Skip to content


       Szűrés lista

Egy Isten, két kiállítás, többféle értelmezés

Nem is hétvége a szombat-vasárnap pihenés, kirándulás, séta nélkül, két kiállításra hívnám fel hát a figyelmet.

1, Egyházüldözés és egyházüldözők a Kádár-korszakban (Párbeszéd Háza)

A tárlat a Magyar Katolikus Egyház, a Magyarországi Református Egyház és a Magyarországi Evangélikus Egyház összefogásával és anyagi támogatásával jött létre. Az Evangélikus Országos Múzeum munkatársai a jezsuita szerzetesrend kulturális intézményében, a Párbeszéd Házában négy termet rendeztek be korhűen, korabeli bútorokkal és a szervezetekről szóló tablókkal, fényképekkel: az MSZMP tanácstermét, egy belügyminisztériumi irodát, az Állami Egyházügyi Hivatal (ÁEH) fogadószobáját és egy börtöncellát. A pártállami időszakban bebörtönzöttek emlékére egy szentélyt alakítottak ki a Párbeszéd Házának kápolnájában, ahol a mártírok fényképeit sorban kivetítik. Ezenkívül egy propaganda faliújságot is kiállítottak, amelyen láthatók egyebek mellett a Ludas Matyi korabeli vicclap egyházakat kipellengérező lapjai, illetve más relikviák - közölte Tabajdi Gábor, a kiállítást és az ahhoz kapcsolódó, azonos című konferenciát szervező Fehér Holló elnevezésű munkacsoport tagja. Megemlítette, hogy a tárlaton megtekinthetők az ÁEH-alkalmazottak fényképei, illetve mintegy száz fotó az állambiztonsági szervek egyházi elhárítási részlegén dolgozó tartótisztekről, akik közül néhányan minden valószínűség szerint még élnek. A történész rámutatott: a kiállítás és a hozzá kapcsolódó konferencia célja egyaránt az volt, hogy az ügynökközpontú megközelítések helyett az egyházüldözés pártállami módszereit mutassa be, annak működési mechanizmusával együtt; ide értve azt is, hogy a tartótisztek milyen parancsokat, útmutatásokat kaptak felettes szerveiktől, és azokat hogyan érvényesítették a gyakorlatban.

A tárlatot Ittzés János, a Magyarországi Evangélikus Egyház elnök-püspöke és Balogh Margit egyháztörténész (MTA Társadalomkutató Központjának igazgatója) nyitotta meg, 2010. június 30-ig tekinthető meg vasárnap kivételével minden nap 14-18 óra között.

Nagyon helyes, hogy az egyházak szembenéznek a múlttal (film is készült már a témáról) , hisz köztudott, hogy sok ügynök volt az ő soraikban is, kár lenne titkolni. De a sebeket hagyni kell behegedni, a múltat le kell zárni, és azt csak így lehet: mindent megmutatni, mindent átbeszélni. Akkor nem mardos senkit a kétség és a bizonytalanság, aminél rosszabb nincs. Jézus is megmondta: "megismeritek az igazságot, és az igazság szabaddá tesz benneteket."

2, Nem mondhatom el senkinek - Havadtőy Sámuel kiállítása (Nemzeti Színház)

A kiállítást megnyitó Csáki Judit (újságíró, kritikus) felvezetője: "Látunk tizenkettő darab négyzetet és egy oltárt. Lehet gondolkodni, összetartoznak-e, s ha igen, hogyan. Okoz némi fejtörést az is, hogy van csipke és van festék – ezek vajon összetartoznak-e. És vannak betűk, a betűkből szavak – pedig a festő többnyire nem szavakkal beszél.

Lehet, hogy nem is szavak ezek, hanem képek – betű és szó alakú képek.

És mit keres ez az egész egy színházi előcsarnokban – átjáróházban képekkel beszélni, ebben is van valami furcsa.

Egyszerű képeket látunk – és nekem mindig azon kell a legtöbbet törni a fejem, ami ilyen: egyszerű. Ha például a betűkből szavak állnak össze, angol szavak, de olyan egyszerű angol szavak, hogy az is ismeri őket, aki sosem tanult angolul. És akkor neki lehet állni a jelentésnek.

Vagyis a kijelentésnek – ezen a tizenkét négyzeten ugyanis egy kijelentés van, bár ebben a kijelentésben sem lehetünk biztosak. Mert mit is jelent ki, aki azt mintázza szép, csipkéből varrott (még jó, hogy nem vert) betűkből, hogy: Nobody knows that I am gay?

Nobody knows – ezt jelenti ki. Meg azt is, hogy I am gay. Egyik meredekebb, mint a másik – lehet akármilyen szabályos a csipkebetű, akármilyen szabályos a négyzet, meg pasztell a pasztell: ez durva, ez kemény, ez erős. Kivált itt és ma – s hogy mennyire szűk az itt és mennyire konkrét a ma, azt a kedves látogatók fantáziájára bízom. (...)

 

Tizenkét négyzet van itt – én jelvényt csináltatnék belőlük, és föl is tűzném valamelyiket, például a legközelebbi magyar Gay Pride-on, és remélném, hogy ezúttal meleg barátaim is ott fognak vonulni velünk, számosabban, mint tavaly, és rajtuk is lenne jelvény. Én a többszínűt választanám, a vállvonogatósat: tessék, és akkor mi van…

Tizenkét négyzet van – és ha a tizenharmadik tárgy, a szárnyasoltár felől nézem, akkor ez lehetne a tizenkét apostol, bár ez is csak játék; nem tulajdonítanék nagy jelentőséget annak sem, hogy az aranyszínűt nevezzük Júdásnak, és ugyan, melyik másikat Péternek. A szép régi keresztnek sem tulajdonítanék nagyobb jelentőséget, mint amekkorát ezzel a középponti helyével elfoglal itt, a Nemzeti Színházban: legyen írásjel. Egy szép pont egy egyszerű mondat végén."

Ennyi. Egész pontosan semennyi tisztelet a keresztényekkel szemben, és provokatív módon pont egy keresztény ország Nemzeti Színházában. Pedig vannak dolgok, amiket nem illik és nem szokás piszkálni. Mindenkinek joga van eldönteni, hogy hisz-e a szeplőtelen fogantatásban, a Vörös-tenger kettéválásban, a 40 éves vándorlásban, Jézus vízenjárásában, Buddha 49 napjában, vagy Mohamed látomásaiban. Aki nem, de értelmes, kulturált ember, az békén hagyja a hívőket, nem sértegeti őket, elvégre azok se bántják őt. "Élni és élni hagyni". Persze Alföldi Róbert igazgató szerint most is pont erről, a toleranciáról van szó:


"A kiállítás  éppen a keresztényi szeretet és elfogadás miatt használ olyan szimbólumokat, amik mindenki számára érthetőek. És az sem véletlen, hogy egy 16. századi, népi kereszt látható  a kiállításon, ami határozottan tágabb és általánosabb emberi értékekre és a szeretetre hívja fel a figyelmet. A Kereszt, mint szimbólum, éppen a mindenkinek járó szeretet és elfogadás jelképe. Mint ahogy a keresztényi magatartás alapelve a Biblia tanítása szerint a szeretet.
Pontosan erre szeretne rávilágítani a kiállítás. Szó sincs arról, hogy bárkinek a hitét vagy a meggyőződését sérteni szeretnénk. Csak azt kellene látni, ami van, nem pedig prekoncepciók alapján ítélkezni egy-egy korrektnek nem mondható tudósításból kiindulva.
Semmi gyalázkodó, erkölcstelen, vagy pornográf része nincs a kiállításnak. Határozottan cáfolom, hogy blaszfém lenne."

 

Talán csak annyiban, hogy a Biblia egyértelműen elítéli a homoszexualitást, és attól, hogy X pap mégis az, és/vagy pedofil bűncselekményeket követett el, az alaptétel nem változik. Alföldiék megtanulhatnák végre, hogy bármennyire is "trendi" mostanában a lazaság, a korlátok döntögetése, vannak tabutémák, amikhez rendesen szocializált ember nem nyúl.

Címkék: társadalom

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr641982802

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Katolikus ügynökök? 2010.05.10. 18:56:20

Ungváry Krisztián szerint a Magyar Katolikus Egyház püspöki karában ügynökügyben érintett főpapok ülnek. Közöttük olyan nevek is megtalálhatóak, akikről eddig hasonló információ nem látott napvilágot.

Trackback: alföldi róbert: Vadászjelenetek Alsó-Bajorországból 2010.05.08. 19:45:01

  a kommunista fiú megint magára talált, A MAGYAR NEMZETI Színházban amihez neki semmi köze   Számtalan kritika érte már a Nemzeti Színház új vezetését a darabokban felvonultatott trágár, obszcén és pornográf „művészi ábrázolá...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

belzebubó 2010.05.08. 12:37:13

@Beosztott: A héten olvastam,hogy a muszlim országok bojkottálják a dán termékeket azóta is igy majd a magyar tejtermelők hasithatnak valamit a piacból. Kellett ez nekik?
@zala: Nem a keresztről van szó, akkor valószinőleg nem értetted miért 12 tábla van. Az apostolokra céloz. Azt már csak nem akarom elhinni,hogy ez a "művész" kibérli a naverja által vezett Nemzeti előcsarnokát és azért csinál kiállitást,hogy elmondja a látogatóknak,hogy ő gay.Önvallomás??? Ez az apostolokra utal.

zala 2010.05.08. 12:38:34

@belzebubó:
teljesen világos, és egyértelműen igazad van.
leírhatnád te is a véleményed a Meleardil Eressea Iluvadannak feltett utolsó kérdésemmel kapcsolatban.
nem kérdezném, ha a keresztes tábla mögött is fel lenne írva, a szöveg, mert nyilván egész más kontextusba kerülne a dolog, de nincs. a vallomás önmagára vonatkozik. ez miért sért titeket a vallásotokban?

Beosztott 2010.05.08. 12:40:55

@belzebubó:
Bár úgy lenne. Igazán jót tenne a magyar gazdáknak egy kis részesedés az EU élelmiszer kereskedelmében.
Legyen igazad!!!!!!!!!!!!!!

zala 2010.05.08. 12:41:29

@belzebubó:
a táblák számossága elkerülte a figyelmemet. így is fennáll, hogy más kontextusba kerül, kerülhet a dolog.
a választ megkaptam, köszönöm.

Marcellusca 2010.05.08. 12:41:55

@Meleardil Eressea Iluvadan:
@Beosztott:
Volt Mohameddel kapcsolatos viccelődés.
Nem sokáig, nem sokszor.
A muszlimok nem kicsit bepipultak.
Vérdíj és egyebek?

Meleardil Eressea Iluvadan 2010.05.08. 12:43:18

@zala: Egy kicsit alaposabban gondolt at a "muvet". Lebuzizta a 12 apostolt.
Az mar csak valami?

Tovabbra is ugy velem, nem jott at neked teljesen a mondanivalo. Nem pusztan a fenti kepekrol beszelunk. A tolerancio neveben elkovettet nagyon intolerans tettrol van szo eppen. A haborgas nem lenne ekkora, ha ez a szimpla botlas lenne. Azonban Robert Gida egesz munkassaga errol szol, ami osszessegeben mar kezd elviselhetetlen lenni.

Nem vagyok templomba jaro kereszteny. Ugyanigy horognek, ha barmi mas, valalik szamara szent dolog gyalazasa tortent volna. Mint ahogyan tortenik is oly gyakran.

Az a fajta tolerancia definicio, hogy "en azt csinalok, amit akarok, azt neked el kell viselni, sot, jo kepet kell hozza vagni, ha meg folhaborodsz, akkor kirekeszto vagy", valamiert csak az elborult liberalisokra jellemzo. Azok, akiket szuleik megtanitottak az emberi egyutteles legelemibb szabalyaira, azok nem tojnak az utcara, nem lopnak uton utfelen, nem gyalaznak masok altal tisztelt dolgokat.

Es ez nem mennyiseg kerdese. Egyszeruen NEM teszel ilyet, es kesz! Esetleg te is ugy gondolod, mint a liberalis jogalkoto, hogy huszezer forint alatt nem lopas a lopas, csak pillanatnyi szorultsagaban kolcsonoz valamit az ember? Gondolom ettol te meg nem mesz be a boltba leemelni a polcrol ami eppen kell. Mert ha csak par ezer forint is, te akkor is tolvajnak erezned magadat. Akkor miert hivatkozol szentseggyalazasnal mennyisegre? Nem kanalas orvossag ez! :D

belzebubó 2010.05.08. 12:45:07

@zala: Azt hiszem leirtam az előbb, hogy ez nem önvallomás. Egyébként kit érdekelne,hogy egy relativ súlytalan művész kivel, milyen nemű emberrel hál és erről a nagyérdeműt a Nemzetiben tájékoztassa? Ennyire még ez az ember sem lehet öncélú. Erről nem kell kiállitást szervezni. Ez az apostolokra utal. Voltak már olyanok, akik filmet rendzetek arról, hogy a 12 apostol meleg volt ez is valami ilyesmi akar lenni. Elég egyértelműek az utalások számomra, furcsa, hogy nem érted.

Beosztott 2010.05.08. 12:45:29

@Marcellusca:
Bizony, volt/van vérdíj kitűzve.
De én azért ilyen messzire nem mennék. Szerintem Robi gyereknek el fogják magyarázni, hogy mennyi az annyi. Meg fogja érteni. Nem kell vérdíj. Bocsánatot fog kérni.

Meleardil Eressea Iluvadan 2010.05.08. 12:52:38

@Beosztott: "Bocsánatot fog kérni."

Nem ez az elso huzasa. Amiota a homoki gyoker (Alfoldi) es a szalkas fap*na (Jakupcsek) eloszor felbukkantak valami reggeli musorban, hogy torz vilagkepuket a tisztelt nagyerdemure tukmaljak, azota errol szol a "munkassaga". Zigota kora ota nem kert bocsanatot semmiert. Mibol gondolod, hogy pont a megmodoszekben ulve fog onvizsgalatot tartani? Nem tartom persze kizartnak, de elegge megdobbentene. Valoszinuleg elso (es roppant cinikus) kerdesem az lenne, hogy "ezt vajon mivel fenyegettek meg?"

zala 2010.05.08. 12:53:50

@Meleardil Eressea Iluvadan:
csak jelzem, hogy a releváns reagálásom olvasása előtt küldted a hozzászólást, pont ahogy én is jártam belzebubóval.
az érveiteket megértettem, és elfogadom: igazatok van, lehet sértésként is értelmezni ezt a kiállítást keresztény szemszögből.

Marcellusca 2010.05.08. 12:58:42

@zala:
"...hogy egy buzi művész önvallomása mennyiben sértő a vallás, a vallásod szempontjából?" - Szerintem itt (is) a válasz: "Tizenkét négyzet van – és ha a tizenharmadik tárgy, a szárnyasoltár felől nézem, akkor ez lehetne a tizenkét apostol, bár ez is csak játék; nem tulajdonítanék nagy jelentőséget annak sem, hogy az aranyszínűt nevezzük Júdásnak, és ugyan, melyik másikat Péternek." - Ha nem az apostolokkal példálózik, hanem - mint írtam már - az úttörők 12 pontjával és nem teszi hozzá, hogy ez neki/nekik csak játék, és nem tulajdonítanak neki nagy jelentősséget, mindjárt nem asszociálnak a keresztény vallás/jelképek csúfolásának.

Beosztott 2010.05.08. 12:59:06

@Meleardil Eressea Iluvadan:
....nnnna ugyanerre gondoltam én is. Megtaláltad a kulcsot.

Marcellusca 2010.05.08. 13:03:54

@zala: Akkó mán a zenyém is tárgytalan. :)

Meleardil Eressea Iluvadan 2010.05.08. 13:04:07

@zala: :) Van egy kis kesleltetese a blognak. Mire reagaltal, hogy a reagalasomra mar te is regaltal, addigra elkuldtem az uj reagalast. Sebaj. Mostanra mar tudom, hogy te is tudod, hogy tudom, hogy tudod.

Neked is igazad van. Abban amit allitottal. Epp csak valami masrol beszeltunk, nem pont arrol. Ezeregy kiallitas van, ami obszcen, rohelyes, esetleg gusztustalan. Nem porgok rajta, nem izgat. Akiben az mozdit meg valamit, megnezi, esetleg meg vasarol is, ha eleg perverz. Megsem szervezek izleskommandot, hogy porig romboljam a kiallitotermet es megfurodjek a beteges kozonseg vereben. Mert az eppoly beteges lenne. Ez viszont direkt szentseggyalazas, ami az intolerancia egyik legmarkansabb formaja az "elfogadas" zaszlaja alatt elkovetve. A kepmutatas Csimborasszoja.

belzebubó 2010.05.08. 13:05:47

Alföldi magánemberként egy szexuálisan túlfűtött, promiszkuis alkat sok van ilyen a melegek között is a legtöbbje magával is vivódik, mert az agya tudja, hogy ez nem jó, de olyannyira ösztönvezérelt, hogy nehezen tud úrrá lenni magán nagyon sok szituációban. Ezt sokan érzékeny tehetségnek értékelik, helytelenül.
Hetero szinészek között is előfordul ilyen, sokan el is mennek elvonóra, mert egy nő láttán csak az jut eszükbe, nem birnak elvonatkoztatni.
Alföldi minden rezdülését áthatja ez, a világot elsősorban a szexuális orientáltságon keresztül képes vizsgálni. Ez a baj, hogy ő nem tud máshogyan tekinteni a világra és mivel rendezője a nemzet szinházának ez sok rendezésén is látszik. Valahol becsempész egy-két csókolózó mellékszereplő férfipárt vagy teljesen öncélú gusztustalanságokat,melyek a darab mondanivalója szempontjából érdektelenek. Elég gondot okoz ő saját magának, de ráféne egy kis félrevonulás ismét. Ha ezt mint magánember tenné,senkit nem érdekelne vivja meg a saját harcát, de ő jelenleg fontos helyen van és ez a vivódás kihat minden kezéből kikerült munkára. Ő elsősorban nem a homofóbokkal viaskodik, mert ha azok lennének az emberek, nem mennének be az általa vezetett szinházba. Ő saját magával nincs kibékülve és kényszeredetten a szexuális orientáltsága és perverzitása a téma a legtöbb rendezésében emiatt.

zala 2010.05.08. 13:05:50

Újraolvasva látom, hogy nem csak egy mondat, hanem három teljes bekezdés kerülte el a figyelmem. Szép teljesítmény :)
ilyenkor kéne egy delete gomb :D

további szép napot

reKorrekt 2010.05.08. 13:07:21

Nem lehetne Magyarországról is kitiltani ezt a faszt?

2010.05.08. 13:09:49

Mindig csodáltam, hogy lehet gagarin utazása után 50 évvel, távközlési műholdak korában a felhők fölött lakó jézuskában és angyalokban hinni. Az egyházról régen bebzinyosodott már, hogy ugyanolyan ócska dajkamesékkel kábítja az embereket, mint gyurcsány, nincs halál utáni élet, se pokol,. se menyország, de főleg nincs halál utáni igazságszolgáltatás, tehát nincs szükség mártírokra, aszkétákra sem, igazságos társadalmat kell létrehozni itt a földön, ez alatt a pár évtized alatt, amit megélünk. Az egyház kiállt a métóságos urak és az elnyomás rendszere mellett, tehát az egyház üldözve lett, ennyi. Ha a kommunista rendszert is éppolyan híven kiszolgálták volna, mint Horthyékat, egy hajuk szála se görbült volna. Aki meg a rendszer ellen uszít, az számíthat retorziókra. Minden rendszerben.

Beosztott 2010.05.08. 13:12:39

@zala:
Delete gomb van. Javaslom izzítsd a vonalat Lasalmassal, mert ma ő kezeli!!!

reKorrekt 2010.05.08. 13:15:48

@csernaja obca: "hogy lehet gagarin utazása után 50 évvel, távközlési műholdak korában a felhők fölött lakó jézuskában és angyalokban hinni"

Nagyon nagy ám az univerzum ;)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.05.08. 13:16:27

@Marcellusca: "Nem akarom erőszakosan megváltoztatni a másik nézetét/véleményét. "
Pontosan.

Mondjuk hozzáteszem, a keresztény egyház erősen ezt csinálta (erőszakos térítések régebben) de ugyanakkor azért nem lehet elmenni a társadalomépítő, jótékonykodó szerepe mellett sem. Semmi sem fekete vagy fehér, ez van.

