A Red Bull Air Race szervezői a hosszadalmas engedélyeztetési eljárás miatt úgy döntöttek, nem rendezik meg a budapesti futamot. A versenyt a németországi Lausitz-be tették át, és augusztus 7-8-án rendezik meg. 2004 óta közel 600 ezer néző figyelte meg a Duna felett fordulózó versenyzőket – köztük a magyar Besenyei Pétert, műrepülő világbajnokot. A versenyt amúgy 2003 óta rendezik nálunk is, először még a tököli reptér volt a házigazda…
Korábban Fülöp Sándor, a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa közölte: a Red Bull Air Race repülőrendezvény olyan nagy zajjal jár, hogy az veszélyezteti az egészséges környezethez való jog érvényesülését. Az ombudsman a 2008-ban és 2009-ben megrendezett budapesti futamot vizsgálta. A szakminisztertől a hasonló rendezvényekhez részletes szabályozást kért az ombudsman, a szervezőktől pedig azt, hogy máshol tartsák a rendezvényt, ne a Lánchídnál. (pl. visszamehet Tökölre vagy ott a kiba nagy budaörsi reptér) A zajszennyezés mellett természetesen beszélni kell a környezetszennyezésről és kialakult dugóról is, hisz a rendezvényre miatt már napokkal hamarabb lezárják a rakpartokat és több közeli utcát is. Hogy mennyire kockázatos, ezekkel a kisgépekkel az országház a Lánc-híd és egyéb műemlékek között repkedni arról nem is beszélünk , annyira demagóg…
Mindezt miért? Egy reklámrendezvény miatt. Mert ugye nem kérdés, hogy ez reklámrendezvény? Bede Márton remekül megfogalmazta már tavaly, miszerint "a Red Bull Air Race marketingfogásnak kiváló, érdekelni viszont nagyon keveseket érdekel. Nem véletlen, hogy éppen arra az ünnepnapra van rászervezve, amikor egyébként is tele a Duna két partja az esti tűzijátékra érkezőkkel, bármikor máskor megrendezve, pláne az ilyenkor szokásos légiparádé támogatása nélkül a versenyzők csak nagyrészben üres tribünök előtt repkednének."
Arról sajnos nincs kimutatás, hogy a látványosság mennyi turistát vonz (nem gondolkodok túl nagy számokban) és ők mit költenek, azt viszont tudjuk, hogy a cég mit fizet az államnak a területbérlésért... Hát ez az…
Az augusztus 20-i nemzeti ünnepségsorozat része a Red Bull Air Race repülőverseny - derült ki abból a tájékoztatásból, amit a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) küldött a Magyar Nemzetnek. A napilap 2009.08.17-ei számában számolt be arról, hogy a MeH térítés nélkül adta tovább a versenyt szervező Ostermann Kft-nek, amit amúgy a fővárostól szintén ingyen, az ünnepségek céljára kapott meg (mivel a fővárost akkor arról tájékoztatták, hogy a partszakaszt az állami ünnepségek számára veszik majd igénybe - azért itt játszotta a hülyét mindkét fél rendesen). A főpolgármesteri hivatal az [origo] érdeklődésére megerősítette, 2009. augusztus 20-ra csak a MeH, illetve egy kulturális egyesület kért és kapott területfoglalási engedélyt, más cég vagy szervezet nem. A MeH és az Ostermann Kft. közt létrejött szerződés értelmében a cég NEM fizet a budai Duna-parton elfoglalt területért, amelyért a Magyar Nemzet szerint más esetekben nettó 2800 forintot kér a főváros naponta és négyzetméterenként. A MeH sajtóosztálya azt közölte a lappal, a repülős verseny a nemzeti ünnep programsorozatának része, ezért ruházhatta át a MeH a területfoglalási engedélyt.
Nem mellesleg, a Meh-nek utólag kell befizetnie a tavalyi Air Race közterület-használati díját a főváros kasszájába. Mindemellett a Meh azt is megengedte, hogy a világörökség részét képező területre óriásreklámokat tegyen ki, holott ezt tiltja a címet osztó Unesco. Emiatt a kancellária további büntetési tételekre is számíthat.
Azt is vizsgálni kell, hogy az átadott partszakaszon milyen engedélyekkel működtették a büféket, falatozókat, mert ebben az ügyben is megkerülték a hivatalos utat.
2009-ben a Red Bull-futam a repülősök között is vihart kavart, miután az ingyen kapott területre az Air Race szervezői nem engedték be a főváros által támogatott légi parádét, amelyben mintegy húsz kisebb-nagyobb sportgép, helikopter és motoros sárkány tartott volna félórás programot a Duna felett.
A Red Bull Air Race elnök-vezérigazgatója, Bernd Loidl csalódottan töröltette a budapesti versenyt, miután néhány héttel ezelőtt Portugáliában is így kellett dönteniük. Ott a lehetséges házigazda városok között alakult ki huzavona. Loidl ugyanakkor szeretné, ha 2011-ben Budapesten ismét lenne futam. Főleg azért lenne szüksége a mi szuper exkluzív helyszínünkre, mert az országok sorba mondják vissza a rendezéseket. 2007-ben, mikor a sportág a csúcson volt, még 12 városban szurkolhatott a közönség a műrepülőknek, egy évvel később már csak 10-ben, míg tavaly már csak 6 helyszín szerepelt a verseny kiírásban. Idén nyolc. Amúgy eddig 24 városban tartottak versenyeket. Pest 2004 óta minden évben rendező volt. Köszönhetően annak, hogy a Red Bull annak idején őt kérte fel a verseny koncepciójának finomítására...
zero:
3 évig volt szerencsém lakni a Fővám téren, szuper volt 3 napig csukott ablaknál otthon pihenni, mikor 5 percenként fordult meg egy repülő a ház felett 100 méterre, fülsiketítő zúgással. De ez nem csak engem zavart. Ha jól látom, a többi helyszínen sokkal messzebb voltak a lakóházak. Németországban, a következő versenyen pedig egyenes egy motorverseny-pályán lesz megrendezve a verseny. Érdekes, nálunk a Hungaroring, mint helyszín, fel sem merült.
Amúgy kíváncsi lennék, hogy ha a "tökömtudja" multicég bekopog a minisztériumba, hogy a "tökömtudja versenyhez" szeretnék elkérni a teljes Duna-partot 3 napra egy állami ünnepen ingyért, akkor vajon kidobják a "tökömtudja" multicéget röhögve, vagy csak annyit kérdeznek, hogy mennyit is adnának pontosan egy vagy több nokiásdobozban az engedélyért?
Az utolsó 100 komment: