Skip to content


       Szűrés lista

Struktúraváltás – avagy merre tovább Magyarország? (1. rész)

Rorgosh barátunk újra billentyűzetet ragadott:

Nincs könnyű helyzetben az ember – pláne ha politikus (feltéve, hogy biológiailag egyezik a kettő…) – ha meg akarja teremteni az ország hosszú távú sikerességének az alapjait és eközben – vagy épp ehhez – hatalomban akar maradni. Gyorsan elhíresült beszédében célzott is erre a lemondó (?) miniszterelnökünk. Ez a megállapítás még akkor is igaz, ha nincsenek illúzióink a politikusok ambíciói és szándékai felől – amiben egyébként sajnos láthatóan igazunk van.

A probléma oka egyszerű. A válság hatásainak enyhítéséhez és a hosszú távú sikerességhez rendbe kellene tenni a költségvetést, és legalább GDP arányos csökkenő pályára kellene állítani az államadósságot. Ennek pedig két lehetséges útja van: vagy az állami bevételek növelése – ez lehet adóemelés, vagy olyan jövedelmek megadóztatása, amelyek addig nem kerültek megadóztatásra – vagy a kiadások csökkentése, illetve a kettő vegyesen.

Ám adót emelni, vagy a rendszert átalakítani nem túl népszerű dolog. Egyrészt a jelenlegi adószint már így is túl magas – részben ezzel függ össze a rendkívüli mértékű adóelkerülés (és persze annak, hogy ebben az országban több Robin Hood van, mint az összes filmben együttesen az ismétlésekkel együtt) – másrészt a választók az adóreform szótól már lassan rosszul vannak – talán azért, mert az nekik jót még nem hozott. Emellett az adóalap kiterjesztése a minimálbérre és a nyugdíjra az érintetteknek valós elvonást okoz, még akkor is, ha ezzel az adók terheit jelenleg szinte egyedül cipelő középosztály terhei enyhülnek is (persze a minimálbéreseknek nem fáj a középosztály lassú elszegényedése…).

Nos, kiadást mérsékelni sem népszerűbb az adóemelésnél. Ugyan sokan célozgatnak az állam némiképp pazarló közbeszerzéseire – amúgy joggal – azonban az azokon elérhető megtakarítás messze nem elegendő a költségvetési lyukak betömésére – bár ettől még célszerű lenne ezt a közbeszerzéses témát egyszer rendbe tenni. Azonban a megtakarításra két lehetőség kínálkozik valójában: a szociális kiadások mérséklése és a közigazgatás költségeinek a csökkentése.

A közigazgatás költségeinek csökkentése nehéz ügy, hiszen ha hivatalokat számol fel az állam, akkor lassul a közigazgatás – ami súlyos gond, hiszen a gazdaság és a lakosság gyors ügyintézést akar – míg ha a minisztériumok létszámát fogja vissza az állam, akkor azok kidolgozói és koordinációs munkája látja kárát – ami azt jelenti, hogy a jogszabályok még az eddiginél is jobban le fognak maradni a valóság mögött.

Ez persze nem azt jelenti, hogy ne lehetne, vagy kellene tenni valamit a közigazgatás terén. A legjobb lehetőségek az önkormányzatokban vannak. Ebben az országban több mint 3000 települési önkormányzat van, annak választott képviselőivel – és valamivel kevesebb jegyzővel. Összehasonlításképp, ez a szám más, hasonló népességű országokban olyan 5-600 körül alakul. Ennek alapján érdemes volna összevonni az önkormányzatok egy részét, így némiképp lehetne spórolni a választott tisztségviselők fizetésén. Bár ez elbocsájtásokkal jár, azonban ez mégsem súlyos probléma, hiszen a választott képviselőknek amúgy is mindig megvan az a kockázatuk, hogy nem választják meg őket.

Újabb lehetőségeket jelentene, a feladatok többségének leadása az önkormányzatok részére az e feladatokat ellátó hivatalokkal együtt. Ez ugyanis összevonásokra adna lehetőséget, amely leépítéseket tenne lehetővé anélkül, hogy az ügyfelek észrevennék ezt az ügyintézésben. Ennek alapja részben a meglévő párhuzamosságok felszámolása, másrészt a nagyobb létszámból adódó jobb munkaerő gazdálkodási lehetőségek. Továbbá, mivel az ügyintézés egy hivatalon belül történne, így az ügyiratok küldözgetése is kevesebb időt vesz igénybe (sajnos jelenleg gyorsabb, ha az ügyfél maga intézi ügyeit, amit gyakorta fel is rónak az országnak).

