Mivel a 4-es metróval elsütöttek mindenfajta botrányt, amit csak lehetett, Demszky és csapata új játékot talált magának, amivel újra és újra megmutathatják nekünk, hogy totálisan alkalmatlanok lennének akár a kelenföldi resti vezetésére is ...
A Margit hidat 1876-ban adták át, a II. világháborúban felrobbantották. A háború után rohammunkában újjáépítették, és 1948-ben újra átadták. 1978-ben volt egy kis rekonstrukciós munka a hídon, de elmondható, hogy 60 éve nagyobb felújítás nem történt.
A 90-es évek végére a híd állapota nagy mértékben leromlott, a felújítása elkerülhetetlenné vált. Ne feledjük, a főpolgármester akkor is és most is a Demszky Gábor, immár 19 csodálatos éve!
Az üzemeltető, a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) 2003-ban készült vizsgálata hivatalosan is megállapította, hogy a károsodások mértéke akkora, hogy javításuk - még a javasolt állagmegóvás elkészültével is - maximum 5-6 éves halasztást tűr el.
Nos ez az 5-6 éve eltelt, a Margit híd állapota pedig tovább romlott. A FKF májusi jelentése meg súlyosabb:
"A rohamosan romló műszaki állapotot fenntartási munkákkal már nem lehet konzerválni. A felújítási munkák további halasztása a károsodások előrehaladott állapota miatt rövid időn belül a híd forgalom előli lezárásához vagy balesetveszélyes helyzetek kialakulásához vezethet."
Schulek János, a Főmterv Zrt. vezérigazgatója a Blikknek:
"Folyamatosan romlik az állapota, tíz százaléka már így is alá van dúcolva. Lehet még növelni a dúcok számát, de pár éven belül beszakad az autók alatt az aszfalt. Bele nem zuhannak az autók a Dunába, de tömegkarambolokat simán el tudok képzelni, ha nem nyúlnak a hídhoz."
Valljuk meg, ezek a jó hírek, hogy nem esnek bele az autók a Dunába ...
Vagyis: vagy azonnal nekilátnak a felújításnak (amivel már amúgy is elkéstek), vagy le kell zárni a hidat. Demszky "világvárost építünk" Gábornak ez az utóbbi opció súlyos presztízsveszteség lenne.
A híd teljes felújításának tervezését 2006 júliusában a Főmterv nyerte el 300 millió forintért. A Főmterv 2007 végére elkészítette a Margit híd felújításának engedélyezési tervét: eszerint a rekonstrukció 2008 telén kezdődne, másfél évig tart és több mint 21 milliárdba kerülne. Ezt az összeget sokallta Hagyó Miklós, és kérte, hogy csökkentsék le a felújítás műszaki tartalmát. A minimumváltozat nettó 10,5 milliárd forintot, az áfával és a tartalékkal együtt 16 milliárd forintot tartalmazott. Ezt tovább mérsékelték, így végül is 12 milliárd forintos ár jött ki. Ehhez a kormány 2007 novemberében biztosított 6 milliárd forintot az EU Strukturális Alapjából.
A felújításra közbeszerzést a Főváros kiírta, de mivel az eredményhirdetés várhatóan július 24-én történik meg, így a munkálatok 2009 őszénél hamarabb nem kezdődnek meg.
Két pályázat érkezett, egy nettó 21 milliárdos a Hídépítő Zrt., a Közgép Zrt. és a Strabag Zrt. konzorciumtól, és egy nettó 22 milliárdos a Vegyépszertől. Strabag madarak, salalalala, szárnyaljatok, salalalala ...
Na, ezek az árak kiverték a biztosítékot, mivel a Főváros nyakig el van adósodva, és valahonnan le kellene akasztani plusz 17 milliárd forintot, illetve meg is kellene magyarázni a Zembereknek, hogy miért duplázódott meg 2 év alatt a felújást költsége.
A plusz 17 milliárd összejött, ezt csütörtökön a Közgyűlés megszavazta (köztük 8 Fideszes is!). Elhalasztják az Ipacsfa utcát és az M5-ös autópályát összekötő közútfejlesztését (1,6 milliárd forint). A bicikliutak építésére szánt pénzekből 2,3 milliárd forintot vonnak el, ezt az összeget uniós támogatási pénzekkel pótolják majd ki. A következő két év hídfelújításokra szánt összegéből 13,2 milliárdot csoportosítanak át, elhalasztva a kevésbé sürgős rekonstrukciókat.
