Az Örök Kérdés: Mennyi lehet egy beruházás "valódi" költsége, és mennyi az extraprofit, korrupció és lopás mocskos-sikamlós egyvelege?
Aki izgulós típus, annak előre lelövöm a poént: az utóbbi a ***** sok!
Hogy lehet az, hogy nálunk négyszeres áron építenek hidat, mint Németországban, szintén négyszeres áron építenek metrót, mint Spanyolországban, sokszoros áron autópályát, mint Horvátországban? Vagy következmény nélkül felhúznak egy felesleges völgyhidat?
Hogy lehet az, hogy ha egy önkormányzat áron alul adja az ingatlanjait, ezzel megkárosítva a közvagyont, akkor ügyészségi nyomozás indul, a polgármester meg azóta is előzetesben ül, akkor a másik esetben, ha sokszoros áron valósul meg egy beruházás, akkor legfeljebb egy erőtlen, és semmilyen következményt magában nem hordozó ÁSZ jelentés születik? Miközben ugyanúgy károsodik a "közvagyon", ami jelen esetben a költségvetése?
Persze, a jelenlegi status quo mindenkinek jó, hiszen a világ legcinikusabb dolga belehazudni a választások után, hogy a választási kampány pontosan 386 millió forintba került. És az ÁSZ úgyis mindig mindent rendben is talál ... (A TNS Media Intelligence nevű ügynökség szerint a 2006-os parlamenti választási kampányban összesen 5,5 milliárd forintot költött hirdetésekre az MSZP, a Fidesz, az SZDSZ és az MDF.)
A pénzszerzésre pedig remek lehetőség a nagy beruházások, de mivel nem mindegy mekkora a beruházás értéke (százalékot számolni a legostobább pártsenkiházi is tud), így igazából a nagy beruházásokon lehet milliárdokat szakítani.
"Megdöbbentem, hogy mindenki triviálisnak tartja: 10-20 százalék az átlagos komisszió" - fogalmazott egy pénzügyi tanácsadással foglalkozó jogász, aki állami megbízásokat végző nagyobb cégeknek szokott bedolgozni. Egy ingatlanfejlesztéseken dolgozó forrásunk pedig megjegyezte, az elmúlt öt évben nem volt egyetlen olyan projektje sem, ahol ne kellett volna megkenni valakit."
(A Transparency International és a Freedom House segítségével a Figyelő és az Origo járta körül a cégvezetők és politikusok korrupt világát. Ebből lesz néhány részlet.)
10-20%? Jó is lenne, ha csak ennyi lenne az ÖSSZ korrupció! De mint kderült, 10-20%-ot vesz le mindenki, külön-külön a láncolatban, amely polipszerűen épült ki.
"A visszaélések tehát már rég nem arról szólnak, hogy egy cégvezető zsebből lefizet egy polgármestert vagy egy képviselőt, a két végpont között ugyanis egy láncolat jött lére közvetítőkkel, pénzelosztó cégekkel és magukat lobbistáknak nevező ügyeskedőkkel. Ez persze azzal jár, hogy mindenki lecsippent magának valamennyit a pénzből, és így a szereplők számának növekedésével a korrupciós összeg is egyre jobban dagad. "Nagy a szemvesztés a mezőtől a hombárig" - fogalmazta meg ezt szemléletesen egy milliárdos forgalmú cég vezetője."
A Transparency International szerint a korrupció kb. 25%-kal drágítja meg a magyarországi közbeszerzéseket. 2007-ben az állam 1750 milliárd forintot költött el így, vagyis ebből kb. 437 milliárd forintot loptak el. Csak megjegyzem, az ingatlanadótól 30-50 milliárd bevételt vár a kormány.
A közbeszerzést azért találták ki, hogy segítse a versenyt, és lefelé szorítsa az árakat. Nos, ez nem sikerült. A közbeszerzést addig ugyanis ki sem írják, amíg nincs politikai döntés, hogy ki lesz a győztes. "Ha egy munkáról akkor értesülsz először, amikor megláttad a kiírást, akkor esélyed sincs arra, hogy megnyerd" - találó ...