Ettől függetlenül azt tudni kell, ez fájdalmas lépés. Ugyanis munkahelyek megszűnését jelenti a közigazgatásban, és ha erre most kerül sor, akkor bizony számítani kell arra, hogy az elbocsájtottak munkanélküliek lesznek egy ideig. Az csak mese, hogy minden megoldható a nyugdíjazással. Amúgy is, a nyugdíj sincs ingyen… (Pontosabban: ha valami, hát az jelenleg drága.)

Ha már közigazgatás, akkor célszerű lenne egy-két más lépést is megtenni a hatékonyság érdekében (feltéve, hogy ez érdekel valakit…). Ez pedig az aláírási jogkörök átgondolása. Ma ugyanis a rendszer roppant alacsony hatékonysággal működik (csak simán: Magyarország, én így szeretem!), mivel van benne egy szűk keresztmetszet: az aláírási jogkör erős korlátozottsága. Az ügyfél kérelmét ugyanis egy ügyintéző dolgozza fel, aki azonban nem hozhatja meg a kérelem ügyében a végső döntést, hanem azt a főnöke teszi meg. A gyakorlatban az ügyintéző a már kész ügydarabot teszi le a főnök asztalára, aki azt átolvasás után (előtt…) aláírja.

Mi is ezzel a gond? Az, hogy ügydarab bizony van elég, főnök viszont annál kevesebb, ráadásul neki még irányítania is kellene a beosztottak munkáját, illetve mégiscsak ő dönt azokban az ügyekben, ahol az ügyintézők nem tudnak dönteni. Emellett még ellenőriznie is kellene az ügyintézők munkáját. Ez bizony az egy seggel több ló megülésének minősített esete.

Ellenben ha az ügyintézők aláírási – döntési – jogkört kapnak az egyszerűbb ügyekre, úgy ez a szűk keresztmetszet eltűnik. Amiatt pedig kár aggódni, hogy ezután a főnök kimarad mindenből. Azokban az ügyekben, ahol az ügyintéző látja, hogy ezzel megégetheti magát bizony hamar a főnökhöz fog fordulni – avagy védd a segged mozgalom. Viszont a főnök így tényleg tudja irányítani és ellenőrizni a beosztottak munkáját, tud gazdálkodni azok munkaidejével. Ugyanis így lesz erre ideje. Illetve – ha nagyon szükséges – akkor helyettesítheti az egyik kieső ügyintézőt, így enyhíthető a dömpingidőszakok során tapasztalható bedugulás. Ettől olcsóbb persze nem lesz a közigazgatás, ám legalább gyorsabban fog működni.


Akármennyit is sikerül megspórolnunk a közigazgatáson – feltéve persze, hogy azért meg akarjuk őrizni annak működőképességét (ebben néha nem vagyok biztos) – az bizony aligha elég a költségvetés egyensúlyának rendbetételére. Tetszik, nem tetszik, hozzá kell nyúlni a szociális kiadásokhoz, és épp ez az, ami a legkevésbé népszerű.
 

Hazánk ugyanis nemzetközi léptékkel mérve meglehetősen nagyvonalú a szociális ellátás területén – ezt soha nem is mulasztják el megemlíteni a külföldi elemzők. Ha ezt néhányan a mindennapjaink során ezt nem teljesen így éreznénk, annak az a gyakorlati oka, hogy bár nagyvonalú, ám rendkívül rosszul működik (nyugi, csak a szokásos). Ráadásul jellegzetes célcsoportjai is vannak, nem kis összefüggésben azzal, hogy mely néprétegek milyen arányban vesznek részt a választásokon.

További probléma ezen nagyvonalú rendszerünkkel az, hogy egyszerűen hozzászoktunk (ez nekem jár!), így persze nem szívesen mondanánk le az elért „eredményekről” (csak ismét megemlíteném a 40% nyugdíj és a 25%-os gazdasági növekedést). Persze, mivel  ez JÁR ezért viszont nem nagyon tennénk be a közösbe (én befizetném az adót, ha látnám hogy hová megy!). Ezt a közgazdászok potyautas viselkedésnek nevezik. Azt pedig, hogy ezen szociális szolgáltatásokat még akkor is egyre többen veszik igénybe, amikor épp gördül a gazdaság szekere azt az erkölcsi kockázat számlájára írják.

