Skip to content


       Szűrés lista

Kartellező pékek - Ilyen ország nincs is

Azt hittem, ilyesmi csak építőipari cégeknél fordul elő...Hiába, naiv vagyok, mint egy ötéves.

Összesen 76,6 millió forint bírságot kell megfizetnie kartellezés miatt tizenhat sütőipari vállalkozásnak és a Magyar Pékszövetségnek - közölte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az elmarasztaló határozatot pénteken. A GVH még 2007 májusában indított eljárást a Magyar Pékszövetség ellen, mert gyanúja szerint az érdekképviselet koordinálta tagjainak 2006. augusztusi és 2007 februári áremeléseit. A vizsgálat során a versenyhatóság több ízben tartott előzetes értesítés nélküli helyszíni szemlét az érintetteknél. Végül az érdekképviseleten kívül 23 sütőipari vállalkozást vont be a vizsgálatba. A GVH az érdekképviseletet 5 millió forintra büntette, és az eljárás alá volt 23 vállalkozásból 16 kapott versenybírságot.

A sütőipari áremeléseket nagyban befolyásolja, hogy sikerül-e azokat a kiskereskedelmi láncokkal elfogadtatni. A többi kiskereskedelmi egység (pl. az ÁFÉSZ-ek, de a kisboltok is) igazodnak hozzájuk, ezért alapvető a sütőipar számára, hogy a kiskereskedelmi láncok az áremeléseket befogadják. Lényeges a sütőipari vállalkozások szempontjából, hogy több beszállító is áremelést jelentsen be; volt rá ugyanis példa, hogy egy kiskereskedelmi lánc azzal utasított el áremelést, hogy kevés beszállítója jelezte áremelési szándékát. Az áremelések elfogadása, végrehajtása során a kiskereskedelmi láncok figyelik egymást, egyik sem szeretne elsőként árat emelni.

A GVH eljárása során bebizonyosodott, hogy a Magyar Pékszövetség honlapján 2005. november 25-én megjelentette a fehér kenyér "reális" átadási és fogyasztói árát. 2006. március 23-án és 24-én pedig regionális ülésein áremelésre hívta fel tagjait és felszólította a jelenlévőket, hogy kommunikáljanak egymással. A GVH szerint a szövetség megnyilvánulásainak egyetlen célja volt: a sütőipari termékek árának emelése. Ezenkívül elősegítette az egyébként egymással versengő vállalkozások piaci magatartásának koordinálását, ennek eredményeként pedig egyes sütőipari vállalkozások körében gyakorlattá vált a rendszeres "információcsere".

Íme a feketelista:

Magyar Pékszövetség: 5 millió

ALBA-KENYÉR Sütőipari Zrt.: 3,6 millió

BÁCSKA Sütő- és Édesipari Kft.: 1,8 millió

Ceres Sütőipari Zrt.: 7,2 millió

Delta Pékség Sütőipari és Kereskedelmi Kft.: 3,6 millió

Európa-Pék Export, Import Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.: 2 millió

Ferrosüt Sütő- és Édesipari Kft.: 8 mllió

Jász-Sütőház Kft.: 4 millió

Karamell-Ingatlan Ingatlanüzemeltető Zrt.: 2 millió

Kurdi Family Pék Kft.: 2 millió

Lővér Sütő Zrt.: 3,6 millió

Pannon Sütőipari Zrt.: 7,2 millió

Szolnoki Sütőipari Zrt.: 10 millió

Tatabányai Sütőipari Kft.: 3,6 millió

Univer Coop Zrt.: 4 millió

Zalaco Zrt.: 8 millió

Zsemle '93 Kft.: 1 millió

 

 

Az eset pedig nem egyedi, a kartellgyanú felmerült a cukoriparban is:

"A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2009. május 13-án előzetes értésítés nélküli helyszíni szemlét tartott az Agrana Magyarország Értékesítési Kft., az Eastern Sugar Cukoripari Zrt. valamint a Mátra Cukor Mátravidéki Cukorgyárak Zrt. telephelyén.

A GVH rendelkezésére álló információk alapján alaposan feltehető, hogy a Magyarországon érdekelt cukoripari vállalkozások 2003-tól napjainkig rendszeres tárgyalásokat folytattak piaci magatartásuk összehangolása érdekében. A feltételezett tárgyalások és a megállapodások kiterjedtek az egyes termékcsoport árszintek meghatározására, illetve egyes vállalkozások megszerzett piaci részesedéseinek szinten tartására. Egyes esetekben sor kerülhetett a termékek árainak és egyes vevőknek szállítandó mennyiségek meghatározására is."

Címkék: pofátlan

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr451175480

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

synthesizer 2009.06.11. 11:03:06

Erről jó lenne poszt:

www.hirszerzo.hu/cikk.netes_pletykabol_tudta_meg_pecs_buszparkja_elbukasat.111638.html

"Magát a tranzakciót az akkori jobboldali ellenzék is támogatta, és részt is vett a szerződés kidolgozásában."

DArchAngel 2009.06.11. 11:05:03

No igen, a korrekt piaci szemlélet igen ritka nálunk. Sokat emlegetjük, hogy mennyibe kerül az a bizonyos kisebbség. Lehetne foglalkozni azzal is, mennyi adót nem fizetnek be szegény, nyomorgó vállalkozóink, akiknek alig telik benzinre a SUV-ba...

synthesizer 2009.06.11. 11:10:06

@DArchAngel: Ne általánosíts a vállalkozókról!

luucy 2009.06.11. 11:13:32

@DArchAngel: Pont ez a lényeg. A "nagyokat" nem baszogatják, csak a kis vállakozókat, meg a pár fős vállalkozásokat. És ez a szopás...

Spiritmonger 2009.06.11. 11:13:35

komolyan kérdezem, ki az, aki nem szarja le, hogy a kenyér ára 5 forinttal drágább lett?

vagy 10-zel kilónként?

napi egy kilóval számolva, ez az egész elképesztő 150-300 ft kiadási többletet eléri egy hónapban, egy negyed/fél doboz cigi árát - HAVONTA!

ez ám a kartell...

legközelebb a mosogatószivacsgyártókat találják kartellezésben bűnösnek, esetleg a kékfestőket, vagy a szórólapterjesztőket?

vicc ez az egész, a gvh-nak most az anyja picsáját

az autópályaépítésnél miért nem szólnak már az elején, illetve, miért nem a horvát árakat veszik alapul?

DArchAngel 2009.06.11. 11:14:42

@synthesizer: nem általánosítottam, nem mondtam, hogy mind az. Azt írtam: "akiknek", ami kijelöli, hogy csak egy bizonyos csoportra, kvázi halmazra gondoltam. Így pontos ? :)

Geza 2009.06.11. 11:16:05

Bazz, megint csak egy laza tasli a nyeles fingnak.
Függetlenül attól, hogy igazuk van-e a pékeknek vagy sem, a köv. lépésük:

- Kinéznek egy db közgazdászt (mindannyian ugyanazt)
- Mindenki felkéri (szerződéssel!), hogy minden héten adjon nekik szaktanácsot a termékeik beárazását illetően
- Az illető mindenkinek megmondja, hogy pl. 'szerintem most emeljetek 2%-ot'
- A pékségek vezetői nem kartell-konferenciákon vesznek részt, hanem közös üzleti vacsorán a fenti tanácsadó társaságában.

Ezzel:
- A pékségek támadhatatlanok, mert ők csak a szerződéses tanácsadójuk javaslatát fogadták el, egymással nem kommunikáltak
- A tanácsadó támadhatatlan, mert ha egyszer ő 'a piaci helyzet alapján' ezt látta reálisnak, akkor természetes, hogy minden ügyfelének ezt mondta.

Ennyi. Gyakorlatilag ugyanaz történik, mint most, csak az egyik egy pfújpfúj elítélendő dolog, a másik meg szép és helyes kápitálista modell-eset.

Ezek szerint itt nem a tartalom helyességéről vagy helytelenségérő szól a dal, hanem csak a megfogalmazás cirkadalmairól, és mint ilyen, pusztán a szellemi önkielégítés kategóriába sorolható, amivel a GVH tevékenységének értékét is a spirálisan emelkedő kutyapiszok szintjére minősíti.

Rohadt aktatologató semmirekellő ballaszt élősködők mind, mennének inkább krumplit kapálni :).

Lecso (F*ck the Shit) · http://www.youtube.com/watch?v=OyxNgnQ9m30 2009.06.11. 11:20:05

erről ez jutott eszembe 8D :

Kiáltvány a pékekhez!

Kedves pékek! Először is, basszátok meg a ”finom, ropogós” zsömléiteket.
Szeretnék néha olyan zsömlét enni, ami nem reccsen szét egy kiló
morzsává, ha beleharapok, nem olyan összeaszott, mintha eleve
háromnaposnak sütötték volna, és nem csak héja van, hanem bele is.
Velem együtt nyilván sokan vannak még így. Nem értem, miből
gondoljátok, hogy mindenki imádja, ha éles kenyértörmelék vagdalja szét
az ínyét evés közben? Puha, finom zsömlét akarunk!

Másodszor, basszátok meg a mazsolát. Az emberek fele utálja a mazsolát.
Mi, az emberiség ezen fele rühelljük, hogy nyakig kell túrnunk az
uzsonnánkban, ha a túrós táskát anélkül akarjuk élvezni, hogy minden második
falatnál édes-nyálkás, összeaszott szõlõszemekre harapnánk. A túrós
táska az túrós, és nem mazsolás, a hétszentségit már neki! Tessék
egyszer megpróbálni mazsolamentes túrós táskát gyártani. Dõlni fognak
a vevõk.. Nem, ne értetlenkedjetek, hogy hát az meg milyen, az úgy nem
az igazi. Igenis kurva sokan szeretnének mazsolamentes péksüteményt.
Le a mazsolával! Áruljatok külön mazsolást és mazsolamentest. Nagy siker lenne!

(Zárójelben jegyzem meg, a cukrászok is megbaszhatják a mazsolájukat,
a somlói galuska is sokkal jobb lenne nélküle.)

Továbbá és harmadszor, kedves cukrászok: basszátok meg a porcukrot is.
Szeretnék egyszer úgy megenni egy péksüteményt, hogy nem fulladok meg,
és nem kell utána órákig porolgatnom a ruhámat. Az se lenne rossz, ha
azt is érezném, mit eszem, és nem csak a tömény cukrot.

Végül pedig tiltakozom a mákos rétes megszüntetése, és mindenféle
undorító aszalt gyümölcsökkel (meggy, stb) való kiagyusztálása ellen!
Van mákos rétes, és van mákos-meggyes, ami két külön dolog, és ha én
mákost kérek, akkor nem akarok bele se meggyet, se káposztát,
se mazsolát. Világos?

Amíg követeléseim nem teljesülnek, utálni fogom a pékeket.
Hülye pékek! Hülye pékek!

pógárjenő 2009.06.11. 11:31:16

@Lecso5-vegyifegyver: teccik a dolog....he-he!Pont most tömöm a bélt, egy falatka mangolica szalonnával, a kenyer meg tiszta göb.......bassz@k meg a hagyma meg dudvás......

Hanzo The Razor 2009.06.11. 11:34:47

@Lecso5-vegyifegyver: Ezt mintha régebben Tomcatnél olvastam volna :-)

VonPerez "kapus vagyok, nem csatár" 2009.06.11. 11:35:22

@Lecso5-vegyifegyver: Aki nem szereti a mazsolát, sikeres ember nem lehet!:DDD

Geza 2009.06.11. 11:36:39

@Lecso5-vegyifegyver:
Azon kívül, hogy egy megveszekedett kirekesztő antimazsolista vagy, teljes mértékben egyetértek.

mind2 (törölt) 2009.06.11. 11:42:53

@Geza: én sem értem néha, hogy a kifli lesz mindig egyre kisebb, vagy a pofám nagyobb ? D
antimazsolista :))))))

Lecso (F*ck the Shit) · http://www.youtube.com/watch?v=OyxNgnQ9m30 2009.06.11. 11:45:15

@Geza: nem szeretem a mazsolát na! ez olyan nagy baj? emiatt ki is vagyok rekesztve? 8D

VonPerez "kapus vagyok, nem csatár" 2009.06.11. 11:47:12

Egyébként néha én is elgondolkodom, hogy van az, hogy ha normális a zsemle, akkor az valamiért 69,- Ft-nál kezdődik...

acel 2009.06.11. 11:56:19

Beyon szegén kartellező pékek kartell alapítottak a kartellező hálózatok ellen. (egyébként a pékek áremelése nem jelet automatikusan kisker áramelkedést)
A helyes megoldás alakítani egy nagyker céget aminek eladják az árut és az adja el a hálózatoknak. Sajnos is a gvh büntetés jogos, ha nem is teljesen igazságos.

acel 2009.06.11. 11:59:06

Alvállalkozói szinte az építőiparban sincs kartell, bár kellene. A nagycégek minimáláron tartják az árakat, mert a piac jellege kínálati.
A kicsik bekerülési ár alatt is elvállalják a beszállítást, mert az is csökkenti veszteséget.

f.m.j. 2009.06.11. 12:00:42

@mind2:

és másnapra gumiállaga lesz... :)

@Lecso5-vegyifegyver:

azt én is mindig lefújom a sütikről :)

Egyébként engem nem érdekel a kartellezés, csak sütnének normális pékárut.

Lecso (F*ck the Shit) · http://www.youtube.com/watch?v=OyxNgnQ9m30 2009.06.11. 12:06:49

@fmj:
"Egyébként engem nem érdekel a kartellezés, csak sütnének normális pékárut."
egyetértek!

acel 2009.06.11. 12:08:07

@Lecso5-vegyifegyver: Aki két vödör csapvíz áráért pékárút akar venni, az ne csodálkozzon ha szart kap.

Geza 2009.06.11. 12:15:37

@Lecso5-vegyifegyver:
Te rekeszted ki a szerencsétlen mazsolákat faji (mert szőlő) és kor szerinti (mert öreg) alapon a túrósbélesedből, márpedig minden élelmiszer egyenlő és így egyformán joga van ott lenni, ahol csak akar, legyen akár az a túrósbéles.
Mindenféle ordas széljobb eszmék kirekesztő nácijai meg ki akarják tiltani hogy a szegény mazsolákat, akiknek merő rettegés emiatt az élete, nézd csak meg, csupa ránc mindegyik!
Különben is, köztudomású, hogy Hitlerről sem jegyeztek fel egyetlen esetet sem, amikor a mazsolákról pozitívan nyilatkozott volna, ellenben Jürgen von Schlafengehen SS-Sturmbeobachtungsführer meteorológiai állomásnak álcázott kutatóbázisán talált nyomok alapján aljas tervet szőtt a szegény mazsolák aszalókemencében való megsemmisítésére, tehát aki a mazsolákat nem szereti, az mind náci!
És tudjuk: ma csak a mazsolák, holnap már az aszalt szilva is, azután pedig ... ki jön?

Egy szó mint száz: kirekesztő vagy, mert azt mondjuk, és ez akkor is így marad, ha vezeklésképpen hatmillió szerencsétlen mazsolának veszel is saját külön túrósbélest :) !

Jancsibohóc /Bohócügyi Államtitkár/ · http://www.vanditdigital.com/ 2009.06.11. 12:18:47

@Lecso5-vegyifegyver: de akkor mégiscsak érdekel, hiszen az adott árhoz minőséget is elvár az ember, nem azt hogy sütőszerrel legyen telebaszva a kenyér, vagy félkészen kapjad meg. Dolgoztam pékségben, tudom milyen ocsmányságok vannak.

f.m.j. 2009.06.11. 12:20:54

@acel:

te, nem arról van szó, hogy ennyiért "akarok", hanem ennyiért "adják"... van egy kis különbség...
Nem vagyunk abban a hatáskörben. hogy én határozzam meg, mit mennyiért veszek...
Még sosem keltem fel úgy, hogy nyújtózás, és ásítás között aszontam volna: ej, körül nézek, hol tudok két vödör víz áráért kapni zsömlét...:)
Meghatározott környéken, meghatározott boltban, meghatározott árn jutok hozzá...

kyncza 2009.06.11. 12:25:09

Javítsatok ki pls, de régen, gyerekkoromban:), kb 20évvel ezelőtt sztem más volt a kifli, zsemle íze. Tényleg akkor is vizzel csinálták? hülye kérdés valszeg, de nekem nem egyértelmű...mert pár boltban látok olyat, hogy vizes kifli. Nem is lehet kérdés, hogy tejjel ízletesebb, de a mai péksüteményeknek köze nincs a 20évvel ezelőttiekhez. Vonatkozik ez minden lekváros tölött sütire is...régen lekvár volt benne, ma...hát nem tudom, szín, zselé, aroma...

Jancsibohóc /Bohócügyi Államtitkár/ · http://www.vanditdigital.com/ 2009.06.11. 12:27:56

@kyncza: van tejes kifli, meg vizes zsemle is .D

Mielőtt azt gondolod, hogy a tejes kifli tejjel készül el kell keserítselek. Tejporral készül, illetve hazudok, akkor van tej is dagasztva, amikor a pékség boltjai visszaküldik a lejárt szavatosságú tejeket. Pöppet drága mulatság lenne a kifli ha rendes tejből készülne :D:D

Geza 2009.06.11. 12:29:00

@acel:
3 kg kenyérhez kell 3*80 dkg liszt (kisker áron 240 Ft), 3 csomag élesztő (120 Ft) ill. egy gáztűzhely 1 órai üzeme (kb. 120 Ft), ez szumma 480 Ft. Emellett (ha kézzel csinálja,) egy embernek van vele kb. fél órai munkája, az kb. 300 Ft, ez így tehát 780 Ft.
Ebből 1 kg kenyér előállítási költsége 260 Ft.

Nem tudom, mennyibe kerül mostanában a boltban a kenyér, mert én magamnak sütöm, de ezért az árért olyat tudok kihozni, amiből kisujjnyi vékony szeletet vágok morzsálódás nélkül, nem esik ki a szelet közepes, meg tudom kenni vajjal, és három nap után se karcolok üveget a szilánkjaival, tehát nem lehetetlen jó kenyeret csinálni.
Csak épp nem kell telenyomni minden szélfejlesztő szutyok adalékkal, amitől duplájára dagad, ill. rendes liszt kell bele és nem valami tritikálés lisztpótlék, ill. rendes élesztő kell bele, és nem szódabikarbóna meg sütőpor meg extrudált egérszar keveréke. 20-25 Ft-tal biztos ki lehet hozni olcsóbbra, de az már nem kenyér lesz, hanem max. lőtéri céltárgynak jó.

Amúgy két vödör csapvíz az kb. 40 l, azaz 0.04 m³, ami a 216.6 Ft/m³ áron számolva 8 Ft 66.4 fillér :).

Jancsibohóc /Bohócügyi Államtitkár/ · http://www.vanditdigital.com/ 2009.06.11. 12:30:21

A mai "lekváros" cuccokban "gyümölcs ízű ÍZ" van. Ez olyan mint a "bor ízű ital" :AS:ASD:ASD

A finom kifli, zsemle az ugyanabban a kemencében készül mint a kenyér. Vannak pékségek amiknek nincs forgókemencéjük, ami semmi másra nem jó mint hogy:

-gyorsabban elkészül a cucc benne
-faszán megégetheted magad vele naponta többször is

Na ezek a pékségek finom bucikat csinűálnak.
A forgókemencések nem :D

Geza 2009.06.11. 12:31:21

@Lecso5-vegyifegyver:
És még klerikál-reakciós is ráadásul, ezt már úgyse mosod le magadról :) !

f.m.j. 2009.06.11. 12:31:39

@Geza:

hol veszel rendes lisztet? Ami alapból nem tartalmazza azokat a szar pótlékokat... mert akkor nem 80 ft...
Tényleg: hol veszel rendes lisztet? :)

Jancsibohóc /Bohócügyi Államtitkár/ · http://www.vanditdigital.com/ 2009.06.11. 12:32:01

"Csak épp nem kell telenyomni minden szélfejlesztő szutyok adalékkal, amitől duplájára dagad, ill. rendes liszt kell bele és nem valami tritikálés lisztpótlék, ill. rendes élesztő kell bele, és nem szódabikarbóna meg sütőpor meg extrudált egérszar keveréke."

Ezeket ki mesélte neked TE PÉK? :ASD:ASD:ASD

Az egyetlen plusz dolog az a sütőszer amit a liszt, az élesztő, só, meg a víz mellé adnak. :AD:ASD:

Jancsibohóc /Bohócügyi Államtitkár/ · http://www.vanditdigital.com/ 2009.06.11. 12:33:59

@fmj: saját maga nevelgeti a búzakalászait, majd arat, csépel, szárít, őröl, és voilá! kész a szupcsi liszt.

Geza 2009.06.11. 12:49:22

@fmj:
Ha nem vagyok lusta, akkor a Nemzetivel szemben a Soroksári úton van a Ferencvárosi Malomnak egy boltja, ha pedig lusta vagyok, akkor tetszőleges boltban 'búzaliszt' néven (BL55) bármelyiket leveszem a polcról és kész.
Amennyire tudom (bár ez inkább csak meglátás), nem magát a lisztet turbózzák minden nyavajával, hanem azokat pékészeti szinten keverik a tésztába, így maga a liszt még (remélem) megbízható.

Geza 2009.06.11. 12:56:05

@Jancsibohóc /Cee'd KIA Fa Somat/:
"Az egyetlen plusz dolog az a sütőszer amit a liszt, az élesztő, só, meg a víz mellé adnak."
Jóvan, átfogalmazom a kedvedért:
Az egyetlen plusz sütőszer, amit beletesznek, az az _élesztő_ legyen, és ne a 'Tornádó' vagy egyéb élelmiszervegyészeti termék.

Nem lévén pék én nem ismerem ezen szintetikus patkánymérgek teljes skáláját, így aztán a gugliból szemezgetek csak:
bfk, bmu+, bmu, ciabatta, diamalt, hungepán kn 1
Nekem mindez persze nem mond sokat, de te, mint a témában tapasztaltabb, remélhetőleg kiegészíted a hiányos ismereteimet.

Geza 2009.06.11. 13:00:27

@Geza:
Boccs, ez még kimaradt:

Stamag hungepán K 05 25 kg
Stamag hungepán K 05 U 25 kg
Stamag hungepán K N 1 25 kg
Stamag hungepán KN 1 U 25kg.
Stamag hungepán TK3 25 kg
Stamag hurrikán 25 kg
Stamag intenziv tornádó S 25kg
Stamag ipari direkt sütőszer egyedi 25kg
Stamag ipari kovász 9 kg/vödör
Stamag Ipari kovász. 30kg

Ezek meg mi a karimás lótöke vakaréka szottyok, mert hogy nem a sima élesztő, azt még én se hiszem...

Jancsibohóc /Bohócügyi Államtitkár/ · http://www.vanditdigital.com/ 2009.06.11. 13:00:32

@Geza: már nem tornádó, hanem madera, aztán az alább felsorolt dolgok azok nagyjából céllisztek. Ebben benne vannak a szükséges adalékanyagok, csak víz kell hozzá.

A sütőszernek sokféle szerepe van, elsősorban felgyorsítja a kenyér elkészülési folyamatát, mert ugye neked van időd 1,5 órán keresztül babusgatni a bucidat, a péknek van vagy 20 perce rá, és szed nie kell a kenyeret, Sajna ez ilyen.

A PurPur kenyér is ilyen általad "patkányszarnak" nevezett adalékokból készül, mégis az egyik legegészségesebb. A "patkányszarok" nélkül nem lenne kenyér a kenyér.

Aztán, ha már "patkányszar". Idekint labanciában nagyjából csak ilyen teljes kiőrlésű kenyereket lehet kapni, meg rozskenyerek miegymás. Tudod mi az első ami hiányozni szokott nekem? A "patkányszaros" magyar fehér kenyér.

Jancsibohóc /Bohócügyi Államtitkár/ · http://www.vanditdigital.com/ 2009.06.11. 13:01:58

JA én is kihagytam az ipari kovászt...Semmi ártalmas nincs benne.

martonx 2009.06.11. 13:03:43

@fmj: Alapból egyik liszt se tartalmaz adalékokat.

Viszont fontos tudni, hogy a BL55-ös lisztben alig vannak fontos ásványi anyagok vitaminok. A malom agyon "finomítja". A búzacsírát, korpát elég jó áron el tudják adni.

Ha egészségesen akarsz élni, elmész a malomba, veszel tisztított búzát (bizony, a malmok árulnak ilyet 50kg-os kiszerelésben).

Emellé veszel egy saját kis malmot. pl Google ezt a linket hozta: www.ketezeregy.hu/malmok/malmok0.html

Ezzel megőrölve a búzát garantáltan benne lesz minden hasznos anyag.

mind2 (törölt) 2009.06.11. 13:06:31

@kyncza: " ...régen lekvár volt benne, ma...hát nem tudom, szín, zselé, aroma... " Ha piros, akkor az a " Hitler - szalonna ", ami a lekvárnál keményebb zselés anyag, tömbben árulják.
A Don-kanyarnál a rettenetes hidegben a német katonák ezt az anyagot akarták elcserélni a magyar katonák házi szalonnájára. Hát nem sok sikerrel , amit megértek....

Aradebil 2009.06.11. 13:06:56

bezzeg a tecsót nem baszogatják,hogy előállítási ár alatt adja a zsemlét...

Jancsibohóc /Bohócügyi Államtitkár/ · http://www.vanditdigital.com/ 2009.06.11. 13:09:28

@mind2: igen Hitler-szalonna, már fentebb írtam, hogy gyümölcs ízű ÍZ. Olcsó, és sütésálló. Ennyi a lényeg.

Geza 2009.06.11. 13:18:14

@Jancsibohóc /Cee'd KIA Fa Somat/:
"Ebben benne vannak a szükséges adalékanyagok, csak víz kell hozzá."
'a szükséges adalékanyagok'. Aha, értem.

"A sütőszernek sokféle szerepe van"
A fenti sütőszerek amellett, hogy felgyorsítják a kenyér (nem megkelését, hanem) feldagadását, olyan mértékben felfújják, hogy egy merő szivacs lesz az egész. Csinálj belőle bundás kenyeret: két centis szeletet kell vágnod, különben szétesik, viszont a tojást úgy beszívja, hogy a közepe még nyers marad akkor is, mikor a külseje már kormosra ég.

"neked van időd 1,5 órán keresztül babusgatni a bucidat"
Babusgatja a rosseb. Kigyúrom tíz perc alatt, félreteszem kelni két órára, ami alatt hozzá se nyúlok, csinálhatok bármi egyebet.

"a péknek van vagy 20 perce rá"
Hmm. Szerintem csak tárolóhely kérdése lenne. Kigyúr (pl. géppel) egy tálcányit (pl. 10-20 kilót) tíz perc alatt, aztán teszi az állványra kelni. Aztán rögtön a következőt, stb., így mire az első tálcányi megkel (mondjuk 2 óra = 120 perc), az alatt kigyúr további 11 tálcányit. Mire az utolsóval végez, teheti is be az elsőt sütni.

Innentől tíz percenként jön le egy-egy tálca kenyér, és még csak állásidő sem volt. Ja, hogy kéne 12 tálcányi, kelesztésre alkalmas hely ill. két óra, amíg beindul a folyamat? Szerintem mostanság se 40 perc alatt sütik ki a nap összes kenyerét...

"A PurPur kenyér ... adalékokból készül, mégis az egyik legegészségesebb."
Tudj'Isten, ezen nem fogunk összeveszni. Én maradok az adalékok nélkülinél, neked meg jó étvágyat ehhez.

"A 'patkányszarok' nélkül nem lenne kenyér a kenyér."
Akkor mást értünk 'kenyér' alatt, mert az én szóhasználatom szerint meg pont az adalékolt izék nem számítanak annak.

"Tudod mi az első ami hiányozni szokott nekem? A 'patkányszaros' magyar fehér kenyér."
Mondjam el, hogy hogyan süthetsz otthon magadnak ilyet :) ? Ha nekem laikusnak megy, szerintem neked is menne.

Geza 2009.06.11. 13:27:12

@martonx:
A teljes kiőrlésű dolgokkal kapcsolatban egy biológus ismerősöm egyszer megkérdezte, hogy szerintem a gabonafélék hogyan szabadulnak meg a felvett káros anyagoktól. Miután természetesen nem tudtam a választ, elmondta, hogy annak nagy része a magvak körüli héjba épül be, így, bár a teljes kiőrlésű lisztek tényleg több hasznos anyagot tartalmaznak, de csak akkor érdemes ezeket választani, ha tényleg vegyszermentes termesztésű gabonából készül.

Amúgy bár mindez tényleg szép lenne, ez már sajnos kívül esik a lehetőségeim körén. Végülis, az egész arról szól, hogy a 'saját földecskémen termelt búzámból csinálom a kenyerem' és a 'veszek a tacskóban' skálán ki hol találja meg a ráfordítandó erőfeszítés és a minőség közötti, számára optimális megoldást.

(Gáz)sütőm még van, így a pékészeti részt még megcsinálom magam, de házi malomra se pénzem, se helyem, se villanyszámlám, viszont a későbbiekben (pl. egy szomszédi közösséget összefogva) lehet, hogy még ez is megoldható lesz, úgyhogy a hivatkozást mindenképpen köszönöm!

dessert eagle 2009.06.11. 13:47:43

A GVH lassan olyan már, mintha a NNI-t ötvözték volna az Apehhal, a hajmeresztő jogosítványaiknál (házkutatás cégtulaj lakásán, pc-k lefoglalása, stb.) már csak a bírság mértéke durvább. A versenyfelügyeleti bírság antitröszt ügyekben a jogsértés súlyosságától függően akár a jogsértéssel érintett forgalom (!) 10%-a is lehet! Ezt természetesen minden "jogsértőre" és minden olyan évre visszamenőleg kiszabják, amikor a jogsértés megvalósult. Őrült nagy pénzek, pont akkorák, hogy abba az érintet cégek bele is rokkannak.
Ne is legyen senkinek sem kétsége a felől, hogy hogyan indulnak el ezek az eljárások.
Szomorú, mert én speciel jobban szeretném már azt látni, hogy azért szelektálódnak ki egyesek a piacról mert képesek emberi fogyasztásra alkalmas terméket gyártani, és nem azért, mert egy versenytárs így akar magának nagyobb piaci szegmenst nyerni.

Dr. No 2009.06.11. 13:54:11

A legdurvább a lista végén szereplő Zsemle '93 Kft. lehetett. Igazi belemenős csókák, már a nevük is keményebben cseng, mint a Triádoké. A versenytársaikat éjszakánként látogatták meg egy kanna gázolajjal, "átadod a szabadbattyáni piac perecbizniszét, vagy itt fogsz lángolni a családoddal együtt, te köcsög!"

Liberté__73 2009.06.11. 13:59:15

@dessert eagle:

"én speciel jobban szeretném már azt látni, hogy azért szelektálódnak ki egyesek a piacról mert képesek emberi fogyasztásra alkalmas terméket gyártani"

WTF?? ezek már lassan mind elfogytak, de ez mér jó neked?

Dr. No 2009.06.11. 14:04:09

@Jancsibohóc /Cee'd KIA Fa Somat/: Komolyan, enyingi bodzaszedők menekültek fejvesztve, szamurájkardot-baseballütőt elhajítva, ha meghallották a Zsmele '93 nevet.

dessert eagle 2009.06.11. 14:06:53

@Liberté__73: Örülök, hogy gondolkodásra késztetett, hogy kihagytam a nem szót.
Majd írok máskor is hasonlókat, látom van eredménye!

acel 2009.06.11. 14:27:39

@Geza:
"Amúgy két vödör csapvíz az kb. 40 l, azaz 0.04 m³, ami a 216.6 Ft/m³ áron számolva 8 Ft 66.4 fillér :)."
Boldog vidéki, Errefelé 600 v 900Ft, köbméter, ugyanis a csatornadíjat is kell fizetni.
Azaz 24-35 Ft.

Jancsibohóc /Bohócügyi Államtitkár/ · http://www.vanditdigital.com/ 2009.06.11. 14:33:33

@Dr. No: Engem is megrettentett a Zsemle 93'. Megyek is az ombucmanhoz, mert szerintem ezek is masíroznak, meg kilövik a plásmátévét.

acel 2009.06.11. 14:33:56

@Geza: És nem számoltál a heylségbérlettel, a bodza árával, Szállítással, a közvetitő dijjával stb...

Geza 2009.06.11. 14:35:36

@acel:
Igazad van, a csatornadíjat lehagytam (amúgy épp én is demszkigrádban tengődök).
Azt belevéve (260.5 Ft + 20% = 312.6 Ft/m³) 529.2 Ft/m³-re jön ki, amiből a 40 liter az való igaz, hogy 21.2 Ft, azaz te számoltál helyesen.

(Tévedni emberi dolog - szólt a sündisznó és lemászott a drótkeféről)

Jancsibohóc /Bohócügyi Államtitkár/ · http://www.vanditdigital.com/ 2009.06.11. 14:36:46

@Geza: a pékségek működésével kapcsolatos marhaságokat nem reagálom le, ah ez ilyen egyszerű volna azzal a az óriási darabszámmal, a pékek 12-13 órás munkaidejében, szerintem a pék lenne a legboldogabb ember a világon.

A PurPur kenyérhez felesleges jó étvágyad kívánnod, sajna nincs 6-700 forintom egy kis darab kenyérre.

Van kenyérsütőnk, és én speciel rosszul vagyok az ilyen típusú kenyerekből. Szerintem benne van a hiba, okádok az egészséges dolgoktól. De ugye nincs örihari? .D

Geza 2009.06.11. 14:40:46

@acel:
A helység tfh. a pék saját tulajdona (kis pékség, nem bérli), a hátul lévő sütödéből az elől lévő üzletbe 10 m a szállítás, nincs közvetítő (nagyker, középker, majdnemkisker, stb.).

Amivel viszont tényleg nem számoltam, az a hivatalos (adók, járulékok, egyebek) és a nemhivatalos (védelmi pénz) maffia sápja, és ez valóban hozzájön még az előállítási költséghez.

Geza 2009.06.11. 14:47:12

@Jancsibohóc /Cee'd KIA Fa Somat/:
Örihari természetesen nincsen, hiszen csak ízlésbeki különbségeket vitattunk meg, és így a végére még az is leesett, hogy te tömegtermelésről ('gyártás') beszéltél, míg én egy tanyasi kis sütödét képzeltem magam elé.
Van ez így.

Jancsibohóc /Bohócügyi Államtitkár/ · http://www.vanditdigital.com/ 2009.06.11. 14:48:33

@Geza: A tanyasi kis sütödében is van ám meló nem is kevés ;)

Geza 2009.06.11. 15:12:32

@Jancsibohóc /Cee'd KIA Fa Somat/:
Bizony. Viszont még mindig emlékszem, mikor rövidnadrágos töpörtyű koromban mentünk a családdal pl. szüretelni, a faluban hajnal 5-kor már kilométerről érezni lehetett a friss kenyér illatát, aztán menni (csorgó nyállal) a pékség felé, venni egy kétkilós veknit (akkora volt, mint mostanában a 'bolti' egykilós...), ami elég is volt a családnak a hétvégére. (A friss meleg kenyéren olvadó vaj, hmmm :)...)

Persze a péknek biztos nem volt ekkora móka mondjuk 3-kor kelni emiatt, de azért azt is tegyük hozzá, hogy mikor mi este jöttünk (vánszorogtunk) visszafelé, ő már ott sakkozott a diófa árnyékában a templommal szemközt (nem, nem a kultúrházban...) :).

Hajjaj, nosztalgiázok itt, mint valami vénember. 3.60-as kenyér meg mifene, lassan megint annyi lesz, csak euróban...

martonx 2009.06.11. 15:15:16

@Geza: Mi családilag (6 felnőtt, 1 gyerek) használunk egy malmot.

50kg tisztított búza kb. egy évig elég. A tisztított búza azért tisztított, mert a malomban átrostálják (mérgező gyom magok nincsenek benne), és átmossák. Nem tudom ez a vegyszerek ellen mennyire jó?

Garantáltan vegyszer mentes búzát lehet falun venni. Viszont ekkor a rostálásról neked kell gondoskodni :-)
A rostálás szintén nem nagy dolog, őrlés előtt egy kg. búzából akár szemre is ki lehet szűrni a gyommagvakat.

tudi 2009.06.11. 16:14:58

Basszus ebben országban mindenki kartelezik először volt a Ganxta Zolee meg a kartell most meg már a pékekig is elért ez a hullám. Az azért furcsa, hogy a nagy árúházláncokat az autópálya építkezéseket, állami nagyberuházásokat nem nézi átt a GVH.

Jancsibohóc /Bohócügyi Államtitkár/ · http://www.vanditdigital.com/ 2009.06.11. 16:21:39

@Geza: Amúgy egyszer ha szemétláda kedvemben leszek, elmesélem a fent nevezett cégnél hogy működtek a dolgok :D

▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2009.06.11. 16:38:48

Az is normális, hogy a
"Karamell-Ingatlan Ingatlanüzemeltető Zrt."
sütöde/pék/tökmindegy tevékenységet visz az ingatlanozás helyett...

Horizont 2009.06.11. 17:04:30

Ez kakkuktojás?
Karamell-Ingatlan Ingatlanüzemeltető Zrt.: 2 millió

A jó minőségű lisztnél a sikér tartalom áll az első helyen.
A magyaroknak egyik legfontosabb élelmiszere a kenyér. Kár, hogy a maiak ma már szinte köszönő viszonyban sincsenek az igazi illatos kenyérrel. Régen a kenyérhez lisztet, vizet, élesztőt (nem szárítottat) és sót használtak.Tehát kovászt készítettek. Megadták mindennek az idejét és módját. A kelesztést nem lehetett lerövidíteni és a sülési időt se. Aztán elkezdtek mindenféle adalékanyagokat beletenni.Ki tudja miket, mennyire nem egészségeseket. Lerövidítették a kelesztési időt, felpumpálták a térfogatot. Szárított élesztőt kezdtek el használni. És el is vesztette a kenyér azt az igazi kenyér jellegét. És az illatát!
Lehet házilag is jó kenyeret sütni, de azért a kemencébe sütött az igazi.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.06.11. 18:42:47

basztassuk csak a pékségeinket. Vazze. Mé nem lehjet őket békibe hagyni?

Horizont 2009.06.11. 19:12:25

@Vendéen (dszg):
Ezek tények. Senki nem bántja őket.
Pékséged van? Vagy pék vagy?

Marcellusca 2009.06.11. 20:46:36

@Lecso5-kirekesztő antimazsolista:
Te kis kirekesztő. :)
Éljenek a mazsolák! xD
Mongyuk lehetne mazsola nélküli változat is.

@kyncza: Abszolute igaz.
Én békési gyerek vagyok, ráadásul a mi környékünkön sütik/sütötték a legjobb kenyeret, úgyhogy amit most árulnak, azt nem igazán tudom annak nevezni. De jobb híjján ...

Marcellusca 2009.06.11. 20:52:25

@kyncza:
"régen lekvár volt benne, ma...hát nem tudom, szín, zselé, aroma... " - zsidószalonna.

Upsz, már el is ..., de mégsenem! Ezt így híjják köznyelven. :)

Roxvox 2009.06.11. 21:16:29

Én nem dobálom ki a túróstáskából a mazsolát, akkor én antipocsékolósista vagyok? ;))))

asimo 2009.06.11. 23:06:10

@Geza: Nagy butaság, amit irsz: a versenyjog - aminek az Európai Bizottság és Bíróság által részletesen kidolgozott gyakorlata van - ugyanis nemcsak a kifejezett kartell-megállapodást tiltja, hanem az olyan "összehangolt magatartást" is, amelynek célja pl. az árak emelése. A lényeg (a közgazdasági / fogyasztói sérelem) ugyanis a cégek közötti árverseny kikapcsolása: lényegtelen, hogy ezt a cégek miképpen érik el, világos, hogy az általad idézett esetben is a verseny kikapcsolása megtörténik. Az európai közösségi jogban az utóbbi 50 évben már elég sokféleképp és elég kreatív módonkon próbáltak kartellezni: a Bizottság/Bíróság pedig egyikkel sem volt túl elnéző...

Azon persze lehetne vitakozni, hogy versenypolitikailag jó ötlet-e ha a magyar versenyhatóság a kis magyar cégek kartelleit is keményen üldözi akkor, amikor ugyanezt esetleg egy más országbeli versenyhatóság (nyilvánvalóan protekcionista célból) nem teszi meg ilyen keményen...

rolika 2009.06.12. 07:20:43

A pék húzná a faszára őket... :-)

Hurkabácsi 2009.06.12. 09:19:06

@Geza: "tehát aki a mazsolákat nem szereti, az mind náci!"

Én "náci" vagyok, de szeretem a mazsolát.
Egyes ételeket meg se tudok enni (csak nagy duzzogva) nélküle! :-)))

kispista 2009.06.12. 12:33:01

Ennyi hülye kommentelőt! Az autópályaépítő-cégeket is folyamatosan bírságolta a GVH, több 10 MRD ft bírságot kiosztott. Úgyhogy ne mondjatok ilyen hülyeségeket
És a fenti pékségek nagyobb cégek, nem kis párfős pékségek!

kispista 2009.06.12. 12:59:02

És mielőtt tovább siratjátok szegény "magyar" pékségeket:
Ceres Zrt. tulajdonosa: Ivydale Investments Ltd.
CY-1095 Nicosia, Lambousa Street 1. (offshore)

Ferrosüt Sütő- és Édesipari Kft.: Árbevétel 2 mrd ft
(valóban szegény magyar kisvállalkozó!)

Karamell-Ingatlan Ingatlanüzemeltető Zrt.: Tulajdonos: Futó Péter szegíny milliárdos kisvállalkozó

A többit is megkereshetném, de most nincs időm.

Szerintem az ilyen kartellek ugyanúgy üldözendők, mint az építőipariak, mert ugyanúgy kárt okoznak a fogyasztóknak!

Roxvox 2009.06.13. 16:59:53

A jegybank elnökének péksége van? Azéé kerül ennnyibe a kinyííír :)))))))

süti beállítások módosítása