Angliában, Belgiumban, az USA-ban (és még ki tudja hol) évek óta működik az önkiszolgáló vásárlás. Vagyis bemész a boltba, telepakolod a kosarad, majd lehúzod a szkenerrel a cuccokat, és fizetsz az automatának. Nem ülnek alkalmazottak a pénztárakban, csak a rendre figyelnek. A módszer pedig működik, a vásárlóknak is tetszik, és a boltokat sem lopják szét.
Ugye milyen elképzelhetetlen ez nálunk? Ahol már akkor morognak a hátad mögött, ha nem kp-val, hanem bankkártyával fizetsz? Vajon mekkora anyázás lenne az önkiszolgáló kasszáknál? "Igyekezzé mán te idióta!" és társai. Vajon egyáltalán hány százalékát fizetnék ki a kosárba pakolt áruknak az emberek? Mert bár az élelmes megélhetési bevásárlók sem egy elhanyagolható csoport, de tudvalevő, hogy itt nálunk még a jómódúak is szinte rávetik magukat az akciós meg repicuccokra, és nagyon büszkék, ha spórolnak 3 forintot a liszten, netán valamit sikerül ügyeskedniük.
Szóval szerintem egész egyszerűen nincs rá esély, hogy ezt a rendszert Magyarországon bevezessék. Egyszerűen mentalitásbeli különbségek vannak a "nyugattal", persze ezek nyilvánvalóan összefüggnek azzal, hogy a magyar bérek köszönőviszonyban sincsenek az árakkal.
Nézzük mi a véleménye a rendszer magyarországi bevezetéséről a mosolygós, "vásárlóbarát" multiknak.
Az [origo] több élelmiszerbolt-hálózatot, az Auchant, a Tescót, a CBA-t és a Spart kérdezte arról, mit gondolnak az önkiszolgáló fizetésről. Mindenütt elmondták, hogy nyitottak az újításra, de egyik helyen sem gondolkodnak komolyan az önkiszolgáló rendszer bevezetésén, még a kipróbálását sem tervezik. Többen hivatkoztak arra, hogy nagyon sokba kerülne az önkiszolgáló rendszerek kiépítése.
"Külföldön a Tesco áruházakban is vannak ilyenek, de az más közeg, más kultúra, más versenykörnyezet" - közölte a Tesco szóvivője, Hackl Mónika, azt azonban nem akarta részletezni, hogy miben más a magyar vásárló, mint a külföldi.
Az Auchan szóvivője, Gillemot Katalin arra hivatkozott, hogy a hipermarketjeikben a vásárlók szeretik a pénztárosok kedvességét, és azt is, hogy bezacskózzák nekik az árut, ezt a szolgáltatást pedig nem akarják elveszteni.
Óvatosan fogalmazott Laber Zsusa, a Spar szóvivője is. Azt mondta, nem áll szándékukban megbántani a magyar vásárlókat, akiknek túlnyomó része becsületes, de a válsággal együtt megszaporodtak náluk a bolti lopások, amelyek száma az alacsony életszínvonal és a munkanélküliség miatt amúgy is magas. Szerinte még nem jött el az ideje, hogy az önkiszolgáló kasszákat bevezessék itthon, mert bár nagyon "modern és innovatív eszköz", de még nem világos, hogy "a kereskedőnek nem lenne-e kárára".
A CBA-ban 2009-ben a korábbinak több mint a duplájára nőtt a bolti lopások száma, ezért attól tartanak, hogy az önkiszolgáló kasszák "támadási felületet adnának a bűnözői csoportoknak". Fodor Attila szóvivő szerint jelenleg ehhez az újításhoz nem megfelelő "a gazdasági és morális helyzet". Az üzletlánc egy XI. kerületi boltjában az üzletvezető helyettese ezt úgy fogalmazta meg: "kegyetlenül lopnak itt nálunk".
Szeretném, ha valami illetékes - jogvédő, ombudsman, bárki - felszólalna, és kikérné magának a multik válaszait, mert azok bizony a rasszizmus iskolapéldái. Megbélyegezték a magyarokat, hogy lopósak. Ezt így lehet?
Viccen kívül pedig: Ti el tudjátok ezt itthon képzelni? (Nem, nem a csajt.)
(képek és szöveg: [origo])
Az utolsó 100 komment: