Skip to content


       Szűrés lista

Ki fog minket meggyógyítani 2012-ben?

Messze a legkisebb prioritást kapott legfontosabb kérdés idén.

Nézzük leegyszerűsítve: Az állam súlyos pénzekből kitaníttat minden évben x számú embert orvosnak, majd utána ad nekik nettó 82 ezer forintos fizetést. Állam bácsi, normálisnak tetszik lenni?

A diplomához kötelező a nyelvvizsga, így minden végzős beszél legalább egy idegen nyelven, Európán belül már nincsenek távolságok, nem úgy, mint Magyarországon belül: Nyíregyháza-Budapest IC-vel 3 óra, Budapest-London repülővel pedig csak másfél óra. Én azon csodálkozom, hogy állam azon csodálkozik, hogy a fiatal, sőt most már a középkorú orvosok is kimennek külföldre dolgozni. Péntek este hamarabb hazaér Londonból, mintha Budapesten dolgozna, de Nyíregyházán lakna.

Nem Szócska államtitkárt bántom, mert ő tényleg mindenféle sunyi húzás nélkül próbálkozik, de szarból nem lehet várat építeni, és ő abból főz, amit a költségvetésből neki kiutaltak.

Megkérdezném viszont Orbán és Matolcsy urakat, kasszafelelősöket, ha nekik 6 évig kellett volna tanulni kőkeményen, hogy utána miniszterek lehessenek, majd kiszúrják a szemüket nettó 80 ezer forinttal, viszont azt látják, hogy Európa minden országában várják őket tárt karokkal ugyanerre a munkára, csak nettó 800 ezer forintért, Orbán és Matolcsy úr vajon mit választana? Haza vagy haladás?

Lehet, hogy elég sokkoló megfejtés következik: az orvosok is csak emberek, leszarják a propagandát, csak szeretnének megélni, jólélni, és a gyermekeiknek megadni mindent, amit csak lehet. Innentől kezdve elég egyértelmű a dolog: orvosként ez megy idehaza vagy nem megy?

Egy állam egyszerűen nem teheti meg azt, hogy ugyanakkor fizetést kínál egy diplomás orvosnak, aki gyógyít és életeket ment a nap 24 órájában, mint a végzettség nélküli utcaseprőnek. Pedig megteszi: Budapest főállású utcaseprőket alkalmaz 120 ezer forintos bruttó fizetésért, és ennyit kapnak a szakvizsga előtt álló végzett orvosok is.
 
Papp Magor, a Rezidensszövetség szerint "igen ijesztő az, hogy hat év kemény tanulás után, a magyar kezdő orvosok 40 százaléka menne külföldre dolgozni. Olyan szinten felgyorsult az orvosok migrációja, hogy évente 1500 fővel csökken az aktív orvosok száma Magyarországon. Jövőre nem lesz, aki ellássa a betegeket."

Persze a Kútvölgyi "elit" kórházban mindig lesz orvos, hogyan is találkoznának a kedves vezetőink egy olyan szituációval, hogy egy egyszerű vizsgálatra csak októberre kapnak időpontot? Vagy továbbküldik őket egy másik kórházba? Vagy csak úgy egyszerűen közlik velük, hogy bocs, de nincs éppen bent orvos?

Abba sem gondolnak bele, hogy az orvosoknak kötelező ügyeletet adni, hiszen a hét 168 óráját le kell fedni. Ez azt jelenti, hogy ha már alapból orvoshiány van, és a nappali műszakból kiveszek orvosokat ügyelni, akkor már nappal sem lesz elég orvos ... sőt, ez egy ördögi kör: minél több orvos mond fel, a többi orvosnak annál többet kell ügyelni, ugyanannyi betegre egyre kevesebb orvos jut, így egyre többen mondanak fel, mert nem bírják, így még kevesebb orvos marad, akiknek még többet kel ügyelni ...

Sőt, az ügyelet után sincs pihenés: "Az EU-csatlakozás óta egy orvos sem dolgozhatna 60 óránál többet egy héten, ezt azonban csak saját alkalmazottjaiknál tudják ellenőrizni. Így nyer a "körorvos" szó új értelmet - az ügyeleti szakmákban miután kitelt a 60 óra, nem pihenni mennek, csak köpenyt cserélnek: a közalkalmazottból vállalkozóvá alakulnak át, és körbeügyelik a kórházakat. Persze ekkor már piaci órabérért. A hétpecsétes titokként kezelt óradíjakról csak annyi tudható, hogy egy aneszteziológus, egy radiológus vagy egy intenzív terápiás orvos egyetlen éjszakán megkeresheti havi alapbére negyedét-ötödét." -írta Heti Válasz.

Igazából ott tartunk, hogy azért imádkozunk, hogy ha történik bármi is a családban, amihez orvos és kórház kell, akkor az hétfő-péntek 8-17 óra között történjen, mert éjszaka és hétvégén esélytelen minden. Januárban a munkahelyen megkapjuk a papírost az előző évről, hogy mennyi TB lett befizetve a nevünkre: nálam ez 1,2 millió forint, és ha bármi gond van, akkor nem tudnak rajtam segíteni, vagy adjak hálapénzt? Hálapénz kell? Kérjek el az OEP-től.

Csakhogy ha ez a folyamat beindul, akkor ezt nem lehet egy csettintésre megállítani, itt nem arról van szó, hogy ha kellenek rendőrök, egy törvénymódosítással visszahívunk 30 ezer nyugdíjas rendőrt. Orvosokat nem lehet csak úgy a "raktárból" előszedni, aki már kiment külföldre, azokról csak az ifjú kereszténydemokraták gondolják, hogy a pörkölt meg a túrórudi kedvéért hazajönnek ...

Sőt, még a "lenézett" Szlovákia is elhúzott mellettünk, pedig nem lehet azt mondani, hogy Szlovákiában drágább lenne a megélhetés, mint itthon: "a magyar átlagbér bruttó 155 ezer forint az egészségügyi szektorban, Szlovákiában 192 ezer, Csehországban 220 ezer forintnak megfelelő összeg."

Hogy mi lesz 2012-ben, ha valóban elmennek az orvosok, akik letétbe helyezték a felmondásukat?
Nem tudjuk.

Ahogy azt sem tudjuk, hány beteg halt meg, kapott súlyos szövődményt, mert nem kapott megfelelő ellátást megfelelő időben. Aztán persze megy a csodálkozás, hogy fogy a magyar.

Néha még a Napló is tud egy jó riportot összerakni, 2001-ben meglátogattak 2 kórházat, ahová most, 10 év után újra visszamentek.

- A főorvosnő 32 órát dolgozik, 8 óra a rendes munkaidő, majd 16 óra ügyelet, és másnap reggel 8-tól pedig már a másnapi rendes műszak kezdődik, mert nincs orvos.
- A miskolci kórházban naponta 3 nővér adja be a felmondását. Naponta. Három. 80 nővér hiányzik a kórházban.

4:42-től:

 

Szilágyi László LMP-s országgyűlési képviselőnek van egy blogja, és a múlt héten lehúzott a mentősökkel egy fél műszakot. Egy politikus, aki blogol, és saját maga szerez tapasztalatokat ... a tiszteletünket máris kivívta.


"Csak a Markó utcából kb. 65 ezer esetet látnak el évente. Mindehhez 8 autó áll rendelkezésre. Egy gyermek-rohamkocsi, két rohamkocsi, esetkocsik és egy „ohne” kocsi, ez szállítgatja hajléktalanokat és a részegeket.
A készülékek, amivel az életünket mentik, 8-10 évesek. Ha az autó meghibásodik, a személyzet saját kezűleg pakolja át a berendezést egy másikba. Kicsavaroz, átcipel, becsavaroz. Előfordul, hogy naponta kétszer is el kell ezt játszani. Egyenruhát 2005-ben kaptak utoljára, ők maguk mossák.

Tizenkétóráznak, közben egyszer 20 percre be lehet menni enni, ha az esetek megengedik. Éjjel ritkán adódik alkalom pihenni, reggel pedig várja őket a másodállás. Mindenkinek van másodállása. Nettó 80-100 a fizu, emellett muszáj. Elmennek az alternatív szállítókhoz vagy egy kórházba ügyelni, bárhová. Volt olyan gépész (értsd: sofőr), aki „szabadidejében” BKV-buszt vezetett.

Amikor ott jártam, a rohamkocsit éppen berendelték a bázisra, kivonták a forgalomból, mert nem volt heveder a betegágyon. A 40 milliós szerkó nem dolgozhatott egy százezres eszköz hiánya miatt. A Markóban aznap nem volt mozgósítható rohamkocsi. Legalább pihent az orvos, pihent a személyzet...

„A mi autónk is hét és fél éves már.” - mutatják. A heti kötelező nagytakarítás folyik éppen, közben büszkén mutogatják a mentőautót. „Sajátunkként gondozzuk.” Saját pénzből (!) fejlesztgetik, ide egy villogó, oda egy lépcsővilágítás, stb. „Nekünk is érdekünk, hogy láthatóbbak legyünk.”

Idős hölgyhöz megyünk, jó messzire, mert az ottani mentőállomáson nincs szabad esetkocsi. Fullad, ennyit tudunk. Ő maga nyit ajtót, szépen össze van csomagolva, kórházba szeretne menni. Három nagy táskát cipelünk (reanimátor, monitor, gyógyszerek), de nincs rájuk szükség. Nem akut eset, de elvisszük a város másik felébe, a Korányiba. Ha a háziorvos intézte volna, elég lett volna egy betegszállító. Sőt, szerintem, ha az OEP kifizetne ilyenkor egy taxiszámlát, mindenki jobban járna. A csapatot kissé megviseli a tény, hogy betegtaxiként üzemel a kocsi. Most jó másfél óráig hiába várják ezt a technikát és a szakképzett személyzetet egy másik – komolyabb - esetnél.
20 esetből 2, ismétli az ápoló, amikor igazán szükség van ránk. De azért a kettőért is megéri maradni: „Egy igazi mentés feldobja az embert” - mondja. Ez az egyetlen dolog, ami a pályán tartja őket.

 

Címkék: válság egészégügy

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr543024065

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mennyit keres egy magyar orvos? 2011.06.29. 18:04:29

Tényleg annyit, mint egy utcaseprő? És mennyit kapnak ugyanazzal a diplomával az EU egyes tagországaiban? Megéri elmenni Magyarországról? Ennek nem nehéz utánajárni, ha az ember tud egy kicsit angolul. Az Európa Tanács statisztikái között megtalálj...

Trackback: Tisztelt Dr. Heintz Tamás 2011.06.29. 15:06:26

Nem tudom, igaz-e az Elitmed hire, és tényleg vagonkirakással javasolta-e a rezidensek anyagi helyzetét megoldani. Ha nem, akkor elnézését kérve maradtam kollegiális tisztelettel stb. Nem mint képviselők, hanem mint orvosok vagyunk persze kollégák.Ha a...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SvenH. (törölt) 2011.06.29. 23:57:29

@zero: ja hogy havi egyszer? es hogy a hetvege benne van az oda vissza ut kozott?
az total mas teszta...
tudom voltam ilyen helyzetben, a repulo az nem gyors...
masfel ora alatt a tiszta utazasi idot ertik, de amig egy vonatnal felszallhatsz a kovetkezore addig a repulonel nem, igy joval elobb odamegy az ember hogy ne bukjon 50e -t

raadasul nekem 2szer is elofordult hogy a csomagot 2 napra ra kaptam meg...

