Horvátországban, természtesen ...
Nem is értem, ez a hír miért nem kapott nagyobb visszhangot. Nem tudtak a kedves újságírók elosztani kettő db számot, majd felhívni az Illetékes Elvtársat a minisztériumban vagy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél, hogy ugyan legyenek már olyan kedvesek, és kommenteljék már ezt a számadatot...
Horvátország 2 autópálya építésébe kezdett bele, mind a kettő eléri a magyar határt.
Az A12 autópálya a Zágráb előtti Sveta Helenanál csatlakozik az A4-es sztrádához, érinti Vrbovecet, Krizsevácot (Križevci) és Kaproncát (Koprivnica) majd Gólánál a magyar határt.
Az A12 autópálya összesen 86 kilométer hosszú lesz, az ebből korábban már gyorsforgalmi útként megépített 23 kilométeres szakaszt szintén kétszer kétsávossá fejlesztik. A nettó 1171 millió kuna (mintegy 45 milliárd forint) költségű munkálatokat összesen 22 hónap alatt tervezik befejezni.
Vagyis: 63 km új autópálya és 23 km bővítés. 45 milliárdért. Vagyis minden egyes kilométer 523 millió forintba kerül.
Az A13-es sztráda Vrbovectől Belováron (Bjelovar) és Verőcén (Virovitica) áthaladva éri el a Barcs-Terezino Polje határátkelőt.
A szintén 22 hónap alatt elkészülő A13-as sztráda ugyancsak 86 kilométer hosszús lesz. A munkálatok teljes költsége nettó 729 millió kuna (mintegy 28 milliárd forint).
Vagyis: Itt már csak 323 millió forintba kerül 1 kilométer autópálya.
A határ másik oldalán, vagyis nálunk, az ugyanolyan környzetű és talajú M7-es szakaszok:
1, Balatonkeresztúr - Nagykanizsa
35 km, 62 milliárd forint -> 1 km 1770 millió forint. HATSZOROS (!!!) ár, bmeg!
2, Nagykanizsa - Becsehely
18 km, 35,9 milliárd -> 1 km 1994 millió forint.
3, Letenye - országhatár
1,1 km, 1098 millió forint
Tudtuk, hogy az autópálya építés a legjobb biznisz, mert olyan árat mond 1 kilométer építésére, amit csak szeretne. Ha meg többen indulnak a tenderen, akkor meg kartelleznek. És ha párszor lebuksz kartellezés miatt? Nem történik semmi! 4-5 év pereskedés, de nem zárnak ki semmilyen közbeszerzésből, lásd Strabag! Indulsz, pályázól, nyersz, visszatejelesz. Megbüntetnek, pereskedsz, majd indulsz, pályázól, nyersz, visszatejelesz.
Ha megkérdezik, hogy miért kerül többe az alföldön 1 km autópálya, mint a horvát hegyekben, akkor faarccal belemondja az illetékes a kamerába, hogy azért, mert nálunk sokkal több a "műtárgy" (felüljáró, lehajtó, pihenőhely).
És ezzel annyiba is marad a kérdezősködés. és ugye a völgyhidakról meg alagutakról még nem is beszéltünk. Csak sima, 1 km autópályáról ...
"A Közlekedéstudományi Intézet (KTI) Kht. azért nemrég megpróbált egy 12 országra kiterjedő felmérést készíteni.
A beérkezett adatok alapján csupán annyi mondható, hogy viszonylag könnyű építési körülmények között, síkvidéken a gyorsforgalmi utak kilométerenkénti építési költségei 0,4 és 4,6 milliárd forint között szóródnak. Ugyanakkor kiderül az is, hogy Magyarországnál csak Olaszországban és Svájcban épültek drágábban szakaszok.
Horvátországban és Szlovéniában viszont a KTI által összegyűjtött információk szerint átlagosan 30 százalékkal olcsóbban építenek, mint nálunk.
Az NA Rt. szakemberei azzal érvelnek, hogy a magyarországi autópályák jobb felszereltsége, biztonsági rendszerei bőven indokolják ezt az eltérést." - fn.hu
HATSZOROS ár! Ekkora pofátlanságot! Szó szerint a szemünk előtt loptak össze több tízmilliárd forintot, és a golfklub hűvős szobájában, a legdrágább bort iszogatva meg rajtunk röhögnek, az idióta magyarokon, akiknél MINDENT meg lehet csinálni, következmények nélkül ...
Ekkora egy birkanemzet nincs még egy ...