De addig is rögös az út! Ha megszületik az ötlet egy közbeszerzés kiírásáról, akkor a cégek fizetnek egy 10%-os beugrót, amit "előminősítésnek" hívnak. A politikus akár több cégnek is megígéri, hogy támogatja majd a pályázatukat, mert neki tökmindegy, hogy ki végzi el a munkát, csak a pénz legyen meg.
Az "előminősítés" után jön az "érdemi sales munka" mikor a pályázatot kiíró embereket és hivatalnokokat kezdik el "győzködni", hogy az ő ajánlatukat válasszák. Itt három dolog számít: minél jobb kapcsolatok, elegendő kenőpénz és a pályázat, mert sajnos vannak még olyan hivatalnokok, akik nem megvesztegethetőek.
A klasszikus módszer, az "aktatáskában átcsúsztatom az asztal alatt a kenőpénzt" módszer már a múlté.
"A legelterjedtebb megoldás az, hogy a nyertes cég szerződést köt az ügyben eljáró, politikus által kijelölt vállalkozással, amely valódi tevékenységet nem, vagy csak alig végez, és csupán annyit tesz, hogy felveszi a pénzt. Az ilyen vállalkozások köre meglehetősen nagy, vannak köztük országosan ismert nagy cégek és ismeretlen kis kft-k egyaránt. Jellemzően olyan tevékenységet - például tanácsadást, marketingmunkát vagy tanulmányírást végeznek -, amelynek vagy nincs kézzelfogható eredménye vagy az értékét nehéz megbecsülni, és így lehet vele trükközni."
És hogy mi lesz az ellopott pénz sorsa? Szépen megjáratják pár off-shore cégen keresztül, és ennyi. Minden a lehető legnagyobb rendben...
Transparency International elnöke, Huguette Labelle szerint óriási szerepe van a médiának a korrupció elleni harcban. A médiának folyamatos nyomás alatt kell tartania a pártokat. “Kitartóan kell kérdezni. Akár havonta, de mindenképpen rendszeresen. A beérkezett válaszokat pedig újra és újra nyilvánosságra kell hozni.” A Figyelőnek adott interjújában pedig kifejtette, hogy ha az afrikai Malinak (!) sikerült megfékeznie a korrupciót, akkor Magyarország számára is van kiút.
A Strabag és Swietelsky hirdetések a HírTV-n és a Magyar Nemzetben nem pont ez irányba viszik a magyar médiát. Szégyen az egész!
Ja, és már Malinak is sikerült ... hát ez óriási.
Akkor nézzünk egy konkrét példát.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő ZRt. felújítja illetve megépíti az új 86-os főutat.
Az út Szombathelytől Csornáig teljesen új nyomvonalon halad majd, a 2x2 sávos gyorsforgalmi út csak abban fog különbözni az autópályától, hogy a leállósáv nem kap aszfaltburkolatot, a szembejövő sávokat kettős korlát választja majd el.
A terv szerint 6 szakaszban építik meg a főutat, ennek egy része a Szombathely és Vát között, 9,2 km-es szakasz. 2008 nyarán így állt a projekt:
"II. 86. sz. főút 2x2 sávos új út Szombathely – Vát között, 9,2 km
tervezett kezdés: 2009. I. negyedévtervezett befejezés: 2011. III. negyedév (régészeti feltárás függvényében előbbi befejezés is várható)
A projekthez szükséges területek 95%-a megszerzésre került, a régészeti tevékenység folyamatban van. Az uniós forrásra vonatkozó pályázatát a NIF Zrt. 2008 július 15.-én benyújtotta. A kiviteli terv készül."
No, a NIF kiírta a közbeszerzést még 2008-ban erre a 9 km 2x2 sávos új útra. Amit idén tavasszal visszavont, mivel:
"A Szombathely - Vát szakasz közbeszerzési eljárás ajánlatadási szakaszában a NIF Zrt. szakértői, valamint a Mérnök és a tervező között szakmai ellentmondások merültek fel a beruházás megvalósítását illetően. A kiviteli terv mennyiség-kimutatásában felmerült számítási hibák véleményünk szerint veszélyeztetik az értékarányos, korrekt ajánlatadás lehetőségét."
Erre a visszavont pályázatra a beérkezett ajánlatok 11,5 milliárd forintról szóltak, ennyiért vállalták volna a 10 km hosszú, 2x2 sávos út kiépítését. De az új közbeszerzési eljárásra hét vállalkozás jelentkezett, és a legolcsóbb ajánlat 4 milliárdról szólt.
Ipkovich Györgyöt, Szombathely polgármester és a 86-os út miniszteri biztosa ezt megerősítette, és hozzátette, hogy a Szeleste elkerülőnél is hasonló történt, ott eredetileg 4 milliárd volt a legolcsóbb ajánlat, ezt sikerült 2,5 milliárdra leszorítani. Szerinte "mindez a gazdasági válságnak tudható be, hiszen a cégeknek létfontosságú, hogy megrendeléshez jussanak. Változott a gazdasági környezet, és a szemlélet is, és a vállalkozások közti verseny is kialakult. A cégek valószínűleg lejjebb vették igényeiket, jobban megválogatják alvállalkozóikat, és minden téren takarékoskodni próbálnak."
Vagyis 11,5 milliárd helyett 4 milliárd. Ha meg lehet 4 milliárd építeni 2x2 sávot 9,2 km hosszan, tisztes profittal együtt, akkor hogy adhattak be 11,5 milliárdos pályázatot? Ha nem történnek ezek a "számítási hibák", akkor megépítették volna háromszoros áron?
És ez csak egy útépítés, egy közbeszerzés. A nagyon sok közül ...
A NIF is reagált, mivel kissé kínos, hogy a Nyugat.hu lebuktatta az egész bandát:
"... a 11 milliárdos összeg hasonlít az EU támogatási szerződésben szereplő keretösszeghez, mely a teljes előirányzott projektköltséget tartalmazza, azaz tervezések, engedélyezések, területvásárlások, régészeti feltárás, lőszermentesítés, építés, stb., tehát nem összehasonlítható egy feltételezett építési költséggel.
A közbeszerzési felhívás 2009. január 21-én jelent meg először, azonban az ajánlatadás előtt olyan tervezői mennyiség számítási hibákra derült fény, amelyek javítása nélkül a közbeszerzési eljárást felelősen nem lehetett tovább folytatni, ezért az eljárást társaságunk az ajánlatok beadása előtt visszavonta. Az ajánlatok beadása tehát nem történt meg, így azokban szereplő összegek sem válhattak ismertté.
Az ismételt megjelentetés 2009. március 28-án megtörtént, a pályázatok beadási határideje 2009. május 18-a volt. (...) A közbeszerzési eljárás tehát értékelési szakaszban van, nyertes nincs. Mivel a közbeszerzés lezárása nem történt meg, az abban szereplő adatok nem publikusak."
Ejnye ... a 86-os főút miniszteri biztosa volt olyan "hülye", hogy megerősítette a számokat, amik ugye roppant bizalmasak?
Ha ezt a példát vesszük alapul, akkor egy beruházás valódi ára a teljes ár 1/3-a, az extraprofit meg a korrupció a 2/3-a.
Ez alapján komolyan azt hiszik, hogy le tudják nyomni a torkunkon, hogy egy metró 520 milliárdba kerül? Hogy egy híd 62 milliárdba? És így tovább ... Nos, úgy néz ki, hogy igen. Le tudják ...
És igen, valószínűleg minden országban ez van. Kettő különbséggel: nem ez az arány, és nem ott 71 500 forint a minimálbér. Vagyis, ha nem ennyit lopnának, és nem ilyen alacsony lenne a fizetésünk, sokkal kevésbé érdekelne a dolog.
De így?
Ügyészségi feljelentést minden közbeszerzésre!
ui:
Na, vajon ki az esélyes a Margit híd felújítására "ki-tudja-hány-milliárd" forintért?
Csak nem a Strabag?
Van bőr a pofájukon kérem szépen, van bőr ...
Az utolsó 100 komment: