Horváth Csaba szombaton előállt az ő jó hírével: az MSZP 2013-ig bevezetné a díjmentes közösségi közlekedést a minimum 4 éve budapestiek és az ott tanuló diákok számára.
A teljességgel irreálisnak mondható kampányfogásról még Demszky is elítélően nyilatkozott: "Ingyenebéd természetesen nincs, mindig ki kell mondani, hogy ki fizet azok helyett, akiknek díjmentes egy szolgáltatás"
Jól írta a VEKE is: Budapesthez hasonló nagyságú városban sehol a világon nincs teljesen díjmentes közösségi közlekedés, ennek utána lehet olvasgatni itt és itt.
Még a Pártbarátnak számító Népszabadság is fikázza Horváth Csabát, aki a 168órának adott tegnap ingyenbékávé témában interjút, aminek a végére sikerült egy orbitális hazugságot betolnia:
"Riporter: Én örülnék a legjobban, hogyha nem kellene tízezer forintot lepengetni minden hónapban egy bérletért. De ha ennyire egyszerű ez a megoldás, akkor miért nem eszerint működik a közösségi közlekedés az Unió nagyvárosaiban?
H.Cs.: Egy nagyon kicsi példát tudok mondani: Velence így működik. Ott díjmentes a helyi közlekedés, praktikusan a vaporetto miatt. (...)"
Nos, itt vannak a velencei tarifák, remekül látszik, hogy senkinek sem díjmentes, csupán kedvezményt kapnak a helyiek és a diákok a Cartavenezia nevű igazolvánnyal. Azt se felejtsük el, hogy Velence a világ egyik legkedveltebb turisztikai célpontja, nagyságrendileg híresebb a magyar fővárosnál, így maximálisan érthető a helyieknek nyújtott előny. Vagyis Csaba még egy rendes példát sem tudott hozni (mivel nincs) az eszement ötletének alátámasztására.
Az viszont örvendetes, hogy a VEKE állásfoglalását elolvasta. Legalábbis erre enged következtetni az, hogy szombaton még csak 50 milliárd várható bevételről beszélt, ami a bevezetni kívánt dugódíjból fog származni szerinte, viszont az interjúban már az Egyesület által számolt 80-at említi:
"Ugyanis az órarendszer bevezetéséhez elkészült üzleti terv taxatíve egy 45-50 milliárdos bevételt prognosztizál csak a Hungária körgyűrűn belül, én pedig a városhatárnál meghúzandó másik zónával is számolok. Tehát van egy nagyjából 80 milliárd forintos bevételi terv."
A szocialisták és a tervek elválaszthatatlan fogalmak....Csinálnak egy óriási kiadást, a keletkező hiányra ráterveznek egy nonszensz bevételt, aztán mikor az (teljességgel előrelátható módon) nem teljesül, akkor néznek, mint hal a szatyorban.
Vajon mekkora dugódíjat álmodott Csaba? Külföldi példák Erhart Szilárd tanulmányából:
Elég csak a példaországok és a magyarok átlagfizetését összehasonlítani, és máris egyértelmű mindenki számára, hogy Budapesten 70-100 Ft körüli dugódíjat lehetne reálisan bevezetni, ami
1, vicc, nem tartana vissza senkit
2, nem fedezné a kieső BKV-bevételeket
Irreális, 500-1000-2000 Ft-os díjból lázadás lenne, és talán még az sem fedezné az ingyenbékávét, hiszen a behajtási rendszert fenntartani és működtetni is kell.....
Csaba propagálta magát a Ma Reggelben, de még Betlen is kinevette. Másra nem is jó ez az ötlet.
Frissítés: A budapest.hu-n elérhető két részletes, 2008-ban és 2009-ben készült tanulmány a dugódíjról.
"A szakértők egyzónás és többzónás modellt is vizsgáltak: az M0-s gyűrűn, a Hungária körúton és a Nagykörúton belül is kialakítható a behajtási zóna. A javaslat értelmében a Hungária körúton belüli zóna kialakításával csökkenthető legnagyobb mértékben a forgalom és a levegőszennyezés a belső kerületekben, de ez kombinálható más zónahatárok kialakításával is.
Az előzetes becslések szerint a kamerarendszerrel működő behajtási zóna kialakítása mintegy 39 milliárd forintba kerülne, amely azonban várhatóan két év alatt megtérülne a befolyó díjakból. A javaslat értelmében a behajtási díj a mindenkori BKV-jegy árával állna arányban, amely azonban a gépkocsi környezetvédelmi besorolásától és napszaktól függően is változna."
Részletek a két tanulmányból:
Az utolsó 100 komment: