Skip to content


       Szűrés lista

Titokzatos befektető, cinikus ultimátummal

A TE Ganz-Röck gyárát az 1950-es évek elején alapították Kiskunfélegyházán. Korszerűsítése és bővítése 1999-ben valósult meg. Fő termékei az erőművi és ipari kazánok, hőhasznosító kazánok és szénacél, melegszilárd és hőálló, saválló acélból, alumíniumból, titánból és egyéb fémekből gyártott nyomástartó edények, hőcserélők, kolonnák és egyéb gépipari készülékek.

A Ganz-Röck Zrt. többségi tulajdonosa az Opten céginformáció rendszere szerint a Resonator Kft., amelynek vezető tisztségviselője Szabó András, a Resonator-csoport feje; kisebbségi tulajdonosa pedig a Vegyépszer Zrt.

A kiskunfélegyházi gyár 140 dolgozója hónapok óta nem kapott fizetést, pedig elvégeztek az Alstomnak egy nagyobb munkát. Az Alstom ki is fizette a Ganz Röcknek a munka árát, de a pénz nem jutott el a dolgozókig. Az üzemben a fizetések elmaradása miatt először tavaly novemberben állt le a munka, utána februárban. Áprilisban a Bajnai-kormány állami kezességvállalást ígért a cég hitelfelvételére.

A Fidesz-kormány viszont ezt a kezességvállalást nem erősítette meg, hanem vizsgálatot indított, hogy kiderüljön: nem minősül-e ez a garancia tiltott támogatásnak.Döntés még nincs.

A Ganz Röck Zrt. közgyűlése hétfőn este ülésezett Budapesten, itt jelentették be a tulajdonosok, hogy nem tesznek több tőkét a cégbe, és a kialakult helyzetért az Orbán-kormányt okolják. Említenek egy befektetőt is, aki hajlandó lenne 500 millió forintot beletenni a cégbe, ha Orbánék rábólintanak a kormánygaranciára.

A befektető titokzatos és követelőző.

"Szentesi Lászlóné, a Ganz Röck Zrt. igazgatóságának elnöke kedden Kiskunfélegyházán nem tudta megmondani, ki az ismeretlen befektető. Arra a kérdésre sem tudott válaszolni, mennyit fizetett a Ganz Röcknek az Alstom, és pontosan mennyi járt volna ebből a munkásoknak. Elmondta viszont, hogy az APEH egy korábbi, 401 milliós adósság fejében azonnali inkasszót tett a cég számláira. Ezért nem tudnak fizetni annak a külső cégnek sem, amelynek már korábban sem fizettek, ezért az illető cég nem végezte el a számviteli munkát, és magánál tartja az iratokat. Emiatt nem mehetnek el nyugdíjba vagy álláskeresési támogatásra a dolgozók.

Szentesi Lászlóné továbbította a sztrájkbizottságnak a közgyűlés felhívását, hogy hagyják abba a sztrájkot. Kilátásba helyezte: ha a Fidesz-kormány megerősíti az MSZP-kormány hitelgaranciáját, akkor helyreállhat a társaság működőképessége, a majdani tevékenységéből biztosítható a dolgozók elmaradt fizetése is. De ha a kormány nem vállal kezességet, akkor bejelentik a fizetőképtelenséget."

Ultimátumot ad egy magáncég az államnak, hát ezt is megértük. 'Legyél kezese a kölcsönünknek, és akkor megmarad a csóró zemberek munkahelye, talán még fizetést is csepegtetünk nekik, és ha az apehos elmaradással is csinálsz valamit, megkaphatják a papírjaikat is. Ha nemet mondasz, eltűnünk a ködben, bibibi!'

"A vasasszakszervezet régiós elnöke úgy nyilatkozott: ha kezességet vállal a kormány, az olyan, mintha vissza nem térítendő állami támogatást adna. Ráadásul kétmilliárdból nem is lehet megmenteni a céget, mert sokkal több az adóssága. De ha nem lesz kormánygarancia, akkor örökre elvész a be nem fizetett adó és tébéjárulék, a dolgozók elmaradt bérét pedig kicsengethetik az adófizetők pénzén az országos bérgarancia-alapból."

A dolgozók két hete sztrájkolnak, a gyárban élnek. Őrzik az Alstomnak elkészített csöveket, azokban látják a garanciát arra, hogy megkapják az elmaradt bérüket. Ment már hozzájuk puccos ügyvéd, alstomos daruskocsi, rendőr is. A környékbeliektől kapnak élelmet, tüzifát. Fáradtak, csüggedtek.

 (fotók: baon.hu)

Frissítés 2010.10.22.:

"A Ganz Röck ellen a mai nappal megindult a felszámolás. A társaság vezetésének a felszámolás megkezdésétől kezdve harminc napja van arra, hogy átadja a felszámolóbiztosnak a szükséges dokumentumokat, többek között a dolgozók bérének kifizetéséhez elengedhetetlen papírokat. Egyelőre a bérnek csak egy részét tudják kifizetni a Bérgarancia Alapból, és azt is csak a dolgozók egy csoportjának, ez átlagosan a fizetések felét jelenti majd. A bérfizetést a következő hetekre ígérte Buga Tamás felszámolóbiztos. Ez azt jelenti, hogy a munkások várhatóan december közepén kapják meg bérük egy részét.

A sztrájkbizottság azzal indokolta a sztrájk felfüggesztését, hogy a megmozdulás okafogyottá vált a felszámolás megindulásával, hiszen ők a Ganz Röckkel szemben tiltakoztak, a felszámolóbiztos, illetve az államot képviselő Bérgarancia Alap esetében viszont ez nyilván értelmetlen. Buga Tamás a megbeszélést követő tájékoztatón az egybegyűlt dolgozóknak azt mondta, nem tudják, a bérük garanciaalapon felüli részét kifizetik-e, mivel nincs még rálátása a cég anyagi helyzetére. A csoportos létszámleépítések a törvényi előírásoknak megfelelően elkezdődnek, a korábbi felmondási kérelmeket befogadják.

A sztrájkbizottság képviselője a munkásoknak azt mondta: annak ellenére, hogy a felszámolás elbocsátásokkal jár, lehet, hogy megmaradnak munkahelyek, a felszámolóbiztossal és a cég vezérigazgatójával folytatott tárgyaláson kiderült, két befektető is érdeklődik az üzem iránt. Ha egy befektető vállalná az üzem elindítását, tovább lehetne dolgozni, mert a gyárhoz tartozó ingatlanok már nem a Ganz Röck tulajdonában vannak.

A gyár udvarán mintegy nyolcvanan gyűltek össze, a munkások nagyon elégedetlenek a bejelentéssel, de tudomásul vették a döntést, és várhatóan elhagyják a gyár területét."

Címkék: pofátlan

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr212385538

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

S.O.A. 2010.10.21. 09:32:13

Kiskunfélegyháza, Hungary, 2010...

minimalista 2010.10.21. 09:34:24

Csodálom ezeket az embereket. Ha belegondolok, hogy csak két hónapi fizetésemet nem kapnám meg, na de nem is folytatom...
Mert ugye ezen dolgozók jó része tudomásom szerint - épp a papírjaik kiadásának megtagadása miatt - semmilyen álláskeresési járadékra vagy egyéb segítségre nem jogosultak. Mi lesz, ha éhen hal valamelyik? Leírják járulékos veszteségként?

kyncza 2010.10.21. 09:35:51

Ejnye hát...nincs egy, vagy tulajdonos, akinek zárolni lehet a vagyonát?

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2010.10.21. 09:36:33

Én egyet nem értek! Ha én gyártok egy terméket akkor az nem olyan áron gyártom amibe a működési költésgeket is belekalkulálom???
Mert, különben miből keletkezik a veszteség? Vagy szétlopom a céget amit majd az állammal mentetek meg. Meg nehogy már ne tudja senki kideríteni mennyiért dolgozott a cég az ALSTOM-nak. Kérdezzük magát a megbízót, hogy mennyi is az annyi? Ja meg a számlát mióta a könyvelő kapja meg??? Hellóóó!

Homeoffice 2010.10.21. 09:37:40

@minimalista:

Tudod... két ország van. Az egyikben a munkavállalóknak bértárgyalásai vannak 5-6 kiló bruttót keresnek. A másikban viszont ez az egyetlen munkalehetőség közel s távol...

minimalista 2010.10.21. 09:37:52

@vomit:
Jó pár éve ( lehet hogy megvan már 10 is...) olvastam több helyen is az ukrán helyzetről: a bugyigyári dolgozók bugyikat, a biligyári dolgozók biliket kaptak hónapok óta késő munkabérükként... Ezzel lakjanak jól!

kyncza 2010.10.21. 09:39:05

Ja és ha szerencsétlen valaki közülük begurul és végső elkeserédésében megcsap valakit, vagy magával visz valamit, akkor mindjárt csőcselék lesz.

Érdekes, fordított esetben a bankok, apeh nem nagyon szokott várni, viszik, amit lehet vinni!

És akkor mondja nekik valakit, h nyugalom, nem kell önbíráskodni, majd a törvény lesúlyt.
Le persze, majd 5 év múlva, addig meg fotonszintetizáljanak a dolgozók(és családjuk).

Seduxen (már NEM dr.) 2010.10.21. 09:39:27

@minimalista: "bugyigyári dolgozók bugyikat, a biligyári dolgozók biliket kaptak hónapok óta késő munkabérükként" - mondjuk a vodkagyári dolgozók legalább egy kicsit jobban jártak...

minimalista 2010.10.21. 09:45:20

@Gunther:
"Tudod... két ország van."
Igen, egyre jobban tudatosítják. Hogy is fogalmazott Orbán Kötsényben: történelmi jelentőségű szövetség a középosztály és az "alacsony státuszúak" pl.: bérből és fizetésből élők, leszakadók tömegei között, blablabla.

És most meg ez a gyarmati egykulcsos adó a "versenyképesség" miatt- hát persze- amivel épp csak az ország szegényebb harmada szív, még mélyebbre...

Ugye mindenkinek leesett már, hogy ezek ugyanakkora féreg neoliberálisok, mint az elődeik voltak?!

minimalista 2010.10.21. 09:47:50

@Seduxen:
Miért, elcserélhetik a vodkát bugyira? Oo

jozicsenko 2010.10.21. 09:53:52

összegezve:

1. van munka -ez a legfontosabb
2. a megrendelő elfogadta, kifizette - ez is fontos
3. a pénz megérkezett - ez is fontos
4. az állam és munkavállalók egy büdös vasat sem kaptak -ők nem fontosak

igazi kapitalizmus: persze ha a munkás öntudatra ébred és így válaszol: blog.lanten.hu/wp-content/uploads/2007/05/audi_es_csakany.jpg akkor mindjárt jön a sírás meg a zsarolás

vajon az államosítás a munkahelyek megőrzése érdekében mennyire verné ki a biztosítékot?

jozicsenko 2010.10.21. 09:56:32

@Gunther: @minimalista: két féle ország van: az állami alkalmazott, ahol gaskó megakasztja az egész országot, mert joga van hozzá

és a másik, ahol magáncégnél fél év elmaradt bér és egy bezárt gyár miatt kapja fel a fejét a sajtó (az megvan ugye, hogy franciáknál amikor egy cég el akarta vinni a gyárát, bezárták a sztrájkolók az igazgatót az irodájába?)

eszkep 2010.10.21. 09:58:57

@kyncza: Bizonyára neked is feltűnt a cég társasági formája, így érdemben nem reagálok felvetésedre, hisz gondolom van valami fogalmad a témához, amihez kommentelsz...

eszkep 2010.10.21. 10:00:22

Lófaszt nekik állami garancia! Esetleg nagy kegyesen az állam megvásárolja PIACI ÉRTÉKEN a döglődő céget a tulajdonosoktól. (Csak nem túl sok tőkét vontak ki a kedves részvényesek???)

Homeoffice 2010.10.21. 10:00:42

@jozicsenko:

Gaskó... bazzeg, hallottál már róla valamit mostanában? Ő is "valakiknek" a láncos kutyája...

eszkep 2010.10.21. 10:02:00

@minimalista: Kifejtenéd, kérlek, hogy milyen az a "gyarmati egykulcsos adó"?

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2010.10.21. 10:05:19

@minimalista:

Igen, ez egy külön óriási pofátlanság az egyébként is vérforraló sztoriban.
Kiszervezték a könyvelést, nem fizettek annak a cégnek, így az nem végezte el a munkát.
Ki szívta meg? Persze hogy a munkások, akiknek emiatt nincsenek papírjaik.
Ki járt jól? A munkáltató, mert nem neki kellett elvégeznie egy munkát, viszont nem is fizette ki azt, akinek kiadta.

Viszont azt nem akarom elhinni, hogy ezt így simán meg lehet csinálni. Ilyen alapon bárki, bármikor megtagadhatja a papírok elkészítését következmények nélkül? Nemá...

Homeoffice 2010.10.21. 10:05:25

@eszkep:

Kifejtenéd, kérlek hogy a melósoknak hogyan magyarázod meg, hogy az "öltönyös urak" ezentúl többet fognak keresni? :)

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2010.10.21. 10:05:28

@eszkep: Na ja igen. Én is erre gondoltam. Megnézném, hogy a kedves tulajdonosok szenvednek-e hiányt valamiben. Éheznek-e?

Különben tényleg ne állami garancia legyen, hanem legyen tulajdonos akkora részben.
Kíváncsi leszek hány cég kezd majd el a mostani kormánynál követelőzni, hogy bezzeg az előző kormány garanciát vállalt rá!

jozicsenko 2010.10.21. 10:07:07

@eszkep: neeeeem, tőkét nem vontak ki - csak vettek ezt-azt a felügyelőbizottság tagjainak meg pár tanácsadási számlát kifizettek: nem sokat, épp annyit, amennyi pénz a számlán épp volt

hups, hogy nem jutott adóra mg bérekre? a melós nem fontos... (sajnos)

@Gunther: jaja, de azért egy ország szívott miatta -és jön még december, lesz még hideg, megint nem lesz máv, bkv, semmi, csak leállás és döglödés...

eszkep 2010.10.21. 10:10:39

@Gunther: Hát a kérdés nem túl egzakt...
Kire gondolsz "öltönyös urak" titulus alatt?

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2010.10.21. 10:11:04

@Noname Cowboy:

Azért elég érdekes ám, hogy
november volt először munkabeszüntetés - semmi reakció.
Februárban megint - megint semmi.
Elbukott választás után kicsivel - kormánygarancia.

dr. Aullah 2010.10.21. 10:11:53

Na az ilyen embereket lőném fejbe... akik más emberek életével játszanak... több mint 100 ember. Rohadjanak meg az ilyenek.

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2010.10.21. 10:13:30

@laspalmas: Hoppá-hoppá!!! A korm rendelet tényleg a bukás utáni! Aztán most meg jönnek az Orbán a hibás szöveggel! Nem is írok többet mert már nagyon durva jut csak eszembe!

eszkep 2010.10.21. 10:14:13

@Noname Cowboy: Olyat már én is láttam / hallottam meg nem nevezett Rt-nél, hogy a részvényesek egy közgyűlésen kivontak "pár milliárdnyi" törzstőkét a cégből. Ez ráadásul ZRT...

Homeoffice 2010.10.21. 10:15:30

@eszkep:

Sosem hallgattál Ossiánt?

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2010.10.21. 10:24:17

@eszkep: Hát igen a tőkekivonásra van egy-két pszkos trükk

eszkep 2010.10.21. 10:24:53

@Gunther: Valamikor réges-régen...
Seduuxen videóját majd csak otthon tudom megnézni.

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2010.10.21. 10:25:24

@Noname Cowboy: pl tanácsadói szerződés ciprusi vagy éppenséggel kedvező adózással bíró helyen bejegyzsett céggel. Oszt szevasz

Homeoffice 2010.10.21. 10:26:18

@eszkep:

Akkor neked kiemelve..

Nyakkendôs urak a TV-bôl néznek
Sok-sok mindent megígérnek
Amig ôk lesznek, itt minden marad
Hazudik mind, ne hagyd magad

:)

Seduxen (már NEM dr.) 2010.10.21. 10:26:24

@eszkep: khm, ha Te is "netkávézóból" írsz, akkor asszem jobb is :))) nem biztos, hogy munkahelyre való zene :)))

addig egy kis "olvasnivaló":

Fejünk felett kormos az ég
Piszkos-szürke, rég nem kék
Bérházak torka zenét áraszt
Nagyon durvát vagy nagyon nyálast

Kölykök az utcán bandákban járnak
Már nem bíznak és nem várnak
Erôszak, bûn és kábítószer
Közöny és gôg, bármerre nézel

A gyémántot csak a gyémánt vágja
Erôs legyél, ki az ütést is állja
És eljön majd, mert jönnie kell
VOKÁL: Az ítéletnap és szabad leszel

A gyémántot csak a gyémánt vágja
Erôs legyél, ki az ütést is állja
És eljön majd, mert jönnie kell
VOKÁL: Az ítéletnap és szabad leszel

Szembenálló két nemzedék
Apák és fiúk, mint föld és ég
A legtöbb felnôtt kiégve él
A szemétdomb csúcsa szánalmas cél

Nyakkendôs urak a TV-bôl néznek
Sok-sok mindent megígérnek
Amig ôk lesznek, itt minden marad
Hazudik mind, ne hagyd magad

A gyémántot csak a gyémánt vágja
Erôs legyél, ki az ütést is állja
És eljön majd, mert jönnie kell
VOKÁL: Az ítéletnap és szabad leszel

A gyémántot csak a gyémánt vágja
Erôs legyél, ki az ütést is állja
És eljön majd, mert jönnie kell
VOKÁL: Az ítéletnap és szabad leszel

(Szóló)

A gyémántot csak a gyémánt vágja
Erôs legyél, ki az ütést is állja
És eljön majd, mert jönnie kell
VOKÁL: Az ítéletnap és szabad leszel

A gyémántot csak a gyémánt vágja
Erôs legyél, ki az ütést is állja
És eljön majd, mert jönnie kell
VOKÁL: Az ítéletnap és szabad leszel

Szabad leszel!

minimalista 2010.10.21. 10:26:27

@laspalmas:
"Viszont azt nem akarom elhinni, hogy ezt így simán meg lehet csinálni. Ilyen alapon bárki, bármikor megtagadhatja a papírok elkészítését következmények nélkül? Nemá... "

Pedig elhiheted, sőt, már hozzá is szokhattál volna legújabb kori demokráciánkban....:S
Amikor az állam a legnagyobb adós és a leghiteltelenebb partner.
Csak egy példa:
A kormányváltás óta nem fizetnek az egyesületnek, melynél barátnőm pszichológus és az egész országban járják az iskolákat és családi életre nevelés keretében foglalkozásokat tartanak. Az egyesület vezetője elismert orvos, szaktekintély aki még az előző vezetésű minisztériummal kötött szerződés alapján tudja megszervezni az egyesület tevékenységét és kifizetni néhány dolgozóját. A minisztérium május óta nem hajlandó utalni a megegyezés szerinti támogatást, ezért az egyesület kénytelen volt 7 millió forint hitelt felvenni, hogy dolgozóit kifizethesse és folytathassa munkáját...És fogalmuk sincs, meddig húzzák-halasztják még az egészet, átvészelik-e ezt az "átmeneti időszakot" csőd nélkül...

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2010.10.21. 10:28:47

@Noname Cowboy: Gondolom ennyi.

Remélem Orbánék felkötik a tulajt, hogy aztán lehessen sípitozni megint a diktatúráról..

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2010.10.21. 10:31:27

@TaTa86.: Hát remélem valaki végre az ilyen "vállalkozó"kat rendesen pofánbassza végre egy szögesbuzogánnyal.
különben is hová a faszba került az a 2mrd Ft??? Milyen vezető az aki veszteséget halmoz??

reKorrekt 2010.10.21. 10:34:20

Ez munkakörben elkövetett veszélyeztetés. Konkrétan éheztetés. Közvetve gyermekeké is...

eszkep 2010.10.21. 10:34:56

@Seduxen: "khm, ha Te is "netkávézóból" írsz, akkor asszem jobb is :)))"

Hahaha! Szigorúan netkávézóból... Munkahelyen internetezni...??? Pfffújjjj!

minimalista 2010.10.21. 10:35:17

@eszkep:
Már hogyne, parancsolj:
- az legtöbb, fejlett nyugati demokráciában minimum 3, de inkább 4-5 kulcsos, progresszív adórendszer működik
-már a reformkorban, Kossuth is tisztában volt vele, hogy arányos ( nem a mostani olvasat szerinti, hanem a lehetőségekhez mérten) közteherviselésre van szükség
- az egykulcsos adó a fejlődő és feltörekvő országok kényszerpályája, a kiszolgáltatottság és félgyarmati státusz közvetlen következménye: centrum-periféria viszony mond valamit?

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2010.10.21. 10:40:49

@Noname Cowboy: Mivel valószínűleg a maszop pártkasszájába távozott a veszteség, van esélye, hogy pofánbasszák őket.
Más kérdés, hogy a fideszes pénzszivattyúk ezután is működni fognak.

Bár 1 pióca még mindig jobb mint 2 pióca.

Geza 2010.10.21. 10:55:28

Egy kis mese:

Az igazgató egyszer csak rádöbbent, hogy nem kap sehonnan kölcsönt, és nem tud tovább menni a gyár. Rémülten fordult a kúrmányhoz 'garanciáért', de nem kapott semmit. A befektetőkhöz is elment, de azok sem adtak még egy maceszmorzsát sem. A munkásokat is kérte, de azoknak meg nem volt már pénzük sem, amit a közösbe adhattak volna.
Végső kétségbeesésében bement hát egy templomba, és fohászkodni kezdett:
- Édes Istenkém, be kell zárnom a gyárat, mert nincs pénz. Már mindent megpróbáltam, ami csak eszembe jutott, de a kassza még mindig üres. Adj tanácsot, mit kéne tennünk?!
És ekkor mennyei fény gyulladt a templomban, és felhangzott az Úr hangja:
- Tegyetek vissza mindent, amit onnan elloptatok!
...
És másnap a gyár a továbbra is fennálló fizetésképtelenség miatt csődöt jelentett.

Én már csak egyet kérdeznék: van-e ennek a 'titkos befektetőnek' érdekeltsége valamely konkurrens üzemben (pl. Felvidéken, de egész európa szóba jöhet), amelynek nagyon jól jönne, ha ez a gyár bezárna?
"Cui prodest?", ugyebár. Konkrét információm nincs, de valahogy fekete kaftánok suhogását idézi az ügy eddigi menete...

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2010.10.21. 10:58:27

@Geza: Ne feledjük, hogy bezáráshoz asszisztáljon az állam az adófizetők pénzén!
Így lehet jól megtollasodni!

eszkep 2010.10.21. 10:58:30

@minimalista:

"az legtöbb, fejlett nyugati demokráciában minimum 3, de inkább 4-5 kulcsos, progresszív adórendszer működik"
Általános a 2 esetleg 3 kulcsos jövedelemadó. Az egykulcsos rendszer valóban ritkább.

"az egykulcsos adó a fejlődő és feltörekvő országok kényszerpályája"
Az alacsonyabb adóbevétel fokán pont nem "kényszerpályának" nevezhető...

Konstruktívabb lettek volna ezek az érve és ellenérvek:
hu.wikipedia.org/wiki/Progressz%C3%ADv_ad%C3%B3

"már a reformkorban, Kossuth is tisztában volt vele, hogy arányos ( nem a mostani olvasat szerinti, hanem a lehetőségekhez mérten) közteherviselésre van szükség"
Hátha már arányosról beszélünk, pont az egykulcsos a legarányosabb adórendszer, ez matematikai tény. Kossuthal kár jönni, mert akkoriban az arányos közteherviselés igénye teljesen mást jelentett: a kiváltságok megszüntetését. ha okoskodni akarsz, előbb tanullj történelmet, vagy ne hazudozzál.

Inner Circle 2010.10.21. 11:13:05

@laspalmas: "Viszont azt nem akarom elhinni, hogy ezt így simán meg lehet csinálni. Ilyen alapon bárki, bármikor megtagadhatja a papírok elkészítését következmények nélkül? Nemá..."

A számviteli és egyéb kötelezettségek a céget és a felelős vezetőt terhelik. Ő megcsináltathatja mással (alkalmazottal vagy külsőssel), de ha nincs meg, ő a felelős, ezért hívják felelős vezetőnek. Abban meglehetősen biztos vagyok, hogy az iratok, amiket nem ad vissza a könyvelőcég, nem képezhetik zálog tárgyát, ebből így komoly baj lehet*, ezt pedig hülye lenne ez a cég megkockáztatni. Az is irreális, hogy egy külsős cégnek én olyan papírt adjak oda, amiből nincs másolatom. Úgyhogy Szalai Lászlóné kötelessége lenne cégen belül elkészíttetni az emberek papírjait, ahelyett, hogy ezzel revolverezi az államot. Amit most csinál, az semmiképpen sem törvényes, nem törvényes helyzetből pedig nem illik ultimátumot adni az államnak, mert esetleg az állam feszegetni kezdi ezt a kérdést, aminek legfőbb ideje lenne.

Énbagoly 2010.10.21. 11:27:12

Oké, lehet itt politikáról beszélni, de miből élnek ezek az emberek hónapok óta?
Mondjuk biztos van olyan, akinek szerencséje van, és a házastársa máshol dolgozik. De a többiek? Mennyi elmaradt számla van ott, aminek a kamatait is ki kellene már fizetni. Vagy esetleg hány helyen kapcsolták már le az áramot, vagy a gázt?
Megint minden szar fontosabb, mint az, hogy a dolgozó embereknek is élni kellene valamiből.
Ezek a szerencsétlenek... Jön a tél is, biztos vannak gyerekek is. Rájuk is csak most kezdtek felfigyelni 2-3 napja, pedig már két hete ott élnek.

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2010.10.21. 11:30:35

Egyébként is milyen befektető az aki állami garanciákra játszik??? Az ilyet messzire el kell zavarni! Ilyen befektetőkre nincs szükségünk. 500 millát tenne bele 2mrd-ért cserébe! fasza biznisz!

rognork 2010.10.21. 11:31:44

@Inner Circle: ráadásul a felelős vezető, aka ügyvezető igazgató saját vagyonával felel, és ezt pár éve már bevezették. Ha számviteli rendet sértett,és ebből a dolgozóknak hátránya származott, akkor be lehet perelni. Sajnos nem lesz olyan hamar lezárva mint a Margit híd per.

Valahol Máshol (lemondott Dr. Prof.) 2010.10.21. 11:34:29

@Énbagoly: Akinek "szerencséje" van annak a barát, ismerős, rokon kifizeti a közüzemi számláját, így van még otthon fűtés, víz, áram stb. Akinek már nem tudnak kápéval segíteni annál kikapcsolták. Enni pedig jószerivel azt esznek ami a felajánlásokból összejön. Vmelyik csatorna hírműsorában mutatták, aki tud segít nekik a helybeliek közül, kapnak pékárut, kaját, volt aki takarót vitt, mert sokan már haza sem mennek, hisz otthon max megfagynának, a "tiltakozósátorban" legalább van valami mobilradiátor, amin fűtenek.

Sajnálatos, hogy ez idáig fajulhatott, leginkább az, hogy ennyi ideig húzódhatott a dolog. Remélem sikerül megoldást találni, leginkább azt, hogy ami az elvégzett munkáért jár azt kifizetik.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2010.10.21. 11:36:53

@Inner Circle:

Szentesi Lászlóné fel van háborodva, hogy milyen köcsög az Apeh.

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2010.10.21. 11:39:37

@laspalmas: Hát nem kellett volna vagy kilopni vagy pedig ár alatt dolgozni! Nem lennének ilyen gondok.

Énbagoly 2010.10.21. 11:40:26

@Valahol Máshol: Az a borzasztó, hogy a gyár főnöke, főnökei meg az ő bőrük árán alkudoznak. Persze nekik mindegy, mert nem hiszem, hogy bármelyik főnöknek, vagy tulajnak fűtetlen lakásba, kellene hazamenni, vagy kegyelemkenyéren kellene élni.
Komolyan mondom, ilyenkor már az jut az eszembe, hogy a munkások családjának be kellene telepedni a főnökök házába. Gondolom van jópár négyzetméter, elférnének benne. És a tulajok számlájára fűteni, fürdeni, élni, enni. Akkor biztos gyorsabban haladna az ügyük elintézése.

Énbagoly 2010.10.21. 11:42:49

@laspalmas: Annak a nőnek meg csak azt kívánom, hogy visszakapja azt, amit a munkásainak okozott. Csak hogy tudja, mit tett. Most kiköltözhetne 2 hétre a szabad ég alá, és éljen abból, amit a környékbeliek adnak neki enni.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2010.10.21. 11:51:04

@Énbagoly:

Alighanem éhenhalna, és nem is tudnám sajnálni.

minimalista 2010.10.21. 11:54:11

@eszkep:
"Általános a 2 esetleg 3 kulcsos jövedelemadó. Az egykulcsos rendszer valóban ritkább."
-az usa-ban pl. 6 kulcsos a jövedelemadó: en.wikipedia.org/wiki/Income_tax_in_the_United_States
-Hollandia: 4 kulcs:en.wikipedia.org/wiki/Income_tax_in_the_Netherlands

"Hátha már arányosról beszélünk, pont az egykulcsos a legarányosabb adórendszer, ez matematikai tény. Kossuthal kár jönni, mert akkoriban az arányos közteherviselés igénye teljesen mást jelentett: a kiváltságok megszüntetését. ha okoskodni akarsz, előbb tanullj történelmet, vagy ne hazudozzál."
- a magyar társadalmi együttélés és szolidaritás fejlesztése szempontjából pont ilyen matematikai tényekre van szükség...
- Kossuth idejében valóban, konkrétan mást jelentett, de az üzenete a mai napig helytálló: egy nemzet, összetartó társadalom gondoskodik tagjairól, a gyengékről és kiszolgáltatottakról is és akinek több jut, adjon is többet a közösbe.
Főként az élő kapitalizmus(unk)ban időszerű ezt a kérdést újragondolni, vagy szerinted az rendjén van, hogy egyesek napi egy tucat "enter" gomb lenyomásával naponta többet keresnek, mint egy tisztességes fizikai munkás egy egész éves munkájával? Mert szerintem ez így elég groteszk, ráadásul rendkívül káros is.

A hazug vádat kikérem magamnak, tanultam történelmet, nem is keveset, ráadásul - Veled szöges ellentétben - nem azok táborába tartozom, akik bemagolták az évszámokat majd vezényszóra visszaugatták, hanem az összefüggések felismerésével, történelmi tendenciák tudatosításával is megpróbálkoztam saját világképem kialakításának igényével.

Mindemellett tiszteletben tartom az álláspontodat és személyedet is, még egyik-másik sok esetben oly korlátoltnak látszik is. Kérlek Te is ugyanilyen tisztelettel viseltess mások iránt!

Seduxen (már NEM dr.) 2010.10.21. 12:18:39

@minimalista: bocs, hogy beleugatok, de dobtál egy nagyon magas labdát eszkepnek:

""az legtöbb, fejlett nyugati demokráciában minimum 3, de inkább 4-5 kulcsos, progresszív adórendszer működik"" - majd ezután hivatkozol az USA-ra. nu mindegy.

"és akinek több jut, adjon is többet a közösbe." - ez pont nem lehet használható érv az egykulcsos ELLEN, mert a magasabb jövedelmű értelemszerűen többet ad a közösbe.

"Mert szerintem ez így elég groteszk, ráadásul rendkívül káros is." - ezzel egyetértek, de ezen NEM az adórendszernek kellene változtatni. Pláne nem oly' módon, hogy a "magas jövedelműektől" (apropó: ki számítana annak? bruttó 200 már az?) még TÖBBET veszünk el. Szerintem éppen az lenne groteszk, hogy úgy tologatjuk az adósávokat, hogy egy bruttó 250.000-es fizetésű a végén annyit (vagy nem sokkal többet) kapjon kézhez, mint egy bruttó 150.000-es fizetésű (nem számoltam utána, csak a példa kedvéért).

A magam részéről azt támogatnám, hogy legyen 10%-os az SZJA, de NE alig 2 millió szja-fizető legyen, hanem ezt a kört khm, szóval "bővítsük".

Balt 2010.10.21. 12:30:41

Először is, néhány cikkbeli tárgyi tárgyi tévedést eloszlatandó (még ha a cég honlapjáról van is): A TE Ganz-Röck több ipartörténeti jelentőségű magyar cég jogutódja.

A Röck Gépgyár (1802 - ), átmeneti ideig Á4GM-ként is ismert:
budapestcity.uw.hu/02-tortenet/Budapest-gyarai/Rock-hu.htm

A Magyar Hajó- és Darugyár (MHD, később Ganz-Danubius) kazán gyáregysége:
mek.niif.hu/02100/02185/html/804.html#806
hu.wikipedia.org/wiki/Ganz_Danubius

A Transelektro sok évtizedes energetikai export-fővállalkozó cég, azon kevés vállalatok egyike, amely rendelkezett export-import joggal. Pl.:
mfor.hu/galeria/56.html?gPageNo=5&catPage=1#gallery
www.mfor.hu/cikkek/Boszniai_eromutol_kapott_megrendelest_a_Transelektro.html

... valamint - ha jól tudom - a Kiskunfélegyházi Vegyipari Gépgyár: erről szólhat a honlap, ez a DunaPlaza helyéről az egykor kiskunfélegyházi Á4GM üzembe települt gyáregység.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2010.10.21. 12:34:35

@Balt:

"A TE Ganz-Röck több ipartörténeti jelentőségű magyar cég jogutódja. "

Ebben az egy mondatban mekkora szomorúság van....

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2010.10.21. 12:36:21

@Balt: Sajnos ezen információk a lényeget nem változtatják meg.

minimalista 2010.10.21. 12:39:24

@Seduxen:
Semmi probléma, nyitott vagyok mindenki álláspontjára! :-)

A usa-t és Hollandiát (észrevetted, hogy megint kisbetű? ;) citálni az állításom alátámasztására lehet, hogy nem a legszerencsésebb, valóban.
Ha megnézed a linkelt Holland rendszert ,látható, hogy életszerűen vannak meghúzva a sávhatárok és a kifejezetten magas jövedelműek adóznak sokat, évi 31 ezer EUR-ig a jövedelemadó 11%, ami nyilván a nagy többség átlagjövedelmének felső határa ott. Efelett lép be a 42%, majd évi 53ezer felett az 52%.

Egyszerűen igazságtalannak tartom, hogy -pl. az általad említett 150-200 ezres bruttó fizetésű nagy többség (pl.:a közalkalmazottak nagy része) az "adóreform" után nyereségként elkönyvelhet néhány ezer forintot, míg a bőven 500 bruttó felett keresők több tíz, vagy akár 100 ezer forintokkal lehetnek "még gazdagabbak". Például egy országgyűlési képviselő kb. 150 ezerrel többet kap majd kézhez havonta. Ezzel valahogy nem tudok azonosulni...

Marcellusca 2010.10.21. 12:41:25

@derelye vágó: Az nem zavar senkit. :)

Émmeg nem mertem felhívni rá a figyelmet, mert egybűl gyön a fityisz-horda. :DDDD

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2010.10.21. 12:44:57

@minimalista: A legprogresszvebb adózás az ÁFA! Kinek több marad a zsebében többet költ. Ergo többet adózik. Erre kellene szerintem rárepülni. S nem kellene foglalkozni semmi mással. Talán egy beteg/nyugdíjbiztosításni adót. kb 5-10%-ot. Úgy gondolom, hogy sokkal több bevételre tenne szert a gazdaság.

nyos 2010.10.21. 12:46:41

@minimalista: A mostani tobbkulcsossal az a baj, hogy nehezen ellenorizheto, hogy ki az, aki kibuvot keres.
Nagyon sok olyan minimalberes van, aki csak arra van bejeletve, de tobbet kap zsebbe (valamint szinten minimalberes vallalkozok). Azzal, hogy kiterjesztik az adofizetok koret, terhet tudnak levenni az olyanok vallarol, akiket valos fizetessel jelentettek be. Raadasul nalunk az szja rendszeret a gyerekek szamaval is megkavarjak, ami demografiailag nagyon kedvezo, nem elvalasztando attol. Igy azok fognak gyereket vallalni, akik fel is tudjak nevelni (es nem csak megelhetesert szultek oket).

A temahoz:
Egyik ugyved ismerosommel beszeltem errol a temarol, elvileg a munkaugyi birosag is kiallithat kilepesi papirt, szoval ha akarjak, meg tudjak oldani a helyzetet. Raadasul a helyzet ismert, nem hiszem, hogy sok igazolast kernenek. Az meg, hogy a konyvelessel trukkoznek, az allamnak is ad valami potencialt a helyzet megoldasara.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2010.10.21. 12:53:17

@Seduxen: Eh,rockernáczi!:))
A vége viszont: Szabad leszeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel!:))
Amúgy megint csak az az eszköz jut eszembe,amit sokszor keresünk a konditeremben:a kötél.

minimalista 2010.10.21. 13:14:35

@Noname Cowboy:
"akinek több marad a zsebében, az többet költ"

Ez úgy általában véve igaz is lehet, de a jelenlegi helyzetben nincs rá garancia épp a lakosság túlzott eladósodása miatt. Több szakértő is azon a véleményen van, hogy elsősorban a felvett hitelek törlesztésére fordítják majd a többletpénzt azok a szerencsések, akiknek jut belőle. És valószínűleg sokan lesznek olyanok is, akik most, a keresetnövekedésük hatására vágnak bele gy újabb hitelbe vagy befektetésbe. Ergo, némileg demagóg, de alapjaiban valós lehet az a következtetés (most jutott eszembe:) hogy itt valójában a bankrendszer áttételes megmentéséről és bebetonozásáról van szó: a már meglévő hitelek behajtása így biztosabbá válik és sokak jutnak lehetőséghez újabb hitelek felvételére - a bankok ezzel mindenképp nyernek, ugyanakkor ezen intézmények jelentős része külföldi tulajdonban van, tehát a többletforgalom haszna nem hazánkban realizálódik, hacsak egy újabb, sok száz éves palota vagy belvárosi ház kereskedelmi bankfiókká alakulását nem tekintjük nyereségnek.

Még ha fogyasztási cikkekre is költik az adófizetők a többletet, a haszon akkor is minimum 50% valószínűséggel(alulbescültem tán) külföldön realizálódik, a sajátosan tönkreb*szott gazdasági berendezkedésünkből kifolyólag.

De azért én is reménykedek, hátha egy árnyalattal jobb lesz itt az élet...

Seduxen (már NEM dr.) 2010.10.21. 13:14:40

@Noname Cowboy: "A legprogresszvebb adózás az ÁFA!" - így van. Történetesen ha komolyabb "adóátrendezést" akar valaki, akkor célszerű úgy, hogy a jövedelmi típusú adókat LE, a fogyasztást terhelőeket meg FELemeli. Apró bibi, hogy az itthoni ÁFÁ-t már nem nagyon van hova :(((

Mondjuk ennek hátulütője, hogy egy drasztikus áfa-emeléssel (szja-csökkentés mellett pl) nagyon megszopatod pl a nyugdíjasokat. Még mielőtt az anti-nyugger kommandó nekem esne, ezt azért írom le, mert tény, és nem kell semmilyen hátsó gondolatot keresni benne.

@minimalista: mutass nekem egy olyan adórendszert, amit MINDENKI igazságosnak tart! :) és még valami: ha úgy lenne - mondjuk - 2 kulcsos (16%, és mondjuk 32%), hogy a felső kulcs mondjuk évi bruttó 5 millió felett (ca 400.000/hó), akkor talán, de akkor meg joggal mondhatja a magasabb jövedelmű, hogy ő miért fizessen nagyságrendekkel többet be a közösbe, mint az alacsonyabb jövedelmű, szóval ez is visszás.

Szerintem fordítva ülünk a lovon, mert nem az lenne a megoldás, hogy "basszunk ki azzal, aki sokat keres", sokkal inkább az, hogy fizessen be az "kevesebbet", aki nem keres annyira jól. De ezzel párhuzamosan még mindig a gumicsontom: ideje lenne utánajárni annak, hogy miért potom 2 millió adófizető van!?

minimalista 2010.10.21. 13:16:37

@nyos:
Hogyne, ismerős helyzet, egy tökösebb és kevéssé korrumpálható adóhatóság sokat lendítene a helyzeten, szerintem!

Seduxen (már NEM dr.) 2010.10.21. 13:17:31

ja, ha már adócsökkentés (vagy emelés? a fene se érti, de a románok biztosan nem :)))) ):

www.vg.hu/gazdasag/gazdasagpolitika/tevedesbol-elfogadott-roman-konnyitesek-331039

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2010.10.21. 13:21:29

@Seduxen: "De ezzel párhuzamosan még mindig a gumicsontom: ideje lenne utánajárni annak, hogy miért potom 2 millió adófizető van!? " Hát igen!!! Ez egy jó kérdés!
Mert ugye a többiek nyugdíjasok, gyerekek és svédek. Az adórendszerünk köt bennünket gúzsba! Ebből a szarból igaszságosan nem lehet kimászni. Valakik sajnos a pöcegödör alján maradnak. Meg, hogy a csalókat nem basszák azonnal böribe! Eltiltva minden vállalkozási tevékenységtől mindörökre.

minimalista 2010.10.21. 13:25:05

@Seduxen:
Abból is 800ezer állami foglalkoztatott...
Ha minden nagyobb, 10 ezer fő feletti városban végigjárnád a villanegyedeket és megkérnéd, hogy legyenek szívesek igazolni a jövedelmi viszonyaikat, megkapnád a választ, miért potom 2 millió adófizető van...
Lehet, hogy valahol ugyanott keresendő a válasz, mint arra a kérdésre, hogy miért csak a fiatalok egynegyede volt alkalmas annó sorkatonai szolgálatra? :-)
Vészesen öregszünk...

Seduxen (már NEM dr.) 2010.10.21. 13:31:41

@minimalista: @Noname Cowboy: na de semmi gond drága véreim, kormányunk már benyújtotta a Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló törvénytervezetet, lesz ám itt olyan rend, meg adózási fegyelem, hogy ihajj! :)))

(nekem meg bilibe lóg a kezem :))) ).

minimalista 2010.10.21. 13:36:36

@Seduxen:
fodrászok, hamburgerárusok reszkessetek! :D

Balt 2010.10.21. 13:46:11

Olyan, hogy TE Ganz-Röck Zrt. 2006, a Transelektro összeomlás óta létezik. Ma (azaz tegnapelőtt) a többségi tulajdonosa a Resonator csoport (Szabó András, lásd MÁV Cargo-; Költő Magdolna: Malév-privatizáció, egyébként meg Puch László), kisebbségi tulaj a Vegyépszer. Utóbbi messze tulajdonrészén felül finanszírozta a közelmúltig is a céget, bár ez a részarány ebből nem derül ki:
www.kkfhkt.hu/sites/default/files/2010/10/3002_sajtokozlemeny-resonator-kft-vegyepszer-zrt-ganz-rock_2010%2010%2018.pdf

Anti Anyag (törölt) 2010.10.21. 15:02:57

Állam átveszi a céget és a tulajdonosok magánvagyonából kifizeti a dolgozókat.

Cserében az APEH lemond a tartozás behajtásáról a tulajdonosoktól.

2010.10.21. 15:20:47

Ezt a céget nem is akarták, akarják megmenteni. Amit lehetett kiloptak belöle, majd ugy gondolták, hogy egy kis ingyen munkával még növelik az ellopható vagyont--majd széttárják a kezüket. Az ilyen tulajdonosokat már régen fejbe kellett volna löni . Amellett már több mint 3 éve tudják hogy nem lesz miböl kifizetni a tartozásokat, de hülyitenek mindenkit. Ez hasonlit a "libás hadmüveletre". Remélem az APEH most majd rendbe rakja öket és oda kerülnek ahova valók--a rács mögé!

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2010.10.21. 16:10:44

@jános515: Továbbra sem értem. Ha van munka akkor miért nem tudja a cég a működési költségeket kitermeln??. Vagy kilopják vagy hülyék a cégvezetéshez.

tudi 2010.10.21. 18:06:55

"Áprilisban a Bajnai-kormány állami kezességvállalást ígért a cég hitelfelvételére." Ja könnyű más fa..-val verni a csalánt, hol marad a tulajok felelőssége, mit is csináltak a pénzel, mert gondolom az Alstom kifizette a munkát.
@Geza: Én nem szeretek ennyire konspirálgatni, de ha én megveszek valamit, ahhoz a nevemet adom és nem titkolózok.

Balt 2010.10.21. 18:24:58

@Noname Cowboy: Ez nem ilyen egyszerű. Itt milliárdos bankgaranciákat kell(ett) volna letenni, márpedig ha egy cégnek rossz híre megy, nemigen kap bankgaranciát. Itt is így történt: megnyert nemzetközi tendereket buktak el bankgarancia hiánya miatt.

Balt 2010.10.21. 18:25:46

@Noname Cowboy: Munka pedig ebből kifolyólag alig volt a volt a gyárban - tudtommal.

Balt 2010.10.21. 18:27:01

@Noname Cowboy: Mellesleg a Bajnaiék garanciavállalásának feltétele nyilván a munkahelymegtartás volt, így a tervszerű leépítés felé se nyílt út.

Balt 2010.10.21. 18:28:48

@tudi: Ha jól sejtem, az Alstom munkából fizették a bért, amíg futotta...

Balt 2010.10.21. 18:29:18

@Anti Anyag: Ez nem rossz tipp egyébként.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2010.10.23. 10:10:31

"A Ganz Röck ellen a mai nappal megindult a felszámolás. A társaság vezetésének a felszámolás megkezdésétől kezdve harminc napja van arra, hogy átadja a felszámolóbiztosnak a szükséges dokumentumokat, többek között a dolgozók bérének kifizetéséhez elengedhetetlen papírokat. Egyelőre a bérnek csak egy részét tudják kifizetni a Bérgarancia Alapból, és azt is csak a dolgozók egy csoportjának, ez átlagosan a fizetések felét jelenti majd. A bérfizetést a következő hetekre ígérte Buga Tamás felszámolóbiztos. Ez azt jelenti, hogy a munkások várhatóan december közepén kapják meg bérük egy részét.

A sztrájkbizottság azzal indokolta a sztrájk felfüggesztését, hogy a megmozdulás okafogyottá vált a felszámolás megindulásával, hiszen ők a Ganz Röckkel szemben tiltakoztak, a felszámolóbiztos, illetve az államot képviselő Bérgarancia Alap esetében viszont ez nyilván értelmetlen. Buga Tamás a megbeszélést követő tájékoztatón az egybegyűlt dolgozóknak azt mondta, nem tudják, a bérük garanciaalapon felüli részét kifizetik-e, mivel nincs még rálátása a cég anyagi helyzetére. A csoportos létszámleépítések a törvényi előírásoknak megfelelően elkezdődnek, a korábbi felmondási kérelmeket befogadják.
A sztrájkbizottság képviselője a munkásoknak azt mondta: annak ellenére, hogy a felszámolás elbocsátásokkal jár, lehet, hogy megmaradnak munkahelyek, a felszámolóbiztossal és a cég vezérigazgatójával folytatott tárgyaláson kiderült, két befektető is érdeklődik az üzem iránt. Ha egy befektető vállalná az üzem elindítását, tovább lehetne dolgozni, mert a gyárhoz tartozó ingatlanok már nem a Ganz Röck tulajdonában vannak.

A gyár udvarán mintegy nyolcvanan gyűltek össze, a munkások nagyon elégedetlenek a bejelentéssel, de tudomásul vették a döntést, és várhatóan elhagyják a gyár területét."

trojka 2010.10.23. 20:19:26

Visszaállamositani, azután átadni a FIDESZ-nek...

Mad Mind 2010.10.25. 13:59:29

Nekem is volt, hogy 4 hónapig nem kaptam fizetést és a vezetés azt mondta, tartalékolni kellett volna.

süti beállítások módosítása