Skip to content


       Szűrés lista

Szemérmetlenül nyomul a neolatin lobbi

Nyáron, mikor a portásig bezárólag nyaralnak a minisztériumokban, és nincs bent ember, aki szivárogtatna, elszólná magát, a kormány 1 hónapon belül másodjára szalad bele önként a késbe. Ügyesen csinálják, nem kell uborkaszezon.

Először önként kitették az új Munka Törvénykönyvének anyagát, melyet napról-napra szednek szét apróbbnál apróbb ízekre (mi is), most pedig a nyelvoktatási stratégia került az origo birtokában, melyet Hoffmann Rózsáék készítettek a NEFMI-ben.

1. Hoffmann Rózsa államtitkár francia és orosztanár volt a Kaffka Margit Gimnáziumban.

2. Beszélt idegen nyelv szempontjából szégyenkezve kullogunk a sor legvégén. Nálunk beszélnek a legkevesebben idegen nyelven. A törököket azért lenyomtuk.



3. Már nincsenek feliratos filmek a moziban, mindent leszinkronizálnak, se idegen nyelven nem tudnak az emberek, de már olvasni sem tudnak. (Tegnap az origo filmklub FB oldalán az olvasókat kérték meg, hogy segítenek: jön a mozikba egy fasza film, melynek az a címe, hogy Drive, és van hozzá egy szlogen is: "Some Heroes are Real". A címből az lett, hogy "Drive - Gázt!", mert a magyar fiatal kurvára nem érti, hogy egy autós-üldözős filmnél mit jelenthet az hogy "Drive", és még a kurva szlogent is le kellett fordítani: "Akadnak még valódi hősök". Na az ilyeneket kellene sürgősen elfelejteni.)

A 25-64 évesek 14,5%-a beszél angolul. Ezzel tök utolsók vagyunk.




Mi erre a megoldás?
Ezerrel erősíteni az angol tanulást? Már az ovitól kezdve? Átszervezni, megerősíteni, beavatkozni?
Ugyan kérem ...  :-)

"Szerencsés, ha az első idegen nyelv nem az angol, didaktikai okból. Az angoltanulás kezdeti, nagyon gyors és látványos sikerei azt a tévképzetet kelthetik a tanulókban, hogy idegen nyelvet ilyen egyszerű tanulni. (...) Az angol nyelv ismerete alapkövetelmény lenne, de a dokumentum előnyben részesítené a neolatin nyelveket, például a franciát és a spanyolt, illetve a németet. A stratégia azt támogatná, hogy az általános iskolákban ne első, hanem második nyelvként oktassák az angolt. A kormány tervei szerint az első nyelv tanítását legkésőbb az általános iskola negyedik osztályában kellene elkezdeni, a második idegen nyelv oktatása pedig hetedikben kezdődne." - idézet a nyelvoktatási stratégiából.

Az oktatási államtitkárságon szívják a legjobb cuccot, ez már biztos:

"Megoldási javaslatunk az első idegen nyelv megválasztására: valamilyen ösztönzésben részesüljön az az iskola, amely nem az angolt indítja első nyelvként. Ez az ösztönzés nem szükségképpen anyagi jellegű lenne. Lehetne akár valamiféle minősítés azon iskoláknak, amelyek a nyelvi-kulturális többszínűség jegyében kínálnak más első, élő nyelvet, vagy a latint. Ha a latint első nyelvként oktatnák, nem kétséges előttünk, hogy ez a javaslat a szülők éles tiltakozását váltaná ki."

Eszem-faszom megáll, ezekben komolyan felmerült, hogy első nyelvként oktassák a latint, az angolt meg csak második nyelvként. Mivel humán gimibe jártam, így heti 2 órában tanultam a latint, és heti 5 órában az angolt, mindkettőből sikerült leérettségiznem négyesre, de a latint várjunk csak, hányszor is használtam az elmúlt 15 évben? Egyszer sem? Aki akar, tanuljon latint a gimiben, de az általános iskolában, ne kötelezően és főleg ne az angol előtt.
Amúgy egy kicsit csalódott vagyok, nem esik szó a szuper stratégiában a székely rovásírásról? Lehetne azt oktatni a latin mellett ...

"Azért hasznosabb első nyelvként egy latin vagy egy szláv nyelvet tanulni, mert az angolt ez után könnyebb elsajátítani. Ha valakit korábban megtanítanak egy másik nyelvre, akkor szinte észre sem veszi, hogy mellette az angolt is meg tudja tanulni - azért, mert az informatikától kezdve a nemzetközi zenei életig és a molekuláris biológiáig szinte sajnos csak angol szavakat használunk." - Dux László felsőoktatási helyettes államtitkár

Sajnos, mi?
A kurva életbe, hogy nem a magyar lett a világnyelv, hanem az angol. Az államtitkár szerint az angol nyelv megtanulása = megnézni pár klippet a Youtube-on, meg netezni egy keveset. Édes istenem ....

Angol nélkül már nem lehet labdába rúgni, ez a kötelező belépőszint mindenhová, nem a neolatin nyelveket kellene erőltetni, hanem durván felhozni az angolul beszélni képes emberek számát.  Nem a nyelvvizsga bizonyítvánnyal rendelkezők számát, mert olyat a netről lehet venni.

Eszter nem lehet ott mindenhol, hogy segítsen!

 

Címkék: oktatás fidesz abszurd

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr553160268

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Nem angol hülyék 2011.08.18. 18:10:57

Létezik egy rendkívül fontos, első látásra egyszerűnek tűnő, de később szinte teljesíthetetlen feltételeket támasztó életvezetési szabályrendszer, amit csak a férfiak ismerhetnek, hiszen csak ők találkoznak vele: a nyilvános helyen való pisilésről lesz...

Trackback: Orbán Viktor hű maradt önmagához 2011.08.17. 18:21:37

A Kedves Vezető, mint ahogy szokta, kiállt, beszélt, de nem mondott semmit!Nem fogjuk hagyni, hogy a válság árát, a korábbi rossz döntések következményeit az emberekkel fizettessék meg – kiáltott fel a Kedves Vezető és egy hirtelen mozdulatt...

Trackback: Hozzuk vissza a kötelező orosztanulást! 2011.08.17. 17:41:19

Vagy vezessük be helyette a kínait, hisz a keleti szél még mindig fújdogál. Mindegy mit, csak ne angolt tanuljon az a büdös kölök. Mert az túl könnyű.  Én ahhoz a korosztályhoz tartozom, amelynek még kötelező volt oroszul tanulnia. A gimiben a mi ...

Trackback: Ki is Tóta W. valójában? 2011.08.17. 17:35:35

Tóta W. otthagyja az Indexet! – söpört végig rémhírként az interneten, az egyiptomi és angol lázongásoknál is gyorsabban....

Trackback: Háttérbe szorítanák az angoltanítást 2011.08.17. 16:34:01

Ösztönzésben részesítenék azokat az iskolákat, amelyek nem az angolt indítják első nyelvként - írja az Origo az oktatási államtitkárság stratégiatervezetére hivatkozva. A stratégia „didaktikai okból” nem tartja szerencsésnek az angol első nyelvként való t…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ucsacsu 2011.08.17. 16:28:49

És honnan szednek ennyi spanyol,latin tanárt,már megint egy leckével lesz előbb a tanár mint a diák. Ez a szerencsétlen róóózál már megint elaludt a napon,ée rémálmai voltak.

Egyébként vannak Olasz barátaink, a gyerek tanul a gümnaziumba nyelveket: német,angol,spanyol,latin, francia, a sorrend nem számít,kérdeztem,hogy mért tanul latinul,a válasz az volt,hogy a latin tanulás át formálja a gyerek gondolkodását,jellemét természetét,szükséges,mert jobb emberré válik a gondolkodása miatt.Tehát az Olaszok szerint a latin mint holt nyelv nem létezik, ha használja később ha nem. Ja és az iskola hordja a gyerekeket azokba az országokba cseregyerekeknek,a nyelv gyakorlása véget

2011.08.17. 16:30:45

@Viktus: Most egy kicsit rácsaptál az önérzetemre, ugyanis sebtében olyan gyorsan írtam a válaszomat hogy tényleg belgát írtam. Pedig nem csípem azt az országot és már várom mikor lesz külön Flandria és Vallónia, de egyenlőre az az igazság hogy egyben van a kettő, amit Belgiumnak neveznek, az állampolgárai pedig a belgák. De én ha visszaolvasod soha nem állítottam azt hogy az angolt nem kéne ezen nyelvek elé helyezni, szerintem is fontosabb náluk, de a mai világban egy kiművelt emberfőnek minimum két nyelvet illene beszélni, most meg mi ott tartunk hogy az egy se nagyon megy. Norvégiában például miért beszélnek népességarányosan hetvenhétszer annyian spanyolul mint a magyaroknál? Nincsen annyi bevándorló abban az országban. De ha még csak egy kicsit reálisabb ellenfelet is kersnénk a nyelvek ismertségében akkor is azt kell hogy mondjam hogy a táblázat szerint amúgy igencsak csehül álló lengyelek közt népességarányosan (ezt ugye mindig oda kell biggyeszteni) több mint háromszor annyian beszélik a franciát. Ott kezdődik kishazánkban a probléma hogy a gyerek nem fogja fel hogy a suliba neki ingyen van a nyelvtanulás, a szülőket meg nem érdekli mert a Valóvilág megy a tévében és akkor innét lehetne folytatni ezt a szép kis magyar nyelvi-sikersztorit....

2011.08.17. 16:34:04

@Bermuda: *nyelvi- és kulturális. Pardon.

Viktus 2011.08.17. 16:40:30

@Bermuda:

Nem. Látszik régen kerültél kapcsolatba a magyar oktatási rendszerrel - nem az elit iskolákról beszélek - az iskolai ingyen nyelvtanulás egy illúzió még az angol nyelv esetében is. Sőt sajnos manapság a közoktatás állapota ott tart, hogy a MAGYAR nyelv oktatása terén is komoly problémák vannak már alsó tagozatban is ... az egész rendszerünk alulról recseg-ropog miközben az oktatási tárca a felsőoktatási reformokkal meg a nyelvekkel foglalatoskodik csupán.

Conv · http://www.i-honlapkeszites.hu 2011.08.17. 16:44:20

@bubu3:
dehogynem. nézd meg pár száz szavas magyar szókinccsel már iskolát végeznek "emberek". angol pár tíz szavas szókinccsel pedig országgyűlési képviselő, sőt europa parlamenti képviselő lehet bárki. :)
egyébként ez elég jellemző a magyarokra.

egy átlag magyar ember aktív szókincse 3000-5000 szó.
ez elég nagy szórás, tekintve, hogy a 15 év feletti népesség 20%-a nem végezte el a nyolc osztályt, ezek szókincse messze alatta van, 500-800 szóra korlátozódik.

a pisa (programme for international student assesment) vizsgálata 40 európai ország 15 éves diákjainak matematikai, olvasás-szövegértési, természettudományos és problémamegoldó képességét hasonlította össze. azt vizsgálta, hogyan tudják a diákok az iskolában
megszerzett tudást használni. az eredmény lesújtó volt: Magyarország 25., 25., 17., 20. helyen végzett.

tudi 2011.08.17. 16:55:29

Bár én sem vagyok egy nyelv zseni, azért még tudok valamit németül, igaz már sokat felejtettem, hisz nem gyakoroltam mostanában, amit meg angolul tudok, azt feliratos filmekből szedtem össze (igaz ebből jó pár káromkodás, de mindegy). Szerény véleményem szerint előbb egy jó oktatási rendszer kellene, nem funkcionális analfabéta gyár, ha ez megvan lehet nyelvet tanítani, előbb angol német, majd ha már ebben is jók a diákok és a felméréseken is JÓ eredményt érnek el, akkor már lehet beszélni a latin tanításáról. Az a baj, hogy eddig egy kormány sem jutott el addig, hogy felfogja a jó oktatáshoz pénz kell, nem kivonni pénzt, hanem bent hagyni, vagy még oda tenni, mint azt a finnek, vagy a szingapúriak tették. Ott meg is látszik az eredmény.

bubu3 2011.08.17. 16:59:03

@Conv: Ez elég lesújtó. Valószínűleg Angliában is vannak limitált szókincsűek:-)
Azért nagyon remélem márcsak a mostani fiatalokra tekintettel is, hogy ez csak egy terv marad és kivágják a dustbin-be.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2011.08.17. 17:02:35

Ha minden film szinkronizálatlanul, esetleg magyar felirattal kerülne itthon vetítésre, az a szövegértést nagyban segítené. Mi meg mióta eszemet tudom, mindent szinkronizálunk. Miért?

Elsőre nem jó az angol? Valamit én nem értek.

Hát nem az van, hogy a nyugat az már szinte be is dőlt? Hiszen legfőbb közszolgánk, 2/3-os (vagy III/III-as :-) többségű bolsViki megmondta. Akkor meg minek akárhanyadiknak angolt tanulni? Ezt magyarázza már el nekem valaki :-)

Ha következetesek lennének fülkeforradalmáraink az áltisis nyelvtanulási sorrend a következő lenne: 1. a kínai, 2. az orosz, 3. észak-koreai.

Marcellusca 2011.08.17. 17:11:35

Huhhh!
Végre, valamiben trendi vagyok. :)))
Sőt!
Valami, amivel beleillek a NER és NENYI szellemébe is. :D

Anno oroszt tanítottak, a fősulin olaszból nyelvvizsgáztam.
Mos' má' gyöhet (komolyabban is) az ánglis!
xD

Marcellusca 2011.08.17. 17:24:15

Ja, a statisztikához (A 25-64 évesek 14,5%-a beszél angolul.): a 40 felettiek oroszt tanultak.
Illetve azt erőltették, mint kötelező idegen nyelv.
És ezzel "jól megalapozták" más nyelv megtanulásához való hozzáállást, kedvet.
Legalábbis jónéhány embernél biztosan.

A másik az un. nyelvérzék.
Mi van azzal, akinek 1 nyelv megtanulása is igen komoly problémát jelent, mert nincs hozzá érzéke?
És mindjárt egy kevésbé hasznos nyelvvel terhelik.

Viktus 2011.08.17. 17:45:47

@Marcellusca:

"TheSlaydo 2011.08.17. 17:43:40
Jelenlegi álláshirdetések online:
4000 állásajánlatból:
angol 1687 helyre kell.
német 668
holland 44
francia 30
orosz 22
spanyol 21

Na pont ilyen sorrendben tessék oktatni, ha megvan a felső fokú gazdasági/műszaki angolból lehet menni a következőre "

Jack Torrance 2011.08.17. 18:00:22

Szóval túl könnyű az angol, ezért előtte tanuljanak valami mást, hogy utána könnyebb legyen az angol.
Ja, humán szakokon nem tanítanak logikát...

Jack Torrance 2011.08.17. 18:01:17

Szerintem kínait kéne elsőnek tanítani amúgy.

ratyiland 2011.08.17. 18:14:06

@binike:

mert rózsika ezt akarja, oszt passz.

ratyiland 2011.08.17. 18:20:03

:@Viktus:

így legalább lesz indok egy csomó angol szakos kirúgására

abandi 2011.08.17. 18:22:59

Valamit tudnak...
Az előbb-utóbbi ócigány nyelvemlékekrül.

ratyiland 2011.08.17. 18:23:51

@Bermuda:

most ezzel te tényleg azt akarod mondani, hogy a spanyol fontosabb, mint az angol?

2011.08.17. 18:24:03

Egyáltalán minek ezt a nyelvtanulás-dolgot erőltetni??? Ha én elmegyek Angliába, az én kedvemért ki fog magyarul megszólalni? Na hát akkor meg...? Tanuljon nyelveket az, aki tolmács akar lenni vagy műfordító, a többieket meg ne kínozzák ezzel a hülyeséggel, hadd bontakozzanak ki olyan területen, ami érdekli őket, amivel szívesen foglalkoznak!

Kek 2011.08.17. 18:24:44

A latin nem kell az orvosnak olyan értelemben, mint nyelv. Azokat a szavakat az egyetemen meg lehet tanulni, meg a tárgy és a birtokviszonyt. Az orvosláshoz nem kell több. (pl. a combcsont törése) A latin oktatás a múltban valóban adott egyfajta filozófiai gondolkodást is, hiszen Cicerot meg hasonlókat kellett olvasni. (Utoljára ugyanis ők beszélték ezt:-) A mai világ, és erről lehet polémizálni, hogy sajnos, vagy nem, de már túlhaladott ezen. Nem az a befutó, aki filozófiai magasságokba tör, hanem aki 2 lábbal áll a földön, és van sütnivalója.

Voltunk nyaralni Törökországban. A szálloda az oroszoké volt, tele orosszal. A személyzet is orosz volt. Nem is beszéltek, még törökül se. (12 év orosztudásból csak annyi kellett: Ez mennyi?) Ahogy az itt élő kínaiaknál is csak az itt született gyerekek beszélnek magyarul. Az Ausztráliában élő ismerősök magyarokkal együtt dolgoznak, csak a főnök beszél angolul. A többiek egymással. Ennyi erővel nem is kell nyelvet tanulni???

Ahány nyelvet tudsz, annyi ember vagy!

Egyébként meg minek a nyelvoktatáson gondolkodni?! Engem jobban zavar, hogyha olyan lesz a szakképzés, amit akarnak, és amennyire átgondoltan akarják, akkor végképp nem lesz senki, aki majd az én nyugdíjamat megdolgozza.

ratyiland 2011.08.17. 18:25:24

@Viktus:

meg esetleg felmérhetnék azt is, hogy hányan, milyen nyelvet szoktak választani a diákok az iskolákban (úgyse fogják).

2011.08.17. 18:26:29

@Jack Torrance: A kínai gyerekek 7 évig csak írni tanulnak, és utána még nem mondhatják el magukról, hogy minden jelet ismernek, éppen csak az alap karakterkészletet. Biztos, hogy erre kell elvesztegetnünk a gyermekeink legfogékonyabb éveit?

ratyiland 2011.08.17. 18:26:57

@Viktus:

hát ja, heti 3-4 nyelvórával 20 fős csoportokban tegyen csodát a nyelvtanár.

Jack Torrance 2011.08.17. 18:30:18

@Hörömpő Töhötöm: legalább megtanulnák a büdös kölkei, hogy nyelvet tanulni igenis nem könnyű. No meg a kormányzati stratégiába ez illeszkedik legjobban.

abandi 2011.08.17. 18:30:42

Egyébként: Tele vagyunk diszleksziásokkal, már most is.
Az angol nyelv teljesen elhomályosítja a maradék kivétel agyát is.(Természetesen kivétel a hamburgersütő kézikönyve).
Nem véletlenül ajánlják a németet első nyelvnek...(meg a jiddist...)

Kek 2011.08.17. 18:35:13

@Hörömpő Töhötöm: Oké, olyat tanul, amit szeretne. Legyen pl. orvos vagy műszerész, vagy régész vagy bármi, ami kicsit több, mint középfokú oktatást igényel. A szakma friss eredményeit nemzetközi lapokból/kongresszusokról, tanulmányutakról tudja meg, ANGOLUL. Persze, lehet, hogy az eladónak az Auchanban nem kell tudni nyelvet. De lehet, hogyha megkérdeznék tőle, hogyha választhatna 2 állás, 2 fizetés között, és a 2 között csak az a különbség, hogy kell tudni nyelvet, vajon melyiket választaná. Én azt mondom a gyereknek, hogy azért kell jól tanulni, mert akkor választhatsz. Ha csak közepes vagy, és nem beszélsz nyelvet, akkor nem választhatod azokat az állásokat, amikhez ez kell.
És mivel a legtöbb helyre az angol jó, tanuljon azt.

abandi 2011.08.17. 18:36:29

@Kek:
Az orosz nyelv egy korai eszperantó.
Még a németnél is egyszerűbb.
Legalább egy joptvojmatyot meg kéne tanulnunk!

abandi 2011.08.17. 18:41:57

@Kek:
Maga valami tanárnő?
Már csak azért kérdem, merthogy a 19. sz-ig a latin volt a hivatalos nyelv a Monarchiában...
És a történelem bizony csak ennek ismeretében manipulálható...!

2011.08.17. 18:42:28

@abandi: A német jó nyelv, a közös történelem miatt viszonylag össze is cseng a magyarral. Tulajképp a neolatin nyelvek is jók, rengeteg szó ismerős. Példul olasz: il professore = tanár, lo studente = tanuló, padre-madre = apa-anya, il libro = a könyv, un tappeto = szőnyeg, un orologio = óra, la scala = lépcső, l'animale = állat, grande = nagy, bello = szép, piccolo = kicsi, il mobile = bútor stb. stb. könnyen meg lehet jegyezni, a kiejtés pedig mindkettőben következetes, nem úgy, mint az angolban. De tényleg az angol az, ami mindenütt ott van, ha valaki praktikus okokból szeretne nyelvet tudni, akkor egy jó konyha-angolra kell szert tennie, arra a bizonyos 500 szóra (+szakmai), meg a nyelvtan alapjaira, mondjuk egy rigó utcai alapfok szintjén. Minden más csak ez után.

2011.08.17. 18:48:06

@Kek: Egyáltalán nem biztos, hogy ez még négy-öt év múlva is így lesz. A kompjuteres fordítások napról napra tökéletesednek, a programok már régen nem csak a leggyakoribb jelentésekre cserélik az idegen szavakat, hanem már nyelvtanilag elemzik a mondatokat, felismerik az alanyt, állítmányt, tárgyat, jelzőt, és új szórendben rakják össze, én egyáltalán nem csodálkoznék rajta, hogy ha akik most az iskolapadokat koptatják, már nem nyelveken publikálnának, hanem bináris adatbázisokban, amelyekből a megfelelő nyelvi olvasópogramok pillanatok alatt felépítik az olvasó nyelvén értelmileg és nyelvtanilag helyes szöveget.

abandi 2011.08.17. 18:49:21

@Hörömpő Töhötöm:
Minden nyelv alapja a szókincs.
A német azért jó a magyarinak, mert az "EIN" leírva is kiejthető alapból, míg ellenben a "ONE" már egy másik játék...

2011.08.17. 19:19:00

@ratyiland: Ha elolvastad volna mindet megtaláltad volna ezt a részt is:
"De én ha visszaolvasod soha nem állítottam azt hogy az angolt nem kéne ezen nyelvek elé helyezni, szerintem is fontosabb náluk, de a mai világban egy kiművelt emberfőnek minimum két nyelvet illene beszélni, most meg mi ott tartunk hogy az egy se nagyon megy."

Klasszikusokat csak pontosan!

lyken 2011.08.17. 19:48:48

Benyomások sorban:

- Aztapics*ját. Nem a kínai a preferált mostantól?
- Rózsika a francia és orosz tanárság után a neolatin és szláv nyelveket preferálja.
- Szokásos Fidesz hozzáállás, "amit nem ismerek az nincs is" feeling, ill. "csinálja mindenki azt ami szerintem jó, ne pedig azt ami a statisztikai mutatók alapján jó lenne" feeling
- Rózsika előélete alapján bele se merek gondolni, hogy biosz órákon hogy fog mostantól festeni a szexuális felvilágosítás.
- Mindenki alanyi jogon kapjon egy dögös Esztert.

Jurganov 2011.08.17. 19:55:28

"Sajnos, mi?
A kurva életbe, hogy nem a magyar lett a világnyelv, hanem az angol"-ez a része megfogott a postnak. teljesen egyetértek ezzel a résszel itt zero, sokkal jobb ha musicot mondunk mintha zenét, ha teamwork van csapatmunka helyett és így tovább... ez a része vicc. a többivel nem tudok érdemben vitába szállni mivel nem tudhatom, hogy a latin tanulása mennyiben segíti elő az idegen nyelv tanulását, nyelvtanának megértését.

nyílméregbéka 2011.08.17. 20:28:38

"...valamilyen ösztönzésben részesüljön az az iskola, amely nem az angolt indítja első nyelvként."

Jéééééézus...! Ezt valami félelmetes vérfasz írta, részegen! (remélem, tervezet is marad, és a közröhejnél több sosem lesz belőle).
Sajna az angol _A_ világnyelv. Ez van. Lehet németül, franciául is tanulni, de attól még az angol az első és kész. Nézzük meg a multicégek álláshirdetéseit, hogy más példát ne soroljak...
Én például baromi gyengén tudok angolul; olaszul tanultam, és az KÖNNYEBB, mint az angol, úgyhogy nemtom, ki találta ki, hogy az angol a legkönnyebb. Biztos eszperantót akart írni.
Az olasztanuló csoportom felének már volt nyelvvizsgája, és mindnek az angol volt az. Az angol után könnyebben ment nekik az olasz, mert már gyakorlatuk volt benne, hogy kell nyelvet tanulni.

Különben Zero, nem szinkronizálnak le minden mozifilmet, csak a nagy nyári sikerfilmeket, hogy a bamba félanalfabéták is beüljenek rá, és több mozijegy meg popcorn fogyjon. A filmet 75 %-át felirattal vetítik (engem nem zavar, tudok olvasni, és oda lgalább nem ülnek be bunkók - bár már olyant is tapasztaltam).

Remélem, nem az lesz a következő, hogy Viktor valamelyik lánya hastáncot vagy kardnyelést fog tanulni, és akkor az rögtön kötelező érettségi tárgy lesz.

lyken 2011.08.17. 20:35:22

@Jurganov: "sokkal jobb ha musicot mondunk mintha zenét, ha teamwork van csapatmunka helyett és így tovább... ez a része vicc. a többivel nem tudok érdemben vitába szállni"

Na szóval:
hu.wikipedia.org/wiki/Magyar_sz%C3%B3kincs#A_magyar_sz.C3.B3kincs_eredete
hu.wikipedia.org/wiki/T%C3%B6r%C3%B6k_j%C3%B6vev%C3%A9nyszavak_a_magyar_nyelvben
hu.wikipedia.org/wiki/J%C3%B6vev%C3%A9nysz%C3%B3

Első két link néhány nyelvét tanultam, úgyhogy ez megközelítőleg sem tartalmazza mind. Fogalmam sincs, hogyan alakul a jövő, de biztos vagyok benne, hogy amikor a jövevényszavak beépültek a magyarba, akkor helytelenítették a folyamatot igen sokan.

Egyébként meg Rózsika nem tudom mit sír, mert az angol fő szókincs készletének a harmada közvetlenül latin eredetű.

Héttörpe (törölt) 2011.08.17. 21:31:53

Faludy György: Klasszikus műveltség

A latin meg a görög. A második világháború óta középiskoláink túlnyomó többségében beszüntették a latin (és görög) nyelv és irodalom évszázadok óta megszokott tanítását. Olaszország kivételével ez történt Európában és egész Amerikában. Ennek megfelelően csökkent az egyetemeken a klasszika filológia tanítása is. Néhány évvel ezelőtt viszont Pennsylvania egyes iskoláiban ismét bevezették a latin oktatását. A kezdeményezést más országokban is szóba hozták, habár nagyobb változás nem történt sehol. Gondolhatunk-e arra, hogy a klasszikus nyelvek oktatása újjászületik?

Kételkedem. A század első évtizedeiben gimnáziumainkban nyolc évig, heti hat órán át tanítottak latint. Akkori elképzelés szerint ez az oktatás sorolta be az illetőt a művelt emberek kategóriájába, a "lateinerek" felsőbb osztályába. Angliában ennél tovább és ennél szigorúbban mértek: húsz évvel ezelőtt senki sem remélhette, hogy bármelyik bankba tisztviselőnek veszik fel, ha nem tanult latint a középiskolában. Hogy mi szüksége egy banktisztviselőnek a latin nyelv ismeretére, arra nem adtak választ; legfeljebb arra gondolhatunk, hogy ezekből az iskolákból szívélyesebb emberek kerültek ki, mint a többiből.

Nálunk a világháború óta nyíltan kimondták, hogy a klasszikus nyelvek ismerete nem tartozik többé a műveltséghez. Ez ugyan igaz, de azért sajnálatos, hogy csak arról beszélünk, ami nem tartozik a műveltséghez, ahelyett, hogy megmondanók: mi tartozik hozzá? Egyébként a latin és görög tanulása a műveltség megszerzéséért már a XIX. században is csak fikció volt. A szülők nem azért íratták be gyermekeiket a gimnáziumba, hogy későbbi életükben egy-egy latin kifejezést használjanak magyar helyett, olykor Cornelius Neposból vagy Ciceróból idézzenek és tudják, ki volt Szókrátész és mi történt Szalamisznál. Hanem azért, mert a latin középiskolát végzett ember másnál könnyebben kapott állami, megyei, városi, sőt bármilyen állást, könnyebben gyarapította vagyonát, jobban és könnyebben élt. Azaz latinul valójában nem a műveltség kedvéért tanult, hanem azért, mert jelentős szociális és anyagi előnyökkel járt.

Ez az állapot megszűnt, miután előzetesen is csak tradicionális maradványa volt azoknak a koroknak, amikor a tankönyveket is latinul írták, iskolákban és egyetemeken latinul tanítottak és - Dante, Chaucer, Bocaccio, Rabelais és Ronsard előtt - a meglévő világi irodalom latin nyelven szólt. Manapság nyilvánvaló, hogy a biológia vagy a kémia ismerete, vagy a számítógép technikájáé, jóval inkább biztosít megélhetést, mintha valaki Cicero Atticushoz írt leveleit, vagy az Aeneis hatodik énekét ismeri, így tehát érthető, hogy a latin és görög klasszikusok kimaradtak a nevelésből és az ember nem egykönnyen lát racionális okot, amiért ezen változtatni kellene.

Valami baj közben mégis történt. Először a jeles irodalomtörténész, F. L. Lucas egyik tanulmányában olvastam erről. Lucas 1983-ban a cambridge-i egyetemen aláírásokat gyűjtött Chamberlain miniszterelnök ellen, amiért Münchenben kapitulált Hitler előtt, és ezzel nem elkerülte, hanem közelebb hozta a háborút. Lucas elmondja, hogy kiáltványát Cambridge középkori és klasszika filológia professzorai mind aláírták, míg a természettudósok jelentős hányada megtagadta az aláírást. Nem azért, mintha féltek volna Chamberlaintől, hanem mert azt hitték: igaza van. Vagyis a klasszicisták és a középkor tanárai valamit tudtak, amire a természettudósok nagy része még nem jött rá.

Hasonló a helyzet osztálytársaimmal, akikkel együtt jártam a humanista, nagyszerű Fasori Gimnáziumba. Negyvennyolcan érettségiztünk 1928-ban, és azóta sikerült nagyjából végigkísérnem osztálytársaim életét. Negyvennyolcunkból egy lett nyilas, egy lett kommunista. A többi, csendesen, de kitartott a demokrácia mellett, míg latin-görög tanárunk, doktor Kliment Jenő, hősi halált halt a nyilasok ellen. Úgy tudom, hogy Pannonhalmán hasonlóan kedvező az arányszám szélsőségek ellen; mindenesetre jóval kedvezőbb az országos átlagnál.

Nehéz megmondani, hogy miben járul hozzá a klasszikus nevelés bizonyos tisztánlátáshoz, hiszen nem egyedül és nem szükségszerűen járul hozzá. Az ókori történelem tanítása nálunk rövid és hiányos; másutt, mint pl. Angliában, többnyire nem létezik. A nyolcéves latin és négy év görög viszont bizonyos nyomot hagyott az emberekben. Nem sokat, de annyit mégis, hogy rájöttek: kultúránk és civilizációnk nem Artúr királlyal, Childebert-tel vagy Árpád fejedelemmel kezdődött, hanem a régi görögökkel. Tőlük ered minden: építészettől, történetírástól, orvostantól, szobrászattól, atlétikától, festészettől filozófiáig, demokráciáig és irodalomig. Aki ezt nem érzékeli, bizonytalanul áll a világban, bár nem veszi észre. Aki érzékeli, legalább tudja, milyen a világ és hol áll benne.

A hazai történelmet nem lehet jóindulat, sőt patriotikus túlzás nélkül megírni. Tanulni csak egy másik történelemből, a rómaiakéból és a görögökéből lehet. Aki félig-meddig ismeri Kleónt, a harminc athéni zsarnokot, Sullát, Nérót, vagy Domitianust, már akkor rájött, kicsoda Sztálin, vagy Hitler, mikor a tömeg még ünnepelte őket. De a legnagyobb ajándék, amelyet Szókrátésznek, Epiktétosznak, Zénónak, Epikurosznak és társaiknak köszönhetünk, valószínűleg nem az, hogy a filozófiák közti szabad választás elé állítottak bennünket, amitől mások eltiltottak. Hanem még inkább az a nyugalom és derű, melyben éltek és amelyet haláluk előtt tanúsítottak. Recski fogolytársaimmal együtt nemegyszer idéztük, némiképpen hasonlónak tűnő helyzetben Seneca szavait halála előtt: Quod futurum sit, ne nimium pependeris, vagyis: ne nagyon figyelj arra, mit hoz vagy nem hoz a jövendő.

Jól tudom, sokan vannak, kik mindezt hasonló vagy más formában a klasszikusok ismerete nélkül is tudják. Mégis úgy hiszem, hogy a múltban nagyon sokan ezt az iskolai klasszikus nevelésből hozták, szinte önkéntelenül és életben-halálban hasznukra volt. A legfőbb baj talán az, hogy a jelenkori, nagyrészt technikai nevelés minden értéke mellett, ezekre a kérdésekre nem válaszol és az erkölcsi bátorság kötelezettsége helyett a nyárspolgári morál lyukas zsebkendőjét lengeti felénk.

(In: Faludy György: Jegyzetek a kor margójára, Villon kiadó, 2003.)

2011.08.17. 22:05:01

@Héttörpe: És mindebből levezethető, hogy a recski kényszermunka segíti a klasszikafilozófia iránti érdeklődés kialakulását, mely igazándiból nem az iskolapadban, hanem a tábori körülmények között rögződik be. ;-) Ez a faludy egy demens vén bakkecske, jobb lenne, ha visszavonulna szépen az eke szarvához.

NYJetsTD 2011.08.17. 22:26:33

Argentinaiul, ausztriaiul és Rózsám kedvéért latinul beszélő titkárnőt felveszek. Nagy mell esetén elég a francia is.

abandi 2011.08.18. 00:09:38

@Héttörpe:
Mondta ezt egy világcsavargó zsidó.

SvenH. (törölt) 2011.08.18. 00:44:26

ha mar a nerol meg lehet tanulni akkro mondanam
joo mádöfákkö'

zsoltix 2011.08.18. 00:55:05

A romanoknal pont forditva van, mindent feliratozva adnak, eredeti nyelven. Kiveve a gyerekmusorokat. Mult heten olvastam, hogy be akartak vezetni a szinkronizalast, de aztan elsopro tobbseggel leszavazta a parlament a javaslatot. Meg jo, mert neha nezek filmeket roman adokon, de romanul nem tudok. :)

Vörös Szonja, a tetovált lány 2011.08.18. 05:32:02

Ha a youtube-ról könnyedén meg lehet(ne) tanulni angolul, akkor miért is beszélnek nálunk ilyen kevesen angolul? Javaslom, vezessék be a kötelező youtube-ozást, heti 6x2 órában, intenzíven.

Én az utolsó kötelező-oroszos generációhoz tartozom, van egy felsőfokú C orosz nyelvvizsgapapírom, 16 éve szereztem. Gimiben mellétanultam az angolt is. 10 évig erőltettem, hogy találjak állást az oroszhoz, ám mivel sokan tanultuk akkoriban, viszont az ország épp a "gyűlöljük a mocskos komcsikat" korszakát élte, így maradt az angol a használt nyelv. Most már hiába keresettebb az orosz, piszkosul elfelejtettem. Az angolt sem kellett használnom mindig, de most újra igen intenzíven (brit főnököm van), így célommá vált a mostani erős középszintről minél magasabbra tornászni magam. És ha már magabiztosan fogom használni a nyelvet, AKKOR majd jöhet az olasz vagy a spanyol.

Ez pedig egy kedvencem (a privát jutubos különóra anyaga XD):

youtu.be/dABo_DCIdpM

Vörös Szonja, a tetovált lány 2011.08.18. 05:38:54

bocs az előzőben ejtett szóismétlésekért, még nem bootolt be (!) az agyam:)

rózsikának pedig azt üzenem, hogy ha olyan könnyűnek véli az angolt, jöjjön be egyszer a főnökömhöz, és próbálja egyáltalán megérteni, miről is beszél. Állásinterjún csak pislogtam, mi van, extra koncentráció kellett a brithez, ui. a gimis angoltanáromat Amerikából importálták, és mindig is amerikai angolt használtam, hallgattam :)) ha a főnököm igazán belelendül (vagy ha már sokat ivott, jó brithez méltón), még az igazán jó angolos kollégák is alig értik.

molaris 2011.08.18. 06:07:16

1956- ban születtem. Az általános iskolában a szüleimnek reformról beszéltek. Ez- az oktatási reform- végigkísért minden iskolámban. Pl.: a gimiben a fizika tagozaton a Jánossy könyvből tanultunk. Aki ismeri a professzor úr munkásságát, annak van némi benyomása arról, mit is jelent ez valójában. Normál halandó ezt fel nem foghatja.

Eltelt az idő, fiam egyházi iskolában kezdte el a tanulmányait, már új évezredben. Mit hallok az évnyitón: oktatási reform. 196- től 2001- ig nem volt elég az idő kimunkálni a jó oktatási tematikát.

Amit nem értek: a reform azt jelenti, hogy visszatérünk a beválthoz.
Akkor miért nem a szerint a tematika szerint oktatnak, ami Nobel- díjhoz segítette a Fasori Evangélikus Gimnázium tanulóit?
Az- beváltnak tűnik. Számomra!

Akkoriban minket követtek! Most? Most mi majmoljuk a lefelé nivellálókat!
Gratulálok hozzá, és az egyre gyatrább eredményeikhez.

molaris 2011.08.18. 06:11:32

@Hörömpő Töhötöm:
Elhunytról így nem nyilatkozunk.

Vörös Szonja, a tetovált lány 2011.08.18. 07:12:36

még valami eszembe jutott, ha már a latin szóba került:

A miniszter latinul szolgálót jelent, egy mai értelmű miniszter az országot kell szolgálja. A miniszterelnök mindannyiunk alkalmazottja. Azok, akik megválasztották, számon is kérhetik. Ez a demokrácia egyik alapja.

Secnir 2011.08.18. 07:19:21

@Hörömpő Töhötöm:
" Ez a faludy egy demens vén bakkecske, jobb lenne, ha visszavonulna szépen az eke szarvához. "

talán jobb lenne mindannyiunknak, ha személyesen mondanád el neki...

bubu3 2011.08.18. 07:50:30

EZEN RÖHÖGÖK FÉL NAPJA: YOU TUBE Voice Recognition Elevator - ELEVEN!

KÖNNYŰ AZ ANGOL UP THE SCOTTS!

mutant · http://universal.blog.hu 2011.08.18. 08:07:31

Nem hittem, hogy valaha is ezt mondom, de kivételesen igazik van.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2011.08.18. 08:52:12

Most sikerült csak elolvasnom a posztot.

Hát a véleményem az, hogy ez a kormány világelső. Mármint dilettantizmusban, abszolút szakmai hozzánemértésben, stb. Más magyar kormányok is esélyesek voltak már erre a címre, de ez a Fidesz kormány tényleg verhetetlen.

Apafarkas 2011.08.18. 09:46:14

@bubu3:
Ha angoltanár vagy, akkor ez neked pont jó lesz. A szülők nem hülyék, és a gyerek érdekében kinyögik a különóra díját, menni fog a biznisz.
A latin meg a spanyol (ha az lesz a "kötelező") meg kb olyan lesz, mint anno az orosz. Kettes legyen meg belőle aztán jóccakát.

Pusztába kiáltott Emil 2011.08.18. 10:04:25

4chan-ezni kell és rengeteg hasznos kifejezést tanulhattok angolul, a teljesség igénye nélkül: goatse, butthurt, fag (faggot, faggotry, oldfag-newfag etc.), sage, moar, sauce, nao.

Leriel 2011.08.18. 10:11:05

Ha egy magyar akár egy kicsit is beszél bármilyen értelmes, élő nyelven, azon nyomban disszidál. A tömeges elvándorlási hullámot kívánják ezzel a lépéssel megakadályozni. Jól mondom, elvtársak?

reKorrekt 2011.08.18. 10:20:20

"Nem a nyelvvizsga bizonyítvánnyal rendelkezők számát, mert olyat a netről lehet venni."

Link? :)

Tapmancs 2011.08.18. 10:31:26

VulpesVulpes kolléga tatálóan megjegyezte a Mandíneren:

"néha már komolyan meg kell néznem a fejlécet, hogy nem a hírcsárdán olvasok-e valamit... "

Sand Lover 2011.08.18. 10:35:09

@bubu3: Nos, előző életemben én is nyelvtanárnak készültem; az angol valóban könnyű „az elején” – de hamar eljut a tanuló egy olyan szintre ahonnan viszont galádul nehéz lesz. De nem az az érdekes, hogy mi mennyire „könnyű” – könyörgöm, a matematika sem az és mégis tanítják.

A helyzet az, hogy a nyelvtanulás azért IS nehéz, mert az átlagembernek a saját anyanyelvével is problémái vannak (a Mandineren olvastam egy kommentelőt, aki azt hitte, „jól tud angolul, de nem tudja mi az a szenvedő szerkezet vagy műveltető szerkezet”)
Szóval ha az _alapok_ hiányoznak, arra nehéz bármilyen idegen nyelvet ráépíteni, legyen az neolatin, angol, német vagy urdu. Akkor tessék lovárit tanulni. :)

Meg azért IS nehéz, mert az átlagember először a közoktatásban találkozik nyelvtanárral, és – tisztelet a kivételnek! – de ismerjük a kontraszelekció fogalmát. Magam is rémes angoltanártól tanultam gimiben, és amikor először kerültem nyelvterületre, nagyokat pislogtam a középfokú nyelvvizsgám birtokában.

Mivel enyhén paranoid vagyok, ebben az egészben valamiféle modern röghözkötést látok: ha a Zemberek nem tudnak nyelveket, nem fognak külföldre mászkálni és ott munkát vállalni. Meg nem fognak külföldi újságokat olvasni, hogy megtudják, mi is folyik itt. Mindenki marad szépen a helyén és kuss van.

Tapmancs 2011.08.18. 10:36:58

Apropó: eszkep volt már megmagyarázni hogy ez most miért jó? (költői)

2011.08.18. 10:43:43

@Hörömpő Töhötöm: @abandi: Mondta ezt egy senkiházi, ismeretlen internet-felhasználó. Vajh miért a Faludy-bácsit tanítják az iskolában és miért nem a ti kommentjeiteket? Ehhez hozzászólni meg amúgyis csak akkor érdemes ha tudjátok miről van szó, magyarán néhány évig tanultatok latint/görögöt. Gondolom nem, pedig valami azt sugallja hogy részben ez lehet az oka annak hogy a Faludy bácsi művelt, ti meg nem.

eichikarl 2011.08.18. 10:56:18

Ha az amúgy egyébként hasznos angol monokulturává válik, kipusztít maga mellöl mindent.

Sajnos Magyarországon az emberek többsége még mindig azt hiszi, hogy az angol egyedül üdvözít. Ez nem így van. Ez csak Anglia ill. Amerika közvetlen szomszédainál lenne így (Franciák, Skandináv országok, Mexiko). Magyarország Közép-Európában van, így azonnal világnyelvvel kezdni igencsak megfontolatlan.
Sokan neolatin lobbyról beszélnek, miközben az angol lobby a legerösebb. Anglia legnagyobb bevételi forrása a nyelve. Míg a katolikus egyház bíborosainak 40% olasz (az olasz hívök az összes hívö 5%-át teszik ki) kb. ugyanilyen az arány a politikában és gazdaságban felelös beosztásban lévök anyanyelvi hozzátartozását illetöen. (Míg a bíborosok testülte szigorú hierarchia szerint müködik, addig a nezetközi vállalatok demokráciákban fejtik ki tevékenységüket. A hasonlóság szembeötlö. Valamilyen esélyegyenlöség elleni lobby gyanítható.) Érdemes lenne végig nézni, hány nezetközi (!) vállalatnak van angol anyanyelvü fönöksége. Biztos, hogy ök a legjobbak, vagy a "nyelvi imperializmus" juttatta öket ezekbe a pozíciókba?
Én nem az angol ellen vagyok (ennek kommunikatív értéke vitathatatlan), hanem a többi nyelv mellett.

Nézzük a németet. Ha így haladunk tovább, a német cégek a Dunántúlra fognak visszaszorulni, mert ott még hajlandók az emberek németet tanulni. Budapesten és atttól keletre már csak angol lesz. (Legalább is, ha a felmérések alapján megfigyelhetö tendencia folytatódik.)

Az senkinek nem tünik föl, hogy Magyarország gazdasági kapcsolatainak 90%-a Németországhoz és Ausztriához kötödik. Tehát jöjjenek a dunántúliak (föleg Györ-Moson-Sopron és Vas megye) legyenek ök a német/osztrák-magyar vegyesvállalatok fönökségeiben?

Hogy az angol egyedül elég, parasztvakítás. Még néhány év, és kipukkad a lufi. Addigra a többi nyelv oktatási struktúrája már romokban lesz, nem lesznek tanárok. Ez csak meghosszabbítja majd az önálltatást, hogy mekkora költségekkel jár a visszaút.

Persze nem visszaút kellene, hanem a régi és az új ötvözése. A régi a Monarchia volt. Az új a globalizáció és: egy idegen nyelv mindenkinek, kettö az értelmiségnek, három a kulturális "elitnek". Ha valaki tehát szakmát tanul, annak elég egy nyelv: az angol vagy a német. (Sajnos még mindig nem terjed el eléggé, hogy Angliába föleg segédmunkásokat keresnek, míg Ausztriában és Németországban nagy szakmunkáshiány van - és ez egy darabig így is lesz. Ne is beszélve arról, hogy Ausztriából vagy Németországból néhány óra alatt Magyarországon van az eber, tehát 3-4 évig is kint lehet az eber anélkül, hogy teljesen föl kellene adnia teljesen a magyarországi kapcsolatait. Tehát a szabadsága és a biztonsága is nagyobb, mintha messzebbre kellene mennie. )

Ha valaki többre vágyik - pl. tanulni szeretne külföldön, akkor két nyelvre van szüksége. Persze az angliai tandíjak, és föleg az ösztöndíjakra irányuló konkurencia a csak angol nyelvüek esélyeit igencsak csökkentik. Németországban a felsöoktatás kb. annyiba kerül, mint Magyarországon, míg diákmunkával és egy kis spórolással meg lehet élni (a diákmunka átlagos órabére 8-10€, az árak pedig a magyarországi árak 80%-án vannak, mert nem akkorák az adóterhek). Persze, ha valaki jó diplomát szeretne, akkor angoltudás ide is kell, hiszen nem tudja kihasználni azt a rengeteg angol nyelvü irodalmat, amelyhez az Európában elsörangú német könyvtári rendszerben ingyen (!) hozzáférhet.

Felmérések kimutatták, hogy akik némettel kezdtek, azoknak több mint a kétszerese tanult egy másik idegen nyelvet is, mint fordítva - általában az angolt. Méghozzá sokkal gyorsabban és nagyobb sikerrel, mint akik angollal kezdtek és némettanulásra "kényszerültek".

A "kulturális elit" három nyelvének ésszerü sorrendje: 1) német - 2) egy neolatin nyelv (elsösorban francia) - 3) angol. Ebben a sorrendben a késöbbi nyelvekre fordítandó energia szinte meg is felezödhet.

Persze, ha valaki angolszász területre akar menni egyetemre (ki bírják fizetni a szülei), annak elég az angol. Én csak azt ne értem, hogy véleményem szerint a magyar nyelvtanulók kb 0,5-1%-a tervez ilyesmit. De akkor miért választja 2/3-uk a nyelvtanulásnak ezt az útját és akad el 1/3 vagy fél úton?

Pusztába kiáltott Emil 2011.08.18. 10:56:35

@Bermuda: Abandi magyarabb a magyar magyar magyarnál. Van ez így.

lyken 2011.08.18. 10:57:48

Budai "Nem vizsgálhatok minden fűszálat" Gyula, akit nem érdekelt Meggyes tálcán felkínált pármilliárdos afférja, most épp 600 ezer forinton rugózik: index.hu/belfold/2011/08/18/budai_gyula_elszamoltatna_havas_szofiat/

"z Országos Gyógyintézeti Központ ügyeiről van szó, havi 600 ezer forintért nem történhetett semmi."
"Budai Gyula elmondta, eddig egyetlen olyan dokumentum sem került elő, amely alátámasztaná, hogy Havas Szófia az előírt feladatokat elvégezte volna."

Nekem csak kettő plusz egy x kérdésem lenne:
1. Mennyit kap havonta Budai?(Költői kérdés, két milla plusz rezsi neki is, mint a többinek)
2. Milyen hatalmas nagy elszámoltatásokat vitt eddig végbe?
x. Budait mikor fogják elszámoltatni azért, mert havi 2 milláért csinálja a semmit?

reKorrekt 2011.08.18. 11:03:38

@Morgan LeFay: Ez annyira jellemző. Mikor letöltöm a kedvenc sorozatomhoz épp frissen kijött magyar feliratot és elkezdem nézni a cuccot, az esetek nagy többségében újra és újra ledöbbenek. Az hagyján hogy konkrétan nem tudnak magyarul helyesen írni a fordítók, de nem gyenge fogalmazási problémáik is vannak.

Pusztába kiáltott Emil 2011.08.18. 11:04:55

@reKorrekt: Mármint mikor megveszed a boltban és angol hangsávval nézed, de felirattal. Erre gondoltál ugye? :)

Szkander bég 2011.08.18. 15:17:02

Áder makogása priceless. De biztos ő csinálta jól, hogy nem az angol volt az első idegennyelv, amit tanult(?).

Javorszarvas 2011.08.18. 16:19:04

Szerintem ez EGYÁLTALÁN NEM BAJ ez !

A magyar (a törökkel együtt) nem indoeurópai nyelv, nekünk a legnehezebb megtanulni angolul (vagy más indoeurópai nyelvet) mert a nyelv logikája egészen más.

Oviban kifejezetten nem árt, ha egyáltalán nem tanulnak angolul. Tanuljanak meg jól magyarul, az más logikát ad, más világszemléletet.

Mondok egy példát: minden indoeurópai nyelv nyelvtanának egyik alapja a létige, és a birtokos ige (I am ... I have been...). Ez magyar nyelvben nincs vagy nagy nehezen "ráhúzható" egy másik szóval, és ráadásul nekünk egészen más a nyelvtani struktúránk. Mi a birtokos állapotot részeshatározóval jelöljük (nem "Peter has a cat" hanem "PéterNEK van egy macskája" Ezt a rendszert az indoeurópai nem ismeri (nincs nekik részes eset!!! - legtöbb esetben)

Magyarán: A magyar NEM AKAR BIRTOKOLNI, és nem akar a LÉTBEN fürödni (=elvonatkoztatást sokkal jobban erősíti)

Szóval én ÖRÜLÖK, hogy nem tudunk angolul, és igenis konkrétan nem érdekel, ha egy külföldi nehezen érti / érteti meg magát itthon, ettől még a vendégszeretettel ellensúlyozni lehet minden hátrányunkat. Az osztrákok hiába állnak a sor elején, nem a vendégszeretetükről híresek ....

zrobasé 2011.08.18. 16:59:14

@Javorszarvas: a gyerek azt tanulja meg, amit hall...ha én németül beszélek hozzá, az anyja meg magyarul, megtanulja mindkettőt...ezért is hülyeség a "nincs nyelvérzékem"...az csak kifogás...felnőttként, sok gyakorlással is bármilyen nyelv megtanulható...és pl a németben van részes eset...nem is kicsit, nagyon van...és minél több nyelvet ismersz, annál jobban kinyilik a világ...hírek,könyvek,filmek,bármi...

2011.08.18. 17:41:42

@Bermuda: Senkiházi a nénikéd, ami meg a vén kujont illeti, Rákosi félmunkát végzett, be kellett volna dobni a ciklon-b-t, mint auswitzban, és akkor most egy idióta fűzfapoétával kevesebb lenne. No meg kápós göncz árpi bácsival, meg a többi reakciós recski söpredékkel, akik akkor tették életük legjobb téteményeit, amikor nem csináltak semmit.

2011.08.18. 17:46:48

@eichikarl: A németek beszélnek angolul. Az oroszok is. Tanulják a suliban. Innentől fogva nincs sok értelme se németet, se oroszt tanulni. Hacsak valaki nem akar nagyon nagyot nyalintani, vagy nem akar hivatásos műfordító lenni. Abban meg teljesen igazad van, hogy ha egy külföldi ide tolja a képét, főleg ha még üzletelni is akar, a minimum, hogy legalább köszönni megtanuljon magyarul, ne csak idetartsa nagy pofával a pattanásos seggit. No persze mi is hibásak vagyunk, hogy mindig van közülönk, aki bele bújjék...

Akinek nem inge.... 2011.08.18. 17:51:53

Ha nekem lesz gyerekem,nem érdekel,mibe kerül,akkoris magániskolába fog járni.meg magánóvodába és magánegyetemre.eddig csak azért szerettem volna ezt,h használható tudást kapjon,értelmes tanároktól,és ne kelljen a büdös cigányoktól féltenem minden nap.ezzel egy újabb okot adtak rá: az én gyerekem CSAKAZÉRTIS angolt fog tanulni,6 éves korától,ahogy én is anno! aztán majd ha szeretne,mellé később még azt tanul,amit akar,de az angol az alap.

Walter Hartwell White 2011.08.18. 19:06:34

Aki a kínait hiányolja, annak jelzem: ők is angolul tanulnak, ez a közös nyelv.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.08.18. 19:33:36

Némelyik túlképzett vezetőnk kb. olyan szarul beszél angolul, mint én.

Ellenben nemtom, mi köze van az egészhez a nyelvtannak... Én pl. a magyar nyelvtan szabályaiból sem voltam túl jó, de a helyesírásom frankóbb a blog.hu 90%-ánál...

Ellenben az olvasás tényleg gáz. Felirattal sokan már nem is néznek meg filmet, de olyat is láttam, hogy a pofa minden feliratnál pause, és elolvasta.

Ezek komplett idióták, komolyan mondom.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.08.18. 19:34:24

Mondjuk egyébbként jelzem, rengeteg olyan álláshirdetést látok, amiben kifejezetten németet kérnek, illetve angol+németet.

.Pierre Bezuhov. · http://www.youtube.com/watch?v=ddk-Q6hXvFk 2011.08.18. 20:33:57

@ColT: na vajon miért? :)
tele vagyunk nagy német multikkal: pl. audi, mercedes, telekom akik rengeteg embert foglalkoztatnak, köztük a nagypofájú 20 éves jobbikosokat, akik érdekes módon ilyenkor nem ordibálnak a jó fizetésük mellett, hogy köcsög multi, hanem lapulnak mint szar a fűben :))

eichikarl 2011.08.19. 09:12:43

@Hörömpő Töhötöm:
A németek akkor beszélnek angolul, ha rákényszerülnek, ugyanígy az oroszok is. Ez a logika - számomra kb. 90-es évekbeli és arra épít, hogy a magyar nem megy sehova, hanem marad a fenekén, és akik Magyarországra jönnek, azokkal majd angolul és kézzel lábbal megérteti magát. Lehet ezt is csinálni, de nincs benne perspektíva. Kicsit a Balaton-parti turizmus szellemiségét à la Zimmer Feri leheli. Jöjjön a külföldi, kussoljon, fizessen, aztán húzzon a fenébe.
Én úgy látom, hogy a mostani globalizált helyzetben az EU-ban sok szempontból (részben) olyan helyzet állt elö, mint kb. 150 évvel ezelött. Azaz, hogy azok az országok lemaradnak, ahol azt gondolják, nekem minden jó, ahogy van, nem vagyok hajlandó mozdulni (Nem írok, nem olvasok, én magyar nemes vagyok.) Azaz számára az a világ, amit lefordítanak és elmagyaráznak neki.
Azt írod, angolul mindenki tud. Az angol a legfontosabb "kényszer"-nyelv. A "legjobb" nyelv azonban mindig az ügyfél nyelve. Teljesen más kapcsolatot lehet kialakítani egy ügyféllel, akinek beszélik a nyelvét.

@ColT:
Hát ez az. És ez égyre inkább így lesz. Mert mobilitás ide vagy oda, országokat nem lehet eltolni. Nem lehet azt mondani. Most már mi voltunk itt kelet Közép-Európában 1100 évet, cseréljünk néhány száz évre mondjuk Írországgal.
És egy német/osztrák többségü nemzetközi cégnél nagyon (!) jó némettudás nélkül nem lehet feljebb kerülni a szamárlétrán. A legjobb, ha valamennyit tanultál Németországban, még jobb, ha ott szerezted a diplomádat. Akkor van esélyed a németekéhez közeli fizetésre, különben az egyharmadát kapod.

@.Pierre Bezuhov.:
"Esik esö karikára, Kossuth Lajos kalapjára..." Avagy miért is ne lennénk tele német/osztrák multival, ha a külkereskedelmünk (export-import) 90%-át velük bonyolítjuk? Lásd följebb: egy országcserének kicsi a lehetösége. Persze azért is lobbizhatnánk, hogy Anglia kerüljön ide - még jobb lenne. Valószínüleg kiderülne, hogy semmivel sem jobb multi, mint a német. Azt hiszem egyértelmü, hogy ki büntet kit, ha nem tanul (a multból).
Pedig eljött a nagy lehetöségek ideje - azoknak akik felkészültek.

2011.08.19. 11:11:10

@eichikarl: Aki a külföldi ügyfeleinek kíván nyalintani, bármit megtanulhat. De a többség nem lesz se klkeres se vendéglátós, úgyhogy nincs különösebb szüksége arra, hogy a spanyollal kínozzák az általános iskolában. Ha elmegy szakközépbe, és olyan irányba, ahol várhatólag külföldiekkel fog érintkezni, akkor tanítsák meg neki. Aki tehenész lesz, vagy tesco pénztáros vagy kárpitos, annak a büdös életben nem lesz szüksége ilyesmire, pár év alatt el is felejti.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2011.08.19. 12:07:41

Hoffmannt nem kéne cseszegetni a végzettsége miatt. Ez kb. olyan, mint művészek munkáját elkövetőik pártállása okán megítélni.

A latin mondjuk tényleg egy kicsit extrém, de értem a logikáját, és ha már minden áron népszerű nyelvet akarnak, amit becsülettel meg kell tanulni, hogy az ember tisztességesen beszélni is tudja, akkor ott a francia. Ezen a kontinensen legalábbis, közigazgatási értelemben nem hátrány.

eichikarl 2011.08.19. 14:04:23

@Hörömpő Töhötöm:
Talán nem nagy baj, hogy ha egy ország nyelvtanulási stratégiáján gondolkodnak, akkor nem a tehenész vagy a tesco pénztáros a viszonyítási pont.
Ennek az országnak nincs túl sok erössége. Az édesvíztartalékai, a mezögazdasága és talán meglepö még mindig az oktatása - már ha nem a tehenész az etalon. Mindhárom kiaknázásának/fejlesztésének egyik kullcskérdése a nyelvtudás, amelyre nem csak a vendéglátósoknak és a külkereseknek van szükségük, hanem mindenkinek, mert a jövö az élethosszig tartó tanulásé. Egyre kevesebb ember megy arról a munkahelyröl nyugdíjba, ahol/amelyben kezdett. Ahelyzet kicsit hasonló - csak most már a középfokú végzettségüeknél is - mint 150 évvel ezelött a Monarchiában. Nem három-négy szakmát kell tanulni, hanem egyet vagy max. kettöt és tanulni két idegen nyelvet hozzá. Akkor mindig lesz állás.

2011.08.19. 15:05:07

@eichikarl: Ennyi közhelyet rég láttame együtt. A mezőgadaság kiaknázásához kulcskérdés a nyelvtudás? Mondd csak, jól vagy??? ílegközelebb valamit tegyél a fejedre, ha kimész a napra!

Agyalap 2011.08.19. 15:23:21

Most mit hőbörögtök? Aki akar valamit az élettől, majd megtanul valahogy angolul - minek költsön rá az állam? A szülők majd elküldik nyelvtanárhoz, meg külföldi táborba, több marad romasegítő projektekre.

eichikarl 2011.08.19. 16:19:28

@Hörömpő Töhötöm:
A mezögazdaságban végetért az az idöszak, amikor ha megvolt a kasza, a kaszakö meg a pártkönyv, akkor minden rendben volt. Én nem mondom, hogy mindenkinek, de jóval több embernek van szüksége ott is nyelvtudásra - pl. az EU-s pályázatokhoz mondjuk nem árt, vagy mondjuk külföldi szakmai gyakorlat, továbbképzés (pl. automata öntözörendszerek, sertésetetö berendezések stb. használatában). Nem árt, ha egy-két ember ért ehhez minden mezögazda családban, azaz beszél idegen nyelvet. Különben hamar agrárproletár lesz, aki azoktól függ, akik mindent elmagyaráznak neki. Mindig az jár rosszul, aki nem tudja képviselni az érdekeit.
Egyébként még 100 évvel ezelött is több vegyes nemzetiségü területen a parasztok többnyelvüek voltak - mivel maguknak kellett aladniuk, amit megtertmeltek és nekik kellett a nyersanyagot is beszerezniük.

picur3ka 2011.08.19. 17:28:38

Nem latin, neo-latin. A Hoffman lejaratasa folyik regota, semmi mas ertelme ennek nincs. teljesen felesleges vita, annyit mond, hogy mas nyelvet is kell tanulni, nemcsak egyet. Pont.

Hogy angolt konnyebb? Persze, pontosan az uralkodo jellege miatt. Minden elerheto angolul, az ember akkor is anyanyelvi kornyezetben van valamelyest, ha nincs.

Ezen a statisztikan meg jot rohogtem. 1. Sajat bevallasa szerint. Mikor a fele lakossag beszel itt franciaul, na akkor eszem meg a kalapom nektek. 2. UK, angol, mint idegen nyelv, ugye. Van igy meg mas orszag is.

picur3ka 2011.08.19. 17:30:11

@picur3ka/mesterhazymiklospart:

Bocs, tenyleg beszelnek franciaul, hiszen az angol szokincs 60% folotti resze francia. Norman hoditas dolog.

f.m.j. 2011.08.22. 15:30:07

az angol nyelv mindenekfelettiségével nem értek egyet, de tudom világnyelv, nincs mit tenni, tudni kell
de akkor már hasznosabb lenne a kínait nyomatni...
amúgy meg: nem tetszik, hogy a francia, német, olasz, spanyol tanárok elmehettek a sunyiba a végzettségükkel, csak az angol kell, ez így annyira sivár, azért a világ nem csak az angolszász kuttúrából áll

f.m.j. 2011.08.22. 15:40:40

@Héttörpe: hm... ez tetszett, kösz, hogy belinkelted

f.m.j. 2011.08.22. 16:25:17

@abandi: azért meglepődnél, hogy van hazafias verse is, bizony, mintha szeretné Mo-t (de már mindegy, mert meghalt)

Viktus 2011.08.23. 14:28:27

A helyzet javulására nem is nagyon lehet számítani: nem csupán a gazdasági folyamatok alakulása miatt, hanem azért is, mert megyénkben az összes álláskereső 43 százaléka, közel kilencezer ember legfeljebb 8 általános iskolai osztályt végzett, számuk egyre gyarapszik. A versenyszféra, de a közmunka sem szívja föl ezt a szakképzetlen tömeget. Heves környékén tízből hat férfi vagy nő nem tanul tovább az alapfokú oktatásból való kikerülés után, s nem sokkal jobb a helyzet Füzesabonyban és a környező falvakban sem.

www.heol.hu/heves/gazdasag/kepzetlennek-nincs-allas-396115

Lehet nem a nyelvtanulás itt a legfőbb problémakör pillanatnyilag ...

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2011.08.25. 12:59:41

Először magyarul kéne rendesen megtanulni,aztán jöhet a többi nyelv.Ahogy alakul itt a helyzet egyre többen fognak nyelvet tanulni.És nem az iskolában.Felnőtt fejjel nyelviskolában.
Hallottam olyanról.hogy valaki évekig latinul tanult és ezek után angolórán jegyzetelnie sem kellett.
Olyat is hallottam,hogy akinek két anyanyelve van könnyebben tanul nyelvet.

mokkaczuka 2011.08.27. 22:01:17

Mindenki janója, mindenki tahója...

Rodeo36 2011.08.29. 19:30:09

kis nyelvtudás, nem ismerem a nevezett filmet, szándékomban sincs időt pocsékolni rá, de a "drive" attól függően milyen környezetben hangzik el: indíttatást, eltökéltséget, a cselekvés motívumát is jelenti a második rész egy megjegyzés némi öngúnnyal: vannak még valóban hősök az "akadnak" értelemben vagy előfordulnak...ha valaki angol magyar szótár segítségével tanul angolt sohasem fog célba érni

Rodeo36 2011.08.29. 19:32:53

@Tigeri: a latin közel 10 európai nyelvnek alapja közöttük az angolnak is...mit csodálkozol?

Rodeo36 2011.08.29. 19:35:19

@Jurganov: úgy -aranyoskám- hogy 10 európai nyelvnek alapja és az igeragozás és mondatszerkesztés -ortografía- a latinon alapul

Rodeo36 2011.08.29. 19:47:22

@ratyiland: ratyikakácska a spanyol és az angol igeragozás 96%-ban azonos, az ortografía meg 92%-ban a latinból 10 európai nyelvet lehet játszva elsajátítani és ha mellé veszel egy szlávot akkor az összes szláv nyelveket egyszerre tanulhatod egy nyelvhez napi 14 órában 8 hónap elegendő "0"-ról a tolmácsfokozatig, de csinálni kell

süti beállítások módosítása