Kicsit Karcos 2011.06.30. 00:16:37

@SvenH.: na igen, az a másfél óra könnyen lehet egy fél nap is, ha a zorvos valamilyen véletlen folytán nem a Ferihegy várótermében lakik, hanem pl. egy vidéki városban (tudom, ez ritka, mint a fejér holló, nem is érdemes számolni vele), és nem a Heathrow üzemi orvosa, hanem netán másik munkahelyet sikerült kifognia.

belzebubó 2011.06.30. 03:53:19

@luciferko: Akkor azt nagyon olcsón megúszta. Egy szülés került ennyibe pár éve. De miért hazudott volna? Egy protézisműtét azért nem egy hasnyálmirigy transzplantáció. Rutinnak számit manapság. Bár ilyet biztosan nem egy rosszhirű helyen, hanem a klinikán lenne a legjobb megcsináltatni, de gondolom a várólista nem kicsi.
@Orvosként Németországba: Mivel félnémet, félmagyar vagyok értem én, hogy könnyebb a holland, stb., de akkor mennyit kell Mo-on dolgozzon, ha No-ban is 51 órát kell átlagban hetente manapság? A legtöbbünk azt látja csak, aki nem orvos, de vannak orvos ismerősei és rokonai, hogy alapvetően jól megélnek, adót azt nem fizetnek, a kezdő orvosok problémájával nem sokan vannak tisztában és ezt nem is lehet felróni. Később pedig a legtöbbet bedarálja a rendszer, prostituálódik és soknak tartása sincs Mo-on. Ez az USA-ban sincs másként: www.natursziget.com/nagyvilag/20080827-egy-gyogyszerugynok-vallomasa
Egyébként az itt élő németek ugyanúgy sirnak, hogy mi megy No-ban. DW Asien az egyetlen német nyelvű csatorna Ázsiában és több dokut csinált már arról, hogyan élnek, dolgoznak az orvosok No-ban, követték egy napját, volt már házaspár dokis film is. Keleten teljesen rossz a helyzet, de nyugaton is kezdenek küzdeni az orvoshiánnyal.

Cateran 2011.06.30. 04:29:10

@csodalámpa:
"Szoftverfejlesztő ismerősöm, "
Egyeb kerdes?

csodalámpa 2011.06.30. 07:23:19

Van. :) Így, hogy egymás mellé másoltam a két kommentet, tudod érzékelni, hogy két különböző személyről van szó? :))))

@Zuzu Petals: Én téged sajnállak. Le. Mellesleg nem egy aktuárius ismerősöm van és a nettó 82 000 három-négyszeresét keresik...csakhát nem elég lediplomázni, érteni is kell ahhoz, amiről papírt kaptál.

csodalámpa 2011.06.29. 21:18:29
@Krisztiantara: figyu, én nem akarlak bántani, és nem dől belőlem a hurráoptimizmus, de csak szánalmat érzek az olyan emberek iránt, akik csak picsogni és irigykedni/gyűlölködni képesek olyanokra, akik talpraesettebbek, tehetségesebbek náluk. Egyébként meg, kérdésedre válaszolva: Budapest. Szoftverfejlesztő ismerősöm, öntörvényű, nagypofájú gyerek, az elmúlt 5 évben háromszor bulizott ki magának fizuemelést, és megadták neki, mert nála van a kriptonit :) nem tudják pótolni, megkéri az árát, ennyi. Ha elég jó vagy, jó az árfolyamod a munkaerőpiacon

adamantium 2011.06.30. 07:59:11

@Crescendo: nana. több százmillió is lehet. és a túlélési esélyt a rákja válogatja. van olyan amelyiknél az 5 éves túlélés majd 100% és van olyan amelyiknél a 2 éves túlélés 0%. de azt kijelenteni, hogy ha nem tudom valakinek ez életét csak meghosszabbítani egy kezelés árán, akkor az a kezelés kidobott pénz, azért meredek. az utolsó pillanatokban tudod mennyire ragaszkodik az ember az életéhez?
állami intézményben pedig csak hivatalosan szabadalmaztatott módszerekkel lehet dolgozni (evidence based medicine), lehet, hogy vannak alternatív megoldások, de ilyen helyzetben nem lehet kísérletezni.

adamantium 2011.06.30. 08:01:15

@SvenH.: a válasz a szolidaritáson alapuló szociális rendszer keletkezésére volt
de látom de visszasírod a kommunizmust "de regen pl. az ertelmiseget nem engedtek ki kulfoldre". ilyen civilizált országban nem fordult elő, ha szerinted ez jó akkor távozz tőlem Sátán

Crescendo 2011.06.30. 08:20:10

@SvenH.: A keplet leegyszerusitve a kovetkezo ezek szerint: adot vet ki a magyar allam mindenkire, hogy az oktatast (ami "kozszolgaltatas"? ) finanszirozza. A befizetesek merteke azonban nem szamit (tehat az, hogy esetleg a szulok, csalad, ember mar kifizette ado formajaban), a lenyeg, hogy igenybe vette a szolgaltatast (persze nem allami szolgaltato nincs, tehat valasztasa nem volt az alanynak, hiszen gyarkorlatilag ovodatol tovenyileg bele van kenyszeritve egy rendszerbe). Az a teny, hogy igenybe vette azt jelenti, hogy belenyult a "kozosbe", tehat a kozosseg jogot formal innentol ezen az alapon az o munkajanak gyumolcsere elete vegeig (ado). Az alany termeszetesen a "befekteteset" (tanulas, kollegiumi dijak, megelhetes, konyvek, stb.) szeretne hamarabb viszont latni es a magasabb kereset remenyeben kulfoldre megy. Ezt szerinted meg kell akadalyozni, hiszen erre nincs joga, mivel orokre tartozik a kozossegnek. Sot, te meg a nemzeti szuverentias fogalmat (adott geografiai tersegben elo egyedek csoportja) is kiterjeszted es egy kulfoldi orszagban elo itt szuletett egyedre is alkalmazod (adofizetes az un. nemzeti "szolgaltatasokert" az ott elokre vonatkozik csak, ez a nemzetkozi gyakorlat). Nagyon nagy ivet jarsz itt be...
Magyarazd meg kerlek, hogy ez mikent nem egy szolgasagba kenyszerites logikailag es erkolcsileg nem igazolhato okfejtesek soraval?
Erre szoktak a TV-ben azt mondani, hogy "otthon ne probald ki"...

Crescendo 2011.06.30. 08:31:00

@adamantium: erkolcsileg termeszetesen kotelezo mindent megtenni, nem ez a mondandom magva.
Inkabb az eredmenyesseg / befektetett eroforrasok arany. Tobb szaz millio Ft-bol szerintem ezreket lehet megmenteni 100%-ban szemben egy emberelet valahany szazalekos eselyu megmentesevel. Ez erkolcsileg egy nehez kerdes, nem vitatom...
Plusz azt is gondolom, hogy viszonylag alaposan tajekozodva a mai rendszerrol, hogy ismeretek egy lenyeges halmaza (alternativ esetleg eredmenyes gyogymodok) ki van hagyva az opciokbol. Es ez nyugtalanito, mert ez azonnal felveti a miert kerdeset. Ismet csak erkolcsileg minden lehetoseget meg kell probalni betegek meggyogyitasara. Ha ez nem tortenik meg, az tobb kerdest felvet, tobbek kozott a ki profital ebbol kerdeset is. Es itt bejon az un. gyogyszeripari lobbi (ill. pharmaceutical industrial complex) szerepe... persze ez bonyolult kerdes.

SvenH. (törölt) 2011.06.30. 09:32:50

@adamantium: nem
en azt mondtam hogy regen az INGYENES oktatas az ugy volt elerheto hogy egy kisse mas volt a rendszer!!! pl. nem lehetett kulfoldre menni
oda is irtam utana, hogy valtozott a rendszer, igy az egyik alapelv ki lett love...
ezert kell valtoztatni az egeszen

SvenH. (törölt) 2011.06.30. 09:35:11

@Crescendo: "tehat valasztasa nem volt az alanynak, hiszen gyarkorlatilag ovodatol tovenyileg bele van kenyszeritve egy rendszerbe"

ez a kijelentes mar az ovodanal megbukott!!! nehany helyen nehany delikvensnek mar az ovodanal is maganba kell jarnia
ennyit a szolidaritasrol...

Crescendo 2011.06.30. 10:13:04

@SvenH.: az altalad eszrevett kivetel nem eppen az alatalanos szabalyt erositi?
Szerintem eppenseggel udito, hogy legalabb nehany esetben megmaradt a szulok dontesi szabadsaga...
Masreszt meg azt is mutatja, hogy a maganovodaba (kenyszerbol vagy allami helyhiany miatt) jaro gyerekek semmivel nem rosszabbak, mint az allami ovodaba jarok.
A nagy erv az allami oktatas kotelezosege mellett mindig a "minoseg biztositasa"... Akkor ez csak az altalanos iskolatol ervenyes csak? Vagy hogy van ez?
Vagy akkor a finanszirozas okozza a gyerekek minosegi kulonbseget? Ha szulo fizet csak rosszat kaphat, az allam (adofizetok) pedig csak jot?
Probalom megerteni a gondolatmeneted...

adamantium 2011.06.30. 10:18:35

@SvenH.: arra szavaztál, hogy lépjünk be az únióba és a szabad munkaerőpiacba? ha igen akkor ne járjon a szád, viseld a következményeket (ha meg nemmel szavaztál akkor szintén mert hát a többség mégis csak jó ötletnek tartotta)

trey82 2011.06.30. 10:37:13

AZ EGESZSEG NEM LEHET PENZKERDES

Ez volt a Fidesz kapmanymondata a 300 forintos vizitdij elleni nepszavazasnal.

Ennyit tudtak az egeszegugyhoz - azota is - hozzatenni. Mindenki tudja hogy penzkerdes - mint minden mas egyebkent - de ok megmondtak nem, es sok az a 300 Forint is.

Hat itt tartunk. Kovetkezo update mi lesz?

trey82 2011.06.30. 10:42:23

Nem tudom feltunt-e egyebkent hogy a magyar beteg ketszeresen van megszivatva.

1, Arak tekinteteben kokemeny piaci arat fizet

2, Viszont ezert az arert cserebe szocialista minosegu szolgaltatast kap

Ebben az a szep hogy ennel szarabb rendszert - mar a beteg szempontjabol - direkt is nehez volna csinalni.

Igazabol sok penzt kell gyujteni es kulfoldre kell menni ha baj van.

trey82 2011.06.30. 10:49:54

Olvasom a kommenteket: gyerekek ne veszekedjetek.

Az allam egy rakas szar, elveszi a penzt azoktol akik hatekonyan termelnek es ingyenelok meg a sajat klienturaja kozott szetosztja. Minden megtermelt 100 forintbol tobb mint 50-et, mikor en otthon dolgoztam 100 forintombol 69-et vett el az allam eveken at.

Megoldas az lenne hogy csak adofizetok szavazhassanak, az allam csak piac szabalyozokent letezzen - tehat a minimalis jogi stb keretfelteteleket biztositsa a normalis mukdeshez - de ezen felul a gazdasagbol ne lopjon ki penzt adok formajaban.

Ez most meg utopia tudom, de nem lennek meglepve ha 100-200 ev mulva mar ez lenne elterjedve es a mai rendszerre ugy tekintenenek vissza mint ahogy mi ma tekintunk a korabbi fasiszta vagy kommunista berendezkedesekre - mint "regi borzalmas vilag" a torikonyvben.

Sátán meg a Jocó 2011.06.30. 11:04:09

@ketroot: szerintem menjél csak ki, szerezz tapasztalatot.
Én már végigdolgoztam az egész EMEA-régiót, mindenféle kiküldetésekben, és arra jutottam, hogy bizony jó nekem itthon, jobban érzem magam. Valahogy az az érzésem, hogy mi vagyunk azok, akiket még nem fertőzött meg a NyE-i országok bevándorló-problémája, hiperliberalizmusa, és nem vagyunk azon a szinten (még ;PPP), hogy kecskéket tartsunk fővárosunk főterein, mint a bolgárok.

Kérdés, hogy hova fogunk tartani, de véleményem szerint ez elsősorban rajtunk múlik, ne a kormánytól várjuk a megoldást.

Született optimista lévén próbálok úgy élni, ahogy szerintem helyes (vigyázok a környezetre, magyar termékeket részesítek előnyben - persze kiszúrva a kóklereket, közösséget építeni itt, stb.) és példát mutatva a többieknek. (Nekem többek között az a sikerélmény, ha a korábban egymáshoz sem szóló panellakókat rá sikerült venni, hogy fessük már ki a lépcsőházat együtt, mert hányadék, ahogy kinéz.)
A problémák elől külföldre menekülni nem megoldás, hanem feladás, gyávaság. De ez az én egyéni nézőpontom, nem kell sértésnek venni.

