A héten az Országgyűlés dönt a BOM által elkészített olimpiatörvény sorsáról, amely megalapozhatja a 2011-ben benyújtandó pályázat sikerét. A Fővárosi Közgyűlés már megszavazta, egyhangúlag.
Az országgyűlésben a törvény elfogadásához a jelen lévő képviselők négyötödének a támogató szavazatára van szükség.
A törvény elfogadásával részvénytársaság formájában létrejön a Budapest 2020 Pályázat Előkészítő Bizottság, amelynek tulajdonosa az állam és a főváros lesz. A testület vezetőit a parlamentnek kell megválasztania kétharmados többséggel.
Vagyis keresünk maximum 78 olyan józan, a realitások talaján álló képviselőt, aki ellen tud állni a populista csábításnak, és képes nemet mondani. Illetve nyomni.
Ennek az országgyűlésnek, főleg ennek a 386 embernek semmiféle (erkölcsi) felhatalmazása sincs, hogy belevigye az országot egy újabb őrületbe. A 4-es metró éppen elég volt.
Köszönjük, elég volt.
A BOM elnöke, Szalay-Berzeviczy Attila (BOM vezetője) persze nagyon örül, hogy idáig eljutott a kis projektje:
"Az olimpia több mint egy kéthetes sportesemény, ez egy tízéves országfejlesztő és gazdaságélénkítő program, ami végre költségvetési fegyelemre, politikai és nemzeti összefogásra, valamint hosszú távú tervezésre kényszerítene minket, visszahelyezve Magyarországot a világ térképére."
Költségvetési fegyelem: pipa
Politikai és nemzeti összefogás: pipa
Hosszú távú tervezés: pipa
A "Csepeli olimpiáról" már többször volt szó itt a blogon, mert akkora orbitális elkúrásnak ígérkezik, ami mellett a 4-es metró meg Pécs 2010 csak egy rosszul szervezett szülinapi zsúrnak tűnik.
2008 decemberében merült fel a "csepeli olimpia" gondolata: "Dunai szigetek olimpiája" - Kár volt bezárni az OPNI-t.
Majd összeszedtük, hogy jutottunk el odáig, hogy a Fővárosi Közgyűlés egyhangúlag támogatta a törvényjavaslatot: Rio után Csepel? - Nekünk Olimpia kell (1. rész), és a 2. rész.
Szalay-Berzeviczy Attila bíztat:
"Természetesen a nagy kérdés az, hogy egyáltalán Budapest képes-e elnyerni az olimpiát, és képes-e azt megrendezni? Ma biztos, hogy nem. Hogy 2020-ban vagy azt követően tudnánk-e, arra majd az újonnan létrehozandó Budapest 2020 Pályázat Előkészítő Bizottság ad választ. Ez pedig attól függ, hogy elindulunk-e ezen a héten azon a hosszú rögös úton, amit egy évtizednyi felkészülésnek hívnak. Vagy inkább felülünk az olimpiaszkeptikusok szekerére, és folytatjuk a múltunkra és a hibáinkra hivatkozva a kifogások gyártását arra vonatkozóan, hogy miért érdemesebb inkább semmit tenni."
Sőt, Szalay-Berzeviczy Attila szerint a "lakosság stabil háromnegyedes többsége támogatja a 2020-as olimpia megpályázását." Érdekes, de a múltkori szavazásunk pont az ellenkezőjét mutatta ...
Nézzük akkor, hogy az utolsó, 2006-os hatástanulmányban mi szerepel:
Az olimpia költsége 518 milliárd forint.
(Kattintva nagyobb)
Az olimpia ugyanakkor a fentieken túl olyan háttér-infrastruktúrát igényel, amelynek megépítésére amúgy is szükség van. Bár ennek költségei nem az olimpiát terhelik, megvalósításáról gondoskodni kell a felkészülés időszakában, tehát az olimpia megrendezéséhez szükséges összes tényleges kiadásban számolni kell vele.
Az olimpia teljes feltételrendszerének biztosítása és a rendezvény lebonyolítása összesen tehát a 2002-ben számított (2006-os áron) 5355 milliárd forint helyett 2016-ra 5172, 2020-ra 5164 milliárd forintot igényel.
Itt meg is állhatunk egy pillanatra.
A 4-es metróról 2004-ben született meg a döntés. Az átadása 2012-ben várható. Vagyis egy metróvonal felépítése a döntéstől az átadásig Budapesten (Magyarországon) 8 év. 2020 pedig már csak 10 év ... ezek szerint lassan el kellene kezdeni az építkezést, nem?
A 2006-os tanulmány (ugye akkor még nem tudtuk, hogy jön a Nagy Válság) ezt írta:
"Alapvető feltétel, hogy a most folyó stabilizációs program sikeresen befejeződjön, és a gazdaság egy évi 3-4%-os stabil, egyensúlytartó növekedési pályára álljon. Ha ugyanis ez nem történik meg, akkor a 2010-es évek első felében is a gazdasági fellendülést megakasztó újabb stabilizációs csomagokkal kellene számolnunk, amely megkérdőjelezheti a vázolt műszaki tartalmú 2020-as olimpia megrendezhetőségét. (...)
A 2007-2010-es periódusra azt feltételezzük, hogy a gazdasági stabilizáció létrejön, és a gazdaság egy tartós, viszonylag magas egyensúlytartó növekedési pályára áll.
Amennyiben a Konvergencia Programban előirányzott pálya valósul meg, akkor a 2007-2011-es időszakban átlagosan 3,5%-os lesz a GDP növekedése, de a beruházások ennél gyorsabban, évi közel öt százalékkal növekedhetnek, miközben a lakossági fogyasztás kismértékben, kb. évi 1,3%-kal nő, és a közösségi fogyasztás kismértékben (évi 0,3%-kal) csökken."
Nos, a stabil +3-4%-ot sikerült -7%-ra vinni, és éveket ugrottunk vissza. Ez alapján az a legkevesebb, amit elmondhatunk, hogy ez a 2006-os, 202 oldalas hatástanulmány elavult.
De ez alapján fog szavazni a 386 képviselő ... meg persze nem mer senki nemet mondani, mert fosnak, hogy egyből rásütik, hogy olimpiaellenes.
Istenem, ugyanazt el fogják játszani, amit a 4-es metrónál műveltek:
Aki jelezte, hogy elavult a 1996-os hatástanulmány, az metróellenes.
Aki jelezte, hogy nem jó a nyomvonal, az metró és Budapest ellenes.
Aki jelezte, hogy ez az 500 milliárd (!) egy picit sok, az metró, Budapest és fejlődésellenes.
Csepel, 2020:
Az olimpiai versenyek megrendezéséhez összesen minimum 540 ezres férőhely kapacitást kell
biztosítani a 28 sportág közel 600 sporteseményére több, mint 30 versenyhelyszínen.
Szükséges egy központi olimpiai stadion, négy labdarúgó stadion, tizenegy fedett csarnok és tizenhat speciális sportlétesítmény építése. A létesítmények túlnyomó többségét, mintegy 80%-át az olimpiai követelményeknek megfelelően Budapesten szükséges elhelyezni. Szintén a nagyobb olimpiai beruházások körébe tartozik az olimpiai résztvevők, illetve a média képviselőinek számára egy 16 000 fős olimpiai és egy 17 000 fős médiafalu létesítése Budapesten.
Infrastruktúra szempontjából kb.300 km autópálya, közel 400 km egyéb gyorsforgalmi út, 25 km metró, illetve gyorsvasút, 61 km városi főút és 3 új közúti híd építése, továbbá mintegy 1350 km vasútvonal rekonstrukciója szükséges.
Találós kérdés: Ha egy metró egy tanácsadói szerződése 8,8 milliárd forint, akkor egy egész olimpiai projekthalmaz X beruházásainak X tanácsadói szerződései összesen hány forintba kerülnek? Vigyázat, nagy számokkal kell dolgozni!
A helyes megfejtők között emlékeztető-bögréket sorsolunk ki!
(A Főváros tanulmánya, a Pricewaterhouse tanulmánya)
És akkor egy friss hír a végére, mert már a szemem előtt van a kép, ahogy a sportolók és a szurkolók százezrei próbálnak Csepelről eljutni a Puskás Ferenc Stadionhoz, a munkába igyekvő budapesti dolgozók százezreivel egyszerre ...
"A BKV állományában lévő 1377 busz 69 százaléka (949 darab) selejtérett, öt százaléka (66 darab) pedig túlfuttatott. Nagy részük - költségtakarékossági okokból - nem kapta meg az élettartam meghosszabbításához szükséges nagyjavításokat, valamint nem teljesíti az akadálymentesség kritériumát és a legújabb környezetvédelmi előírásokat."
Welcome to Budapest!