Sajnos az élet felülírja azt az elméletemet, miszerint mindig 4 évre vagyunk a 4-es metrótól.
A BKV ugyanis felbontja az Alstrom-szerződést, új tendert kell kiírni (x hónap), ha megvan a győztes (y hónap) akkor az legyártja az új prototípus metrókocsit (z év), melyet majd elbírál az NKH (w hónap) és a zöld jelzés után indulhat a gyártás (q hónap).
A x+y+z+w+q egyenlőre egy totál ismeretlen egyenlet, de azt tudjuk, hogy az Alstrom 2006-ben nyerte meg a metrókocsi tendert, és sikerült a BKV-val együtt 4 évet elpöcsölni. (Az Alstom 22, egyenként öt kocsiból álló szerelvény szállítását vállalta az M2-es vonalra, további 15, egyenként négy kocsiból álló automata szerelvényét pedig az M4-es vonalra. Az új metrókocsikat 2008 májusára kellett volna legyártani, de az első szerelvény csak 2009 januárjában érkezett meg.)
Ja, és voltunk olyan nagylelkűek, hogy a nem is létező metrószerelvények árának a felét már kifizettük - előre. Cirka 30 milliárd ... hiába, ha egyszer így volt megírva az a fránya szerződés, meg ugye ott szerepel az a világbajnok "vis major" kitétel.
Az új helyzet kapcsán György István városüzemeltetési főpolgármester-helyettes elmondta, hogy a főváros mindent megtesz, hogy a beruházáshoz elnyert támogatás ne vesszen el, de sietni kell, hogy befejezzék a munkát a 2015. decemberi határidőig. A szabálytalan közbeszerzések miatt már így is elestünk 53 milliárd forinttól és az utolsó órákat éljük ahhoz, hogy a beruházás befejezése ne veszítse el a teljes realitását. Sokkal rosszabb helyzetben vagyunk, mint júniusban.
Vicces, amikor egy 6 (?) éve zajló metróépítés kapcsán a "siet" szó hangzik el.
Nézzük, mi is a "rossz helyzet". Jelezném, ha ez összejönne, akkor ezt nehezen lehet majd felülmúlni ... "jelentős időbeli csúszás", "többletfizetési kötelezettségek", "az uniós finanszírozási szerződések feltételeinek megsértése", "több évig tartó pereskedés".
1. A legrosszabb verzió szerint a BKV-nak ki kell fizetnie a teljes szállítási árat (247 millió euró), sőt károkozás miatt még csaknem ugyanennyit (215 millió euró).
2. Új tender esetén legkorábban 63 hónap múlva közlekedhetnek új szerelvények az M2-es vonalon, míg az M4-es kocsikat legfeljebb 58 hónap múlva állíthatják sínre.
3. Előállhat az a helyzet is, hogy az új pályázat alapján kiválasztott szállító is legyártja a kocsikat, miközben a bíróság esetleges kedvezőtlen döntése nyomán az Alstom-szerelvényeket is át kell venni.
4. Az új tender kiírásához igazolni kellene a pénzügyi fedezetet, ami uniós források nélkül bajosan lehetséges.
A legrosszabb verzió forintosítva: 127 milliárd bünti az Alstromnak + a 181 milliárd EU-s támogatás elvesztése = 308 milliárd forint bukta. Ja, és természetesen az újonnan megrendelt metrókocsikat is ki kell fizetni.
Nyáron ezt mondta a VEKE:
"Hogyha nem tudjuk 2015-ig átadni a 4-es metrót és az összes pénzügyi és jogi lezárását a projektnek megcsinálni, az azt jelenti, hogy a 4-es metró teljes uniós támogatása leveszik. Ráadásul ez nem 2015-ben lesz majd aktuális, hanem vélhetően az Európai Bizottság már most, 2010-11-ben bizony nagyon kritikus és kemény kérdéseket fog feltenni. A járműtender bukása miatt a mostani, vagy leginkább a következő városvezetésnek kell azt tudnia igazolni, hogy bizony van realitása a projekt időben való befejezésének."
Szóval 2015. decembere. Talán. Ha sietnek. De lehet, hogy szerelvények nem is lesznek.
Szerintem nyugodtan adjunk hozzá még pár évet, és akkor talán éppen hogy kész lesz a 2020-as csepeli olimpiáig.
Az 4-es metró új szlogenje inkább legyen ez: "10 kilométer, 10 megálló, 10 év alatt".
Semmi baj, legalább kiderült, hogy metrót nem tudunk építeni. Kicsit drága mulatság volt/van/lesz megbizonyosodni erről ...
Negyedannyi pénzből negyedannyi idő alatt Budapest összes villamosvonalát fel lehetett volna újítani, hogy ne 15 km/h legyen az átlagsebesség, hanem valódi gyorsvillamosok közlekedjenek. Az 1000 új busz, ami évek óta a fő siránkozás tárgya (Hahó! Jön a tél!) meglenne 50 milliárdból. Igaz, abból elég nehéz lenyúlni pár milliárdot ....