Viszont több éves külföldi tapasztalatszerzés, majd hazajőve a pozitív dolgok gyakorlatba ültetése, a negatív dolgok kialakulásának megakadályozása kifejezetten üdvös tevékenység, használjuk is ki, hogy ha már berántottak minket ebbe az EU-kolhozba.

Köszönöm a figyelmet.

adamantium 2011.06.30. 11:07:20

@trey82: álmodol?
mennyi is magyarországon az átlagkereset? 206400 bruttó körül
mennyi a német? 2922 euró bruttó az kb 785 ezer bruttó tehát 3,8 szoros
az egészségügyi hozzájárulás az kb hasonló arányú
az árak is hasonlóak a gyógyszerek és más orvosi eszközök terén, még az is lehet, hogy olcsóbbak németországban.
na most szerinted negyedannyi befizetésből, ugyanakkora árakkal számolva mégis hogyan lehetne ugyanolyan színvonalú egészségügyet fentartani?
a te hozzászólásodban mind a két pont hülyeség, vagy legalábbis fordítva igaz
1 a magyar adófizető szocialista árat fizet a TB-ért (a nyugati negyedét)
2 ezért kapitalista(szerű) szolgáltatást kap elvégre azért a gyógyszereket, eszközöket megkapja nagyjában, nem lehet azt mondani, hogy a kórházban fekvő beteg csak minden negyedik nap kap vérnyomáscsökkentőt, vagy csak egy negyed protézist raktak belé

ketroot 2011.06.30. 11:37:00

@Sátán meg a Jocó:

Voltam már külföldön dolgozni, de hazajöttem, mert itthon akarok megöregedni, ide akarok adót fizetni, gyereket nevelni, stb. Amit írtam az országgal kapcsolatban, rosszul fogalmaztam: Nem konkrétan az országgal van bajom, hanem a társadalmunk jelentős részének hozzáállásával ("politikai elit" természetesen benne van ebben is.)

Hidd el, én lennék az egyik legboldogabb, ha nem kellene mennem innen. Amit írtam, dühből írtam, sajnos megvolt az oka akkor:S

Egyébként minden szavaddal egyetértek és köszönöm a normális hangvételt is!

SvenH. (törölt) 2011.06.30. 11:37:12

@adamantium: volt egy modell, ami mukodott regen! (gyorsan megjegyeznem regen 10% ertelmisegi volt ma meg 40% a felsooktatast vegzettek aranya, elitkepzes - tomegkepzes)
valtozott nehany alapfeltetel
igy felul kell vizsgalni a modellt es megvaltoztatni hogy az uj kovetelmenyeknek megfeleloen is mukodokepes legyen, mivel a jelenlegi rendszerben ez FENNTARTHATATLAN!!!
ennyi es nem tobb...

nem tudom miert kell vegzalni a masikat hogy viseljem a kovetkezmenyet a szabad munkaeroaramlasnak...
a vegzalast nem ertem :)
a kovetkezmenyt viselni viselem, sot ebben az esetben az az alapelv hogy azt BE KELL TARTANI, ezert kell mashol lepeseket tenni, pl. fizetos felsooktatas
de ennyire nem lehetett erteni most komolyan?

adamantium 2011.06.30. 12:03:43

@SvenH.: az nióba lépésnek az alapfeltétele volt a szabad munkaerőpiac, emlékeim szerint meg mi harcoltunk érte a legjobban, hogy a munkásaink dolgozhassanak németországban mert mi az, hogy nem akarják engedni?
egy munkaerőpiacon meg az a lényeg, hogy ha adott szakemberből hiány van akkor az a szakember válogat: nézzük csak: magyar kórház ad 82 ezret kézbe, német kórház ad 800 ezret. hmmm melyiket is válasszam? na vajon?
megtehetjük, hogy korlátozzuk a munkaerőpiacot csak annak két nagy problémája van:
1 én amikor elkezdtem az egyetemet semmit nem írtam alá, hogy azt esetleg bármilyen formában vissza is kellene fizessem, ergo nem is fogom és nem is vagyok rá kötelezhető, mert ez a feltétel nem volt meg az elején
2 bevezethetjük azokkal szemben akik idén kezdik az egyetemet, de az a gondokat nem oldja meg és az únió is úgy kidob minket a munkaerőpiac korlátozásáért mint macskát sz@rni.
a munkaerőszerzésnek van egy kapitalista és egy kommunista módja:
kapitalista: annyit ígérünk amennyiért jön valaki és annak olyan feltételeket biztosítunk, hogy ne legyen kedve elmenni
kommunista: lánccal, börtönnel, röghözkötéssel fogjuk az embereket, ha meg valaki náélunk van éhbérért dolgoztatjuk, odaláncoljuk, hogy meg ne szökjön és még el is várjuk, hogy jól dolgozzon
szerinted melyik működik

Crescendo 2011.06.30. 12:30:17

@trey82: Barcsak a profeta beszelne beloled a rendszerrel kapcsolatban...
En ugy gondolom, hogy egy nagy valaszut elott all az emberiseg (a globalizacio miatt most mar mindenki), vagy a szabadsag utjat, vagy pedig a fasizmus-kommunizmus-teokracia lejtojet valasztja. Egyenlore az utobbi nez ki valoszinubbnek.
Magyarorszag meg provincia. Persze a politikai elit ebben nagy szerepet jatszott, hogy ez igy alakult. Annak, aki csak kivesz a nagy kalapbol semmilyen ado/elvonas sem draga, amig valaki mas fizeti. A vizitdij jo pelda volt ra, hogy mihelyst nekik is hozza kellene jarulniuk mennyire igazsagtalannak erzik. En ebbol csak egy total gazdasagi csod kiutjat latom, de ott is ket lehetoseg van, mert egy onkenyuralmi rendszer is konnyeden kiepulhet egy tenyleges szabad piaci helyett...

SvenH. (törölt) 2011.06.30. 12:31:26

@adamantium: nem ertelek...
en ezt irtam:
"nem tudom miert kell vegzalni a masikat hogy viseljem a kovetkezmenyet a szabad munkaeroaramlasnak...
a vegzalast nem ertem :)
a kovetkezmenyt viselni viselem, sot ebben az esetben az az alapelv hogy azt BE KELL TARTANI, ezert kell mashol lepeseket tenni, pl. fizetos felsooktatas"

igen szabad a munkaeroaramlas
szabad szabad!!!
miert nem lehet ezt felfogni?
szabad a munkaeroaramlas!!! en is azt akarom!!!
viva la szabad munkaeroaramlas!!!

amugy jut eszembe, pl. az 50 eves rendor elmehet Portugaliaba? vagy BVs? ha nem akkor bizti hogy szabad?

amugy en a szabad munkaeroaramlast tamogatom, nem kell meg egyszer megindokolni miert jo, meg hogy miert vagyok egy kurva nagy kommancs, mert nem mondom azt hogy nem szaabd hogy kimenjen melozni
amit en mondok menjen csak, oszt max kapjon a nyakaba egy adot!!!

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2011.06.30. 12:37:54

Nagyon kellemes meglepetés ért ma!
Beugrottam egy eredményért a rendelőintézetbe, majd elvittem a beküldő háziorvosomnak, de közölte az asszisztens, hogy köszönik, nem kérik, mert nekik is megvan a gépen!
Döbbenet. Álmomban sem hittem volna, hogy ennyire fejlett technikailag a magyar eü.

Crescendo 2011.06.30. 12:40:48

@adamantium: okolszabalynak jo az osszehasonlitasa az atlagkeresetnek, de az ordog a reszletekben van. Csak hasonlitani tudom az iparhoz, de gondolom valahol a munkaberkoltseg valahol a kiadasok 40-45% korul van az egeszsegugyi szektorban. Korhazak fenntartasa 25%? Es a maradek gyogyszerek + berendezesek + egyeb (protezis)?
Ha pl. a nemet 45% az alacsony munkaberek miatt nalunk csak 1/10-e, akkor azonnal csak fele annyiba kerulne egy nyugati osszinvonal fenntartasa... Relative igy is dragabb a keresetekhez viszonyitva, de messze nem egyenes aranyban.
Nem gondolom, hogy a diagnosztikai berendezesek, amiert ugyan annyit fizetunk tenne ennyire dragava a magyar egeszsegugyet, hiszen az csak az osszkoltseg 10%-nal kevesebb kiadas lehet.
Jo lenne ha lenne valamilyen osszehasonlitasi alap adatokkal alatamasztva, mert igy csak sotetben megy a tapogatozas...

Crescendo 2011.06.30. 12:49:15

@SvenH.: kulfoldon elo es ezert ottani adoalannya valt egyeneket nem lehet az ott megkeresett munkaberuk utan adoztatni. A jelenlegi nemzetkozi jatekszabalyok szerint letezik az allami szuverentias (papiron legalabb is, lsd. Libia, ami ellenpelda)... Egy masik allam nem avatkozhat be egy adott allam donteseibe (beleertve az adozast).

Ertem a logikad, hogy miert, de a problema nem ott van, hogy miert mennek el, hanem ott, hogy miert kell mindenkinek hozzajarulnia egy adott egyen tanittatasahoz. Mert persze igy a kozosseg jogosan/jogtalanul futhat a penze utan. Miert nem lehet dontesi szabadsag? Ha akarja valaki allamiba (adofizetok tartjak fenn) megy az egyen, de vallalnia kell, hogy visszafizeti es ez behajthato rajta. Ha meg nem akarja kifizeti, de senki, meg adok formajaban sem kovetelheti rajta, hogy fizessen azert, amit mar kifizetett...

adamantium 2011.06.30. 13:05:16

@SvenH.: persze, hogy elmehet portugáliába, de ahhoz, hogy ott rendőrként dolgozhasson el kell ismertesse a diplomáját. az orvosi diploma a 7 szabályozott szakma egyik, így a diplomák elismertetése az anyaország által kiadott konformitási nyilatkozat és erkölcsi bizonyítvány, jóhírnév igazolás és miegymás birtokában pár hetes formalitás. a rendőri végzettség az nem szabályozott szakma, így ott az a halk gyanúm, hogy hosszabb folyamat lesz.
@Crescendo: nem ezzel van a gond, hanem azzal, hogy ezt a visszafizetést visszamenőleg akarják alkalmazni, ami pedig nem lehetséges. ha ma hozunk egy törvényt ami ezt szabályozza és valami úton módon elhitetjük az únióval, hogy az nem únióellenes 8ebben ugye jók vagyunk lásd regisztrációs adó). akkor a 2017 ben végzőkön már rögtön be is lehet hajtani a taníttatásuk költségét, csak az a baj, hogy nem 2017 ben kell majd cselekedni hanem most kellene

Crescendo 2011.06.30. 13:17:02

@adamantium: a visszamenoleges hatalyu torvenyek diktaturakat jellemez, ebben egyet ertek.
A masodik konkluzioban nem teljesen, ugyan is serti az egyenlo banasmodot. Ha pl. a te fiadnak kellene fizetnie, hogy magyaraznad el neki, hogy neked meg nem kellett, neki meg mar kell? Miert rajta csattan a politikiai es gazdasagi felelotlenseg ostora? Hol itt az igazsag kerdezheti es azt hiszem jogosan.
En nem hiszem, hogy valami csak azert, mert torveny van ra onnantol erkolcsos is. Bar a mai rendszer nagyon efele halad...

adamantium 2011.06.30. 13:21:17

@Crescendo: én teljes mértékben ellenzem a bármilyen nemű visszafizetését a tandíjnak, mert mindenkinek egyenlő esélyei vannak a tanulásra, ezt az állam biztosítja, visszafizetésről viszont csak orvosok esetében hallani. a fiamnak meg azt mondanám, hogy milyen jó, hogy apádnak annakidején megjött az esze és kijöttünk németországba :D

SvenH. (törölt) 2011.06.30. 13:29:03

@Crescendo: jo hat hogyan szedik vissza az szamomra lenyegtelen...
tudjuk amugy is hogy VISSZAMENOLEG ugyis sorozatban csinalnak jelenleg dolgokat na most legyen ez is meg

SvenH. (törölt) 2011.06.30. 13:32:11

@adamantium: "akkor a 2017 ben végzőkön már rögtön be is lehet hajtani a taníttatásuk költségét, csak az a baj, hogy nem 2017 ben kell majd cselekedni hanem most kellene"

eloszor is...
undorito milyen keves penzt adnak a dokiknak ezt le kell irjam mielott egy naci/komcsi/libsi lennek :)

ehhez viszont kapcsolodna, hogy a FideSS amikor 1998ban megszuntette a tandijat illetve most a hulyenepsavazassal kapcsolatban 3 eve, pont ezt erte el, hogy ne lehessen lepni 2017 ig...

amugy nem 2017 lenne...
2015 siman, az hogy elkezdtek hat ez van, en is mas feltetelekkel kezdtem el az egyetemet...

Crescendo 2011.06.30. 13:33:23

@adamantium: En is voltam Nemethonban dolgozni, de eljottunk, amikor kerestem annyit, hogy hazat tudjunk venni, hitel nelkul Magyarorszagon... Az ottani perspektiva a magas ingatlanarak miatt ugyanugy adosrabszolgasag lett volna. :(
Szerintem van alternativa. Miert biztositsa az allam az ingyenes tanulas lehetoseget?
Tenylegesen hany % nem tudna tanittatasa koltsegeit fedezni?
Piaci megoldaskent diakhitelek, kulonosen a kepzettseggel jaro magasabb kereseti lehetosegek eseten biztosithatnak a tanulmanyi koltsegek fedezeset. Ezzel megoldodhatna a tulkepzes/rossz iranyu kepzes problemaja is, hiszen egy "tulnepesedett" szakmaban a keresetek csokkennek, igy sokkal nehezebb lenne hitelt kapni. Es az embereknek elobb fel kellene mernie a tenyleges helyzetet, mint hogy nincs jobb otletuk es ezert szereznek valami diplomat... (sokan, nem mindenki)
Plusz mivel a diak tenyleges vasarlova valna, kovetelhetne is az intezmenyektol es erdekelt lenne a szinvonal emeleseben.

trey82 2011.06.30. 13:34:59

@adamantium:

miert magasabb az atlagkereset Nemetorszagban mint Magyarorszagon? mert a korabbi Nyugat-Nemeteorszagban nem szocializmus tombolt 50 evig hanem szepen kiepulhetett egy kulturalt PIACGAZDASAG egy viszonylag szereny allammal ami Europa legerosebb gazdasagat hozta letre. Kelet-Nemetorszag anno miert hasonlitott jobban Magyarorszagra mint Nyugat-Nemetorszag?

Szoval eloszor is tiszta, atlathato gazdasagi viszonyokra lenne szukseg (nem pedig kiragadni apro napi reszletekeket es azokbol messzeveno kovetkeztetes levonni.)

"1 a magyar adófizető szocialista árat fizet a TB-ért (a nyugati negyedét)"

Hol elsz te? Tudod te fu alatt mennyibe keul egy mutet? Vagy barmi mas az egeszegugyben?!Nemreg volt botrany mikor kikerult egy ilyen felhivatalos lista hogy mennyibe kerul A VALOSAGBAN egy szules.... te meg a tb-re hivatkozol hogy Nemetorszagban tobb... persze mert talan annyival tobb a fizetesuk is? Miert is? Csak nem mert van egy eros primer gazdasag amit hagy beken elni a nemet allam? Nalunk alapitassz egy vallakozast mar eladosodtal az allamnak mielott barmit csinalnal...

Szoval nem ingyenes egeszegugy kell hanem piaci fizetos tiszta, atlathato viszonyokkal ahol ha szar minoseget kapok AKKOR ANNAK KOVETKEZMENYE LESZ.

"2 ezért kapitalista(szerű) szolgáltatást kap elvégre azért a gyógyszereket, eszközöket megkapja nagyjában, nem lehet azt mondani, hogy a kórházban fekvő beteg csak minden negyedik nap kap vérnyomáscsökkentőt, vagy csak egy negyed protézist raktak belé "

En voltam mar tobbszor is korhazban, lattam milyen leirhatatlanul szar minosegu. Kerdezz meg barkit aki volt, igazolni fog engem ugyhogy erre nem pazarolnek most karaktert.

A gyogyszert azt meg tudom venni magamnak is barhol koszi szepen - felteve ha az orvosi lobbi megengedi persze - ezert az hogy jon ide? Neked az az egeszegugy?

Te nem veletlenul orvos vagy?

Krisztiantara 2011.06.30. 13:38:39

@Crescendo: Hát, részemről csak Németországról tudok hitelt érdemlően, mert ott laknak rokonaim. A fiatalok például 30 éves korig csak jelképes adót fizetnek, hogy meg tudják könnyebben teremteni a családalapításhoz szükséges feltételeket. A családi pótlékból és gyesből pedig szűkösen ugyan, de meg lehet élni gyerekkel, ha egy nő egyedül marad. Itt mire elég ez a két dolog? És a fizetés mire elég? A fiataloknak pedig el is kellene jutni a családalapításig, itt meg ők szívnak a legjobban. Nincs munkatapasztalat, nehezebb az elhelyezkedés, a családi adózás meg arra jó, hogy ne lehessen eljutni egy gyerekig. Mert arra bizony meg kellene teremteni az alapvető feltételeket. A valóságban ez van ma Németországban, és ez van Magyarországon. És engem személy szerint nem érdekel az ország sorsa, hiszen én sem érdekeltem soha az országot, csak akkor, ha ki kellett zsákmányolni a saját hazámban. Itt lehetek megtűrt rabszolga.

SvenH. (törölt) 2011.06.30. 13:42:12

@adamantium: "visszafizetésről viszont csak orvosok esetében hallani"

nem, ez nagyon sarkos...
ha bevezetnek valamit akkor mindenkire be kell
inkabb ugy lehet mondani, hogy az orvosoknal borult a bili, mivel a kulfoldi jovedelmi viszonyok es a befektetett szellemi toke az tul jelentos
es itt ertem ez alatt hogy hiaba emelnek meg 300e -re a kezdo orvos beret o akkor is elcsabulna 800e -t Londonba
itthon viszont joforman csak allami allas van magan meg nincsen, ami pl. mas szakmaknal megvan

szoval lepni azt kell!
mivel mar felreolvastal engem leirom meg egyszer hogy MINDEN szakmara ki kell ezt terjeszteni

"a befektetett szellemi toke az tul jelentos" -- azert a 10 ev felevente fel milla es a 3 eves gabor denes ugye szerintunk sem egy kategoria ugye? szoval az orvosok kitanittatasa valojaban huzos nemdebar?
amugy meg van a tanulmanyi szerzodes cegeknel na hat a rezidensekre siman meg lehetne csinalni... ja hogy a cocik meg is csinaltak volna? es akkor karogott a FideSS hogy szellemi roghozkotes? hat pont ezt modnom ez a Fidesz bune hogy itt tartunk!!!

Cateran 2011.06.30. 13:42:22

@csodalámpa:
Ertem:) Sajnos ebben az esetben (marmint ha az emlitett osszeg a te peldadra nem vonatkozik) veszettul sulytalan...Tudod, amolyan "1 ev alatt 12x emeltek nekem bert, 78000-rol 78010-re,78020-ra,stb..." Osszeg nelkukl lenyugozonek tunne..osszeggel egyutt meg szanalmasnak (Angliaban az 1. munkahelyemen 2 ev alatt 4x volt emeles..1x, mert epp emeltek a minimalbert es kompenzacios alapon akkor az enyemet is -pedig nem minimalon voltam- utana meg idoalapon felevente..Ettol fuggetlenul nem volt nagy dolog:))

2011.06.30. 13:45:18

@Crescendo: Na ja, és minden felvételi űrlaphoz mellékelnének egy kristálygömböt is, amiben a delikvens megnézheti, milyen szakma lesz a menő 4-5-6 év múlva. ;-)

trey82 2011.06.30. 13:45:21

@Crescendo:

hat most volt valami kezdemenyezes facebook-on hogy "adofizetok napja"... persze jelentektelen, de elso kis jelnek jo.

en mar azzal is elegedett lennek ha mondjuk letrejonne egy kizarolag adofizetok altal valasztott szervezet aminek nagyon komoly betekintese lenne az allam mindennemu penzkoltesebe. ez a szervezet vegre KOZVETLENUL ERDEKELT VOLNA abban hogy a kormany jol mukodjon hiszen adofizetok alkotnak igy az eredmeny sem maradna el... nyilvan emiatt is utopia jeleneg.

Crescendo 2011.06.30. 13:54:47

@Krisztiantara: nekem szemelyes tapasztalatom van Nemetorszaggal es alatamasztja, amit mondasz. Hozza kell tennem, hogy bar jol kerestem, inkabb kozepkategoriaban, azt kell mondanom, hogy ilyen keveset nem adoztam sehol... 3200 EUR-bol, 2800 nalam maradt a gyerekek utani tamogatassal. De ha maradok egy jelzaloghitel egy hazra nagyjabol ugyan oda tett volna, mint Magyarorszagon. Igy a ket vilagbol a jobbik reszeket valasztottam ki. (magas kereset ott, alacsony ingatlanarak itt).
Amugy meg teljesen eggyutt erzek veled, hasonlo az eleterzes. De szerintem nem csak mi ketten vagyunk igy... Azt mondjak, hogy van a katonai hatalom, meg a penztarca hatalma. Bar kisebbseg vagyunk, a munka miatt a penztarca hatalma azert nalunk van. Szerintem alakulni fog egy politikai ero aki minket kepvisel, mert igeny lenne ra.
Most van 4 szocialista part, 1 szelsobal (LMP), 1 szocialista (MSZP), 1 nemzeti szocialista (Fidesz), valamint egy masik szelsobalos kommunista-naci (Jobbik). Mindegyik az adofogyasztokat kepviseli, bar talan a Fidesz valamennyire probal az adofizetokre is gondolni. Mashol azert vannak konzervativ + libertarianus partok is, akik az adofizetoket kepviselnek. Magyarorszagon meg nincs.

adamantium 2011.06.30. 13:55:59

@Crescendo: a probléma úgy kezdődik, hogy az Én fizetésem 20%-áért bérlünk egy kertes házat, ez ugye magyarországon nehéz lenne. éppen ezért nem is akarok egyenlőre házat venni, bár itt az ha orvos vagy, fedezet arra, hogy nagyon kedvező hitelt kapsz bárhol, bármelyik banknál. magyarországon orvos kollégám hitelt akart felvenni, kiröhögték a bankban.
az orvosi egyetem az ugye teljes idős nappali tagozatos nehéz mellette dolgozni, mondjuk annyit sikerül, hogy valahogy ne halj éhen a koleszban, de a hat év alatt felhalmoztál 12 milla+kamatok hitelt (baráti 5%os hitellel számolva az 13,6 milla körül van)
mennyi is jelenleg 13,6 millió forint törlesztőrészlete? én találtam egy nagyon kedvezőnek hirdetett hosszútávú hitelt 420 hónapra (35 év!!!) havi 87 ezerért. ezt hogyan fizeti ki a kedves rezidens a 80 ezer forintos nettó fizetéséből. lehet, hogy van aki talál ettől kedvezőbb hitelt is, de 80 havi részlet alá max 40 év futamidővel fog menni, és akkor még nyugdíjasan is fizeti az egyetemet a kedves orvostanhallgató.
ébresztő!!! ki az a marha aki ilyen szerződést alá fog írni, vagy akkor lesz aztán paraszolvenciahajhászás, mert a fizetést nem négyszerezik meg az biztos

Crescendo 2011.06.30. 13:59:38

@Hajszás Láncos: Meg mindig jobb, mint most amikor egy ember vagy egy bizottsag kulonbozo egyetemi lobbierdekekre hallgatva eldonti/kinyilatkoztatja, hogy mi lesz ot ev mulva. Es ezen bolcs dontes fenyeben meghatarozza a keretszamokat, meg az adofizetoi penzt, amit kapacitasokba olnek?

Crescendo 2011.06.30. 14:01:16

@trey82: ha alkotmanyrol volt szo, miert nem lehetett ketkamaras orszaggyules? A felsohaz nem terjeszthet be torvenyt, viszont el kell fogadnia az alsohaz altal beterjesztett javaslatot, hogy az torvenyerore emelkedjen pl. Es a felsohazra viszont csak igazolt adofizetok szavazhatnak?

adamantium 2011.06.30. 14:01:19

@trey82: igen tudom mennyibe kerül egy műtét mert sebész voltam magyarországon. igen a gyógyszerek műszerek drágábbak mint németországban azokat a TB fizeti a negyedannyi befizetésből, megnézném mikor tudsz megvenni magadnak egy több száz milliós gyógyszert de lehet, nem ismerlek. szal nekem nem kell bemutasd a magyar egészségügyet, benne dolgoztam eleget, ott is hagytam. hidd el nekem a felhasznált eszközök nagy része ugyanannyi vagy drágább mint nyugaton, tehát egységnyi kezelés lebonyolítása negyedannyi egységnyi befizetésből nem lehet ugyanolyan jó. azt, hogy rendet kellene rakni az kétségtelen, de először ott fenn, majd az emberek fejében, hogy "halihó, nyakig vagyunk a szarban, nem ajánlatos ugrálni mert még elsüllyedünk)

Sátán meg a Jocó 2011.06.30. 14:06:38

@ketroot: én pedig a normális választ! ;)

"Nem konkrétan az országgal van bajom, hanem a társadalmunk jelentős részének hozzáállásával ("politikai elit" természetesen benne van ebben is.)"

Ajaj, egy idézet jut erről az eszembe, de nem lesz túl polkorrekt! :D

"Ha egy egész nemzet gyávává vált, és csak ezer ember maradt, akik valami nagyot akarnak, és akiknek erejük van az állam átalakítására, akkor ez az ezer ember a nemzet. "
(A.H.)

Crescendo 2011.06.30. 14:13:00

@adamantium: Teljesen ertem a helyzeted es az adott korulmenyek kozott a jo dontest hoztad szerintem. Tenyleg orultseg lenne egy hitelbe belevagni ilyen mutatokkal. Orvosra meg szukseg van es nagyon fontos szerepuk van.
En az adott korulmenyek szukseges es elkerulhetetlen voltat vitatom. Elvileg kapitalizmus lenne Magyarorszagon, de az oktatas, egeszsegugy es nyugdijrendszer tovabbra is szocialista elven (nagy kalap, "szolidaritas", stb.) mukodik. Nem csoda, hogy ilyen faramuci helyzetek allnak elo.

A szocializmus gazdasagilag megbukott (varhato volt), akkor miert kell folytatni...? Kulonosen ugy, hogy a "kapitalista" GDP 40%-at igy is felemeszti ezen harom szektor, meg az adminisztracios koltseguk.

A GDP-re, ha 20% profitot szamolsz, tenyleges "profit" a GDP 20%-a. Ehhez kepest az allamnak 40%-ra van szuksege a szocialista programok fenntartasahoz. Nem csoda, ha nincs semmi toke az orszagban, amibol fejlodni tudna.

Crescendo 2011.06.30. 14:24:02

@Sátán meg a Jocó: szerintem meg 200 evvel elotte az amerikai alapito atyak azt mondtak, hogy egy ember gondolattal es eltokeltseggel a tobbsegge valik. (nem szo szerinti idezet).

AH-val, ugyan az a baj, mint a mi Jobbikunkkal: "...valami nagyot akarnak, és akiknek erejük van az állam átalakítására..." Ez a nagyot akaras (egy nemzeti szocialista, total polkorrekt, elnyomo diktatura, ami elkezdi a tarsadalmat modszeresen kiirtani), mert epeszu ember ebbol nem ker...

trey82 2011.06.30. 14:25:05

@Crescendo:

szerintem egyszerubb es atlathatobb/oszintebb/nyiltabb volna ha csak az adofizetok szavazhattnak

he who pays the piper calls the tune

aki fizeti a notat az mondja meg mit huzzon a cigany

Crescendo 2011.06.30. 14:33:56

@trey82: fair enough es egyetertek a notaval.
lehetseges, bar tobb problemat felvetne. Egyenjogusag mindenek elott... joggal kerdeznek, hogy miert csak a gazdag szavazhat, raadasul egy ilyen ugyan ugy atcsapna abba, hogy mindennemu tamogatas megszunik a szegenyebbeknek.
Rendszertechikailag a negativ visszacsatolas a stabil szabalyozasi forma. Egy felsohaz az also hazbol jovo "jelet" mindig tudja moderalni, ezaltal kepviseloik utjan mind a szegenyek, mind a gazdagabbak "kenytelenek" megallapodasra jutni. Igy a rendszer nem tudna "elszallni", mint most, hogy effektive a nemzet teljes jovojet feleljuk szuk 20 ev alatt!

trey82 2011.06.30. 14:37:49

@adamantium:

tobb szaz millios gyogyszert fizet a tb??? ezt most komolyan gondolod? milyen gyogyszer kerul tobbszaz millioba?

en emlekszem a betegvarok/korhazak otthon tele voltak(talan meg ma is vannak) plakatolva segitsegert konyorgo kisgyerek kepekkel akiknek szegenyeknek "mar csak x millio hianyzik" hogy a mutetjere meg legyen a penz... az allam nyilvan ezek szerint nem allja a cehet, egy kis magyar gyerek elete ezek szerint nem er x milliot a magyar allamnak (mikozben pl. egy Szijjarto Peter meg havi 2 milla folott kap, es ez csak a hivatalos penz ami publikus - csak a kontraszt kedveert)... de most meg dobbenten ertesulok toled hogy olyan jol megy a magyar allamnak hogy lazan kifizet tobbszaz milliot egy darab gyogyszerert... valami nem stimmel itten, nem gondolod?

a rendrakasban egyetertunk, szerintem rend csak es kizarolag tiszta, atlathato viszonyok mellett erheto el ami ellentete annak ami most van.

adamantium 2011.06.30. 14:45:44

@trey82: egy csomó kemoterápia összege tízmilliós vagy százmilliós nagyságrendű, vannak ú.n. "ritka betegségek", pl most olvastam a Hunter kór elleni kezelés 280 ezer euró/év, és nem ez a legdrágább "ritka betegség"
az ilyen plakátoknak legritkább esetben kell hinni, egyrészt mert a nagy része csalás vagy olyan nem engedélyezett kezelésekre kérnek pénzt amire az állam nem akar adni (pl delfinterápia, 225. őssejtbeültetés kievben vagy pekingben ...). ha valakinek nem megoldható a kezelése akkor egy szakmai bizottság ezt kimondja és keresnek neki egy külföldi klinikát ahol az állam pénzén kezeltetik

trey82 2011.06.30. 14:51:37

@Crescendo:

igen eleg sokfajta modellt lattam mar, mind valamilyen jozan kompromisszumot probalt kotni az ellenerdeku felek (adozo - nem adozo) kozott, regebben en is ilyenben gondolkodtam de ma mar ugy latom ertelmetlen.

egy szakadekot nem lehet kis lepesekkel atugrani.

gyors es hatekony tisztulasra van szukseg, nincs ido szarakodni mert Kina tul nagy versenyelonyben van gazdasagilag igy fel-szocialista rendszerekkel csak azt erjuk el hogy vegul kilora megvasarol minket, mar ha egyaltalan fogunk erni egy petakot is addigra a vilagpiacon... amerikaban pl. a szegenyeken alapitvanyok segitenek, nagysagrendekkel hatekonyabban mint ahogy az "allam" tud... szerintem ha egyszer kialakul egy stabil, eros gazdasag, akkor szuksegeszeruen ki fog alakulni majd egy eros kozeposztaly + elit aki nem sajnal majd adakozni... mas utat nem latok, vagy ez vagy bukas.

Crescendo 2011.06.30. 14:58:32

@trey82: total agreement.
A kinai veszely szerintem nagyon fel van fujva azert (a kommunista blokk is ugy tunt nyeresre all az 50-es, 60-as evekben). Mar most oriasi problemaik vannak (inflacio, ures megapoliszok, stb.) es ez csak rosszabb lesz, ahogy "befekteteseik" USD-be veszitenek ertekukbol...
Szerintem ennek az orszagnak az a tragediaja, hogy elhiszi, egy politikus nagy igeretekkel tobbet tud seginteni, mint a szuksebb csaladja es kornyezete. Meg a hungarikum az irigyseg.

trey82 2011.06.30. 15:04:32

@adamantium:

sok eve anno a HVG-ben olvastam cikket az ilyen ritka betegsegekrol.

ugye ket dolog szamit,

1, hany embert erint

2, kb mennyibe fog kerulni fajlagosan a gyogyszer

a ketto alapjan dontik el hogy egyaltalan elkezdenek-e kutatni. ha igen akkor is lehet hogy rafizeteses a dolog, na ekkor - es csak ekkor - lep be esetleg az allam es tamogat.

bonyolult a dolog mert egy kutatas koltsegeit lehet eleg kreativan szamolni ha tudom hogy vegul fizetni fog az allam, kozben meg minel tobbet gyartok a fajlagos koltsegem egyre kisebb

a beteg jo minoseget es olcso arat szeretne, a masik oldalon a gyarto magas arat szeretne. kozejuk lep az allam es "segit"... mikozben ha szabad a piac elvileg meg kell jelenjen a konkurencia aki olcsobban hajlando gyartani uazt ha ennek technikai/fizikai lehetosegei adottak... vagyis az allamnak csupan ezen pere,felteteleket kellene biztositania a versenyhez es optimalis megoldas jonne letre.

azt meg vegkepp nem lehet elvarni az allamtol hogy vegtelensegig finanszirozzon betegsegeket amik a lakossagbol nehany embert erintenek.

trey82 2011.06.30. 15:14:39

@Crescendo:

szerintem nincs felfujva, a kinai versenyelony alapja nem a gigaszi valutatartalek (az csak kozvetlen kovetkezmenye neki) hanem a tomeges olcso munkaero. annak pedig diktatura veri be a szajat ha nem tetszik neki valami tehat igencsak lassan fog dragulni.

erre a fejlett nyugat persze valaszolhatna fejlettebb technikaval, megtobb hozzaadott ertekkel es a szolgaltatoi szektor bovitesevel csak az a baj hogy ezeket kina mind konnyeden lemasolja/ ellopja a mai informacios szabadsag idejeben, csak ido kerdese.

de az vilagos hogy ossze kell szednunk magunkat ehhez pedig elengedhetetlen hogy a valodi ertektermeloink vallairol a terheket le kell venni... ha az allam a GDP druvan 10%-at vonna el en abban kiegyeznek, es szerintem minden primer gazdasagi szereplo neveben mondhatom ezt.

csak hat a demokraciaban jelenleg one man = one vote, igy kisebbseg maradunk

SvenH. (törölt) 2011.06.30. 15:24:30

@adamantium: "ha valakinek nem megoldható a kezelése akkor egy szakmai bizottság ezt kimondja és keresnek neki egy külföldi klinikát ahol az állam pénzén kezeltetik"

mindig is biztam hogy lesz olyan szakbizottsag ami kepes par 10 millarol donteni, ez nagyon jo csak az a kerdes hogy ez INGYENES-s, vagy pl. a 10 millanal mennyit is kell fizetni a szakertoknek?

kint hogy van? ha korrumpalodnak akkor kivagjak mint macskat szarni ugye?

adamantium 2011.06.30. 15:27:36

@trey82: naív vagy, de nem baj, nem vagy benne a sűrűjében :D
a ritka betegségeket már réges régen felosztották a gyártók, hogy ne licitáljanak egymásra.
pl a Hunter kór eszméletlenül ritka, 2000 a becsült betegszám a világon, ennek max a fele ha civilizált világban él.
1000 ember gyógyszeréért úgy 1000 millió dollár volt a fejlesztés ára (becslésem)
Elaprase a neve a gyógyszernek és a Shire Human Genetic Therapies Ltd gyártja senki más.
tehát ez nem egy vérnyomáscsökkentő amit milliók szednek, ez egy olyan gyógyszer aminek a kifejlesztése 1 millió dollár volt betegenként és ez vissza kell térüljön kamatostól, profitostól, tehát nuku konkurencia, ez a ára és kész.
ha utánaolvasol, a Hurler kór az egy nagyon hasonló betegség és annak a gyógyszere az Iduronidase amit a BioMarin Pharmaceutical gyárt hasonló áron szintén konkurencia nélkül.
és sajna vannak még ritkább betegségek, vannak olyanok amelyikek annyira ritkák, hogy senki nem vállalkozik gyógyszer kifejlesztésére, még gyémánt áron se mert soha nem jönne be: pl. Hutchinson–Gilford betegség 1eset/8 millió szülésre nincs rá gyógyszer és kész

Sátán meg a Jocó 2011.06.30. 15:28:57

@Crescendo: én finom ellentmondást érzékelek az általad idézett gondolat és a diktatúráktól való ódzkodásod között :)

adamantium 2011.06.30. 15:30:08

@SvenH.: így kerülnek ki pl a tüdőátültetésre várók bécsbe és asszem a májátültetésre váró gyerekek németországba, van egy pár út ami ki van taposva, a többi sajna nagyon nehéz

trey82 2011.06.30. 15:38:02

@adamantium:

ok, csak semmi meglepot nem irtal.

tudom hogy amit irok az csak elmelet papiron... ezt egyebkent nem az "elmelet" degradalaskepp irom, a modellalkotas (= elmelet) nelkul sehova nem juthatna a tudomany... az elet viszont tul bonyolult ahhoz hogy minden aspektust belerakjunk a modellbe, igy a kerdes csak az hogy nem marad-e ki olyan tenyezo ami lenyegesen befolyasolja a vegeredmenyt

egyebkent meg ezen a Foldon elek en is, nagyjabol el tudom kepzelni hogy neznek ki ezek a dolgok a valo eletben...

Crescendo 2011.06.30. 15:55:23

@trey82: elsore ranezesre igazad van, csak szerencsere van olyan, hogy emberi termeszet...
Mises pl. a Human Action-bel eleg jol levezette, hogy miert fog elkerulhetetlenul elbukni egy szocialista rendszer. Mindezt 1912-ben...
A tenyezok ugyan azok, kiveve az altalnos nepesseg lebutulasat... meglatjuk.
Nem reg olvastam egy esszet, Kina ha nem novekedik 10%-ot evente, a kinai kommunista partot elve megeszik a kinaiak, akik csak a gazdasagi fejlodesert toleraljak oket meg hatalmon.

Crescendo 2011.06.30. 16:05:27

@Sátán meg a Jocó: Mi lenne az ellentmondas?
Teny, hogy a tortenelem soran egy-egy ember eszmeje, ahogy a kultura reszeve valt es a tobbseg meg a gondolat moge allt, gyozott.
Azonban a valtoztatasra iranyulo szandek lenyeges. Egy elmebeteg, mint Hitler, lehet, hogy zseni volt, de akkor is csak egy dolgot tudott elerni, teljes pusztulasba vinni az orszagat. Mellette Sztalinhoz hasonloan szolas es gondolati szabadsag nem letezett. Ha eltertel a party line-tol konnyen jott erted a Gestapo. Szerencsere nem ismerem az allando felelemben eles erzeset, de nem is kivanom megismerni...
Ellenben az amerikai alapitok egyenloseget hirdettek es egy olyan politikai rendszert amiben a kisember is ervenyesulhetett tobbe-kevesse.

trey82 2011.06.30. 16:20:04

@Crescendo:

viszont ahogy fejlodik a technologia egyre konnyebb egy kis hatalmi elitnek egyre nagyobb tomegeket iranyitani.

(mint ahogy a hagyomanyos gyalogos hadviselest is alapvetoen szemetdombra dombta az atombomba a 2. vh vegen... kit erdekel hany katonad van, mar tobbe nem szamit)

analog modon elerhetnek (talan mar el is ertek) egy olyan pontot, olyan technologia(k)hoz jutnak hozza ami orokre konzervalja a kommunista part uralmat... ne legyen igazam.

Crescendo 2011.06.30. 18:41:29

@trey82: technologia: sajnos igazad van. Faj is a fejem miatta, mert ilyen teruleten vagyok, hogy jo is-e ez tenyleg igy. Amikor a termekek egy jelentos resze a vedelmi-ipari-komplexumhoz jut es lehet, hogy epp ezzel rogzitik ezt a hozzaszolast is...

Az atombomba "szerencsere" olyan pusztito erovel bir ilyen kis bolygon, hogy meg a legelvetemultebb kommunistak sem igen mertek hasznalni. (Ok is kaptak volna a hatasaibol...) Bar ez nem zarja ki, hogy egy teljesen orult fazon kontroll nelkul mit csinalhatna...
A bakancsok meg mindig kellenek, lsd. US hany katona kell a megszallashoz es kelleni is fognak, hacsak nem robotokat vetnek be (amit intenziven fejlesztenek sajnos).

Utolso pont: no comment. Annyi mindent olvastam mar a temarol es meg nem tudtam megerteni a dolgok tenyleges allasat a technologia valodi szintjerol...

Egy biztos minden hatalom/birodalom gazdasagi okok miatt pusztult el. A nep mindig tobbsegben lesz. Mivel annyi termeles nincs (robotok talan game changer?), hogy mindenki melle tudjanak allitsani rendort, viszont visszaesik az innovacio, hasonloan a szocializmushoz lassu belso leepulessel elmulik. Csak van-e turelem kivarni azt a par szaz evet, amig ez tart es kozben atelni a terror-t? Na ez nehez kerdes...

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2011.07.01. 09:15:08

Június 14-én délután betolták a műtőbe Evelint.
Néhány órával később a folyosón váró édesanyának csak annyit mondott az orvos: „Anyuka, a lánya elvérzett, kér egy nyugtatót?"
www.blikk.hu/blikk_aktualis/a-mutoben-verzett-el-a-kislany-2056930/

Seduxen (már NEM dr.) 2011.07.01. 09:57:59

@laspalmas: ez tegnap este volt hír a tv2-n. kíváncsi leszek az orvost felelősségre vonják -e? lenne egy tippem.

SvenH. (törölt) 2011.07.01. 10:24:06

@Seduxen: en arra vagyok kivancsi hogyha egy doki ilyet elkovet Londonban utana mi lesz?
ugyanugy kimosdatjak mint nalunk vagy valami mas?

Viktus 2011.07.01. 11:07:16

kuruc.info/r/2/81393/

– Az orvos közölte, hogy sajnos Evelin elvérzett, és megkérdezte: kérek-e nyugtatót? – idézte fel a szörnyű pillanatokat Gyöngyi, az édesanya. – Bevallom, nem tudtam felfogni, mit jelent az, hogy elvérzett. Meghalt a kislányom? Annyit még elmondtak, hogy megsértettek egy eret, és ez okozta Evelin halálát – zokogott Gyöngyi.

-

2011-ben ki fog?

venszivar 2011.07.01. 11:12:16

@Viktus: Egy cipésznél látod s "érzed" ha jó munkát végzett! De egy "orvosnál"? Talán,ha sikerül,lesz majd valahogy...... KEVÉS a FIZU. Kéne még egy helikoffer IS.ENNYI!
A beteg a hibás! Miért hal meg......

Krisztiantara 2011.07.01. 21:56:31

@venszivar: Ja, ja, a külföldi helyekre a tapasztalattal rendelkező legjobbak mennek. Már most ez a következmény.

Pszt! 2011.07.02. 21:05:41

Szegény, szegény orvosok! Annyira sajnálom őket! Meg a rendőröket is! Jól teszi a viki, hogy odab.sz nekik! Hajrá Magyarország, hajrá magyarok!

Horizont 2011.07.03. 10:50:32

@Pszt!: Lehet, hogy a Vikid jól teszi! Csak tudod úgy nem lehet jót tenni, hogy egyik kezemmel adok az egyiknek , a másikkal meg jól pofán vágom a másikat. Lehet, hogy most te vagy az akinek ad, de holnap te leszel az akit pofán csap. Ilyen egyszerű ez kérem.

Horizont 2011.07.03. 12:53:34

Tudom 5 napos a poszt, nem jár már erre senki, de azért én ideírok még...
Nem tudom az embereknek számít-e még olyan, hogy eskütétel, felesküszöm valamire.Régen ennek is súlya volt, lehet, hogy mára kiment a "divatból"? Számít-e az orvosnak az orvosi esküje?
Az orvosi eskü szövege Magyarországon:

Én …………….. esküszöm, hogy orvosi hivatásomhoz mindenkor méltó magatartást tanúsítok. Orvosi tudásomat a betegségek megelőzésére, a betegek testi-lelki javára, betegségük gyógyítására fordítom. A hozzám fordulók bizalmával, kiszolgáltatott helyzetével visszaélni nem fogok, titkaikat fel nem fedem. Egyenlő figyelemmel és gondossággal gyógyítok minden embert. Tudásomat és gyakorlati ismereteimet állandó képzéssel magas szinten tartom, de ismereteim és képességeim korlátait is tudomásul veszem. Az orvosi működésemmel kapcsolatos etikai követelményeket tiszteletben tartom. Arra törekszem, hogy az orvostudomány, valamint a …………. Orvostudományi Egyetem jó hírnevét öregbítsem és megbecsülését előmozdítsam.

Minden egyes mondatát elemezhetnénk......
Értem én, hogy a pénz, a megélhetés, a hierarchia rendje, az ügyelet meg megannyi dolog van ami menésre készteti az orvosokat. Bár csak és kizárólag a pénzt emlegetik. Tudjuk a pénz az úr! Mivel mindenki rosszul keres felkerekedhetne az egész ország minden munkavállalója. Hiába, mert nem mindenkinek lenne esélye. Egy tanár, vagy egy színész nem sokra menne. Az orvosok más, divat lett állandóan erre hivatkozni. Elmegyünk! Megtehetik. De az orvos nagyszüleinek, szüleinek, rokonainak, barátainak, szomszédjának se lesz akkor gyógyító orvosa.Ja, hogy nem számít? Csak a pénz? Akkor ne számítsanak az orvosok se az emberek szolidaritására!
Félreértés ne essék én is nagyon sajnálom, hogy így becsüli meg az állam az orvosait. Elítélem a kormányt ezért. Elismerem, hogy nagyon sokat tanulnak, nagy felelősség az övéké. És tudom, hogy nagyon nagy szükség van rájuk. Csak a mód (és annak következménye) ahogy ezt nap mint nap a pofánkba kapjuk, na azzal nem tudok egyetérteni.

2011.07.03. 15:10:47

@Horizont: A fenti esküszövegnek bárhol a világon megfelelhet a magyar orvos. Miért pont ők maradnának itthon? Ha mennek, hát menjenek. Ha nagyon nagy lesz a hiány, legfeljebb majd hozunk orvosokat Pakisztánból vagy Etiópiából, biztos akad majd ott aki tök boldog lesz, hogy az eu-ban dolgozhat, a nyelvet meg majd megtanulja.

Horizont 2011.07.03. 15:49:43

@Hajszás Láncos:
Az esküszövege hazánkra érvényes.
Itt tette le, magyarul.
Itt tanult az orvosin magyarul.
El lehet menni tanulni az adott ország egyetemére is. Nem?
És azt hogy érted, hogy miért pont ők maradnának itthon?
Miért már elment mindenki? Csak nem vettem észre? :)

2011.07.03. 17:09:28

@Horizont: Ja, akkor a pakisztáni cserediákoknak is itt kellene praktizálniuk, mert itt tették le az esküt? ;-) Azt meg úgy értem, hogy ha az informatikusok meg a szerkezeti lakatosok meg a gipszkartonozók elmennek külföldre, akkor miért pont az orvosok ne mehetnének? És igen, nagy a migráció. Ha csak látnád, hogy megszaporodtak Budapesten a jobbkormányos, angol rendszámos autók... így nyáridőben szinte miinden nap látni egy-egy rokonlátogató hazánkfiát, pár éve még egyáltalán nem volt ilyesmi. A főnököm lánya disszidált, anyámék fölső szomszédjának a fia disszidált, a volt osztálytársaim közül tíz disszidált, a mostani balszomszédom egy éve um. "kalandvágyból hazaköltözött" Londonból stb. Lehet kongatni a vészharangot, hogy disszidálnak az orvosok, de az a nagy helyzet, hogy nem csak az orvosok, hanem boldog-boldogtalan. És ha elkezdődnek a kilakoltatások, még több ember fog disszidálni.

Horizont 2011.07.03. 17:15:07

@Hajszás Láncos:
Jaj te már nem disszidálásnak nevezik:DDDDD
Mindenki nem megy el. A politikusok soha!! És én sem - már!:)

2011.07.03. 17:24:02

@Horizont: Na ja. Mindenki nem megy el. Aki meg akar, azt egyelőre engedik, mert úgysem tudnak neki kenyeret adni, hát hadd menjen. Tudod, ez olyan, mint a ridegtartás a Hortobágyon. Ott is azt hiszik a marhák, hogy rohadtul szabadok, közben csak annyit, hogy a gulyásnak így kényelmesebb, mintha naponta ki kéne talicskáznia a marhaganajt az istállóbúl. No hát így vannak a mi pásztoraink is. Aki elmegy magától, az már nem probléma, nem kell neki 28500 Ft szoc segélyt sem adni. Ennyi. Nincs orvoshiány, mint ahogy semmiből sincs hiány. Hiányszakma ma Magyarországon nem létezik. Bármire van minimum 100 jelentkező abban a pillanatban, hogy a felkínált fizetés összege eléri a nyugati minimálbér 1/3 részét.

andaluzkutya 2011.07.03. 20:53:44

@Horizont:
Az eskü szövegében sehol sem szerepel, hogy az orvosnak a tevékenységét Magyarországon kell folytatnia. Azonban nehéz hű maradni az eskühöz, ha ahhoz a feltételek nem adottak (mint ahogy Mo.-n nem adottak). Ha egy beteget a legjobb tudásom szerint akarom ellátni, ahhoz idő kell. Ha adott munkaidőben több beteget kell ellátnom, mint amennyire időm van, akkor nem a legjobb tudásom szerint végzem ezt el. Ha a munkaidőn túl dolgozom, akkor az akaratlanul is a magánéletem rovására megy. Ha a magánéletem nem jó, nem tudok a legjobb tudásom szerint dolgozni a munkahelyemen. Tehát megszegem az eskümet.
Súlyos félreértés, hogy sokan azt gondolják, a betegellátás egészéért az orvosok felelnek.
Nem: a betegellátás biztosítása, megszervezése a mindenkori magyar állam feladata.
Az orvosok feladata a betegek ellátása, az eskü szövegének megfelelően.
Az állam felelős azért, hogy biztosítson elég orvost (meg nővért, meg egyéb szakdolgozókat). De ezt a felelősséget jelenleg (és az előző kormányok alatt is) megpróbálták áttolni az orvostársadalomra. Hozzáteszem, sikeresen, kevés olyan hely van a világon, ahol annyira utálják az orvosokat, mint Mo.-n...

Horizont 2011.07.03. 21:12:30

@andaluzkutya:
Én nem utálom az orvosokat. Találkoztam rendesekkel is akiknek hivatástudatuk volt. Nem gondolom, hogy a betegellátás biztosítása az orvos feladata lenne. Nagy felelősség terheli a mindenkori kormányokat, hogy hagyta idáig süllyedni. Szerintem milliárdok úsznak el a nagy semmibe az egészségügy területén (is). Például az iszonyú nagy gyógyszerfogyasztás támogatásánál. A gyógyszergyárakról nem beszélnek soha, hogy mennyit nyúl le az államtól, pedig mennyi minden másra is juthatna.
Én csak arra akartam rávilágítani, hogy amiről panaszkodnak az orvosok azt ma majdnem mindenki elmondhatja. Az orvosok is csak a pénzről beszélnek rendületlenül. Pedig nem csak pénzről szól az élet! Az egészségügyben pláne nem!!
Ja és ne haragudj, de ezzel minden ember így van, nem csak az orvosok: "Ha a magánéletem nem jó, nem tudok a legjobb tudásom szerint dolgozni a munkahelyemen."

andaluzkutya 2011.07.03. 21:53:03

@Horizont: Nem mondtam, hogy te utálod az orvosokat, a hozzászólásaidból (legalábbis amit olvastam) se ez jött le.
Igazad van abban, hogy milliárdok úsznak el itt is. De egy átlag orvosnak ezekbe semmi beleszólása nincs, mégis ő nyögi a terhét (mivel az elúszott pénzből lehetnének jobbak a betegellátás feltételei, a fizetés, sok minden más).
Abban is igazad van, hogy nem csak az orvosok keresnek rosszul, ill. az egészségügy nem a pénzről kell, hogy szóljon. De mint mondtam, ahhoz, hogy az orvos hű tudjon maradni az esküjéhez, bizonyos feltételekre szüksége van. És ezek a feltételek nem adottak Mo.-n. Ekkor az orvos két dolgot tehet: az esküt tekintheti valamifajta iránymutatónak és elfogadja, hogy amit folytat az leginkább katasztrófaorvoslás (a körülményekhez képest hozzuk ki a legtöbbet a helyzetből), vagy változtat a körülményein.
Ha beszélgetsz idősebb orvosokkal, mindegyik azt fogja mondani, hogy legalább húsz éve minden választásnál mindenki azt mondja az egészségügyben, hogy ez így már nem mehet tovább, és most már tényleg történni fog valami. Azt gondolom te is tudod, mennyi minden történt. Ezért mennek el az orvosok. Röviden.

Horizont 2011.07.04. 18:49:09

@andaluzkutya: Oké ez mind igaz. De hát ez nem csak orvosokra igaz. Átlagemberre is. Neki sincs beleszólása semmibe,és nyögi a terhét mindennek, 20 éve neki is ígérnek minden szépet és jót, és tudjuk, hogy semmi nem valósult meg belőle. Csak tudod az nem hír, ha azt hallanánk, hogy a ország összes pékjének tele lett a hócipője és mind kiment. Persze a pék "csak" kenyeret dagaszt, az orvos bezzeg embereket ment meg, és gyógyít és szent és magasztos az ő feladata:) Ezért is hír, ha ők mennek el. Tudod én már nem vagyok mai pipi. Régen ( '73-ban érettségiztem) ha valakit felvettek az orvosira úgy néztünk rá, mint egy félistenre, mert akkora rangja volt, akkora dicsőség volt bekerülni, és annyira okosnak kellett lenni:)) Azt gondolom ha valaki a hazája taníttat, és a honfitársai számítanak rá, akkor egy kicsit meg kéne hálálni azt. és jó érzéssel értékelni, hogy szükség van rá. Kevés a fizetés? Nagyon. De ez nem Svájc, ahol mindenkinek sok a fizuja, csak pont az orvosoknak kevés. De a pénz az isten és nem az elkötelezettség és hivatástudat.
Azt mondod nem szeretik sokan az orvosokat? Őszintén ezért tettek egyes orvosok elég sokat!
Igazság soha nem volt és nem is lesz! Ebben sem! Ha nagyon sok lenne a fizetése minden orvosnak (járna szó se róla) hidd el mindjárt nem számítana nekik a betegellátás biztosítása, megszervezése, ellátás stb, stb. :)

andaluzkutya 2011.07.04. 22:33:57

@Horizont:
Szerintem ha az összes pék azt mondaná, hogy tele a hócipője és dobbant, abból is elég komoly gond lenne. Ugyanígy a kukások, takarítók, akárkik. Amúgy szerintem az orvos is átlagember. De lehet, hogy pont ez kéne ahhoz, hogy a "tisztelt vezetőink" észbe kapjanak, hogy mégse olyan jól dolgoznak. Jelen helyzetben teljesen olyan érzése van az embernek, mint az "Állatfarm" című könyvben, ahol bizonyos állatok halálra dolgozzák magukat (ez alatt nem csak az orvosokat értem, vannak belőlük sokan), a kedves vezetők meg híznak, és arról papolnak, hogy további munkára van szükség, és már nincs messze a kiút. Én ugyan fiatalabb vagyok nálad, de a rendszerváltás óta mást se hall az ember, csak azt, hogy már csak egy kicsit kell "szenvedni" és aztán már jobb lesz. És ez különösen igaz az egészségügyre. Persze lehet, hogy ezt csak azért gondolom így, mert én is orvos vagyok. És én már dobbantottam.
Szívesen maradtam volna, ha látok minimális esélyt arra, hogy valami jó irányba fog változni. De a mindenkori kormányzat erre addig nem fogja rászánni magát, amíg tényleg nem omlik össze az egész. Ebből a szempontból a külföldre menők/felmondók felgyorsítják a folyamatot, ezáltal hamarabb elfogadható eü Mo.-n.

Kartal (rezervált) 2011.07.05. 10:50:42

@andaluzkutya: na igen. Gondolkozz el egy kicsit: mennyi idő egy péket vagy egy kukást kitanítani??? És egy orvost? És ha egy pék vagy kukás rosszkedvűen figyelmetlenül végzi a munkáját, abból milyen bajok származnak? Mert ha egy orvos nem figyel eléggé, ott emberek halhatnak meg... no mindegy.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2011.07.05. 13:35:21

@andaluzkutya: szerintem nem észhez téríteni,hanem elzavarni kell őket.
@Kartal (rezervált): Ez inkább a BKV sztájkok idején jut eszembe.Mit szólnának a kedves sofőrök,ha zárva lennének a boltok,a hentesüzlet stb?Csak néznének,hogy hol veszünk most kaját? Megkapnák,hogy aki nem dolgozik ne is egyen.Már azzal kapcsolatban,hogy mindenki jogosan elégedetlen ,egyszerű kétkezi munkások a magánszférában stb.

rezidens82 2011.07.05. 14:44:39

Gondolom már nem sokan fogják olvasni a kommentemet, de akkor is beírom...
Az eddigi írásokból számomra még mindig az jön le igen szomorú tényként, hogy a magyar társadalom, még mindig nem teljesen érti az eü katasztrofális helyzetét. Az emberek egy nem elhanyagolható része még mindig jön nekünk az eskünkkel, a hivatástudattal, na meg azzal, hogy az országban mindenki rosszul él, alacsonyak a bérek, akkor mi meg miért kapjunk többet?! Na, pont ez a hozzáállás az, ami végül arra sarkall, hogy én is külföldre menjek orvosként dolgozni, méghozzá mielőbb! Véleményem szerint ezek az emberek vagy félre vannak tájékoztatva, vagy reménytelenül idealisták, esetleg álszentek, de az is lehet, hogy csak egyszerűen buták... már elnézést...
Attól még, hogy normális életet szeretnék biztosítani a jövőbeli/reménybeli családomnak (ugyanis 29 éves orvos nőként eddig még eszembe sem juthatott a családalapítás), a hivatástudatommal kérem semmi baj sincsen, eskümnek nagyon is eleget teszek! Gyógyítani fogok legjobb tudásom szerint! Csak éppen ezek szerint nem Magyarországon... Az ingyenes oktatásom alatt felgyülemlett 2,4milliós diákhitel tartozásomat sajnos nem tudom hivatástudatommal törleszteni, abból nem lesz lakásom, sőt még a villanyszámlára sem elég! Nekem ennyibe volt az ingyenes állami oktatás (pedig még dolgoztam is az egyetem mellett), és ezzel nem vagyok egyedül.
Mindenki keveset keres? Nem állítom, hogy ez nem igaz... de vegyük már figyelemben azt a nem elhanyagolható tényt, hogy KÖNYÖRGÖM, orvosként havi nettó 86ezer a fizetésem!!! 29 évesen!!! Esküszöm a McDonalds-ban többet kapnék. Nem unios fizetéseket követelünk (Németország pl: 2600 EURO a kezdő orvosi fizetés), közel se, 200-300ezer forintról beszélget az ország már hónapok óta! Erről még beszélni kell? Még vannak emberek, akik ezt a követelést sokallják?! Vannak, és ez az igazán elszomorító!!! Ha itthon maradok, tudom, hogy 25 év múlva, főorvosként haza fogok vinni kb 140ezret, ezek ám a kilátások! Aztán nyugdíjasként is járhatok vissza még dolgozni, mert az is pont az éhenhaláshoz lesz elég, ha megélem... És akkor a szakdolgozók bérrendezése még csak szóba sem került!
Mindmellett az összes eü dolgozó nap mint nap ki van téve az agresszív, végtelenül buta, felháborodott betegek ócsárolásának, követeléseinek, fenyegetőzéseinek.. mert hát ki más tehet arról, hogy nem úgy működik a rendszer, ahogy kéne? Ki felelős a katasztrofális körülményekért, a hosszú várakozási időért, az eszközhiányért, ha nem az EÜ DOLGOZÓ?! Na ugye?!!! Hát persze hogy ő!
Hát ennyi, nekem ebből elegem van és mélységesen felháborít ami ebben az országban folyik! És mivel közalkalmazottként az országban jobb feltételek mellett dolgozni nem tudok, hát megyek messzebb. Akik itt maradnak, azokat sajnálom és csodálom a kitartásukat... Ajánlom a társadalomnak, hogy ők is tegyék hasonlóképpen, mert ha már ők sem lesznek, na akkor lesz igazán nagy bajban az ország!!!

vomit 2011.07.05. 15:45:53

@rezidens82: siman menjel el ebbol a nyomorbol, nem kell mentegetoznod.

bmwe39 2011.07.05. 16:42:41

@Horizont: Es hol van az esküben,hogy hagyom,hogy hülyenek nezzenek,a fejemre szarjanak,a vegsökig kihasznäljanak,hajtsanak mint egy ällatot,aztän persze ha valami nem ugy jön össze,ahogy azt a kedves betegek vagy hozzätartozok elkepzelik,akkor lehet räd ujjal mutogatni,feljelenteni stb.Hol äll abban az esküben,hogy mindent egy hang nelkül türnöd kell,minden sertest,megaläztatäst,bärkitöl jöjjön is,es persze mindezt ingyen?Egyebkent a Hippokrateszi eskü szövege nem ez,abban van nemi kitetel becsületesen elvegzett munka tisztesseges dijazäsärol,ajänlom elolvasäsra.Az esküvel pedig nem kellene zsarolni senkit.Pl. mi lenne,ha mindenkit felakasztanänk,aki elvälik?A häzassäg is egy eskü,de ha nem megy,akkor nem megy...

Horizont 2011.07.05. 16:57:35

@rezidens82:
Kedves Doktornő!Nem nekem írtál, de miután pont én írtam az előző kommentekben hát magamra veszem:) Nem vagyok ugyan se félretájékoztatott, se idealista, se álszent, se buta! Gondolom én magamról:) Egy 56 éves nő vagyok aki egészséges (még)! Viszont én nem gondolom azt, hogy NEM jogos az orvosok bérre vonatkozó kérésük. Nagyon is jogos!!!Amikről te írsz az túlmutat az orvosi kérdésen. Abban benne van az egész ország minden fiatalemberére vonatkozó nagy tragédia. Nálunk mind a 3 gyerekemnek lett diákhitele, mert nem tudtuk finanszírozni a diplomájuk megszerzését.
Úgy gondolom aki menni akar az menjen! Te is! Ajánlod a társadalomnak, hogy tegyék ugyanezt?? Ugye tudod, hogy MINDENKI nem tud elmenni? De ha esetleg az "elmenésről" másnak más a véleménye azt is tolerálni kell(ene).Tudjuk, hogy mennyi bunkó ember él ebben az országban. Meg is betegszenek. És ott is bunkók. Ez van, sajnos. De nagyon sok rendes, becsületes ember is él az országban és bizony ők is megbetegszenek.
Tudod én még máshogy szocializálódtam mint ti fiatalok. Én még amikor meghallottam a Bánk Bánból a Hazám, hazám c. dalt hát libabőrös lettem. Persze ma már más szelek fújnak tudom. Az a nagy baj, hogy ti fiatalok (látom a saját gyerekeimen is), hogy csak a pénzen, csak az anyagiakon tudtok mindent mérni (persze abból élünk) csak semmi türelem nincs bennetek, mindent azonnal, rögtön, kevéssel nem igazán éritek be, lemondás nem igazán jön be (tisztelet persze a kivételnek). Orvosokra visszatérve, azért ők se szentek. Ha sok embernek lesújtó a véleménye róluk annak is oka van. És ide is írhatnám, hogy tisztelet a kivételnek. Igazság nincs, nem volt és nem is lesz. Ha 200 ezer lenne a fizetésed, lenne ezer más bajod. Így működik az ember:) Tényleg katasztrófa közeli helyzet van az egészségügyben. Sajnos nem csak ott.
Most olvastam: "a jelenlegi gyógyszertámogatási rendszerben összesen 3 millió 844 ezren fizetnek a gyógyszerkasszába, ehhez képest viszont 9 millió 682 ezer ember veszi igénybe a támogatást."
Nem is fűzök ehhez hozzá semmit. Mindenki érti miről van szó.

Conv · http://www.i-honlapkeszites.hu 2011.07.05. 17:07:59

@rezidens82:

addig amíg egy politikus szakközepes érettségivel, vagy büfészakos diplomával, a szakmájában soha nem dolgozva, havonta 10 főorvos bérét viszi haza, - úgy, hogy a döntéseiért nincs felelőssége, nem vonható felelősségre - addig, annak aki teheti, nem szabad ebben az országban maradnia.
itt szarba nem nézik azt a fajta értékteremtő, értékmegőrző munkát/tevékenységet, amiből nem lehet konkrét anyagi hasznot húznia a politikai elitnek.

Conv · http://www.i-honlapkeszites.hu 2011.07.05. 17:17:51

@Horizont:
Én az utóbbi 10 évben ami időszakban elérhető a nyilvántartás és megtekinthető az ügyfélkapun, eddig két alkalommal voltam orvosnál, kétszer vettek vért, végezték el a vérvizsgálatokat és egyszer ultrahangos vizsgálatot végeztek, összesen 1300 Ft gyógyszertámogatást vettem igénybe.
az előző időszakban, amikorról nem érhető el a nyilvántartás, az előző 20 évében nem voltam ilyen sokszor beteg, hiába már én is öregszem.

bízom benne, hogy az általam eddig majd 25 év alatt befizetett tb járulék és egyéb egészségügyi adók, befizetések fedezik ezeket a vizsgálatokat. gyanítom, hogy másik 100 emberét is.

Horizont 2011.07.05. 17:47:38

@Conv:
Na akkor gondold el, hogy én meg tán 3-szor ha voltam táppénzen és hány éve fizetek! Hány éve fizetem másnak a bogyóit:)

Conv · http://www.i-honlapkeszites.hu 2011.07.05. 17:54:07

@Horizont: nalátod. simán kifizeti a háromszor annyi ember díjait az aki fizeti.

rezidens82 2011.07.05. 18:53:00

@Horizont:
"Kedves Doktornő!Nem nekem írtál, de miután pont én írtam az előző kommentekben hát magamra veszem:) Nem vagyok ugyan se félretájékoztatott, se idealista, se álszent, se buta! Gondolom én magamról:) Egy 56 éves nő vagyok aki egészséges (még)! Viszont én nem gondolom azt, hogy NEM jogos az orvosok bérre vonatkozó kérésük. Nagyon is jogos!!!"
Kedves Horizont, ezen mondataidból kiderül, hogy az írásom nem neked szólt, tehát kérlek ne is vedd magadra!
"Ajánlod a társadalomnak, hogy tegyék ugyanezt?? Ugye tudod, hogy MINDENKI nem tud elmenni?"
Nem ezt ajánlom, hanem azt, hogy a még itthon maradó orvosokat és szakápolókat hozzám hasonlóan inkább becsüljék meg és ne ócsárolják, becsméreljék!
A türelemről meg annyit, hogy a kollégáimat már 25-30 éve intik türelemre és azóta sem történt semmi változás... sajnálom, de nekem nincs felesleges 25-30 évem... türelmetlen lennék? Lehet...

Horizont 2011.07.05. 19:25:39

@rezidens82:
Csak pont én írtam esküről meg hivatástudatról @andaluzkutya: orvostársadnak, csak ő már kintről ír:) Tényleg nagyon sajnállak benneteket fiatalokat! És kívánom, hogy jó orvosként eredményesen gyógyítsál szakmailag, emberileg, találd meg a számításodat, és jöjjön egy olyan világ, hogy ezt mind itthon váltsd valóra. Ezt tényleg szívből kívánom, még ha nem is sok az esély erre.....

rezidens82 2011.07.06. 12:32:52

@Horizont:
Köszönöm a kollégáim nevében is! Mi sem kívánunk egyebet!

andaluzkutya 2011.07.12. 21:02:31

Nem tudom, hogy valaki olvassa-e még ezeket a sorokat, de szerintem elgondolkodtató, hogy az elmúlt héten két általam korábban ismeretlen mo.-i orvos is megkeresett engem külföldi munkavállalással kapcsolatban úgy, hogy a hozzászólásaimtól eltekintve sehol sem reklámozom, hogy külföldön dolgozom... (itt viszont nem látszik az email címem). Ha figyelembe veszem, hogy hányan vannak már külföldön, és hányan kaphatnak hasonló leveleket...
Érdemes nagy súlyt fektetni a prevencióra, azt hiszem...

Horizont 2011.07.12. 22:14:23

@andaluzkutya:
És nagy súlyt kéne fektetni a beteg emberek meggyógyítására. Központilag (is).
Sőt nagy súlyt kéne fektetni a beteg embereknek arra, hogy ne betegedjenek meg.
De a kormány intézkedett most már semmi baj nem lesz:) Bevezeti a népegészségügyi termékadót, vagyis a chips adót. A befolyt pénzt az egészségügyi dolgozók bérére szánja (??!!) mi a nép pedig megtudjuk mitől döglik a légy, vagyis mit nem ehetünk ha egészségesek akarunk maradni. Hurrá, itt lesz az egészségügyi kánaán:(

andaluzkutya 2011.07.13. 23:53:41

@Horizont: A prevenciót azért hangsúlyoztam, mert elég valószínű, hogy tényleg nem lesz elég orvos, ha az ember lebetegszik...
A chipsadó így egy baromság. A cigi meg persze mehet.
De persze lehet, hogy elfogadható életszínvonalat kellene nyújtani az átlagembernek, és akkor lenne energiájuk/pénzük foglalkozni az egészségükkel is.

Balage4 2011.12.28. 18:27:29

A BKV helyett az orvosokat kellene támogatni!BKV nélkül van élet de orvos nélkül mind meghalunk.Értitek?A BKV-t 1(az utolsó nagy kommunista nagy vállalatot) 1 millió ember se veszi igénybe ,az orvosokat mind a 10 millióan! Hülyeség,hogy ha a BKV csődbe megy akkor annyi a gazdaságunknak!Nem annyi,mert akinek nincs autója,azt a szomszédja elviszi a melóhelyre,jóba kell lenni a szomszédokkal.Vagy biciklivel jár dolgozni ha annyira rosszba van a szomszédokkal.Viszont ha az összes orvos elmegy akkor ott fordulsz fel ahol neked jól esik!A mentő se megy érted,mert nem lesz aki vezesse,nem lesz aki elláson a kórházba,olyan állapotok lesznek mint 1945-ben!

süti beállítások módosítása