Skip to content


       Szűrés lista

Hogyan szívassuk meg az építészeket?

A Bajnai Gordon vezette minisztériumnak a 2009. január elsejével életbe lépett 277/2008 (XI. 24.) számú kormányrendelettel sikerült. Nem is kicsit.

Nézzük a rendelet lényegét:

- Minden épület kiviteli tervét fel kell tölteni a VÁTI szerverére.

Akkor is, ha azt a megbízó meg sem rendeli. Akkor is, ha bár megrendelte, de ki még nem fizette.

Magyarán a kiviteli terveket a tervezőknek saját költségükön kell elkészíteni, feltölteni az adatbázisba. Ez pénzben is sok, mert szaktervezők kellenek hozzá (pl. statikus, gépész, villamosmérnök), illetve időben sem kevés, mert

- a kiviteli terveket pdf-formátumban kell feltölteni/elküldeni CD-n, DVD-n

A rengeteg tervezőprogram közül nem mindegyik alkalmas pdf készítésére, tehát a fájlátalakítással is bíbelődni kell. Nem beszélve a kézzel készített tervekről, amiket először digitalizálni kell, hogy eleget tudjon tenni a tervező a kormányrendeletnek, a vízfejű bürokrácia újabb remek ötletének.

Mert valóban remek, csak nem szegény építészeknek.

Ha csak ebből a két pontból állna a kormányrendelet, akkor bizony csak egy Abszurdisztánban szokásos "Hozzunk létre egy újabb sóhivatalt"-intézkedés lenne. De nem az, valami nagy-nagy disznóságot sejtek a háttérben. Ugyanis a VÁTI adatbázisába feltöltött terveket a hivatal által meghatározott összegért meg lehet tekinteni! Mindet! Csak az tisztázatlan még, hogy kiknek lesz betekintése...

Betekintése és hozzáférése családi házak, irodák, bankok, üzletek riasztóinak, vasalásának, elektromos és gázhálózatának tervéhez.

Gondolom, nem a tűzoltóknak kell. Biztos rosszindulatú vagyok, de egyszerűen nem nézem ki Bajnaiból, hogy ilyen irányban lenne ennyire előrelátó...

Nem elég, hogy a régészeti lelőhelyek fent vannak a neten, most némi befektetéssel egy jobban öltözött tolvaj komplett tervekhez férhet hozzá. Kénye-kedve szerint válogathat a kilesett újgazdag család háza, a Piri Fodrászat és a Takarékfiók között. Hosszú sorokra számítok a VÁTI előtt...

Bár Magyarországon nincs terrorizmus, én azt mondom, sose lehet tudni. Bármikor eszébe juthat egy őrültnek (mert azok vannak bőven), hogy milyen jó poén lenne belepiszkálni az új pláza szellőzőrendszerébe. Garantált híradószereplés, istenségérzés, szuper! Vagy ott az a köcsög főnök, aki kirúgott, mert nem bírta elviselni, hogy okosabb vagyok nála. Hogy is kanyarognak a csövek a kis buzinak az irodájában?

Szóval szerintem jobb félni, mint megijedni. Az a biztos, ha nem nézhet bele boldog-boldogtalan a kiviteli tervekbe.

Azt se felejtsük el, hogy a terv az építész szellemi terméke, és mint ilyen, szerzői jogvédelem alatt áll. Na, ezt a kormányrendelet egyetlen mondattal felülírta: "A dokumentációknak a Dokumentációs Központ általi megőrzése és hasznosítása a kezelt anyagokkal kapcsolatos szerzői jogokat nem érinti."

Egész pontosan tojik rá magasról. A hivatal begyűjti és kiadja másnak a kiviteli terveket, ez az illegális sokszorosítás iskolapéldája. Nem számít. Bezzeg a rohadt cédéken tudnak rugózni...

Egy tervező a terveiből él. Vegyünk egy egyszerű példát. Megrendelő üzletközpontot akar építeni 500 millió forintból. Tervezővel elkészítteti az elvi engedélyezési tervet, az építési engedélyezési tervet, aztán mivel kedve és anyagi biztonsága töretlen, a kedvező elbírálás után rögtön neki is állna építkezni. Igen ám, de ahhoz kell még a kiviteli terv is! Megrendelő megkérdezi Tervezőt: "Mennyi?" Tervező így felel: "A kamarai ajánlott díjszabás szerint a bekerülési költség 3-3,5%-a, tehát 500 milliónál az egész pontosan 15 millió magyar forint." Megrendelő ekkor hangosan felnevet, majd otthagyja a meghökkent Tervezőt, és besétál a VÁTI Dokumentációs Központjába. "Mennyi?" kérdezi, majd a néhány tízezrest és az oldalankénti 20 forintos fénymásolási díjat kifizetve hóna alá csapja Tervező kormányrendelet szerint már kötelezően beadott munkáját, majd fütyürészve elsétál.

Nem véletlen, hogy a Magyar Építész Kamara folyamatosan tiltakozik a kormányrendelet ellen, kérik a visszavonását. Amennyiben ez nem történik meg, a MÉK az Alkotmánybírósághoz fordul.

Az sem véletlen, hogy a néhány magánszemély által jó érzékkel március 15-én keltezett Petíciót mintegy 10 nap alatt több, mint 2200-an írták alá.

Véletlenek nincsenek.

Címkék: közélet társadalom

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr331023387

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2009.03.27. 08:37:25

nem azért, de a pdf export tényleg kurva jó.
nem kell hozzá mindenféle célsw, hogy megnézd.
a világon mindenütt így kommunikál az építész és a megrendelő.

ingyenes pdf printer driver van windowsra.
a mac meg helyből ingyen és bérmentve tudja.

szóval ezt az egyet légszi ne fikázzátok.

_alesi_ (törölt) 2009.03.27. 08:41:29

Az, hogy PDF formátumban kérik, reális kérés. Amúgy egy normális tervezőprogram ára mellett, egy pl. DXF>PDF átalakítást végző szoftver gyakorlatilag nem tétel.

Mondjuk erről nekem az ugrik be, hogy végre eljuthatnánk oda is, hogy az állami szervek által használt Office-csomag formátumai helyett esetleg platformfüggetlen formátumokat használjanak.

rasam (törölt) 2009.03.27. 08:41:54

@denever:
De azért ez nem semmi .... bármely szakmával meg lehet ezentúl csinálni. Összehoztál egy találmányt ? Megvan az irodádban az összes terv, a megvalósulási is... aztán k ö t e l e z ő e n add át egy hivatalnak.mert valaki úgy gondolta ?
Nem kell senkinek senkit megbízni.... bemegy a külföldi a hivatalba, kifizeti bagóért amin évekig gondolkodtál, megveszi oszt kisétál ....

rolika 2009.03.27. 08:44:03

képtelenség, hogy a tervező önszorgalomból elkészítse és feltöltse a kiviteli terveket!
egy kiviteli tervdoksi időben sokszorosa az eng-terveknek (legalábbis, ha jól megcsinálják, és nem csak a cad-programban állít át az ember egy kapcsolót, és 1:100 (eng-terv) helyett 1:50-es (kiviteli terv) rajzot generál :-)

az még talán megvalósítható lenne, hogy az eng-terveket feltöltögetik, mert ez mindenképpen kell, de konkrétan nem tudom, mi értelme van azon kívül, hogy megsérti a szerzői jogokat, meg kottát csinál a bűnözőknek

rolika 2009.03.27. 08:46:06

ja, én személy szerint utálom a pdf-terveket, mert nem lehet róluk méretet venni, kinyomtatni meg vonalzózni elavult :-)

cett · http://cettblogja.blogspot.com 2009.03.27. 08:47:15

megy már az adatbázis? mert akkor még most kéne tükrözni local-ba, mielőtt összegyűlik a kellő számú aláírás... :)

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.03.27. 08:47:58

Ez alapján simán kötelezhetik az írókat is, hogy a kézirataikat töltsék fel valahova, de csak Arial 14-essel, és felejtsék el a szerzői jogokat.

rasam (törölt) 2009.03.27. 08:48:36

@rolika: Az engedélyezési tervek feltöltése is jogellenes. Azon is rajta van az építtető minden adata ! És ha jól értettem, az építtetőtől se kérdezi meg senki , engedi-e vagy sem, hogy a háza bekerüljön egy adatbázisba. mint ahogy a tervezőtől sem.
A terv az építtető tényleges tulajdona, miután kifizette Magántulajdon.

rasam (törölt) 2009.03.27. 08:54:44

Vagy tegyük fel gépész vagy, és keserves hónapok munkájával megcsinálsz valamit, amit jó pénzért eladhatnál erre-arra. Levédeni nincs pénzed, de a céged szárnyalhatna vele, mert kapós és hiánypótló a piacon.
Erre jön a verdikt, hogy a munkaterveidet, meg a többi műszaki tervet töltsd fel egy adatbázisba, mert irgumburgom... a szellemi termékedet, ami gyakorlatilag IPARI TITOK - nak is minősül, és legszívesebben ellopná tőled a konkurrencia.
Nem a fájlformátum a lényeg, meg hogy hogy lehet feltölteni.
Hanem az, hogy ellopnak tőled valamit, amin te dolgoztál, a te pénzed és eszed van benne, ami érték, nem is kicsi. Aztán jó pénzért kereskednek vele, vagy az isten tudja mire használják.

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.03.27. 08:59:18

Szerintem ez már előkészítése az
ingatlanadózásnak. Csak össze kell kapcsolni a Váti rendszerét a Takarnettel ( amihez már az Apeh hozzáfér) és kész. A leadózott pénzemen vett lakás után még adót is fizetek majd ( + illeték, ÁFA)

rolika 2009.03.27. 09:08:19

@Őrnagy Őrnagy: még ha erről is van szó, erre is elég volna az eng-terv. a kiviteli terv kifejezetten csak a kivitelezőnek szól, másra nem is jó, arra való, hogy ne az építkezésen kelljen adhoc-olni, hova fúrjanak lyukat a szellőzőcsőnek

monstress 2009.03.27. 09:14:10

@laspalmas:
Hát pontosan errõl van szó.
Bár a szerzõi jogok jelen formájával nem 100%-ig értek egyet, de ez a javaslat durvén jogsértõ! Azt hiszem, ez a rendelet nem lesz sokáig életben - az alkotmáynbíróság le fogja sepern i az asztalról. Amen.

rasam (törölt) 2009.03.27. 09:15:22

@Őrnagy Őrnagy: erről is szó van szerintem is. Gyakorlatilag lassan mindent tudni akarnak rólad.
Hol laksz, mi van a neveden, mekkorát építettél, na és a kérdés : miből is építette ?
De az, hogy engedély nélkül - csak mert gondolnak egyet - előírnak ezt azt, te meg köteles vagy a saját pénzedből- idődből megcsinálni, aztán ingyen bérmentve átadni egy olyan KHT !!!! - nak, akiket az isten se tudja mire hoztak létre...
Annyi hivatal meg hatóság van már mint a ....
Ez vajon kinek lett olyan fontos?

monstress 2009.03.27. 09:17:43

Ha lehetne egy kicsit (nagyon) OFF-olni (azt mondták, reklámozzuk):
www.facebook.com/group.php?gid=76861195259&ref=nf
Bocsika és ON

hengerfejtömítés 2009.03.27. 09:20:48

Szankcionálnák valamivel ha mégsem teljesítem a rendeletben előírtakat?

monstress 2009.03.27. 09:23:16

@hengerfejtömítés:
Igen, 3 SÛN és 1 CSILLAGKAPU a vétkeseknek XD XD

rasam (törölt) 2009.03.27. 09:28:41

@hengerfejtömítés: szerinted van ebben az országban valami, amit nem szankcionálnak ?

kacsa! 2009.03.27. 09:30:32

Be akarják vezetni a konnektoradót (villamos infrastruktúra felhasználási díj) és a radiátoradót (fűtőtestüzemeltetési hozzájárulás). Ezért az egész.

Perillustris 2009.03.27. 09:35:16

No, akkor nem mail-ben ajánlom az Index cikkét, ahol a nagy pártok ritka összeborulásának lehetünk tanúi: index.hu/gazdasag/magyar/2009/03/27/valsagban_nem_kell_adot_fizetni_/

Csak ennyit emelnék ki: "A képviselők indoklásukban arra hivatkoztak, hogy a recesszió miatt egyik leginkább sújtott szektorban, az építőiparban 93 ezer cég közel 300 ezer alkalmazottat foglalkoztat feketén, számukra létfontosságú a szabályok átmeneti enyhítése."

Bazmeg, hát akkor én mi a f@szért fizessek adót?

jozicsenko 2009.03.27. 09:41:50

1984 Reload, üdv az uniós Lukasenko birodalmában...

rolika 2009.03.27. 09:43:06

@Perillustris: megint azok járnak jól (mindig azok járnak jól magyaroszágon), akik nem fizetnek adót, részletet, akármit, mert mindig szabályt enyhítenek, meg amnesztiáznak

rohadt k.rva anyjukat, de az egész parlamenti bagázsnak

rasam (törölt) 2009.03.27. 09:52:43

@jozicsenko: elképzelem a ruhatervezőket :)
Valami trendit terveznek, meg is van a divatbemutató, aztán kötelező a divatbemutatóval egyidőben feltölteni a ruhaterveket az xy hivatal adatbázisába. Hogy ez eddig nem jutott eszükbe.
Aztán mindenki mazsolázhat belőle. még a Dior divatház is, ha nem jut eszükbe semmi.
Itt KKEurópában a legfontosabb értékünk a szellemi termékeink. Na, akkor azt is dobjuk ki a piacra.
Vigyen mindenki amit akar.
A gyógyszergyárak is bedobhatják az adatbázisba a kutatási eredményeiket, meg a gyógyszer receptúráikat. Végül is.... Lényeg, hogy tartsunk el az adónkból még több Patyomkin- hivatalt.

VonPerez "kapus vagyok, nem csatár" 2009.03.27. 09:53:05

@Perillustris: Hát ez hányinger! Pont ott, ahol a legnagyobb a körbetartozás, a kicseszés az alvállalkozókkal, ahol a legmocskosabb, legkorruptabb a verseny (nincs is versenyhelyzet, max. kiskerben).

A jó kis állami megrendelésre, meg a haverok cégei még gyorsan rácuppanak, nem baj a tartozás, meg stb.. Nah, itt jön ki az, hogy lámpavasra az összeset!

Rorgosh 2009.03.27. 09:55:07

Gyorsan elolvastam a kormányrendeletet.

Nem olyan rossz, mint a cikk feltünteti, csak egy pár dolgot - szokás szerint - elszúrtak benne. Igazából néhány hivatkozás maradt ki, többek között a szellemi tulajdon védelméről szóló törvény.

Ellenben a személyes adatokat védi a rendelet, így 3. személy elvileg csak a tulajdonos hozzájárulásával kaphatja meg a tervek másolatait.

A rendelet célja pozitív: magát az államigazgatást akarja egyszerűsíteni azzal, hogy egy épület teljes tervdokumentációja egy helyen megtalálható. Így ha azt utóbb módosítani kell, vagy akarjuk, akkor egy helyen hozzá lehet férni az eredeti tervekhez és hatósági engedélyekhez - ami azt jelenti, hogy elvileg könnyebb dolgunk lesz a hatóságoknál.

rasam (törölt) 2009.03.27. 09:57:54

@Rorgosh: mivel egyszerüsít le és mit ? nem olvastad el gondosan ! Na még egyszer fuss neki !

rasam (törölt) 2009.03.27. 10:01:32

@Rorgosh:
" Így ha azt utóbb módosítani kell, vagy akarjuk, akkor egy helyen hozzá lehet férni az eredeti tervekhez és hatósági engedélyekhez - ami azt jelenti, hogy elvileg könnyebb dolgunk lesz a hatóságoknál "

Neked példányod van a tervekből. Az Önkormányzat műszaki osztályának és az összes hatóságnak szintén ( kéményseprők, víz- gáz... stb ) mi a fa**nak még egy hivatal, ami olyannak a meglétét írja elő, amit a megrendelő lehet megterveztet, de soha nem épít meg ? Azt is kötelezően meg kéne csinálnod, meg az összes társtervezőnek is.Ingyen !!!!! Hogy aztán teljesen zavaros módon,BÁRKI kikérhesse azt.
Gondolom nem a versenyszférában dolgozol ugye ?

Agrael 2009.03.27. 10:02:53

Amellett, hogy minden ilyen adatbáziskészítés és rosszakaratú emberek általi kiolvasása ellen vagyok (mondjuk szerintem eddig sem volt lehetetlen hozzáférni egyetlen tervhez sem, mivel az építészirodák is kötelesek azokat megőrizni, így csak az első lépcső volt más, meg kellett tudni ki építette) azért nem kell az építészeket sem félteni a pénzüktől. Egy engedélyezési terv sok esetben kiviteli szintű tervekből van "visszabutítva", magyarul egyszer tervezek kétszer kapok érte pénzt. A tervezési díj megint csak az esetek nagy részében pofátlanul magas, még ha a nehezen forintosítható tervezői felelősséget valóban tartalmazza és több esetben a szellemi produktum is megérdemli a díjazást. (mondjuk a Kálvin téri üveg-fém csodákért is sokat fizettek "építészeknek") Mindent összevetve azért nem kell 1984-et vizionálni és az építészek sem fognak éhen halni ezért.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2009.03.27. 10:07:57

Remek ötlet!

Követelem, hogy minden Magyarországon kiadott CD hanganyagát töltsék fel mp3-ban egy központi szerverre, és ahhoz jelképes összegért bárki hozzáférhessen ....!!!

Rorgosh 2009.03.27. 10:18:24

@rasam:

Valóban nem a versenyszférában dolgozom, de ez most mellékes, mert a hivatalok működését elég jól ismerem.

Így azt is tudom, hogy a hivataloknak jobbára nincs meg a teljes dokumentáció, na ezen próbál segíteni a kormányrendelet. Ami számol azzal, hogy esetleg a tervező cég megszűnik, és esetleg a tulajdonos elveszti a terveket.

És szó sincs arról, hogy bárki kikérhesse azt. A rendelet nyomatékosan kijelenti, hogy a tervek alapján történő adatszolgáltatásnál az adatvédelmi törvény szerint kell eljárni.

A problémát a hibák jelentik:
- nem tisztázták, hogy csak a megépítésre kerülő épületek terveit kell feltölteni (tipikus államigazgatási hiba, általában az a feltételezés, hogy ha valamiről kiviteli terv készül az meg is épül),
- nem fogalmazták bele, hogy ha valaki a terveket üzleti célra kívánja használni, azt csak a tervező jóváhagyásával teheti meg,
- centralizált (ami a jelenlegi közigazgatási irányvonalból származó hiba),
- nem tisztázták a tervek nem üzleti célú felhasználásának szabályait.

Egyébként amíg ezt köröztették a minisztériumok között, addig biztos az volt rajta "A KORMÁNY ÁLLÁSPONTJÁT NEM TÜKRÖZI!" ugyanis az ilyen jogszabályokat jobbára valamelyik minisztériumban dolgozó közalkalmazott gondolja ki a tapasztalt problémák alapján és jobbára egy nagyon szűk csapat dolgozza ki (2-3 főre kell gondolni).

Gondolom az építészkamarai köröztetés kimaradt, ez látszik is a rendeleten. Erre vezethetők vissza a hibái, hogy az építészekkel nem nézették át tisztességgel, hogy a hibákat kiszűrjék. Vagy túl rövid volt a határidő, és az építészkamara nem tudott időben válaszolni a köröztetésre.

Egy ilyen rendelet "megfitymálására" általában legalább két hét kell, hogy legalább 4-5 ember átnézze az érintett szerveknél, és ugye nem mindenki egyszerre ér rá....

monstress 2009.03.27. 10:18:30

@zero:
megalol!
Támogatom, és szerintem secpec összegyûjtünk úgy 2 millió aláírást :-D

zrobasé 2009.03.27. 10:20:31

@Agrael:
Már megbocsáss...de te csináltál már kiv.tervet ? Eng. tervet ? Mert, ha igen, akkor nem irnál le ilyet, hogy hip-hop kész a kiv.terv, már csak vissza kell "butítani"...de szép is lenne, ha így müködne...
A pofátlanul magas ár meg még akár igaz is lehetne...de mondjuk egy átlagos csal.háznál mi az, hogy pofátlanul magas ? Abban fogsz élni mondjuk kb 50-60 évig...
Ha példának veszel egy átl. csal. házat, és összehasonlitod azt, hogy mennyi a terv.díj, és azt, hogy mennyi "egyéb" költséget fizetsz ki, mire megépül (kőműves-culi söre, épitkezés közbeni elba..izé rontásiknak való helyrehozását,etc) akkor meglepődnél, hogy merre billen az a bizonyos mérleg

rasam (törölt) 2009.03.27. 10:20:45

@Agrael:
"Egy engedélyezési terv sok esetben kiviteli szintű tervekből van "visszabutítva", magyarul egyszer tervezek kétszer kapok érte pénzt."

Háát, elég érdekes elképzelni, hogy valaki megcsinál egy kiviteli tervet, és visszabutítja engedélyezési tervvé.... ki az a hülye tervező ?
A tervezői díjat a Kamara határozza - ajánlja - meg. De a piac diktál Az meg hogy sok-e vagy kevés a tervezői díj ? Sok az a díj, ami a kamarai ajánlás alatt van és egyenlő egy burkoló szakmunkás által végzett járólapozás négyzetméter árával ? Igaz, a járólapot felszedheted 2 év múlva ha nem tetszik, de a ház amiben esetleg 20 évig laksz ? Abban egyetérthetünk , hogy a tervezőn múlik minden, ugye ?

DexterMorgan78/Séfbácsi 2009.03.27. 10:21:42

Hát célját én sem értem, mert ha mindenáron ilyenre vágynak, akkor miért nem a kamarát bizzák meg ennek a kezelésével, persze a törvények betartását figyelembe véve.
Az a kurva nagy helyzet hogy ez a kormány folyamatosan felrúgja a különféle szervezetekkel kötött megállapodásokat (gyógyserzészek, egészségügyi dolgozók, most építészek), totális centralizációra törekszik, csakhogy a regionalizáció az ő gumiciájuk aminek meg pont a decentralizáció lenne a lényege..

Rorgosh 2009.03.27. 10:27:12

@rasam:

A tervekkel lesre futottál: a legtöb nagy beruházásnál tényleg inkább kiviteli terveket készítenek. Volt alkalmam részt venni néhány tervegyeztetésen, és én eddig vagy csak vázlattal, vagy kiviteli szintű tervekkel találkoztam. Engedélyezési tervekkel még nem nagyon.

És az építéshatóságok is ezt mondják, hogy egyre jellemzőbb az, hogy a tervező csak kiviteli terveket készít, amit valahogy csak egyszerűbb "visszabutítani" engedélyezésivé, mint fordítva...

Tudod az archicad és társai korában már egyszerűbb a kiviteli terveket megcsinálni eleve, mert így azonnal látszanak a lehetséges problémák, és nem kell utólagosan engedélyeztetni a hatósággal azt, hogy eltértek a tervektől...

rasam (törölt) 2009.03.27. 10:27:50

@Agrael: de itt lassan mindenki éhen fog halni... ha így megy tovább. Borzasztó állapotban van az építőipar, mint általában minden.
És továbbra is csak a szívatásról szól minden.
Hogy aki még dolgozik, termel, tenni próbál valamit, azt fojtsuk meg lehetőleg minden szarral, hogy az élettől is elmenjen a kedve, küldjünk rá 63 hatóságot, akik mintha direkt azért lennének, hogy akadályozzanak, meg betartsanak mindenhol ahol tudnak.
Mert ülnek a seggükön a mi adónkból, és a valós élethez lövésük sincs....
Ha nincs munkánk, találjunk ki magunknak - szól a minisztériumok jelszava, nem baj ha ezrek életét tesszük lehetetlenné, a lényeg, hogy a létezésünknek adjunk okot.
Találjuk ki magunkat osztályvezető kartársak - erről szól...

Rorgosh 2009.03.27. 10:28:32

@DexterMorgan78/Séfbácsi:

Nálad van a pont. Ez a lényege a problémakörnek. Ha megvan a kamara, akkor minek egy újabb hivatal? Hiszen a kamara is egyfajta hivatal, csak a piac fizeti...

Agrael 2009.03.27. 10:32:46

@zrobasé:
Hogy sorba vegyem: igen, csináltam már sok kiviteli, engedélyezési, látvány, stb terveket igaz nem megaszállodák vagy családi házak voltak, "csak" mobiltelefon állomások, benzinkutak ilyesmik. Nem állítottam, hogy minden esetben így történik. Azt sem mondtam, hogy hip-hop készül egy kiviteli terv, görnyedtem eleget ilyenek felett, csak annyit, hogy az engedélyezési terv gyakran nem jelent olyan idő és energiatöbbletet, mint amennyit kifizettetnek érte.
A háztervezésről meg annyit, hogy az a tervező, aki már tervezett 10-15 ilyet, annak nem a tervek elkészítésével megy el sok ideje, inkább a megbízóval való egyeztetésekkel, azt meg rühelli mind, mert "laikusoknak" kell elmagyarázni a "művészetet"
Más oldal. Ne essünk már hasra az 50-60 évig lakott ház fogalmától, egykor évszázadokban gondolkodtak, ma a modern épületeknél hülye aki 10 problémamentes évet vizionál.

Rorgosh 2009.03.27. 10:37:22

@rasam:

Látom nem sok fogalmad van az államigazgatás működéséről. A jelenlegi államigazgatás általában túlterhelt, nincs elég munkaereje a gyors adatfeldolgozáshoz.

Ez jórészt még mindig a múlt rendszer öröksége, ahol mindenért a hivatal volt a felelős. Így ma a benyújtott terveket nagyon tüzetesen vizsgálják át - ha ez belefér az elintézési határidőbe - gyakorlatilag megfordítják a tervezés folyamatát.

Ez persze idiotizmus, de sajnos még az ország is ezt várja el a hivataloktól. Ebből egyenlőre az OKF-nek sikerült kitörnie, mivel 9/2008 ÖM rendelet előírta a tűzvédelmi szakértő alkalmazását, és ezzel egyidejűleg alapvetően már a tervezőé a balhé, ha az épület tűzvédelmi szempontból nem megfelelő. Ez persze nem jelenti azt, hogy a tűzvédelmi hatóság nem nézi át, ám azt igen, hogy nem ők a fő védelmi vonal az emberi hülyeség ellen.

hengerfejtömítés 2009.03.27. 10:38:44

@Rorgosh: "Így azt is tudom, hogy a hivataloknak jobbára nincs meg a teljes dokumentáció"

Az engedélyezési meg kell hogy legyen, az meg doszt elég.

hengerfejtömítés 2009.03.27. 10:43:16

@Agrael: "A tervezési díj megint csak az esetek nagy részében pofátlanul magas."

Ha magasnak találod keresel olcsóbb/szarabb tervezőt. Piaci árak vannak, felénk egy 100m2-es családi ház engedélyezési tervét már 100e-ért megcsinálja néhány tervező. Ez neked sok?

Rorgosh 2009.03.27. 10:45:18

@hengerfejtömítés:

Hát az messze nem elég. Ugyanis az épületek jelentős része eltér az engedélyezési tervtől, mivel jobbára menet közben derül ki - jobb esetben a kiviteli terv készítése során - hogy az eredetileg elképzelt formában valamelyik épületrész nem kivitelezhető. Ezért aztán azt áttervezik, hogy megépíthető legyen.

Ha jó a kiviteli terv, akkor az építkezés során már nem kell újabb módosítás.

Emellett: nem csak a tervek lesznek a központban, hanem a hatósági engedélyek is. Márpedig ez manapság komoly probléma, hogy a hatóságok néha elfelejtenek egymással kommunikálni, átadni az határozataikat. Így viszont egyben meglesz, így nincs 20 év múlva balhé, hogy miért tért el az építő a szabványtól, mert ott lesz a dokumentációban, hogy ezt az illetékes hatóság jóváhagyta, vagyis a műszaki biztonság legalább egyenértékű a szabványéval. De ott lesznek a feltételek is...

rasam (törölt) 2009.03.27. 10:49:39

@Rorgosh:
" Látom nem sok fogalmad van az államigazgatás működéséről. A jelenlegi államigazgatás általában túlterhelt, nincs elég munkaereje a gyors adatfeldolgozáshoz "

Az állam és közigazgatás működéséről tényleg nem sok fogalmam van, mivel - én bohó - a vadvizi evezést gyakorlom 1990 óta, tudod ilyenek, hogy állásinterjúk, önéletrajzok, alkudozás fizetésről, jutalékrendszer és a kemény vadkapitalista viszonyok közötti életben maradás. Bocs, hogy sosem voltam hivatalnok.
Igen túlterheltek. Mind a sok százezer túlterhelt.
A jogszabályi dzsungelben senki nem mer dönteni, tologatják ide-oda az aktákat, hónapok mennel el azzal, hogy ühüm meg aham... És e hónapok alatt, képzeld el, az alkalmazottakról meg gondoskodniuk kell a vállalkozóknak. Nem mondhatják 3- án, hogy nem kaptunk engedélyt, nem tudunk bővíteni, mert ühüm, meg aham....
Itt nem az élethez igazítják a hivatali ügyintézést, hanem a lúzer ügyfeleket a hivatalokhoz...
20 év nem volt elég, hogy az ügyintézők java része megtanulja : nem az ügyfél van értem, hanem én vagyok az ügyfélért.... és nem én vagyok a Mindenható, hanem az ügyfél, mert ha nem fizetne adót, lőnék a ruhapénzemet ugyebár....
Fordítva ülünk a lovon...

Combi a ballibes Ferkófan 2009.03.27. 10:53:01

Zero nem voltál Fish koncerten, milyen dolog ez? :)

zrobasé 2009.03.27. 10:56:12

@Agrael:
Akkor én is sorba veszem:
-párat már én is kiizzadtam magamból...és szakági terveket is, elég sokat, nem csak épitész terveket...
-ne gondolkodjunk nagy dolgokban, csal.házban, max kis társasházban...elég sok munka van azzal, hogy az eng.terveket kiviteli szintre emeled(csak pár dolog: nyilászáró-konszignáció,acélszerk.-konszignáció,vasalási tervek,részletrajzok,csomópontok,egyéb kiírások,stb)...nem egy olyan épitkezésen jártam, ahol a "nem köll ide kiv.terv, majd a eng.tervbű megoldja a szaki" felkiáltással épitkeztek, aztán csak előjöttek azok a dolgok, amik ha van kiv.terv nem jöttek volna elő, és láss csodát ,pár ilyen után már simán megérte volna egy normális kiv. terv
-ne általánositsál, kérlek...igen, el kell magyarázni, hogy az amit ők lefirkantottak egy kockás lapra, az hülyeség, mert pl nem fér bele a 100m2-be amit a "laikus" kitalált, mert amit látott a szomszédnál-rokonnál-újságba, az nem biztos, hogy nála is rendben lenne (ugye, övezeti besorolás, tájolás, teleknagyság, beépités,etc), és csal. házakat tervező épitészek közt elég kevés van, aki a vélt vagy valós "művészetét" akarja a megrendelőre rátukmálni...van ilyen, persze, de az átlag nem ilyen
-igen, régen évszázadokba vizionáltak...de nem is 2 év alatt huztak fel egy akkora épületet, mint pl. most, nem voltak benne olyan dolgok,amik most benne vannak, így a hibalehetőség is sajna nagyobb, és majd, ha valaki 50 év múlva vesz egy olyan házat, amit most épitenek, az nem kezdi átalakitatgatni, mert ugye a kor igényeihez mérten akar benne lakni.

Rorgosh 2009.03.27. 11:01:02

@rasam:

Nem hibáztatok senkit azért, mert nem hivatalnok, ám az zavar, hogy eleve rosszindulatúnak látják a közigazgatást.

A helyzet az, hogy az a több százezer ember nagy része aki közalkalmazott, nem a közigazgatásban dolgozik. Szépen vedd csak le a katonák, rendőrök, egészségügyi dolgozók, tanárok stb. létszámát és azt veszed észre, hogy alig van néhány ember a tényleges közigazgatásban.

Ezen hivatalnokok viszont tényleg túlterheltek és miért? Mert a kutya sem akarja vállalni a felelősséget a munkájáért ebben az országban, és ha valami gond van, úgy mindenki a hivatalokra mutogat, hogy ők miért nem vették észre?!

Persze a hivatalok megpróbálnak megfelelni ennek a kihívásnak, hogy mindenért az övék a balhé, ám az azt jelenti, hogy lassul az ügyintézés.

ha elmész nyugatra, ott jobb rendszert találsz: mindenki viseli a saját hülyeségéért a felelősséget. Így persze a hivatalok is gyorsabban tudnak haladni, hiszen egy építési tervdokumentációt csak olyan szinten néznek át, hogy a szarvashibákat kiszűrjék, nem úgy mint nálunk, hogy minden kis szutykot megpróbálnak észrevenni.

A probléma abszurdisztán egészében rejlik: valóban fordítva ülünk a lovon, ugyanis piacgazdaságot akarunk úgy, hogy a piac nem akar felelősséget vállalni, és ezt az államigazgatás a politika nyomására hagyja is.

Plutonic 2009.03.27. 11:14:51

@zero: Támogatom! :))) Mp3-at mindenkinek! :)))
Oszt a torrent is mehet a lecsóba. :))

Combi a ballibes Ferkófan 2009.03.27. 11:17:20

""Nem az előrehozott választás a megoldás, újabb miniszterelnök-jelöltet kell keresni" - jelentette ki az MR1-Kossuth Rádió országjáró rendezvényén Egerben Fodor Gábor, az SZDSZ elnöke."

Ühüm, csütörtök.

rasam (törölt) 2009.03.27. 11:22:50

@Rorgosh: tudom, kik a köztisztviselők, és kik a közalkalmazottak... gyakran egybemossák őket, de hidd el, tudom :)
Amit viszont nem sikerül megértenem hosszú évek óta az az, hogy pl. egy hatósági engedélynél van jogszabályban rögzített ügyintézési határidő ( 30 nap tegyük fel ) ezt rendre átlépik.
Te könyörögsz hónapokig, közben ún. hiánypótlások garmadáját kérik be tőled, és közben egy már többször módosított éppen nem hatályos jogszabályra hivatkoznak.... aztán azt mondják kész az engedély, nemsokára postázzuk, aztán eltelik 3 hét, hol van az engedélyem ?
Hát most gépelik éppen ... Aztán nem bírod tovább, bemész, és nagyra nyitott szemekkel közlik, hogy miért vered a palávert ? Mi a franc olyan sürgős 4 hónap után ? Te hülye bárdolatlan ügyfél.
Volt egy régebbi munkahelyemen olyan eset, hogy több hónap után még semmi nem történt, az ügyintéző szabadságra ment 3 hétre...stb, stb, aztán a kollégám berontott, és képzeld el : nem találták a dokumentációt ! Egy papírlapot nem találtak belőle. Eltűnt !
Namármost, ha te ezt egy magáncégnél megteszed, és a főnök bal lábbal kel, repülsz is, afelől kétséged nem lehet.
Az idő pénz. Főleg a magánszférában. Mindenki mindent összeszed, nehogy valami hiányozzék az ügyintézéshez. Mégis hónapokba / évbe telik, és az mind veszteség. Ha nincs engedély, nincs beruházás - bővülés, nincs új munkaerő felvétele, nincs banki ügyintézés... Csak egyre nagyobb fásultság.De ezt fel nem tudja fogni az, aki még nem dolgozott máshol, csak hivatalokban.

Rorgosh 2009.03.27. 11:23:11

@Combi/SzalonFasiszta/SzemétNáci:

Mire számítottál? Az SZDSZ most retteg egy választástól, hiszen nem biztosak a támogatottságukban, okkal.

2 évtizeden keresztül szinte csak a gazdaságpolitikai programjuk miatt szavaztak rájuk, és ezzel szemben ők csak az emberi jogok terén kardoskodtak. És ebbe szépen beleuntak a választók.

martonx 2009.03.27. 11:24:14

Végre egy haladó elképzelés. Remélem legközelebb a befizetendő adómról (köteg tízezres mondjuk) elég csinálnom egy fényképet, és azt pdf-ben feltölteni ezeknek a faszoknak.

Mert ezt érdemlik.

Rorgosh 2009.03.27. 11:30:56

@rasam:

Ez sajnos valóban létező jelenség.. :( (Magam is tapasztaltam.)

A probléma gyökere azonban valóban a túlterheltség, ezt is tapasztalatból tudom. Egyszerűen jelen van az emberi feledékenység, miközben a főnökök, akiknek ezt ki kellene, hogy iktassák, valójában aláíró automataként működnek.

Küldtem egy cikket zero-nak, amiben ezzel is foglalkoztam, hogy mit lehetne ez ellen tenni.

A lényege az, hogy ne a főnök, hanem az ügyintéző írjon alá, és csak arról számoljon el a főnöknek, hogy elintézte az ügyet. Ha közeleg a 30 nap, akkor a főnök így rá tudna kérdezni a beosztottra, hogy mi van az üggyel kapcsolatban. Ez az , ami valóban segítene az ügyintézésen, meg néhány szerv összevonása, hogy lehessen munkaerő gazdálkodni.

Ugyanis gondolom már feltűnt, hogy üdülési időszakokban, illetve iskolaszünet idején az ügyintézés még a szokásosnál is lassabb...

Az ok: az 1-és 2 személyes szakterületek, ahol ha az ügyintéző mondjuk szabadságra megy, akkor bizony bezár a bazár...

Tilcsák Bea (törölt) 2009.03.27. 11:31:34

"Megrendelő ekkor hangosan felnevet, majd otthagyja a meghökkent Tervezőt, és besétál a VÁTI Dokumentációs Központjába. "Mennyi?" kérdezi, majd a néhány tízezrest és az oldalankénti 20 forintos fénymásolási díjat kifizetve hóna alá csapja Tervező kormányrendelet szerint már kötelezően beadott munkáját, majd fütyürészve elsétál."

Majd kifizet egy valag pénzt másvalakinek, aki a .pdf-et szépen újra megrajzolja .dwg-ben, majd elkészítse a kiviteli tervet.
Hogy pontosak legyünk.

Plutonic 2009.03.27. 11:34:24

@Combi/SzalonFasiszta/SzemétNáci: Lófasz és esti fény.
Tegnap csak 4 ember volt porondon és úgy rángatják elő az embereket, mint bűvész a nyulakat a cilinderből.
Elmatekoznak szépen, csecsén, oszt majd lesz valami, az eddig hangoztatott felelőség az országért pedig ismét csak egy lózung volt, ahogy eddig is.

rasam (törölt) 2009.03.27. 11:42:22

@Lukrécia Bögre: " Majd kifizet egy valag pénzt másvalakinek, aki a .pdf-et szépen újra megrajzolja .dwg-ben, majd elkészítse a kiviteli tervet.
Hogy pontosak legyünk. "

Viszont nem kell rajta gondolkozni, ezért a másiknak majd " másolási " díjat fizet, nem valag pénzt, de elfelejtik értesíteni az eredeti tervezőt, így jogilag a tervező nem adja a lemondását, ha mégis megtudja, etikai eljárást kezdeményezhet a másoló ellen..... jajjmár
Aki ezt kitalálta az sem volt normális.:(

Rorgosh 2009.03.27. 11:48:01

@rasam:

Erre írtam, hogy a kidolgozónak ez lemaradt, és ezért kellett volna, hogy az építészkamara is átnézze a rendeletet akkor, amikor még tervezet volt.

Jó eséllyel a minisztérium felejtette el időben kiküldeni a tervezetet, sajnos szokás, hogy túl rövid a határidő a véleményezésre.... (Magam is véleményeztem már utánlövéssel, mert 2! nap volt rá adva, amikor viszont épp máshol voltam, így esélyem sem volt időben átnézni a röpke 20 oldalas jogszabály tervezetet. Persze mindig az ilyen van tele hibákkal...)

bauer 2009.03.27. 12:03:39

"de mondjuk egy átlagos csal.háznál mi az, hogy pofátlanul magas ? Abban fogsz élni mondjuk kb 50-60 évig..." Vagy félévig se, ha beköltöznek a szomszédba Lakatos Rumcájszék.

A putrik is azért dőlnek össze, mert nem volt megfelelő kivitelezési terv. És szidjátok itt nekem a szegín romákokat, mikor nem is ők tehetnek a rossz lakásviszonyukról.
A kormány csak ezt akarja rendbe tenni. Hát szemernyi szociális érzékenység sincs bennetek?

hengerfejtömítés 2009.03.27. 12:19:08

@Rorgosh: "Hát az messze nem elég. Ugyanis az épületek jelentős része eltér az engedélyezési tervtől, mivel jobbára menet közben derül ki - jobb esetben a kiviteli terv készítése során - hogy az eredetileg elképzelt formában valamelyik épületrész nem kivitelezhető. Ezért aztán azt áttervezik, hogy megépíthető legyen."

Ha nem úgy valósul meg akkor az legkésőbb a használatbavételi engedély kiadásakor kiderül, aminek a nyoma megmarad a műszaki osztályon, ahogy az engedélyek is. Az nem indok hogy a hatóságok "elfelejtik" egymást értesíteni, ez - még ha igaz is lenne - nem lehet ok egy új hivatal létrehozására.

Ráadásul ki ellenőrizné hogy tényleg az alapján a kiviteli terv alapján valósult meg az épület amit beküldtem? Erre alapítanál még egy hivatalt?

Rorgosh 2009.03.27. 12:29:26

@hengerfejtömítés:

Én nem, én csak azt írtam, hogy az eredeti célkitűzés pozitív. Egy másik hsz-ben írtam, hogy én ezt a "tartalék biztonsági elem" funkciót az építészkamarával láttatnám el.

Mellékesen elárulom, hogy a használatbavételi engedélyeket is meg kell küldeni ennek a szervezetnek, ahol nyilván észerveszi a hatóság az eltéréseket....

hengerfejtömítés 2009.03.27. 12:40:13

@Rorgosh: Az ok, de miért nem elég a helyi műszaki osztály ahol szintén észreveszik??

A célkitűzés persze pozitív, de minek ezt országos szintre vinni? Erre valóak a helyi műszaki osztályok.

Tündér_Lala 2009.03.27. 12:43:49

Többnyire ROGOSH-al értek egyet.Valamit lássunk be,a mai korban ezeket az adatokat elektrónikus úton kell tárolni.Élet fontosságú,hogy meglegyenek a közművek és az épületek tervei is egy helyen(vagy regionálisan).-A buldózer átvágott egy vezetéket ,ami miatt hatalmas terület maradt áram,gáz,vagy távközlés nélkül.A közmű térképen nem szerepelt a vezeték.Ismerős?
A cégek -tervező és terveztető cégek is-alakulnak és megszünnek. Csak így van garancia korrekt adatok megmaradására.
A baj az , hogy ilyen szintű igazgatási átalakítást nagyon gondosan (nem 3 ember által kitalált módon) kell megtervezni, a partnerekkel egyeztetni , jogilag körüljárni . Még így is maradhatnak benne hibák.(Földhivatali nyilvántartás)
Csak valahogy úgy tűnik , a feladat nagyságát nem átlátva,ötletelés szinten születnek rendeletek.Mint abszurdisztánban sok mindenről.

Jancsibohóc /Bohócügyi Államtitkár/ · http://www.vanditdigital.com/ 2009.03.27. 12:44:26

Szegényke építészek. ArchiCAD, vagy a nemetschek, vagy a az autoCAD kimeneti rajzait át kell konvertálni pdf-be.

" rengeteg tervezőprogram közül nem mindegyik alkalmas pdf készítésére, tehát a fájlátalakítással is bíbelődni kell. Nem beszélve a kézzel készített tervekről, amiket először digitalizálni kell, hogy eleget tudjon tenni a tervező a kormányrendeletnek, a vízfejű bürokrácia újabb remek ötletének."

Borzalmas kapacitástöbblet egy konvertálóprogram. Meg a scanner használata is. De még ezek után is sajnálom a rosszulkereső építészeket. El is képzelem őket, ahogy a pauszpapírt szorongatva anyáznak.

...és az is reális, hogy terroristák fogják meghekkelni az adatbázist mondjuk én, és a kisszobád falában futó WER 440-es reaktor secunder hűtőrendszerének vezetékeit fogom elnyírdosni a tv-shopos csípőfogómmal, mert olyan dolgokról írsz, amiről halvány lila fingod nincs.

Jancsibohóc /Bohócügyi Államtitkár/ · http://www.vanditdigital.com/ 2009.03.27. 12:45:59

+ még annyit, hogy az csak jó ha ezek a tervek valahol digitális formában el vannak tárolva.

Egyedül a kivitelezésben látom a problémát...szegény építészek. Gyújtok is értük egy gyertyát.

Tündér_Lala 2009.03.27. 13:01:09

Az elektrónika mai szinjén egyébként én a központi tárolás mellett vagyok.(Gondoljatok arra ,hogy ügyfél szolgálatokat Indiába telepítenek, mert olcsóbb és onnan szólnak az illetékes szervinek.)

Spielberg 2009.03.27. 14:47:32

régészeti lelőhely ügyben: 5 NAP MÚLVA SZABADRABLÁS!!!
senki sem tesz semmit, mindenki csak veri a faszát a magas politikában
felelős nincs, sosincs, folytatódik a nemzet történelmének iszonyatos elpusztítása!

reKorrekt 2009.03.27. 14:56:01

@Jancsibohóc /Lámpavas olcsón határidőre/: XDXDXDDD
Azért látom ma is ballábbal keltél :)

nyelv-ész 2009.03.27. 18:56:28

Mint egykori közalkalmazott, valamint egykori (és leendő) építtető, ezúton is tiszteltetem azt a sokezer embert, akik a kis fizetésükért cserében szép csendesen, lajhármód nyammognak az akták felett.

Nem a túlterheltség meg a kevés hivatalnok a közigazgatás rákfenéje, hanem a motiválatlanság, a szervezetlenség és a tanulatlanság. Vagy ha így jobban tetszik: a mindent lerohasztó bürokrácia.

Ha egy ügyet 1 nap alatt intézek el, vagy 1 hét alatt, az édesmindegy, a fizetésem ugyanannyi.

Hogy egy akta megjár tizenöt ügyintézőt feleslegesen, holott egy is elég lenne - senkit nem érdekel. A lényeg, hogy mindenki fontosnak látsszon, nehogy egy átszervezésnél kirúgják. (Persze az átszervezés nem a hatékonyság miatt történik, hanem mert ilyen ürüggyel tudja a főnök a saját csókosait bejuttatni a hivatali pozciókba.)

Ha van számítógép meg infrastruktúra, akkor az majd jó lesz internetezni meg csetelni a többiekkel. Az akták meg leborulnak az íróasztalról. Nesze neked elektronikus ügyintézés.

Ha netán megvan minden, ami kell a modern ügyvitelhez, akkor meg azért a fizetésért nincs egy tanult munkaerő, aki használni is tudná a megfelelő eszközöket. Ellenben Mancikát, aki 5 év alatt nem tudta a Word-öt megtanulni, nem rúgják ki, hiszen ő a főnök "jobbkeze".

Bezzeg ha a fizetés az ügymenet sebességével lenne arányos, mindjárt pörögnének a dolgok. Ha egy hivatal az elintézett ügyek gyorsasága alapján kapná a lóvét, akkor nem kellene egy építkezés miatt tucatnyi helyen koldulni egy aláírásért, hanem házhoz jönne a hivatal, és még ők kérnék szépen, hogy hadd adják már ki végre azt a fránya használatbavételi engedélyt.

nyelv-ész 2009.03.27. 19:00:03

Fél-OFF: nem kell PDF konvertáló progikra költeni egy fillért sem.

Minden normális rendszerre elérhető olyan ingyenes progi, ami virtuális nyomtatóként Pdf-et készít. Tehát ha a tervezőprogramod tud nyomtatni (melyik ne tudna?), akkor a Pdf előállítása sem akadály, hiszen csak a Pdf nyomtatóra kell nyomtatnod.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2009.03.27. 19:13:17

@nyelv-ész:

Ne is mondd, nekem nyomtatásnál állandóan felugrik ez a csodálatos Primo PDF, pedig nincs is rá szükségem.:-/

Perillustris 2009.03.27. 19:19:31

@Mj: Akkor nem is olyan primo...? Hö-hö-hőő! :)

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2009.03.27. 19:20:40

@Perillustris:

Igaz, inkább Secundo, mert azelőtt meg a nyomtatási ablak ugrik fel.:)

nyelv-ész 2009.03.27. 19:26:30

MJ, talán állítsd át az alapértelmezett nyomtatót. Egy nő is megteheti, hogy odakattint, ahova azelőtt nem mert.

mind2 (törölt) 2009.03.27. 19:34:01

@nyelv-ész: nem a pdf a lényeg, hanem az, hogy január 01- től olyanokat kérhetnek bárkitől ebben a szerencsétlen országban, amin megdolgozott, amin agyalt és amit kötelező egy kht gondjaira bízni, ha tetszik ha nem.
Ha te dolgozol valamin, aztán azt mondják : Öreg, dobd ide nekünk ingyen és bérmentve, mi a francot szólsz ? Hogy persze, azonnal ?
Ha nincs jogod már ahhoz sem amit te találsz ki, mert át kell adnod, és valakik kurva jól megélnek belőle, akkor mit szólsz ?

nyelv-ész 2009.03.27. 19:42:09

@mind2: Lejött nekem is. Attól még hadd írjak a pdf-ről, amíg még szabad.

Egyébként nem tudom, mit gondoljak az építészekről. Három hónappal egy ilyen elmebeteg rendelkezés bevezetése után még nem hangos a sajtó attól, hogy mennyenek a kurvannyukba a hülye bürokraták.
Építész kamara megszűnt? Vagy éppen három hónap kell egy levél megfogalmazásához az adatvédelmi biztosnak?

Bezzeg ha a mozdonyvezető leejti a villáskulcsot, mindjárt sztrájkolnak.

Kaktússz (törölt) 2009.03.27. 20:43:42

Kamarák, meg szakszervezetek ?
Én nem tudok olyan szervezetről ami nem a tagság vérét szívná, és nem feküdne le jó pénzért a hatalommal....
Tagdíj persze dögivel.
Fejétől bűzlik a hal, miért lenne ez másképp ebben az esetben is ?

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2009.03.27. 20:51:18

@nyelv-ész:

Ezzel csak az a gond, hogy a velem együtt élő sógorjelölt maximális mértékben kocka, az apukája és az anyukája is. A barátom és én nem vagyunk kockák, így meghagyjuk nekik a géppel való szöszmötölést. Már csak azért is, mert bárhova klikkelek, tuti, hogy lehülyéz a barátom bátyja, aki miatt gyakorlatilag semmit nem lehet telepíteni játékokon kívül.:-/
Amúgy teljesen jól elboldogulok a géppel, és a Primo PDF-fel sem szoktam szarakodni, csak pont ideillett.:)

wladyslawsky (törölt) 2009.03.27. 21:13:09

már az építészeket is a zorbán irányiccsa
a szemeteket má megin kereszbe tesznek a kormánynak
nem csoda hogy 300 ft a zeuró

Mr. Acid 2009.03.27. 22:12:21

Valami hasonló történt a kulturális örökségvédelemmel, illetve azon belül a régészekkel is: abszolút értelmetlen, felesleges és káros kormányrendeletet adtak ki a lelőhelyek földhivatali bejegyzéséről. Bővebben (és itt tényleg nem spammelni akarok!):
sirasok.blog.hu/2009/01/23/listak_es_rablogodrok
sirasok.blog.hu/2009/01/27/listak_es_dozerek_olvasoi_level
sirasok.blog.hu/2009/03/12/bronzkincsek_veszelyben

changebug (törölt) 2009.03.28. 11:33:53

1.) A PDF jó. A konverzió egyszerű és ingyenes, bármely op.rendszerrel alatt olvasható. Ez a rész hülyeség a cikkben.

2.) épp a minap jutott eszembe a vir-szigeti akció - mikor a horvátok se szó se beszéd ledózerolták a francba szabályoknak/engedélyeknek nem megfelelő üdülőket. Teljesen jogosan és helyesen. Csak nálunk ez nem megszokott.

3.) Ingatlanadózáshoz és máshoz is kellhet szerintem is. Ezt is megértem. Az állam szempontjából racionális lépés.

4.) A szerzői jogi részhez nem értek. Azt tudom, hogy programfejlesztésnél a forráskódot le kell adni a megrendelőnek, különben szóba sem áll a fejlesztővel. Az nem azt jelenti, hogy azt máshol nem lehet a szerzőnek felhasználni a már megírt kódot a megrendelő is átírhatja azt illetve harmadik fél felhasználása esetén lehet pereskedni... Szerintem az építészeknél és máshol sem szabad, hogy másképp működjön. A megrendelő sem lehet kiszolgáltatott a fejlesztőnek/tervezőnek és a másik félből sem lehet hülyét csinálni.
Az mondjuk biztos, hogy le kell szabályozni/védeni. Meg mondjuk ennek a résznek is normálisan kéne működni. Ezt aláírom.
De mondjuk mondok mást. Mi van, ha a megrendelő szerződésben azt írja elő, hogy ezt a kódot/tervet máshol nem használhatja fel - majd a programozó/tervező átír két sort/áthúz két vonalat majd közli, hogy ez már nem az amire a szerződés szólt - így a megrendelő húzzon a francban. Így meg a programozó/tervező fasza gyerek, mi? Itt mindenki szabadalmakból/jogdíjakból/stb. akar megélni - lóf@sz ...

5.) Aki valamit meg akar szerezni az megszerzi. Papír alapon ugyanúgy mint neten. Abban igazat adok, hogy ne legyen már ingyenes/fizetős ftp-szerver ez az adatbázis :)

Addig amíg kishazánkban egy csomó ember adót csal, (építési) szabályokat szerződést szeg meg és rögtön szellemi termék/magántulajdon rinya megy, ha ezért valaki seggbe meri rúgni - addig megértem az államot.

veszettfejsze 2009.03.30. 10:24:23

Azért aki azt mondja, hogy nem sajnálja az építészeket, mert azok úgyis szarrá keresik magukat, az nem tudja mit beszél. A sztárépítészek - az a néhány - valóban jól keresnek, de a többség annyit se kap a családi házért, amit a kőművesnek az építtető 1 heti munkájáért fizet. És igen, van felelősség, és nem kevés munka egy tisztességesen lekészített engtervvel kapcsolatban. Mindenkinek meg kell fizetni a szaktudását, miért lenne az építész kivétel? Hosszú és nehéz diákévek plusz több év gyakorlat letöltése után kap valaki tervezői jogosultságot, és a pályakezdők helyzete nem valami rózsás ebben a szakmában. Én is építész vagyok, de a diplomázás után jobbnak láttam más területen lehelyezkedni. Sok volt évfolyamtársam szívja azóta is a fogát, hogy amit kap egy többhónapos tervezési munka után, azt egy kőműves/ács/villanyszerelő 1 hét alatt megkeresi.

süti beállítások módosítása