A belvárosban Gerendás úr President hotelének a helikopter-leszállója megkapta az ideiglenes engedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól. Hurrá! Ezek szerint nem számított, hogy a Parlament közelsége miatt az V. kerület egészére berepülési tilalom van, ami alól csak életmentési vagy nemzetbiztonsági okokból adható felmentés. Vajon a "luxushotel", az melyik kategória? És az sem számított, hogy a közelben van az amerikai nagykövetség és a Magyar Nemzeti Bank ...
A Közlekedési Hatóság a fentiek miatt a rendszeres, polgári célú helikopterforgalmat nem engedélyezte, így a leszállóhelyet csak a rendőrség, a mentők és a különleges egységek vehetik igénybe.
Viszont, mivel sűrűn lakott a terület, biztonsági okokból csak A1 biztonsági kategóriás, két gázturbinával meghajtott gépek szállhatnak le. Ilyen helikopterből viszont csak kettő van az országban, mindkettő magántulajdonban ...
Persze a szálloda a honlapján már hirdeti az új, extra szolgáltatást:
"Szállodánk tetején a nemzetközi és az Uniós szabályoknak megfelelő Heliportot létesítettünk. A leszállóhely különösen alkalmas állami delegációk, nemzetközi küldöttségek fogadására. A Ferihegyi repülőtérről - a közúti forgalom kiiktatásával - 6-7 perc alatt elérhető a kormányzati negyedben álló szállodánk. A rendelkezésre álló luxus helikopterrel a védett delegáció egy óránál valamivel hosszabb repülési idővel elérheti az ország bármely pontján lévő programhelyét, illetve látogatást tehet a szomszédos országokban."
A rendőrök meg a mentők a maguk szerényebb helikoptereikkel mehetnek is tovább ...
Igen ám, de hová menhet tovább a mentőhelikopter?
Budapesten négy helikopterleszállót használhatnak a légimentők:
- az Állami Egészségügyi Központnál és a Merényi-kórháznál be lehet közvetlenül vinni a beteget a kórház épületébe
- a Péterfy- és a János-kórház melletti leszállónál a beteget mentőautóba kell tenni és úgy kell kórházba vinni
Viszont a 4 leszállóhelynél nincs fénytechnika, így a légimentők sötétedés után vagy rossz látási viszonyok között egyáltalán nem tudnak beteget szállítani.
Egy ilyen gyönyörű téli napon akkor a helikopter le tud szállni reggel 8 és fél négy között ... nyáron akár este 7-ig is leszállhat ... ez igen!
Mellesleg ez a négy is csak három ... Abszurdisztán nem engedi, hogy - ugyan csak nappal - de négy leszállóhely legyen.
A Péterfy Sándor utcai kórház baleseti központjában (az egykori Országos Baleseti Intézet) ugyanis az eddigi helikopterleszálló helyére rehabilitációs központot és szállodát terveznek.
Abszurdisztánban így mennek a dolgok:
1. A beruházó építtetett egy ideiglenes leszállót a kórház ebédlőjének (!) tetejére.
2. De ez a pilóták szerint nem biztonságos, ezért nem hajlandók használni.
3. És nem is értik, miként kaphatta meg a szükséges engedélyeket.
4. Nemzeti Közlekedési Hatóság azt közölte, hogy azt nem vizsgálták (!) meg, hogy a leszállóhelyet milyen helikoptertípusokkal akarják használni. B'meg, a kórház helikopter-leszállóját mégis ki használná? A Kóka Jani?
5. Az ebédlő tetején ezért csak kisebb gépek landolhatnának, a Légimentő Kft. helikopterei nem. A Légimentő helikopterei számomra teljesen szabványos helikopternek tűnnek, van ennél kisebb? A modellezők reptetik ott a távirányítós helikoptereket?
6. Az építtető több tízmillió forintot költött az ebédlő tetején kialakított leszállóhelyre, de nem egyeztetett a légimentőkkel. Végül is miért kellene egyeztetni azzal egy szervvel, akiknek építették a leszállóhelyet, nem?
7. A kórház igazgatója azt mondta, hogy kívülálló az ügyben, mert az egyeztetés, a tervezés és a kivitelezés nem tartozott rájuk, és a leszálló nem is a kórház büdzséjéből épült. Ilyen egy igazi vezető, szívén visel mindent ...
És mi a helyzet országos szinten?
37 magyar kórházban van helikopter-leszálló. Ebből 17-nek nincs engedélye. A légügyi hatóság közleménye szerint nem büntetnek, ha életmentés céljából engedély nélküli helyen szállnak le, de a felelősség a pilótákat terheli.
"A pécsi leszállóhely engedélyének megszerzéséhez jelentős átalakításokra lenne szükség - mondta a Pécsi Tudományegyetem klinikai központjának főigazgatója. Kollár Lajos szerint útban van egy kémény, több fa, óvoda, bölcsőde. Az átalakítás ugyan megoldható lenne, de sok pénzbe kerülne."
Az ANTSZ a legkisebb szabálytalanságért büntet.
A Fogyasztóvédelem a legkisebb szabálytalanságért büntet.
Az APEH, VPOP a a legkisebb szabálytalanságért büntet.
Egy garázst sem építhetsz fel engedély nélkül.
De leszállópálya, az üzemelhet vígan.
Az, hogy útban van egy kémény, kit érdekel?
Ügyesek a pilóták, majd kikerülik ...