Hagyó Miklós az első nyilatkozatában még az állította, hogy azért ugrottak meg a költségek, mert "felment az acél világpiaci ár, drágábbak a hitelek, nő az ÁFA és meg az infláció". Parasztvakítás a köbön, rögtön cáfolták mindegyik hazugságát.
"Míg az útépítésnél a közbeszerzési eljárás lenyomja az árat, addig a hidak esetén ennek az ellenkezője jellemző. Hídépítéssel csak kevés vállalkozó foglalkozik, így gyakorlatilag akkora összeget kérnek, amennyit akarnak" - állította a fővárosi önkormányzat egyik munkatársa.
Kicsit pontosítanám: nálunk még az útépítést is felfelé nyomja ... kartell, Strabag, botrányok, ÁSZ-jelentés a Kőröshegyi völgyhídról, emlékszünk.
"Egyrészt - a kabinet előterjesztése szerint - a háromfajta kötbér miatt az ajánlattevő eleve 20-24 százalékos felárat áraz be, másrészt az eredetileg másfél évesre tervezett munka egyévesre szűkítése további húsz százalékkal drágítja a projektet. Emellett be kell számítani az áfanövekedést, a banki finanszírozás drágulását, valamint a potenciális pályázók csekély számának árfelhajtó hatását. Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a felújításhoz szükséges alapanyagokat importálják, ami - a forint 2007-es szinthez mért jelentős gyengülése miatt - tovább drágítja a beruházást." - hangzott el a fővárosi főpolgármester-helyettesek és műszaki szakemberek bevonásával megtartott háttérbeszélgetésen.
"Alapanyagokat importáljuk" ... miért is? Nincs ebben az országban acél, beton, sóder meg aszfalt?! Össze-vissza hazudoznak ...
A Vegyépszer (Havainé Mally Eszter vállalkozási igazgató) nyilatkozott is az ügyben:
"A jelenlegi gazdasági helyzetben egyetlen építőipari cég sem engedheti meg magának, hogy indokolatlanul nagyobb összeget mondjon, mint amit az elvégzendő munka igényelne. Ezzel ugyanis azt kockáztatnák, hogy a közbeszerzési eljárás eredménytelen lesz, így pedig nagy összegű megbízástól esnek el. Az ajánlati ár kidolgozásánál kalkulálni kellett több költségnövelő tényezővel. Csak a rekonstrukció megkezdése, a híd állapotának felmérése után lehet majd megmondani, hogy milyen műszaki megoldásokra lesz majd szükség. Növeli a költségeket az is, hogy nagyon feszített tempóban kell majd dolgozni."
És nem szakadt a fejére az álmennyezet! Nem engedhetik meg maguknak az indokolatlanul nagyobb összeget ... hát ez már a stand-up comedy határa, kedves Eszter! Mivel csak két pályázó van, és a múltkori posztból kiderült, minden közbeszerzés le van zsírozva előre, ezért teljesen nyilvánvaló, hogy hídépítésnél vagy felújításnál egyszer az egyik cég nyer, egyszer meg a másik.
És lám:
- Megyeri híd a tied (Hídépítő-Strabag),
- Szabadság híd közös (Hídépítő,Vegyépszer),
- a Dunaújvárosi "Magyarország legdrágább hídja" szintén közös (Hídépítő,Vegyépszer),
- a Kőröshegyi völgyhíd a tied (Hídépítő-Strabag),
- Margit híd az enyém (Hídépítő-Strabag VAGY Vegyépszer) és így tovább ....
Milyen verseny az, ahol az utóbbi 4 hídépítései vagy felújításai közül mindegyikben benne volt a Hídépítő, és négyből kettőben pedig a Vegyépszer is?!
Amúgy meg hogy adhattak be úgy pályázatot, ha azt sem tudják, milyen a híd állapota, hogy milyen technikával és megoldásokkal fognak dolgozni? Odamennek 5-6 légkalapáccsal, oszt' hadd szóljon?
És nem elhanyagolható kérdés, amit senki sem tett fel sem Hagyónak sem Demszkynek senki nem: ha valójában 30 milliárdba kerül a hídfelújítás, akkor mire kapott a Főmterv 300 milliót? A szar tervekre? Ha megbízok valakit a tervezéssel, aki megtervezi és kiszámolja, hogy 13 milliárd, majd rá két évre előállnak egy 30 milliárdos számmal, senki sem veszi elő a Főmtervet, hogy öregem, a 300 millióért mi a tökömet csináltál?! Talán félnek, hogy kiderül, hogy a Főmterv számolt jól, és valaki(k) nagyon mohók lettek?
Azért is kerül 30 milliárdba a híd, mert egyrészt Demszky mindenképpen szeretné átadni az önkormányzati választások előtt a hidat, még 2010 szeptemberében, másrészt az EU-s 6 milliárdot fel kell használni 2010-ig! Emiatt 1 év alatt kell a 1,5 éves munkát elvégezni (+20%) és mivel ez nagy valószínűséggel nem tartható, ezért már a kötbért is beleszámolták (+20-24%).
A kötbér definíciója: "A kötbér egy szerződés nem teljesítése vagy nem szerződésszerű teljesítése esetére kikötött pénzösszeg, ami szerződésszegés esetén kártérítésként szolgál a károsult fél részére."
A Főváros kifizet plusz 4-5 milliárdot a nyertes cégnek a lehetséges kötbér miatt, amit majd a cég, mint büntetést visszafizet a Főrvárosnak ... megmondom őszintén, én még az életembe nem hallottam ilyenről, hogy elkérem a kötbért, amit majd visszafizetek. Hát ez meg milyen büntetés?!
Oké, de ha Demszky már évek óta tudja, hogy 2010 szeptemberében szeretné átvágni a szalagot, akkor miért nem kezdték meg időben az építkezést? Nos, azért, mert addig nem akarták lezárni a Margit hidat, amíg meg nem nyitják a Szabadság hidat és át nem adják a Megyeri hidat.
Ugye a tervek szerint a Szabadság híd átadása 2008 októberére volt tervezve, de 8 hónapot csúsztak, míg a Megyeri hidat úgy ahogy, de megnyitották 2008. szeptember 30-án. És miért csúsztak a Szabadság hídnál? Mert a Fővám téri metróállomás építésénél kitört a botrány, és hónapokig azt sem tudták ki és hogyan építi tovább az állomást. És emiatt a Szabadság híd pesti hídfőjénél egy óriási nagy gödör tátongott, így nem tudták időben átadni a felújított Szabadság hidat. (Képek tavaly augusztusból.)
És erre fel mit csinál a főpolgármester? Ahelyett, hogy seggbe rúgna pár embert, és ő maga is levonná a konzekvenciát, hogy saját maga és a csapata számára ez is túl nagy falatnak bizonyult, és ez súlyos tízmilliárdokba és órási dugókba fog kerülni a budapestieknek, nos, Demszky Gábor az Állami Számvevőszéktől kér vizsgálatot!
"Az elmúlt időszakban nagyon sok magyarázatot hallottam arra vonatkozólag, hogy miért ilyen alacsony a FŐMTERV mérnökára, illetve miért haladja ezt meg kétszeresen az ajánlattevőé. Helyes, ha külső, független szakmai ellenőrző szerv véleményére hagyatkozunk." És hozzátette, hogy egyetlen érvényes ajánlat érkezett a felújításra!
Demszky megint fordítva ül a lovon! Sokallja a az összeget, vizsgálatot kezdeményez, de a pénzt összekaparja és szerződést kötnek ... a munkálatok meg elindulnak. És ha az ÁSZ jelentése negatív lesz? Ha megállapítja, hogy tényleg durván vastagon fogott a nyertes cég tolla? A szerződés megköttetik, az ÁSZ-jelentéssel meg Demszky meggyújthatja a parazsat a budakeszi gardenpartiján ...
Lehet találgatni, vajon a Vegyépszer pályázata vagy a Hídépítő-Strabag pályázata találtatott érvénytelennek?! Izgatottan várjuk a július 24-i döntést, vajon a "Strabag Madarak" szabadon fognak szálldosni a Duna felett?