Mi is az erkölcsi kockázat? Hát a jó erkölcsökhöz sok köze nincs. Azt jelenti, hogy ha én előre lefektetett ellenszolgáltatás kikötése nélkül nyújtok segítséget, akkor az akinek így segítettem az akkor is hozzám fog jönni segítségért, ha egyébként maga is meg tudná segíteni önmagát (elvégre az ÉN dolgom, nehogy már szegény ember egyszer gondoljon a holnapra is!). Az emberek már csak szeretik a könnyebb utat, még akkor is ha az épp a pokolba vezet. Amúgy épp oda vezet…

Azonban mielőtt elszállnánk az erkölcsi kockázat felett érzett dühünktől, vagy elkezdenénk gyűjteni a köveket a megkövezésemre az égbekiáltó szociális érzéketlenségem láttán, először tekintsük át, hogy milyen jellegű szociális juttatásokban részesít minket a mára elszegényedett Róbert bácsi, az állam....


(a folyatatás következik) 

Címkék: közélet társadalom válság rorgosh

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr221052818

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kifordított ország 2009.04.09. 15:16:09

Gyurcsány utolsó mozzanata: -3,5 milliárd...Feri búcsúzóul még odavágott egyet. 3,5 milliárdot vettek ki a az általános tartalékból. Abból a tartalékból ami például árvízvédelemre van félretéve. Hogy mire vették ki ezt a pénzt? Na nem lélegeztetőgépekre,…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Petrow 2009.04.09. 15:22:32

@Rorgosh: csak átfutottam a cikkedet, de le a kalappal, újfent igényes iromány lett.

A nagyberuházásokhoz: nem igazán értem, miért fázik tőle mindenki? Persze, nem oldja meg KIZÁRÓLAGOSAN a költségvetés gondjait, valamint bebizonyítani sem egy-két nap, hogy az állam pénzét hűtlenül kezelték, de egyszer el kéne már kezdeni, nem? 10-20 év múlva ki fogja felelősségre vonni a kompetens személyeket a völgyhíd, az M6-os alagutak, vagy a 4-es metró miatt? És milyen következményekkel jár majd?

A közigazgatáshoz: jelenleg még nem sok dolgom volt velük, de külföldön élő ismerősöm említette, hogy Ausztráliában egy magánvállalkozás megnyitása cca. 2 órát vett neki igénybe, és MINDENT online tudott intézni. Nyilván ott is emberek ülnek a gép másik végén, és ellenőrzik is a dolgokat, de van rá példa, hogy igen, így is működhet a dolog.

Rhod 2009.04.09. 15:26:39

a "szociális juttatás" szókapcsolatra nekem már olyan pavlovi reflexeim vannak, hogy ezt a kommentet is vérbe borult szemmel vagyok kénytelen írni.
Szép ábránd, hogy a közigazgatásból valaki is le tud majd építeni, pedig lerakódott ott a felesleg rendesen. Az önkormányzatok pedig a pártok kifizető helyei, kádertemetői, mindegyiknél lehetne egy random 50%-os leépítés, eredményesség vesztés nélkül.

System failure. :) 2009.04.09. 15:41:16

Írtam egy kb 20 perces kommentet, a jelenleg eltartott beltenyészetről, de elveszett egy kopi paszta miatt. Grrr.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2009.04.09. 15:41:48

@Cody78:

Folytatás jövő hét kedd és csütörök, ugyanebben az időben,

BálnaUhr · http://balnavicc.blog.hu 2009.04.09. 15:54:52

Jó írás.

Annyit azért hozzátennék, hogy a közigazgatási reformot mindenképpen meg kell hogy előzze az államigazgatási és az önkormányzati hatáskörök szétválasztása.
A rendszerváltizénél ezt jól összeömlesztették, azóta meg nem képesek belátni a döntéshozók, hogy ezen változtatni kell.

A helyi ügyintézés lesz itt még egy nagy kérdés, mert vagy az ügyintéző megy házhoz, vagy az ügyfélnek a költségeit kell megtéríteni.

A minisztériumkról meg még annyit, hogy a külsősöknek kiadott (jól fizető) tanulmányokat és egyebeket ugyanúgy elkészíthetné az ott dolgozó köztisztviselő.

tudi 2009.04.09. 16:10:48

Jó poszt engem is érdekel a folytatás. Szerény véleményem az, hogy a közigazgatás a szociális rendszer áttalakítása és egy okos adórendszer az egyén és a vállalkozások számára sokat segítene az országon, persze szerintem még ehhez hozzátartozik, hogy ami még állami kézben van azt már ne adjuk el (márha van még olyan), és ne adjuk el a stratégiailag fontos vízkészletünket és földünket, és kicsivel több támogatást adni a kis és közepes vállalatoknak.

martonx 2009.04.09. 16:36:41

Jó poszt, csak lehetett volna rögtön a folytatással kezdeni.
Végigolvastam, de minek? Rorgosh még mindig szereti feleslegesen bő lére ereszteni a mondanivalóját.

Most komolyan. Mindezt le lehetett volna írni 10 mondatban.

Tündér_Lala 2009.04.09. 16:50:21

A poszt érdekes, köszi.
A közigazgatás létszámának csökkentéséhez annyit :Hasonló kezdeményezés nyomán 1/3-al megvágták már egyszer a minisztériumok létszámát.Ennek eredményként a feladatok végre hajtására nem maradt megfelelő aparátus.A feladatokat egy részét tehát megbízási szerződések keretében (minő pompás ötlet)végeztetik el.A vállalkozó cégek hátere azonban ,nem követhető - öszzeférhetetlenség stb- illetve igy születtek a haveroknak kiadott szakértői megbízások.Ennek fényében biztos, hogy olcsóbb lenne nekünk a létszám szűkítése?
A központosítás vagy decentralizálás kérdésében a számítástechnika korában a központi adatfeldolgozás és dokumentálás talán racionálisabb volna. Az ügyintézés pedig mennél közelebb az állampolgárhoz.

wladyslawsky (törölt) 2009.04.09. 17:02:28

lehetne bizonyos összevonásokat tenni az önkormányzatokban, viszont szerintem 1 választott polgármesternek (főállásban), és egy képviselő testületnek (minimális tiszteletdíjjal, vagy társadalmi munkában) a legkisebb településen is kell maradnia.
a jegyző meg az ilyen-olyan ügyintézők kisebb falvak esetében több helyen is el tudják látni a feladatukat

wladyslawsky (törölt) 2009.04.09. 17:07:05

még annyit: a magyarországi közigazgatás AGYONBONYOLÍTOTT, és jelenlegi formájában nagy létszámú munkaerőt igényel, így aztán ha magát a rendszert nem egyszerűsítik le (ettől valamiért mindegyik politikai oldal ódzkodik/ódzkodott eddig), addig nem lehet létszámleépítést sem tenni. A fűnyíróelv itt nem működik.

eldiablomismo 2009.04.09. 17:19:09

Na ez pont azokhoz nem fog eljutni, akiket érintene.
Személyes tapasztalat, hogy sokan tényleg elhiszik, hogy azért van költségvetési hiány, és azért kell hiteleket felvenni, meragyurcsányák ellopják. Meg persze a kampósok. Mert ez egyszerű. Aki meg azt mondja, hogy neazemberekkelfizettessékmeg az meg népszerű. De ha se átalakítani nem lehet, se az emberek nem akarják megfizetni, akkor miből kellene finanszírozni az olyan alap dolgokat, mint az egészségügy, oktatás? Most akkor jó volt az a szocializmus, vagy nem? Döbbenetes, mikor a vérkomcsik komcsiznak, közben meg vissza akarják állítani a 20 évvel előtti rendszert.

Rorgosh 2009.04.09. 17:26:28

@Petrow:

Én nem félek a nagyberuházós témától, magam is írtam: rendbe kell tenni. Egyszerűen ez a cikk alapvetően nem a korrupcióról szól, hanem arról, hogy szerintem mit kellene most tenni az államháztartás rendbetétele érdekében.

@martonx:

Ez a személyes stílusom. Szeretem alaposan körbejárni a témát, a rendszer minél több oldalát bemutatni.

Én őszintén hiszek benne, hogy ez az elszalasztott lehetőségek országa. És mindez azért, mert csak kinyilatkoztatják nekünk az IGAZSÁGOT és nem magyarázzák el, hogy az pontosan hogy is néz ki, egyáltalán miért van szükség a változtatásokra. Persze, hogy ezek után 0 lakossági támogatás áll a lépések mögött. Vagy épp az új szabályzókat nem ismerő és értő lakosság nem tudja kihasználni a lehetőségeket, és csak szív azzal a rendszerrel, amelyet esetleg épp ellenkező céllal hoztak létre.

@Tündér_Lala:

Nem hiszek a fűnyíró elvben. Ellenben igenis szükséges,hogy vizsgáljuk felül az önkormányzati struktúránkat, és ahol lehet, ahol ennek van értelme, ott vonjunk össze. Én elsősorban a választott képviselőkön spórolnék, bár tény, hogy mégiscsak tarthatatlan állapot az, hogy a foglalkoztatottak több mint 1/4-e az államtól kapja a fizetését.

@wladyslawsky:

Hamár marad valaki, akkor szvsz inkább egy jegyző. Ő legalább fel tudja venni az ügyeket, és továbbítani azokat az illetékes hatóságok felé...

Viszont épp ezért írtam, hogy össze kell vonni szerveket. Ma nagyon sok összetartozó szerv külön van választva, amelyek szépen ellevelezgetnek egymással. És mivel ez különböző szervek között folyik, ezért lassú. Ugyanannál a szervnél ez gyors belső emailekben mehetne, vagy akár puszta telefonos megbeszéléssel...

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.04.09. 17:50:09

@Rorgosh: Azért szerintem az sem kis tétel, hogy minden (állami) pályázatból 10-20% megy vissza a párthoz, és a holdudvarhoz. De valóban nem ez a legborzasztóbb, inkább az hogy a korrupció lett az elsőszámú prioritás, a hatékonyság pedig az utolsó.
Az explicit lopás elvisz 10%ot, ami ráadásul visszakerül a rendszerbe előbb utóbb, a lopás elfedése viszont többe kerülhet mint az egész projekt.

Pl: 30 milliárd digitális táblákra, ami nem csak drágább mint kéne, de értelme sincs. Tehát itt sem az a legnagyobb baj, hogy 3milliárd megy az elvtársak zsebébe, hanem hogy 30 milliárdot dobunk ki tök feleslegesen.

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2009.04.09. 17:51:44

A posthoz: hát ahogy én látom (és régebben már megírtam): az országon csak egy format C: segítene igazán. Új alkotmány (nyugati mintára), BTK, PTK, közigazgatási rendszer, államigazgatás (lehet, hogy a kettő ugyanaz, fene se látja át), bírósági rendszer (esküdtszék!), szociális ellátórendszer, szóval egyszerűen minden. És persze új politikusok.
De ez erősen utópiaszagú. Addig marad a foltozgatás...

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2009.04.09. 17:56:35

@martonx:

Talán mert így sokkal érthetőbb ?

Rorgosh 2009.04.09. 18:19:29

@TaTa86.:

Egyetértek. Egyébbként bár erről nem írtam, a korrupció visszaszorítása bármilyen reformnak a kulccsa.

Ugyanis éppen a korrupció, és az ezzel járó érdekhálózat az, amely jobbára ellehetetleníti a szükséges lépéseket.

Tündér_Lala 2009.04.09. 18:35:40

@Rorgosh: Ott a pont.Az érdekhálóról a legjobb szándék és a legjobb kezdeményezés is visszapattan.

martonx 2009.04.09. 18:57:49

@Rorgosh: @zero:

Én a kommentemet pusztán építő jellegű kritikának szántam. A tartalmával tökéletesen egyetértek, nem is vitattam benne semmit. Egyedül az előadás stílusával van bajom.

Jó, hogy reflektáltatok rá, mert lehet legközelebb még jobb lesz Rorgosh posztja.

tudi 2009.04.09. 19:16:21

@Rorgosh: Nem akrod magad miniszterelnöknek jelölni?

Rorgosh 2009.04.09. 19:58:18

@martonx:

Nos, ebből még van hátra 2 rész, és a következő postnak még neki sem kezdtem... (3 lehetőség is kering a fejelmben...)

@tudi:

Nem hinném, hogy jó miniszterelnök lennék... Sem gyomrom nincs a politikához, sem megfelelő vérmérsékletem (khm, nem vagyok túl türelmes természetű....)

Mihint · http://mihint.blogspot.com 2009.04.09. 22:39:12

@Rorgosh: Tetszik ez nekem, amit írsz :-) azé' megvárom a végét (többi részt), mert ostobán kötözködni nem szeretnék... Hajrá! Várom a többit!

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.04.10. 02:39:24

nekem még hiányoznak az externáliák, vagyis a gyorsabb/hatékonyabb ügyintézéstől igenis olcsósodik a közigazgatás, mert nem kell fölöslegesen visszaszaladgálni pótlásokkal, sorbaállni pecsétekért, kibogozni az ellentmondásokat, tehát per közszolga több ügyet intéz ugyanannyiért, és mivel a nem közszolga kevesebb időt tölt el közszolgáltatásokkal, hamarabb mehet vissza több piacgazdaságot termelni.
ugyanez igaz az egészségügyre, aminek nemzetgazdaságilag az lenne a dolga, hogy minél hamarabb minél egészségesebbé tegyen, hogy mehessek tb járulékot termelni.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2009.04.10. 11:01:46

ebbe benne lesznek már a multik megadóztatása? remélem a múltkori beszélgetés vmennyire hatással volt rád, s levetkőzted a reformkommunista gondolkodást

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.04.10. 11:45:44

Ezzel az a baj, hogy most, amikor nagyon szorít a cipő, az összes változtatást egyszerre kellene megcsinálni, amit az elmúlt évtizedekben lépésenként lehetett volna végrehajtani. Egyszerre gyak. NEM LEHET.

Itt van az épp felmarkolt eus és imf hitel, ami jó lehetőség lett volna arra, hogy áthidaló hitelként a költségvetési lyukakat kitömködjék vele akkor, amikor az adóterhelés csökkentése és az adóalap szélesítése folytán hátrányba kerül a Kltsv. Ezt is elbaszták. Nem arra fordítják, amire értelmesen lehetne.
Ha a pénzügyi csődöt el is kerüljük, a jelenlegi struktúrákkal (mindegy csak senki ne szívja meg) az egész összedől, vagyis mindenki meg fogja szívni.
Ez van. Készüljetek.

Rorgosh 2009.04.10. 14:43:26

@bs395:

Ebben valószínűleg igazad van, ám most nem akartam ezzel sokat foglalkozni, a közigazgatás igazából csak kitérő volt.

@tesz-vesz:

Én az egységes adózásban hiszek. Nem írom le külön, hogy a multi is fizessen adót, mert ez számomra alapvető.

Az pedig, hogy a költségvetést rendbe kell tenni, és az adósságot vissza kell fizetni, az nem "reformkommunizmus", henem egyszerűen józan paraszti ész kategória. Arról nem is beszélve, hogy a tisztességé is.

Én ahogy látom, most épp a radikális jobboldal áll a legközelebb a kommunista ideológiához, a mindent átható, megoldó és szupererős állam képükkel.

Én abban hiszek, hogy minél kevésbé támaszkodjak az államra, elvégre van saját lábam is. Az állam nekem csak akkor segítsen, ha tényleg olyan problémába botlok, amelyet én magam, vagy másokkal összefogva nem tudok megoldani.

@vero:

A cikk és folytatásai arról szólnak, hogy mi az amit SZERINTEM csinálni kellene. Az, hogy a mindenkori kormány mit csinál, az egy teljesen másik kérdés.

Emellett még a tévedés lehetősége is fennáll, ugyanis senki sem tévedhetetlen, és ez alól miért pont én lennék kivétel?!

nickleeson 2009.04.11. 11:53:45

Rorgosh, nem akarsz indulni a választásokon? Az én szavazatom a tied! Ismét zseniális írás!

Liberté__73 2009.04.16. 22:47:55

Respekt!

egy pici komment:
"...GDP arányos csökkenő pályára kellene állítani az államadósságot. Ennek pedig két lehetséges útja van..."

illetve van egy harmadik is, ami nyilván az említett kettővel együtt tud igazán hasznos lenni, mégpedig a bázis (GDP) erősebb növelése. Ez ugye felfelé húzó spirált indít és ráhat a kiadások csökkentésére (pl munkanélküliségen keresztül, de más direkt és indirekt tényezőkön is) de még inkább az adóbevételek növelésére, akár kisebb adókulcsok mellett is.

süti beállítások módosítása