Meleardil Eressea Iluvadan 2010.05.08. 13:17:31

@csernaja obca: Gondolom tisztaban vagy vele, hogy a materialista ateizmus a valaha letezett legdogmatikusabb vallas. Mindaz, amit allitasz, eppen ugy hit kerdese, mint a legtobb vallasi tetel. Ezen kerdesek legtobbjere a valasz nem lehet mas, mint egy oszinte "nem tudom". Hogy innentol a keletkezett urt mivel toltod ki, az megint csak hit kerdese. A valaszthato alternativak kozul az egyik legridegebb es sivarabb a materializmus, mert mindeneknek mulandosagat, vegesseget es ertelmetlenseget hordozza magaban. Magatol ertetodo folyomanya az anyagiassag es az individualizmus. Ha valoban ez a te vallasod, hat nem irigyellek erte! :D

Horizont 2010.05.08. 13:18:25

@belzebubó:
Ezt nagyon jól megírtad! Teljesen igaz tényleg. De hogyan engedhetik meg, hogy önös érdekből ilyen messzire elmenjen? Mégis a Nemzeti Színházról van szó! Koppintsanak már az orrára egy kicsit könyörgöm! Eddig ne tovább - csak ennyi kéne!

Beosztott 2010.05.08. 13:18:48

@csernaja obca:
A hit és a vallás között óriási különbség van. Itt nem vallásos emberekkel találkozol, hanem többnyire hívőkkel.
Ma egyébként szó nem esett a rendszerről és főleg rendszerellenességről. Mi a hitről vitatkozunk. Talán még a vallást is csak érintettük.

Marcellusca 2010.05.08. 13:21:58

@ColT: Úgy, úgy.
Ezért sem tudok hinni a kereszténységben.
Nem olyan patyolattiszta az a múlt.
Meg a jelensem.

belzebubó 2010.05.08. 13:26:25

@zala: Egy ilyen meggyőzhető úriember és saját hibáját nyiltan beismerő kommentelő el ne tünjön közülünk! Gyere máskor is!

zala 2010.05.08. 13:27:46

@Marcellusca:
tárgytalan, de nem céltalan. köszönöm.

@Beosztott:
ez is csak vicc volt. nyoma maradt egy figyelmetlenségemnek. leszarom :)

zala 2010.05.08. 13:34:00

@belzebubó:
nem vagyok úriember, könnyen meggyőzhető meg talán még kevésbé, ez utóbbit bizonyítom is:
nem ismertem el semmiféle saját hibámat, figyelmetlenségből eredő tévedésemet ismertem be :)

Meleardil Eressea Iluvadan 2010.05.08. 13:34:09

@belzebubó: Szivembol szoltal! Zala, szivesen latunk.

Egy jelenet ugrik be a 2012 filmbol. Az indiai tudos kiszamolgatja, hogy mikorra kell elkeszulni a barkakkal, mikor fog instabilla vallni a foldkereg. Csakhogy nem ismer minden tenyezot, igy aztan a vilagvege picit hamarabb jon el, mint ahogyan beharangozta. All za ovalis irodaban, es azt magyarazza az elnoknek, hogy bizony baj van, mert mindjart itt a megsemmisules, rohanni kell. Az elnok kicsit kiakad:
-Azt akarja mondani nekem, hogy az elorejelzese amit kovettunk, amire a vilag legfontosabb utemtervet epitettuk, teves?
-Ugy tunik igen. Tevedtem. Nagyon sajnalom.
Erre az elnok odafordul a miniszterehez:
-Tudja, hanyszor hallottam mar ezeket a szavakat ebben az irodaban?
-???
-EGYSZER SEM!
:D

Na, hat valahogy igy.

belzebubó 2010.05.08. 13:35:02

@Horizont: Szerintem erről lassan tenni fognak, aztán majd a liberális sajtó tele lesz azzal, hogy szexuális orientáltsága és világnézete miatt lett üldözött és igy a hősük lehet.
@ColT: Nem jó az és járatlanságról tesz bizonyságot, ha valaki a kereszténységet és a katolikus egyházat az összes bűnével összekeveri. Nehéz a katolikus egyház negativ és pozitiv tevékenységét mérlegre helyezni, nem is itélném meg, csak arra hivnám fel a figyelmet, hogy nem minden keresztény egyház téritett erőszakosan.

Kartal (rezervált) 2010.05.08. 13:37:05

Köszi a posztot, már terveztem egy ilyen bejegyzést én is. Így legalább nem kell megírjam :)))

Beosztott 2010.05.08. 13:40:00

@Kartal (beleszól):
A neved előtt nem egy Tasmán ördög kée van?

Conv · http://www.i-honlapkeszites.hu 2010.05.08. 13:43:32

OFF

index.hu/belfold/2010/05/08/schmitt_maris_kert_egymilliardot_a_parlamenttol/

Én bizony azt mondom; a kurva anyád neked, nem 1 milliárd.
Nem lehetne már ezt a olimpiai faszságot elfelejteni és nem tolni bele ész nélkül a pénzt?
Amennyi pénzt eddig beletoltak már ebbe a rohadás teljesen felesleges baromságba abból sok helyen emberi körülményeket lehetett volna már teremteni iskolákban, kórházakban, közösségi intézményekben. Van hely az országban ahol az iskolában nincs angol vécé, a közösségi házban nincs fűtés évek óta (éppen ezért senki nem megy oda előadást tartani), van orvosi rendelő, ahol hetente egyszer van orvos, víz viszont sosem volt (nincs angol vc, a mosdás, sterilizálás víztartályból jövő vízzel megy, az utca elejéről a túloldaláról kellene átvinni a vizet, évek óta pályáznak és semmi. )
De olimpia kéne mi, a kurva anyátokat.... meg a pénz amit lehet lenyúlni.

A takarékosságot talán lehetne ezzel kezdeni, meg a "profi sport" állami finanszírozásának befejezésével. Lásd foci.
Ha már profi sportról van szó (aki pénzt kap a sporttevékenységéért az profi sportoló) akkor annak a bérét, sportolási körülményeit ne az állam állja, hanem mivel üzleti tevékenység, az üzletből éljen meg. No állami pénz.
Ha meg állami támogatja, akkor az amatőr vagy tömegsport ugye, pénzt a sportolásért nem kaphat a sportoló. Vagy az állam szeretné a profi sportot vinni?
Tegye... és most fejezze be, mert pl a foci nem hoz pénzt, csak kiadás, nincs teljesítmény a focisták mögött. Ne finanszírozzon/vigyen veszteséges vállalkozást az állam.
A sport amíg profi sport addig legyen üzleti vállalkozás. Eredmények után az országnak szerzett dicsőségért jutalmazzon az állam, egyébként coki.
Kíváncsi vagyok hány focistánk maradna, lenne e elegendő egyetlen focicsapatra való, ha nem megélhetési pénzfoci lenne az országban, hanem csak az focizna aki szereti csinálni és a sport iránti elkötelezettségből csinálja? A körülményeket biztosítja az állam, de pénzt nem kap azért mert ő focista. Nem, Ő lakatos, csak szeret focizni és ehhez biztosítaná a lehetőséget sportszer, mez, pálya szintjén az állam, a megélhetését meg a munkájából előteremti. Aztán ha eredményt ér el nemzetközi szinten, akkor majd kap jutalmat.

ON

Sem vallásos nem vagyok sem homofób, de annyi érzés van bennem, hogy senkit nem sértek a vallása, ideológiája miatt meg.
A viselkedése miatt igen.
Tehát Alföldi Robi, Te egy kétszínű, sunyi bélféreg vagy.
Remélem értékeled őszinteségem, és mérhetetlen toleranciáddal megérted, elfogadod, hogy a véleményem ily nyíltan kimondom, s támogatod azon törekvésemet, a teljes elfogadás és megértés jegyében, mely szerint egy óriásplakáton a nyugati téren eme véleményemnek hangot adjak.
Profilomban található email címre írva elkérheted a számlaszámot melyen az óriás plakátra gyűjtök, hogy bemutasd micsoda liberális és elfogadó ember vagy. Hajlandóságot mutatok egy neked jobban tetsző, kulturális rendezvényre fordítani a pénzt mely szerint a Deák téri metró állomáson egy "Alföldi a békés tahó" című kiállítást rendezek.

A vallás és a komcsik vonalához inkább nem szólnék hozzá, mert nem tudnék ilyen visszafogott maradni mint Robival kapcsolatban, elég annyi, hogy én láttam katolikus egyházi vezető pártkönyvét.

Beosztott 2010.05.08. 13:47:58

@Conv:
T e!
Ez így nem is 1 milliárd, hanem kettő. 1-et kér és 1-et finanszíroztatna kívülről.

ZioN 2010.05.08. 13:54:47

Srácok,ez a művészet téma,ez nem igazán érthető annak,aki nincs benne.Nekem volt régen egy festő vendégem,aki hálájául(szállás,kaja) maszatolt egy képet.Jó,persze köszönjük,viszlát,sok sikert.Aztán pár év múlva visszajött az emberke,hogy neki kéne a képe.250.000Ft-t adott volna érte.Akkor az nagy pénz volt még.Higyjétek el,a 3 éves gyereketek csukott szemmel csinál ilyet.
Szóval,ez a mi a művészet,ehhez úgy gondolom kicsik vagyunk mind,hogy eldöntsük mi művészet,és mi nem az.Ha neki ez művészet,hát legyen.Mondjuk a nemzetiben azért van egy apró gond a fejekben...

flippant 2010.05.08. 14:05:31

Nem is olyan régen, vagy pár száz évvel ezelőtt alföldi jozefinát egy ilyen kiállításért gondolkodás nélkül karóba húzták volna...

belzebubó 2010.05.08. 14:08:00

@zala: Én ismerem be a hibámat, hogy tévedtem :)
@Conv: Ezek nem látnak a szemüktől? Görögországban most járnak le a hitelek amiket az olimpiára felvettek és romokban hevernek, többek között attól is.
@Beosztott: fekete párduc az!

zala 2010.05.08. 14:09:37

@belzebubó:
kabbe (csak hogy az úriemberes tévedésed is bizonyított legyen) :)

Beosztott 2010.05.08. 14:24:55

@belzebubó:
Dehogy árduc. Legfeljebb, ha egy.
Nézd meg jobban! Olyan ördögi arca van. Szerintem Tasmán ördög. Imádom a fajtáját. Olyan hyeraktív, hogy az már mulatságos.

Beosztott 2010.05.08. 14:26:08

@laspalmas:
Mi az öröm? Miről maradtam le?

Darkwill · http://vilagokarca.blog.hu 2010.05.08. 14:29:56

Az első kiállításról csak annyit, h olyan "kicsit sajnáljatok már minket is" szaga van. Kap tőlem esetleg pár érdeklődő pillantást, aztán ennyi.

A másodikkal csak annyi a baj, h a Nemzetiben van. Kétlem, h lenne majd olyan kiállítás ami azt igyekszik bemutatni milyen nehéz ebben a "globális felmelegedésben" heteronak maradni. Az vele a baj, h ha púpos igazgatója lenne a színháznak akkor Ő ugyanezen az elven kitehetne olyan tárlatot h "Az élet púposan". Az sem lenne kevésbé öncélú. Nem hiszem, h a Nemzeti Színházban olyan kiállítás kell ami vezetőjének az önvallomása. Mert nem róla kell h szóljon, hanem a Nemzeti művészetről. Egyébként pedig maga a kiállítás is fantáziátlan.

Horizont 2010.05.08. 15:15:50

@belzebubó:
Inkább legyen üldözött mártír, vagy akár egy hős számukra, mint színházigazgató nekünk:)

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.08. 15:40:24

Erre a magyar felekezetes besúgók kiállításra lehet, hogy benézek. Láttam a filmet is, foglalkoztam is a témával bizonyos mélységekig, kíváncsi vagyok, mit tudnak még és ilyen formában a nyilvánosság elé tárni.

2010.05.08. 15:57:34

@Meleardil Eressea Iluvadan: dehogy dogmatikus! Inkább pragmatikus. Ami nem tapasztalható, az nem létezik, ennyi benne a dogma, semmi több. Persze, erre mondható, hogy a világegyetem végtelen, és egy végtelen világegyetemben törvényszerűen _minden_ megtalálható... csak éppen a vallás nem ezt tanítja. Én meg azt mondom, hogy életminőségünket közvetlenül az érzékszerveinkkel felfogható dolgok befolyásolják, ezekre felkészülni sem kis feladat, nemhogy végtelen számú lehetőségre. Tehát Istennel, sárkányokkal, UFÓkkal, kísértetekkel mindaddig nem foglalkozom, ameddig érzékszervi tapasztalatot nem szereztem róluk, és meg nem bizonyosodtam róla, hogy nem vagyok érzéki csalódás áldozata. Ez a materializmus, és szerintem ez jó dolog, nagyobb segítséget ad a hétköznapi életben való boldoguláshoz, mint bármilyen vallási dogma.

@Beosztott: Hitről nem lehet vitatkozni, a hívőket soha senki nem is üldözte. A vallást üldözték, illetve annak intézményrendszerének felszámolására történtek erőfeszítések. Mert a vallás már nem hit, hanem egy dogmatikus intézményrendszer, ami a buta emberek vakhitével való visszaélésre rendezkedett be, és ez éppenséggel a sokat hivatkozott krisztusi tanításokkal sincs összhangban, hiszen ő maga is kivágta a pénzváltókat a zsinagógából, valamint tudatosan szembehelyezkedett a római hatalommal nyiltan kollaboráló farizeusokkal.

Beer Ninja 2010.05.08. 16:02:54

Melegeket és menórákat akarok együtt látni! Majd ha ez rendszeressé válik, én is elgondolkodok rajta, hogy (még) toleránsabbnak kellene-e lennem.
Miért van az, hogy a szerencsétlen keresztényektől minden köcsög azt akarja, hogy ha már mind a két orcáját felpofozták, tartsa oda a végbelét is a puszta szeretet jegyében? (Erősen kisarkítva persze a kérdést!)

Roxvox 2010.05.08. 16:06:24

@Marcellusca:
Teljes mértékben egyetértünk.

A művészet nagyon tág fogalom lett.

reKorrekt 2010.05.08. 16:07:00

@flippant: Nosztalgiázunk, nosztalgiázunk? :)

Beosztott 2010.05.08. 16:09:23

@csernaja obca:
Ezt írtam én is. A hit=leki nyugalom, megfelelnivágyás, alázat és lemondás......
A vallás=ember alkotta rendszer, a biblia szintén.
Magam részéről a bibliát nem tudom elfogadni, noha hívőnek tartom magam. És sajnos a taasztalataim miatt az egyházfiakat sem fogadom el, sem az ő tanításaikat. Én magam határozom meg a hitemmel kacsolatos feladatokat - amiket vagy be tudok tartani vagy nem - és magam döntöm el, hogy mikor, milyen mélységű lelki életet élek Istennel.
Ez nem jó, de az én erkölcsi normáimnak ez felel meg, nem a mise.

Kartal (rezervált) 2010.05.08. 16:13:24

@dr. dodó: támogatom. Készítsünk olyan kiállítást, ahol buzik menórával... inkább le sem írom xD

egyébként megint egy kis adalék:
www.youtube.com/watch?v=Ux9EKwrf6i0&

Beosztott 2010.05.08. 16:15:55

@flippant:
Nemis olyan régen, néhány évtizeddel ezelőtt ezért a kommentért felakasztottak volna. Magyarországon.
Minden változik. Még az erkölcs is. Globalizálódik. Hogy sajnos-e? Azt csak akkor tudjuk megmondani, ha belefutunk az eseménybe. Ne történjen meg! Kívánom! Velem ne!!!

tudi 2010.05.08. 16:43:29

Mikor elkezdtem ezt olvasni, akkor azt hittem, hogy erről az 1 kiállításról lesz benne szó, már fogalmazódtak bennem a gondolatok, hogy milyen jó ez a kiállítás, meg hogy az egyházak szembenéznek a pártállami múltjukkal, de ezután Alföldi Robika kiállítása valóságos hidegzuhany volt, tolerancia persze, tolerancia kölcsönös dolog, te is toleráns vagy velem szemben, akkor jogosan várhatod el, hogy én is az legyek veled szemben, nem csak egyirányú.

Beosztott 2010.05.08. 16:50:06

Alföldi értékrendje: www.youtube.com/watch?v=O2SDK9JfOQI&NR=1
Alföldi megmondta. És mentek utána. a dilomások. És ......... nem jó, mert nagyon jóóóóóóóó. Ami nagyon jó, azt el kell kaszálni, mert veszélyes. ...rájuk nézve. Meg a jó ............www.youtube.com/watch?v=O2SDK9JfOQI&NR=1

Jurganov 2010.05.08. 18:46:16

@csernaja obca: " egy zuhanó repülőn nincsenek ateisták" :)

a cikk nagyon jó, gratulálnék hozzá

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2010.05.08. 19:47:27

A kiállítás éppen a keresztényi szeretet és elfogadás miatt használ olyan szimbólumokat, amik mindenki számára érthetőek. És az sem véletlen, hogy egy 16. századi, népi kereszt látható a kiállításon,"

igen a zsidó lapok szerint az szdszes petri is azért írta:

"zakatol a szent család
isten tömi máriát"
stbstbstb

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2010.05.08. 19:51:02

@Beosztott: így igaz

végre egy tiszta rendes ember
s egy igaz hang!

figyellek

misikeh[jogsértő módon félelmet keltve fotózott] ( · http://video.google.com/videoplay?docid=-8266131592631747056&hl=en 2010.05.08. 20:10:10

@Meleardil Eressea Iluvadan:
Ugye, hogy kinyílik az ember Opel Blitzének platóján a mschnngwhr, ha a saját hazájában egyfejű tisztes állampolgárként másodrendű?
Ezért vagyok náczi :)

misikeh[jogsértő módon félelmet keltve fotózott] ( · http://video.google.com/videoplay?docid=-8266131592631747056&hl=en 2010.05.08. 20:12:28

Btw, remélem páros lábbal rúgják valagba Lóbeltkát, kieshetne az állami csecs isz az orczájából...

smps 2010.05.08. 20:17:10

Biztos sok munka volt elkészíteni a nagyszerű alkotást: cnc maróval kialakították Arial Black betűtípussal írt da-vinci kódot.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2010.05.08. 21:04:02

@Tigeri: mondd ki! merd kimondani. erőteljesen, hangosan üvölts bele az éjszakába:!

ZSIDÓ!

hidd el a történelmünkben,a világtörténelemben nagyon sok zsidóutáló ember van

Lone Wolf 2010.05.08. 21:23:02

@csernaja obca: "dehogy dogmatikus! Inkább pragmatikus. Ami nem tapasztalható, az nem létezik, ennyi benne a dogma, semmi több."

A röntgensugarakat sem tapasztalhatod (közvetlenül) De azért még léteznek. Úgyhogy, bocs, de ez nem ilyen egyszerű. ;)

Persze tudom, ez csak szőrszálhasogatás, és enyhén elhajlik a filozófia irányába. De Ettől még nagyon is megalapozott.

"Mert a vallás már nem hit, hanem egy dogmatikus intézményrendszer, ami a buta emberek vakhitével való visszaélésre rendezkedett be.

Ezt viszont nagyon jól látod! Csak ennek van egy másik oldala is. A vallás társadalomformáló, közösségteremtő erővel bír. A mindennapi közerkölcsök formálásáról, alakításáról, fenntartásáról már ne is beszéljünk.

Sok ember van, akit csak az isteni/világi törvényektől való félelem tart kordában. Ezt, ezeket egy bizonyos szinten, ugyan ki tudja szűrni, váltani az oktatás. Az emberek és a társadalom "felvilágosult" oktatása, és viselkedése, de mindig marad egy bizonyos hányad, mindig lesznek olyan emberek, akik ezek nélkül a vélt és valós útmutatók és fenyegetések nélkül bizony utat tévesztenek. Ez, azt hiszem kis hazánkon is kijön. Az elmúlt 60 év eseményein. Nagyon szépen bemutatták mi történik akkor ha a vezetésben nincs egy csöpp egészséges isten/törvényfélelem. Nagyon szépen bemutatta hogy mi történik a társadalom egészével, ha ez kiveszik belőle. Hát úgy nagyjából >EZ<

Ami ma Magyarországon megy.

Úgyhogy, a vallás, és az ilyen-olyan egyházak minden visszásága, és abszurditása ellenére ki kell mondjam hogy bizony, sajnos szükség van rá. Pedig én magam sem rajongok a birkásítás ötletéért.

Horizont 2010.05.09. 07:34:31

@tesz-vesz:
Azért Te mindenkit beelőzve elviszed a pálmát!
Minden kommentedet sikeresen átszövöd egy jó kis zsidó utálattal!

f.m.j. 2010.05.09. 08:55:44

Csak most volt kedvem elolvasni. Hát nem is tudom... hogy ennek az Alföldynek ez a legfontosabb dolga, mint a Nemzeti Színház vezetőjének... Amúgy meg mivan: annyi vér már nem jutott odale", hogy magyarul írják ki? Magyarázkodott is a néni rendesen... :):):)

És most elolvasom a kommenteket is :)

Kartal (rezervált) 2010.05.09. 08:56:07

@Meleardil Eressea Iluvadan: A helyzet pontosan ez a cigánysággal is. Egyébként a válasz egyértelmű: ezt akarták, mert így lehet még több pénzt kizsarolni, így lehet világgá zokogni, hogy ez egy fasiszta ország, és így lehet plusz jogokat adni olyan magyar állampolgároknak, akik jogilag pontosan ugyanolyanok mint mi, csak épp ez nekik nem tetszik. Úgyhogy utáljuk csak őket nyugodtan, ezzel nekik csak jót teszünk, pontosan a tervek szerint reagálunk.
Csak nehogy úgy járjanak ők is, mint az szdsz xD

@Lone Wolf: és MOST együtt kell értenem veled. Akármilyenek is, szükség van az egyházakra, pontosan a társadalomformáló erejük miatt. Ettől még rühellem őket :D

Kartal (rezervált) 2010.05.09. 09:09:35

@Beosztott: fekete párduc. De pont tegnap kerestem a tasman ördög képét a neten, lehet, le is cserélem. Sokkal jellemzőbb :DDD

Lone Wolf 2010.05.09. 11:28:24

@Kartal (morcos): "és MOST együtt kell értenem veled. Akármilyenek is, szükség van az egyházakra, pontosan a társadalomformáló erejük miatt. Ettől még rühellem őket :D"

Nem feltétlenül, de olyan a világunk, a kutúránk, hogy bizony szerepet játszik benne. És ha kiirtod a rendszerből, anélkül hogy legalább egy normális filozófiai-etikai rendszert tennél a helyébe, annak bizony meg van a csöppet sem pozitív eredménye...

Végül is mért kell ehhez feltétlenül a vallás, az összes butaságával együtt? Pláne, hogy csinál legalább annyi problémát, mint amit megold???

Csak ugye... A hülyeségei ellenére felállít, -létrehoz! Egy alapvető normát. Ami aztán formálja az emberek morális, etikai, és erkölcsi felfogását. Az, meg a hatalmasok, az állam szükségleteivel, igényeivel együtt kialakítja a törvénykezést. Ez meg visszahat a közfelfogásra. A közfelfogás, meg visszahat a vallások, és a társadalom morális felfogására. Hol pozitívan, hol negatívan. de a folyamat körkörös. Ha bármelyik elemét is kiiktatod, annak hanyatlás a végeredménye. Sajna, nem egyszerű, sőt! Közel lehetetlen kivenni a vallást, és a vele együtt megjelenő életfilozófiát a rendszerből, anélkül hogy komoly károkat okozz vele.

Ugyanakkor, a vallások is csinálnak éppen elég gondot a hülyeségükkel. Szóval tipikusan a huszonkettes csapdája az egész. Így se jó, úgy se jó!

Beosztott 2010.05.09. 11:49:08

@Kartal (morcos):
Én a tasmán ördögre szavazok.
Nagyon jú fej.
Kár, hogy nem láttam meg a árduc arcát.

Beosztott 2010.05.09. 11:55:31

@Kartal (morcos):
Yes!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ő az.

Beosztott 2010.05.09. 11:58:51

@Kartal (morcos):
Szé vagy, mint az ...................
Tényleg szé. Ha lány lennél, belédszeretnék.
...de nem vagy lány, hála Istennek.
De jó ember vagy, mert .............tasmán ödög.............

Beosztott 2010.05.09. 12:07:14

@tesz-vesz:
"figyellek +
ettől a hideg ráz ki.
Bizonyára jót akarsz, de én nmár megjártam a hadak útját.
NE figyelj!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tündér_Lala 2010.05.09. 12:50:45

Mindaz igaz amit elmondtatok.
A liberalizmus társadalom romboló ideológia. Terjesztéséhez, provokációjához, olyan kívánatos szabadságjogokkal élnek vissza, mint a szólás és vélemény, illetve a művészi szabadság. Miután ez a réteg (un. független értelmiségi) sajátította ki a jogot arra, hogy megmondják mi a művészet és a szép, mi a számottevő sajtó vélemény, így a jóizlés és a másik ember tisztelete szabadon sérthető. Támadásuk célpontjai a morál és erkölcs legfontosabb védő bástyájának az egyháznak a támadása, a nemzet és a család támadása. (Számtalan példán ilusztrálható.)
Nem igaz, hogy ezeket tolerálni kell !
Az egyház elleni támadások sorába tartozik "a pedifil papok cselekményei" hírsorozat is. Ez három tényezőből áll össze.
1. Valóban történtek ilyen esetek. Egy hatalmas szervezetbe a hibaszázalék nyomán bekerülhetnek ferde hajlamú emberek.
2.Valódi esetek, amelyek abból adódnak, hogy az egyházak engedtek annak a liberális nyomásnak, hogy felszenteljenek zavaros szexuális beállítottságú embereket. (Emlékszünk, hogy nálunk micsoda sajtóhadjáratot indítottak a kirekesztő egyház ellen, amikor eltávolítottak egy magát homoszexuálisnak valló hallgatót a szemináriumból?) Nem igaz, hogy toleránsnak kell lenni, ilyen embereknek nincs helyük a papok között.
3. Miután hatalmas pénzek forognak az állítolagos ügyek kárpótlásai körül, libberális támogatással megpróbálkoznak ezen pénzek megszerzésével. A pedofil papügy címoldal, ami az egyháznak hatalmast árt, ha kiderül, hogy a vád hamis az nem hír.

Azt gondolom, hogy ezeket a próbálkozásokat vissza kell utasítani és küzdeni kell ellenük. Valahogyan a szólásszabadság korlátozható, ha úgy akarják és korlátlan ha céljaikat az szolgálja.

Kicsit Karcos 2010.05.09. 17:45:09

Volt itt másik kiállítás is a hétvégén, nem hallottátok?

Shanghajban a világkiállításon szerepeltünk:

"A sanghaji expón 2,5 milliárdért kiállítottuk a magyar szégyent + Képriport

(...)

A magyar pavilon semmi más, mint egy rakás, a plafonról lelógó, a végén világító deszka, a terem közepén éktelenkedő fémobjektum, üres vitrinek és az esővíz-elvezető, valamint a magyarokat képviselő két kínai hosztesz. (...) se zászlók, se népviseletbe öltözött emberek, se tájékoztatók, se semmi. (...)

Borzalmas, tragikus, hazaárulás – összegezte a Sanghajban látottakat a Magyar Feltalálók Egyesületének főtitkára.

(...)szerencsének tekinthető, hogy nincs sorban állás, így nem tűnik fel az embereknek a botrányos kivitelezés.

(...)

Galambos Iván, a pavilont 2,5 milliárd forintból üzemeltető Genexpo 2010 Kft. ügyvezetője korábban lapunknak nyilatkozva sértőnek és bántónak találta, ahogy a magyar pavilonról beszéltek."

mno.hu/portal/712117

Kicsit Karcos 2010.05.09. 18:14:43

@Kicsit Karcos: elnézést fenti még decemberi cikk.

A kínai rádió tudósítója szerint a kínain kívül a belga, a francia, a német, a szaúdi, dél-koreai és a svájci pavilon aratta a legnagyobb sikert.

A dél-koreaiak "Barátságos város, színes élet" mottójú kiállításánál a hagyományok és a csúcstechnológia ötvözetét emelte ki a tudósító, a németek Balancity (kiegyensúlyozott város) koncepciója majdnem összeomlott a hosszú sorokban kígyózö tömegek nyomása alatt, a Franciák Érzéki városában az összes érzékszervével befogadhatta a francia kultúrát a látogató.

english.cri.cn/7146/2010/05/09/2361s568500.htm

Nálunk meg egy gömböcöt tudott billegtetni, aki valahogy arra vetődött és pont a mi pavilonunknál fáradt el végleg.

Bizonyára nagy tudományos jelentőségű a Gömböcöt megalkotása, a mérnökök munkájából semmit nem von le a csapnivaló marketing. Ennél azonban alighanem többet ért volna végtelenítve vetíteni Gera szaltóit.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.05.09. 19:11:47

@Kicsit Karcos: Akkor vajon kamu-e a 10 ezer kínai látogató?
Bár Kínában a 10 ezer lehet fel se tűnik :D

Az se rossz (VB post nem lesz) hogy ha a rendőr lepofoz egy tolvajt, akkor már lehet perelni miatta?
Hát ha már otthon nem tanították meg neki az illemet (a tolvajnak) akkor valahol meg kell!

2010.05.09. 20:22:40

@Kicsit Karcos: Szerintem ez a pavilon híven mutatja be az országunkat: nincs itt már semmi. Persze, lehetett volna bele rakni népviseletes babákat, de hazugság lett volna, hiszen országunkban szinte senki sem visel már ilyesmit. Ki lehetett volna állítani őrölt paprikát - de kissé hiteltelen lett volna, tekintettel arra, hogy Kínából importáljuk. A magyar ipar termékeit nem lehetett volna kiállítani, mert olyan gyakorlatilag nincs is, hát nem is vittek oda ilyesmit. Kiállították a semmit, az öncélú fényűzést, mert az országunkban nincs is semmi, csak az öncélú fényűzés. Nekem tetszik ez a pavilon! Ez mi vagyunk! Benne van az egész ország! Jól fogták meg a feladatot a művészek!

@Lone Wolf: Nem értek egyet. A száz-százötven évvel ezelőtt, amikor a vallás még általánosan elterjedt volt, akkor is voltak bőven panamák, kizsákmányolás, bűnözés, gondolj csak a világirodalom korabeli műveire. Lehet, hogy van 1-2% véglény, akit a bosszúálló atyaistentől való rettegés bármitől is visszatart, de én úgy vélem, hogy az empatikus képességeknek ennél lényegesen nagyobb szerepe van a jóerkölcs kialakulásában. Az elmúlt 60 év nem volt rosszabb, mint bármelyik, csak erről közvetlenebb a tapasztalatunk. Az írásbeliség általános elterjedése, a hang- és képrögzítés, felidézhetővé teszi azokat az élményeket, amelyeket a hivatalos történetírás nem jegyzett föl korábban. A vallásos tanítás menthetetlenül túlhaladott, ezért felesleges. Piszkosul nem örülnék, ha ilyesmivel tömnék a gyerekem fejét az iskolában!

Úgyhogy, a vallás, és az ilyen-olyan egyházak minden visszásága, és abszurditása ellenére ki kell mondjam hogy bizony, sajnos szükség van rá. Pedig én magam sem rajongok a birkásítás ötletéért.

Egy kicsit karcos 2010.05.09. 20:50:43

@csernaja obca:

Gyönyörű Teszkó csarnokot sikerült kiállítanunk, éppen csak a szélben lobogó teszkós szatyor.hiányzott a tetejiről.

Azok a világító karók meg egyszerűen fantasztikusak a homlokzatán.

Ha jól láttam, nem csak én hiányoltam a Losonczi Áron-féle üvegbetont, vagy a Tóth Miklós-féle napelemes tetőcserepeket.

www.uvegbeton.hu/

ideassolar.hu/

Ezeket felfogja bármelyik látogató, Gömböcöt nem.

Galambos Ivánt meg én nem fogom fel, és hány ilyen univerzális szakemberünk van még... Ld. vastagbor.blog.hu/2009/06/08/remelem_nem_lovik_le_a_lovakat#c9756414

2010.05.09. 21:16:28

@Egy kicsit karcos: szarság! Nehogy már! Mit fog szólni a világbank meg az ájemef? Adórevíziót nekik, hogy beledögöljenek! Nem baj az sem, ha igazságtalan, zárolni a számlájukat, felszámolni, inkasszálni, oszt utána évekig talpalhatnak a bíróságra az igazukat keresni.
Úristen, mikor lesz ennek vége már? Mikor lövi már valaki a dunába ezt a sok Galambos-féle brutális bunkót?

Bokortalan Lajtalan · http://facebook.com 2010.05.10. 01:33:41

Isten halott! A múlt héten leütöttem egy húsklopfolóval és elástam a hátsó kertben. A pápa közben ott guggolt mögöttem és Mohamed arcképét csöpögtette Jägermeisterből egy kisfiú meztelen felsőtestére.

csabapayne · http://kulturcseppek.blog.hu/ 2010.05.10. 08:09:25

@Kicsit Karcos:
Először is mi a fenén kell most meglepődni? Ez a pavilon nagyon is jól tükrözi Magyarországot!

1. Kívülről olyan, mint egy hevenyészve összetákolt bevásárlóközpont. Ez jelképezi, hogy a "legvidámabb barakkból", "a búvalbaszott bevásárlóközpont" lett az országunk.

2. Azért nem tesszük ki a zászlót, mert az sérthet más nemzetiségeket az önérzetében.

3. Azért nincs semmi a vitrinekben, hogy lássák, hogy nálunk fedettpályás magaslopás nemzeti sport. (Ekkor a látogató még hiheti azt is, hogy azt közvetlenül lopták el.)

4. Középen a fémgömböc azt jelképezi, mint az 56-os emlékmű a ligetnél, a "nemzet homokórája" vagy a pusztába épített híd-alagút kombó, csillagászati árkon. Na már most ez szorosan kapcsolódik az üres vitrinekhez is, ahol ugye azért nincs semmi, mert már nem jutott reá pénz. (Lényegében lenyúlták).

5. A lelógó cölöpökkel meg ugyan mi a fene bajotok van?! Pesten tele van cölöpökkel az utca széle, hogy véletlenül se parkolj oda. Az 56-os emlékmű is egy cölöpkavalkád. Az új völgyhíd is milyen biztos cölöpökön áll. A cölöpöt őj nemzeti jelképként akarják bevezetni, csak mi idióta magyarok ezt képtelenek vagyunk felfogni! A világkiállításon még világít és mozog is az a cölöp.

6. Visszatérve a cölöpökre, a cölöp egy olyan jelkép, ami nem sérti az ég világon senkinek a lelki világát. Most lógnának ott turulmadrak, meg kettőskeresztek???!!! Bemegy az első zsidó és szívrohammal vinnék onnan el.

fokabacsi 2010.05.10. 08:28:24

@Kicsit Karcos: Pénz elqrva -eltüntetve, mi a baj ezzel? Ez egyenértékű a 0,40 m magas kilátóval !!
Cucccilalaista műemlék !

El Topo (Sgt. Elias) 2010.05.10. 08:31:53

@csabapayne:

Pedig a fellógasztott kettőskereszt az valami csuda lenne! Vagy ilyen kínai csingilingi turulmadárból. Hülye!

Ásó[Mosó]Maci (Dr. nélkül) 2010.05.10. 09:06:47

@belzebubó:
www.youtube.com/watch?v=VEHdxoQ3PTw&feature=player_embedded
Csak, hogy megnézhessük a Gyurcsány volt tanácsadóját, hogy milyen okosságokat mond.

Mellesleg a posztról az a mondás jut eszembe, hogy

Magyarországon a magyar heteroszexuális kereszténynek nincsenek jogai, csak kötelességei.

Még egy dolog, amitől felment bennem a pumpa tegnap este (és nem azért, mert a wc mellé ültem), a szólás szabadságában volt egy beszélgetés, hogy miért lenne jó/nem jó Sólyom újra közt. elnöknek. Az egyik muksó kifejtette a stúdióban, hogy azért nem lenne jó Sólyom Magyarország köztársasági elnökének, mert a romagyilkosságok után későn szólalt fel, és nem állt ki a melegek jogaiért.

Ennyi.

Ha ezeket már leírta valaki, bocs, nem olvastam végig az összes kommentet

Kicsit Karcos 2010.05.10. 09:13:40

@Ásómaci:

"nem állt ki a melegek jogaiért"

Na de kiállt másokért: rokkantnyugdíjasító, korrupt orvosokért, gyereküket az iskola mellé járató szülőkért, meg az összes Magyariországon bűnöző külföldiért, talán azóta már Ártatlan Józsikának is kegyelmet adott. Ez már felvetheti az alkalmasságát mértékadó körökben.

Ásó[Mosó]Maci (Dr. nélkül) 2010.05.10. 09:55:57

@Kicsit Karcos: Ebben teljesen igazad van, szerintem sem kellene még öt évig Sólomnak betöltenie a közt. elnöki tisztséget. Csak erre a majomra, aki ezeket rótta fel bűnül, akartam felhívni a figyelmet. Mindjárt megkeresem, ki volt sz, és linkelek.
Mellesleg megnézted a kis videót?

Ásó[Mosó]Maci (Dr. nélkül) 2010.05.10. 09:58:51

@Kicsit Karcos:
Halmai Gábor:"Én azt gondolom, hogy Sólyom László ebben a tekintetben pl. nagyon későn szólalt meg a roma gyilkosságok ügyében, egyáltalán nem szólalt meg a melegek védelmében. Sőt, tüntetőleg nem fogadta a meleg tüntetés résztvevőit.A másik fontos hatásköre és feladataköre egy köztársasági elnöknek, az államszervezet demokratikus működésének a biztosítása, ebben a tekintetben én nagyon komolyan hibájának érem, hogy a Magyar Gárda megalakulásával kapcsolatban nem szólt, ez gyakorlatilag az ablaka alatt történt, 2007 augusztusában, azt gondolom, hogyha ő a köztársasági elnök tekintélyével akkor megszólal, ma nem itt tartanánk Magyar Gárda ügyben. "

arlequin 2010.05.10. 10:03:55

két dolog:

1. - a magyarországi tört. egyházak messze nem néztek szembe a múltjukkal, különösen igaz ez a vezetői rétegükre és azok leszármazottaira/tanítványaikra.

2. - alföldi pedig egy nagyon jó színész. tényleg, oltárian jól játszotta lucifert az ember tragédiájában... csak a gerince és az agya van takonyból. ha nem ebbe a korba született volna, lett volna esélye szép, tisztes életet élni, de mostanra menthetetlenül elkurvult.

Egy kicsit karcos 2010.05.10. 10:13:04

@Ásómaci: igen, láttam, dícséretes, ahogy megfagyott a levegő a himnuszgyalázó antimagyarista körül... látszott, hogy nem történt még ilyen vele, amikor korábban az asztalra szart.

A másikhoz: Halmai csak a sztenderd Tito Ortiz-ellenes paneleket lökte, nincs ebben semmi újdonság, szerinte a buzerancia nem elég erős támogatása nagyobb bűn, mint az ipari szintű rokkantosítás iparosainak védelme, hiába, no, nem lehet összemosni az ántirasszistákat sem.

NoNight · http://anothernonight.blog.hu/ 2010.05.10. 13:37:36

Keresztény ország?!

Csak annyit mondok, hogy:

Alkotmány, 60. § (4)

Egy kicsit karcos 2010.05.10. 17:37:17

@no-night:

Fiatalkorú bűnözők a gyermekeink iskolájában?

Csak annyit mondok, hogy:

Alkotmány, 16. §

Nem csak Travoltát hívják Johnnynak!

-JzK- 2010.05.11. 07:24:27

"A legújabb kori egyházi vezetôk méltatlansága -- kollaboráció a kommunistákkal

Voltak magyar egyházi vezetôk, akik bocsánatot kértek azért, mert a kommunista rendszer alatt az egyházi vezetés többször nem tudott hôs és tanúságtevô lenni; bocsánatot kértek a magyar néptôl, illetve azoktól a papoktól, szerzetesektôl és világiaktól, akiket a kommunista rendszer súlyosan üldözött, s akiknek védelmében az egyházi vezetés nem merte felemelni szavát. (Más egyházi vezetôk azért tartózkodtak e bocsánatkéréstôl, mert a kérdést -- amint e sorok is jelzik -- túlságosan összetettnek tartják.)
Szóljunk most errôl a ma gyakran emlegetett vádról: hogy a kommunista kor sok hazai egyházi vezetôje együttműködött az elnyomó rendszerrel; sôt -- ezt is mondják --, voltak köztük ,,titkos ügynökök''.

Mit jelentenek tulajdonképpen ezek a vádak?

A békepapság és együttműködés a ,,rendszerrel''

Tény, hogy Magyarországon voltak papok, akik a szocializmus ideje alatt együttműködtek a kommunista állammal. Az együttműködô papokat röviden ,,békepapoknak'' hívták.
A békepapi csoport létrehozásával az állam célja az volt, hogy megossza a katolikus egyház egységét, s a papok egy csoportját a maga pártjára állítsa (illetve -- a katolikus egyház vonatkozásában -- megkísérelje a magyar egyháznak a pápával való egységét megbontani). A békepapságról több könyvet, tanulmányt írtak, nem lehet röviden és egységesen véleményt alkotni e jelenségrôl. Egy olyan rendszerben keletkezett, amely gyilkos és embertelen eszközökkel az egyház megsemmisítésére tört (amely koncepciós perekkel börtönbe zárt, megölt, megkínzott püspököket, papokat, keresztényeket stb.). A békepapok egy része (ha leegyszerűsítve be akarjuk mutatni ôket) személyében, papságában sérült ember volt, aki félelembôl vagy érdekbôl vállalta a közreműködést a rendszerrel. Más részük jóindulatú ember volt: ôk azt remélték, hogy a kommunistákkal való párbeszéd által menthetik az egyházat, növelhetik a lelkipásztori lehetôségeket. -- Abban is lényegi különbséget kell tenni köztük: hogy voltak, akik ártottak az egyháznak, mások semlegesek voltak vagy inkább segítettek embertársaiknak.

A püspökök helyzete és magatartása a kommunizmus különbözô korszakaiban más és más volt. De általánosságban gyakran elhangzik ellenük is a vád, hogy túlzottan lojálisak voltak a rendszerrel szemben, s számos esetben inkább amellett szóltak (pl. körleveleket adtak ki a termelôszövetkezetek érdekében vagy a kommunizmus különbözô ünnepei alkalmával), minthogy felemelték volna szavukat a rendszer embertelensége vagy egyházüldözése ellen. -- A püspökök helyzetérôl is csak akkor szólhatunk jogosan, ha ismerjük azt az embertelen nyomást, amelynek ki voltak téve, a letartóztatásokat és kínzásokat, amelyeken többen az 50-es évek fôpásztorai és vezetô papjai közül átmentek, s a fenyegetéseket (amely az 50-es években tényeket jelentett: hogy munkatársaikat börtönbe zárták, a szerzeteseket elhurcolták), amelyekkel ,,sakkban tartották'' ôket. (A korról és a kommunizmus elnyomásának embertelenségérôl képet ad pl. Mindszenti bíboros, világszerte híressé vált emlékirataiban.)

A 3/3-as ügynökség vádja

A kommunista rendszerrel való kompromisszumok kötésén túl, a 90-es évek közepén egyszer csak egy új vád is felmerült a médiában: amely szerint sok egyházi vezetô a rendszer ,,titkos ügynöke'' volt, s közülük néhányan ma is vezetô tisztséget töltenek be. (Olyan vádak is elhangzottak -- ezen állítással kapcsolatban --, hogy a nagy egyházak voltak a Kádár-rendszer utolsó támaszai.)

-- Mit akar egyáltalán jelenteni a vád, hogy számos egyházi ember vagy vezetô ,,3/3-as ügynök'' volt?
Fényt derít a kérdésre egy vallomás, amelyet Keresztes Sándor, az Antall-kormány vatikáni nagykövete tett a Kossuth rádióban (2000. VIII. 26. -- vö. Observer RTV hírfigyelés). Ôt is eltiltották a politikai tevékenységtôl, mert úgymond: ,,érintett az ügynök-törvény alapján, vagyis besúgó volt''.

Keresztes Sándor elmondta: Az 56-os forradalom után börtönbe zárták. A börtönben, 1957-ben felajánlották neki, hogy amennyiben hajlandó együttműködni a hírszerzô szolgálattal, esetleg szabadon engednék. Ô visszautasította az ajánlatot. -- Ekkor a nyomozótiszt kijelentette: Egy dolgot nem utasíthat vissza: Minden magyar állampolgárnak alkotmányos kötelessége jelenteni, ha tudomására jut valamilyen Népköztársaság elleni szervezkedés. -- Erre ô aláírt egy lapot, amelyen ígéretet tett, hogy ha megtudna valamilyen Népköztársaság elleni szervezkedést, ezt jelenti. Mindehhez kapott egy fedônevet is. -- Keresztes Sándor soha senkinek nem ártott, senkirôl nem tett terhelô jelentést. De az ügynök törvény alapján mégis 3/3-as ügynöknek számít, mert az 1957-ben kelt (imént idézett) írásos ígérete megtalálható a 3/3-as ügynökök iratai között.

Nem nyilvánvaló, hány egyházi ember elé tettek hasonló papírt, de az egyháznak a kommunizmus alatti 40 évét ismerôk tudják, hogy sokak elé.

-- Jogos a társadalom igénye, hogy a közéletben ne vegyenek részt olyan emberek, akik egy elôzô embertelen rendszerben vezetô, illetve aktív szerepet töltöttek be. Ezt a magyar törvények is megkívánják.
A gondolkozó embert azonban meglepi, hogy gyakran olyan pártok tagjai, szimpatizánsai vagy szócsövei részérôl hangzik el a kommunista rendszerrel való együttműködés (a titkos ügynökség) vádja az egyházak ellen, amely pártok elôdjei (vagy ma is aktív tagjai) maguk voltak az elnyomó kommunista rendszer élcsapata.

Azt is meglepve vehetjük tudomásul, hogy az elmúlt rendszer hivatásos ügynökeinek, olykor embertelen, véres tetteket végrehajtó funkcionáriusainak adatai nagy részben eltűntek (köztudott, hogy az utolsó pillanatban megsemmisítették ôket); hogy a politikai fordulat után többen közülük hirtelen nagy vagyonok birtokosaivá lettek, majd ártatlanul megjelenhettek a gazdasági és politikai élet színterén (s ôket nem éri vád a média részérôl!); s egyszer csak vádlottá válnak azok a nagy egyházak, amelyeket 40 éven át üldöztek.
-- Jogos, hogy ,,ügynöknek'' nevezzék azokat, akik a kommunista, elnyomó rendszer kiszolgálói, mások feljelentgetôi stb. voltak. (Sajnos minden bizonnyal voltak ilyen meghasonlott lelkű papok is.) De jogtalan ilyen kategóriát alkotni azok számára, akik valamiképp belekényszerültek egy papír aláírásába, a rendszer kiszolgálói azonban soha nem voltak, és soha nem ártottak senkinek. (Tudunk olyan magyar emberekrôl és papokról is, akik már a pártállam idején elmondták ismerôseiknek, hogy -- valamilyen kényszernek engedve -- adtak le írásos jelentéseket, de ezeket úgy írták, hogy senkinek ne ártsanak vele, illetve semmilyen adatot nem közöltek, amit a BM nem tudhatott volna.) -- S fôleg sátánian igazságtalan ez a vádaskodás (bár a kommunista rendszer logikájának tökéletesen megfelelô) akkor, amikor az igazi bűnösök, akik ténylegesen és olykor véres kézzel funkcionáriusai voltak egy embertelen rendszernek, szabadon tevékenykednek a közéletben (mert esetleg papírjaik eltűntek).

-- Példakép számunkra Mindszenti bíboros, aki kiállta a hihetetlen kínzásokat a kommunista börtönökben (ôt is rendszeresen verték, rugdosták, tudatot torzító injekciókat adtak neki stb.).
-- De vajon van-e jogunk elítélni az olyan papi embereket, akik ,,megadták magukat''; mint pl. Beresztóczy Miklós, aki így vált méltóvá arra, hogy éveken át a kommunista országgyűlés alelnöke legyen? Ô megvallotta, hogy nem volt ereje már elviselni a fizikai kínzásokat, amelyeken a börtönben átment. (Verték, gyalulatlan fenyôfadeszkán csúsztatgatták le, a szálkákkal szemben.)

-- Ma már a legtöbb magyar állampolgárnak és sok katolikusnak sincs tudomása arról, hogy a kommunizmus milyen módszerekkel üldözte az egyházat. Igaz, hogy a kommunista rendszer alkotmánya elméletben biztosította a vallásszabadságot -- mert a szabadság látszatát kívánta kelteni a Nyugat felé --, de valójában az egyház számtalan megszorításnak, koronként véres üldözésnek volt kitéve. A mai kommunista utód-pártok és médiabeli szószólóik is szívesen beszélnek úgy az elmúlt rendszerrôl, hogy eltussolják annak vallásüldözéseit. -- Ahhoz viszont, hogy némi véleményt alkothassunk az itt felvetett kérdésrôl, ismernünk kell az egyház helyzetét és üldözöttségét a kommunizmus alatt:

-- Hogy hány koncepciós pert folytattak egyházi emberek ellen; hányukat járattak le a sajtóban rágalmakkal, hamis vádakkal, ily módon lehetetlenné téve munkájukat. -- És a sajtóban megjelent nagyszámú rágalmakra az egyháznak nem volt módja válaszolni!
-- Hogy hány papot, szerzetest vagy világit zártak börtönbe, pl. ifjúsággal való foglalkozás vádjával, amelyet ekkoriban egyszerűen az ,,államellenes összeesküvés'' kategóriájában soroltak, s ennek megfelelôen büntettek! Hogy nem egy fiatalt pedig elküldték fôiskolákról, egyetemekrôl, mert részt vettek ifjúsági hittanon vagy lelkigyakorlaton. -- A kommunizmusnak egyébként egyik elsô tevékenysége volt, hogy a mintegy milliós taglétszámmal rendelkezô katolikus világi egyesületeket (de a többi nem kommunista egyesületeket is) szétverje, vezetôit alaptalan vádakkal börtönbe zárja.

-- Hogy a kínzások milyen módszereit használták elsôsorban a kommunizmus elsô évtizedében (az ütlegeléstôl a fogak kiveréséig, a rugdosást olykor az eszméletlenségig, a brutális erôszakot, a hamis vallomások kikényszerítését kínzással vagy tudattorzító injekciókkal stb.).
-- Hogy hány keresztény családot deportáltak a Rákosi rendszerben, s üldözték, hátrányos helyzetbe taszították ôket iskolákban, munkahelyeken a késôbbi évtizedekben is; hányukat bélyegeztek meg ,,a demokrácia ellenségeként'', csak azért, mert hitvallóan vallásosak voltak; s hogy hány világit zártak börtönbe vagy vertek félholtra, mert az egyháznak vagy egy-egy üldözött papnak vagy szerzetesháznak védelmére kelt.

-- Hogy egészen a 90-es fordulatig működött az ún. Állami Egyházügyi Hivatal (ÁEH), amelynek az volt a feladata, hogy az állam szája íze szerint alakítsa az egyházi életet. (1964-ig a kommunista állam nem engedett katolikus püspököket szentelni, 1964 után is csak olyan papot nevezhetett ki a Vatikán, akihez az ÁEH hozzájárult.)
-- Hogy az ÁEH munkáját kiegészítették az ún. ,,bajszos püspökök'', akik eleinte minden püspök mellett, majd egy-egy politikai megyében irányították az egyház elnyomását, és a püspöknek, illetve a papságnak ,,kézben tartását''. (A püspök semmilyen komoly döntést nem hozhatott, pl. felelôs beosztásba nem helyezhette papjait, csak az ÁEH, illetve a bajszos püspök engedélyével.)

-- Hogy az ÁEH a szerzeteseket és a legjobb papokat, ha nem záratta börtönbe, gyakran legalábbis eltiltatta a lelkipásztori munkától, vagy a városokból a legkisebb falvakba helyeztette ôket.
-- Azt még kevesebben tudják -- mert szigorúan titkos volt beszélni róla (államtitok megsértése lett volna a vád) --, hogy az ÁEH-n kívül a Belügyminisztériumnak is külön osztálya foglalkozott egyházi és papi emberekkel: Az egyháziakra specializált titkosrendôrök a papság nem kis részét havonta vagy bizonyos rendszerességgel behívatták vagy felkeresték, s hol fenyegetéssel, hol ígérgetéssel próbáltak információkat szerezni tôlük, vagy legalább megfélemlíteni ôket. (S hogy hány pap menekült külföldre azért, hogy ettôl a nyomástól megszabaduljon.)

-- E könyvecske szerzôje, mint éveken át a papjelöltek nevelôje tudja, hogy a katonasághoz behívott kispapokat e korban kivétel nélkül felkeresték titkosrendôrök, s ígérgetéssel, fenyegetéssel próbálták rávenni ôket arra, hogy tartsanak velük kapcsolatot (vagyis a fenti szóval legyenek ,,ügynökök'').

-- Míg a vádaskodók a kollaborálókról szólnak, ugyanôk egyidejűleg alig szólnak arról, pedig mennyire a kép teljességéhez tartozik, hogy hányan vállalták -- világiak, papok, szerzetesek, püspökök -- az üldöztetést, a deportálást, a súlyos börtönt, a száműzetést, vagy akár a halált, mert nem voltak hajlandók együttműködni az elnyomó rendszerrel, vagy mert egyszerűen végezték keresztény kötelességüket.

Még katolikusok is kevéssé ismerik e több ezer, napjainkban élt, hitvallónk és vértanúnk nevét, történetét. Akárcsak azt,
-- hogy Mindszenti bíboroson kívül is több püspökünket internálták évekre, évtizedekre a kommunizmus alatt, mint Péteri József váci, Badalik Bertalan veszprémi megyés püspököt;
-- hogy Márton Áron erdélyi püspök, aki egyházmegyéje és az egész magyarság számára a hit sugárzó példája volt, 6 évet töltött börtönben és 10 évet házi ôrizetben;
-- hogy Romzsa Tódor munkácsi görög katolikus püspököt a szovjethatalom (amint a feltárt okmányokból kiderül) elôkészített terv szerint meggyilkoltatta, mert rendíthetetlen hittel védte az egyház egységét, s nem volt hajlandó elszakadni Rómától.

-- Mintegy 2500 papról és szerzetesrôl tudunk, akik a történelmi Magyarország területén a nácizmus és a kommunizmus ideje alatt súlyos börtönbüntetést és esetenként embertelen kínzásokat szenvedtek hitükért, illetve többen azért, mert minden üldözés ellenére megalkuvás nélkül folytatták a rájuk bízottak (fiatalok, családok, csoportok, plébániák) lelkipásztori gondozását. Körülbelül 100-150 azoknak a száma, akiket meggyilkoltak, kivégeztek vagy a koncentrációs táborokban haltak meg; közülük nagyszámban vannak kárpátaljai papok, akiket a szovjethatalom a Gulágra hurcolt. (Hetényi Varga Károly több kötetben összegyűjtötte a papokra-szerzetesekre-világiakra vonatkozó fellelhetô anyagot. Ugyané témáról szól: Mészáros L: Ismeretlen vértanúk c. kötetében, Bp., 2000.)

-- Hazánkban arról is többször hallhattunk, hogy az orosz ortodox egyház egyes vezetôi hogyan működtek együtt a szovjethatalommal. Arról azonban kevesebbet hallunk, hogy a hivatalos orosz becslések szerint a Szovjetunióban 1917 és 1941 között 200.000 ortodox papot, szerzetest és több ezer katolikus papot öltek meg, s hogy sokuknak lett volna módja megmentenie életét, ha megalkuszik a rendszerrel.

-- Az egész keresztény világ üldöztetését és tanúságtételét illetôen jó felidéznünk itt, hogy a mai adatok szerint a XX. században mintegy hárommillió embert öltek meg azért, mert keresztény (a kommunizmus, a fasizmus, a latin-amerikai, afrikai vagy iszlám fundamentalista diktatórikus rezsimek alatt). Közülük 12.692 személyt sorolhatunk az ,,új vértanúk'' közé, akik -- mint Kolbe atya, Romero érsek vagy a magyarországi Apor Vilmos és Romzsa Tódor püspökök meg Salkaházi Sára -- egy odaadott élet megkoronázásaként, teljes tudatossággal haltak meg hitükért, illetve embertársaik védelmében. (A. Riccardi olasz történész professzor írt könyvet, újabb kutatások alapján, e keresztény holokausztról: ,,A vértanúság százada'' címmel.)

-- Ha a kommunista kor bűneirôl joggal beszélünk, ez nem jelenti azt, hogy a rendszer minden résztvevôjét, funkcionáriusát jogunk lenne elítélni. Hiszen sokan lehettek, akik bizonyára nem látták át a rendszer vétkeit, vagy éppen annak átalakítására törekedtek. Magának a marxizmusnak, illetve a kommunizmusnak elmélete számtalan humánus, illetve keresztény elvet tartalmaz: az emberi testvériség, egyenlôség, szabadság ideálját. Bizonyosan sokakat ezek az elvek is vezettek a kommunisták soraiba. -- S ha az egyház történelmi tévedésein gondolkodunk, több párhuzam is eszünkbe juthat: Hogy némely kommunista esetleg hasonló meggyôzôdéssel üldözte a vallásos embereket vagy az egyházat, mint amilyennel az egykori inkvizítorok az eretnekeket. Hogy amint a középkori egyháziak egyes -- ma elfogadhatatlannak tartott -- cselekedeteit menti a történelmi és társadalmi környezet, amelyben meghatározta vagy jóváhagyta tetteiket, ugyanúgy sok kortársunk nyomorúságát is menti ugyanez. A mondottakkal nem hagyunk jóvá egy súlyosan vétkes magatartást vagy ideológiát (s nem tagadjuk, hogy a nácizmus, a kommunizmus stb. bűncselekményeket elkövetô funkcionáriusait megilleti a büntetés), de lehetôvé válik, hogy ma személyes kapcsolatainkban minden embertársunkra (új) emberként tekintsünk.

-- Könyvünk témájának megfelelôen meg kell vallanunk, hogy a kommunizmusra gondolva a katolikus egyháznak is van bocsánatot kérni valója. Elôször is azért, mert a kommunizmus elôtti korokban a felsô papság gyakran a hatalom (a földbirtok stb.) oldalán állt. S bár voltak felelôs katolikusok, és katolikus mozgalmak, akik, illetve amelyek érzékenyek voltak a szociális kérdésekre (róluk a kommunisták tudatosan nem beszéltek), sokan viszont nem hallották meg az idôk szavát (s az Evangéliumét sem, amely az emberi egyenlôséget hirdeti), s ezzel hozzájárultak a társadalmi rétegek (illetve a szegények és gazdagok) közötti feszültség kialakulásához, és a szegények tömegeinek egyházellenességéhez.

-- S van bocsánatot kérni valója az egyháznak azért is, mert a késôbbiek folyamán egyes tagjai és vezetôi -- minden említett mentô körülménye ellenére is meg kell vallani -- nem eléggé tettek tanúságot a kommunista vezetôk, az egyház üldözôk és nyomozók, s a ,,világ'' elôtt az Evangélium hitének erejérôl.
Jó viszont arról is tudnunk, hogy voltak olyan börtönt vagy rendôrségi kihallgatásokat megjárt keresztények, papok, fôpapok, akiknek rendíthetetlen hitét látva kínzóik-kihallgatóik ilyen szavakra fakadtak: ,,Jó volna, ha minden ember olyan lenne, mint maga.''"

Forrás: Tomka Ferenc: Az egyház bûnei? (Mi igaz, mi nem igaz?) - www.ppek.hu/k338.htm

arlequin 2010.05.11. 10:09:15

@-JzK-:
köszönjük. tomka nagyon korrekt ember.

és ezt hagy másoljam ide még egyszer, minden kettősségével:

"-- S van bocsánatot kérni valója az egyháznak azért is, mert a késôbbiek folyamán egyes tagjai és vezetôi -- minden említett mentô körülménye ellenére is meg kell vallani -- nem eléggé tettek tanúságot a kommunista vezetôk, az egyház üldözôk és nyomozók, s a ,,világ'' elôtt az Evangélium hitének erejérôl.
Jó viszont arról is tudnunk, hogy voltak olyan börtönt vagy rendôrségi kihallgatásokat megjárt keresztények, papok, fôpapok, akiknek rendíthetetlen hitét látva kínzóik-kihallgatóik ilyen szavakra fakadtak: ,,Jó volna, ha minden ember olyan lenne, mint maga.''"

Cassandra Gemini 2010.05.16. 00:01:09

@laspalmas
szia, csak egy apró dolgot szeretnék megjegyezni: "egy keresztény ország Nemzeti Színházában."
egy ország nem keresztény, lehet keresztény vallású a népessége, de az ország szekuláris.
csak ennyi.

süti beállítások módosítása