A nyertes cég mindenképpen jól járt, és az a döbbenet, hogy csont nélkül győzött. Tényleg annyit kérhet a hídfelújításért, amennyit nem szégyell ...
A Margit híd beleroggyan a Dunába, pénz nincs, felelős nincs, de Demszky az ÁSZ-ra nyomja a saját felelősségét, majd az ÁSZ megviszgálja, várjuk az ÁSZ-jelentését ...
Vitézy Dávid, a VEKE-től is megforgatja a kést Demszkyben:
"A 30 milliárd forintos ár irreális, ebből már egy új hidat lehetne építeni." Ezt amúgy már én is észrevettem, lásd a múltkori poszt. A Margit híd nem egy "szép" híd, miért nem lehet egy vadonatúj hidat építeni, ha az olcsóbb lenne? És mellesleg vadonatúj lenne!
"FŐMTERV általában 20-30 százalékkal felül szokta becsülni a tényleges költségeket, így még a 21 milliárd forintos ár is felül van tervezve. A pályázók főleg azért neveztek meg ilyen magas árat, mivel már eleve beárazták "a késedelmi kötbéreket". Az ugyanis már most kijelenthető, hogy a hidat nem lehet 2010 szeptemberéig átadni a gépkocsiforgalomnak. A megoldás az lenne, ha módosítanák a határidőt, és új ajánlatokat kérnének be. Ezek már lényegesen olcsóbbak lennének, mivel a határidők tarthatósága miatt nem foglalnák magukba a késedelmi kötbéreket. Az újabb pályázat csak néhány hónapos csúszást jelentene, ennyit pedig még kibír a Margit-híd."
Szóval a Főmterv ÁLTALÁBAN 20-30%-kal felülbecsül? Vagyis a Főmterv 13 milliárdos száma is felülbecsült?! Akkor miért nem hallottam még olyan sajtótájékoztatóról, ahol nagy büszkén bejelentették, hogy a Főmterv számításainál 30%-kal kevesebbe került a felújítás vagy az építés?
Ez a nagy sietség, hogy az önkormányzati választásokra meglegyen a híd, a legszebb Combino botránysorozatot juttatja az eszembe, amikor 2006 nyarán minden napra jutott egy-egy újabb botrány, mert rohamtempóban kellett forgalomba állítani a villamosokat a választás miatt...
És hogy miért a sokadik csődje ez a fővárosi vezetésnek? Csak ennek a hétnek (!) az eseményei:
-Demszky szerette volna, ha a nyári szünet idejére a Pénzügyi Bizottság helyett egy személyben Ő maga dönthetett volna a közbeszerzési ügyekben. Mivel határozatképtelenség miatt többször nem volt érvényes a Pénzügyi Bizottság, és a közbeszerzési előírások szerint, ha a főváros nem hirdeti ki határidőre egy adott közbeszerzés eredményét, akkor 10 napon belül a biztosítékot vagy annak a dupláját kell megfizetnie az ajánlattevőnek. A 13 tagú bizottságból 3-an (!!) jelentek meg, fideszes egy sem, miközben mondjuk a Thököly út felújításáról kellett volna dönteni! Köszönjük, hogy tovább rázkódhatunk a piros 7-es buszon! Amúgy a Bizottságnak 3 (!) ülésnapja lenne július-augusztusban, de nem látják biztosítottnak, hogy határozatképes lesz ...
Mégis, milyen politikus az, aki nem tud bemenni 3 ülésnapra ebben a 2 hónapban?! Szerencsére Demszky ötletét leszavazták, de jól mutatja hogyan (nem) működik a fővárosi vezetés.
-Tegnapi hír, hogy a budai rakparti 19-41-es villamos átadását márciusra ígérték, de a cég halogatja az átadást. A pálya amúgy már teljesen kész van, a villamospótló busz pedig 30 perc alatt teszi meg azz az utat, ami villamossal 6 perc. Szerencsére az ülésen kiderült, és most idézem, mert erre már megint azt kell hogy mondjam, hogy ilyen ország nincs, hogy "a vonal átadásának időpontjáról más információkkal rendelkezik a főváros, és más információkkal a BKV, ezért nem lehet tudni, mikor lehet villamosra szállni."
Az utolsó 100 komment: