Minden online játszható nagyobb játékhoz kiépült már a "feketgazdaság", ami azt jelenti, hogy a játékban használatos pénz (arany), tárgy, sőt maga a karakter is megvehető valódi pénzért (euróért). Persze ez teljesen illegális (feketekereskedelem), a nagy játékfejlesztő cégek szélmalomharcot folytatnak ez ellen. Például az Swagvault legalább 30 online játékhoz kínál különböző javakat, az Age of Conantól (ami 1 hónapja jelent meg) a World of Warcraft-ig. (bővebben erről itt)
1000 arany a World of Warcraftban jelenleg 28 eurót kóstál ... De ki termeli ki ezeket?
Természetes a kínai bérfarmerek! Vesznek jó sok hozzáférést, és naphosszat mást sem csinálnak, csak érceket bányásznak, virágokat gyűjtenek stb. (vagyis farmolnak), és mindent aranyra váltanak, amit aztán a cég szépen elad sok-sok euróért Vér Pistinek és társainak, akik lusták saját maguk kitermelni és összegyűjteni a "Oroszlánszívű Ítéletvégrehajtó" vagy az "Igazságos düh mellvértje" árát .... A bérfarmerek kapnak ezért havi 250 dollárt. Sok, vagy kevés? Napi 12 órán keresztül a hét minden napján nyomni a játékot? Kínában ez biztosan sok pénz...
(íme egy Flickr galéria a kínai goldfarmerek szomorú világáról)
Egy remek BBC összefoglaló:
Ehhez kapcsolódóan jelent meg a Népszabadságban Fekete Zsombor videojáték-szakértő, a Level Up (www.levelup.hu) szerkesztő-producerének ötlete:
"Fekete Zsombor a virtuális játékterek tanulmányozása során arra a meghökkentő következtetésre jutott, hogy a magyarországi gazdaságban nehezen helyet találó roma népességnek is munkalehetőséget lehetne biztosítani az online szerepjátékokban való "bérjátékkal". Szerinte állami szerepvállalással géphez juthatnának, vagy közösségi pontokon léphetnének be a virtuális világba a játékra "betanított' romák, és a fejlesztőkkel kialakított együttműködési kereten belül "termelnének" odaát, az online térben. A nyelvtudás hiánya zavaró lehet, hisz a játékok nyelve legtöbbször az angol. Erre Fekete szerint az lenne a megoldás, hogy "kell készíteni egy magyar nyelvű leírást, aztán a többit megtanulják egymástól. Nem kivitelezhetetlen! A játékosok 40 százaléka amúgy is a játékokból tanult meg nyelveket!"
Nofene, vajon feltalálta a spanyolviaszt? Veszélyben sok százezer kínai "farmer" állása?
Apróbb, de cseppet sem mellékes tényező, hogy az így befolyt pénz nem adózott, a feketemunka eredménye, a "farmolás" pedig igencsak ellentétes a játékok szabályzataival, így nehezen elképzelhező a fejlesztők áldása erre ...