyen intézmény tud nyereséget, így adót és bevételt termelni az államnak, de a tervek szerint a trend folytatódik. Hatékonyabb munkaszervezés és jövedelmezőbb tevékenységek által. A munkaidőt nem növelik, a napi 10 illetve 12 óra megfelelő elfoglaltságot és leterhelést biztosít.
A fegyelem kérdése megoldott, az őrség jogi felhatalmazása, kiképzése, felszerelése, anyagi motívációja, valamint a tudat, hogy ők a társadalom számonkérő ökle, garancia a biztonságra. Gondot szokott okozni a cigányok és egyes gazdasági bűncselekmények miatt elítéltek összetűzése, az eltérő társadalmi, vallási és egyéb különbségek miatt, de a fegyveres őrség eddig minden esetben elejét vette a komolyabb problémáknak... Szökés még szabadban végzett munka esetén sem valósult meg, köszönhetően az érvényes tűzparancsnak és az őrök éberségének, kiképzésének.
Az új lakók száma egyre kevesebb, köszönhetően a javuló közbiztonságnak, illetve a deviáns elemek hatékony szegregációjának.
Terveink között szerepel további intézmények, egy szabadtéri munkákat biztosító láger és az egyik bányában foglalkoztató láger meglátogatása is, jelenleg az engedélyeztetések zajlanak. Amint ez megvalósul, arról is beszámolunk.

Csak egy amolyan kis eszmefuttatás, kis "virtuális" elképzelés... Lehetne így is.
Kampfer
(munkvera dögöljön meg!)

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2009.02.16. 09:55:51

@öööö...izé: Nem is olyan nehéz megbecsülni, APEH-stílusban:
Mutasson számlát fűtőanyag-vásárlásról.
Ha nem tud, akkor X köbméter fával lehet befűteni a lakóhelyét, ez alapján jöhet a bírság.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.02.16. 10:21:29

"megpróbálják megismertetni velük, mi is az a szeretet"

Ez nagyon nagy baj. Egy gyerek életének első három éve a meghatározó, ha akkor nem kapja meg a kellő alapokat, már nem lesz belőle éplelkű ember.

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2009.02.16. 10:36:34

Ugyan nem ide tartozik de mekkora WTF!
Egy hétig Sztoja Iván volt fotókkal a teljes médiában.
Amióta feladta magát már csak Sz. Iván fotó elmosva nem lehet fotózni stb...!
Menjenek a zavaros picsába.

Prinzessin Erbsen (törölt) 2009.02.16. 10:44:42

Ja de kar, hogy nem tudtam elöbb, küldtem volna kis csomagot a szoszedaim gyerekeinek, mar regota ott vannak szegenyek - megjegyzem az apjuknak lenne ott a helye, de ugy hogy meg a cella ajto kulcsot is elhajitani jo messzire

Spielberg 2009.02.16. 10:58:17

@Rékuc: na, pont ezt akartam linkelni...
ha az ismerősökhöz megyek, télen fullon vannak a Tiszalúc környéki utak fatolvaj cigányokkal...
Megélhetési bűnözés, a nagy lófaszt!

Spielberg 2009.02.16. 11:11:29

@Tarackos Sül: ez sajna tényleg így van. és ez is a kormány(ok) hibája.

monstress 2009.02.16. 11:13:52

@Rékuc:
Az index stílfűrészes cikkénél én csak azt kérdem, hogy a nagy sajnálat közepette hol van a statisztikájuk magyarázata? Vagy ma már az is elég, ha a címben vmit határozottan kijelentek, s oszt az úgy van?

monstress 2009.02.16. 11:19:35

@Vizibusz:
Én meg ismerek városi cigányt, aki szintén csak két gyereket nevel, de azt egész fiatal kora óta hordja magával a lépcsõházat takarítani. Keményen, minden alkalommal. Talán nem a csöpögõ szeretet vagy a nagy tanultság a legszembetûnõbb a családban, de dolgozni, azt megtanítja õket. Van ilyen is, olyan is. Amíg nem hordákban járnak és gettókban élnek. Na annak kéne véget vetni. Egy gyereke börtönbe kerül, elvenni a többi purdét is kiskorú veszélyeztetése miatt. Tudok olyan országról, ahol a gettósodott primitív muszlim bevándorlók ellen ez volt az egyetlen eredményes fellépés. Itt se lenne máshogy. Csak a szándék hiányzik.

CoolBrady 2009.02.16. 11:59:18

A cikkben Szikszai Szabolcs van írva, de a videóban Szitka Szabolcsként van feltüntetve az igazgató.

Horizont 2009.02.16. 16:41:52

Mondhattok bármit én mégis sajnálom ezeket a cigány fiatalokat. Nem igazán most, hanem még gyerekkorúként.
Ha egyenként foglalkozna velük egy szakember biztos mindegyik tettükre meglenne a magyarázat.Több tucat mobilt lop? Miért? Mert magára akarta irányítani a figyelmet. Senki nem látogatja, se a szülei, se a 10 testvére. Valószínű nem erkölcsi megfontolásból.
Ezekből a fiatalokból soha nem lesznek "normális" emberek és állampolgárok. Egész életükben lelkileg sérültek maradnak, később agresszívé válnak és bűnözőkké lesznek. Nincs esélyük a kitörésre, mert ami a gyerekkorukból kimaradt azt pótolni soha nem lehet! Beszippantja a környezetük! A mocsokba, bűnbe, posványba! És mivel a családi pótlékért szülnek a "szülők" ezért a létszámuk drámaian fog növekedni...

Corry 2009.02.16. 18:10:40

@Rékuc: Tényleg nem a Miklósi Gábor írta a "magyarbűnözésről" azt a fergeteges cikket???

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2009.02.16. 19:22:18

@Tarackos Sül:

Nem lepődnék meg, ugyanis tudom. Ráadásul nem egy ismerősöm esik bele a gyűlölködő kategóriába, én meg csak egyre szomorúbb vagyok anélkül, hogy bármit is tehetnék.:-/

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2009.02.16. 19:26:33

@Kampfer:

"Lehetne így is."

Nem, ez így volt. A kb. száz közül a leghíresebbet Recsknek hívták, ami majdhogynem pontosan így működött, csak más alanyokkal. A társadalom ökle kifejezés helyett pedig a "párt ökle" volt divatos, ami az ÁVH beceneve volt.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2009.02.16. 19:30:08

@Horizont:

Mobilt lopni szimplán azért szoktak, mert az jó dolog. Menő, van belőle pénze, birtokolhat valamit. Más nem érdekli az ilyet. Ami persze az általad leírtakra is visszavezethető.

picur3ka 2009.02.16. 19:56:25

Szoval van itt valaki okos embernek ertelmes megoldasi javaslata, mert en kilatastalannak latom a helyzetet, ha torvenyt s jogokat nem szegunk.

Mert a monoki polgarmester az alkotmany es jogellenes, mert etkezesi jagyet ad, es elviszi a gyerekekt szemelyesen iskolaba, s akkor a mohacsi megmondja neki, hogy nincs jogunk elmagyarazni a szomszednak, hogy nevelje a gyereket...

S hogyan tovabb? Persze, az indulatok kozben nonek es az atlagos egyszeri ember egyre jobban utalja es gyuloli azt, aki nap mint nap meglopja, nem hiszem, hogy nagyon megkene lepodni ezen, zsidok ilyet soha nem tettek, s mind tudjuk mit sz$rt a nyuszi.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2009.02.17. 00:45:03

@picur3ka:

Hiába van számtalan megoldási javaslat, a hajunkra kenhetjük addig, amíg nem mi vagyunk politikai döntéshelyzetben.:-/

Zsirparaszt scene/buckalakó tahó/fotelrokker 2009.02.20. 10:17:29

Oda nem lehetne egy megelőző stratégiai atomcsapást mérni?

süti beállítások módosítása